Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudkvalitet från hörlursutgången på en billig receiver?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 mars 2018 - 16:19

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Är den ok? vad är nästa steg som är rimligt, max 1500-2000:- för att få bättre ljud, inga stora krav direkt mer än att de ska låta bra, och slippa brus o annat oljud... finns de nåt annat sätt?

 

Funkar utgången på en receiver?

 

mest kolla film och lite musik ibland.

 

Vill gärna använda receivern som källa och hdmi växlare på nåt sätt då jag har många inenheter som jag vill använda till lurarna..

 

receivern i fråga är lågbudget, Onkyo 252


Redigerat av hundrakg, 21 mars 2018 - 16:20.


#2

Postad 21 mars 2018 - 16:56

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

  • 491 inlägg
  • 0

Har bara erfarenhet av yamahas recievrar.

 

Jag har använt Yamaha rx-v771 och rx-v665 till hörlurar i några år och tycker det funkar bra.

Enda lurarna ja använt med dom är första versionen av sennheiser momentum over ear.

Ibland använder ja yamahas silent cinema när ja spelar eller kollar på film med lurarna.

 

Vet inte hur bra det skulle fungera att driva ett par mer trögdrivna lurar dock.


Redigerat av Unregistered153fb7ca, 21 mars 2018 - 16:58.


#3

Postad 21 mars 2018 - 18:07

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Jag använder ett par AKG K701 med min gamla Yamaha RX-V2500 som har en dedikerad men ganska enkel hörlursförstärkare inbyggd. Det låter inte bra, eftersom hörlurarna har låg impedans, nominellt 62 Ω, medan utimpedansen på hörlursuttaget är specificerad till 100Ω.

 

Hörlurarna låter vassa och skrälliga vid medelhöga nivåer och över. Mina gamla K501 låter avsevärt bättre på min receiver. K701 låter däremot hyfsat bra ifrån hörlursuttaget på min tv samt okej med en hörlursförstärkare/nedmixer jag räddat ur skroten på jobbet, troligtvis för att de båda har lägre utimpedans än min receiver. K701 lär vara legendariskt nyckfull, men är inte den enda hörluren som låter konstigt om den inte kan drivas ordentligt.

 

Utifrån det jag har läst vill man helst att utimpedansen på hörlursförstärkaren ska ligga en åttondel eller lägre av den nominella lastimpedansen för att undvika konstigheter i frekvensgången och distorsion. Hur resultatet blir beror lite på hörlurarnas egenskaper, vissa beter sig som sagt mer illa än andra.

 

En del billigare receivers bryggar över signalen från slutstegen till hörlursuttaget genom motstånd istället för att använda en dedikerad hörlursförstärkare. De har hög utimpedans och ställer tydligen till med större problem med vissa hörlurar.



#4

Postad 22 mars 2018 - 09:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

tack för svar, det blev ett par Sennheiser HD 599 igår, bra pris på Mediamarkt för 1490:- :)

https://sv-se.sennhe...d-stereo-hd-599

 

ska prova sen med receiverns utgång då o se hur de låter.

De låter ok med mobilen de lilla jag provade igår.
Dessa har 50 ohm impedance


#5

Postad 22 mars 2018 - 10:11

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jag använder ett par AKG K701 med min gamla Yamaha RX-V2500 som har en dedikerad men ganska enkel hörlursförstärkare inbyggd. Det låter inte bra, eftersom hörlurarna har låg impedans, nominellt 62 Ω, medan utimpedansen på hörlursuttaget är specificerad till 100Ω.

 

Hörlurarna låter vassa och skrälliga vid medelhöga nivåer och över. Mina gamla K501 låter avsevärt bättre på min receiver. K701 låter däremot hyfsat bra ifrån hörlursuttaget på min tv samt okej med en hörlursförstärkare/nedmixer jag räddat ur skroten på jobbet, troligtvis för att de båda har lägre utimpedans än min receiver. K701 lär vara legendariskt nyckfull, men är inte den enda hörluren som låter konstigt om den inte kan drivas ordentligt.

 

Utifrån det jag har läst vill man helst att utimpedansen på hörlursförstärkaren ska ligga en åttondel eller lägre av den nominella lastimpedansen för att undvika konstigheter i frekvensgången och distorsion. Hur resultatet blir beror lite på hörlurarnas egenskaper, vissa beter sig som sagt mer illa än andra.

 

En del billigare receivers bryggar över signalen från slutstegen till hörlursuttaget genom motstånd istället för att använda en dedikerad hörlursförstärkare. De har hög utimpedans och ställer tydligen till med större problem med vissa hörlurar.

nu får du förklara lite mer för en novis som mig gällande hörlurar :)

 

Är 62 ohm lågt? alla mina lurar ligger på runt 40-50 ohm, trodde detta var ganska normalt?

 

ska utimpedansen ligga på 1/8 del av hörlurarna, detta är ju bara några få ohm? (1/8 x 50 ohm= 6 ohm?)  tror nog inte jag hänger med här  :huh:



#6

Postad 22 mars 2018 - 21:13

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

nu får du förklara lite mer för en novis som mig gällande hörlurar :)

 

Är 62 ohm lågt? alla mina lurar ligger på runt 40-50 ohm, trodde detta var ganska normalt?

 

ska utimpedansen ligga på 1/8 del av hörlurarna, detta är ju bara några få ohm? (1/8 x 50 ohm= 6 ohm?)  tror nog inte jag hänger med här  :huh:

 

Jag är faktiskt inte heller speciellt insatt i förhållandet utimpedans och lastimpedans, utan har läst om det själv när jag försökte klura ut varför mina K701 lät illa. 62 Ω är inte lågt för moderna hörlurar, men mina tidigare K501 låg på 120 Ω och mina gamla K240 från 90-talet på hela 600 Ω, men de var gjorda för studiobruk.

 

Problemet är som jag har förstått det att hörlursutgångarna i receivers ges hög utimpedans på bekostnad av prestanda för att minska risken att hörlurarna tar skada om de pluggas in medan ljud spelas upp. Dedikerade hörlursförstärkare å andra sidan ges ganska låg utimpedans för att det ska låta bättre, 2 Ω eller lägre verkar vara praxis.

 

Så det handlar mycket om kombinationen av hörlursförstärkaren i receivern och de hörlurar man vill använda och hur bra de fungerar ihop. Det kan låta bra men man får nog läsa på lite om hur nyckfulla de hörlurar man vill använda är och testa dem ihop med receivern om man har möjlighet.

 

Men vad som händer rent tekniskt i interaktionen mellan förstärkaren och hörlurarna vågar jag inte spekulera så mycket i.



#7

Postad 22 mars 2018 - 21:23

oatp1b1
  • oatp1b1
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

nu får du förklara lite mer för en novis som mig gällande hörlurar :)

 

Är 62 ohm lågt? alla mina lurar ligger på runt 40-50 ohm, trodde detta var ganska normalt?

 

ska utimpedansen ligga på 1/8 del av hörlurarna, detta är ju bara några få ohm? (1/8 x 50 ohm= 6 ohm?)  tror nog inte jag hänger med här  :huh:

Japp, den optimala utgångsimpedansen är 1/8 av hörlurarnas impedans. Elektronik som är gjorda för hörlurslyssning specifikt har oftast max 1 ohm, förutsatt att det inte är en OTL-förstärkare. Min DAP t.ex. har 0.01 ohm utgångsimpedans. :)



#8

Postad 23 mars 2018 - 10:00

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

då är ju frågan vad utgångs imp. är i min receiver, får mäta det


nu har jag inga megakrav heller, men mina lurar låter ok i min mobil, så är bara receiverns ljud lika bra är det ok..



#9

Postad 24 mars 2018 - 13:19

oatp1b1
  • oatp1b1
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

då är ju frågan vad utgångs imp. är i min receiver, får mäta det


nu har jag inga megakrav heller, men mina lurar låter ok i min mobil, så är bara receiverns ljud lika bra är det ok..

Det enda jag lyckas hitta verkar vara att Onkyo generellt sett verkar ha en utgångsimpedans om 390 Ohm i sina receivrar, dock så kan ju din vara annorlunda. Med såpass hög utgångsimpedans så kommer det troligtvis påverka din hörlursupplevelse negativt. En mobil låter antagligen bättre, eftersom de är gjorda för att låta ok med in ears som har hög känslighet/låg impedans.


Redigerat av oatp1b1, 24 mars 2018 - 13:19.


#10

Postad 24 mars 2018 - 13:49

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

då är ju frågan vilken impedans en Tv har på hörlursutgången, kanske bättre då, ska kolla det..


Redigerat av hundrakg, 24 mars 2018 - 14:50.


#11

Postad 28 mars 2018 - 08:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

vad betyder : 46 ohm vid av och 490 ohm vid på

funderar på att köpa dessa sennheiser PXC550 idag, men förstår inte vad de menar med ovanstående?

Någon som vet? jag vill mest veta vad impedansen är när lurarna kopplas via kabel...

 

https://www.netonnet...GEaAkXlEALw_wcB



#12

Postad 28 mars 2018 - 10:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

------------------



#13

Postad 02 april 2018 - 21:21

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Jag är faktiskt inte heller speciellt insatt i förhållandet utimpedans och lastimpedans, utan har läst om det själv när jag försökte klura ut varför mina K701 lät illa. 62 Ω är inte lågt för moderna hörlurar, men mina tidigare K501 låg på 120 Ω och mina gamla K240 från 90-talet på hela 600 Ω, men de var gjorda för studiobruk.

Problemet är som jag har förstått det att hörlursutgångarna i receivers ges hög utimpedans på bekostnad av prestanda för att minska risken att hörlurarna tar skada om de pluggas in medan ljud spelas upp. Dedikerade hörlursförstärkare å andra sidan ges ganska låg utimpedans för att det ska låta bättre, 2 Ω eller lägre verkar vara praxis.

Så det handlar mycket om kombinationen av hörlursförstärkaren i receivern och de hörlurar man vill använda och hur bra de fungerar ihop. Det kan låta bra men man får nog läsa på lite om hur nyckfulla de hörlurar man vill använda är och testa dem ihop med receivern om man har möjlighet.

Men vad som händer rent tekniskt i interaktionen mellan förstärkaren och hörlurarna vågar jag inte spekulera så mycket i.


Nu är det mkt spekulation här, så hav överseende:

Jag skulle iaf gissa att det inte är pga hög utgångsimpedans som du tycker hörlurarna låter skrikigt. Ofta så ger det ett bumligare ljud med höjning i basen. Däremot så kan det ju vara så att dom distar pga att en låg-impedans-lur vill ha mkt ström, och förstärkaren inte riktigt fixar det.

#14

Postad 02 april 2018 - 21:27

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

vad betyder : 46 ohm vid av och 490 ohm vid på
funderar på att köpa dessa sennheiser PXC550 idag, men förstår inte vad de menar med ovanstående?
Någon som vet? jag vill mest veta vad impedansen är när lurarna kopplas via kabel...

https://www.netonnet...GEaAkXlEALw_wcB


Var hittar du den infon? Kan bara se den högre siffran.

#15

Postad 03 april 2018 - 08:22

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Var hittar du den infon? Kan bara se den högre siffran.

https://sv-se.sennhe...xc-550-wireless

 

längre ner under teknisk data, har fått detta bekräftat från annan källa också..



#16

Postad 03 april 2018 - 10:40

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

https://sv-se.sennhe...xc-550-wireless

längre ner under teknisk data, har fått detta bekräftat från annan källa också..


Jaha, ok nu såg jag. Jag är osäker på hur det ska tolkas, men skulle gissa på att den lägre siffran gäller för sladd. Dom är garanterat gjorda med portabel användning i första hand, så jag har svårt att tänka mig att dom är svårdrivna. Har själv ett par senn momentum wireless, dom är ganska trevliga. Bra att ha på tunnelbanan, så använder aldrig sladd pga då är inte Noise canceling på. Men föredrar öppna lurar hemma när det är tyst omkring.

#17

Postad 03 april 2018 - 20:22

oatp1b1
  • oatp1b1
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Impedansskillnaden ligger i huruvida du har NC igång eller inte.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.