Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Endast den Progressiva musiken

380 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 10 augusti 2009 - 21:43

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Liknande nutida vet jag inte, men om du vill ha något åt det jazziga hållet så t ex Niacin, Flower Kings, The Tangent, Jean-Luc Ponty (håller väl på fortfarande?), Tomas Bodin, Karmakanic, Marcus Miller.

#52

Postad 10 augusti 2009 - 22:15

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Liknande nutida vet jag inte, men om du vill ha något åt det jazziga hållet så t ex Niacin, Flower Kings, The Tangent, Jean-Luc Ponty (håller väl på fortfarande?), Tomas Bodin, Karmakanic, Marcus Miller.

Tackar för tipsen.

#53

Postad 07 september 2009 - 22:42

criblib
  • criblib
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Skön tråd! Googlade runt lite planlöst för att få lite inspiration så poppade den här finfina tråden fram!
Vill passa på att slå ett slag för polska Riverside, en av mina favoriter just nu

#54

Postad 19 september 2009 - 22:01

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0

Skön tråd! Googlade runt lite planlöst för att få lite inspiration så poppade den här finfina tråden fram!
Vill passa på att slå ett slag för polska Riverside, en av mina favoriter just nu


Köpte deras första platta, Out of Myself, häromdagen. Kul med lite ny musik och helt okay även om plattan inte direkt föll mig i smaken till 100%. Lite för mycket Pink Floyd över det hela och det är inte min bag. För flummigt och alldeles för mycket instrumentalt och för mycket blippblopp. Men ska köpa deras andra platta och hoppas på att dom bättrar sig.

#55

Postad 21 september 2009 - 09:15

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Mindkey har jag fastnat för på sista tiden, deras skiva "Pulse for a graveheart" är inte alls så dum...

Gillar verkligen Aurelio Fierros sånginsats, tycker dessutom att produktionen är helt ok, inte jättebra men helt ok som sagt...åtminstonde så låter det trevligt här hemma ;)

Tom Englund gör ett gästinhopp på låten "Graveheart" och det är ju i min mening alltid lika trevligt...

Gillar man Symphony X, DT med flera kan man lika gärna slänga ett öra till dessa herrar, chansen är nämligen skapligt stor att du kommer att gillar det :lol:

#56

Postad 21 september 2009 - 14:27

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Jag körde igenom en King Crimson samling i helgen och fastnade för låtarna från
Thrak. Blytungt ;)

Nu tänkte jag prova lite Porcupine Tree och Dream Theater. Vad ska jag börja
med för plattor tycker Ni? Ju tyngre desto bättre.

#57

Postad 21 september 2009 - 14:57

kei009
  • kei009
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0

Jag körde igenom en King Crimson samling i helgen och fastnade för låtarna från
Thrak. Blytungt ;)

Nu tänkte jag prova lite Porcupine Tree och Dream Theater. Vad ska jag börja
med för plattor tycker Ni? Ju tyngre desto bättre.

Porcupine Tree - Deadwing och Dream Theater - Train of Thought är nog respektive bands tyngsta album.

#58

Postad 21 september 2009 - 15:30

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Jag körde igenom en King Crimson samling i helgen och fastnade för låtarna från
Thrak. Blytungt :lol:

Nu tänkte jag prova lite Porcupine Tree och Dream Theater. Vad ska jag börja
med för plattor tycker Ni? Ju tyngre desto bättre.


tycker DT - Awake är både välinspelad, bra och hyfsat tung ;)

#59

Postad 21 september 2009 - 15:51

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Tack Era gamla Proggrävar!

Porupine Deadwing får det bli till att börja med. Sen singlar jag slant om DT.
Närå, det bli mkt beställningar på Amazon nuförtiden. Tar bägge två.

Och så såg jag denna på vinyl:

http://www.elusivedi...mber=WEALP17992

Då blev jag sugen på den också...

Ps. Jag har betat av en hel del av 70-talet. Yes "Fragile" är min favorit så här långt.

Redigerat av Bongo_Mongo, 21 september 2009 - 15:53.


#60

Postad 21 september 2009 - 23:51

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Tar väl och lägger till Conception. Tror inte dom är nämnda. En norsk grupp som gjorde 4 plattor på 90-talet och som innehöll Kamelots nuvarande sångare Khan. Riktigt bra.

#61

Postad 22 september 2009 - 00:13

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0

Stod mellan att åka på Opeth och Porcupine Tree/Katatonia (har 50 mil att åka, så fick bli nått av dem). Men eftersom jag sett Opeth ett par gånger så blir det Katatonia. Gillar ni Opeth och inte hört Katatonia så är det dags. Liknande musik men "normalsång" och mörkare/mer depressivt.


Har lyssnat en del på Katatonia på Spotify senaste dagarna. Helt j**la kanonbra ju. I mina öron bättre än Opeth då jag föredrar normalsång. Blir nog ett par skivor med dom vid löning.

#62

Postad 24 september 2009 - 17:32

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Köp då de två senaste; Viva Emptiness och The Great Cold Distance. Riktigt bra! Och så kommer deras nya Night Is the New Day den 2:a nov. Det lär väl bli några låtar från den skivan på fryshuset hoppas jag :blush:

#63

Postad 24 september 2009 - 18:17

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Har beställt Tonight´s Decision, The Great Cold Distance och Last Fair Deal Gone Down på vinyl från Amazon uk :blush:
Nu vill jag bara ha tag i Viva Emptiness också. Den släpptes bara i 1000 ex tror jag och dom har gått åt. Få se om man hittar den nånstans men antagligen betydligt dyrare :P

#64

Postad 25 september 2009 - 18:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Har en god vän som är mycket för progressiv musik, har lyssnat på Pain of salvation en del hos honom innan. Idag är första gången här hemma, låter väldigt lovande! One hour by a concrete lake spelas just nu :)


Rätt bra ljud, kanske inte topklass men vad jag har förstått så är deras senare skivor det?

#65

Postad 10 oktober 2009 - 14:10

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Jag fick paket från Amazon igår med bla Dream Theater "Awake".
Suverän skiva. Man jag irriterar mig lite på sångaren. Lite för
mkt spandexbyxor för min smak. Men man vänjer sig. Jag
tycker mig höra släktskapet till Yes tydligt.

Kort och gott, så tackar jag för tipsen. Det blir mer plattor
met DT och Porcupine Tree helt klart!

#66

Postad 10 oktober 2009 - 17:52

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Har en god vän som är mycket för progressiv musik, har lyssnat på Pain of salvation en del hos honom innan. Idag är första gången här hemma, låter väldigt lovande! One hour by a concrete lake spelas just nu :)


Rätt bra ljud, kanske inte topklass men vad jag har förstått så är deras senare skivor det?


Själv tycker jag bäst om skivan "12:5" och " Remedy lane".

#67

Postad 10 oktober 2009 - 22:09

Unregistered69a7a1ce
  • Unregistered69a7a1ce
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
anathema
a perfect circle


Nummer 1 för min del : Porcupine tree
nya skivan snurrar här nu

tips för PT diggare , lyssna på Blackfield , ett av Steven Wilsons många sidoprojekt.
finns på spotify att lyssna på

#68

Postad 11 oktober 2009 - 13:25

Unregistered85c14263
  • Unregistered85c14263
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Ingen har nämnt King Crimson...konstigt

#69

Postad 11 oktober 2009 - 13:57

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Körde Crimson "Thrak" igår. Ojämn platta men tidvis
skönt mangel. Och Tony Levin är en av världens bästa
basister!

Redigerat av Bongo_Mongo, 11 oktober 2009 - 13:57.


#70

Postad 16 oktober 2009 - 11:54

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
har lyssant igenom den nya PT plattan ett par gånger och ja...den är lite på den nivån att man får verkligen lyssna igenom och liksom få det att växa , för jag upplever den lite svår smält i början men det blir bättre senare..ja jag vet inte vad ni tycker men den är helt Ok för min del för att vara en PT platta.

sedan så har jag lyssnat lite på en annan grupp som har en skön progresive känsla, Wig Wam från grannen norge , ett band som inte längre spelar vad jag vet men det finns lite plattor med dom.

Edit: Ambeon har ju släppt nytt och vilka är med? JO Arjen Lucasen är med på hela skivan och har tydligen producerat den med..har ialla fall lyssnat och ja den är bra om man gillar den progresiva stilen.


//CG-47

Redigerat av Unregistered1113, 16 oktober 2009 - 12:00.


#71

Postad 16 oktober 2009 - 13:19

Guran70
  • Guran70
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Här kommer en Spotifylista med lite 70-talsgrejor som är värda att kollas upp:

http://open.spotify....ny7V6kI7Xcw8U1a

#72

Postad 21 oktober 2009 - 01:50

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Kul tråd detta! Jag hoppas ni såg konserten med Porcupine Tree igår (eller i förrgår blir det då midnatt passerat)!!? HELT OUTSTANDING!

Jag ser att det mesta som äger är nämnt redan i tråden, som PT, Blackfield, Riverside, Dream Theater, Opeth, Tool, Transatlantic, Flower Kings, Kamelot, Alan Parsons m.fl. Det enda jag inte sett är Pendragon, en grupp som absolut ska lyssnas på! :angry: De spelar progressiv rock och är inte riktigt lika tunga som de andra banden, men riktigt bra. De är väldigt populära i Polen där folk generellt verkar ha god musiksmak. :D En engelsk grupp som funnits sen slutet av 70-talet. Som introduktion kan jag rekommendera senaste plattan Pure.

#73

Postad 21 oktober 2009 - 09:11

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Japp, såg PT på Fryshuset. Fruktansvärt bra! :D Fantastiskt ljud, energi i framförandet (med deras mått mätt :P) och bra låtar, även om jag inte är så inlyssnad på den senaste skivan. Tyvärr var ju Katatonia, som jag i första hand gick för att se, inget vidare. Kasst ljud och oengagerat framträdande. Näe, de blir nog bara lyssnade till från skiva i fortsättningen. Deras nya skiva "Night is the new day" släpps den 2:a nov och är ett givet köp :angry:

#74

Postad 21 oktober 2009 - 12:16

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

  • 1 073 inlägg
  • 0
Jepp, riktigt fin koncert var det. Bättre drag på publiken den här gången jämfört med förra tycker jag.

Tycker att de fick till en bra mix av låtar (kul att de körde mother and child devided) och som vanligt låter det kalasbra.
Speciellt Gavins trummor måste ses live, det var grymt.

Lite synd att de inte körde något från stupid dream den här gången, men min lista på önskningar skulle ju ha räckt fram till morgonen därpå...

Katatonia hade ganska grötigt ljud som förstörde en del, men det var helt klart acceptabelt förband :angry:
Förra gången lirade dock Anathema, det var bättre.

#75

Postad 21 oktober 2009 - 12:42

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Jag och polaren var helt lyriska på bilresan hem, snacka om upplevelse. Det var min första PT-konsert! Katatonia var tyvärr ganska oengagerat, synd då de är ett av de banden jag gillar skarpt också. Men nya skivan blir helt klart intressant!

#76

Postad 21 oktober 2009 - 19:13

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

...Speciellt Gavins trummor måste ses live, det var grymt...

Ja ######r vilken trummis de har. Nästan i klass med Portnoy i DT.

Och på tal om Portnoy, så kommer Transatlantics nya ut den 26:e okt. Kommer bl a ut i en 3 disc spec ed med en "making of"-DVD. En liten teaser finns här.
Bifogad fil  whirlwind480.jpg   145,28K   1 Antal nerladdningar

#77

Postad 23 oktober 2009 - 16:39

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Har nu kört DT Awake och PT Deadwing ett par veckor. Och jag
måste säga att jag personligen föredrar PT. Dream Theater blir
nästan för mycket. Det är nästan för duktiga musiker. Förstår
Ni vad jag är ute efter? Lite show-off. Och sångarn är väl rätt dålig?

PT däremot: Bra låtar, bra sångare. JAg har riktigt fastnat!!

#78

Postad 23 oktober 2009 - 16:49

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Jag vet iaf att när jag lyssnar på "avancerad" musik som DT och Riverside mfl mfl för länge blir jag trött i huvvet, hjärnan hänger inte med till slut hehe :D

#79

Postad 23 oktober 2009 - 16:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Har nu kört DT Awake och PT Deadwing ett par veckor. Och jag
måste säga att jag personligen föredrar PT. Dream Theater blir
nästan för mycket. Det är nästan för duktiga musiker. Förstår
Ni vad jag är ute efter? Lite show-off. Och sångarn är väl rätt dålig?

PT däremot: Bra låtar, bra sångare. JAg har riktigt fastnat!!



Mjo jag själv kan tycka att DT är lite tråkiga, avslöjar hela sitt register på introt nästan och de är inte så bra låtskrivare enligt mig...några av de äldre skivorna är ganska bra och de är duktiga musiker men jag tycker det finns andra band som är minst lika bra på att spela men gör intressantare och bättre saker.

#80

Postad 23 oktober 2009 - 19:10

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Äntligen börjar folk få upp ögonen för att DT inte är så fantastiska. Sångaren är jobbig i längden och det är alldeles för mycket meckande och sen är dom ju inte så bra låtskrivare. Bara för att man är duktig betyder inte att musiken automatiskt är bra. Dom kommer mycket långt ner på min proglista :D
Deras 2 första är bra och sen är det nog.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 23 oktober 2009 - 19:11.


#81

Postad 28 oktober 2009 - 13:19

kei009
  • kei009
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
En häftig progressiv metal skiva som jag gillar är Spiral Architect - A Sceptic's Universe. Tekniskt och väldigt speciellt sound. Dock har de bara lyckats trycka ut en skiva.

#82

Postad 29 oktober 2009 - 19:58

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Här kommer en Spotifylista med lite 70-talsgrejor som är värda att kollas upp:

http://open.spotify....ny7V6kI7Xcw8U1a

Riktigt trevlig lista, tackar! Här kommer några 70-talare till:

Happy the man
GONG
Samla mammas manna
Brand X
Fläsket brinner
Mahavishnu Orchestra
U.K
Soft Machine
Emerson, Lake & Palmer

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 29 oktober 2009 - 20:24.


#83

Postad 02 november 2009 - 22:19

Unregisteredf692bf63
  • Unregisteredf692bf63
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Nightingale vill jag tipsa om, har själv nyligen upptäck detta band (med bla Dan Swanö)

#84

Postad 08 november 2009 - 02:31

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Har lyssnat mycket Pain of salvation i det sista och speciellt "One hour by a concrete lake" som jag tycker är den bästa skivan. Låtarna "Handfull of nothing", "water" och "home" är så vackra. Rena mästervärk enligt mig! :(

Redigerat av genstruktur, 08 november 2009 - 02:32.


#85

Postad 08 november 2009 - 09:23

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Äntligen börjar folk få upp ögonen för att DT inte är så fantastiska. Sångaren är jobbig i längden och det är alldeles för mycket meckande och sen är dom ju inte så bra låtskrivare. Bara för att man är duktig betyder inte att musiken automatiskt är bra. Dom kommer mycket långt ner på min proglista :(
Deras 2 första är bra och sen är det nog.


Håller till viss del med dig, SÅÅÅ bra tycker inte jag heller att de är, även om det finns en hel del guldkorn i deras låtrepertoar... sen måste jag säga att Mike Portnoy inte är någon av mina favorit "skinnpiskare", visst han är väl duktig men det vette fxn om han någonsin gjort något eget? Han bara plagierar o plagierar hela tiden. Undrar hur det ska gå när Neil Peart lägger stockarna på hyllan och det inte längre finns något nytt som Portnoy kan kopiera??

Elakt? Ja kanske, men helt utan substans tycker jag inte det är så... :P

#86

Postad 09 november 2009 - 03:32

Unregistered69a7a1ce
  • Unregistered69a7a1ce
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Tyskt intrumentalt progressivt och jävligt bra

Long Distance Calling - Black Paper Planes

#87

Postad 23 november 2009 - 11:16

Nilfons
  • Nilfons
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Vad har hänt med Katatonis nya album "Night is the new day" på Spotify? Plötsligt är det bara borta?!

#88

Postad 11 februari 2010 - 20:25

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Har lyssnat mycket Pain of salvation i det sista och speciellt "One hour by a concrete lake" som jag tycker är den bästa skivan. Låtarna "Handfull of nothing", "water" och "home" är så vackra. Rena mästervärk enligt mig! :rolleyes:


Va fan gjorde de i melodifestivalen?! Jag höll på att dö av skratt, en person som sjöng och en som spelade keyboard medans trummisen och gitarristen bara satt och...glodde.
Låten var bra, det erkänner jag men WTF?! :P

Redigerat av MrSpokk, 11 februari 2010 - 20:26.


#89

Postad 11 februari 2010 - 20:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Va fan gjorde de i melodifestivalen?! Jag höll på att dö av skratt, en person som sjöng och en som spelade keyboard medans trummisen och gitarristen bara satt och...glodde.
Låten var bra, det erkänner jag men WTF?! :rolleyes:


jo det var en besvikelse att se dem där :P. Trodde kompisen skämtade när han ringde och sa att de skulle vara med, hade inte tittat annars.

Redigerat av genstruktur, 11 februari 2010 - 20:28.


#90

Postad 11 februari 2010 - 22:23

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Mmm håller med... hade åtminstone hoppats på något ösigare. Fast det fattar man ju också att progressiv musik inte passar Eurovisionmallen, så en lugn låt kanske var räddningen för att de inte fullständigt skulle göra alla fans besvikna. Det här kändes lite som ett mellanparti på en konceptskiva. Men nja... det platsade inte där bland pöbeln inte. :rolleyes:

jo det var en besvikelse att se dem där :P. Trodde kompisen skämtade när han ringde och sa att de skulle vara med, hade inte tittat annars.



#91

Postad 11 februari 2010 - 22:49

lakej
  • lakej
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Klassas Within Temptation som progg rock?

Sonata Arcticas senare plattor är lite som dream theater fast ändå inte.

#92

Postad 11 februari 2010 - 22:51

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Jag tycker nog inte riktigt det kvalar in, mer nån slags symfonimetal. Även om metal även det känns att ta i lite... Sen brukar jag undvika termen proggrock då folk kan tänka på progg i stället (du vet, Pugh Rogefeldt, Ulf Dagheby, Wiehe och gänget). Och då vet ju folk inte alls vad man lyssnar på om man snackar om det i fikarummet. :rolleyes:

#93

Postad 11 februari 2010 - 22:55

lakej
  • lakej
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Jag tycker nog inte riktigt det kvalar in, mer nån slags symfonimetal. Även om metal även det känns att ta i lite... Sen brukar jag undvika termen proggrock då folk kan tänka på progg i stället (du vet, Pugh Rogefeldt, Ulf Dagheby, Wiehe och gänget). Och då vet ju folk inte alls vad man lyssnar på om man snackar om det i fikarummet. :lol:


jag har ingen aning om vad något av de du sa är men håller med om within temptation.

Katatonia... Låten My Twin. Låter inte något som ni beskrev det :P Trodde det skulle vara som Cult of Luna / Neurosis / Opeth. Tungt och osammanhängande med "lenare" röst! :rolleyes:

Var dock bra.

------

Så, platsar sonata arcticas - Unia som progressiv metal/rock osv etc vad ni nu vill kalla det?

#94

Postad 12 februari 2010 - 09:08

Nilfons
  • Nilfons
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Vad har hänt med Katatonis nya album "Night is the new day" på Spotify? Plötsligt är det bara borta?!


Jag mailade faktiskt skivbolaget och frågade och fick till svar;

Hi

Because we don’t agree to have the whole album up there it detracts from sales and at the moment artists are not sharing the revenue


Best

Andy



#95

Postad 12 februari 2010 - 15:08

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

jag har ingen aning om vad något av de du sa är men håller med om within temptation.

Katatonia... Låten My Twin. Låter inte något som ni beskrev det :P Trodde det skulle vara som Cult of Luna / Neurosis / Opeth. Tungt och osammanhängande med "lenare" röst! :)

Var dock bra.

------

Så, platsar sonata arcticas - Unia som progressiv metal/rock osv etc vad ni nu vill kalla det?


Det är gamla svenska musiker som startade proggrörelsen, kolla på "progg" på wikipedia. ;)

Katatonia och Opeth låter ju inte direkt lika, men båda har sitt unika sound och båda passar bra vid olika tillfällen tycker jag. ;) Katatonias senare material är ju lite snällare än Opeth skulle man väl lugnt kunna säga...

#96

Postad 12 februari 2010 - 15:25

Pesson
  • Pesson
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
har bara snabb kollat tråden och inte sett svenska In Mourning, deras platta Shrouded divine var lätt en av 2008´s bästa skivor.. ska vara nytt på g, snart hoppas jag. Finns på Spotify.

#97

Postad 12 februari 2010 - 15:55

metalfan
  • metalfan
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag har nyligen fått upp öronen för bandet Frost* - rekommenderas! Finns på spotify, men det är mycket annat som heter Frost så det kan vara bra att veta att deras skivor heter "Experiments in mass appeal" och "Milliontown".

#98

Postad 12 februari 2010 - 15:57

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

har bara snabb kollat tråden och inte sett svenska In Mourning, deras platta Shrouded divine var lätt en av 2008´s bästa skivor.. ska vara nytt på g, snart hoppas jag. Finns på Spotify.


Ahhh!! Dom tror jag att jag hörde på Morow (den bästa progressiva nätradiokanalen)! Måste kollas upp, thx!

#99

Postad 15 februari 2010 - 21:04

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

har bara snabb kollat tråden och inte sett svenska In Mourning, deras platta Shrouded divine var lätt en av 2008´s bästa skivor.. ska vara nytt på g, snart hoppas jag. Finns på Spotify.


Måste bara få tacka för tipset, nåt av det bästa man hört på länge, njöt av alla låtar men "Amnesia" är den som fastnat ordentligt...
Den nya är oxå riktigt bra! ;)

Redigerat av stifflerman, 15 februari 2010 - 21:10.


#100

Postad 16 februari 2010 - 23:05

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Vad jag kan se är det ingen som nämnt The Pineapple Thief, vilket inte är så förvånande då det känns som jag är en av väldigt få i Sverige som känner till detta band trots att dom hållit på i över 10 år.
Svåra att få tag på då dom är utgivna på ett litet bolag och upplagorna är slutsålda, men senaste skivan är utgiven på Kscope och finns på Spotify, tillsammans med en ny dubbel-cd samling som är remixad och remastrad. Vad jag förstått ska samtliga äldre skivor återutges av Kscope.

Jag vet inte riktigt vad jag ska likna dem vid, men jag tycker att det till stor del är klassisk brittisk progressiv rock, dock inte meckigt på samma sätt som Genesis. Ta en del Pink Floyd, en del Coldplay, en del Radiohead och en del av Porcupine Trees första halva tidsmässigt och man kanske kommer nånstans i närheten.

Den senaste skivan är lite hårdare och rockigare än de andra.
Ni som har Spotify lyssnar lämpligtvis igenom samlingen 3000 days där samt senaste studioplattan Tightly Unwound.

Redigerat av A Haddock, 16 februari 2010 - 23:08.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.