Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

dsp/EQ/PEQ/ eller liknande som fungerar bra till spelare i Win.. 7

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 oktober 2018 - 17:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Försöker ivrigt att få till det med MPC-HC och en dsp/EQ/PEQ av något slag, helst så man kan ställa om sin baskurva..... finns nåt filter att lägga till men de funkar inte, många som haft problem med detta, https://www.dsp-worx.de/?n=6, tänker på DC-Graphic EQ, men som sagt de funkar inte, mpc hc funkar inte efter man lagt till detta...

 

Skulle duga med att hitta något till Kodi eller VLC också, men har ej hittat nåt, vet att VLC har en inbyggd EQ som jag ej fick igång, men får prova vidare med den sen... det är den som är under effekter och filter.....

 

Vill helst ha de i MPC-HC då jag är meganöjd med den spelaren so far...

 

Har en liten puckel vid 47 hz i basen som jag vill sänka, jo jag vet, köp mini dsp osv,, men kan man spara de pengarna och göra det i MPC-HC direkt, så blir jag glad...

 

Någon som har nåt ?



#2

Postad 29 oktober 2018 - 18:26

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

MPC-HC utvecklas inte längre, död sedan drygt ett år, kolla MPC-BE istället.



#3

Postad 29 oktober 2018 - 18:28

dj.allan
  • dj.allan
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Denna kanske kan vara något. finns i 32 och 64-bitars version.

 

Programmet är primärt för att hantera DTS och Dolby men equlizer finns där också.

 

http://www.ac3filter.../wiki/Main_Page



#4

Postad 29 oktober 2018 - 18:58

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

har fått fräs i 96khz i VLC nu, dock är deras EQ lite basic, man kan ej själv justera vilka frekvenser som ska regleras..


Denna kanske kan vara något. finns i 32 och 64-bitars version.

 

Programmet är primärt för att hantera DTS och Dolby men equlizer finns där också.

 

http://www.ac3filter.../wiki/Main_Page

ska kolla det sen....... tack..


MPC-HC utvecklas inte längre, död sedan drygt ett år, kolla MPC-BE istället.

ok, kollar, tack



#5

Postad 29 oktober 2018 - 19:12

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

känns inte som MPC-BE tillför så mycket, visst nyare, men verkar vara en lite förenklad version av MPC-HC, inte så mycket att ställa in alls som i MPC-HC känns de som, vet ej om de finns något expert läge i den som jag måste aktivera?

Går heller ej att ha reclock som audio renderer, har den för att mata ut allt ljud till MultiPCM, men visst de kan jag göra via windows ljud också.....

 

Dock ingen eq/peq/dsp i MPC-BE som jag kan se, kanske går att ladda ner nåt?

Ska googla..



#6

Postad 29 oktober 2018 - 19:38

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Uppdaterad MPC-HC; https://forum.doom9....ad.php?t=175209



#7

Postad 29 oktober 2018 - 19:50

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo, säkert bättre, dock är det en eq/peq/dsp jag vill ha fungerandes, spelaren är mindre viktig, hitills har jag inte hittat nån spelare som har detta....



#8

Postad 30 oktober 2018 - 08:39

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

uppdatering hittills: efter att ha provat ffdshow(ska prova ac3filter senare också) med mpc hc, så kan jag få en EQ där som skulle kunna funka, dock ej haft tid att prova om jag kan behålla ljudet i multi pcm, då jag provade detta sent igår i en annan dator, så ska göra de senare idag..

 

En sak jag ej förstår, det går ej att hitta ffdshow filtret i MPC-BE? varför? endast i MPC-HC



#9

Postad 30 oktober 2018 - 14:52

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Försöker ivrigt att få till det med MPC-HC och en dsp/EQ/PEQ av något slag, helst så man kan ställa om sin baskurva..... finns nåt filter att lägga till men de funkar inte, många som haft problem med detta, https://www.dsp-worx.de/?n=6, tänker på DC-Graphic EQ, men som sagt de funkar inte, mpc hc funkar inte efter man lagt till detta...

 

Skulle duga med att hitta något till Kodi eller VLC också, men har ej hittat nåt, vet att VLC har en inbyggd EQ som jag ej fick igång, men får prova vidare med den sen... det är den som är under effekter och filter.....

 

Vill helst ha de i MPC-HC då jag är meganöjd med den spelaren so far...

 

Har en liten puckel vid 47 hz i basen som jag vill sänka, jo jag vet, köp mini dsp osv,, men kan man spara de pengarna och göra det i MPC-HC direkt, så blir jag glad...

 

Någon som har nåt ?

 

Vilket operativsystem kör du?

Om det är Windows kanske WinDSP är något?

https://www.faktiskt...php?f=9&t=68009



#10

Postad 30 oktober 2018 - 15:07

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

nu har jag grejat så de får räcka för idag  :angry:  :P ....

 

Slutsats so far: inget filter/dsp/eq som funkar som jag vill ha det, visst de finns en eq som fungerar enkelt om man kör ffdshow eller ac3filter, men den är så basic att man ej kan ställa in något alls.... exempel: jag behöver få ner en puckel vid 46-47 hz, så visst kan jag sänka den 6 db på den eq:n som finns, men den sänker också frekvenserna bredvid för mycket, sen betvivlar jag hur bra den är, försöker jag dra ner djupbasen som test, så börjar de låta skummt.... njaaaa, är lite osäker på hur ren bas den bevarar när man använder den..

 

Däremot är den inga problem att behålla multi pcm oavsett spelare och oavsett filter, de verkar funka...

 

Jag tror nog att på mjukvaraunivå att få till en kvalitets bas eq/peq blir nog inte så lätt, hittar man något får man nog lyssna hur de låter, de jag provat hittills blir de skit av...


Vilket operativsystem kör du?

Om det är Windows kanske WinDSP är något?

https://www.faktiskt...php?f=9&t=68009

ger den en chans också., tack



#11

Postad 30 oktober 2018 - 15:36

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Vilket operativsystem kör du?

Om det är Windows kanske WinDSP är något?

https://www.faktiskt...php?f=9&t=68009

kollat lite på denna, men är osäker, verkar som man ska använda analoga utgångar på denna via sitt ljudkort och koppla in till sina analoga 5.1 ingångar i receivern, nääää, de var inte det jag vill åt.

 

Jag villa att all DSP ska ske innan de skickas ut via HDMI in i receivern...

 

När man startar de här programmet så frågar den efter capture device och render device och de får ej vara samma, jag har ju bara en iomed jag använder ljudet från mitt grafikkort nvidia (mitt ljudkort är då detta, hdmi ut)... känns ej som jag kommer vidare här heller, om inte någon annan tetsar det, kanske nåt jag inte fattar..

 

Som jag kör nu, så har jag ett GTX 780Ti kort, hdmi till Yamaha receiver(5.1), och receiver till skärm via hdmi.

Ljudet körs via graffe kortet: Nvidia digital ljud..

 

Jag behöver nog mer ett filter som kan köras från en mjukvaru spelare såsom MPC-HC, där jag kan ställa frekvens, gain, branhet osv osv... precis som man kan göra på en mindsp, behöver ej vara lika avancerat dock...


Redigerat av hundrakg, 30 oktober 2018 - 15:36.


#12

Postad 01 november 2018 - 21:44

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

kollat lite på denna, men är osäker, verkar som man ska använda analoga utgångar på denna via sitt ljudkort och koppla in till sina analoga 5.1 ingångar i receivern, nääää, de var inte det jag vill åt.
 
Jag villa att all DSP ska ske innan de skickas ut via HDMI in i receivern...
 
När man startar de här programmet så frågar den efter capture device och render device och de får ej vara samma, jag har ju bara en iomed jag använder ljudet från mitt grafikkort nvidia (mitt ljudkort är då detta, hdmi ut)... känns ej som jag kommer vidare här heller, om inte någon annan tetsar det, kanske nåt jag inte fattar..
 
Som jag kör nu, så har jag ett GTX 780Ti kort, hdmi till Yamaha receiver(5.1), och receiver till skärm via hdmi.
Ljudet körs via graffe kortet: Nvidia digital ljud..
 
Jag behöver nog mer ett filter som kan köras från en mjukvaru spelare såsom MPC-HC, där jag kan ställa frekvens, gain, branhet osv osv... precis som man kan göra på en mindsp, behöver ej vara lika avancerat dock...


Har du läst installationsguiden?

#13

Postad 02 november 2018 - 09:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Microsoft Visual C++ Redistributable fick jag inte att installera av nån anledning, provade att få allt att funka någon timme sist, men blev osäker när han skrev: att han använde analog 7.1 in i receivern, kanske går det med hdmi multi pcm också då?

 

det är ju en del att läsa..... sen vill man ju inte totalt facka upp sin dator, med VB-Audio Virtual Cable, vad är det?

 

Jaja, får se om jag ger mig på det igen då..


men har du provat då, kanske vet du mer, ut med de då :), jag har ingen riktig koll på om de funkar så so jag tänkt mig, använda mpc hc med multi pcm ut via hdmi samtidigt som detta går i bakgrunden?

 

ärligt, jag ger upp om jag inte känner att jag är på rätt väg om någon timme, sitta en halv dag med detta, och en trasig dator, är jag inte sugen på... men jag ska ge de en chans till helt klart... max 4 timmar vid tillfälle, sen ger jag upp, haha


Redigerat av hundrakg, 02 november 2018 - 09:08.


#14

Postad 02 november 2018 - 09:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0
  • Windows 10 or newer. May work on older OS. Feel free to try it out.

ok, har win 7,,, känns lite sådär, men ska prova..



#15

Postad 02 november 2018 - 10:21

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

provat de nu,

nog som jag trodde, går ej o få ut ljudet via nvidias hdmi utgång, jag ser att ljudet på stapeln under cable input rör sig, men hör inget, troligtvis vill den ha ut ljudet från analogt eller spdif...   men provar vidare, vet ej bara hur jag ska testa nåt annat...

 

När jag kör windsp .exe filen, får jag error wasapi också  ....  så nåt galet är det



#16

Postad 06 november 2018 - 08:56

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Microsoft Visual C++ Redistributable fick jag inte att installera av nån anledning, provade att få allt att funka någon timme sist, men blev osäker när han skrev: att han använde analog 7.1 in i receivern, kanske går det med hdmi multi pcm också då?

 

det är ju en del att läsa..... sen vill man ju inte totalt facka upp sin dator, med VB-Audio Virtual Cable, vad är det?

 

Jaja, får se om jag ger mig på det igen då..


men har du provat då, kanske vet du mer, ut med de då :), jag har ingen riktig koll på om de funkar så so jag tänkt mig, använda mpc hc med multi pcm ut via hdmi samtidigt som detta går i bakgrunden?

 

ärligt, jag ger upp om jag inte känner att jag är på rätt väg om någon timme, sitta en halv dag med detta, och en trasig dator, är jag inte sugen på... men jag ska ge de en chans till helt klart... max 4 timmar vid tillfälle, sen ger jag upp, haha

 

 

Multi PCM ska fungera med HDMI ut. WinDSP tar ljudet från VB-Cable som man sätter som standard uppspelning och skickar det till den deivce man valt som render (i ditt fall borde det bli nvdida). Det innebär att att alla program som spelar upp ljud till VB-cable (standard uppspelningsenhet) går via WinDSP.

 

provat de nu,

nog som jag trodde, går ej o få ut ljudet via nvidias hdmi utgång, jag ser att ljudet på stapeln under cable input rör sig, men hör inget, troligtvis vill den ha ut ljudet från analogt eller spdif...   men provar vidare, vet ej bara hur jag ska testa nåt annat...

 

När jag kör windsp .exe filen, får jag error wasapi också  ....  så nåt galet är det

 

Har du följt den installationsguiden som finns i inlägget jag länkade till?

Du måste ha VB-Cable för att kunna "snappa upp" ljudet från ljudkortet.

Du sätter alltså VB-Cable som "default audio device" i Windows och WinDSP som Capture, Nvidia som render device.

Programmet är inte så användarvänligt men när man väl kommer igång så fungerar det, jag har bara testat med hörlurar för att testa x-feed. 

Tanken är att programmet tar upp alla signaler som går via ljudkortet och du därimellan kan ändra på signalen hur du vill ha den. Det stödjer även wasapi och Aiso.

http://user.faktiskt...barr/windsp.pdf





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.