Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus eee box B204/B206/B208

211 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee Box B204 - 1,6GHz 1GB 160GB (Stationära datorer) 5 (0) Inga priser
Asus Eee Box B206 - 1,6GHz 1GB 160GB (Stationära datorer) 6 6,79 (13) Inga priser
Asus Eee Box EB1006-B/W-112-5007 (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 07 december 2008 - 15:48

Goldenbrown
  • Goldenbrown
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har kikat lite på HTPC (har ingen för tillfället). Men jag snubblade över en nyhet gällande en ny eee box, nämligen 204 och 206. Nyheterna med dessa är följande...

Model
B204/B206

Operating System
Microsoft Windows XP Home

CPU
Intel Atom N270 (1.6GHz)

Chipset
Intel Chipset

Graphics
ATI Radeon HD 3400 series with 256MB DDR2 memory

DIMM
DDR2 SO-DIMM 1GB

Storage
160GB HDD SATA II 5,400rpm
10GB Eee Storage

Card Reader
SD/SDHC/MS/MS Pro/MMC

Bluetooth

Yes (B204)
No (B206)

Wireless
802.11n

LAN

10/100/1000Mbps

Audio Chip
Realtek ALC662 Azalia CODEC

Rear I/O
Giga LAN x 1, USB 2.0 x 4

Video out
HDMI port x1 / DVI-D port (through adapter)
Audio ports x 1 (with S/PDIF out)

Other
Built-in battery that performs a U.P.S. function (B204)
N/A (B206)

Accessories
Remote control, stylish stand and 36W adapter

---------------------------------------------------------------------

Det som lockar mig.

En dator med låg konsumption (ca 20 watt)

Låg ljudnivå (26db).

HDMI, något som föregående version saknade.

Grafikkretsen HD 3400 256mb. Ger möjligheten till filmavkodning. Något som inte förra versionen hade.


Med tanke på att den nuvarande versionen B202 kostar mellan 2300-2600:- så bör inte den nya bli allt för dyr. Eller om dom väljer att sänka priset på nuvarande modeller och ger dom nya ett pris på 2300-2600:-. Men hur som helst, är inte detta en väldigt intressant HTPC? Jag är ny i HTPC området, men ser ingen direkt nackdel med denna förutom att man måste köpa en extern dvdläsare/blu-ray spelare om man vill spela skivor.

http://www.nordichar...yhet,14866.html

#2

Postad 08 december 2008 - 19:51

Vestlund
  • Vestlund
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Jag själv har kikat ett tag på EEE-boxarna och tidigare även laptoparna för att dom är snorbilliga och ändå hyffsade i prestanda om man ser till priset och litenheten då. Såg då i min undersöknings iver att en ny med HDMI skulle komma så även jag sitter och väntar på mer information.

Tänkte köra den som server/surfdator/HTPC till plasman eller liknande som ska placeras brevid plasman hade jag tänkt. Det låter helt klart intressant om det stannar på samma pris då det är helt perfekt pris tycker jag.

Dom sägs ju ligga på samma prestanda som laptopsen, har kikat på 1000H tidigare och den tycker jag känns helt okej. Har inte provat tyngre program men körde en film och kollade runt lite och den fungerade faktiskt över förväntan så att köpa boxen är helt klart intressant. Att den inte har DVD/blu-ray-läsare ser inte jag som en nackdel, storleken blir mindre och egentligen så använder man inte läsaren så mycket. Det har man hemmabion till, iaf jag.

EDIT: La nu märke till den officiella tråden där jag tror att både du och jag får snabbare och bättre svar på våra frågor. https://www.minhembi...howtopic=204896

Redigerat av Vestlund, 08 december 2008 - 22:36.


#3

Postad 30 december 2008 - 14:25

Unregistered750314c8
  • Unregistered750314c8
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Finns det någon som har information om när denna generation eee-boxar (204 / 206) kan tänkas finnas att köpa i Sverige?

#4

Postad 30 december 2008 - 17:05

Unregisteredc2e15e02
  • Unregisteredc2e15e02
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Låter som en intressant burk, vore ju perfekt om man kan skaffa en DVB-C mottagare till den och köra mot dreamboxen...

Hoppas den kommer i början på året

#5

Postad 02 januari 2009 - 10:24

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0

Finns det någon som har information om när denna generation eee-boxar (204 / 206) kan tänkas finnas att köpa i Sverige?


Nej, ingen sådan information finns ännu.

#6

Postad 02 januari 2009 - 10:36

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Kan ta ett snack med asus under CES nästa vecka om de har något att komma med rörande ev. sverige lansering.

#7

Postad 02 januari 2009 - 18:05

borax
  • borax
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Kan ta ett snack med asus under CES nästa vecka om de har något att komma med rörande ev. sverige lansering.


Hade ju vart perfekt :-).

#8

Postad 03 januari 2009 - 10:10

joxx
  • joxx
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Nordisk manual finns att ladda ner från Asus hemsida sedan den 26:e, bådar ju gott.

#9

Postad 03 januari 2009 - 12:45

Unregisteredc2e15e02
  • Unregisteredc2e15e02
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Tog hem manualen och kollade lite, ser bra ut. Bara hoppas den dyker upp snart. Helst med SSD-disk så man kan köra all media från NAS:et.

Tyckte de hade en smart lösning där man fick med en metallplatta för att kunna fästa upp datorn i en TV med VESA-standard fäste, så länge man inte tänkt sätta upp tv:n på väggen med just samma fäste då vill säga..

#10

Postad 04 januari 2009 - 16:37

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Tog hem manualen och kollade lite, ser bra ut. Bara hoppas den dyker upp snart. Helst med SSD-disk så man kan köra all media från NAS:et.

Tyckte de hade en smart lösning där man fick med en metallplatta för att kunna fästa upp datorn i en TV med VESA-standard fäste, så länge man inte tänkt sätta upp tv:n på väggen med just samma fäste då vill säga..


Den lösningen finns på den befintliga eee box:en.

#11

Postad 10 januari 2009 - 14:40

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
http://www.linuxshop...variant_id=6747
Går den att köpa där? jag är dålig på danska =).. Leveranstid 5+, kanske är mer en förbokning då?

EDIT: Kommer vecka 5, anar jag när jag läste genom igen

Redigerat av Snoooz, 10 januari 2009 - 14:40.


#12

Postad 10 januari 2009 - 17:17

Acomo
  • Acomo
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Ett pris på ca 3195.00 danska kr(4 673,97 SEK), hoppas den blir billigare i Sverige.

#13

Postad 22 januari 2009 - 08:56

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Kan ta ett snack med asus under CES nästa vecka om de har något att komma med rörande ev. sverige lansering.


Fick du nåt svar?

/Hans

#14

Postad 22 januari 2009 - 14:37

shadek
  • shadek
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
3799:- på Komplett.se ... alldeles för dyr för att vara värd det. Hade räknat med under 3000:- men detta är ju hutlöst dyrt.

#15

Postad 22 januari 2009 - 15:44

johan_77
  • johan_77
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

3799:- på Komplett.se ... alldeles för dyr för att vara värd det. Hade räknat med under 3000:- men detta är ju hutlöst dyrt.


Nej nej. Det är gamla B202-modellen, som saknar ATI-grafik, batteribackup och bluetooth som Komplett tar 3799:- för. Jag gissar att B204 kommer ligga på ~4500 kr. Och det tycker jag är aningen för dyrt.

#16

Postad 22 januari 2009 - 18:20

shadek
  • shadek
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Nej nej. Det är gamla B202-modellen, som saknar ATI-grafik, batteribackup och bluetooth som Komplett tar 3799:- för. Jag gissar att B204 kommer ligga på ~4500 kr. Och det tycker jag är aningen för dyrt.


Haha!! Det är ju ÄNNU värre! Den borde 40% lägre i pris! Man får ju en bättre HTPC om man köper lösa delar än om man köper den nya Eee boxen för samma pris. Fjantigt. Nästan så man får lov att köpa den äldre varianten.

#17

Postad 23 januari 2009 - 09:14

johan_77
  • johan_77
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Haha!! Det är ju ÄNNU värre! Den borde 40% lägre i pris! Man får ju en bättre HTPC om man köper lösa delar än om man köper den nya Eee boxen för samma pris. Fjantigt. Nästan så man får lov att köpa den äldre varianten.


Ja faktiskt. Den gamla B202an klarar enligt uppgifter 720p och den bör gå att hitta rätt billigt. Om inte annat så snart B204/206 släpps. Om Komplett har 407 st på väg in som det står på deras webb så lär de aldrig bli sålda till priset ovan.

#18

Postad 23 januari 2009 - 09:47

pieeetr
  • pieeetr
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
B202 verkar dock INTE klara 720p via XBMC.

#19

Postad 23 januari 2009 - 13:05

EriHof
  • EriHof
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

B202 verkar dock INTE klara 720p via XBMC.

Fungerar inte på 204/206 heller då XBMC inte använder hårdvaran i grafikkortet och CPU'n är ju fortfarande den samma :blush:

#20

Postad 23 januari 2009 - 14:27

pieeetr
  • pieeetr
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Fungerar inte på 204/206 heller då XBMC inte använder hårdvaran i grafikkortet och CPU'n är ju fortfarande den samma :blush:


Exakt. Det skall dock via något fulhack gå att välja en extern spelare från XBMC och på så vis kunna få grafikkortsstöd. XBMC-utvecklarna själva verkar dock inte vara så sugna på att implementera hårdvarustöd ;)

#21

Postad 23 januari 2009 - 14:38

slanemyr
  • slanemyr
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
http://www.pconline....ee-pc-box-b204/

Det mesta låter bra.. men jag är väldigt nyfiken på hur uppspelning av 1080p funkade....

Redigerat av slanemyr, 23 januari 2009 - 14:38.


#22

Postad 23 januari 2009 - 16:09

pieeetr
  • pieeetr
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

http://www.pconline....ee-pc-box-b204/

Det mesta låter bra.. men jag är väldigt nyfiken på hur uppspelning av 1080p funkade....


Den funkade ju bra enligt honom, om man läser testet. Det framgår dock inte exakt vad för codec han testat osv.

#23

Postad 23 januari 2009 - 16:28

dorner
  • dorner
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Verkar intressant som HTPC istället för att bygga egen. Sämre prestanda mend den verkar räcka till.
Hur är prestandan jämfört med de små bärbara som finns, skulle vara smidigt att ha en sådan för då får man skärm när man vill spela musik och kan även använda den som dator?
Fungerar några spel på den?

#24

Postad 24 januari 2009 - 01:38

pieeetr
  • pieeetr
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jag har för mig att man kan lira Cod4 på den i alla fall. Men jag skulle knappast se det som en spelmaskin. CPUn är densamma som på övriga netbooks där ute. Tack vare att den har ett bättre grafikkort kommer vista/windows7 flyta på bättre via b204/6 motför de vanliga netbooksen.

#25

Postad 24 januari 2009 - 20:28

smil
  • smil
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
På denna holländsk site tar de €390 för en vit B204, €401 för den svarta - men det är bara preorder. Men då hamnar den iaf under den danska sitens pris.
Men jag ser just att denna (också holländska) site tar €394 för den svarta, med levtid 1-10dagar.

#26

Postad 25 januari 2009 - 03:10

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

På denna holländsk site tar de €390 för en vit B204, €401 för den svarta - men det är bara preorder. Men då hamnar den iaf under den danska sitens pris.
Men jag ser just att denna (också holländska) site tar €394 för den svarta, med levtid 1-10dagar.


Med den svenska momsen blir det rätt dyrt med andra ord...

#27

Postad 25 januari 2009 - 12:41

pieeetr
  • pieeetr
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Med den svenska momsen blir det rätt dyrt med andra ord...


Torde väl hamna kring 4500 i Sverige då med andra ord. Isåfall är det nästan trevligare att få sätta ihop sin egen burk vilket lär ge betydligt bättre prestanda. Det tråkiga med en sådan lösning är att den knappast lär bli lika strömsnål, tyst eller liten. ;)

UPPDATERING: Asus riktpris är 4299 kronor och lanseringen är uppskjuten till slutet av mars.

Redigerat av pieeetr, 25 januari 2009 - 12:44.


#28

Postad 25 januari 2009 - 17:39

shadek
  • shadek
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Torde väl hamna kring 4500 i Sverige då med andra ord. Isåfall är det nästan trevligare att få sätta ihop sin egen burk vilket lär ge betydligt bättre prestanda. Det tråkiga med en sådan lösning är att den knappast lär bli lika strömsnål, tyst eller liten. B)

UPPDATERING: Asus riktpris är 4299 kronor och lanseringen är uppskjuten till slutet av mars.


Precis. Man får mycket mer prestanda för pengarna om man bygger en egen... men då blir den inte lika liten, tyst och strömsnål... fan att allt blir så dyrt i Sverige. Trodde den skulle hamna strax över B202 i priset.

#29

Postad 27 januari 2009 - 13:37

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0

Precis. Man får mycket mer prestanda för pengarna om man bygger en egen... men då blir den inte lika liten, tyst och strömsnål... fan att allt blir så dyrt i Sverige. Trodde den skulle hamna strax över B202 i priset.


Håller med om att det inte riktigt går att jämföra med ett hemmabygge. Hur står sig riktpris i förhållande till faktiskt pris på Asus andra datorer? Ett par hundringar lägere borde man väl kunna hoppas att den kan komma att gå på i alla fall?

#30

Postad 28 januari 2009 - 13:19

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Det såldes ut en del 80 gigabytes B202:or nyligen för 2200:- Det var värsta fyndet för de som höll sig framme.

Folk hade väl sett den här test-videon och visste vad 80-gigaren kunde ge :
http://www.viddler.c...ware/videos/18/

Nu finns det en del 160Gb kvar ute bland handlarna för strax kring 3000:-

Jag ser i senaste numret av Metro Teknik (en gratistidning som brukar ligga i travar i köpgallerior med närhet till skolor) att de testat denna nya Eee Box med fjärrkontroll och HDMI (sidan 12 under "test&prylar", rubriken
"billigare och tystare än en ninja").

De påstår att man får klämma på fjärren så den nästan går sönder innan man får respons.
"Aningen klen för HD-material" säger de utan att utveckla saken noggrannare. Vaddå ?? Det var ju den gamla som hade det problemet, denna skall ju ha hårdvarustöd i grafikkortet för att sänka processorlasten markant ???!

Som jag läser i en annan amerikansk review: "The important thing here, if you’re planing to use it as a HD HTPC, is the graphics, the ATI Radeon HD 3400 GPU features a Unified Video Decoder, which uses the GPU hardware to decode HD content including x.264 media, such as blu-ray. This way the lowered powered CPU can play back HD content as the graphics card is doing 90% of the work."

Kanske Metro-testen skrivits av en s.k Hindenburg-journalist som i verkliga livet inte varit riktigt i närheten av en B204 utan "reviewat utgående från databladet" ?

Citat: "HD-Material går att spela upp om filerna inte är för stora". Ja vad säger man.

Metro Teknik brukar vara lätt vimsiga och slänga sig med floskler i sina tester, de verkar i alla fall rätt positiva över Boxen och det kommer vara till fördel för Asus när Metro Teknik promotar sina testobjekt på kvällarna kl 2100 på kanalen TV8.

Redigerat av Unregistered99322caa, 28 januari 2009 - 13:55.


#31

Postad 30 januari 2009 - 17:06

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Det såldes ut en del 80 gigabytes B202:or nyligen för 2200:- Det var värsta fyndet för de som höll sig framme.

Folk hade väl sett den här test-videon och visste vad 80-gigaren kunde ge :
http://www.viddler.c...ware/videos/18/

Nu finns det en del 160Gb kvar ute bland handlarna för strax kring 3000:-

Jag ser i senaste numret av Metro Teknik (en gratistidning som brukar ligga i travar i köpgallerior med närhet till skolor) att de testat denna nya Eee Box med fjärrkontroll och HDMI (sidan 12 under "test&prylar", rubriken
"billigare och tystare än en ninja").

De påstår att man får klämma på fjärren så den nästan går sönder innan man får respons.
"Aningen klen för HD-material" säger de utan att utveckla saken noggrannare. Vaddå ?? Det var ju den gamla som hade det problemet, denna skall ju ha hårdvarustöd i grafikkortet för att sänka processorlasten markant ???!

Som jag läser i en annan amerikansk review: "The important thing here, if you’re planing to use it as a HD HTPC, is the graphics, the ATI Radeon HD 3400 GPU features a Unified Video Decoder, which uses the GPU hardware to decode HD content including x.264 media, such as blu-ray. This way the lowered powered CPU can play back HD content as the graphics card is doing 90% of the work."

Kanske Metro-testen skrivits av en s.k Hindenburg-journalist som i verkliga livet inte varit riktigt i närheten av en B204 utan "reviewat utgående från databladet" ?

Citat: "HD-Material går att spela upp om filerna inte är för stora". Ja vad säger man.

Metro Teknik brukar vara lätt vimsiga och slänga sig med floskler i sina tester, de verkar i alla fall rätt positiva över Boxen och det kommer vara till fördel för Asus när Metro Teknik promotar sina testobjekt på kvällarna kl 2100 på kanalen TV8.


Det känns som om varken programledaren eller testaren riktigt visste vad de pratade om. Jag håller med dig om det knäppa citatet. Skitskumt.

Sökte runt lite om EEE-Boxen och hittade följande..

"Asustek to replace Atom with Celeron in Eee Box to boost sales

Latest news
Monica Chen, Taipei; Yvonne Yu, DIGITIMES [Tuesday 2 December 2008]

While its nettop products have not sold as well as expected since debuting four months ago, Asustek is introducing a Celeron version of the Eee Box priced at NT$7,988 (US$240) in order to increase shipments for this year, according to market sources. The company is replacing the Atom processor with a Celeron 220 processor and upgrading its hard drive from 80GB to 120GB, while cutting the overall price, the sources explained.

According to the latest Eee Box price quotes, a system featuring a Celeron 220 processor and 120GB hard drive is selling for NT$7,988, with the price bumped up to NT$11,900 when bundled with a 19-inch LCD monitor. A system with an Atom processor and 80GB hard drive, keyboard, mouse, and Eee Stick is selling for NT$9,999, the sources added.

According to estimates from Asustek, the company expects to ship 100,000-200,000 units of the Eee box this year and over one million units in 2009, while Intel estimates shipments for nettops will reach 60 million units by 2011, the market sources noted."

Kanske det kommer en uppföljare till B204 / B206 med en ännu lite bättre processor. Det återstår att se. Tror jag inte kommer att kunna hålla mig till det om nu EEE Boxen B204/206 klarar HD material utan problem..

#32

Postad 31 januari 2009 - 14:02

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Hum. hur har jag missat den här apparaten :/ Är nämligen på jakt efter nått litet istället för min stora antec-låda... Synd bara att den inte har en slimline-dvd/blueray :D

Angående HD-uppspelning, så står följande på asus hemsida:

Suggestion: Some formats play with limited bit rate as following
1. MPEG-2 bit rate <45Mbps
2. MPEG-4 AVC (H.264) bit rate <15Mbps
3. VC1 bit rate <25Mbps

Specifikation

#33

Postad 04 februari 2009 - 15:29

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0
Verkar inte stödja hårdvaruacceleration med x264 filer i Matroska containers, tyvärr. Suck, då blir det en väntan på nya Mac Mini iallafall.

m3.idg.se

Redigerat av shapic, 06 februari 2009 - 00:52.


#34

Postad 04 februari 2009 - 19:29

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

Verkar inte stödja hårdvaruacceleration med x264 filer i Matroska containers, tyvärr. Suck, då blir det en väntat på en ny Mac Mini iallafall.

m3.idg.se

"Den klarar de flesta filformat utan att krångla, men x264 i matroskafiler fick vi inte acceleration för utan att först konverta dem." citerat från artikeln.

Det där betyder ju bara att det inte finns mjukvarustöd för att koda av mkv-filer i dagsläget. Det är inte speciellt förvånande när det är en ny datormodell. Men det är klart, om en ny mac mini har en snabbare processor så slipper man självklart vänta på mjukvarustödet och kan tuta och köra direkt.

Jag tyckte även Asusen var dyr, 4200 kr enligt artikeln. Tror jag gav 2700 för min b202, vet inte riktigt om jag tycker de extra 1500 kr för grafikkortet och bluetooth är så prisvärt. Speciellt inte eftersom man får tearing på b202 när man spelar upp video i Linux. Men det kan ju å andra sidan ha med drivrutinerna för intel-"grafikkortet" i b202 att göra att jag får tearing, och isf kan det ju vara värt att byta upp sig till en b204 med Ati.

#35

Postad 04 februari 2009 - 23:37

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

"Den klarar de flesta filformat utan att krångla, men x264 i matroskafiler fick vi inte acceleration för utan att först konverta dem." citerat från artikeln.

Det där betyder ju bara att det inte finns mjukvarustöd för att koda av mkv-filer i dagsläget. Det är inte speciellt förvånande när det är en ny datormodell. Men det är klart, om en ny mac mini har en snabbare processor så slipper man självklart vänta på mjukvarustödet och kan tuta och köra direkt.

Jag tyckte även Asusen var dyr, 4200 kr enligt artikeln. Tror jag gav 2700 för min b202, vet inte riktigt om jag tycker de extra 1500 kr för grafikkortet och bluetooth är så prisvärt. Speciellt inte eftersom man får tearing på b202 när man spelar upp video i Linux. Men det kan ju å andra sidan ha med drivrutinerna för intel-"grafikkortet" i b202 att göra att jag får tearing, och isf kan det ju vara värt att byta upp sig till en b204 med Ati.


Det har du givetvis väldigt rätt i, att det är mjukvarurelaterat och att det förmodligen kommer släppas stöd för det. Håller med dig om att priset känns omotiverat högt jämfört med nuvarande generation av boxen. Blir nog en mac mini (den förhoppningsvis snart kommande uppdaterade mac mini) om inte priset på denna sjunker rätt snabbt och rätt mycket...

Redigerat av shapic, 06 februari 2009 - 00:53.


#36

Postad 05 februari 2009 - 14:01

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
Släppa stöd för x264? Är det något jag inte fattar om jag säger att det bara är att ladda hem valfri avkodare och installera? Det här är ju en vanlig dator liksom...

#37

Postad 05 februari 2009 - 22:05

Unregistered7729c826
  • Unregistered7729c826
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Det har du givetvis väldigt rätt i, att det är mjukvarurelaterat och att det förmodligen kommer släppas stöd för det. Håller med dig om att priset känns omotiverat högt jämfört med nuvarande generation av boxen. Blir nog en mac mini om inte priset på denna sjunker rätt snabbt och rätt mycket...

mac mini klarar väll inte ens 1080p så känns ju lite onödigt att köpa den istället.

#38

Postad 06 februari 2009 - 00:51

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

Släppa stöd för x264? Är det något jag inte fattar om jag säger att det bara är att ladda hem valfri avkodare och installera? Det här är ju en vanlig dator liksom...

Stöd för hårdvaruacceleration i grafikkortet menade jag/skribenten innan. Men jag vet inte, det kanske redan finns?

mac mini klarar väll inte ens 1080p så känns ju lite onödigt att köpa den istället.

Nej det gör dagens mac mini inte, och den ska jag inte köpa heller. Rimligtvis släpps en uppdaterad mac mini som jag isf inskaffar. Har väntat sjukt länge på en upphottad mac mini nu.....

Redigerat av shapic, 06 februari 2009 - 00:54.


#39

Postad 06 februari 2009 - 20:44

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0
N-lite + MPCHC + CoreAVC = 1080p
(men som tur låter jag min TViX sköta det jobbet istället)

#40

Postad 07 februari 2009 - 00:00

Unregisterede8ec823a
  • Unregisterede8ec823a
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Asus släpper en matchande Eee brännare ;)

Postad bild

Lite mer info

#41

Postad 08 februari 2009 - 20:49

johane77
  • johane77
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Asus kommer förlora enormt på sin girighet. Personligen tror jag att med ett pris på över 4000:- för 204/206 så försvinner åtminstone 50% av potentiella köpare, otroligt synd när dom skulle kunna ta stora marknadsandelar.

Med ett så högt pris så avstår jag och väntar på en tillverkare som fattar galoppen!

/Johan

#42

Postad 09 februari 2009 - 09:03

pieeetr
  • pieeetr
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Asus kommer förlora enormt på sin girighet. Personligen tror jag att med ett pris på över 4000:- för 204/206 så försvinner åtminstone 50% av potentiella köpare, otroligt synd när dom skulle kunna ta stora marknadsandelar.

Med ett så högt pris så avstår jag och väntar på en tillverkare som fattar galoppen!

/Johan

Håller med.. priset känns sådär. Jag är mer sugen på att införskaffa en ny mac mini med den prissättningen.

#43

Postad 09 februari 2009 - 11:56

Unregisterede8ec823a
  • Unregisterede8ec823a
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Håller med.. priset känns sådär. Jag är mer sugen på att införskaffa en ny mac mini med den prissättningen.



Finns någon information/specifikationer för nya Mac mini eller rykten om när den kan tänkas släppas?

#44

Postad 09 februari 2009 - 14:42

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

Finns någon information/specifikationer för nya Mac mini eller rykten om när den kan tänkas släppas?


Ryktet var att den skulle släppas i samband med senaste MacWorld, men så blev det ju inte tyvärr.. Några nya rykten med substans har jag inte läst någonstans.. någon annan kanske har?

#45

Postad 12 februari 2009 - 19:16

Unregistered13c01ccd
  • Unregistered13c01ccd
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Det jag läste sist va Mars, men jag har inte källa och orkar inte Googla.

#46

Postad 14 februari 2009 - 13:56

elf
  • elf
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Någon som lyckas hitta någon info om B204/B206 klarar 2560x1600px upplösning? Dvs upplösningen för en 30" monitor. Om dessa modeller orkar med filmvisning i 1080p är mindre intressant för min del.

Edit: stavfel

Redigerat av elf, 14 februari 2009 - 13:56.


#47

Postad 15 februari 2009 - 01:41

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Någon som lyckas hitta någon info om B204/B206 klarar 2560x1600px upplösning? Dvs upplösningen för en 30" monitor. Om dessa modeller orkar med filmvisning i 1080p är mindre intressant för min del.

Edit: stavfel

betvivlar starkt det. HDMI typ A-kontakter (normala) klarar visserligen den bandbredden (från HDMI 1.3 IIRC), men de är bara elektroniskt bakåtkompatibla med DVI-D single link, och den klarar i sin tur inte 2560x1600.
för att köra HDMI-DVI dual link krävs en typ B HDMI-kontakt.

om både grafikkort och monitor klarar HDMI 1.3 kanske det skulle fungera iofs. låter dock högst osäkert.

#48

Postad 18 februari 2009 - 09:31

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Enligt denna asus-sida så har 206 ingen bluetooth:
http://event.asus.co...ifications.html

Redigerat av Rootkit, 18 februari 2009 - 09:31.


#49

Postad 05 mars 2009 - 09:12

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
Finns det någon rimlig konkurrent till den/de här? Mac Mini verkar bli dubbelt så dyr och att bygg själv känns meckigt och stort till formatet.

#50

Postad 06 mars 2009 - 12:23

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Funkar den till rätt avancerad bildbehandiing i Photoshop?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.