Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rippa cd-samlingen, mp3 eller FLAC, vilken kodare?

107 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 20 februari 2011 - 09:29

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
ALAC används hos mig med, alla skivor jag köper åker in på datorn/nasen och alla kan ju faktiskt spela dem. Men det jag är mest imponerad över är integrationen med albumart, tags, andra bibliotek etc.

Hur skiljer sig själva rippningen mellan FLAC och ALAC?

#52

Postad 20 februari 2011 - 10:21

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

ALAC används hos mig med, alla skivor jag köper åker in på datorn/nasen och alla kan ju faktiskt spela dem. Men det jag är mest imponerad över är integrationen med albumart, tags, andra bibliotek etc.

Hur skiljer sig själva rippningen mellan FLAC och ALAC?

Kan du utveckla frågan lite?

#53

Postad 20 februari 2011 - 12:50

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Kan du utveckla frågan lite?


Tänkte mest på hur de skiljer sig åt - Vad är bättre /sämre med nåt av dem?
Storlek? Hur själva avkodningen sker etc... (vilken är bäst typ)

#54

Postad 20 februari 2011 - 13:14

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Tänkte mest på hur de skiljer sig åt - Vad är bättre /sämre med nåt av dem?
Storlek? Hur själva avkodningen sker etc... (vilken är bäst typ)

ALAC har bättre komprimeringsalgoritm i alla all och det krävs mindre processorkraft för att packa upp filen. Det går mindre batteri på portabla mediaspelare med andra ord.

Storleksmässigt verkar det variera beroende på musik, men de blir ungefär lika stora.

#55

Postad 07 februari 2020 - 12:15

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Hej,börjar med frågorna och fortsätter med bakgrunden, så jag inte tråkar ut folk i onödan.
Tänkte rippa med EAC.
Hur resurskrävande för CPU blir det om jag använder tre optiska enheter samtidigt?
Kan man räkna med att det funkar.
Jag antar att rippingen i sig inte tar särskilt mycket processorkraft och antar att även en klen processor Intel Core m3 6Y30 bör funka. Alternativt kör jag bara med två läsare.

Bakgrund:
Tänkte återuppta ett gammal nöje, att rippa CD-skivor i något större skala. Avser att hjälpa min pappa att rippa de skivor han samlat på sig de senaste 30 åren, så han slipper lyssna på Spotify hela dagarna.

Det var närmre 1½ decennium sedan jag själv höll på med detta i större skala oc då bara med en "optisk enhet", men har senaste åren bara rippat de cirka 20 skivor om året, som jag själv köpt, för att sedan ställa i hyllan.

Jag har hela tiden använt EAC, det planerar jag att fortsätta med. Ställs nu inför lite olika överväganden kring hur jag ska gå till väga. Jag har en gammal laptop från 2006 (Dell inspiron 6400, 1,6 gHz dual core med 2 gb ram) som jag brukar snitta cirka 3,5x vid rippning, har även beställt en två externa optiska enheter som jag ska använda till min Asus Zenbook UX305F (lågprestanda laptop Intel Core m3 6Y30, 8 g RAM, ssd-disk, https://classic.pris...t.php?e=3369703) Ligger en gammal Acer-dator här hemma som var snabb på att rippa under de två åren den funkade mellan 2012 och 2014, gick i dryga 12x, den slaktade jag precis för att komma åt den optiska läsaren, eftersom den var bra. Jag antar att den bör vara ungefär lika snabb nu till min lågptrestandadator som när den satt i min gamla laptop med en Intel quad core i7.
För visst har väl inte processorn någon större betydelse för detta?
Det jag kan tänka mig är att om jag ansluter tre optiska enheter så kanske den tvingas sänka hastigheten på rippingen då och då för att hinna utföra komprimering till flac.

Är det någon som har erfarenheter av EAC och att använda flera optiska enheter dör ripping samtidigt?

#56

Postad 07 februari 2020 - 12:37

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Har en fundering har en massa cd skivor rippade på PS 3. Men hur får man dem från PS 3 till dator? Ifall inte det går går det att få över till PS 4. PS 3an låter som ett tröskverk...



#57

Postad 07 februari 2020 - 16:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Hej,börjar med frågorna och fortsätter med bakgrunden, så jag inte tråkar ut folk i onödan.
Tänkte rippa med EAC.
Hur resurskrävande för CPU blir det om jag använder tre optiska enheter samtidigt?
Kan man räkna med att det funkar.

 

Har aldrig testat att köra flera instanser av EAC, men programmet tar inte mycket CPU.

 

Det som begränsar hastigheten är CD-driven.

 

Googlade lite snabbt, och det verkar funka med två samtidigt iaf:

https://hydrogenaud....p?topic=46225.0


Redigerat av Ageve, 07 februari 2020 - 16:31.


#58

Postad 07 februari 2020 - 16:51

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Har aldrig testat att köra flera instanser av EAC, men programmet tar inte mycket CPU.
 
Det som begränsar hastigheten är CD-driven.
 
Googlade lite snabbt, och det verkar funka med två samtidigt iaf:
https://hydrogenaud....p?topic=46225.0

Okej om två är begränsningen så kan jag köra 2+2 då. Nu skramlar jag ihop 4 olika sorters läsare med olika fabrikat, vilket känns lite "smart , om jag får säga det själv.

#59

Postad 07 februari 2020 - 22:58

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Har aldrig testat att köra flera instanser av EAC, men programmet tar inte mycket CPU.

Det som begränsar hastigheten är CD-driven.

Googlade lite snabbt, och det verkar funka med två samtidigt iaf:
https://hydrogenaud....p?topic=46225.0

Oj, oj, oj ett snitt på cirka 20x skrivs det om i tråden från 2006, som du hänvisar till. Tråden är ju bara en månad äldre än min gamla Dell Inspiron 6400. Då bör den vara processorstark nog att fixa något motsvarande, då den var något av en högprestanda laptop på den tiden.

Vi får se, hur det blir, kanske är gammal äldst. Skulle faktiskt inte bli förvånad om det är de nyare enheterna som presterar sämst, men det återstår att se.

Redigerat av hampestampe, 07 februari 2020 - 23:17.


#60

Postad 07 februari 2020 - 23:43

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Nu ramlar ju snart prylarna in med posten.
Tänker ändå generellt. Vad finns det för nytillverkat som funkar bra?
Har förstått det som att de äldre enheterna ofta är bättre än de nya. Har även läst på flera ställen att en "fullstorlek" 5,25" oftast är bättre än en slimmad enhet.
Är det någon som känner till någon enhet som går att köpa idag som snittar runt 20x?

#61

Postad 08 februari 2020 - 10:48

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Angående ett praktiskt i-landsproblem.
Nu för tiden finns ju möjlighet att låta EAC hämta albumomslag för att lägga i mappen.
Problemet är att dessa bilder får prydliga namn enligt schema, som man själv kan ställa in.
Nu till problemet...
Jag vill att alla dessa bilder alltid ska ha det tråka namnet "cover.jpg", för då fattar min mediaspelare att det är ett albumomslag.

Jag har försökt komma åt och korrigera problemet genom att i Windows utforskaren söka igenom mappstrukturen där aktuella bilder ligger efter *jpg. Jag hittar då samtliga filer, jag "markerar alla" högerklickar på dem, väljer byt namn, anger "cover". Samtliga filer byter namn till "cover(1).jpg. Vilket inte är bra nog.
Varför är Windows™ så ondskefullt?
Jag antar att detta bör gå att lösa med lite slughet.
Finns det någon slug människa här som har någon fiffig workaround, eller rent av vet hur jag kan få EAC att göra som jag vill från början.

#62

Postad 08 februari 2020 - 21:07

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Ser nu att den första uppdateringen på ett par år av EAC kom nu 2020-02-06,dagen innan jag uppdaterade från min version från 2007.
Där finns även något sorts funktion att EAC själv kompletterar med albumomslag.
Jag börjar nog med att pröva det.

#63

Postad 09 februari 2020 - 13:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Angående hastighet, så stämmer det att äldre läsare är bättre. Den sämsta jag har är en rätt ny Bluray-läsare som rippar CD i 1x...


Redigerat av Ageve, 09 februari 2020 - 13:43.


#64

Postad 09 februari 2020 - 23:12

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 493 inlägg
  • 0

Ser nu att den första uppdateringen på ett par år av EAC kom nu 2020-02-06,dagen innan jag uppdaterade från min version från 2007.
Där finns även något sorts funktion att EAC själv kompletterar med albumomslag.
Jag börjar nog med att pröva det.

Wow, en uppatering, tack. Har du provat? Ska man ligga kvar, eller vara 'on the edge'?



#65

Postad 10 februari 2020 - 01:25

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Skall också hitta på något liknande projekt. Jag är helt ny på EAC. Kommer köpa en extern brännare som enhet hos Kjell. Kommer bara köra en enhet åt gången. Skall sedan lägga allt på en extern HD istället för en NAS och köra via USB på streamer. Verkar tydligen ha ett överbelastad nät. Är bara ca 200 CD skivor så får se hur fort det går.

#66

Postad 10 februari 2020 - 18:53

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Jag kommer nog att fixa albumomslaget, genom att konfigurera "Musicbrainz".
Var ju någon plugin med det namnet som skulle stödjas av EAC. Fattar dock inte hur jag skulle få till det. EAC har ingen mapp för plugins, så jag provade att bara lägga pluginfil i samma mapp som eac.exe, men det funkade inte.
Men jag laddade ner själva programmet istället och det verkar väldigt lovande. Har provat på enstaka skiva och det gör exakt vad jag vill om än lite långsamt, då den analyserar varje fil för att säkerställa att hitta dess "fingeravtryck" och därefter döpa. Tror dock jag ska kunna stänga av den funktionen, även om den kan vara bra att ha.
Jag antar att jag ska kunna "köa" alla album och få programmet att "stoppa" albumomslage i varje mapp.

#67

Postad 10 februari 2020 - 21:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag har inte testat EAC, så jag vet inget om det.

 

Jag har rippat större delen av min CD-samling med EZ CD Audio Converter från Poikosoft. https://www.poikosoft.com

 

Programmet kostar en slant om man vill ha felkontroll och metadata, men det tycker jag att det är värt det. Man kan utvärdera själv i tre veckor innan man betalar. Finns dock bara för Windows.

 

Programmet hämtar metadata från flera olika databaser, bl.a. Musicbrainz, och man kan själv välja vilka man vill använda. Programmet är dock ganska bra på att välja bästa metadata.

 

Även med felkontroll aktiverad så rippar det rätt snabbt, ligger ofta på ett genomsnitt runt 15 gånger för en CD. Jag upplever att det mest är olika skivor som gör skillnad, en del går sakta och andra går fort. Jag använder en gamma BD-läsare, Samsung SH-B123L i min server med WHS 2011.

 

Programmet är även bra för att redigera metadata på färdiga filer och för att omvandla mellan olika format. Jag rippar allt till AIFF och gör sen kopior till AAC för bärbara enheter.

 

Finns en gammal tråd på HiFi-Forum om programmet: http://www.hififorum...?TOPIC_ID=85237

 

Å här skrev jag några rader på Component för länge sen: http://www.component...e=9#entry197929

 

Länkar in en bild på hur det ser ut efter en lyckad rippning, men här gick det bara i 5,84 gånger. :)

 

post-3691-0-41958900-1414434775_thumb.jpg



#68

Postad 10 februari 2020 - 22:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Programmet kostar en slant om man vill ha felkontroll och metadata, men det tycker jag att det är värt det. 

 

EAC gör samma sak och är gratis, men EZ kanske är enklare. Har inte testat det.

 

Angående hastighet, så blir det alltid långsammare med repiga skivor, och/eller de som är mindre bra pressade.


Redigerat av Ageve, 10 februari 2020 - 22:57.


#69

Postad 11 februari 2020 - 06:57

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

OK, jag uppfattade hampestampes inlägg som att det var problematiskt att få till metadatahanteringen, och att om man lyckades med ett plugin så var det ändå bara en databas som användes. EZ söker som sagt i tre databaser, utan att man behöver göra något särskilt.

 

Hur handhavandet skiljer i övrigt kan jag inte uttala mig om, då jag aldrig använt EAC. EZ tycker jag är smidigt att använda.

 

Ser att priset gått upp lite sen jag köpte programmet och att metadataredigeraren nu är ett tillbehör. Jag tycker ändå inte att det är dyrt för ett bra program, jag förväntar mig inte att all mjukvara ska vara gratis. För min del är det under en krona per rippad skiva även med dagens pris. :)

 

Edit: I "Den Digitala Kokboken" på HiFi-Forum så beskrivs lite olika program för rippning och hur man använder dem. Det är dock inte dagsfärska versioner som är med där, men säger kanske något om hur de fungerar ändå. http://www.hififorum...?TOPIC_ID=85202


Redigerat av Erik_N, 11 februari 2020 - 07:02.


#70

Postad 11 februari 2020 - 12:35

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

OK, jag uppfattade hampestampes inlägg som att det var problematiskt att få till metadatahanteringen, och att om man lyckades med ett plugin så var det ändå bara en databas som användes. EZ söker som sagt i tre databaser, utan att man behöver göra något särskilt.
 
Hur handhavandet skiljer i övrigt kan jag inte uttala mig om, då jag aldrig använt EAC. EZ tycker jag är smidigt att använda.
 
Ser att priset gått upp lite sen jag köpte programmet och att metadataredigeraren nu är ett tillbehör. Jag tycker ändå inte att det är dyrt för ett bra program, jag förväntar mig inte att all mjukvara ska vara gratis. För min del är det under en krona per rippad skiva även med dagens pris. :)
 
Edit: I "Den Digitala Kokboken" på HiFi-Forum så beskrivs lite olika program för rippning och hur man använder dem. Det är dock inte dagsfärska versioner som är med där, men säger kanske något om hur de fungerar ändå. http://www.hififorum...?TOPIC_ID=85202

Metadatan i sin helhet är inget problem.
Det jag inte lyckas med är just bara albumomslag.
Jag önskar att EAC lägger det som en jpg-fil i varje mapp, och bäst är om den kan döpas till cover.jpg från början.
Vilket jag inte får till alls i EAC 1.4.
I 1.3 var det bara ett knapptryck... Men fick inte heller där till rätt namn på bilden.

#71

Postad 11 februari 2020 - 15:25

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

nu var det ett tag sen jag rippade min senaste skiva, men vad döper eac omslagen till?

 

jag har även använt mig av tagscanner som jag tycker funkar bra. vet dock inte hur det är med bilder, tittar lite på det just nu.



#72

Postad 11 februari 2020 - 21:51

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

nu var det ett tag sen jag rippade min senaste skiva, men vad döper eac omslagen till?
 
jag har även använt mig av tagscanner som jag tycker funkar bra. vet dock inte hur det är med bilder, tittar lite på det just nu.

Eac döper filer enligt schema, som kan anpassas typ:%artist% - %album% (%year%)
(så namnger jag gärna ett album, men inte en bild)
Jag provade att bara skriva "cover" för statisk namngivning, men det köptes ej.

#73

Postad 12 februari 2020 - 22:21

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Börjar ledsna på det här med omslag.

Vet någon hur man får till det i EAC 1,4? för jag blir inte klok på det.

Provat med musicBrainz, har gjort 218 klick fram och tillbaks och fått till det någon gång, sen kommer jag inte ihåg vad jag gjorde och fattar inte riktigt vad jag gör, jag förstår inte logiken i upplägget, säkert bra om man sätter sig in i det men känns som ett gytter för mig.

Har någon något tips på ett program som kan användas, när jag har ett eller ett gäng färdigrippade, album snyggt och prydligt döpt och bara med ett par klick automatiskt vill ladda ner ett albumomslag som döps till cover.jpg?

Hoppas på att någon har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig antgingen att få EAC att göra det eller har erfarenhet av annat externt program.


Redigerat av hampestampe, 12 februari 2020 - 22:22.


#74

Postad 13 februari 2020 - 22:02

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Hittade ett smidigt program, som heter "Album Art Downloader". (https://sourceforge....ects/album-art/) Installationen tar mindre än 3 mb och installationsfilen var bara p 878 kb, ingen reklam eller konstigheter. I installationsprocessen kunde jag dessutom bocka i för att lägga till "Album Art sökning" vid högerklick. Så nu kan jag bara högerklicka på en mapp där jag saknar omslag och cirka 5 långa sekunder senare får jag upp massor med förslag på omslag jag kan välja mellan, bara att klicka, välja spara, så ligger det en bild som heter folder.jpg i mappen, vilket funkar lika bra som cover.jpg.

Programmet söker igenom 26 olika stora databaser och det går att lägga till ännu fler. Har möjlighet till en del nyttiga inställningar, så man hittar omslag i den upplösning man önskar, samt, framsida, baksida, skiva, booklet, bara bocka för vad man vill söka efter.

Det jag möjligen saknar är att programmet bara skulle "chansa" automatiskt och ladda ner ett passande omslag. Men visst nu blir det ett 20-30 -sekundersprojekt per skiva och så blir det rätt istället, kanske ändå är det mest effektiva.

 

Har nu provat rippa med två läsare i EAC och det funkar bra. Den ny LiteOn jag köpt är marginellt snabbare än min gamla interna i min Dell-dator från 2006.



#75

Postad 14 februari 2020 - 09:19

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Skönt att du hittade nåt som funkar. Jag funderade annars kring nåt program för att i batch byta namn på filerna, men hann inte prova det jag hittade

#76

Postad 14 februari 2020 - 20:37

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Skönt att du hittade nåt som funkar. Jag funderade annars kring nåt program för att i batch byta namn på filerna, men hann inte prova det jag hittade

Aha...
Foobar2000... Släng in filerna i playlist, högerklicka, -"file operations", "rename to". Sedan kan du välja schema att namnge efter.

#77

Postad 16 februari 2020 - 00:53

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Jag har någon enstaka skiva, som inte blir rippad korrekt. Är det lönt att höra av sig till skivbolaget?
Det är ju inte direkt så att jag kan åberopa garanti, efter massa år.
Jag har dock funderingar på att bara "sno" det jag redan köpt på nätet. Fast om det är olagligt så vill jag inte...

#78

Postad 16 februari 2020 - 08:21

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Jag har någon enstaka skiva, som inte blir rippad korrekt. Är det lönt att höra av sig till skivbolaget?
Det är ju inte direkt så att jag kan åberopa garanti, efter massa år.
Jag har dock funderingar på att bara "sno" det jag redan köpt på nätet. Fast om det är olagligt så vill jag inte...

 

Ja det där är lite surt, prövat gå ned i hastighet? Ligger det ett kopieringsskydd på skivan? Googla just de skivor som strular och se om någon annan haft samma problem.  :huh:

 

Det är olagligt att dela ut, det verkar fortfarande ligga i en gråzon gällande att ta hem så att säga. De som fälls är de som delar.  B)



#79

Postad 16 februari 2020 - 09:11

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Ett exempel är en Type O Neagative - Slow, Deep and hard. Jag kör secure rip, får fel på låt 5 och 6, ur loggen framgår misstänkta positioner med fel. När jag lyssnar hör jag kort tysstnad på dessa positioner. Lösningen, som inte känns helt bra har varit att rippa dessa låtar i "Burst mode".
Ser dock fortfarande syncfel i loggen på spår 5, kan inte höra några fel. Får svaret från "Acurate Rip" databasen att spåren inte kan verifieras som korrekta, men att jag kan ha en annan pressning.
Gå ner i hastighet kan jag väl inte göra?
Jag har provat secure mode med olika läsare och får samma fel.
Skivan ser fin ut, bra skick och ren.

#80

Postad 16 februari 2020 - 10:03

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Nu är det inte EAC jag använder, men när en skiva krånglar brukar jag prova följande.

 

Tvätta skivan försiktigt med ljummet vatten och diskmedel.

 

Rippa om i lägsta möjlig fart. Ofta är det bara enstaka spår som krånglat så då rippar jag bara om dem.

 

Göra en kopia av skivan till hårddisk med hjälp av CloneCD: https://www.redfox.bz/clonecd.html

 

Montera avbilden i en virituell skivläsare och rippa avbilden som vanligt. Jag använder Virtual CloneDrive: https://www.redfox.b...clonedrive.html

 

Av de över 500 skivor jag rippat så är det bara några enstaka som jag inte klarat med ovan.



#81

Postad 16 februari 2020 - 10:58

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Nu är det inte EAC jag använder, men när en skiva krånglar brukar jag prova följande.

 

Tvätta skivan försiktigt med ljummet vatten och diskmedel.

 

Rippa om i lägsta möjlig fart. Ofta är det bara enstaka spår som krånglat så då rippar jag bara om dem.

 

Göra en kopia av skivan till hårddisk med hjälp av CloneCD: https://www.redfox.bz/clonecd.html

 

Montera avbilden i en virituell skivläsare och rippa avbilden som vanligt. Jag använder Virtual CloneDrive: https://www.redfox.b...clonedrive.html

 

Av de över 500 skivor jag rippat så är det bara några enstaka som jag inte klarat med ovan.

Okej.

Jag har redan provat, göra den ren, men det gjorde ingen skillnad. Har nu lyckats rippa men kan egentligen inte säkerställa att rippen är 100. Den låter okej. I looggfilen står det: inga fel uppstod och den loggas som kopia OK, men kan inte Verifireas som korrekt från AcurateRip

Den metoden du använder.

-Får du svar från AcurateRip databasen att rippen kan verifieras som korrekt? eller är det bara ett antagande, för att den låter okej?

Kanske kan vara värt att överväga... Samtidigt tänker jag att om problemen är så tydliga så är det säkert något som är dåligt med skivan.

 

 

 

Så här ser loggen ut:

Exact Audio Copy V1.4 from 3. February 2020
 
EAC extraheringsloggfil från 15. februari 2020, 18:01
 
Type O Negative / Life Is Killing Me
 
Använd enhet  : SlimtypeeBAU108  6 L   Adapter: 1  ID: 1
 
Läsmetod : Burst
 
Läs-offset-korrigering                         : 6
Läs in i Lead-In och Lead-Out                  : Nej
Fyll upp saknade offset-samplingar med tystnad : Ja
Radera inledande och eftersläpande tysta block : Nej
Nollsamplingar används i CRC-beräkningarna     : Ja
Använt gränssnitt                              : Native Win32 gränssnitt för Win NT & 2000
Gap-hantering                                  : Hittades inte, därigenom tillagt till föregående spår
 
Använt output format                  : Användardefinierad Kodare
Vald bit-hastighet                    : 768 kBit/s
Kvalité                               : Hög
Lägg till ID3 tag                     : Nej
Kommandolinjekomprimerare             : C:\Program Files\Exact Audio Copy\FLAC\FLAC.EXE
Ytterligare kommandoradsinställningar : -6 -V -T "ARTIST=%artist%" -T "TITLE=%title%" -T "ALBUM=%albumtitle%" -T "DATE=%year%" -T "TRACKNUMBER=%tracknr%" -T "GENRE=%genre%" -T "COMMENT=%comment%" -T "BAND=%albuminterpret%" -T "ALBUMARTIST=%albuminterpret%" -T "COMPOSER=%composer%" %haslyrics%--tag-from-file=LYRICS="%lyricsfile%"%haslyrics% -T "DISCNUMBER=%cdnumber%" -T "TOTALDISCS=%totalcds%" -T "TOTALTRACKS=%numtracks%" %hascover%--picture="%coverfile%"%hascover% %source% -o %dest%
 
 
TOC på den extraherade CD'n
 
     Spår |   Start  |   Längd  | Startsektor | Slutsektor 
    -------------------------------------------------------
       1  |  0:00.00 |  1:07.55 |        0    |     5079   
       2  |  1:07.55 |  5:08.68 |     5080    |    28247   
       3  |  6:16.48 |  5:25.32 |    28248    |    52654   
       4  | 11:42.05 |  4:10.42 |    52655    |    71446   
       5  | 15:52.47 |  2:35.24 |    71447    |    83095   
       6  | 18:27.71 |  7:13.04 |    83096    |   115574   
       7  | 25:41.00 |  7:35.39 |   115575    |   149738   
       8  | 33:16.39 |  6:35.03 |   149739    |   179366   
       9  | 39:51.42 |  4:46.51 |   179367    |   200867   
      10  | 44:38.18 |  6:38.45 |   200868    |   230762   
      11  | 51:16.63 |  6:20.22 |   230763    |   259284   
      12  | 57:37.10 |  3:39.05 |   259285    |   275714   
      13  | 61:16.15 |  6:41.13 |   275715    |   305802   
      14  | 67:57.28 |  1:27.36 |   305803    |   312363   
      15  | 69:24.64 |  5:07.15 |   312364    |   335403   
 
 
Spår  5
 
     Filnamn D:\EAC - Creations - Renkforce USB\Type O Negative - Life Is Killing Me (2003)\05 - I Like Goils.wav
 
     Peak-nivå 100.0 %
     Extraheringshastighet 10.1 X
     Kopiera CRC 7D4A71BF
     Kan inte verifieras som korrekt (Konfidens 188)  [140735EE], AccurateRip återsände [1C255D1B]  (AR v2)
     Kopia OK
 
 
Inga spår kunde verifieras som korrekta
Du kan ha en annan pressning än de(n) som finns i databasen
 
Inga fel uppstod
 
Slut på status rapport
 
Exact Audio Copy V1.4 from 3. February 2020
 
EAC extraheringsloggfil från 15. februari 2020, 18:17
 
Type O Negative / Life Is Killing Me
 
Använd enhet  : SlimtypeeBAU108  6 L   Adapter: 1  ID: 1
 
Läsmetod : Burst
 
Läs-offset-korrigering                         : 6
Läs in i Lead-In och Lead-Out                  : Nej
Fyll upp saknade offset-samplingar med tystnad : Ja
Radera inledande och eftersläpande tysta block : Nej
Nollsamplingar används i CRC-beräkningarna     : Ja
Använt gränssnitt                              : Native Win32 gränssnitt för Win NT & 2000
Gap-hantering                                  : Hittades inte, därigenom tillagt till föregående spår
 
Använt output format                  : Användardefinierad Kodare
Vald bit-hastighet                    : 768 kBit/s
Kvalité                               : Hög
Lägg till ID3 tag                     : Nej
Kommandolinjekomprimerare             : C:\Program Files\Exact Audio Copy\FLAC\FLAC.EXE
Ytterligare kommandoradsinställningar : -6 -V -T "ARTIST=%artist%" -T "TITLE=%title%" -T "ALBUM=%albumtitle%" -T "DATE=%year%" -T "TRACKNUMBER=%tracknr%" -T "GENRE=%genre%" -T "COMMENT=%comment%" -T "BAND=%albuminterpret%" -T "ALBUMARTIST=%albuminterpret%" -T "COMPOSER=%composer%" %haslyrics%--tag-from-file=LYRICS="%lyricsfile%"%haslyrics% -T "DISCNUMBER=%cdnumber%" -T "TOTALDISCS=%totalcds%" -T "TOTALTRACKS=%numtracks%" %hascover%--picture="%coverfile%"%hascover% %source% -o %dest%
 
 
TOC på den extraherade CD'n
 
     Spår |   Start  |   Längd  | Startsektor | Slutsektor 
    -------------------------------------------------------
       1  |  0:00.00 |  1:07.55 |        0    |     5079   
       2  |  1:07.55 |  5:08.68 |     5080    |    28247   
       3  |  6:16.48 |  5:25.32 |    28248    |    52654   
       4  | 11:42.05 |  4:10.42 |    52655    |    71446   
       5  | 15:52.47 |  2:35.24 |    71447    |    83095   
       6  | 18:27.71 |  7:13.04 |    83096    |   115574   
       7  | 25:41.00 |  7:35.39 |   115575    |   149738   
       8  | 33:16.39 |  6:35.03 |   149739    |   179366   
       9  | 39:51.42 |  4:46.51 |   179367    |   200867   
      10  | 44:38.18 |  6:38.45 |   200868    |   230762   
      11  | 51:16.63 |  6:20.22 |   230763    |   259284   
      12  | 57:37.10 |  3:39.05 |   259285    |   275714   
      13  | 61:16.15 |  6:41.13 |   275715    |   305802   
      14  | 67:57.28 |  1:27.36 |   305803    |   312363   
      15  | 69:24.64 |  5:07.15 |   312364    |   335403   
 
 
Spår  6
 
     Filnamn D:\EAC - Creations - Renkforce USB\Type O Negative - Life Is Killing Me (2003)\06 - ...A Dish Best Served Coldly.wav
 
     Peak-nivå 100.0 %
     Extraheringshastighet 13.2 X
     Kopiera CRC A6D42AAE
     Kan inte verifieras som korrekt (Konfidens 189)  [AAEDAEB4], AccurateRip återsände [B4D937E6]  (AR v2)
     Kopia OK
 
 
Inga spår kunde verifieras som korrekta
Du kan ha en annan pressning än de(n) som finns i databasen
 
Inga fel uppstod
 
Slut på status rapport
 

Redigerat av hampestampe, 16 februari 2020 - 10:59.


#82

Postad 16 februari 2020 - 11:39

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Den metoden du använder.

-Får du svar från AcurateRip databasen att rippen kan verifieras som korrekt? eller är det bara ett antagande, för att den låter okej?

 

Jag får inte några svar på det sättet. Det ser ut som bilden jag la i det här inlägget: https://www.minhembi...29290&p=4582558



#83

Postad 16 februari 2020 - 14:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Jag får inte några svar på det sättet. Det ser ut som bilden jag la i det här inlägget: https://www.minhembi...29290&p=4582558

 

Vet inte hur det programmet fungerar, och om det finns någon verifiering.

 

EAC verifierar iaf alltid mot Accuraterip.

 

AccurateRip™ is the only Audio CD ripping technology which can verify extracted audio files are 100% free from errors

 

http://www.accuraterip.com/

 

 

Konfidens 188 som i inlägget ovan, betyder att det finns 188 korrekta rippningar i databasen. Eftersom det blev läsfel, så matchar inte CRC-checksumman. Om skivan ser felfri ut, gissar jag på att den är felpressad. Det enklaste är att testa med en annan läsare, och/eller prova om den funkar felfritt i en vanlig CD-spelare.

 

Här en korrekt rippning som exempel. Tog bara med första spåret, för att undvika långt inlägg.

 

Läsaren jag använde här är slö i secure mode, men väldigt bra på att läsa skivor felfritt.

 

Exact Audio Copy V1.3 from 2. September 2016
 
EAC extraheringsloggfil från 6. april 2019, 23:30
 
Fleetwood Mac / Tango in the Night
 
Använd enhet  : TSSTcorpCDDVDW SH-S223Q   Adapter: 1  ID: 0
 
Läsmetod                 : Säker
Utnyttja accurate stream : Ja
Motverka ljud-cache      : Ja
Använd C2 pekare         : Nej
 
Läs-offset-korrigering                         : 6
Läs in i Lead-In och Lead-Out                  : Nej
Fyll upp saknade offset-samplingar med tystnad : Ja
Radera inledande och eftersläpande tysta block : Nej
Nollsamplingar används i CRC-beräkningarna     : Ja
Använt gränssnitt                              : Native Win32 gränssnitt för Win NT & 2000
Gap-hantering                                  : Hittades inte, därigenom tillagt till föregående spår
 
Använt output format : Interna WAV Rutiner
Samplingsformat      : 44.100 Hz; 16 Bit; Stereo
 
 
TOC på den extraherade CD'n
 
     Spår |   Start  |   Längd  | Startsektor | Slutsektor 
    -------------------------------------------------------
       1  |  0:00.33 |  3:41.70 |       33    |    16677   
       2  |  3:42.28 |  3:43.00 |    16678    |    33402   
       3  |  7:25.28 |  3:47.45 |    33403    |    50472   
       4  | 11:12.73 |  3:55.15 |    50473    |    68112   
       5  | 15:08.13 |  4:02.72 |    68113    |    86334   
       6  | 19:11.10 |  3:10.15 |    86335    |   100599   
       7  | 22:21.25 |  3:41.60 |   100600    |   117234   
       8  | 26:03.10 |  4:07.58 |   117235    |   135817   
       9  | 30:10.68 |  3:42.62 |   135818    |   152529   
      10  | 33:53.55 |  4:13.73 |   152530    |   171577   
      11  | 38:07.53 |  3:49.37 |   171578    |   188789   
      12  | 41:57.15 |  2:38.65 |   188790    |   200704   
 
 
Spår  1
 
     Filnamn Z:\Musik\WAV\Fleetwood Mac - Tango In The Night\01. Fleetwood Mac - Big Love.wav
 
     Peak-nivå 89.1 %
     Extraheringshastighet 1.6 X
     Spårkvalité 100.0 %
     Kopiera CRC 391B3198
     Korrekt kopierat (konfidens 200)  [25950624]  (AR v2)
     Kopia OK
 
........................
 
Alla spår korrekt kopierade
 
Inga fel uppstod
 
Slut på status rapport
 
---- CUETools DB Plugin V2.1.6
 
[CTDB TOCID: k18z8R9wCxHT1jC2wHfMuBuNHi0-] found
Submit result: k18z8R9wCxHT1jC2wHfMuBuNHi0- has been confirmed
Track | CTDB Status
  1   | (1912/1987) Accurately ripped
  2   | (1944/1987) Accurately ripped
  3   | (1943/1987) Accurately ripped
  4   | (1947/1987) Accurately ripped
  5   | (1938/1987) Accurately ripped
  6   | (1944/1987) Accurately ripped
  7   | (1958/1987) Accurately ripped
  8   | (1941/1987) Accurately ripped
  9   | (1926/1987) Accurately ripped
 10   | (1904/1987) Accurately ripped
 11   | (1917/1987) Accurately ripped
 12   | (1905/1987) Accurately ripped

Redigerat av Ageve, 16 februari 2020 - 14:46.


#84

Postad 16 februari 2020 - 14:50

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Som bilden i mitt tidigare inlägg visar så kontrolleras "Läs fel", "Sync fel", "Data fel" och CRC.

 

Så här skriver Poikosoft på sin webbplats: https://www.poikosoft.com

 

 

Securely rip audio CDs with advanced error detection and two-pass CRC verification for the bit perfect digital audio quality. Convert CDs to FLAC, MP3, WAV, AAC, and other audio file formats. Read and preserve CD-Text, ISRCs, UPC/EAN, and pre-gap information. De-emphasize audio CDs that have pre-emphasis. Exact ripping log shows all the CD information and status of the audio track extraction.

 

Som jag uppfattar det görs alltså kontroll av att man får en perfekt kopia.



#85

Postad 16 februari 2020 - 14:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Tolkar det som att ingen verifiering finns.

 

Two-pass CRC verification = den läser två gånger, och kontrollerar att de två matchar varandra. Men båda kan ju vara fel.

 

Om verifiering mot Accuraterip hade funnits, så hade de nämnt det.

 

Men sen får man ju inte glömma att fel vid avläsning är väldigt ovanligt på repfria skivor, så i 99.9% av fallen kommer resultatet att bli rätt ändå.

 

Edit: "Läs fel, Sync fel, och Data fel" rapporteras av läsaren under tiden den läser skivan, så det är likadant i alla program.


Redigerat av Ageve, 16 februari 2020 - 15:04.


#86

Postad 16 februari 2020 - 15:26

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

OK, då gör EZ CD Audio Converter nog inte den kontrollen, vilket kanske är en nackdel.

 

Efter diskussionen här blev jag lite inspirerad att fortsätta rippa mina egna skivor. Började med att uppdatera till senaste versionen av programmet och efter det fick jag gå igenom inställningarna. Var ett tag sen jag uppdaterade senast och när det är nytt nummer först i versionen så har den ofta tappat det man ställt in tidigare.

 

Såg nu att inställningen för bildfiler som hampestampe efterfrågat finns i EZ.

 

Bifogad fil  EZ_cover.jpg   54,63K   0 Antal nerladdningar

 

Jag använder dock inte detta själv då jag kör med inbäddade bilder i mina AIFF.



#87

Postad 16 februari 2020 - 15:58

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Det är inte smuts och det är inte repor, men det går att se att det är något som inte är okej med skivan. Det är flera märken, som ligger under plasten och den reflekterande ytan.

Bifogad fil(er)



#88

Postad 16 februari 2020 - 16:14

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Det sägs att även CD-skivor åldras, eller så är det kanske ett tillverkningsfel. Jag har hittills haft väldigt få som krånglat.

 

Det som jag har kvar att rippa är mest diverse boxar, så nu tog jag tag i den stora Peter LeMarc-boxen Starkare än ord.

 

Första skivan matades in och jag fick tre förslag på metadata, varav en med bild. Detta är ovanligt lite, men det är en gammal och kanske inte så vanlig skiva i de stora utländska databaserna. Bilden som fanns var 1080x1080, så den var bra.

 

Sen var det lite tråkigt med låtnamnen då de på alla tre tillgängliga var inskrivna med versal begynnelsebokstav på varje ord. Så skrivs låttitlar ofta på engelska, men inte på svenska. Sånt sticker i ögonen på mig, så det var till att redigera. Sen gick dock rippningen i bra fart.

 

Bifogad fil  EZ_LeMarc_1.JPG   181,96K   0 Antal nerladdningar

 

När man matat in en skiva och programmet söker efter metadata ser det ut så här:

 

Bifogad fil  EZ_Metadata_1.jpg   82,09K   0 Antal nerladdningar

 

När den är klar så får man välja. Som synes är en del helt fel.

 

Bifogad fil  EZ_Metadata_2.jpg   82,98K   0 Antal nerladdningar

 

Är det så att texten är bättre på en träff och bilden på en annan så kan man kopiera bilden från den och lägga in där texten är bättre. Här var det dock rätt med gemen begynnelsebokstav, förutom när det ska vara versal. :)

 

Bifogad fil  EZ_Metadata_3.jpg   85,51K   0 Antal nerladdningar

 

Den här skivan gick ännu fortare att rippa.

 

Bifogad fil  EZ_LeMarc_2.JPG   174,3K   0 Antal nerladdningar

 

 



#89

Postad 17 februari 2020 - 13:47

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Det ser ju snyggt ut och går onekligen väldigt fort. Det måste ju vara en ripp som motsvarar "burst-mode" i EAC.
Det ser för övrigt ut att vara väldigt snarlikt EAC. På gott och ont finns det ju mycket inställningar i EAC.
Men med lite erfarenhet är det ganska lätthanterat.
Nyckelfunktioner som behöver finnas i ett bra program är dels en bra felkorrigering och gärna med verifiering mot databas, för total vetskap om att rippingen är korrekt.
Dels så vill man ju ha ofset-korrigering, vilket väl inte all mjukvara har. Annars blir det inte perfekt resultat när låtar som ska vara gap-less spelas efter varandra, övergången blir inte perfekt, dessutom kan det leda till att höger och vänster kanal blir spegelvända, som jag förstått det.

Redigerat av hampestampe, 17 februari 2020 - 13:48.


#90

Postad 17 februari 2020 - 20:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Det ser ju snyggt ut och går onekligen väldigt fort. Det måste ju vara en ripp som motsvarar "burst-mode" i EAC.

 
Ja, det är med stor sannolikhet burst mode.
 
Har alltid kört med EAC. Tror inte det finns något annat program som har både säker inläsning utan cache (om läsaren stödjer det), och verifiering mot accuraterip. Och sen offset-korrigering med som du nämner.
 
Här är ett exempel på vad man kan rädda med EAC:

https://www.minhembi...=2#entry1511737

 

edit: 13 år sedan nu. Tiden går fort.  :rolleyes:


Redigerat av Ageve, 17 februari 2020 - 20:31.


#91

Postad 17 februari 2020 - 20:42

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Ja, det där med verifieringen mot en databas (accuraterip) verkar som en bra funktion. Jag har nog trott att jag var "säker" på att mina rippar blev "bitperfekta" med EZ.

 

Jag har inte aktiverat någon särskild "burst-mode", väljer farten "Normal" (finns även en "Maximum". Programmet har dock blivit snabbare med åren, så här fort gick det aldrig förr.

 

En lite lustig sak är att när det blivit fel i något spår och jag ska rippa om med lägre fart så väljer jag 1x, men rippningen sker ändå i 4x. Förmodar att läsaren inte kan gå långsammare.

 

Det här med offset-korrigering låter intressant. Är det samma som heter "sample offset korrigering" i EZ tro?

 

Bifogad fil  EZ_Offset.JPG   49,58K   0 Antal nerladdningar

 

Kul historia med hur du räddade din älskade Lasse Stefanz-skiva Ageve! ;)



#92

Postad 17 februari 2020 - 20:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Det här med offset-korrigering låter intressant. Är det samma som heter "sample offset korrigering" i EZ tro?

 

Kul historia med hur du räddade din älskade Lasse Stefanz-skiva Ageve! ;)

 

Japp, det är samma sak. Första gången man startar EAC, eller om man byter läsare, så kan man testa offset och det ställs in automatiskt.

 

Det enda som påverkas vid fel offset-inställning är vilken sampling varje spår börjar på. Själva ljuddatan är den samma.

 

Angående Lasse Stefanz så var den knappast värd att rädda.  :P


Redigerat av Ageve, 17 februari 2020 - 21:07.


#93

Postad 17 februari 2020 - 21:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

OK, tack för svar! Det är samma sak här, man måste hämta offset vid nyinstallation. Som jag nämnde ovan så uppgraderade jag till ny version i går och då fick jag gå in här och hämta offset igen, samt aktivera feldetektering och verifiering av audio och data.

 

I mina trakter står Lasse Stefanz högt i kurs, spelar här rätt ofta. Jag har dock missat rätt många av de spelningarna... :)



#94

Postad 18 februari 2020 - 20:39

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jag provade ett trick som rekommenderas av många andra EAC-användare, när man stöter på problemskivor. Jag körde burst mode, då det i många lägen  med problemspår kan ge större möjlighet till korrekt rip. Jag förstår att själva felkorrigeringen när jag rippar blir relativt osäker, men eftersom jag ändå får kopia OK, samt konfidens 29 på samtliga spår, så ska det väl vara en bergsäker rip. Jag antar att konfidens 1 är gott nog, om det inte är så att man provat rippa samma exemplar av skivan "från annan användare" och samma felaktiga ripp redan är uppladdad... Rätt tänkt? 

Det handlar om en helt annan skiva än jag bråkat med tidigare... Som inte tycks vara lika dålig.

 

Så här ser aktuellt spår, som jag titigare i "secure mode" inte klarade rippa ut i loggen:

------------------------------------------------------------------------------------
Peak-nivå 96.6 %
     Extraheringshastighet 5.6 X
     Spårkvalité 100.0 %
     Kopiera CRC 0F8083A8
     Korrekt kopierat (konfidens 29)  [162C0189]  (AR v2)
     Kopia OK
 
 
Och avslutningen av loggen, där det framgår att alla spår är OK:
------------------------------------------------------------------------------------
Kopiera CRC 1E1D5801
     Korrekt kopierat (konfidens 29)  [211A1D40]  (AR v2)
     Kopia OK
 
 
Alla spår korrekt kopierade
 
Inga fel uppstod
 
Slut på status rapport

Redigerat av hampestampe, 18 februari 2020 - 20:40.


#95

Postad 18 februari 2020 - 22:03

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
När jag studerar felen på skivorna, ser de väldigt snarlika ut. Ser ut som en samling punkter, som jag bedömer motsvarar upplösningen av det grafiska trycket som finns på andra sidan av skivan, ovansidan.
Får en känsla av att de tryckt grafiken mer hårdhänt än vad skivan tål av och att de tagit sönder skivan vid tillverkning.

#96

Postad 19 februari 2020 - 17:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Ja, det finns dåliga pressningar med, som drabbas av "disc rot" med tiden. Har ett par sådana skivor.



#97

Postad 28 februari 2020 - 17:37

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Har kommit igång med rippingen, klämde in en kompis samling innan jag hjälper pappa.
Såhär knappt halvvägs in i processen har jag stött pp ett 20-tal skivor som inte finns med i freedb-databasen för metadata.
Är de databaser man betalar för bättre?
Några rekommendationer hur jag hanterar en sådan här hög på bästa sätt?

Bifogad fil(er)



#98

Postad 28 februari 2020 - 22:35

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Jag brukar bara fylla på informationen själv om den inte finns.

#99

Postad 29 februari 2020 - 08:42

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jag brukar bara fylla på informationen själv om den inte finns.

Det brukar jag också, men det tänker jag inte göra den här gången, när jag hjälper en vän. Där går gränsen. :-)

Jag undrar dock om betal-datbaserna är bättre.

Tacksam för tips.

Tillsvidare så rippar jag dem sist, då jag har några hundra skivor kvar.



#100

Postad 01 mars 2020 - 11:10

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Får betydligt mer fel än jag är van vid när kag rippar min kompis samling. Kan nog ha med skicket på hans skivor att göra. Jag förstår inte hur det ens går att misshandla skivor på detta sätt.
Men hur som, så upplever jag att när jag får läsfel, timingfel och syncfel, så är det kört, testa annan läsare har aldrig funkat.
... Men finns det läsare som är mycket bättre på sådant här? Går det att köpa nytt? Kan man bygga in i ett externt chassi, med extern strömförsörjning och koppla via usb?
... Skulle en riktigt bra läsare fixa större delen av dessa riktigt risiga skivor?
I nuläget ligger jag nog på knappt 95% korrekt rippade skivor, ur denna samling, men det kanske jag får vara nöjd med. 🙈

Bifogad fil(er)


Redigerat av hampestampe, 01 mars 2020 - 11:11.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.