Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Finna passande tv-bänk? (Svårt)

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2016 - 11:24

carfly
  • carfly
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hej

 

Försöker att finna en ny TV-bänk som passar mina behov, men antingen finns det inte så många eller så letar jag kasst.

 

Jag vill ha en bänk där jag kan ha reciever + blu-ray-spelare samt center-högtalare centrerat under TV på varsitt hyllplan, samt sedan kanske något smalt hyllplan till höger och vänster om mitten för lite filmer etc. Max 140 cm bred.

 

Som exempel, se t.ex. IKEA markör nedan.

 

Dock finner jag det svårt att hitta en liknande TV-bänk. Min centerhögtalare är 50 cm bred, och tillsammans med reciever + blu-ray-spelare behöver de mist 60 cm höjd på möbeln.

 

Några förslag?

 

ikea_tv_bank_markoer_sideboard.jpg


Redigerat av carfly, 13 januari 2016 - 11:56.


#2

Postad 13 januari 2016 - 14:54

Kickboxer85
  • Kickboxer85
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Inte lätt det dära med tvbänkar. Jag tänker bygga en sådan här:

https://youtu.be/ffCkUw4Jre0

Ska bygga på överskåp till kyl och frys. De är 62 cm djupa, men ska kapa ner dem till 45 cm ungefär.

Lycka till med letandet

#3

Postad 14 januari 2016 - 00:54

carfly
  • carfly
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Såg rätt fint ut det där :) Synd bara att min vägg är lite för liten för ett sådant projekt, och att TV + resten tillsammans väger över 60 kg så skulle krävas ganska stabila skruvar för att hålla upp det.

 

Tack, I'll continue searching...  :ph34r:



#4

Postad 15 januari 2016 - 08:31

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Om man ska få det exakt som man vill ha det, så bygger man en egen ;)



#5

Postad 15 januari 2016 - 11:08

Assman
  • Assman
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Om man ska få det exakt som man vill ha det, så bygger man en egen ;)

 

enkelt och billigt är det också!



#6

Postad 17 januari 2016 - 10:59

carfly
  • carfly
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Haha, ja börjat fundera på det som en sista utväg. Har sett att man kan göra tv-bänkar från leca-block och träskivor rätt enkelt, får se om det blir något sådant eller liknande.

 

Att snickra en egen har jag varken tid eller resurser/plats till just nu... men en vacker dag kanske :)



#7

Postad 17 januari 2016 - 11:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Skulle rekommendera dig att kika på IKEAs köksskåps-serie Faktum och bygga en bänk av dom.

Det är många här som gjort det med väldigt bra resultat, sen är det bara att klä dom med tillhörande och valria täcksidor samt avaluta med valfri bänkskiva ovanpå.

Det enda snickrandet blir ju att kapa till skivorna, men detta kan man ju får gjort åt en på närmsta bygghandel så.

Nåt åt det här hållet:

https://www.minhembi...c=133976&page=2

https://www.minhembi...ägernäs/189325/

Redigerat av masse70, 17 januari 2016 - 11:13.


#8

Postad 18 januari 2016 - 08:47

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 1

Ett tips är att om du gör en egen, att sätta hjul på den. Det är något jag har haft stor glädje av när man måste koppla om något där bak.



#9

Postad 21 januari 2016 - 15:42

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Jag byggde min bänk av 4st överskåp till kyl/frys http://www.ikea.com/...ucts/S99926426/

Veddinge dörrar, tryck o öppna beslag, bänkskiva samt något extra hyllplan. Snyggt och ganska enkelt


Redigerat av Melmac, 21 januari 2016 - 15:42.


#10

Postad 01 februari 2016 - 21:54

carfly
  • carfly
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Ska iväg till IKEA i helgen och kika på ett överskåp, kan nog sluta med enbart ett sådant och lite hjul (tack för tipset Rog10)... Det är ju inte lika snyggt och "coolt" som masse70 postade. Men bor i en student-lya nu och har så j*vla mycket plugg den här terminen så orkar inte starta något projekt riktigt. Javisst det blir snyggt, men hmm.

 

Just nu vill jag mest bara bli av med mina gamla Bestå-kombination från IKEA som jag styckat sönder för att den inte passar i min nuvarande lägenhet, och det stör mig att min centerhögtalare just nu inte är centrerad under TV:n heh.

 

Återkommer med en bild på hur det blir tillslut, men förvänta er inga snygga lösningar. Det kommer när jag är klar med studierna och kan lägga onödigt mycket pengar på egenägd bostad och möbler :)



#11

Postad 19 augusti 2019 - 09:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Letar efter en ny mediabänk och hittade Mios Woodenforge på nätet. Kanon tänkte jag, rätt mått och tufft utseeende. När jag sen kollar på den i butik så ser man att toppskivan inte är plan. Det skiljer på vissa ställen ca 3 mm i höjdled mellan skarvar på skivan. Bänken ska vara lite rå är det tänkt men toppskivan borde ha varit nedslipad. Ställer man en TV på den så vobblar den.

 

43917.jpg?width=903&height=541&crop=false



#12

Postad 19 augusti 2019 - 12:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Här är en bänk till som skulle passa storleksmässigt men när jag ringde försäljaren och frågade om toppskivan är plan så fick jag ett nej till svar.

Denna och Mios variant är tillverkade i Vietnam av återvunnet trä och skall ha en ruffig yta enligt försäljaren.

 

storage-product-images-mgqore180-1_800x800_70.jpg



#13

Postad 19 augusti 2019 - 12:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Varför inte montera TV’n på väggen?

Blir ju även en ”renare” look, iaf i mitt tycke.
Vill man inte se en list för kablarna så är det bara att limma en bit av samma tapet som väggen på listlocket. Smälter i väldigt bra.

#14

Postad 19 augusti 2019 - 12:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Varför inte montera TV’n på väggen?

Blir ju även en ”renare” look, iaf i mitt tycke.
Vill man inte se en list för kablarna så är det bara att limma en bit av samma tapet som väggen på listlocket. Smälter i väldigt bra.

Jag vill helst ha TV:n på bänk. En personlig smaksak. Designen på dessa bänkar är bra för jag får då in förstärkare, CD-spelare, Blurayspelare, TV-box och annat jox i utrymmet mellan skiva och lådor. Sen är det gött att ha lådorna för diverse grejer. Men att toppskivan inte är plan är ju helt idiotiskt!!!



#15

Postad 19 augusti 2019 - 12:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Det är tur att smaken är som baken :)

Håller dock med om att det är puckat med en toppskiva som inte är plan.

#16

Postad 13 september 2019 - 11:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Trodde jag hittat rätt bänk på MIO nu. Ek, robust utförande, ett fack för förstärkaren, ett för bluray och CD-spelare och ett för TV-boxen, Apple-TV och Heos link. När jag mätte bredden på facken i butik så låg dom på 432 mm. Förstärkaren är 433 mm!!!  :angry:  :angry:  :angry:

 

20642.jpg?width=1920&height=1920&crop=false


Redigerat av Buddypresley, 13 september 2019 - 11:11.


#17

Postad 18 november 2019 - 10:52

HannesN
  • HannesN
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Varför inte montera TV’n på väggen?

Blir ju även en ”renare” look, iaf i mitt tycke.
Vill man inte se en list för kablarna så är det bara att limma en bit av samma tapet som väggen på listlocket. Smälter i väldigt bra.

 

Jag tittar själv på en liknande lösning, och kommer bygga ihop en möbel med 60cm djupa stommar till överskåp för kyl/frys. 

Inte för att ställa TV:n på. Den hänger redan på väggen.

I mitt fall är det för att få plats med centerhögtalaren centrerat, skrymmande receiver (som är för djup för de flesta befintliga möbler), CD-spelare, TV-box, Xbox, samt lite förvaring för spelkontroller, spel, lite film mm. Jag är inne på en 60 cm hög stomme, eventuellt. Sen tänkte jag sätta ben på. 

Har någon här erfarenhet av att göra det? Tror ni man behöver montera nån skiva i botten eller liknande för att förstärka, innan ben (eller hjul) monteras?

Det kommer ju väga en del, med massiv ek i toppskivan, och en receiver som väger nästan 20 kg, plus övrig utrustning.

 

Sen är tanken att göra en ram av en lucka i mitten, och klä med högtalartyg, för att få det luftigt samt kunna ha centerhögtalare dold.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.