Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Helmholtz!

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 mars 2019 - 22:22

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Behöver hjälp! Kommer från ett misslyckat försök att göra podiet för bakre raden till en helmholtz! Nu behöver jag all hjälp jag kan få hur man gör smartast för att kunna utnyttja podiet till nått bra! Vart borde hålen sitta tex och hur bör det vara uppbyggt osv. Osv. :)

#2

Postad 28 mars 2019 - 08:00

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Har du fått fram vad du vill åtgärda mha mätvärden?

Annars kan du inte påbörja din helmholtz låda.

Själv kommer jag, om mätningen visar på problem, att borra hål närmast bakre hörn.

Där är ju trycket som starkast (eller är det hastigheten? glömmer alltid bort vilket som är vilket). Hur många och hur stora hål räknas ut mha kalkylator.



#3

Postad 28 mars 2019 - 08:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hepp

http://www.mh-audio....ics/HHReso.html

 

Du vill helst göra den justerbar, har du mer en en helmholtz i rummet då Måste du göra den justerbar!



#4

Postad 29 mars 2019 - 09:37

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0

Hej.

 

Jodå vi har mätt fram till vilka problemfrekvenser vi har, vi har både lyssnat oss fram på en testskiva och mätt med

XTZ- room analyser.

Problem frekvensen vi få fram ligget på 22hz med en tydlig trend på första och andra övertonen.

samma trend på frekvenser utefter hela bakväggen och helt naturligt med ökad tryckmaxima ju närmre hörnen vi mätte.

 

Har själv använt mig av perforerad panel i min bio med positivt resultat, både mätbart och upplevt.

Så jag använde kalkylatorn på mh-audio (för övrigt en mycket bra sida!) för just Perforated Panel Absorber.

 

(Lägger upp bilder i ett nytt inlägg med mobilen då min jobbdator verkar vara för låst för att ens lägga upp en bild på ett forum.)

 

Eftersom vi vill använda podiet som en avstämd absorbent men vi vill inte ha en massa hål överallt där man ska gå, så spred vi inte ut hålen över hela podiet utan vi placerade dom utefter bakväggen vid tryckmaxima. vet inte om det kanske är ett problem? tycker inte det ska vara det, men kan absolut ha fel.

 

Vi gav oss på att försöka behandla den första övertonen DVS 44hz resultatet i kalkylatorn gav att vi skulle köra 22st 7,4cm hål för att få avstämningen 43,43Hz, och med bandbredden som sträcker sig ungefär en oktav åt båda håll så skulle det bli bra.

 

Men som sagt så uteblev resultaten..

 

Försökte då stämma av den till en ren helmholtz genom att täcka för 8st av hålen och behålla dom 7 närmast hörnen, men är osäker på om man kan använda en helmholts men en enda intern kammare och flera hål i olika hörn?

 

Så funderingen är väl vad som gått fel?

 

-Läcker den någonstans och därmed gör så att den inte funkar?

-Är inte hålen utspridda nog med den beräknade ytan som egentligen ska användas? (Panel absorbenten)

-Är hålen för stora? 74mm.

-Får det inte vara mer än ett hål/sltits på en helmholtz? Har sju hål per sida och har adderat ihop diametern på öppningarna.

 

Är tacksam för alla bollningar och idéer..

 

Mvh Christoffer

 



#5

Postad 29 mars 2019 - 09:41

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Här kommer bilderna på våra beräkningar, ser ni något knas??

Bifogad fil  Screenshot_20190328-202405.png   133,83K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Screenshot_20190328-202519.png   164,85K   0 Antal nerladdningar

#6

Postad 29 mars 2019 - 14:44

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Det enda jag kan tänka på spontant är att små hål tar mer specifikt lägre frekvenser och större hål tar både höga/låga frekvenser.

När ni mätte, fick ni någon ändring alls i er kurva?

Problemet med helmholtz kan ju vara att den är så specifik att även placeringen är kritisk.

Finns flera videos där man gjort lådor och hål i ett hörn. Men endast uppnått sitt önskade resultat när lådan stod på ett visst sätt (ex, hål närmast golv riktade ut i rum, hål längst ifrån golv riktade ut i rum, hål längst från golv riktade mot annan vägg och alla variationer där i mellan).

Hur är fyllningen i lådan? Antar att ni har fyllt den med isolering?



#7

Postad 29 mars 2019 - 15:23

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Den är fylld i överkant 145mm och luft under 145mm, har läst både och gällande hur hålen ska vara placerade, vissa menar att dom ska peka åt specifika håll och andra menar att det räcker att dom sitter i områden med förhöjt tryck. Storlek på hålen ändrar sig med volymen på lådan, enl beräkningsprogramet då.. dvs man kan perforera flera eller större för att stämma av samma frekvens..

Bodom, du kan väl lägga ut en bild på försöket

#8

Postad 29 mars 2019 - 15:47

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Lite dåliga bilder på själva podiebygget
Och så här ser våra hål ut :)
Vet inte riktigt varför bilderna blir åt konstiga håll

Bifogad fil(er)



#9

Postad 29 mars 2019 - 15:47

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Har funderat lite på sista meningen innan kalkylatorn... att det kräver ett visst djup för att kunna stämma av lägre frekvenser. jag och bodom snackade om att byta ut den del av golvet som har hål och i samma veva borra nya hål mot bakväggen. Podiet står ca 2dm från väggen, då skulle man ju skaffa sig tillräckligt med djup🤔
Bifogad fil  Screenshot_20190329-153938.png   175,34K   0 Antal nerladdningar
Typ såhär skulle det se ut då, med samma typ av hål då.

#10

Postad 29 mars 2019 - 15:47

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Fick ni inte någon respons alls i era mätningar, inte på andra frekvenser heller?

Då tolkar jag det som att lådan verkligen är på fel ställe.



#11

Postad 29 mars 2019 - 18:11

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Ingen respons alls tror jag. Christoffer kan nog fylla i att det var så, haha

#12

Postad 31 mars 2019 - 18:28

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Ingen mer som har någon idé? :)

#13

Postad 31 mars 2019 - 18:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

En helmholtz trivs inte bäst i tryckmaxima utan någonstans mitt i mellan tryck/fartmaxima.

Dock så fungerar dom i tryckmaxima!

 

Lättast är att sätt igen hålen med något passande och mät med micken 30 cm ifrån.

Gör sedan samma sak med hålen öppna, fungerar den så ska det vara en stor dip där den är avstämd.

Kan även vara så att det är för hög flödesresistans inuti.

 

*edit*

På bilderna ovan så används inte hela utrymmet utan bara det mellan vägg och första reglen, är den avstämd efter dessa mått?


Redigerat av johan b-lund, 31 mars 2019 - 18:45.


#14

Postad 01 april 2019 - 09:03

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Det är luft första 145 från golvet sen 145 isolering ovanför den luftspalten

#15

Postad 01 april 2019 - 09:29

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0

Fick ni inte någon respons alls i era mätningar, inte på andra frekvenser heller?

Då tolkar jag det som att lådan verkligen är på fel ställe.

Nä inga större skillnader, mätresultaten ligger hemma hos Bodom.

Jo på fel ställe eller felkonstruerad?

 

En helmholtz trivs inte bäst i tryckmaxima utan någonstans mitt i mellan tryck/fartmaxima.

Dock så fungerar dom i tryckmaxima!

 

Lättast är att sätt igen hålen med något passande och mät med micken 30 cm ifrån.

Gör sedan samma sak med hålen öppna, fungerar den så ska det vara en stor dip där den är avstämd.

Kan även vara så att det är för hög flödesresistans inuti.

 

*edit*

På bilderna ovan så används inte hela utrymmet utan bara det mellan vägg och första reglen, är den avstämd efter dessa mått?

Vi provade som sagt att sätta för olika mycket hål för att se om det är någon skillnad. vi mätte även på fem fasta punkter före och efter..

Hur vet man vart fartmaxima ligger? tryck känns lättare att veta..

Med för hög flödesresistans menar du att det kan vara för myckat isolering i den?

 

Din edit hänger jag inte riktigt med på hur du menar?

Utrymmet mellan vägg och första regel där BAD panelerna sitter tillhör inte podiet, utan hela bakväggen är uppreglad sen så står podiet,

och det är hela den som vi försökt oss på att använda som absorbent.

Tänker om det ser ut som reglarna går hela vägen ner till golvet men det gör dom inte (se första bilden på podiet), utan dom ligger med 145mm luft över eller under, beroende på om det är längstgående reglar eller tvärreglarna.. men hela utrymmet används och vi har även räknat av volymen för reglarna.

 

Men vad tror du om att flytta hålen så dom blir riktade mot bakväggen in i det uppreglade utrymet lixom?

Då blir det riktigt mycket mera djup på lådan och hålen blir riktade bakåt istället. Se mitt förra inlägg



#16

Postad 01 april 2019 - 09:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Nä inga större skillnader, mätresultaten ligger hemma hos Bodom.

Jo på fel ställe eller felkonstruerad?

 

Vi provade som sagt att sätta för olika mycket hål för att se om det är någon skillnad. vi mätte även på fem fasta punkter före och efter..

Hur vet man vart fartmaxima ligger? tryck känns lättare att veta..

Med för hög flödesresistans menar du att det kan vara för myckat isolering i den?

 

Din edit hänger jag inte riktigt med på hur du menar?

Utrymmet mellan vägg och första regel där BAD panelerna sitter tillhör inte podiet, utan hela bakväggen är uppreglad sen så står podiet,

och det är hela den som vi försökt oss på att använda som absorbent.

Tänker om det ser ut som reglarna går hela vägen ner till golvet men det gör dom inte (se första bilden på podiet), utan dom ligger med 145mm luft över eller under, beroende på om det är längstgående reglar eller tvärreglarna.. men hela utrymmet används och vi har även räknat av volymen för reglarna.

 

Men vad tror du om att flytta hålen så dom blir riktade mot bakväggen in i det uppreglade utrymet lixom?

Då blir det riktigt mycket mera djup på lådan och hålen blir riktade bakåt istället. Se mitt förra inlägg

 

Fartmaxima ligger jäms med sidoväggarna mitt i rummet om det är en djupgående resonans.

Precis, för hårt packad - eventuellt jag bara spånar på lite olika anledningar.

För att kolla avstämningen mät som jag nämde ovan.

För att se på mätning vid lyssningsposition kolla in decay eller vattenfallet i första hand.

 

Då är jag med, såg ut som bara en liten del användes.

Jag hade mätt vid hålen i första hand, med/utan hål för att verifiera avstämning!



#17

Postad 01 april 2019 - 09:57

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Jag vet inte varför, men jag tycker verkligen det är för många hål och att de är ganska stora.

Är ni säkra på att kalkylatorn ni använt är rätt?

Får ni samma resultat i andra kalkylatorer?

 

Svårt sånt här. Det hade kanske varit enklare att göra helmholtz "rör". De skall vara lätta att göra samt lätta att tune:a



#18

Postad 01 april 2019 - 10:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

Jag vet inte varför, men jag tycker verkligen det är för många hål och att de är ganska stora.

Är ni säkra på att kalkylatorn ni använt är rätt?

Får ni samma resultat i andra kalkylatorer?

 

Svårt sånt här. Det hade kanske varit enklare att göra helmholtz "rör". De skall vara lätta att göra samt lätta att tune:a

Kvartvågsrör ;)

 

Så länge man inte ska under 35hz så är längderna hanterbara.

Om det handlar om 44hz så är det lugnt.

räkna med att iaf 3-4 rör behövs för att ta ner en resonans helt och att dia på röret ska vara så stor som möjligt, helst över 30cm.



#19

Postad 01 april 2019 - 13:46

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0

Jag vet inte varför, men jag tycker verkligen det är för många hål och att de är ganska stora.

Är ni säkra på att kalkylatorn ni använt är rätt?

Får ni samma resultat i andra kalkylatorer?

 

Svårt sånt här. Det hade kanske varit enklare att göra helmholtz "rör". De skall vara lätta att göra samt lätta att tune:a

 

Vet inte om det är för många och för stora hål, men hemma hos hassesolo som är ett Öhman ritat rum så har man gjort så här till en 1000l stor absorben som är placerad i taket vid bakväggen.

 

Bifogad fil  bild.jpg   45,3K   1 Antal nerladdningar

(Om Hasse inte vill att jag publicerar hans bild så tar jag självklart bort den ut tråden)

 

Tycker den påminner ganska mycket om våran lösning, både storleksmässigt och antal då vi har nästan en halv kubik till i våran absorbent.

 

angående kalkylatorn så använde jag den från mh-audio, och dom använder ju formeln från

master handbook of acoustics, så det borde i min mening vara helt rätt, men kan kanske vara värt att kolla upp.



#20

Postad 01 april 2019 - 13:54

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0

Kvartvågsrör hade vart jättekul att prova att bygga,men nu när podiet ändå skulle byggas tänkte vi försöka använda oss av det ;)



#21

Postad 02 april 2019 - 07:06

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Jag är inne på John B-lunds tanke. Täpp alla hål och mät.

 

Lite pessimistiskt sagt, men vi vet ju inte om Hassesolos helmholtz fungerade eftersom det enda man ser är en frekvenskurva när allt är inställt ;)

Jag har ju byggt på liknande sätt som er och om jag skulle få problem med någon frekvens tänkte även jag använda mig av podiumet som Helmoltz resonator. Så det är ju lärorikt att se hur ni gör!

Men det är OM jag får problem. Jag kommer köra med en minidsp till mina subbar som förhoppningsvis fixar det mesta.



#22

Postad 02 april 2019 - 08:04

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0

Dat ska vi göra, det som tyvärr talar emot att det skulle bli någon skillnad är att vi mätte före och efter vi borrade hålen,

och såg ingen skillnad den gången.

 

Har mycket svårt att se att Öhman inte skulle ha konstruerat sin absorbent på ett korekt sätt, han är väl erkänt rätt duktig på det han gör.

 

Bodom har också rumskorrigering i form av en DSPantimode, men man vill ju att rummet ska vara så bra som möjligt och påverka så lite som möjligt med signalen.

 

Jag är nog fortfarande inne på att djupet på lådan/podiet inte är tillräckligt (29cm) för att ta frekvenser ner till 44hz, skulle vilja prova att borra hålen i bakkant istället. ska försöka lusläsa kapitlet om basabsorbenter i master handbook of acoustic och se om jag hittar något där..

 

Kul att se att ni försöker hjälpa till, bara ösa på med mera idéer alla tankar är uppskattade.



#23

Postad 02 april 2019 - 16:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Den interna volymen är ganska stor så teoretiskt så borde det fungera.

Kan vara så att den är felplacerad, ett annat sätt man kan göra är att spänna en bit lakan över hålen.

När den arbetar då ska tyget börja att vibrera.

Men som sagt, mät precis vid hålen o se vad som händer!

 

Kvartvågrör kan stå eller ligga ner o glöm INTE att göra dom justerbara så dom kan stämmas av.

Med 3 kvartvågsrör tog jag ner en resonans på 9dB @ 55hz en gång.

Dock med Perfekt placering i rummet



#24

Postad 11 april 2019 - 07:29

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Har ni kommit någonvart?



#25

Postad 11 april 2019 - 11:12

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Vi sågade upp podiet igår och ska testa sätta hål mot bakväggen istället så det blir lite djup. Se om det blir något resultat eller inte på det :)
Vi sågade upp podiet igår och ska testa sätta hål mot bakväggen istället så det blir lite djup. Se om det blir något resultat eller inte på det :)

#26

Postad 23 april 2019 - 11:06

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Igår gjorde vi ett nytt ryck och lyckades! ;)

#27

Postad 23 april 2019 - 13:06

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

kan ni redogöra lite för vad ni gjorde att ni lyckades? ;)



#28

Postad 23 april 2019 - 18:54

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Jo, vi bestämde oss för att inte ge upp, utan att prova att flytta hålen från ovansidan av podiet, till baksidan istället.
Vi fräste bort den delen av golvet där hålen tidigare satt, kapade vid cc60 så vi hamnade mitt på en av golvreglarna.
Bifogad fil  IMG_20190422_173900.jpg   130,1K   0 Antal nerladdningar
Eftersom reglarna är tjockare än golvspånskivan, 45mm vs 22mm så blir avstämningen lite ändrad i antal hål.
Bifogad fil  Screenshot_20190329-153938.png   175,34K   0 Antal nerladdningar
Vet inte om bodom tog lite flera kort på ombyggnationen?

Resultatet blev en snitt säkning från
22Hz -24dB till 20Hz -9dB.
Så efter ändringen så har problem frekvensen flyttats ner två hertz men ännu viktigare så har nivån sjunkit med -15dB så det är definitivt en positiv skillnad den här gången 😊

#29

Postad 23 april 2019 - 19:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Damn!



#30

Postad 24 april 2019 - 06:26

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

coolt!

Så det finns ju 2 intressanta aspekter i vad ni gjorde.

Dels så flyttade ni portarna och dels gjorde ni portarna djupare (och kanske styvare).

Det hade varit intressant att veta om det hade räckt med att göra portarna djupare där de satt på ovansidan.

Och jag antar att ni fortfarande har halva lådan fylld med isoleringsmaterial.



#31

Postad 24 april 2019 - 14:52

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0

coolt!
Så det finns ju 2 intressanta aspekter i vad ni gjorde.
Dels så flyttade ni portarna och dels gjorde ni portarna djupare (och kanske styvare).
Det hade varit intressant att veta om det hade räckt med att göra portarna djupare där de satt på ovansidan.
Och jag antar att ni fortfarande har halva lådan fylld med isoleringsmaterial.

Vi tog faktiskt bort isoleringen inne i podiet precis vid öppningen av dom övre hålen.. ca 150mm, men tror egentligen inte det gjorde skillnaden, ligger fortfarande isolering mellan väggen och podiet, på utsidan av lådan.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.