Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kläder, stil och mode

358 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 augusti 2018 - 11:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Finns säkert många stilmedvetna här.
Tänkte det kunde vara kul med en tråd om detta. Kanske man vill visa upp sin nya outfit eller fråga om nåt eller vill ha smakråd.

Jag kan ju börja då. Är ute efter nya skor.

Har mest jeans och skjorta. Ett par vita sneakers passar ju alltid men även ett par Chelsea boots.
Men är bootsen lite för uppklätt eller? Är det overkill att ha sånna om man ska till affären eller ta en fika eller nåt likande ?

Vad tycker ni?

Bifogad fil(er)



#2

Postad 20 augusti 2018 - 13:42

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Chelseaboots passar till allt (även till kostym med lite "grövre" väv) under höst/vintermånad. Jag hade inte valt ngra i mocka, och inte ett par svarta. Se bara till att de bootsen är välvårdade.

 

EK



#3

Postad 20 augusti 2018 - 14:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Chelseaboots passar till allt (även till kostym med lite "grövre" väv) under höst/vintermånad. Jag hade inte valt ngra i mocka, och inte ett par svarta. Se bara till att de bootsen är välvårdade.

 

EK

 

 

tack . tänkte också på årstiden. Känns inte som rätt tid att köpa vita sneakers kanske? 

Jag vill dock ha nya skor när jag drar till usa, vill ju se bra ut när man går omkring på flygplatsen och så,, även i usa när jag ska gå omkring i städerna när jag inte fotograferar.  Där är det ju dock sommar. Kanske det ser dumt ut med bootsen då?

 

har tänkt mig ett par sånna beigeaktiga i så fall.



#4

Postad 20 augusti 2018 - 14:33

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 584 inlägg
  • 0

Chelseaboots passar till allt (även till kostym med lite "grövre" väv) under höst/vintermånad. Jag hade inte valt ngra i mocka, och inte ett par svarta. Se bara till att de bootsen är välvårdade.

 

EK

 

Håller med, svart och ffa mocka går fetbort  :)

 

Kör själv hårt med Chelseaboots, från höst till vår. Snyggt och smidigt, kan inte påstå att det känns uppklätt på något vis. 



#5

Postad 20 augusti 2018 - 15:19

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Vrf väljer ni bort svart?

#6

Postad 20 augusti 2018 - 16:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

vad tycker ni om denna?   är brunt snygg eller är det snyggare med dom som är lite mer beige/gula som på bilden över?

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  boot.jpg   133,32K   0 Antal nerladdningar


#7

Postad 20 augusti 2018 - 18:10

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Båda ser bra ut. Inte för uppklätt ens i mysbyxeberg (om du skall resa dit).
Vita sneakers är alltid bra när det är torrt och inte för kallt. De blir ju lätt smutsiga så man bör ju inte ha på sig dem i allt för skitiga miljöer. Även om man får bort det mesta med en fuktig handduk på kvällen blir de ju gradvis solkigare...

#8

Postad 20 augusti 2018 - 18:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Båda ser bra ut. Inte för uppklätt ens i mysbyxeberg (om du skall resa dit).
Vita sneakers är alltid bra när det är torrt och inte för kallt. De blir ju lätt smutsiga så man bör ju inte ha på sig dem i allt för skitiga miljöer. Även om man får bort det mesta med en fuktig handduk på kvällen blir de ju gradvis solkigare...

 

 

köpte faktiskt ett par vita sneakers nyss. hittade inte exakt dom bootsen jag ville ha, förutom dom här bruna, men var så osäker på färgen, så det fick bli ett par sneakers så länge. 

kommer köpa mig boots också som jag kan ha nu i höst.



#9

Postad 20 augusti 2018 - 18:50

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Köp bootsen USA. Du kan få tag på riktgt bra modeller där... du har bl.a. att välja på:

Frye Arkansas Moc Toe. ...
Wolverine Tacoma Durashocks. ...
Thorogood American Heritage. ...
Chippewa GQ Apache Lacer. ...
Justin Original Jmax Steel Toed Work Shoe. ...
Keen LeavenWorth Internal Met. ...
Carolina Domestic Work Boot. ...
Red Wing Heritage Moc Boot

Red Wing har ett antal som är riktigt snygga...
Dom här är jag sugen på.själv:

https://www.redwingh...ant-amber-08064

#10

Postad 20 augusti 2018 - 18:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Köp bootsen USA. Du kan få tag på riktgt bra modeller där... du har bl.a. att välja på:

Frye Arkansas Moc Toe. ...
Wolverine Tacoma Durashocks. ...
Thorogood American Heritage. ...
Chippewa GQ Apache Lacer. ...
Justin Original Jmax Steel Toed Work Shoe. ...
Keen LeavenWorth Internal Met. ...
Carolina Domestic Work Boot. ...
Red Wing Heritage Moc Boot

Red Wing har ett antal som är riktigt snygga...

 

 

 

är det billigt med kläder och skor där?

var ju där förra året, men då var jag bara i friluftsbutiker och kollade på hikingskor och trekkingbyxor och sånt och det var lika dyrt som här i Sverige. 

 

Men vore ju grymt om vanliga kläder var billigt så man kunde köpt sig ett par jeans och en skjorta, och kanske ett par boots då :)



#11

Postad 20 augusti 2018 - 18:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

vad tycker ni om denna?   är brunt snygg eller är det snyggare med dom som är lite mer beige/gula som på bilden över?

Inge vidare

#12

Postad 20 augusti 2018 - 19:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

är det billigt med kläder och skor där?
var ju där förra året, men då var jag bara i friluftsbutiker och kollade på hikingskor och trekkingbyxor och sånt och det var lika dyrt som här i Sverige. 
 
Men vore ju grymt om vanliga kläder var billigt så man kunde köpt sig ett par jeans och en skjorta, och kanske ett par boots då :)

Levisjeans runt 50 dollar, i alla fall här https://www.sheplers...ns-levis-jeans/

#13

Postad 20 augusti 2018 - 19:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Inge vidare


Kan du inte vida upp ett par som du tycker är snygga så man kan få lite inspiration 😊

#14

Postad 20 augusti 2018 - 19:44

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Sist jag var i USA var det lika dyrt som hemma.

#15

Postad 20 augusti 2018 - 20:16

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Sist jag var i USA var det lika dyrt som hemma.

 

Dollarn är otroligt dyr just nu. Nästan lika dyr som maxnoteringen de senaste tre åren.



#16

Postad 20 augusti 2018 - 20:37

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Ang. svart; svart blir lätt alldeles för dressat, och om man inte är skofettish (som eder undertecknat) så håller de sig inte snygga mer än ett halvår, om ens så länge.

 

EK

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredcec18524, 20 augusti 2018 - 20:38.


#17

Postad 21 augusti 2018 - 00:02

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

är det billigt med kläder och skor där?
var ju där förra året, men då var jag bara i friluftsbutiker och kollade på hikingskor och trekkingbyxor och sånt och det var lika dyrt som här i Sverige.

Men vore ju grymt om vanliga kläder var billigt så man kunde köpt sig ett par jeans och en skjorta, och kanske ett par boots då :)

Brukar vara billigare med kläder. Se upp med jeans bara Är inte samma modeller som i Europa även om de heter lika. Kan även gälla kläder i allmänhet. Gjorde misstaget och panikshoppade Levis under en jobbresa för några år sedan. Ryckte 5 par 518 på Wallmart utan att prova. Satt som en dj potatissäck när jag kom hem.

Någon berättade senare att amerikanska Levis har större röv pga av deras något fetare befolkning.Våra sys tydligen österut efter annat mönster...

Redigerat av Hoggeman, 21 augusti 2018 - 00:03.


#18

Postad 21 augusti 2018 - 06:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Amerikanska storlekar är knasiga ibland. Medium USA = Large EU ungefär (enligt min något begränsade erfarenhet). Prova är ett måste.



#19

Postad 21 augusti 2018 - 07:56

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Brukar vara billigare med kläder. Se upp med jeans bara Är inte samma modeller som i Europa även om de heter lika. Kan även gälla kläder i allmänhet. Gjorde misstaget och panikshoppade Levis under en jobbresa för några år sedan. Ryckte 5 par 518 på Wallmart utan att prova. Satt som en dj potatissäck när jag kom hem.

Någon berättade senare att amerikanska Levis har större röv pga av deras något fetare befolkning.Våra sys tydligen österut efter annat mönster...

 

Har handlat en hel del Levis i USA, dock endas i Levisbutiker. 511an passar iaf lika bra som hemma, eller så är det min röv som anpassat sig  :P  :D



#20

Postad 22 augusti 2018 - 09:35

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Pratar vi skor så kan jag tipsa om Loake 1880 (tror Erikderek har en bunt hemma i garderoben...). Väldigt prisvärda handgjorda skor. Once you go handmade - you won´t go back...

 

Exempel på några snygga:

Loake 1880 Bedale Boot. De har jag själv och använder på jobbet under höst/vinter till jeans och kavaj.

Bifogad fil  10995711r_1.jpg   231,75K   2 Antal nerladdningar

 

Loake 1880 Angelsey Boot. Kan bli ett köp av dessa till hösten.

Bifogad fil  skalad_14051411r_2.jpg   28,13K   3 Antal nerladdningar

 

Loake 1880 Pimlico Chukka Boot. De har jag också och använder vår/höst. Alla bör ha ett par schyssta chukka boots...

Bifogad fil  10789411r_1.jpg   123,31K   2 Antal nerladdningar

 

 

 



#21

Postad 23 augusti 2018 - 22:10

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Pratar vi skor så kan jag tipsa om Loake 1880 (tror Erikderek har en bunt hemma i garderoben...). Väldigt prisvärda handgjorda skor. Once you go handmade - you won´t go back...

 

Exempel på några snygga:

Loake 1880 Bedale Boot. De har jag själv och använder på jobbet under höst/vinter till jeans och kavaj.

attachicon.gif10995711r_1.jpg

 

Loake 1880 Angelsey Boot. Kan bli ett köp av dessa till hösten.

attachicon.gifskalad_14051411r_2.jpg

 

Loake 1880 Pimlico Chukka Boot. De har jag också och använder vår/höst. Alla bör ha ett par schyssta chukka boots...

attachicon.gif10789411r_1.jpg

 

Pimlico är riktigt snygga!

 

Helt klart ett av de mest prisvärda skormärkes serierna, 1880 från Loake.

 

En bunt, jag det var en bra beskrivning, en ständigt växande bunt då skorna aldrig slits ut så länge de får en regelbunden omgång kärlek med puts och glans samt sulas om med x antal mils mellanrum... och viktigast av allt, få vila i skoblocken minst 24h (gärna längre) innan nästa användning.

 

Ett par bra konstruerade (hrmm, randsydda från Northamptonshire) skor i kalvläder är billigare över total cost of ownership än ett par skor för halva priset i spaltläder så länge de förstnämnda vårdas ordentligt.

 

EK


Redigerat av Unregisteredcec18524, 23 augusti 2018 - 22:14.


#22

Postad 24 augusti 2018 - 06:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Peppelito, dom i mitten var snygga . Är det mocka?
Många verkar ha emot mocka men jag förstår inte varför ?

#23

Postad 24 augusti 2018 - 07:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

 

Loake 1880 Bedale Boot. De har jag själv och använder på jobbet under höst/vinter till jeans och kavaj.

 

 

Jag brukar använda dessa på jobbet till jeans och jacka :P

Ejendals-Jalas-3020-Zenit-S1-SRC.jpg



#24

Postad 24 augusti 2018 - 08:56

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Jag brukar använda dessa på jobbet till jeans och jacka :P

Ejendals-Jalas-3020-Zenit-S1-SRC.jpg

Dina jobbskor (eller liknande iaf...) har jag på fritiden när jag snickrar på fritidshuset. :D



#25

Postad 24 augusti 2018 - 09:42

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

He he he, jag har ett par liknande i mitt "skåp" på jobbet tillsammans med en fin blå rock och ett par vita handskar då våra produktionsanläggningar har krav på detta, används typ 3-4 ggr per år. Väldigt bekväma skor är min reflektion, jag har den fräsiga ESD varianten  :D

 

EK



#26

Postad 24 augusti 2018 - 09:52

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Peppelito, dom i mitten var snygga . Är det mocka?
Många verkar ha emot mocka men jag förstår inte varför ?

Mer av hävd  ;) , boots är ju till för höst/vinter, ja om det inte är ett par desert boots som är snarlika chukka boots men med en liten annorlunda skärning, och då kräver mocka mycket underhåll. Mocka är snyggt på skor och boots men det kräver sitt underhåll. Det finns inget värre/fulare än sliten blank/smutsig mocka. Jag har ett två-tre par skor i mocka + ett par desert boots i mocka men de skodonen vårdas mer än övriga i snitt pga, att de just är i mocka. Mocka är ju skinnet vänt ut och in samt sedan slipat, därav utmaningen beträffande skovård.

 

EK


Redigerat av Unregisteredcec18524, 24 augusti 2018 - 09:53.


#27

Postad 24 augusti 2018 - 10:04

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Peppelito, dom i mitten var snygga . Är det mocka?
Många verkar ha emot mocka men jag förstår inte varför ?

Japp det är mocka och de är snygga som f-n tycker jag. Mocka är ju lite bökigare att sköta om speciellt på våra breddgrader med en del regn och rusk. Dock tycker jag det är ruggigt stiligt rätt kombinerat. Just den kängan finns också i läder tror jag. Den fanns i läder förra året iaf...



#28

Postad 24 augusti 2018 - 18:32

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Lägligt att den här tråden dök upp.

Håller själv på att byta jobb från ett uniformsyrke vilket gör att jag måste nästan bygga upp en helt ny garderob. Nya jobbet har väl egentligen inga större policys kring kläder förutom hel och ren men känner ändå att man vill vara någorlunda respektabel. Tänker chinos och skjorta/piké men tar gärna emot tips på schyssta stilkombinationer. Har hittat lite chinos och några skor som är bekväma (rockport) men är förvånad över hur otroligt osköna och stumma många boots och liknande är, kör ni med andra innersulor eller biter ni ihop när fötterna börjar ömma?

#29

Postad 24 augusti 2018 - 18:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Du kan ju ha ”finsneakers” om du vill ha mjukt på fötterna. Fullt accepterat numer även i finare sammanhang...

#30

Postad 24 augusti 2018 - 18:40

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Kolla careofcarl.com. De har en avdelning för inspiration och även något kallat stilrådgivning.

#31

Postad 24 augusti 2018 - 19:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Som tur är har jag förmågan att kunna välja kläder och skor själv efter eget tycke

#32

Postad 24 augusti 2018 - 19:03

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Lägligt att den här tråden dök upp.

Håller själv på att byta jobb från ett uniformsyrke vilket gör att jag måste nästan bygga upp en helt ny garderob. Nya jobbet har väl egentligen inga större policys kring kläder förutom hel och ren men känner ändå att man vill vara någorlunda respektabel. Tänker chinos och skjorta/piké men tar gärna emot tips på schyssta stilkombinationer. Har hittat lite chinos och några skor som är bekväma (rockport) men är förvånad över hur otroligt osköna och stumma många boots och liknande är, kör ni med andra innersulor eller biter ni ihop när fötterna börjar ömma?

 

Piké för mig är ett semester/helg under sommarmånad(er) plagg för mig (men jag har full respekt för en avvikande åsikt).
Skjorta och ett par bomullschinos i matchande färg, ex: bruna och grå chinos med blå skjorta, marinblå chinos med en rosa skjorta (enfärgad eller smårandig). Skjorta utan konstrastknappar, mörkblåa knappar på en ljusblå skjorta fungerar, khaki färgade chinos under vår/sommarmånaderna. Alltid välvårdade skor, skor och bälte  samma färg. 

Enfärgade skjortor i blå nyanser är en bra bas, gärna subtilt mönstrade som fiskbensmönster, smårutigt är en favorit hos mig. Skall du ha slipps så är det enfärgad skjorta som gäller, mer casual med blå än vit skjorta.

Slips, då är det hel kostym eller udda kavaj med byxor i likadant material, i min värld är skjorta, slips och jeans något som väljs bort. Jag föredrar ullbyxor vs. chinos men har absolut inga problem med chinos på jobbet.

 

Strunta i allt jag skrivit, det viktigaste är att du klär dig i kläder som du är bekväm i, är du inte bekväm i kläderna kommer det märkas och bli automatisk motsatsen till välklätt även om du har en skräddarsydd kostym (iofs är det omöjligt att inte vara bekväm i en  ;) ), viktigast är att du är bekväm i kläderna och att de sitter bra än vad de är för märke eller vad de kostar! 

 

EK


Redigerat av Unregisteredcec18524, 24 augusti 2018 - 19:04.


#33

Postad 24 augusti 2018 - 19:15

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Som tur är har jag förmågan att kunna välja kläder och skor själv efter eget tycke

Det tror jag de flesta har, men ibland kan man behöva lite tips och inspiration. Inte konstigare än att man ibland kollar matsajter/kokböcker för att få lite tips på nya rätter att laga. :)

#34

Postad 24 augusti 2018 - 20:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Piké för mig är ett semester/helg under sommarmånad(er) plagg för mig (men jag har full respekt för en avvikande åsikt).
Skjorta och ett par bomullschinos i matchande färg, ex: bruna och grå chinos med blå skjorta, marinblå chinos med en rosa skjorta (enfärgad eller smårandig). Skjorta utan konstrastknappar, mörkblåa knappar på en ljusblå skjorta fungerar, khaki färgade chinos under vår/sommarmånaderna. Alltid välvårdade skor, skor och bälte  samma färg. 

Enfärgade skjortor i blå nyanser är en bra bas, gärna subtilt mönstrade som fiskbensmönster, smårutigt är en favorit hos mig. Skall du ha slipps så är det enfärgad skjorta som gäller, mer casual med blå än vit skjorta.

Slips, då är det hel kostym eller udda kavaj med byxor i likadant material, i min värld är skjorta, slips och jeans något som väljs bort. Jag föredrar ullbyxor vs. chinos men har absolut inga problem med chinos på jobbet.

 

Strunta i allt jag skrivit, det viktigaste är att du klär dig i kläder som du är bekväm i, är du inte bekväm i kläderna kommer det märkas och bli automatisk motsatsen till välklätt även om du har en skräddarsydd kostym (iofs är det omöjligt att inte vara bekväm i en  ;) ), viktigast är att du är bekväm i kläderna och att de sitter bra än vad de är för märke eller vad de kostar! 

 

EK

 

 

 

skor och bälte i samma färg?

måste det verkligen var så? vitt skärp till vita sneakers alltså?

 

vart handlar ni era kläder förresten? 

själv så gillar jag kläderna som finns på Brothers och MQ och även Pondus.



#35

Postad 24 augusti 2018 - 20:26

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Nej, till sneakers kan du ha vad som helst, men det är snyggt med ett randigt (vertikala ränder) textilskärp där en av färgerna plockar upp sneakers färgen. Det är när du har skinnskor till byxa och skjorta färgmatchning sker, dock kan nyans (någon ton ljus eller mörkare) och struktur med fördel diffa för ett ledigare intryck, dock mixar jag inte bruna nyanser, ex tan till tan och mörkbrun till mörkbrun, däremot kan jag ha mörkbrunt med mörkbrunt mockaskärp. Själv är jag sucker för krokodilmönster-präglade skärp...

 

Viktigaste regelns är att du själv trivs i det du har på dig och inte känner dig utklädd, det är inte kläderna som gör mannen utan mannen som gör kläderna  :)

 

EK


Redigerat av Unregisteredcec18524, 24 augusti 2018 - 20:31.


#36

Postad 24 augusti 2018 - 20:26

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Boozt har ett bra utbud och oftast bra priser, köper det jag vet passar och håller en bra kvalité (blir oftast Eton och Tiger).

#37

Postad 24 augusti 2018 - 21:20

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Boozt har ett bra utbud och oftast bra priser, köper det jag vet passar och håller en bra kvalité (blir oftast Eton och Tiger).

Kan också rekommendera Eton. Har bara köpt skjortor av det märket de senaste 10 åren. Bra tyger, kvalitet och passform och dessutom går de att tvätta i 60 grader.

#38

Postad 24 augusti 2018 - 21:33

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Bra med tips, tack!

Har fått det mesta bekräftat det jag redan trodde jag hade koll på (matcha skärp-sko-klocka) samt enfärgade färger mestadels ljusblått mm.

Har under åren hittat några märken som mestadels funkar för mig och kommer jobba vidare med dom men ska snegla på de tips som ramlar in. Kan tipsa om jeans från soso-jeans (https://sosoclothing.se) som håller bra kvalité och har rolig affärsidé.

Ska kolla upp care of Carl men har som tur är två stylister inom räckhåll som kanske får hjälpa en på traven.😊
Tror också som ni säger att är man bekväm i kläderna och de sitter rätt blir det snyggt också.

Blir mest bara upprörd hur jäkla dyrt det är för killar kontra tjejer att köpa kläder, frugan kan ju handla tre par överdelar när jag knappt får ihop till en för samma summa och då är allt oftast köpt från samma butik, typ mq eller liknande.

#39

Postad 24 augusti 2018 - 21:58

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

 

Strunta i allt jag skrivit, det viktigaste är att du klär dig i kläder som du är bekväm i, är du inte bekväm i kläderna kommer det märkas och bli automatisk motsatsen till välklätt även om du har en skräddarsydd kostym (iofs är det omöjligt att inte vara bekväm i en  ;) ), viktigast är att du är bekväm i kläderna och att de sitter bra än vad de är för märke eller vad de kostar! 

 

EK

 

This!

 

Jag är tjänsteman ganska högt i kedjan men kör t-shirt, jeans och sneakers på jobbet. Ingen som tittar snett på mig, jag levererar i min roll vilket är det som räknas hos oss.



#40

Postad 24 augusti 2018 - 22:42

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Kan också rekommendera Eton. Har bara köpt skjortor av det märket de senaste 10 åren. Bra tyger, kvalitet och passform och dessutom går de att tvätta i 60 grader.

 

Samma här, Eton all the way :)



#41

Postad 25 augusti 2018 - 08:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Boozt har ett bra utbud och oftast bra priser, köper det jag vet passar och håller en bra kvalité (blir oftast Eton och Tiger).

 

 

 

när jag är ute i butikerna och testar kläder så är det så extremt sällan dom passar mig. Kläder verkar alltid sitta dåligt på mig. 

Det verkar som att alla kläder tillverkas till muskulösa herrar med stora bröstmuskler och stora axlar och trådsmal midja.

 

ibland kan jag ha small på skjortor och t-shirts och ibland mediam.

 

Men oftast så blir small för smått och stramar över magen så jag tycker jag ser tjock ut. (Har lite lovehandles som stör mig extremt mycket)

 

medium blir oftast för stort och plufsigt. 

Men ibland hittar jag något som jag tycker passar bra och sitter mycket bättre. 

 

väldigt många skjortor och t-shirts och tröjor är också alldeles för långa för mig. så att dom går ner över röven, och det är både fit och obekvämt. 

Önskar jag hade en annan kropp.  Dessa lovehandles verkar vara omöjliga att få bort hur man än gör. 



#42

Postad 25 augusti 2018 - 08:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag näthandlar mest från ställen som Boozt och Zalando. Passar det inte kan man returnera utan kostnad eller ifrågasättande. Ibland handlar jag i butiker men de har så litet utbud...

#43

Postad 25 augusti 2018 - 08:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag näthandlar mest från ställen som Boozt och Zalando. Passar det inte kan man returnera utan kostnad eller ifrågasättande. Ibland handlar jag i butiker men de har så litet utbud...

 

 

ja det är ju bra att man kan lämna tillbaka kläderna om man handlar online, men ändå lite drygt med hela processen att packa in, åka och lämna in, vänta på ny storlek.  sen får man hem den nya storleken och inser att den inte heller sitter bra.

 

Det känns som man får ha en bra kropp som man vet funkar till dom flesta märkena och dom olika passformerna  av kläder som tex slim fit eller regular fit och så. 

 

När jag är i affären så kan jag ju prova 10 olika saker utan att jag tycker någon sitter bra.

 

var på Brothers och köpte en East West skjorta med regular fit förra veckan. Den tyckte jag satt riktigt bra på mig. 

Frågan är bara om ALLA regular fit från det märket har exakt samma passform eller om det kan skilja även inom samma märke.

Annars kan jag ju köra på det när jag beställer :)



#44

Postad 25 augusti 2018 - 08:57

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Är man en medium så provar man 38, 39 och 40 i skjortstorlek och bör hitta någon som sitter bra, finns ju dessutom oftast slim/tailored, regular art välja på.

Problemet med att vänta på ny storlek löser man ju enkelt genom att beställa flera storlekar ;)

Hittar man ett eller flera märken som passar så kan man hålla sig till de, så länge det handlar om samma typ så passar det i regel. Bättre att köpa ett par skjortor för 1500kr/st som passar istället för ett gäng för 499kr/st som sitter sådär....

Redigerat av lobo, 25 augusti 2018 - 09:00.


#45

Postad 25 augusti 2018 - 09:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Är man en medium så provar man 38, 39 och 40 i skjortstorlek och bör hitta någon som sitter bra, finns ju dessutom oftast slim/tailored, regular art välja på.

Problemet med att vänta på ny storlek löser man ju enkelt genom att beställa flera storlekar ;)

Hittar man ett eller flera märken som passar så kan man hålla sig till de, så länge det handlar om samma typ så passar det i regel. Bättre att köpa ett par skjortor för 1500kr/st som passar istället för ett gäng för 499kr/st som sitter sådär....

 

 

att beställa flera olika storlekar samtidigt var ju en smart ide. Men då måste man ligga ute med pengarna, och sen gör dom en återbetalning då eller?

 

en skjorta för 1500 spänn gör väl inte att min kropp förändras jämfört med en för 500kr? 

men kanske det är bättre passform så det ser bättre ut i och försig :)



#46

Postad 25 augusti 2018 - 09:16

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Skiljer sig mellan butikerna, kör man Klarna så ligger man inte ute med några pengar alls utan betalar endast för det man behåller. Boozt är i regel snabba med att regga returen och återbetala/reglera. Nej, priset betyder inte per automatik att tex. skjortan passar bättre men om man ligger mellan M och L så passar kanske en storlek 39 eller 40 bättre än en M.....

#47

Postad 25 augusti 2018 - 10:13

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

en skjorta för 1500 spänn gör väl inte att min kropp förändras jämfört med en för 500kr? 

men kanske det är bättre passform så det ser bättre ut i och försig :)

 

De märken som kostar 1500:- går oftast att få måttsydda. Själv har hade jag en 42 slim-kropp men behövde 43 i krage samt att ärmarna behövde kortas ett par cm för att passa.



#48

Postad 25 augusti 2018 - 10:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

De märken som kostar 1500:- går oftast att få måttsydda. Själv har hade jag en 42 slim-kropp men behövde 43 i krage samt att ärmarna behövde kortas ett par cm för att passa.

 

 

ja det vore nice att ha massa skräddarsydda kläder. Men det känns jäkligt overkill att göra så varje gång man vill köpa en skjorta. Kanske om jag vore superrik :)

 

Det är väl en sak att göra så om man ska gifta sig kanske eller behöver vara extremt uppklädd för något.

Men att köpa en casual skjorta och sen skräddarsy den känns inte riktigt aktuellt, för min del i alla fall.



#49

Postad 25 augusti 2018 - 10:59

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Kostar inte många 100 lappar att få justeringar på sina plagg, just armlängd är ju aldrig rätt på skjortor och kostymöverdelar/kavajer/jackor/rockar.

 

Just ETON som nämns brukar ju ha pop-up events i klädbutiker som säljer deras skjortor där de erbjuder gratis made to messure när man köper deras skjorta (de "bjuder" på uppmätningsavgiften). Nu är ju inte det samma som skräddarsytt. der ebjuder även M2M i sin egna butiker mot ordinarie kostnad.

 

På ETONs hemsida har de även va de kallar Custom Made där det går att ändra armlängd, krage, manschett ex. Du utgår från en av deras reguljära passformer. Detta kostar 300 kr, ungefär lika mkt som det kostar att få det fixa armlängd hos skräddaren.

 

Custom Made är en light version av M2M.

 

Vad skiljer M2M mot skräddarsytt; M2M konstrueras plagget utefter dina mått, skräddarsytt så är det ex: ett antal utprovningar av plagget mellan konstruktionsmomenten samt ännu större möjlighet till anpassning av plagg och material. Det som de flesta i vardagsspråk benämner som skräddarsytt är M2M.

 

EK



#50

Postad 25 augusti 2018 - 11:09

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Dessutom så behöver du i princip bara mäta en gång och sedan spara måtten om du inte pendlar väldigt mycket i vikt/kroppsform. Själv har jag inte den kroppsformen jag vill ha just nu så jag ligger lågt med klädinköpen för tillfället.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.