Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Thule-klubben

157 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Thule SPACE DVD 250 (DVD-spelare) 1 8,33 (2) Inga priser
Thule Space DVA250B (DVD-spelare) 1 (0) Inga priser
Thule Spirit IA60 (Stereoförstärkare) 1 7,8 (4) Inga priser
Thule Spirit IA100 (Stereoförstärkare) 1 8,84 (18) Inga priser
Thule Spirit IA150B (Stereoförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Thule Spirit IA 60b SE (Stereoförstärkare) 0 (0) Inga priser
Thule Space PA350B (Slutsteg) 1 8,5 (3) Inga priser
Thule Space IA350B (Surroundförstärkare) 1 9 (6) Inga priser
Thule Spirit PR150B (Stereoförsteg) 0 8,27 (10) Inga priser
Thule Spirit DVA100 (DVD-spelare) 1 7,33 (2) Inga priser
Thule Space PA250B mkII (Surroundförstärkare) 1 7 (1) Inga priser
Thule Sphere AV120 (Surroundförstärkare) 1 8,33 (2) Inga priser
Thule Sphere AV100 (Surroundförstärkare) 1 8,8 (4) Inga priser
Thule Sphere DVA120 (DVD-spelare) 1 (0) Inga priser
Thule Sphere AV100S (Surroundförstärkare) 1 7,5 (1) Inga priser
Thule Spirit PR100 (Stereoförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Thule Spirit DVA150B Digit II (DVD-spelare) 1 7,5 (1) Inga priser
Thule Spirit PA100 (Slutsteg) 1 8,6 (4) Inga priser
Thule Spirit DVA150B (DVD-spelare) 1 7 (1) Inga priser
Thule Sphere AV120S (Surroundförstärkare) 1 (0) Inga priser
Thule Space IA255B (Stereoförstärkare) 1 8 (2) Inga priser
Thule PB350I (Slutsteg) 0 7,5 (1) Inga priser
15 relaterade trådar

#51

Postad 05 maj 2006 - 17:15

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Nu är det inhandlat och provspelat ett tag :rolleyes: Thule PR350B och PA350 med Tara Labs RSC Axiom och man kan väl säga att det låter utmärkt ;) Har dock inte provat annat än 2-kanal ännu. Det känns som om Nils Lofgren sitter och klinkar i samma rum, men man ser ingen när man tittar sig omkring :o Tror inte man kan få ur så mycket bättre ljud i mina RCL.. Väldigt klart och fylligt ljud. Eller ja.. det skulle väl vara om man bytte ut cd:n oxå, för den är väl inte den bästa..

Redigerat av Palahöjda, 05 maj 2006 - 17:18.


#52

Postad 05 maj 2006 - 21:21

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0
Ska göra mig av med min DVA250 DigitII så om någon är intresserad skicka ett PM.
Hade tänkt mig 10.5k (eller vettigt bud) + frakt eller hämta i stockholm.

#53

Postad 05 maj 2006 - 22:22

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0

När finns den nya fjärrkontrollen att köpa och vad är rek. pris?


Jaha så det finns en ny verision?

Ska göra mig av med min DVA250 DigitII så om någon är intresserad skicka ett PM.
Hade tänkt mig 10.5k (eller vettigt bud) + frakt eller hämta i stockholm.


Synd att den var i guld.

#54

Postad 14 maj 2006 - 20:06

Unregisteredd2fbf89a
  • Unregisteredd2fbf89a
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Då kan väl även jag ansluta mig till skaran, med Thules PR100+PA100. Så långt jag kunnat testa har jag varit mycket nöjd, saknar tyvärr en CD-spelare som ger en ordentlig signal(sköts av en budgetdvd för tillfället). Uppenbart är iaf att kombon lyckas plocka fram helt nytt djup ur mina MS906:or, jämfört med min Yamaha RX-V650(Konstigt vore väl annat).

Antar att jag ligger rätt nära det bästa dessa högtalare kan leverera, och då måste man givetvis byta... :( är det någon som har tips på en lämplig cdspelare samt frontar till denna utmärkta förstärkarkombination? Tycker Atoll CD80 och Rega Apollo verkar intressanta och hamnar dessutom i rätt prisklass, någon som tycker annorlunda. Ambitionen är ju att ha en matchande anläggning prestandamässigt.

Vad gäller frontar är jag ganska kluven fortfarande, finns många roliga alternativ. Har provlyssnat Dali:s Ikon 6+7(givetvis då de fanns i samma butik som för och slutsteget). Jag lyssnar på väldigt blandad musik, ibland akustiska glesa inspelningar(Mark Knopler/Dire Straits, Bruce Springsteen, John Fogerty och liknande) men händer även att jag lyssnar på hårdrock/metal (Iron Maiden, In Flames, Ozzie Osbourne, Dimmu Borgir för att nämna några) samt pop/indi/rock.

Anledningen till att jag inte är riktigt nöjd med nuvarande frontar är att de brister i komplexa stycken, på luftiga lugna inspelningar levererar de bitvis riktigt bra men jag saknar även både stereobredd och närvarokänsla(Nu jämför jag lite med vad Ikonerna kunde leverera).

Är inte låst till golvare men jag gillar när baskaggar känns i mellangärdet. Är nog ganska känslig för detaljer, sådant jag uppfattar med hörlurar vill jag även uppleva fritt i vardagsrummet.
Nackdelen med en allroundhögtalare är väl att den aldrig riktigt lever ut men en för analytisk högtalare brister ju när man spelar upp sämre inspelningar vilket inte heller är kul. Har faktiskt märkt lite av den tendensen redan nu med Thule+Mordaunt Short.

Tycker dock att fjärrkontrollen kunde uppdateras samt att en fin CD-spelare kunde plockas fram på nytt, känns lite fel att lägga pengar på en DVD-spelare och betala för onödiga bildfunktioner när det bara är ljudet man vill åt. Allra helst hade jag sett en tvåkanals SACD-spelare, gärna med HDCD.

Nåja, blir lika lycklig varje gång jag äntrar vardagsrummet och får se Thules genialt enkla design. Förmågan att leverera från djupaste bas till högsta diskant är också imponerande(trots femtumselementen på mina högtalare). Välljudshälsningar till alla andra som satsat på Thule.

#55

Postad 26 maj 2006 - 03:45

Unregistered21995
  • Unregistered21995
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tänkte ba tipsa om den automatisering man kan göra vis 232 interfacen på av1X0 och iaX50 (mfl). Det funkar utmärkt och jag har använt det till typiska sleep-funktioner via datorn. En com->RJ45 adapter kan köpas från ELFA. Använde datorn som client och stoppa kommande sekvenserna i .bat filer. Någon annan som testat automatiseringen? Hur o vad gjorde du?

#56

Postad 27 maj 2006 - 09:01

Unregisteredd2fbf89a
  • Unregisteredd2fbf89a
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Verkar inte vara så många som upptäckt klubben än. Vi får väl alla ut o göra reklam. Ni som har använt Thule lite längre, har ni något tips på högtalare som gör förstärkaren rättvisa? Uppfattar det som att Thule kan bli vän med det mesta men tänkte mest det kunde vara kul att höra om ni har nån högtalare som plötsligt levererat tiofalt(exempelvis) med inkoppling av thule-utrustning. Likväl kan det vara kul att få reda på vilka högtalare man ska akta sig för.

Jag har fastnat lite för begagnade Canton RC-L, har några år på nacken men prisbilden börjar bli trevlig och jag antar att ljudet är fylligt, åtminstone om man går på recensionerna. Någon som har erfarenhet av dessa?

Mvh Erikl

#57

Postad 27 maj 2006 - 13:31

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Hej Audiofilur..

Har nyss inhandlat mitt Thulepaket ^^ och spelar dem tillsammans med Cantons RC-L.. Tycker nog att saten jag hade förut gjorde lika bra jobb som mina 350 gör nu. Men det behöver ju inte vara högtalarnas fel utan kan lika gärna vara min medelmåttiga cd :) Thule ska inte spelas med den medföljande boxen iaf.. Vet inte varför men men. Hur som helst blev ljudbilden en helt annan så det känns inte som den behövs längre. De låter bra ihop tycker jag och det är helt klart ett prisvärt alternativ. Jag har funderat på att köpa nya högtalare men har inte råd just nu iom husköp ^^

#58

Postad 21 juni 2006 - 18:55

zeppelin
  • zeppelin
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tja!
Jag har en Thule IA100 som på senare tid har börjat att ge ett konstant missljud. detta kommer efter ungefär 5-15min lyssnande/påslag och är ett ganska så ljust pip som ligger konstant. Drar jag ner volymkontrollen 0dB så blir den tyst höjer jag det minsta så återkommer det och ligger konstant på samma ljudnivå oavsett hur högt jag kör volymen, Jag har stängt av all kringliggande elektronik samt känt tittat på alla kablar och jag kan inte hitta glappkontakt. Kopplar jag ur signalkablarna så ligger ljudet kvar så det är uppenbart ur förstärkaren och inte CD´n. Någon som har haft ett liknande problem eller vet vad det kan vara?

#59

Postad 29 juni 2006 - 22:17

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0
Sådär, då har man sålt av alla Thuleprylar.
Saknar DVA250:n lite, jäklar vad bra den var som cd :) .

#60

Postad 25 augusti 2006 - 17:56

fattaren
  • fattaren
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
går i thule köp tankar... kan man andvända pa100 med ia100 och biampa? hur då isåfall?

#61

Postad 18 september 2006 - 21:39

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0
hejsan!

Är idag lycklig ägare till Thule PR250B + Thule PA250B (uppgraderad hos Sontec med ytterligare ett slutsteg samt nya kondensatorer o liknande)

har dock ett litet problem som ja hoppas ni med thule produkter kan hjälpa mig med.

Läs i tråden - Problem med Thule kombination och kom med förslag hur jag löser det.

Ytterligare inköp som jag kommer att göra under hösten:
DVD - Panasonic S97 tror jag
Projektor - Sanyo PLV-Z4
Kablar - Xindak uppsättning (balanserat, obalanserat, digitala (optisk), ström och högtalarkablar)
Ev. D/A omvandlare - Xindak DAC 3 MKII (med rör)
Center - Jamo D5 Center i körsbär - MKT SVÅRT att hitta begagnat, var lycklig att hitta JAMO D5SUR i körsbär för 2000 kr i förra veckan

Först ut blir nog kablarna


Kom förresten över Thule produkterna väldigt förmånligt tyckte jag, 10 000 för PR250B samt PA250B, hyfsat pris även om dom har ngra år på nacken, lätt bättre än min dåvarande Rotel kombination.

/Rickard

#62

Postad 19 september 2006 - 11:53

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0
hmm verka som problemet försvann när jag kopplade balanserat mellan för och slutsteg....kan vara RCA kontakterna som inte e inkopplade lr helt enkelt inte funkar.

/Rickard

#63

Postad 21 september 2006 - 10:47

Länsman
  • Länsman
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Hallå...har funderat på en thule ai100. Nån som har prövat denna i kombination med dynaudio 82?

har ett par 82or hemma. Vill ha drivning till bestarna till humant pris...vore kul med svar!

hade gott!!

#64

Postad 21 september 2006 - 16:20

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Hallå...har funderat på en thule ai100. Nån som har prövat denna i kombination med dynaudio 82?

har ett par 82or hemma. Vill ha drivning till bestarna till humant pris...vore kul med svar!

hade gott!!

<{POST_SNAPBACK}>


Ja kan bara prata för mina erfarenheter (2 dagars anv av PR250B o PA250B) o kan säga att ja e sjukt nöjd....kombinationen håller högtalarna i en järnhand, stereoljudet är sjukt bra jämfört me Rotel kombinationen, som nu i efterhand lät kall o neutral.

Se om du kan låna hem ett exemplar från hifiklubben, men du blir säkert inte missnöjd

/Rickard

#65

Postad 21 september 2006 - 19:16

Länsman
  • Länsman
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
tackar för svaret.

Ja man borde ju kunna låna stärkare hem tycker man...e ruskigt sugen efter alla lovord thule fått.

hade!

#66

Postad 21 september 2006 - 19:42

Ralle_81
  • Ralle_81
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

tackar för svaret.

Ja man borde ju kunna låna stärkare hem tycker man...e ruskigt sugen efter alla lovord thule fått.

hade!

<{POST_SNAPBACK}>


Hifi klubben kan vara lite gnälliga med hemlån, ibland vill dom inte alls....men du kan alltid höra med dom.

#67

Postad 10 oktober 2006 - 19:24

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Whoohoo Nu får jag också vara medlem. Har nyss fått hem en IA60B SE och kommer när plånboken tillåter införskaffa en Thule DVD också

#68

Postad 19 oktober 2006 - 00:00

fattaren
  • fattaren
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
det blev en ia100 som driver ett par audiovector m1:or, svagaste länken nu är nog cd:n en sony cdp-xe530, funderar på en orginal 2008 eller thule dva120, fortsätter plöjer begagnadmarknaden, vem vet vad det slutar med.
tips på vettig cd till rimligt pris är välkomna.

#69

Postad 22 oktober 2006 - 11:43

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Original 2008 är ett väldigt hett alternativ för pengarna får jag säga. Jag är otroligt nöjd med min.

Iaf, nu är det saker på gång...ska byta till IA350B. Ser fram emot det rejält, ska bli väldigt kul! Ska samtidigt uppgradera mina högtalare, blir Mi3 Signature nu...lånade hem dom på test och föll pladask. Dom lät helt underbart ihop med min IA250B...lär ju inte bli sämre sen med IA350B heller. ;)

Måste samtidigt ge creds till Thule och säga att dom har grymt bra kundservice. :D

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 22 oktober 2006 - 11:43.


#70

Postad 22 oktober 2006 - 20:05

fattaren
  • fattaren
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
aha, det betyder ju att du får en ia250b till övers, såvida du inte redan krängt den eller tänkt ha den i köket. :)
posta priss ifall.

#71

Postad 22 oktober 2006 - 21:55

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Tyvärr är den på väg att sakta men säkert dö....ena kanalen kan strula ibland med lite elak dist, därav denna uppgradering. Fått en liten deal samtidigt, så jag blir av med IA250B:n.

#72

Postad 07 november 2006 - 13:36

fattaren
  • fattaren
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
kan man biampa ia100 med pa100?

#73

Postad 08 november 2006 - 12:01

zeppelin
  • zeppelin
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Ja det ska inte vara några problem

#74

Postad 19 november 2006 - 01:18

Tiltat
  • Tiltat
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Vad tycker ni är ett lämpligt pris på pa250b+pr250b ihop? 16000 har killen begärt men jag tycker det verkar vara i högsta laget, ni som kan vad säger ni?

#75

Postad 19 november 2006 - 01:40

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0
Ja det låter dyrt. Bara för att jämföra lite så sålde jag mitt pr350b för 9000kr i våras.

Så du borde inte ge mer än 14k för det paketet

#76

Postad 04 december 2006 - 11:24

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Hallå everybody allehopa. :huh:

Kul att se att det finns en tråd enbart för Thule ägare. :D Måste ju nästan innebära att det iaf är mer än jag som är nöjd med min Thule. :D

Får väl ta och smyga runder och kolla på folks Thulebilder nu känns det som. :o

#77

Postad 04 december 2006 - 11:32

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Kollade precis genom alla bilder här på Thule.. Och jag måste säga att jag blev lite förvånad över hur få, användare här det verkar vara som kör Thule...

Många som missat något mycket intressant skulle jag vilja säga. :huh:

#78

Postad 05 december 2006 - 18:18

pergel
  • pergel
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Jag tänker också byta till thule och gå med i "thule-klubben". Kommer inom mycket kort att köpa en IA255 till mina DALI helicon 400.Är det någon som har något ont att säga om thule i allmänhet och IA255 i synnerhet? Berätta gärna isåfall. Lånade hem en IA255B i helgen och det lät riktigt bra så nu är det bara att leta långt ner i plånboken för att kunna slå till. B)

#79

Postad 08 december 2006 - 21:57

fattaren
  • fattaren
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Var tvungen att sälja mina audiovector m1or, och står nu inför frågan vad för högtalare jag ska införskaffa härnäst till min ia100. är ute efter ett ljud med stor spelglädje och ryslig närvaro.

funderar på elac, sonus faber, KEF, eller audiovector igen. hur funkar thule ljudet med infinity.

kom gärna med förslag på vilka högtalare jag borde kolla upp.


//Dennis

#80

Postad 08 december 2006 - 22:35

Unregistered998cf521
  • Unregistered998cf521
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Var tvungen att sälja mina audiovector m1or, och står nu inför frågan vad för högtalare jag ska införskaffa härnäst till min ia100. är ute efter ett ljud med stor spelglädje och ryslig närvaro.

funderar på elac, sonus faber, KEF, eller audiovector igen. hur funkar thule ljudet med infinity.

kom gärna med förslag på vilka högtalare jag borde kolla upp.


//Dennis

<{POST_SNAPBACK}>


Dynaudio Focus är mitt tips. Har en uppsättning Focus 220 med center till mina Thule-grejer

#81

Postad 23 december 2006 - 18:26

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Hej alla glada!

Sitter i tankarna på att inskaffa "PA150B" som extra kräm till frontarna, min fråga till er är.
Hur pass stor skillnad tror ni det blir jämfört mot min nuvarande Nad receiver?

Bästa sättet hade ju varit att låna hem apparaten men HifiKlubben är ju väldigt svåra med det där... =/

Och ja, Thule avger väl inget brus som Nad? ^.^

#82

Postad 29 december 2006 - 17:44

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Nehepp, inget svar :)

Kommer Thule med några nya produkter inom snar framtid? någon som har koll på det då?

#83

Postad 29 december 2006 - 19:04

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0

Nehepp, inget svar :(

Kommer Thule med några nya produkter inom snar framtid? någon som har koll på det då?

<{POST_SNAPBACK}>



Det som är på G är 2 nya DVD-spelare. DVC120 samt DVC250 tror jag de heter. Har bland annat HDMi vilket DVAn saknar. :)

Annars är det inget nytt på gång vad jag vet..

Tyvärr har jag inte testat PA150n så kan tyvärr inte ge dig något svar på just den frågan ang brusandet.

Hade du tänkt köra riktig bi-koppling til frontarna menar du? Tror inte du märker så stor skillnad vad det gäller surround ljudet.. Och tänker du lira musik på systemet så skulle jag nästan rekommendera dig att köra NAD effektsteg. Är det mer kräm du är ute efter så är NAD ledande tycker jag.
Hade själv en 763v2 innan och där är stor skillnad på trycket i ljudet.
Men Thulen vann tillslut pga finliret. B)

Och vad det gäller att låna hem från HiFi-klubben så brukar det inte vara några bekymmer. Man får dock lägga full deposition. Iaf här nere i Malmö. ;)

#84

Postad 04 januari 2007 - 08:19

hardsaltad
  • hardsaltad
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hej
Som ny medlem i Thule klubben skulle jag behöva lite hjälp. Jag har en Pa350 och PR350. när jag kör i 2-kanlas läge fungerar allt super. Men när den slår över till multikanals så får jag ett brus i högtalarna.
Jag har lokaliserat problemet till digital-tv och datorn. Jag måste dra ut antennen och dra ut sladden till datorn för att de ska bli brus fritt. Har provat med strömrenare utan resultat. Kan tillägga att jag inte ens behöver ha koppling mellan tv-boxen och försteget.

Tacksam för hjälp

#85

Postad 04 januari 2007 - 16:20

Cedric
  • Cedric
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Hejsan jag får väl gå med jag också i Thule klubben jag har just införskaffat en Thule ia 100 och snart även en Thule dva 100 supernöjd med det.

Jag har inte lagt ut några bilder än på mina Thule prylar men det verkar inte va så många som lägger ut sina bilder på just Thule pga det verkar vara ganska så många som är med i den bästa klubben men inte vissar sina fina kort ja ja jag hoppas att fler lägger ut sina bilder och snart kommer jag också att göra det.

Mvh

Cedric.

#86

Postad 04 januari 2007 - 23:01

fattaren
  • fattaren
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
vad har du för högtalare du driver ia100 med? har själv en ia100 och funderar på en dva100 till den. såg att någon butik sålde den för 5 lappar nu. (dva100)

#87

Postad 05 januari 2007 - 04:48

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Ingen här i Thule klubben som vet någon som är ute efter en Thule anlägning? Min IA150B med DVA150B är nu till salu.

Redigerat av Darth Tojayz, 11 januari 2007 - 15:47.


#88

Postad 01 februari 2007 - 12:33

wolfbane
  • wolfbane
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0
Har en fråga kring DVA100 så det här borde väl vara rätt tråd, antar jag... =)

Skulle just till att beställa en IA100 och DVA100 när jag noterade på kopplingsexemplet i en PDF på Thules hemsida att den saknar vanlig scart utgång, bara komponent etc. Så min nuvarande scart-scart kabel måste ersättas med en komponent-scart dito. Skummade igenom Hifiklubbens sortiment för att se vad som fanns till buds (mest för att kunna beställa allt i ett paket) och hittade denna:
http://www.hifiklubb..._Kabel_blaa.htm

Min fråga är om den kommer fungera för att koppla in DVDn, helt enkelt? Den har ju ett antal kontakter så det verkar så, men jag tänkte försäkra mig innan jag slår till. Kände inte igen vissa av utgångarna på exemplet så någon här kanske kan leda mig rätt eftersom jag har lite svårt att hinna förbi Hifiklubben här i stan pga mina arbetstider.

Här kommer en länk till PDF filen, det var första exemplet jag kollade på eftersom det blir en IA100+DVA100:
http://www.thule-aud...Connections.pdf

#89

Postad 07 mars 2007 - 11:53

topperh
  • topperh
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
vad gör det att förstärkaren är balanserad?
ia100 eller ia 75b?

#90

Postad 07 mars 2007 - 13:06

PlateMail
  • PlateMail
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Funderar själv på att köpa ia100 till mina Monitor Audio RS8. Tror ni att man upplever stor skillnad om jag kompletterar ia100 med pa100 och bi-ampar?

#91

Postad 07 mars 2007 - 13:09

PlateMail
  • PlateMail
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

vad gör det att förstärkaren är balanserad?
ia100 eller ia 75b?

<{POST_SNAPBACK}>


Till ia75b kan du koppla in en CD/DVD eller annan enhet som har balanserade utgångar för att få bättre ljud. Ska visst minimera störningar mm. Finns säkert bra information om detta på forumet om du söker lite.

#92

Postad 15 mars 2007 - 19:54

KryLLan
  • KryLLan
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Tja alla thule ägare!

Jag äger en space ia 255b och undrar över en liten sak.
Jag äger även en denon avr 2807 som jag kör hemmabion via och sedan en liten kombination av dem båda.
Jag kör frontarna via thulen och resterande från denon:en.
För att få 5.1 blir det ju via pre-out (front out) från denonen och in i AUX i thulen.
Nu till frågan...... Blir thulen mycket belastad? eftersom jag måste köra på högsta volym från den för att få hyffsat med krut .... Denonen fungerar ju bara som en ljudprocessor till thulen men man måste ändå trixa med volymen från både.

Tacksam för alla svar!

mvh kryllan

#93

Postad 15 mars 2007 - 21:56

fattaren
  • fattaren
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Du borde väl kunna köra på main in på thulen, och ändra reglaget till main in, på det sättet andvänder du ju bara thulens slutsteg. eller hur?!


/fattaren

#94

Postad 15 mars 2007 - 22:25

KryLLan
  • KryLLan
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Du borde väl kunna köra på main in på thulen, och ändra reglaget till main in, på det sättet andvänder du ju bara thulens slutsteg. eller hur?!


/fattaren

<{POST_SNAPBACK}>


Main in? har inga sådana ingångar.

#95

Postad 16 mars 2007 - 08:08

pergel
  • pergel
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Kryllan:

Jag har en likadan thule och jag har velat göra precis som du. Saken är den att i 2 kanalsläget så är förstärkaren fullt balanserad, vilket innebär att signalkällan går in mellan de 2 slutstegen (per kanal). En main in i 2 kanal går således inte att ha på den lösningen ( allt enl. A. thule). Däremot så finns det en I/O port (ser ut som en ethernetport eller nåt liknande i alla fall) som man kan koppla till thules egen ljudprocessor. Den porten borde man kunna mickla lite med (eller fråga A Thule) och "kortsluta" denna port. Den kopplar alltså förbi förförstärkaren och gör de 5 kanalerna till oreglerade (och obalanserade) slutsteg. Problemet är att du bara får ut 5*100 W istället för 2 *250W. Men man kan ju alltid bi-ampa i så fall och få 4*100=2*200.

En annan lösning som A.Thule själv föreslog känns sådär halvattraktiv men det ska fungera enl. honom och det är att vrida upp stärkaren på 73, dvs inte hela vägen upp men nästan, och låta den vara där för gott. Den ska då leverera full effekt och detta ska enl Anders inte leda till vare sig brumm dist eller andra otrevligheter. Då får du ut full effekt balanserad signalväg och 2*250 W

Lycka till. Berätta gärna hur det gick

#96

Postad 16 mars 2007 - 17:01

KryLLan
  • KryLLan
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Tja Pergel!

tack för svaret.

nu är det så att jag har kört som du beskrev i exempel 2 hela tiden. Vad jag undrade var om det va skadligt för förstärkaren(thulen) att köra den på volym 79 hela tiden. Om den blev belastad mycket hela tiden, för det vill man ju inte.

mvh kryllan

Redigerat av KryLLan, 16 mars 2007 - 17:05.


#97

Postad 16 mars 2007 - 19:59

pergel
  • pergel
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan 73 och 79 är att förstärkaren är mätt och lämnar enligt spec vid 73 .Om man höjer över detta talar man om överstyrning av förstärkaren (jfr biorecivrar som går från -dB till + dB). Detta kan leda till försämrad signal och i värsta fall distorsion som är skadligt för högtalaren. Sen beror det på hur hög/stark insignalen är etc. Utgå ifrån att aldrig spela en förstärkare på max. Kolla för säkerhets skull med anders thule själv vilken nivå som gäller, man vet ju aldrig......

Så det slutgiltiga svaret är, nej det ska inte vara skadligt för förstärkaren, men högtalarna riskerar att ta stryk om signalen blir oren eller distar. det borde nog inte vara problem med thule, men det lilla extra som det ger att spela fullt kan knappast vara vär risken. Höj recivern lite istället...

// Gustav

#98

Postad 17 mars 2007 - 13:48

KryLLan
  • KryLLan
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Man tackar så mycket för svaret! Ska ha den max på 73 även fast jag inte märkt någon distorsion vid 79 . Skönt att höra att inte stärkaren brinner upp :D . Men jag får väl kontakta anders för att vara på det säkra.

MVH Kristian

Redigerat av KryLLan, 17 mars 2007 - 13:51.


#99

Postad 15 april 2007 - 14:34

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Joinar också thule klubben nu, köpte en ia100 för några veckor sedan mkt nöjd !! .... Bilder kommer så fort jag fått nån ordning på kablarna under/bakom tv bänken :blink:

#100

Postad 03 maj 2007 - 06:56

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Jag har köpt en Spirit PR100 så jag vill också vara med! :ph34r:

Redigerat av stewed, 03 maj 2007 - 06:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.