Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Anthem Surroundförstärkare/Processor & Slutsteg 2020

384 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Anthem MRX 1140 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 490:-
Anthem MRX 540 (Surroundförstärkare) 1 8 (2) 22 490:-
Anthem MRX 740 (Surroundförstärkare) 1 4,5 (1) 34 490:-
Anthem AVM 70 (Surroundförsteg) 1 7,33 (2) 42 490:-
Anthem AVM 90 (Surroundförsteg) 1 (0) 74 490:-
Anthem MCA325 Gen2 (Slutsteg) 1 (0) 30 490:-
Anthem MCA 525 Gen2 (Slutsteg) 1 (0) 42 900:-
Anthem AVM 70 8K (Surroundförsteg) 1 (0) 49 990:-
2 relaterade trådar

#101

Postad 07 april 2022 - 07:21

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Dåligt tryck i tråden, sitter alla nöjda med sina Anthems.? :)

Gene på Audioholics har bänk testat mrx740 & mrx1140:

https://youtu.be/sHPdiRW8A40

#102

Postad 07 april 2022 - 07:56

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Gene går även igenom web interface:

https://youtu.be/23NK1u0Skfg


Har sålt av delar av min bio och ska göra om den när tid finns. Förhoppningsvis inom några veckor :)Väldigt sugen på en mrx740 och lite längre fram hänga på ett 5-kanals steg.

@marcus_therock såg att ni börjat sälja Anthem, har ni mrx740 inne för visning.?

Redigerat av MikeVKR, 07 april 2022 - 07:58.


#103

Postad 07 april 2022 - 08:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 955 inlägg
  • 0

Gene går även igenom web interface:

https://youtu.be/23NK1u0Skfg


Har sålt av delar av min bio och ska göra om den när tid finns. Förhoppningsvis inom några veckor :)Väldigt sugen på en mrx740 och lite längre fram hänga på ett 5-kanals steg.

@marcus_therock såg att ni börjat sälja Anthem, har ni mrx740 inne för visning.?

 

Jag tror inte det går att nänvisa till någon med @ med den mjukvaran forumet kör med ?



#104

Postad 07 april 2022 - 09:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

@marcus_therock såg att ni börjat sälja Anthem, har ni mrx740 inne för visning.?

Yes, den finns inne samt ett MCA525 Gen2-steg. Går bra att låna hem och testa om du är nyfiken.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#105

Postad 07 april 2022 - 11:17

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Jag tror inte det går att nänvisa till någon med @ med den mjukvaran forumet kör med ?

Var lite för snabb när jag skrev :)

Yes, den finns inne samt ett MCA525 Gen2-steg. Går bra att låna hem och testa om du är nyfiken.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Väldigt generöst, hör av mig i god tid innan isåfall :)

Redigerat av MikeVKR, 07 april 2022 - 11:18.


#106

Postad 08 april 2022 - 08:07

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Här är några fler genomgångar av AVM70 och dess GUI.

 

Genomgång av AVM 70 (inklusive fas och distans)
 
Genomgång av AVM 70 (före fas och distans uppdateringen)


#107

Postad 08 april 2022 - 08:37

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

@arcspin - är du nöjd med avm70?

Och kort fråga om minidsp HD -är den rekommenderad med en sub? Har försökt leta lite info men inte helt med på hur den funkar. Kopplar man in den mellan processor och sub på signalkabel? Måste/ska man också koppla in övriga högtalare och ISF hur? (Sedan ska den sedan sitta där permanent?)
Så man kör Arc först, sedan minidsp/rew?

 

Tjenare,

Jo, jag är fortfarande nöjd med AVM70, den är stabil och levererar varje gång jag vill se på film eller lyssna på musik.

 

Det har nyligen också kommit betauppdateringar för de efterlängtade automatiska distans och fasförskjutningsjusteringarna.

Jag har själv inte installerat dessa då jag är på resande for under hela april men ska ta tag i det när jag är tillbaka igen.

Jag har dock läst goda omdömen om uppdateringen som många väntat på och som ska integrera högtalarna på ett mycket bra sätt.

 

 

 

Vad gäller MiniDSP så kopplar du RCA-subkabeln från processorn/receivern till MiniDSP och sedan kopplar du RCA-subkablar från MiniDSP till dina olika subbasar (upp till fyra stycken).

Nej, du kopplar inte in dina vanliga högtalare, utan MiniDSP HD 2x4 tar bara hand om dina subbasar.

Sedan får du koppla MiniDSP till en dator och det är på datorn du gör dina justeringar i MiniDSP. När du är nöjd med dina justeringar kan du koppla bort datorn och sedan låta MiniDSP vara kvar i kedjan.

 

MiniDSP kan mycket väl användas med endast en subbas, då det är signalprocessorn i MiniDSP som gör jobbet med att justera basfrekvenserna så som du vill ha det.



#108

Postad 09 april 2022 - 14:31

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Tack för dina uppdateringar arcspin! De uppskattas. Står fortfarande i valet av processor. Till i höst är det definitivt dags för en ny sådan. Var på mässan i Lund nyligen och fick lyssna på en reciever från Anthem. Den var kopplad till små högtalare som kördes för hårt så ljudet lät mkt ansträngt. Det var väldigt synd att det dels var en reciever och de högtalarna. Går inte att säga så mkt om försteget som sådant då både slutsteg och högtalare antagligen var förklaringen. Alla jag talat med säger att Anthem som försteg låter mkt bra och det tror jag på. 



#109

Postad 09 april 2022 - 15:00

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Ja, intressant att läsa lite om AVM 70. Den och Monoprice HTP-1 är de som känns mest intressanta för mig.



#110

Postad 09 april 2022 - 15:39

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Ja, avm70 är mkt intressant. Var en av få saker som jag inte fick uppleva på mässan i Lund. Synd, hade gärna lyssnat på just försteget med vettigt slutsteg och kända högtalare. 



#111

Postad 09 april 2022 - 16:24

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

AVM 70 säljs på bland annat Hemmabiobutiken så där går de säkert att provlyssna med bättre högtalare.

 

HTP-1 säljs inte i Europa och jag skulle hålla mig borta från den processorn då den dras med kritiska problem som exempelvis att den går in i en boot-loop lite när som helst och måste återställas via SD-kort. Sedan har de problem med att HTP-1 lite random startar om.

 

Nu har de fått till den värsta problematiken men boot-loop problemet är inte helt löst och jag tror personligen det har med hårdvaran att göra.

Sedan tror jag att de på sikt arbetar på en HTP-2 för att ta hand om de hårdvaruproblemen de har med nuvarande hårdvara.

 

AVS-forum för HTP-1 här:

https://www.avsforum...thread.3112176/


Redigerat av arcspin, 09 april 2022 - 16:24.


#112

Postad 09 april 2022 - 17:02

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag har hållit span på just om avm70 funnits för demo hos HBB men utan framgång. Men det kanske går att lösa efter lite dialog. Jag har köpt en del där..
 

det var som sagt synd att det lät så eländigt på mässan, men jag är rätt säker på att högtalarna spelade stor roll och även att det var en reciever vars egna slutsteg också färgar ljudet (åt det ljusa hållet hävdar proffs i branschen, medan försteget är neutralt). Tror starkt på avm70 annars. Litar på dig arcspin att den låter kanon!
 

sen ska erkännas att jag sneglat åt trinnov också. Det är en helt annan sak, lite mer endgame. Men den kostar som 4 avm70 och då har man inte ens köpt mikrofonen.. Blir utmanande att hitta stålarna också nu när ja bygger nytt rum. Vill göra rummet så bra som möjligt och sen köpa nya prylar för de pengar som förhoppningsvis finns kvar då. 



#113

Postad 09 april 2022 - 18:01

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Jag har inte läst i tråden på AVS på länge så jag har missat att det är problem med HTP-1. Tidigare har jag bara läst positivt om den. Att den inte finns att köpa i Europa är förstås en nackdel. Jag frågade faktiskt deras support när den skulle bli tillgänglig i Europa och de svarade att de jobbade med godkännandet, det är säkert ett år sen nu...

 

Hade tänkt köpa en HTP-1 när jag jobbade i USA i höstas, men de var slut hela tiden. Två gånger fick jag meddelande om att de fanns i lager, men när jag gick in för att beställa så var de redan slut igen.

 

Kan mycket väl bli en AVM 70 istället, om jag ska byta försteg. Jag gillar märket och har redan två äldre slutsteg från Anthem.



#114

Postad 09 april 2022 - 20:42

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Yes, jag var också inne på HTP-1 ett tag och ställde frågan om de ska lanseras i EU och då sa de ja, HTP-1 lanseras under 2021.

Sedan har de ändrat sig och säger nu att den inte kommer att lanseras i EU.

Jag tror det har att göra med sina hårdvaruproblem.


sen ska erkännas att jag sneglat åt trinnov också. Det är en helt annan sak, lite mer endgame.

hehe, jag är inne på samma tankebanor.

 

Vi kanske får gå ihop ett par stycken och försöka få ner priset en smula om vi alla köper från samma företag, typ Hemmabiobutiken.



#115

Postad 09 april 2022 - 21:24

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

De tre biograferna som lät bäst på mässan hade alla trinnov. Den gör inte allt men det gör mkt rätt. Sen fantastiska möjligheter att customisera och framtidssäker. Men 190’ innan rabatt är svettigt. Går ju så klar att få ned den lite men det är fortfarande mkt pengar. Jag är även sugen på ny front, atmos, duk, akustik till ett helt rum, C4, rack mm. Det drar iväg helt enkelt. Så vi får se i höst vad som är realiserbart. Avm70 är annars en utmärkt kandidat till mkt vettigt pris. 



#116

Postad 09 april 2022 - 21:30

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Naturligtvis, jag är mycket nöjd med min AVM70.  :)

Det kommer bli spännande att få testa den nya programvaran på AVM70 och se om jag upplever någon förbättring i ljudet.

 

Host, host, dock så har Trinnov utlovat fler nyheter under 2022 och de har pratat ganska länge om ny hårdvara med ny dac... :P

 

ps, håll oss uppdaterade om ditt bygge och inköp, det är alltid roligt att få ta del av andras lycka!


Redigerat av arcspin, 09 april 2022 - 21:31.


#117

Postad 10 april 2022 - 07:30

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag tror Avm70 är sweet spot. Mest pang för pengarna. Och särskilt nu när de introducerat faskorr för multipla subbar mm. Du får gärna återkoppla sen när du haft möjlighet att utvärdera nya firmware! Hdmi 2.1 borde vara på gång också. Såg att avm90 redan har det på plats nu. 

 

Ny hw har jag också hört om nyligen, att det är provat och på väg in. Men oavsett så låter Trinnov fantastiskt, om kanske Lite sterilt. Själv gillar jag analytiskt ljud och de ggr jag lyssnat på trinnov så har jag inte blivit missnöjd (utom möjligen i ett rum som jag uppfattade som överdämpat). 
 

Det blir en byggtrend vad det lider. Men det kommer tyvärr dröja innan det roliga med inredning av bio börjar. Rummet finns bokstavligen inte så jag måste bygga ut huset först innan bion och ett arbetsrum blir till. Jag har många hundratals byggtimmar innan det blir bio. Tempot ska iaf öka från maj då jag börjar med stomme på allvar. 



#118

Postad 23 maj 2022 - 01:24

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Är det nån här som har köpt och provat på en Anthem MRX 740, men sedan valt ett annat alternativ, och i så fall av vilken anledning?

#119

Postad 06 juli 2022 - 08:46

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

  • 906 inlägg
  • 0

Är det nån här som har köpt och provat på en Anthem MRX 740, men sedan valt ett annat alternativ, och i så fall av vilken anledning?

Jag har köpt en men ej provat den ännu, har förhoppningsvis lite erfarenhet i slutet på månaden.



#120

Postad 06 juli 2022 - 09:57

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Efter mkt funderande så blev det en AVM70. Tankarna på Trinnov fanns där in i det sista men av budgetskäl så var det inte aktuellt nu. Utbyggnation av huset har gått bra så i augusti inleds bygget av nya biorummet.

#121

Postad 06 juli 2022 - 11:37

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Härligt DPC,

Ska bli intressant att få läsa dina omdömen av AVM70.

 

Jag själv ska under semestern dra in de senaste beta-versionerna och leka lite med dessa.



#122

Postad 06 juli 2022 - 15:43

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
De kommer! Har inte packat upp maskinen ännu men ska ta tag i det en kväll. Vore kul att höra skillnad i befintligt rum. Men det är mest bygg i huvudet för närvarande. Blev ett stort jobb att förlänga huset för nya bion och ett arbetsrum men efter lite semester så ska jag lägga på ett kol med nya rummet som blir på helt annan nivå än det befintliga. Det är sjukt mkt att tänka på för ett nybygge.

Jag har nästan läst hela tråden på avsforum (vilket monster) och det mesta lovar gott. Sen verkar det behövas lite handpåläggning och knep ibland. Ska bli kul att höra vad du tycker om beta.

#123

Postad 30 juli 2022 - 18:22

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Jag har köpt en men ej provat den ännu, har förhoppningsvis lite erfarenhet i slutet på månaden.

 

Något att rapportera om?



#124

Postad 02 september 2022 - 11:49

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Nybliven ägare till AVM 70. Förvånand är man, det låter som man fått nya högtalare o subbar med positiv mening. Ändå har inte kört ARC än. Men lite pickel var det att få igång allting om man ska hitta något negativt.

#125

Postad 02 september 2022 - 12:28

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Gratulerar! Förmodligen ett av de bästa köpen man kan göra i förstegsväg idag, räknat i ”välljud per krona”! 😊

 



#126

Postad 02 september 2022 - 12:36

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Tack, ja det är roligt när det blir bra som man uppfattar det, inte alltid så.

#127

Postad 02 september 2022 - 12:43

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0

Jag kan erkänna att det stod mellan AVM 70 och JBL Synthesis SDP-55.

 

Efter att ha hört båda och även 740 kan jag instämma med Saturnus, helt fantastiska apparater! 

Och jag ångrar absolut inte mitt köp med SDP-55, men ibland så funderar jag hur det skulle varit med AVM 70 :P.

Men jag blev hur som helst genuint glad av att höra hur glad du blev över köpet och när du lekt med ARC blir det bara bättre!   

(yes jag är lite töntig kanske, men jag tycker det ska vara lite mera kärlek till våra apparater på detta forum och man ska vara glad över dem!)



#128

Postad 02 september 2022 - 12:47

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Om jag tolkade saken rätt kommer du från denon receiver och senast ett marantz 7706 försteg? Inga dåliga prylar, så imponerande att Anthem ger en hörbar förbättring!



#129

Postad 02 september 2022 - 13:02

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Jag kan erkänna att det stod mellan AVM 70 och JBL Synthesis SDP-55.

SDP-55 eller 58 finns även på min radar. Nu ryktas det även att Denon kommer erbjuda uppgradering till Dirac på vissa av höstens receivers (och försteg? Marantz?). Mycket som är oklart än.



#130

Postad 02 september 2022 - 13:05

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0

SDP-55 eller 58 finns även på min radar. Nu ryktas det även att Denon kommer erbjuda uppgradering till Dirac på vissa av höstens receivers (och försteg? Marantz?). Mycket som är oklart än.

SDP-55 men det blir nog att uppgradera till SDP-58 (dvs lämna in min SDP-55) efter vintern om jag inte frusit ihjäl eller liknande :)
 



#131

Postad 02 september 2022 - 13:39

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Om jag tolkade saken rätt kommer du från denon receiver och senast ett marantz 7706 försteg? Inga dåliga prylar, så imponerande att Anthem ger en hörbar förbättring!

 

Ja det stämmer, inga dåliga grejer föregående maskiner. Förhoppningsvis blir den här kvar ett tag.



#132

Postad 02 september 2022 - 14:09

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Kul att fler hittar till Anthem-familjen som lever en liten undanskymd tillvaro.

Jo, det kan vara lite meck men när väl allt är på plats och mätningar med efterföljande justeringar är gjorda så hörde jag med en påtaglig skillnad i detaljrikedomen från min tidigare Marantz SR7011 Receiver.

 

AVM-70 är "rock solid" och snabb vad gäller att starta upp, byta källor och slås av.
Där har det aldrig varit något strul, vilket är skönt.

 

Något jag särskilt gillar med AVM-70 är att det går att skapa fyra olika (ARC)-profiler, som sedan kan mixas och matchas med ett stort antal "inputs".

Jag kan alltså ha exempelvis en filmprofil (egen ARC-mätning inkluderande alla högtalare) med alla gardiner fördragna och en musikprofil (egen ARC-mätning med bara höger och vänster högtalare "+sub") men med gardinerna öppna och ytterligare en till 2.2 med alla gardiner fördragna, osv....

 

Varför är detta så häftigt då?

Jo, ARC processar mätvärderna olika beroende på hur många högtalare som är valda, vid stereo så förstår ARC att det bara är 2.2 kanaler som kommer att vara aktiva och vid filmprofilen förstår ARC att det är alla 7.2.6 kanaler som kommer att vara aktiva och göra avvägningar för bästa ljud utifrån det.

 

 

Nu är det helg och då ska det spisas The Lord of the Rings: The Rings of Power!


Redigerat av arcspin, 02 september 2022 - 14:11.


#133

Postad 02 september 2022 - 16:23

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Ja det är en bra användar guide via laptoppen med bra överblick över alla profiler o inställningar. Lätt att ändra o dona. Däremot är fjärren ganska enkel i sitt utförande med det nödvändigaste men bra man slipper hålla inne lysknappen, den lyser fem till tio sekunder.

#134

Postad 02 september 2022 - 16:28

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Kul med liv i tråden! Jag packar upp min AVM70 imorgon. Det är också så att mitt nya rum blev klart i veckan, så nu börjar sakteliga montering av utrustning och akustik. Har byggt sedan i vintras, varav på heltid nu i fyra månader. Konstig känsla att snart vara framme. Om ngn vecka så får jag återkomma med intryck. Sen blir det svårt att säga vad som är vad då jag ändrar så pass mkt på en och samma gång. Det som ännu inte dykt upp är ny lcr och atmos. Hoppas på leverans kommande vecka. 


Redigerat av DPC, 02 september 2022 - 16:29.


#135

Postad 02 september 2022 - 19:01

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Kul med liv i tråden! Jag packar upp min AVM70 imorgon. Det är också så att mitt nya rum blev klart i veckan, så nu börjar sakteliga montering av utrustning och akustik. Har byggt sedan i vintras, varav på heltid nu i fyra månader. Konstig känsla att snart vara framme. Om ngn vecka så får jag återkomma med intryck. Sen blir det svårt att säga vad som är vad då jag ändrar så pass mkt på en och samma gång. Det som ännu inte dykt upp är ny lcr och atmos. Hoppas på leverans kommande vecka.

Spännande helg du har framför dig! Ett tips är att laborera mycket med placering av högtalare, subbar och lyssningsplatsen, om detta inte redan är hugget i sten med inbyggnadshögtalare etc. Bara genom att testa olika position för LCR har mitt ljud förbättrats såpass att jag inte ens kör med YPAO för närvarande.

Flyttade även runt subbarna i REW’s simulator och sedan på riktigt. Därefter en runda med MSO till MiniDSP. Nu låter det kanon innan jag ens börjat laborera med kalibrering. Men som sagt, allt detta har du ev. redan tänkt på!

Ska bli kul att läsa om dina och Tores intryck av AVM70 så småningom.

#136

Postad 02 september 2022 - 19:11

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Ja, det är galet. Dock så finns det inte en chans att jag hinner med allt i helgen. Men det närmar sig! Ska bli kul. 

 

Jag har flexibilitet till viss del. Lyssningspositionen kan justeras, dock så vill jag undvika nulls i akustiskt centrum, men det finns flexibilitet. Hade akustiker här och mätte upp rått rum, så har koll på var jag bör sitta. Lcr har rätt liten justermån då jag byggt baffelvägg. Men vinklar ska vara rätt mot tänkt sittposition. Surround har större skjutmån, men det är framförallt basarna som jag kan labba med. Kör bara med två basar än så länge och tanken är att ha dem i baffelväggen, men det är inte skrivet i Sten. Än. När de väl har en bra position så byggs de in också. Har en dröm om 4 basar, men får börja så här. 
 

Det är så mkt som är nytt så jag har en skräckblandad känsla. Får återge hur det blir senare. Gick på högtalare från Ascendo. Har bara hört en liknande modell tidigare, så det blir enormt spännande att höra dem hemma, i baffelvägg. 



#137

Postad 02 september 2022 - 19:23

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Kommer bli toppen! Sätter man basarna (jag har också två) så är mycket vunnet enligt min uppfattning. Jag var väldigt nöjd med att dem center front- och bakvägg, men insåg att i mitt rum gav en annan placering ännu lite mer tryck och bättre kurva. Att det dessutom via MSO nu är bra bas även till vänster och höger om MLP är en stor bonus! (se graf).

Vet inte hur bra AVM70 är på att ge jämn bas vid sidan om MLP? Med senaste ARC justeras ju nu även fas för två subbar. Däremot är frågan väl om även uppmätt polaritet hänger med vid uppladdning till försteget? Det var ett tag sedan jag läste om de problemen i AVS stora tråd, så kanske är de avhjälpta nu!

Bifogad fil(er)



#138

Postad 03 september 2022 - 02:53

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Ja, fasproblematiken verkar finnas kvar för en del, särskilt om subbasarna stå i främre och bakre delen av rummet, dvs det logiska är att fasvända en av subbarna.

Lösningen på det är helt enkelt att göra en "quick measurement" med ARC, eller med REW, och sedan vända på fasen i AVW-70 web och se om det ger mer bas.

https://anthemarc.co...easure-tool.php


Redigerat av arcspin, 03 september 2022 - 02:53.


#139

Postad 03 september 2022 - 07:11

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Ja, fasproblematiken verkar finnas kvar för en del, särskilt om subbasarna stå i främre och bakre delen av rummet, dvs det logiska är att fasvända en av subbarna.
Lösningen på det är helt enkelt att göra en "quick measurement" med ARC, eller med REW, och sedan vända på fasen i AVW-70 web och se om det ger mer bas.
https://anthemarc.co...easure-tool.php

Exakt! Viktigt att inte missa den kontrollen. Om subbarna spelar rejält ur fas kollapsar hela upplevelsen.

Har man väl fått rätt på den biten väntar (av de omdömen jag läst från olika ägare, bl a dig arcspin :-) en väldigt trevlig upplevelse! I och med att jag åkte på en oväntad projektoruppgradering är biobudgeten slut och jag får sitta nöjd med min receiver från 2016 ett tag till.

#140

Postad 03 september 2022 - 07:58

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 1

Ja, med lite jobb så ska jag få till det. Har läst tråden på avs, inte hela, men mkt. Det verkar vara lite varierande hur pass bra ARC funkar direkt. Vissa är supernöjda, andra har fått jobba lite. Just polaritet verkar fela ibland om man kör med basar både fram och bak, men det är ju lätt avhjälpt med metoden arcspin visade. Jag kommer börja med bara en rad i bion och basar fram, indragna 1/4 från sidovägg som startpunkt. Jag gillar mkt bas och har hittills kört basarna direkt i främre hörnen och låtit en Antimode göra sitt bästa. Har låtit bra i mina öron, men det är inte uppmätt. Nu får jag möjligheten att se hur det faktiskt blir, ska bli kul. Nya rummet var snällt med relativt små toppar och dalar så om det blir klent med indragna basar så provar jag hörnen (och förhoppningsvis drar jag inte igång de värsta moderna alltför mkt).  Sen lär baffeln göra sitt, även om den är öppen just nu, nertill vid basarna för att just kunna labba med position innan den byggs igen. Basar bak och en andra rad kommer senare. Det är inte bara du Saturnus som har bränt budgeten :rolleyes: Men du kommer bli glad med din NP5:a. IOM mitt nya rum så blir det ny lcr, atmos, duk, processor, akustik, rack, control4 och baffelvägg. Det är flera års budget som flög i luften. Hade gärna köpt ngt till slutsteg, surround och fler basar men det får bli längre fram. Hoppas ha råd med lite kalibrerhjälp senare i höst. Har haft enastående hjälp av en kändis här på forumet som jag också köpt grejerna av. 


Redigerat av DPC, 03 september 2022 - 08:00.


#141

Postad 03 september 2022 - 10:37

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Vilket projekt! Förstår att du har mycket att stå i. ARC ger ju den fördelen att man kan skippa sin MiniDSP och i princip även REW (om man inte tvunget vill verifiera vad ARC hittat på). Där tycker jag Anthem fått till en fullträff. Det verkar även som att en viss Yves i Anthems FB-grupp kan tweaka till en ännu mer tilltalande ljudbild mot ersättning. Måste nog börja spara till ett försteg nu!

SW 1/4-del in är en bra startpunkt. I mitt rum och med min lyssningsposition ger två främre basar ungefär samma kurva som en enda bas fram, dvs en rejäl bergstopp vid 30 Hz som inledningsvis kan låta imponerande, men som blir tröttsam och som döljer en massa information högre upp. Inte nog med det, en mätning visar också att det krävs subbar både bak och fram för att inte tappa 15 dB mellan ca 40-70 Hz (höftar lite här då jag inte har kurvorna framför mig).

Fyra SW’s i de fyra hörnen verkar ge en både jämn och bra bas. Audioholics har en YT-presentation på ämnet med Anthony Grimani i tre delar som verkligen är värd en titt om du inte redan sett den. Sök på ” Get the best bass for your Home Theater”.

Det är så kul med denna hobbyn att man hela tiden kan lära sig nytt/mer och gradvis förbättra upplevelsen med nya prylar och metoder!

#142

Postad 03 september 2022 - 12:56

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Ja, eftersom rummen (bion och förrummet som också fungerar som arbetsrum) inte fanns så fick jag helt sonika förlänga huset. Jag har gjort nära allt själv, så det mesta av jobbet var att bygga ut huset. Sen har det gjorts med bion i bakhuvudet hela tiden. Så det blir en bra helhet. Men jösses vad jobb. Gissar på 7-800 timmar är nedlagt i år. Hade velat dela med mig av projektet här mer, men tiden har lagts på bygget till 100 %. 
 

Ja, många vittnar om att Anthem klår tidigare lösningar med minidsp plus REW och andra varianter. Så det bådar gott. Jag har även sett i tråden på avs att vissa kan tweaka till ARC-lösningen. Jag tänker dock i första hand med colamannen om hjälp. Men jag försöker själv först. 
 

placering är lurigt. I mitt nuvarande rum så lyfte kvaliten enormt med två basar, där båda är fram. Men nya rummet har annan form, så det kan bli ngt annat här. Ok, det var ett rejält dike! Jag har också ett dike i ungefär det frekvensområdet men den dippar inte mer än 5 db. Så vi får se var jag hamnar. Saturnus, var har du dina basar i ditt rum?

 

Bra tips. Ska kolla in! Har också förstått det som att 4 i respektive hörn kan ge bra resultat. 
 

Ja, det är fantastiskt. Särskilt med alla hjälpsamma personer som du!



#143

Postad 03 september 2022 - 13:21

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Då är du i bästa händer! Jacob kalibrerade min förra projektor och sålde/designade hela paketet med maskningsbar duk, proj, kabel och fäste. Har funkat och berett stort nöje i 11 år nu!

Ett tips är att testa simulatorn i REW. Även om mina resultat inte var identiska så var de väldigt nära och gav en möjlighet att laborera med olika placeringar. När det blev dags för den fysiska övningen ställde jag subbarna på varsin rullplatta (Jem & Fix), kopplade in långa kablar och rullade runt subbarna medan jag mätte i REW. Det slutade med att biosoffan flyttades en meter närmare duken, vilket inte var helt fel! Subbarna står då så att främre SW står 1/4 in från höger sidovägg och bakre SW står inne i motsatt hörn. MLP ca 32% av rummets längd från bakvägg.

Det finns en lite smårolig sida som heter AMROC - THE Room Mode Calculator (kör på dator) där man matar in sina rumsdimensioner och får reda på hur optimala de är. Finns säkert fler bra sidor men denna åskådliggör det väldigt bra. Just nu kämpar jag med en dipp som berör fronthögtalarna runt 110 Hz och som inte vill försvinna 🫠 Men i övrigt är jag nöjd.

Herregud vad du jobbat med huset och bion. Kommer bli grymt! När vi byggde vårt hus för 12 år sedan så fanns ett biorum med i planen vilket jag är glad för idag. Mörkt, tyst, svalt. Håller på att sätta upp svarta gardiner även i bakre delen av rummet nu innan nya projen kommer.

#144

Postad 03 september 2022 - 16:15

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Arcspin har du remote appen? Kan man skifta profiler där? Vid en vald källa vill man ibland använda flera profiler tx en för stereo o en annan profil för flerkanal. Ett snabbt o enkelt sätt att ändra utan använda laptop, eller har du ett annat tips till detta? Från en nybörjare på denna pjäs.

#145

Postad 03 september 2022 - 16:27

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Hej,

Skapa olika inputs via webgränssnittet, där kan du välja profil och andra inställningar för respektive Input.

Se bifogad bild.
Sedan är det bara att använda fjärrkontrollen och där byta Input och därmed också profil.

 

Det är detta som AVM 70 gör så bra, du kan skapa en hel hög med Inputs och sedan på det sättet enkelt och snabbt skifta mellan exempelvis olika profiler.

För Input 1 (som du också kan döp om till någonting annat) har du kopplat till ex. Profil 1 (som du också kan döp om till någonting annat)  och Input 2 har du kopplat till Profil 2, osv...

 

PS,

Remotappen fungerar inget bra så den använder jag inte.

Bifogad fil(er)


Redigerat av arcspin, 03 september 2022 - 16:44.


#146

Postad 03 september 2022 - 16:51

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Tack, ja läste just manualen om det, bra du bekräftade det, är smidigt ju. Den här maskinen imponerar mer o mer.

#147

Postad 05 september 2022 - 06:51

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Då är du i bästa händer! Jacob kalibrerade min förra projektor och sålde/designade hela paketet med maskningsbar duk, proj, kabel och fäste. Har funkat och berett stort nöje i 11 år nu!

Ett tips är att testa simulatorn i REW. Även om mina resultat inte var identiska så var de väldigt nära och gav en möjlighet att laborera med olika placeringar. När det blev dags för den fysiska övningen ställde jag subbarna på varsin rullplatta (Jem & Fix), kopplade in långa kablar och rullade runt subbarna medan jag mätte i REW. Det slutade med att biosoffan flyttades en meter närmare duken, vilket inte var helt fel! Subbarna står då så att främre SW står 1/4 in från höger sidovägg och bakre SW står inne i motsatt hörn. MLP ca 32% av rummets längd från bakvägg.

Det finns en lite smårolig sida som heter AMROC - THE Room Mode Calculator (kör på dator) där man matar in sina rumsdimensioner och får reda på hur optimala de är. Finns säkert fler bra sidor men denna åskådliggör det väldigt bra. Just nu kämpar jag med en dipp som berör fronthögtalarna runt 110 Hz och som inte vill försvinna Men i övrigt är jag nöjd.

Herregud vad du jobbat med huset och bion. Kommer bli grymt! När vi byggde vårt hus för 12 år sedan så fanns ett biorum med i planen vilket jag är glad för idag. Mörkt, tyst, svalt. Håller på att sätta upp svarta gardiner även i bakre delen av rummet nu innan nya projen kommer.

Ja, Jacob har varit fantastisk. Grym hjälp. Sen har jag gjort jobbet själv och mkt tankar också, men med ett bra bollplank. Hade gärna låtit honom göra allt, men det finns inte medel till det denna gång plus att jag tycker det är kul att ha gjort själv. 
 

Finns simulatorn på webben, eller måste man ha mjukvaran för REW? Sånt där är ju till stor hjälp! Jag tyckte jag tänkt på att bygga rummet med optimala mått, vilket jag har med hjälp av ett motsvarande program för rumsnoder, det var bara det att förrummet som är i direkt anslutning mot bion med en mellanvägg i dem akustiska världen knappt räknas (mer än som ett flödesmotstånd för basen). Så plötsligt var tänkta lyssningsposition inte optimal längre. Som tur var hade jag inte kommit så långt att jag inte kunde anpassa, så det slutade med flytt av soffan, byte av dukstorlek och flytt av akustik. Det positiva med min konstruktion är att förrummet agerar som en stor basfälla, så jag har inga stora problemfrekvenser. Men positionen för basarna är än så länge bara en av de teoretiskt bra platserna, din variant är en erkänt bra. Jag skulle kunna göra så också. Får se om jag provar det!

 

Ja det har blivit mkt jobb. Är lite krokig nu, men hoppas på en lugnare höst från oktober och framåt. 


Fråga till alla, måste man ha trådat internet till avm70 för att kunna uppdatera firmware i maskinen?



#148

Postad 05 september 2022 - 12:17

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
REW laddar du hem gratis till laptopen. Dock får jag intrycket att du redan gjort hemläxan väl så du kan nog skippa REW i detta skedet. Däremot är det bra att ha när teori ska omsättas till praktik! Jag fick tipset att prova rikta baselementen mot en vägg istället för att spela rakt ut i rummet. Testade detta igår och lyckades få 10 dB mer output i vissa frekvensområden samtidigt som en tidigare node förskjöts upp till högre frekvens!

#149

Postad 05 september 2022 - 19:57

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

  • 906 inlägg
  • 0

ARC ger ju den fördelen att man kan skippa sin MiniDSP och i princip även REW (om man inte tvunget vill verifiera vad ARC hittat på)

 

Som ny ARC-användare måste jag kommentera ;) - MiniDSP (mha REW t.ex.) ger ju en mycket mer möjligheter. T.ex. så har du inte möjlighet att i ARC implementera en helt egen målkurva - du har en tilt att använda, men inte mer än så. T.om. Audyssey XT32 har detta idag (du kan ändra kurvan i mobil-appen med många punkter, och sedan ladda upp till receivern).

 

Det jag saknar mest med ARC idag (som tidigare XT32 / REW / MiniDSP-användare) är just den där egna målkurvan. Mest för att jag vill ha en -3dB / 2 Q dip runt 2kHz (också kallad BBC dip / "mid range compensation").

 

Att ARC uppdateras är ju nice i alla fall...



#150

Postad 06 september 2022 - 07:27

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Som ny ARC-användare måste jag kommentera ;) - MiniDSP (mha REW t.ex.) ger ju en mycket mer möjligheter. T.ex. så har du inte möjlighet att i ARC implementera en helt egen målkurva - du har en tilt att använda, men inte mer än så. T.om. Audyssey XT32 har detta idag (du kan ändra kurvan i mobil-appen med många punkter, och sedan ladda upp till receivern).
 
Det jag saknar mest med ARC idag (som tidigare XT32 / REW / MiniDSP-användare) är just den där egna målkurvan. Mest för att jag vill ha en -3dB / 2 Q dip runt 2kHz (också kallad BBC dip / "mid range compensation").
 
Att ARC uppdateras är ju nice i alla fall...

ARC Genesis är inte rakt av en ersättning till MiniDSP, men om jag köper en AVM70 kommer jag definitivt koppla bort den och låta Anthem göra sin magi. Vill inte ha fler länkar i kedjan än nödvändigt. Jag har följt AVS-tråden länge och folk verkar väldigt nöjda med basen och möjligheterna att justera den efter tycke och smak:

ARC provides the tools to easily dial in the amount of bass that I want (Deep Bass Boost, etc.), so it's not a problem to bring it up to a level I want. I like that it easily gives the user a way to dial in a nice house curve.”

”I also had weak bass before ARCg with both ARC and Dirac DLBC. Always had to boost trim in subs and, with Dirac, use house curve. However, with ARCg, bass is everything I could hope for.


BBC-dippen vet jag inte hur man kan få till dock! Ska bli spännande att se om folk gillar de nya produkterna från Sound United med möjlighet att uppgradera till Dirac. De första ska komma nu i höst/vinter. Frågan är hur BBC-dippen hanteras av Dirac i en Denon/Marantz.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.