Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HBO vilken upplösning? (dålig kvalité!)

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 maj 2016 - 21:22

Unregistered3fad9b62
  • Unregistered3fad9b62
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Köpt en ny TV och nu börjar man verkligen störa sig på dåliga insignaler. HBO leverera väldigt dålig kvalité. Tänkte först att det var för att jag streama via telefonen till appleTV vidare till TVn, men idag provade jag köra HBO via PS4an och det var minst lika dåligt. Vanlig 720P via parabolen är mycket mycket bättre. Kör HBO skitkvalité eller vad är det frågan om?



#2

Postad 28 maj 2016 - 06:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Du verkar ha svarat på din egen fråga.



#3

Postad 28 maj 2016 - 06:59

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

I stort sett är streaming fortfarande skit om man vant sig vid blu-ray kvalité. Vilken är en av de stora anledningarna till att jag fortfarande ratar streaming.

 

Det verkar duga till små skärmar som mobiltelefoner och iPads, vilket kanske iofs är huvudsyftet. Men för riktigt stor bild så är det uteslutet.



#4

Postad 28 maj 2016 - 10:22

Unregistered3fad9b62
  • Unregistered3fad9b62
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

I stort sett är streaming fortfarande skit om man vant sig vid blu-ray kvalité. Vilken är en av de stora anledningarna till att jag fortfarande ratar streaming.

 

Det verkar duga till små skärmar som mobiltelefoner och iPads, vilket kanske iofs är huvudsyftet. Men för riktigt stor bild så är det uteslutet.

 

Men kör jag Netflix direkt i Apple TVn så är bilden till och med bättre än vanlig 1080P blu-ray. Kan ju köpa att det skulle tappa kvalité när det streamas från mobilen, men om man kör PS4ans inbyggda HBO så är anslutningen trådad och då borde kvalitén vara bra. Ligger problemet hos HBO eller av någon anledning på min setup? Någon som får riktigt bra äkta 1080P på HBO?



#5

Postad 28 maj 2016 - 11:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Men kör jag Netflix direkt i Apple TVn så är bilden till och med bättre än vanlig 1080P blu-ray. Kan ju köpa att det skulle tappa kvalité när det streamas från mobilen, men om man kör PS4ans inbyggda HBO så är anslutningen trådad och då borde kvalitén vara bra. Ligger problemet hos HBO eller av någon anledning på min setup? Någon som får riktigt bra äkta 1080P på HBO?

Netflix via appleTV är inte i närheten av att vara bättre än en normal Blu-ray-film. Du måste ha något fel i setupen av din BD-spelare.



#6

Postad 28 maj 2016 - 19:36

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Netflix via appleTV är inte i närheten av att vara bättre än en normal Blu-ray-film. Du måste ha något fel i setupen av din BD-spelare.

Instämmer.



#7

Postad 29 maj 2016 - 10:14

Unregistered3fad9b62
  • Unregistered3fad9b62
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Kör ju 4k på Netflix vs 1080P på blu-ray spelaren, så varför skulle Netflix vara sämre?



#8

Postad 29 maj 2016 - 10:45

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Kör ju 4k på Netflix vs 1080P på blu-ray spelaren, så varför skulle Netflix vara sämre?

 

 

Upplösningen säger egentligen väldigt lite av sanningen. Högre upplösning kräver högre bandbredd (bitrate). Vid en likvärdig bregränsad bandbredd (i fallet Netflix) ger oftast lägre upplösning bättre bild då mycket av bandredden går åt till att ens "rita upp" 4K-upplösningen.

 

Netflix 15 Mbit/sek i 4K räcker helt enkelt inte till för att 4K ska komma till rätta. Medans 25-30 Mbit/sek på 1080p Blu-Ray räcker mer än väl för att slå Netflix 4K på fingrarna med hästlängder.

 

Tänte först ge dig ett räkneexempel för att visa att om man använder samma kompriperingsteknik så kräver 4K 4 gånger hötre bitrate men det kändes meningslöst då 4K ändå använder en bättre komprimeringsteknik som tar ut delar av den uträkningen.


Redigerat av hugeman, 29 maj 2016 - 10:47.


#9

Postad 29 maj 2016 - 10:45

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Kör ju 4k på Netflix vs 1080P på blu-ray spelaren, så varför skulle Netflix vara sämre?

 

Netflix 4K via ATV?  


Redigerat av porch123, 29 maj 2016 - 10:46.


#10

Postad 29 maj 2016 - 22:20

Unregistered3fad9b62
  • Unregistered3fad9b62
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Upplösningen säger egentligen väldigt lite av sanningen. Högre upplösning kräver högre bandbredd (bitrate). Vid en likvärdig bregränsad bandbredd (i fallet Netflix) ger oftast lägre upplösning bättre bild då mycket av bandredden går åt till att ens "rita upp" 4K-upplösningen.

 

Netflix 15 Mbit/sek i 4K räcker helt enkelt inte till för att 4K ska komma till rätta. Medans 25-30 Mbit/sek på 1080p Blu-Ray räcker mer än väl för att slå Netflix 4K på fingrarna med hästlängder.

 

Tänte först ge dig ett räkneexempel för att visa att om man använder samma kompriperingsteknik så kräver 4K 4 gånger hötre bitrate men det kändes meningslöst då 4K ändå använder en bättre komprimeringsteknik som tar ut delar av den uträkningen.

Varför skulle det bara köras i 15Mbit/sek? Kanske är dåligt påläst här, men då får ni gärna reda ut detta åt mig...


Netflix 4K via ATV?  

Finns det begränsning i AppleTV som gör att det inte fungerar? Kör det direkt via TVn om det underlättar...



#11

Postad 30 maj 2016 - 03:22

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Finns det begränsning i AppleTV som gör att det inte fungerar? Kör det direkt via TVn om det underlättar...

AppleTV har bara 1080p-upplösning... 



#12

Postad 30 maj 2016 - 05:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Finns det begränsning i AppleTV som gör att det inte fungerar? 

 

 

Enligt svar ovan ja, men med denna "HDFury" kan man man plocka ut 4k inkl HDR genom bl,a atv:n :) Har föresten sett på GOT i helgen och tycker bildkvalitén är riktigt bra genom atv4. Har masson av bluray´s i samlingen som är av sämre kvalité, så personligen är jag nöjd där :rolleyes:

 

https://www.minhembi...howtopic=326031


Redigerat av mcmike, 30 maj 2016 - 06:00.


#13

Postad 30 maj 2016 - 06:36

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Nej nej, du kan inte plocka ut 4K med HDR ifrån ATV. Det finns ingen magisk box som du kan koppla på för att få ut högre upplösning än vad kretsarna/mjukvaran i ATV fixar.



#14

Postad 30 maj 2016 - 13:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

För att svara på trådens titel: HBO Nordic levererar 1080p och DD 5.1 via Apple TV och Chromecast.

Generellt är det lika bra som Netflix.

Men...

...HBO Nordic har långt ifrån samma kapacitet som Netflix. I praktiken innebär det att du endast kan se med bäst kvalitet när ingen annan tittar.

På måndagkvällar när alla ska se senaste GOT så kan det för vissa t o m vara omöjligt att logga in och kvällstid så är det vanligt med lagg. Jämför mitt på dagen så är det sällan problem.


Redigerat av agpath, 30 maj 2016 - 13:18.


#15

Postad 30 maj 2016 - 15:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nej nej, du kan inte plocka ut 4K med HDR ifrån ATV. Det finns ingen magisk box som du kan koppla på för att få ut högre upplösning än vad kretsarna/mjukvaran i ATV fixar.

 

Nu handlar det inte om atv:s hårdvara, utan vad man kan göra efter. Så jo jo fungerar alldeles utmärkt att splitta upp signalen ;)

 

https://www.hdfury.c...o-split-4k-uhd/

 

 

 I praktiken innebär det att du endast kan se med bäst kvalitet när ingen annan tittar.

På måndagkvällar när alla ska se senaste GOT så kan det för vissa t o m vara omöjligt att logga in och kvällstid så är det vanligt med lagg. Jämför mitt på dagen så är det sällan problem.

 

Har väl haft tur då, hoppas den fortsätter :rolleyes: Tittar dock inte på Måndagar..



#16

Postad 30 maj 2016 - 16:24

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Nu handlar det inte om atv:s hårdvara, utan vad man kan göra efter. Så jo jo fungerar alldeles utmärkt att splitta upp signalen ;)

Jag tror du tänker fel, eller så pratar vi om olika saker. Du kan inte tillföra någon extra upplösning när signalen väl lämnat ATV. Du kan självklart skala upp bilden men det är inte det vi diskuterar här. Dessutom kan du inte ta fram HDR information som inte fanns där från början. I så fall pratar du om att gissa fram vad det eventuellt hade kunna varit, vilket inte är samma sak som att få ut HDR data från tex UHD Blu-ray,



#17

Postad 30 maj 2016 - 16:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Jag tror du tänker fel, eller så pratar vi om olika saker. Du kan inte tillföra någon extra upplösning när signalen väl lämnat ATV. Du kan självklart skala upp bilden men det är inte det vi diskuterar här. Dessutom kan du inte ta fram HDR information som inte fanns där från början. I så fall pratar du om att gissa fram vad det eventuellt hade kunna varit, vilket inte är samma sak som att få ut HDR data från tex UHD Blu-ray,

 

Läs länkarna, ännu ett tips bara :rolleyes: Tolkade som att t.s undrade om det gick att få 4k med atv:n helt enkelt..


Redigerat av mcmike, 30 maj 2016 - 16:36.


#18

Postad 30 maj 2016 - 17:00

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Läs länkarna, ännu ett tips bara :rolleyes: Tolkade som att t.s undrade om det gick att få 4k med atv:n helt enkelt..

Jag har tittat på länkarna, och jag vet vad HDfurys produkter används till.

Det var så att TS påstod att han kollade på 4K Netflix från ATV, vilket inte är möjligt. 

Sen förstod jag inte varför HDfury Integral ens kom in i tråden då den används för att lösa HDCP och andra handskakningsproblem man kan tänkas få över HDMI protokollet. Den har ingen scaler inbyggd vad jag kan se så den kan heller inte användas för att skala upp 1080p till 4K. Vilket du verkade vara inne på?



#19

Postad 30 maj 2016 - 17:04

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Ger upp! Använder mig själv av den åt båda hållen..Ursäkta T.s  :)



#20

Postad 30 maj 2016 - 21:58

Unregistered3fad9b62
  • Unregistered3fad9b62
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Så ska man komma åt äkta 4k måste det köras direkt via den integrerade Netflix appen i TVn? Vad klarar PS4 och Xbox One ibyggda Netflix appar att leverera i kvalitet?



#21

Postad 30 maj 2016 - 22:34

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Ingen av de klarar 4K.

Inbyggda appen i TVn kan vara ett alternativ om du har rätt 4K TV.

#22

Postad 31 maj 2016 - 00:03

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Eftersom nuvarande versioner av PS4 och One som mest kan spotta ur sig 1080p/60 så lär du få svårt att få UHD där.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.