Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONY dSLR A300/A350

829 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 januari 2008 - 23:24

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Postad bild

* Quick Auto Focus Live View for responsive shooting
* Extremely high resolution 14.2 effective megapixel APS-C CCD sensor for unprecedented imaging performance
* 2.7-inch variable angle LCD for ‘freestyle’ shooting
* Enhanced Super SteadyShot™ inside offers 2.5-3.5 steps anti-shake performance with all αlenses
* Sensitivity up to ISO3200 with high-ISO noise reduction for clearer low-light shootin


In the lead-up to the 2008 PMA trade show in Las Vegas, NV, Sony has introduced two new consumer digital SLRs. The 14.2-megapixel Alpha DSLR-A350 and 10.2-megapixel Alpha DSLR-A300 both offer Sony's new Quick AF Live View technology for using the cameras' 230,000-pixel, 2.7-inch tilting LCDs as a viewfinder. Quick AF Live View uses Sony's Pentamirror Tilt system to direct light to a dedicated live-view sensor instead of flipping the optical viewfinder mirror up and using the main sensor as many live-view systems do. Quick AF Live View enables the cameras' nine-point autofocus system to function during live viewing with no delay, including in tracking AF mode. Both new Alphas incorporate Sony's Bionz processing engine, Super SteadyShot sensor-shift optical image stabilization, an anti-dust system, and a penta-mirror optical viewfinder with 0.75x magnification and 95 percent coverage. They take Minolta and Sony A-mount lenses.


The A300 and A350 offer light-sensitivity settings up to ISO 3200, and their shutter speeds run from 1/4000 to 30 seconds, plus a bulb mode. Other notable features include eye-start autofocus, which is triggered as soon as the camera is brought near the photographer's eye, and Sony's D-Range Optimizer (DRO) for enhancing shadow and highlight detail in high-contrast shots. An advanced DRO mode is available for handling particularly contrasty photos, such as backlit shots. It analyzes multiple areas of the image separately. The A300 and A350 offer 3fps and 2.5fps drive modes, respectively, and can capture an unlimited series of JPEGs or 6 RAW files at a time.

The A300 will be available in April 2008. It will be sold in a kit with Sony's DT 18-70mm f3.5-5.6 lens for about $800. The A350 will be available in March for about $800 (body only), and in a $900 kit with the DT 18-70mm f3.5-5.6 lens. Both cameras are compatible with Sony's VG-B30AM vertical battery grip.

Mer in fo hära:
http://www.imaging-r...A350/AA350A.HTM
från denna site: "Sony has found the holy grail of Live View mode, and built it into their latest digital SLR cameras."

http://www.dyxum.com...ess_release.asp
http://www.dpreview....onyalpha1st.asp

Redigerat av ekke, 30 januari 2008 - 23:20.


#2

Postad 28 januari 2008 - 21:24

ReadMe
  • ReadMe
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Diskussionen har börjat på dyxum.com! Det verkar nu vara bekräftat att modellnamnen blir A300 och A350. 14Mpix på den stora modellen. Hmmm... om det inte är några skillnader i övrigt mellan modellerna så blir det A300:an för min del.

Hoppa över till dyxum.com.

#3

Postad 30 januari 2008 - 13:43

Arvan
  • Arvan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Sony sony.

Varför slänger dom inte dit en lcd skärm på husets övre del så det går att använda kamera ordentligt?.

Ska man ha livewiev och vridbar skärm så får man nog göra som olympus gjordem ed E3, dvs vridbar lite hur man vill.
Förstår inte grejjen med livewiev faktiskt, har aldrig behövt använda det. Föredrar å köra i blindo då jag vet precis vart jag har min kamera och vart bilden kommer hamna.

Det är bättre å träna upp känslan i min mening.

#4

Postad 30 januari 2008 - 13:47

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Sony sony.

Varför slänger dom inte dit en lcd skärm på husets övre del så det går att använda kamera ordentligt?.


För att det inte behövs? :D
Har aldrig under mina tre år med min D7D saknat en övre lcd iaf :)

/Z!

#5

Postad 30 januari 2008 - 15:07

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Sony sony.

Varför slänger dom inte dit en lcd skärm på husets övre del så det går att använda kamera ordentligt?.

Ska man ha livewiev och vridbar skärm så får man nog göra som olympus gjordem ed E3, dvs vridbar lite hur man vill.
Förstår inte grejjen med livewiev faktiskt, har aldrig behövt använda det. Föredrar å köra i blindo då jag vet precis vart jag har min kamera och vart bilden kommer hamna.

Det är bättre å träna upp känslan i min mening.




Top lcd skämrar behövdes på analoga tiden ... nu finns det en stor skärm bak istället, helt onödigt med en liten top LCD, Canikon har kvar det bara för att, en tradition alltså.

#6

Postad 30 januari 2008 - 15:22

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Helt onödigt är det ändå inte, jag tycker det är bra mycket smidigare att titta på den lilla skärmen isället för LCD-skärmen när man vill byta slutar/bländare etc.
Att det dessutom troligtvis drar mindre batteri är ju bara positivt.

#7

Postad 30 januari 2008 - 15:24

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Helt onödigt är det ändå inte, jag tycker det är bra mycket smidigare att titta på den lilla skärmen isället för LCD-skärmen när man vill byta slutar/bländare etc.
Att det dessutom troligtvis drar mindre batteri är ju bara positivt.



men då msåte du tabort ägot från sökaren! och gär du ändå det så har du en mycket större skärm nån cm där ifrån! :)

Det handlar mest om att det är svårt att lära gamla hundar att sitta.

#8

Postad 30 januari 2008 - 18:31

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

men då msåte du tabort ägot från sökaren! och gär du ändå det så har du en mycket större skärm nån cm där ifrån! :)

Det handlar mest om att det är svårt att lära gamla hundar att sitta.



mm du slipper ju ta bort ögat från sökaren om du tittar på LCD skärmen :lol:

Jag får väl ta och försöka lära mig när kameratillverkarna sparar in på allt som kan undvaras i jakten på bättre vinst. :D

Redigerat av Eddy_louix, 30 januari 2008 - 18:33.


#9

Postad 30 januari 2008 - 21:24

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
http://www.popphoto....a350-dslrs.html

Så här ser ingången ut till PMA :

Postad bild

#10

Postad 30 januari 2008 - 22:31

mawam
  • mawam
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
så mellan a200 och a300 är det live view funktioen och fler bilder per sekund som sklijer lr?

hur är det med automatisk rengöring av sensorn, det har väl bägge?

jo jag är en hopplös novis men mkt tacksam för hjälp i denna sytemdjungel

#11

Postad 30 januari 2008 - 22:43

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

så mellan a200 och a300 är det live view funktioen och fler bilder per sekund som sklijer lr?

hur är det med automatisk rengöring av sensorn, det har väl bägge?

jo jag är en hopplös novis men mkt tacksam för hjälp i denna sytemdjungel



Ja A200 till A300 är det liveviewn som skiljer sig och utvikbarskärm samt att SONY är först med en användbar fokusfunktion i liveviewläget.


Vill man inte absolut ha liveview tycker jag man ska satsa på A200 :P

#12

Postad 30 januari 2008 - 23:43

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Ja A200 till A300 är det liveviewn som skiljer sig och utvikbarskärm samt att SONY är först med en användbar fokusfunktion i liveviewläget.

Olympus hade det också på E-330 somn var den första systemkameran med live view.

Sony verkar ha kopierat Nikons strategi med att ha flera snarlika modeller, förmodligen för att synas mer i butikerna.
Men det kan nog bli jobbigt för kunderna att välja "rätt" modell.

#13

Postad 30 januari 2008 - 23:46

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Hoppades få en anledning att byta bort min D7D den här gången, men är tycker fortfarande inte det är värt det. Kanske säger mer om Konica Minoltas D7D än Sony's nya kameror. Får se hur A300 och A350 hanterar brus på högt ISO. Tycker att Phil Askey ska ta och göra ett ryck nu, allt verkar komma samtidigt.

#14

Postad 31 januari 2008 - 09:27

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
"Because of the way their live view works, the A3XX models use the pentamirror type viewfinders that tend to be found on entry-level models. And because of the extra bits and pieces live view required to add live view, their viewfinders are smaller than the one found in the A200."

Digital Photography Review

så mellan a200 och a300 är det live view funktioen och fler bilder per sekund som sklijer lr?

SONY A300 och A350 har en mindre sökare än A200.

Man kan undra varför SONY gör så, ofta efterfrågas ju större sökare på digitala systemkameror med mindre än fullformatssensorer.

#15

Postad 31 januari 2008 - 10:08

Arvan
  • Arvan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
vadå ta ögat ifrån sökaren?.. Om du ska kolla på skrämen bakom på kameran så måste du ju göra det samma. Men det är ju så att det ären smaksak. Jag tycker det är bättre när man har kaneran på stativ etc ( med lcd på toppen ).

Nikons livewiev är ju grymt bra, det är bevisat. Så nej jag håller inte med om att sony har den enda autofokusen som funkar i livewiev.

Ekke...Du är VÄLDIGT militant :P

#16

Postad 31 januari 2008 - 10:48

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

vadå ta ögat ifrån sökaren?.. Om du ska kolla på skrämen bakom på kameran så måste du ju göra det samma. Men det är ju så att det ären smaksak. Jag tycker det är bättre när man har kaneran på stativ etc ( med lcd på toppen ).

Nikons livewiev är ju grymt bra, det är bevisat. Så nej jag håller inte med om att sony har den enda autofokusen som funkar i livewiev.

Ekke...Du är VÄLDIGT militant :P


Ja det är ju det jag menar, när man ändå måste tabort ögat från sökarne så är ju en 3" skärm bättre än en 0.5" att titta på! :P

Jo för SONY är de första med vanlig AF (fas baserad) istället för riktigt slö kontrastbaserad autofokus.

#17

Postad 31 januari 2008 - 11:38

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Jo för SONY är de första med vanlig AF (fas baserad) istället för riktigt slö kontrastbaserad autofokus.

Olympus var först med det för ca 2 år sen. Faktum är ju att det är väldigt många likheter med hur Sony löst sin Live view med hur Olympus gjorde det på E-330. Men att E-330 både har live view via en separat sensor (som Sony) och direkt via bildsensorn (som är vanligast idag).

http://www.dcresourc...us/e330-review/

Jag tycker det verkar rätt uppenbart vart Sony sneglat när det tagit fram sin live view, tom skärmen är gjort på samma sätt som på E-330.

Den stora nackdelen med både Olympus och Sonys lösning blir att den optiska sökaren blir rejält försämrad, vilket för de flesta nog kommer vara en riktigt stor nackdel. Vilket knappast kan vägas upp av att live view fungerar något bättre.

#18

Postad 31 januari 2008 - 12:16

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Jo för SONY är de första med vanlig AF (fas baserad) istället för riktigt slö kontrastbaserad autofokus.

Olympus var först med det för ca 2 år sen. Faktum är ju att det är väldigt många likheter med hur Sony löst sin Live view med hur Olympus gjorde det på E-330. Men att E-330 både har live view via en separat sensor (som Sony) och direkt via bildsensorn (som är vanligast idag).

http://www.dcresourc...us/e330-review/

Jag tycker det verkar rätt uppenbart vart Sony sneglat när det tagit fram sin live view, tom skärmen är gjort på samma sätt som på E-330.

Den stora nackdelen med både Olympus och Sonys lösning blir att den optiska sökaren blir rejält försämrad, vilket för de flesta nog kommer vara en riktigt stor nackdel. Vilket knappast kan vägas upp av att live view fungerar något bättre.



Nej E330 hade inte en spegel där så deras sökare vart mörkare, men annars är de snarlika ja. Det finns ju inte så många olika sätt man kan bygga LV på ...

Enda nackdelen med denna LV är lite mindre sökare, men fördelarna är att du har en LV som faktiskt är användbar ... annars är det bar en gimmick.

citerar David K.

"
In fact, the live view of the Canon 450D, Olympus E-3 or Nikon D300 is beyond the command of the average camera buyer. It is almost useless for the purposes of the public.

Sony’s live view, in contrast, is exactly what is needed in a camera to be tried out in a store by someone graduating from a consumer digicam or a cameraphone. It will press all the right buttons without requiring too many button presses or leaving the user in a hopeless loop of uncertainty about whether or not a picture has been taken or the mode cancelled."

"
This new system makes autofocus in Live View as fast as AF through the optical viewfinder. Sony has found the holy grail of Live View mode, and built it into their latest digital SLR cameras."

från IR

#19

Postad 31 januari 2008 - 12:39

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Nej E330 hade inte en spegel där så deras sökare vart mörkare, men annars är de snarlika ja. Det finns ju inte så många olika sätt man kan bygga LV på ...

Enda nackdelen med denna LV är lite mindre sökare, men fördelarna är att du har en LV som faktiskt är användbar ... annars är det bar en gimmick.

Eftersom du läst Davids genomgång av för och nackdelar så borde du ju veta att det finns betydligt fler nackdelar än bara den mindre sökaren...
http://photoclubalph...a350-will-work/

The key disadvantages of the Sony method are:
Live View does not show 100 per cent of the image, which is the case with off-sensor systems.
Off-sensor contrast detection focusing can not be used, and the camera is prone to front or back focus issues as normal; these can not be detected in the live view.
The live view image shows all the markings of the focusing screen, necessary or otherwise. In the Sony implementation these are used postively by adding electronic markers for the nine-point AF system.
Exposure, depth of field, brightness and colour balance are not reflected in the live view image, and may all look different in the actual image.
The additional sensor system and fulltime use of the rear screen reduces battery life by around 35 per cent.
Live View does not show image stabilisation effect, unlike the LV of cameras like the Konica Minolta Dimage A1/A2/A200 where it can be shown optionally.
Although there is a ‘Digital Telephoto Effect’ zoom in button for the Live View, this does not enable any more accurate manual focusing than using a focus magnifier on the optical screen.
The additional space used has forced the pop-up flash to be on shorter hinged arms, making its position much closer to the lens axis, and therefore more prone to red-eye.



#20

Postad 31 januari 2008 - 13:07

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Oj! De nackdelarna fullkomligt krossar fördelarna!


Det är bra att man görs uppmärksam på båda.

#21

Postad 31 januari 2008 - 15:01

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Oj! De nackdelarna fullkomligt krossar fördelarna!


Det är bra att man görs uppmärksam på båda.


Ja faktiskt... Inte för att jag ska köpa kamera, är nöjd med den jag har, men det är ju kul att hålla lite koll på läget ändå...

#22

Postad 31 januari 2008 - 15:02

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Krossar skulle jag inte säga. Detta är ju att man faktiskt har en användbar skärmsökare!

som imaging review säger, the holygrail of Liveview.

#23

Postad 31 januari 2008 - 15:18

Arvan
  • Arvan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Alltså ekke, vi vet att du gillar sony. Men du behöver inte slåss för att försvara ett märke på det viset som du gör. Om du nu inte är anställd på sony och arbetar med att propagera för deras produkter. Tycker det ger lite dålig stämmning på forumet.

#24

Postad 31 januari 2008 - 16:22

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Lite test bilder med A350 + 24-70
http://klubkm.pl/for...;postcount=1133


På dyxum diskuteras det om denna kombo:

http://www.dyxum.com...s...=26661&PN=1

Redigerat av ekke, 31 januari 2008 - 18:42.


#25

Postad 31 januari 2008 - 20:07

Arvan
  • Arvan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Tycker källan är väldigt osäker och inväntar rescentioner där man vet att allt står rätt till. Ser ju dock lovande ut om det nu stämmer.

#26

Postad 31 januari 2008 - 20:53

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Tycker källan är väldigt osäker och inväntar rescentioner där man vet att allt står rätt till. Ser ju dock lovande ut om det nu stämmer.


Man ser att SONY har förbättrat NR betydligt, kolla lövbilden, galet bra. Dock är dessa bilder tagna under bra ljusförhållanden. 14MP på APS-c brusar mer än 10MP , men man får ju hög upplösning till en billig penning om man fotar mest dagtid, t.ex. macro landskap etc . och så illa ser ju inte iso 1600 ut! Resizar man sedan ner denna för webbpublisering, 2MP så syns ju bruset än mindre. Man kan ju köra i 7MP läge också, måste ju inte köra full upplösning hela tiden.

#27

Postad 01 februari 2008 - 13:04

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
"The effects of exposure compensation and white balance can be conveniently previewed in live view mode. "

Från pressreleasen i UK.

#28

Postad 01 februari 2008 - 13:06

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

"The effects of exposure compensation and white balance can be conveniently previewed in live view mode. "

Från pressreleasen i UK.


Det kan man ju i alla Live View kameror, det är liksom en av grundfinesserna med Live View, att kunna se sådant i realtid :)

De är roliga, britterna :blink:

Redigerat av FEA, 01 februari 2008 - 13:19.


#29

Postad 01 februari 2008 - 13:59

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

"The effects of exposure compensation and white balance can be conveniently previewed in live view mode. "

Från pressreleasen i UK.


Det kan man ju i alla Live View kameror, det är liksom en av grundfinesserna med Live View, att kunna se sådant i realtid :)

De är roliga, britterna :blink:


Nja, det är inte det som är grund ideen, eftersom man ändå justerar sådant i efterhand och LCDn på ens kamera är sällan kalibrerad eller av tillräckligt bra kvalite och man ser den ofta i ljus som inte är speciellt optimalt för att bedmöma bildkvalite.


skärmsökare är till för när man inte kan, eller det är besvärligt, att använda den vanliga optiska sökaren. som t.ex macro vid marknivå eller bildtagning ovanför huvudet.

#30

Postad 01 februari 2008 - 14:08

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
ekke, du behöver inte försvara brittiska SONY! Det ju en rolig kommentar, att nämna en sådan sak i en pressrelease! :)

Snart skriver de väl att man kan ta bilder digitalt med nya A300 :blink:

Redigerat av FEA, 01 februari 2008 - 14:11.


#31

Postad 01 februari 2008 - 15:14

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

ekke, du behöver inte försvara brittiska SONY! Det ju en rolig kommentar, att nämna en sådan sak i en pressrelease! :)

Snart skriver de väl att man kan ta bilder digitalt med nya A300 :rolleyes:



Det var ny info, som tidigare inte har funnits tillgängligt, därför skrev jag der från början :blink:

Nu hittade jag ytterligare lite mer info:

http://www.sony.net/...cifications.pdf

1200-zone evaluative metering
EV 2 - 17 sensitivity
90% frame coverage
Smart Teleconvertor function :- 1.4x or 2.0x crop button on camera.
Histrogram display

Real-time image adjustment display :- exposure compensation, white balance, sunset / B&W in creative styles.

#32

Postad 03 februari 2008 - 11:43

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
A300/350 Hands on Preview/First impressions Report:

http://www.alphamoun.....ress?page=0,0

#33

Postad 04 februari 2008 - 12:17

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Hittade bra illustrationer för användningen av Liveview och kamerans andra inställningar/funktioner

http://www.sony.jp/p...350/feat01.html

http://www.sony.jp/p...350/feat02.html

http://www.sony.jp/p...350/feat03.html

http://www.sony.jp/p...350/feat04.html

http://www.sony.jp/p...350/feat05.html

#34

Postad 04 februari 2008 - 13:49

Unregistered09d54d60
  • Unregistered09d54d60
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Sony verkar komma med en del bra nu. Synd bara att man lägger så mycket fokus på LiveView vilket, enligt min mening, knappast är någon av viktigare funktionerna.
Ärligt talat, hur mycket använder ni egentligen LiveView? Själv är det i princip noll gånger. Även om skärmen på D300 "krossar" (för att använda ekkes uttryck :) ) Sonys så skulle jag aldrig få för mig att använda den för bildkompostion/fokusering hur bra än LiveView skulle fungera. Det skulle vara i yttersta, YTTERSTA nödfall och är mer än "bra-att-ha" funktion i stället för något som styr ens kameraval.
Att man lägger ner mycket krut på funktionen visas inte minst av möjligheten att vinkla skärmen hit och dit. En idiotisk funktion på en kamera som ska med ut på fältet och bör ha så låg profil som möjligt. Men, men Nikon lär väl ha en sådan på sina nästa modeller för att hänga med och då får man väl packa ner gaffatejp i kamerabagen för att tejpa ihop spillrorna :) .

#35

Postad 04 februari 2008 - 14:40

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Sony verkar komma med en del bra nu. Synd bara att man lägger så mycket fokus på LiveView vilket, enligt min mening, knappast är någon av viktigare funktionerna.
Ärligt talat, hur mycket använder ni egentligen LiveView? Själv är det i princip noll gånger. Även om skärmen på D300 "krossar" (för att använda ekkes uttryck B) ) Sonys så skulle jag aldrig få för mig att använda den för bildkompostion/fokusering hur bra än LiveView skulle fungera. Det skulle vara i yttersta, YTTERSTA nödfall och är mer än "bra-att-ha" funktion i stället för något som styr ens kameraval.
Att man lägger ner mycket krut på funktionen visas inte minst av möjligheten att vinkla skärmen hit och dit. En idiotisk funktion på en kamera som ska med ut på fältet och bör ha så låg profil som möjligt. Men, men Nikon lär väl ha en sådan på sina nästa modeller för att hänga med och då får man väl packa ner gaffatejp i kamerabagen för att tejpa ihop spillrorna :) .


Kul att du gillar 3" SONY skärmen som sitter i D300n :) Men jag håller med dig lite. Det är därför jag brukar rekommendera A200 framför A300 om man nu inte vill ha liveview. Men Liveview är faktiskt bra vid t.ex macro vid marknivå t.ex.

Men som sagt det är bara vid special tillfällen som man har nytta av det. Det är dock bra att man kan välja med SONY!

Redigerat av ekke, 04 februari 2008 - 14:40.


#36

Postad 04 februari 2008 - 14:53

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Synd bara att man lägger så mycket fokus på LiveView vilket, enligt min mening, knappast är någon av viktigare funktionerna.

Jag trodde att bilderna en kamera tar var det viktigaste :)

#37

Postad 10 februari 2008 - 07:43

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Är A300 en bättre kamera än Olympus E-510? Vad skiljer dessa åt? E-510 motsvarar ju A300 i finessväg i.a.f. eftersom dessa har live view, men Olympusen är ju klart billigare. Med "mina" tillbehör (två zoomar, 2 GB minneskort , väska och 36-blixt) hamnar E-510 på 8300:- med A300 på12000:-.

#38

Postad 10 februari 2008 - 10:26

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Är A300 en bättre kamera än Olympus E-510? Vad skiljer dessa åt? E-510 motsvarar ju A300 i finessväg i.a.f. eftersom dessa har live view, men Olympusen är ju klart billigare. Med "mina" tillbehör (två zoomar, 2 GB minneskort , väska och 36-blixt) hamnar E-510 på 8300:- med A300 på12000:-.

A300 har 12MP istället för 10MP hos Olympusen.

#39

Postad 10 februari 2008 - 11:09

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Är A300 en bättre kamera än Olympus E-510? Vad skiljer dessa åt? E-510 motsvarar ju A300 i finessväg i.a.f. eftersom dessa har live view, men Olympusen är ju klart billigare. Med "mina" tillbehör (två zoomar, 2 GB minneskort , väska och 36-blixt) hamnar E-510 på 8300:- med A300 på12000:-.

A300 har 12MP istället för 10MP hos Olympusen.



nej A300 har 10MP

#40

Postad 12 februari 2008 - 00:49

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Recension av A350 !

http://www.dyxum.com...s...=26932&PN=1

#41

Postad 16 februari 2008 - 16:04

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Mer bilder från A350 ISO 3200 14MP :

http://www.dyxum.com...D=286656#286656
Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild


Full size bilder hära:

http://www.slrclub.c...p...ony&no=1151

Redigerat av ekke, 16 februari 2008 - 16:07.


#42

Postad 16 februari 2008 - 18:58

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Fina bilder! Sony har verkligen bra kameror...

#43

Postad 16 februari 2008 - 19:01

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Mycket fina bilder på den ljuskänslighetsinställningen.

Hur kommer det sig att de använder 35 mm f/1,4 och inte paketobjektivet?

Jo, det är ju klart att de vill visa bästa möjliga kvalitet... men för en normalanvändare är det inte rimligt.

Det är inte många som har råd med en glugg för SEK 15 000:- :P

#44

Postad 16 februari 2008 - 19:13

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Vad du gnäller FEA, vad är ditt problem?

Bilderna illustrerar ISO prestanda , titta på slutare och dra din egen slutsats. Objektiv påverkar inte ISO prestandan.

Du får väl skicka ett PM till personen på det forumet som har de sakerna och skicka med en lista på de objektiv han inte får använda enlgit dig om du nu stör dig på bilderna...

Redigerat av ekke, 16 februari 2008 - 19:21.


#45

Postad 16 februari 2008 - 19:34

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Vad du gnäller FEA, vad är ditt problem?

Du kanske inte såg smileyn, här är den igen :P

Jag skrev också att jag tyckte att det var mycket fina bilder.

titta på slutare och dra din egen slutsats


Ursäkta?

Objektiv påverkar inte ISO prestandan

Givetvis inte, men det påverkar bildkvaliteten, och det är den jag ser.

Alla kanske inte inser att bilderna är tagna med ett av Minoltas (numera med SONY-märke på) bästa objektiv någonsin, det är klart att det spelar roll i slutändan.

Jag säger bara: våga visa samma bilder med paketobjektivet, det som 99% av alla köper.

Andas ut ... :D

#46

Postad 16 februari 2008 - 19:44

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

titta på slutare och dra din egen slutsats


Ursäkta?

Objektiv påverkar inte ISO prestandan

Givetvis inte, men det påverkar bildkvaliteten, och det är den jag ser.

Alla kanske inte inser att bilderna är tagna med ett av Minoltas (numera med SONY-märke på) bästa objektiv någonsin, det är klart att det spelar roll i slutändan.

Jag säger bara: våga visa samma bilder med paketobjektivet, det som 99% av alla köper.

Andas ut ... :P



När du slutar jaga mig :D

Alltså titta på slutartiden för att se om det är bra prestanda på dessa ISOn, för att se om de är tagna under dåliga ljusförhållanden eller om de bara dragit upp ISO som är vanligt, det är ju enklare trots allt.

#47

Postad 19 februari 2008 - 08:47

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Ska bli spännande att se hur denna står sig mot eos 450d. :)

#48

Postad 23 februari 2008 - 00:28

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
IR har bilder uppe nu!

http://www.imaging-r...A350GALLERY.HTM

#49

Postad 24 februari 2008 - 12:13

Arvan
  • Arvan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Tycker inte det ser ut som det är nått speciellt med just bruset. Det må vara en smula mindre än andra kameror som finns idag. Men sonyn är ju nyast så den bör ju därmed vara bättre.

Jag ser det ändå som att det är för mycket brus för att använda i stora bilder. Mindre bilder för webb funkar utmärkt. Men inte för tryck. ( gäller inte bara sony utan andra kameror också ) Brus är ju digitalteknikens värsta fiende.

som jag ser det idag så står det 1-0 till brusets fördel :D. Som tur är finns noise ninja och photoshop som plåster på såren.

Sonys kameror käns onekligen bra. Har känt på A700an och måste erkänna att grepet är i särklass det skönaste ( gäller utan batterigrepp ). Bildprestandan idag ser jag som dött lopp.

#50

Postad 24 februari 2008 - 12:19

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Ja 14MP på 1.5crop CCD är inte det bästa för iso 3200 direkt :D men upp till iso 800 fungerar det bra av vad jag sett hittills. Men jag rekommenderar A300 mest pga 10MP räcker bra, jobbigt med stora filstorlekar :D Men 14MP ger ju lite mer att croppa av samt mer detaljer helt klart. 40% fler pixlar så.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.