Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips: Vilken digital systemkamera skall jag köpa?

391 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 januari 2007 - 17:01

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0







Är helt nybörjare på systemkameror har inte äns haft en egen kompaktkamera men bvet att jag kommer använda den mycket & vill ha lite & växa i.

vet inte vad jag ska säga att jag söker mest jag vill bara ha en bra kamera.

Och ni som säger k10d visst super kamera vad jag har läst men är inte det lite dyrt & börja med?

tackar för alla svar redan nu

MVH Kristoffer

#2

Postad 26 januari 2007 - 20:36

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Det beror ju på hur du räknar, K10D kamerahus kostar ju 6400kr canon 400D kostar ju 5800kr så det skiljer ju inte så väldigt mycket mellan dem, Optiken kan ju kosta väldigt olika, och vara av väldigt olika kvalitet, jag tänker skaffa en K10D, mest beroende på att jag har Pentax sen tidigare (manuella objektiv) och först nu har Pentax kommit med en kamara som duger...

Jag har redan fått hem ett Samsung 50- 200mm zoomobjektiv för 995kr Pentax tar ju 2200kr för samma.... Hoppas det duger någotsånär..

För korta avstånd (vilket det ju blir mest) funderar jag på Sigma, SIGMA OBJEKTIV 17-70/2.8-4.5 DC MACRO PENTAX för 3195kr, som ska vara någotsånär hyfsat.

man bör nog läsa lite tester på objektiven, så man inte får betala mycket mer, för samma kvalitet på objektivet bara för märket.

#3

Postad 26 januari 2007 - 23:16

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
k10d har ju allväders skydd & bildsatibisator det är därför den talar för

men nikon d70s har 18-70 och det är väll bättre?

Fast jag vet inte? jag vill bara ha en bra kamera men det lutar åt pentax k10d men har ni några mer tips så säg till

#4

Postad 27 januari 2007 - 04:07

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
K10D med 16-45-objektivet är det överlägset bästa kitet, men också det överlägset dyraste bland alternativen. Man får en betydligt mer avancerad kamera med bilstabilisator och allvädersskydd, plus (om man väljer det dyrare kitet) ett mycket bra objektiv, bättre än 18-70 från Nikon. Det är ett riktigt bra semipro-kit helt enkelt.

Men som nybörjare tycker inte jag att det är nödvändigt att lägga ut de pengarna. Satsa istället på en D50 medans den finns kvar och köp till ett par objektiv när kitobjektivet börjar kännas begränsande. Det finns en hel del objektiv på begagnatmarknaden vilket är ett bra alternativ till nyköp. D50 erbjuder, precis som alla andra budgetsystemkameror, mycket utrymme att växa i.

#5

Postad 27 januari 2007 - 14:02

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
tackar för väldigt bra svar

men en till fråga om växa

vad är skillnaden? allså vad har tex canon 20d som inte canon 350d har? förstår inte det med växa riktigt men jag vill ha en bra kamera iaf

men nu lutar det åt d50 har hört att man ska köpa en med 18-55 inte 18-50 stämmer det?

#6

Postad 27 januari 2007 - 17:58

geggen
  • geggen
  • Forumräv

  • 508 inlägg
  • 0
Sonys A100 med dubbla objektiv. Kan det vara en bra kamera att börja med?

#7

Postad 27 januari 2007 - 21:19

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Sonys A100 med dubbla objektiv. Kan det vara en bra kamera att börja med?

<{POST_SNAPBACK}>


Tyvärr hatar jag sony för jag har ALLTID otur med saker som sony har gjort

men det lutar åt nikon d50 nu men jag förstår fortfarande inte "växa" grejen

och är det värt att att skaffa ett 18-200mm objektiv eller ska man satsa på att ha 2 st? tänkte iom att det är smidigare så man slipper byta hela tiden

eller duger det med kit objektivet?

Redigerat av Gundam, 27 januari 2007 - 22:51.


#8

Postad 27 januari 2007 - 23:17

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Mest små detaljer som storlek på bildsensor, ISO, slutartider mm. Inget som en nybörjare/amatör fotograf saknar direkt. EOS 20D och EOS 400D tekniska specifikationer.

Själv har jag en 20D och har haft Canon sedan början av 80-talet. Gillar deras teknik, kvalitet, UI mm och ingen Canon jag har haft har gjort mig besviken.

Redigerat av Unregistered828ccd15, 27 januari 2007 - 23:17.


#9

Postad 27 januari 2007 - 23:47

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
så en nikon d50 eller canon 400d skulle räcka bra till mig? men vilken ska man välja av dom 2?

och objektiven så jag fattar det verkar det finnas hur mycket som helst men hur stor roll spelar det? och kommer ta inomhus bilder och funderar på att skaffa extra blixt men hjälper det så mycket?

#10

Postad 28 januari 2007 - 19:35

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
http://www.dpreview....nd40/page22.asp


är verkligen d50 bättre än d40? 40 fick ju bättre bilder på det testet? eller har det inte med kameran & göra?

Redigerat av Gundam, 28 januari 2007 - 19:37.


#11

Postad 29 januari 2007 - 23:39

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Den främsta nackdelen med D40 är att det i husen inte finns någon autofokus-motor. Det innebär att om man vill ha autofokus så är man begränsad till de objektiv som har en AF-motor inbyggd. Man har alltså bara tillgång till 10-20% av marknadens annars tillgängliga objektiv, men har man inte planerat någon större objektivsamling så är ju detta helt okej. För Nikon är det AF-S och AF-I-objektiv som gäller. I övrigt är D40 en lika bra eller ibland bättre kamera än D50. Den är mindre, lättare att hantera rent tekniskt och ger bilder som upplevs mer "färdiga" direkt ur kameran då man även kan bildbehandla bilden något direkt i kameran.

Ett av följande objektiv skulle kunna vara lämpliga som allroundobjektiv till D40 och även D50:




Planerar du inte någon större objektivsamling så räcker AF-S/AF-I-objektiven gott och väl, och D40 passar då bra. Annars är det D50 som gäller.

Nu gör jag det kanske svårare, men på Pentax sida finns också en budgetvariant motsvarig D40/D50 vilken är K100D. Den främsta fördelen är inbyggd bildstabilisator, men i övrigt är de ganska likvärdiga. K100D har precis som D50 inbyggd AF-motor i huset.



Jag föreslår helt enkelt att du åker iväg till en fotoaffär och håller de här kamerorna i handen. Kvaliteten ska kännas rätt, de ska ligga bra i handen. Nu är alla tre husen bra på den punkten (till skillnad från Canon 400D som jag inte tycker är ett riktigt bra alternativ) men det är de små detaljerna som kan avgöra.

#12

Postad 30 januari 2007 - 16:43

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
har redan pillat på en D40 & en 400d men tycker d40 var mycket trevligare kändes "hårdare" på något sätt

så det blir en d40 till slut iom att jag nog mest kommer fota lite på skoj & sånt men blir jag intreserad att fota mer så blir det nog värre kamera oxå så då räcker det ju med 18-55 + ett 18-200 eller något liknande

nu tänkte jag fråga en annan grej. Vart kan man hitta kameran med bra & billig försäkring? solid tar ju 20% i självrisk om den går sönder helt :S


tackar så jätte mycket för svaren joakim

#13

Postad 30 januari 2007 - 16:56

sn3jk
  • sn3jk
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Har kikat endel på http://www.pixmania.com Och dom verkar ha ett rätt bra system som kallas "Lugnt Inköp" går att läsa mer här -> http://www.pixmania.....html?itag=4590

Tror inte den extra tjänsten är så dyr heller och de har rätt bra priser på kameror och utrustning ;)

Har precis beställt en ny kamera därifrån, fast en lite billigare-enklare fuji 5600

#14

Postad 30 januari 2007 - 17:33

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
hur fungerar det? fattar inte så mycket av vad det kostar eller hur man beställer det.....

men det stog att det tar 15 dagar till 3 månader för dom att få ny kamera... det är ju lite surt

#15

Postad 30 januari 2007 - 17:36

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Även om nu Pixmanias Lugnt inköp-garanti har hyfsat bra villkor så kan jag inte rekommendera varken den försäkringen eller butiken i sig. Jag har erfarenhet av både butik och försäkring och kan säga att det är väldigt omständigt när man väl behöver hjälp.

Jag rekommenderar lite läsning bland omdömena på Prisjakt innan någon överväger ett köp hos dem: Pixmania, omdömen

#16

Postad 31 januari 2007 - 14:37

sn3jk
  • sn3jk
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Såg att dom inte fått såå bra, men de ligger åtminstone över medel.

Måste då säga att jag är grymt överaskad av leveranstiden åtminstone.. Fått min kamera nu så tog inte mer än 48h därifrån och hit ;)

Fast jag beställde en datorlåda oxå och den valde dom att skicka separat och idag dårå, vilka var lite skymt. Menmen lär väl få den i morrn alla fall då bara.


Gundam den "servicen" får man beställa när man gör en beställning bara, och antar priset på det beror på vad man beställer. Och ja lite surt om det tar så länge innan man får en ny om det skulle hända nåt.

Har du kollat på några mer ställen? Har beställt mycke genom komplett.se och dom har ju bra service enligt mig oxå annars.. Och snabba leveranser.


Mvh
Sonny (som nu ska leka med sin nya kamera :P )

#17

Postad 31 januari 2007 - 15:36

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
den bästa jag har hittat är expert fast där kostar kameran 6000 + försäkring 5 år för ca 1100 kr självrisk 300 kr

tar man tex solid så är självrisken 20% av vad kameran kostar allså ca 1150 kr per gång jag råkar mosa den som jag nog garanterat kommer göra då jag har otur med sånna saker

#18

Postad 31 januari 2007 - 17:47

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Var hittar du information om att självrisken är på 20% ? Det jag läst mig till är att självrisken är på 200kr, och försäkringspremien 200kr + 5% av produkten. Det är vad jag kan läsa hos Cyberphoto.

#19

Postad 31 januari 2007 - 21:22

HYBRiS
  • HYBRiS
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Om man ändå lägga över 10.000kr på en K10D, borde man snarare fundera på Nikon D200 med allvädersskydd och magnesiumkropp.
Bättre proffskamera i den prisklassen hittar man helt enkelt inte.

Garanterar dig att du kommer bli förälskad i kamerahuset om du klämmer lite på det i en affär.

#20

Postad 31 januari 2007 - 22:14

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det där var väl inte en vidare objektiv rekommendation. K10D har allvädersskydd precis som D200. Vad D200 däremot inte har är bildstabilisator inbyggt i huset som är kompatibel med alla objektiv passande kamerahuset. Liknande sensorer används i båda modellerna, D200 har inte någon märkvärdig fördel där heller. Och K10D ligger på nästan halva priset...

D200 är naturligtvis för den betydligt högre summan bättre på vissa områden, men inte på långa vägar lika prisvärd som K10D. För närvarande är de flesta tillverkare omsprungna av K10D, om än inte för någon längre period kanske. Det hårda trycket gynnar vidareutvecklingen, man får hålla tummarna för att de andra tillverkarna släpper något som kan matcha Pentax på den här nivån.

#21

Postad 01 februari 2007 - 21:59

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
en sista fråga bara <_<

varför rekomenderar ni d40/d50/d80 över 350/400d? är dom så mycket sämre lr vad är det?

tack för tålamodet :)

#22

Postad 01 februari 2007 - 23:19

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Av samma anledning som du kom fram till att D40 kändes trevligare i jämförelse med 400D när du fick känna på dem i verkligheten <_<

350D/400D är inga dåliga kameror, de tar mycket bra bilder. Men deras nackdel är kamerahusen som upplevs väldigt plastiga och billiga, och inte minst brukar de flesta tycka att greppet är dåligt och att kameran ligger konstigt i handen. Här har Nikon, Pentax, Olympus och Sony gjort ett mycket bättre jobb. De erbjuder trots priset ett kamerahus som ligger skönt i handen, ett grepp som är bra och ett chassi av högre kvalitet även om det fortfarande är av plast.

#23

Postad 02 februari 2007 - 06:14

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
tackar blir helt snurrig här i kamera världen men det blir nog d40 då för jag antar att den tar typ lika bra bilder men kanske inte har dom där 10 mpix men spelar nog inte så stor roll ändå

#24

Postad 02 februari 2007 - 09:22

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
För att kunna utnyttja fördelen med 10MP så krävs det betydligt dyrare optik än standard "kit-optik". Annars blir det väldigt liten skillnad mellan 6MP och 10MP.
Förmodligen blir det bättre bildkvalitet med 6MP kamera och riktigt bra optik, än 10MP kamera med "kit-optik".

#25

Postad 02 februari 2007 - 10:57

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
För mig var det tvärtom. Jag tyckte Canon 400d kändes bäst( inte så plastig och bra grepp) sedan på min känna på lista kom Nikon D40. Pentaxarna tyckte jag kändes visserligen robusta men lite plastiga och fick inte ett skönt grepp.

Där ser man så viktigt det är att känna på kamerorna innan köp. För känns det inte skönt att hålla i den, riskerar man att tröttna på kameran och då är det ett dyrt köp <_<

#26

Postad 02 februari 2007 - 11:14

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
EDIT: Såg att Joakim redan skrivit om detta... men det skadar inte att upprepas <_<

Tänkte bara göra ett inlägg ang. D40. Tänk på att denna kameran saknar motoriserad focus, vilket gör objektiven dyrare (då motorn sitter i objektiven istället). Tycker att Nikon D50 är ett bättre köp i det avseendet.

Du hittar lite info om det i andra stycket här:
http://www.dpreview....views/nikond40/

Redigerat av Walkir, 02 februari 2007 - 11:16.


#27

Postad 02 februari 2007 - 16:29

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
så efter som jag inte kommer köra med kitobjektivet om jag tycker det är kul & fota då ska jag satsa på någon med mer mpix? tex 400d?

men är inte det viktigaste hur stor sensorn är? eller har jag fattat fel?

Redigerat av Gundam, 02 februari 2007 - 16:34.


#28

Postad 02 februari 2007 - 18:56

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Nja, tänk så här: Om du ska skriva ut foton i storlekar större än A3 så kan du behöver en kamera med högre upplösning än 6mp. Så länge det är 6 högkvalitativa megapixlar så räcker det gott till utskrifter i upp till A4 och A3.

Det är väldigt få som skriver ut i större storlekar än det, varför också 6mp räcker gott och väl. 400D ger visserligen en högre upplösning och är därför fördelaktig om man ska skriva ut stora fotografin (större än A3), men i normala storlekar ger den inte bättre bildkvalitet.

I dag kan man välja vilken digital systemkamera man vill och få en utmärkt kvalitet så länge objektivet är bra. Innan kamerahusets bildkvalitet börjar kännas begränsande ska det till objektiv i riktigt höga prisklasser, 10+ tkr. Och innan dess stoppar pristaket för de flesta amatörfotografer.

Slutklämmen är alltså: 6mp är fullt tillräckligt. Välj det kamerahus som ligger bra i din hand och som du känner att du trivs med och lätta beslutsångesten genom strunta i att tänka på megapixlar helt och hållet.

#29

Postad 04 februari 2007 - 13:10

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
tackar ska låna en kompis 400d och se om jag kan få tag på en nikon d40 och prova lite med oxå

någon som bor i trollhättan med en nikon d40?

tackar för all hjälp ;)

#30

Postad 04 februari 2007 - 14:02

Unregistered90c57d57
  • Unregistered90c57d57
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Ingen har nämnt Olympus E-400 eller Pentax K100D.


Olympus E400 är världens minsta digitala systemkamera.


Gillar du k10 men tycker den är för dyr eller stor kan den här vara intressant.

Så nu fick du svårare att bestämma dig ;)

#31

Postad 04 februari 2007 - 16:19

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
För mig föll valet på en D40 med två kitobjektivt (/18-55 och 55-200) så min rekommendation är givetvis denna kamera. Personligen tycker jag att D40 verkar bättre än D50 (om man inte måste ha en autofokusmotor såklart), mer gedigen, bättre kvalitet på bilden och ett vidareutvecklat menysystem. D40 är en efterföljare till D50 vilket det kanske inte låter som (bättre namn hade varit D60) och det lurar nog en del. D40 till skillnade från D50 har ingen LCD på toppen av kameran men däremot en större LCD på baksidan (2,5 tum som D80/D200). D40 har endast tre autofokuspunkter medan D50 har fem.
Då jag endast har ägt kompaktkameror innan och ville bli lite mer avancerad så passar en D40 mig som handsken. Det är ju precis såna n00bs som jag som "ska" köpa en sån här kamera ;) . Mycket hjälpfunktioner och bra autolägen om man inte vill in och pilla på allt.

#32

Postad 05 februari 2007 - 19:15

noss
  • noss
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Har du kikat nått på Nikon D80?
Jag jobbar i fotobutik och kan verkligen rekomendera den!
En D200 i lillebrorsformat!

#33

Postad 05 februari 2007 - 21:31

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
tror d80 är lite för dyr men visst blir jag helt galen i & ta kort så blir det nog byte till d80 fort

ska klämma lite på d40 & 350d & 400d så får vi se vilken av dom 3 jag tar

#34

Postad 06 februari 2007 - 05:45

geggen
  • geggen
  • Forumräv

  • 508 inlägg
  • 0
Vilken är det billigaste kamera-glugg-kitet som går att köpa??
Det är tänkt att användas till allround (ingen sport)
Kommer köra med original glugg kanske 1-2år..

#35

Postad 06 februari 2007 - 20:25

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
d40 & d50 är väll väldigt billiga?

#36

Postad 07 februari 2007 - 03:32

geggen
  • geggen
  • Forumräv

  • 508 inlägg
  • 0
Jo dom är billiga och jag tittat på dom.
Men när jag läser i trådarna för just D40 så klagar alla över att kit objektiven
är skit dåliga, att man inte använder kamerahuset fullt ut. Jag är inte sugen på att lägga
flera tusen på ett nytt objektiv så nära köpet utav kameran utan väntar gärna 1-2år.
Jag själv har kommit fram till att det är bara K10D som alla verkar vara nöjda med som kit paket. (det billigare då). Men min sambo gillade verkligen inte att jag la ut ca 9000kr på en kamera, så jag fick taket 7000kr, som hon också tycker är helt tokigt att lägga ut för en kamera. Men det är okay nu iaf.
Så Canon 400d eller Nikon D40..........? om jag nu inte kan tjata mig till en k10d

#37

Postad 07 februari 2007 - 08:41

Bo Mellberg
  • Bo Mellberg
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Jag var i samma sits som du för ett halvår sedan. Har aldrig ägt en systemkamera över huvud taget tidigare.

Jag fastnade för D50. Anledningen var att 350D kändes pluttig i handen. Min polare har precis skaffat en D80 som ger ett gedignare intryck, men kostar också bra mycket mer.

Att D40 skulle vara en "storebror" håller jag inte med om. D40 har större skärm och ev några nyare funktioner, men D50 har fler autofokuspunkter och är dessutom fysiskt större=bekvämare. Om jag inte kan greppa med lill- ring- och långfingret är det inget för mig.

/Bosse

#38

Postad 07 februari 2007 - 09:09

geggen
  • geggen
  • Forumräv

  • 508 inlägg
  • 0
Tack för svar.
Jo har tittat på beg marknaden, men jag är en sån person som helst köper nya grejer med garanti och helt oskadda.
Jag ska åka ut till Scandiavian Photo och klämma o känna på lite olika kameror..

#39

Postad 07 februari 2007 - 22:48

petterhonk
  • petterhonk
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag sitter i precis samma sits, just nu står det mellan en d40 och en d70s.


Väljer man att söka inom europa, finns nikon d70s för 3.600, vilket blir 4000:- med frakt utan objektiv. Dock vet jag inte hur det fungerar med garantin och har ingen erfarenhet av butiken. (https://www.prisjakt...?prisid=5942942)

/ Petter

#40

Postad 08 februari 2007 - 01:37

geggen
  • geggen
  • Forumräv

  • 508 inlägg
  • 0
Det kanske skulle vara något. Att importera en lika billigt som dom kostar begagnade..
Men sen skulle jag gärna vilja ha svensk manual/meny

Funderar vidare..
Eller så blir det en D40 med dubbla objektiv så länge, och så uppgraderar jag helt om 2-3år igen..
Kanske köper till ett 50/1.8D fast objektiv..

#41

Postad 08 februari 2007 - 19:47

geggen
  • geggen
  • Forumräv

  • 508 inlägg
  • 0
Då var det beställt.. Hoppas bara nu att jag får den innan torsdag nästa vecka, ska på en kryssning :)

Det blev detta ifrån Dustin:

CANON EOS 400D DIGITAL SYSTEMKAMERA + EF-S 18-55 MM
SANDISK COMPACTFLASH EXTREME III 1GB
LOWEPRO TOPLOAD ZOOM 2 KAMERAVÄSKA SVART

Ser fram emot mycket fotografering.. Och hoppas detta blir ett lyft ifrån min Minolta Dimage Z1 som är 3år gammal.

#42

Postad 13 februari 2007 - 23:20

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Funderar vidare..
Eller så blir det en D40 med dubbla objektiv så länge, och så uppgraderar jag helt om 2-3år igen..
Kanske köper till ett 50/1.8D fast objektiv..

Då var det beställt.. Hoppas bara nu att jag får den innan torsdag nästa vecka, ska på en kryssning

Det blev detta ifrån Dustin:

CANON EOS 400D DIGITAL SYSTEMKAMERA + EF-S 18-55 MM
SANDISK COMPACTFLASH EXTREME III 1GB
LOWEPRO TOPLOAD ZOOM 2 KAMERAVÄSKA SVART


Jag har läst tråden med intresse och undrar bara vad som avgjorde för dig att det blev en Canon tillslut?

Sen undrar jag hur det fungerar med macro på de digitala systemkamerorna??
Jag kan ju läsa mig till på de vanliga långzoom kamerorna att det står macro gräns 1cm el likn men hur fungerar det på tex en D40 med standardobjektiv?
Måste man köpa till ett macro objektiv också för att kunna ta bra närbilder på kretskort el likn?

#43

Postad 14 februari 2007 - 04:48

geggen
  • geggen
  • Forumräv

  • 508 inlägg
  • 0

Funderar vidare..
Eller så blir det en D40 med dubbla objektiv så länge, och så uppgraderar jag helt om 2-3år igen..
Kanske köper till ett 50/1.8D fast objektiv..

Då var det beställt.. Hoppas bara nu att jag får den innan torsdag nästa vecka, ska på en kryssning

Det blev detta ifrån Dustin:

CANON EOS 400D DIGITAL SYSTEMKAMERA + EF-S 18-55 MM
SANDISK COMPACTFLASH EXTREME III 1GB
LOWEPRO TOPLOAD ZOOM 2 KAMERAVÄSKA SVART


Jag har läst tråden med intresse och undrar bara vad som avgjorde för dig att det blev en Canon tillslut?

Sen undrar jag hur det fungerar med macro på de digitala systemkamerorna??
Jag kan ju läsa mig till på de vanliga långzoom kamerorna att det står macro gräns 1cm el likn men hur fungerar det på tex en D40 med standardobjektiv?
Måste man köpa till ett macro objektiv också för att kunna ta bra närbilder på kretskort el likn?

<{POST_SNAPBACK}>


Hej.

Jo först så tyckte jag Nikon D40 som skall vara en uppgradering från D50, men den visar sig inte vara mycket bättre än D50 utan mer en lillebror.
Jag tyckte 400D låg skönt i handen, trots att många klagar på greppet.
Gillar själva märket CANON och alla deras prylar.
Hyfsat billiga objektiv finns att köpa nya på marknaden. Själv kommer jag köpa ett 50mm/1.8 fast.
Macro gränsen är tyvärr lite längre än på kompaktkamerorna, ligger på ca 25cm med det objektiv som jag har. Sen finns det säkert bättre macro objektiv som man kan vara närmre med, men kostar säkert en del.
Angående att ta kort på kretskort så är det mycket möjligt att det går. Jag kan prova och slänga upp en bild så fort jag har möjlighet. Ska iväg på semester 4dagar på torsdag.

Lycka till

#44

Postad 14 februari 2007 - 16:52

geggen
  • geggen
  • Forumräv

  • 508 inlägg
  • 0
Tog en bild på kretskort, orkade inte ta fram stativ och grejer. Utrymmet var mörkt så endast blixt är använd.

edit: närmre kortet gick inte att vara.

Postad bild

Redigerat av geggen, 14 februari 2007 - 16:55.


#45

Postad 14 februari 2007 - 20:12

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Sjysst att lägga upp en bild :)

Det ser ju helt ok ut, men detta är alltså med standardobjektivet 18-55?
Isåfall vart jag positivt överraskad om hur bra det blev
Det enda som är lite knepigt med bilden är att den absoluta skärpan är på de 4 ytmonterade kondensatorerna(eller vad det är) med 0:or på nere till vänster.

Hur långt ifrån kretskortet med kameran hade du kameran?

Hoppas på förstående för knepiga(dumma) frågor.
Jag har nämligen väldig beslutsångest om jag ska köpa en systemkamera typ Nikon D40, Canon Eos 400, Pentax K10d.
Eller om jag ska ta ett litet mindre steg till Fujifilm Finepix s6500fd som inte är system utan en vanlig långzoomkamera.
Nu har jag bara en kompaktkamera men vill ta steget upp till manuella zoom och skärpereglage och dessutom så lite brus som möjligt vid höga isobilder.

#46

Postad 14 februari 2007 - 23:07

geggen
  • geggen
  • Forumräv

  • 508 inlägg
  • 0
Japp, standard objektiv 18-55
Avstånd ca 25cm, zoomade inte lite.

Helst ville jag själv ha en K10d, men för mycket pengar för mig just nu.
Hade en gräns..

Jag är väldigt nöjd än så länge.
Drar iväg till Riga imorgon och kommer plåta en hel del.

Ha de

#47

Postad 15 februari 2007 - 00:14

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Tack för infon :)
Tycker också att det blir lite mycket pengar för K10d.

Får väl se vad det blir, system eller inte...

#48

Postad 15 februari 2007 - 02:39

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Olympus E-400 nämndes som hastigast tidigare i tråden. Det här är helt klart en kamera att ta med i beräkningar om man är ute efter en liten och smidig kamera i stil med 400D. Olympus har lyckas ta fram en väldigt liten (världens minsta för närvarande), smidig, lättanvänd och högkvalitativ kamera för nybörjarna. Den har fått goda omdömen i diverse recensioner. Vad som inte gett den toppbetyg har främst varit det relativt höga priset.

Rekommenderat pris låg på 9000:- vilket är högre än K10D och D80. Men vid månadsskiftet sänktes priset marknat, från 7000:- till 5400:- vilket lägger den på samma nivå som de billigaste digitala systemkamerorna i dag. Nu har Olympus plötsligt ett mycket starkt alternativ på budgetnivå. Olympus har alltid varit duktig på att tillverka optik av god kvalitet, men möjligen är de aningens dyra på objektiven.

Dubbelzoom-kitet till E-400 är det dock ett riktigt attraktivt pris på, 7500:- med objektiv av fin kvalitet som kostar det dubbla att köpa separat. Att jämföra med motsvarade kit från Canon som går på 9700:-



#49

Postad 08 mars 2007 - 10:32

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Efter mycket velande och läsning i tidningar så föll valet på Samsung GX10 för mig.
Tog steget upp till den pga att den har bildstabilisator och väderskydd.
Valde Samsungen istället för Pentax K10d för att den har trevligare menyer och kraftigare grepp.
Samt så gillade jag knapparna till vänster om displayen som är fyrkantiga istället för runda.

Små små detaljer avgjorde sen att den var ca 300;- billigare är ju inte fel heller.

#50

Postad 08 mars 2007 - 10:47

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Olympus kommer släppa en riktigt intressant modell framöver, Olympus E-510. Den har inbyggd bildstabilisator samt sökarbild i realtid på LCD-skärmen. Det enda man skulle kunna önska ytterligare är en vridbar skärm, men man får inte riktigt allt ännu. Beräknat pris kring 7-8tkr.

Läs mer här: Olympus E-510 nyhet hos DPreview



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.