Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför projektor?

125 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 januari 2021 - 13:12

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Varför väljer vissa projektor framför en stor bra tv? Jag ser folk skriva om 80-90 tum dukar, då är det väl bättre att satsa på en tv? Bildmässigt kan en projektor aldrig matcha en riktig bra tv. 



#2

Postad 02 januari 2021 - 13:25

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Tycker själv man får mer biokänsla med duk och att det är behagligare att titta på en duk jämfört en skärm.

#3

Postad 02 januari 2021 - 13:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Att jämföra en TV med en projektor och duk är lite som att jämföra en motorcykel med en bil. Det är inte samma sak enligt mig. i 120 år så har biograf varit en projekterad bild på en duk. För mig så är det viktigaste att återskapa biografkänslan än just det, en projekterad bild på en duk. Utan det så är det "nyhetssändningar på en TV", enligt mig.

 

Så för mig så kan aldrig en TV ersätta en projektor, oavsett bildkvalité.  


Redigerat av MKarlsson74, 02 januari 2021 - 13:53.


#4

Postad 02 januari 2021 - 13:50

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
70-90 tum är ju helt klart tveksamt med proj kontra TV men vill man ha 130” plus så finns det ju idag inte så mycket förutom projektor att välja på.

#5

Postad 02 januari 2021 - 13:51

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Större bild på projektor.

#6

Postad 02 januari 2021 - 13:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

70-90 tum är ju helt klart tveksamt med proj kontra TV men vill man ha 130” plus så finns det ju idag inte så mycket förutom projektor att välja på.

Även om det fanns 130 tums TV så har du problemet med att TVn inte är "ljudtransparent" som en duk kan vara. 



#7

Postad 02 januari 2021 - 14:24

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Oled TV 100" plus är väl svindyrt.

Ingen biokänsla på TV.

 

Som att jämföra äpplen med päron... två olika saker egentligen. :)

Min epson 9400 har bättre bild än alla LCD tvs jag sett hemma hos folk... oled däremot, spelar i en egen liten liga  :ph34r:  :P


Redigerat av Garrett, 02 januari 2021 - 14:26.


#8

Postad 02 januari 2021 - 14:24

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Även om det fanns 130 tums TV så har du problemet med att TVn inte är "ljudtransparent" som en duk kan vara.

Det hade en Sony tv löst

#9

Postad 02 januari 2021 - 15:10

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
I mina ögon ger en bra projektor en bild med minst störande fenomen. Också oled har sina nersidor även om det är lätt att älska svärtan och skärpan 😊

Redigerat av martiin82, 02 januari 2021 - 15:11.


#10

Postad 02 januari 2021 - 15:26

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 493 inlägg
  • 0

Projektor och duk är en bio, en TV är en TV, även om den är stor.

Har bytt från 77" och proj till 65" OLED, pga flytt till mindre lägenhet, och även om 4K är coolt, så är det ändå bara en stor TV, biokänslan uteblir.

Men det är mycket smidigare, både att installera, och att använda. Saknar dock projjen då och då.



#11

Postad 02 januari 2021 - 15:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det hade en Sony tv löst

Hur då?



#12

Postad 02 januari 2021 - 15:36

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Problemet med en projektor är ju att en tv är överlägsen när det gäller hdr, där kommer nog en projektor alltid vara mycket sämre.

#13

Postad 02 januari 2021 - 15:50

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Hur då?

https://www.wired.co...-first-oled-tv/

Får ju först vara ett gäng superhögtalare inbyggda men tillsammans med den där 130" skärmen får man ju önska att ljudet hänger med 😄

Redigerat av aperitif, 02 januari 2021 - 15:53.


#14

Postad 02 januari 2021 - 15:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

https://www.wired.co...-first-oled-tv/

Får ju först vara ett gäng superhögtalare inbyggda men tillsammans med den där 130" skärmen får man ju önska att ljudet hänger med

Dock inte ljudtransparent, ljudet skapas i bildskärmen (vill inte ens tänka på hur uselt det ljudet skulle vara). 
" In a clever twist, Sony has designed the surface of the BRAVIA OLED to double as a sound source. The picture is the sound."



#15

Postad 02 januari 2021 - 15:59

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Mitt argument för projektor är formatet. Du kan ju enkelt få in de vidare formaten i stor bild inte begränsat till fyrkantiga 16:9 formatet och letterboxes. Det är sjukt många tum som kastas bort när man måste se på träligt 16:9 format.



#16

Postad 02 januari 2021 - 15:59

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Dock inte ljudtransparent, ljudet skapas i bildskärmen (vill inte ens tänka på hur uselt det ljudet skulle vara).
" In a clever twist, Sony has designed the surface of the BRAVIA OLED to double as a sound source. The picture is the sound."

Jo såklart. Men du får ljudet från rätt ställe 😅

#17

Postad 02 januari 2021 - 16:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Problemet med en projektor är ju att en tv är överlägsen när det gäller hdr, där kommer nog en projektor alltid vara mycket sämre.

Möjligt för de som bara ser ny junk från Hollywood. För t ex mig, så ser jag nog 10-15 gånger fler SDR (bluray) än HDR. Så visst är HDR viktigt, men det är långt ifrån viktigaste för min del. Och JVC N5 fixar HDR rätt bra, och ska visst bli än bättre med en Lumagen. 


Jo såklart. Men du får ljudet från rätt ställe

Fast fortfarande helt ointressant.  :D


Redigerat av MKarlsson74, 02 januari 2021 - 16:02.


#18

Postad 02 januari 2021 - 16:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

HDR ligger långt ner på min lista iaf, har inte varit imponerad i hemmamiljö oavsett källa och bildvisare.



#19

Postad 02 januari 2021 - 16:43

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Problemet med en projektor är ju att en tv är överlägsen när det gäller hdr, där kommer nog en projektor alltid vara mycket sämre.

 

Det är väl den biten isf... men en stor bra SDR bild, slår mindre bild i HDR... inget jag tänker på att det konverteras från HDR till SDR :)

(är det HDR i biosalongerna?) 


HDR ligger långt ner på min lista iaf, har inte varit imponerad i hemmamiljö oavsett källa och bildvisare.

 

Känner likadant i dagens läge :)


Redigerat av Garrett, 02 januari 2021 - 16:47.


#20

Postad 02 januari 2021 - 16:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

HDR ligger långt ner på min lista iaf, har inte varit imponerad i hemmamiljö oavsett källa och bildvisare.


To each his own, men har du sett en ny bra HDR-film på en kalibrerad tv som kan ge 1500nits? För mig var det en ny värld även om nyhetens behag avtar och det sammtidigt stundtals känns lite fel för en gammal crt-räv så är det en del saker jag gillar som eld och laser t.ex som ger en ny nivå. En del spel får också en ny dimension, t.ex solen i Stonefang tunnel på DS remake.

Redigerat av Demon Slayer, 02 januari 2021 - 16:47.


#21

Postad 02 januari 2021 - 16:59

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

To each his own, men har du sett en ny bra HDR-film på en kalibrerad tv som kan ge 1500nits? För mig var det en ny värld även om nyhetens behag avtar och det sammtidigt stundtals känns lite fel för en gammal crt-räv så är det en del saker jag gillar som eld och laser t.ex som ger en ny nivå. En del spel får också en ny dimension, t.ex solen i Stonefang tunnel på DS remake.

Ingen aning vad resultatet efter kalibrering varit, helt ointressant för mig då det jag sett har gett mig absolut noll mervärde och jag gillade inte bilden. För mig är det ointressant om eld, laser och sol ger en annan dimension.

 

Men det är min egen subjektiva åsikt.



#22

Postad 02 januari 2021 - 17:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

To each his own, men har du sett en ny bra HDR-film på en kalibrerad tv som kan ge 1500nits? För mig var det en ny värld även om nyhetens behag avtar och det sammtidigt stundtals känns lite fel för en gammal crt-räv så är det en del saker jag gillar som eld och laser t.ex som ger en ny nivå. En del spel får också en ny dimension, t.ex solen i Stonefang tunnel på DS remake.

Personligen så förstår jag inte denna suktan efter extrem ljusstyrka. Det känns inte naturligt och det är jobbigt för ögonen. Visst, det "imponerar" i början, lite som när Dexter och andra serier kom med överdriven kontrast, men efter ett tag blir det bara "jaha". 


Redigerat av MKarlsson74, 02 januari 2021 - 17:30.


#23

Postad 02 januari 2021 - 18:47

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0

Möjligt för de som bara ser ny junk från Hollywood. För t ex mig, så ser jag nog 10-15 gånger fler SDR (bluray) än HDR. Så visst är HDR viktigt, men det är långt ifrån viktigaste för min del. Och JVC N5 fixar HDR rätt bra, och ska visst bli än bättre med en Lumagen.

Fast fortfarande helt ointressant. :D


Nu vet inte jag vad du menar med Hollywood junk, men det finns ju massor med klassiker på 4k uhd, det släpps ju fler klassiker än nya filmer på 4k uhd. Så anledningarna till att titta på förlegade format minskar ju stadigt. Därför är hdr viktigt.

#24

Postad 02 januari 2021 - 19:01

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Personligen så förstår jag inte denna suktan efter extrem ljusstyrka. Det känns inte naturligt och det är jobbigt för ögonen. Visst, det "imponerar" i början, lite som när Dexter och andra serier kom med överdriven kontrast, men efter ett tag blir det bara "jaha".

Det är väl inte direkt en suktan, men däremot om ljuseffekten mastras med 1500nits i åtanke och bildvisaren endast visar 700 så ser man ju inte det som tänkts, så allt jag frågar är om de som inte gillat HDR - har sett det så som det är tänkt.

Jag säger ju också att jag har delade meningar om HDR men jag förstår att det är en parameter för många då man värderar olika typer bildvisare, både tv och projektor. HDR finns, och ofta blir konvertering till SDR lite sisodär (och kan också ifrågasättas hur riktigt det är med tanke på orginalet) så man blir tvingad att ha ett förhållande till det menar jag.

Ingen aning vad resultatet efter kalibrering varit, helt ointressant för mig då det jag sett har gett mig absolut noll mervärde och jag gillade inte bilden. För mig är det ointressant om eld, laser och sol ger en annan dimension.

Men det är min egen subjektiva åsikt.

Så du vet igentligen inte om du sett HDR då?

Redigerat av Demon Slayer, 02 januari 2021 - 19:01.


#25

Postad 02 januari 2021 - 19:20

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Den dagen en OledTV finns i +120" och kostar mindre än 100kkr så byter jag. Tills dess blir det min nuvarande uppsättning: 138" på 2.6m avstånd.

#26

Postad 02 januari 2021 - 19:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det är så intressant hur vissa är så fixerade kring att projektor och duk skulle vara det enda sättet att uppleva film. Jag motsäger absolut inte att det finns en viss mån sanning i det, men samtidigt bör man vara medveten om att i princip all postproduktion görs på betydligt mindre bildvisare och så har det i princip alltid varit. Merparten av all klippning är gjord med Steenbeck eller AVID. Övervägande ljussättning är gjord antingen i labmiljö med ljusbord och förstoringsglas eller på referensskärmar i varierande storlek från 19 till 42". Det är först när producenter eller granskare kikar på filmen som man kör upp det på en biograf.

 

Och ska man vara riktigt hård så är SDR endast rätt på analog film* och med CRT. Alla andra displaytekniker emulerar endast tonkurvan, ty HDR är ett viktigt steg bort från det. En väsentlig del av HDR är att man inte behöver förlita sig på att power law gör "såsom den ska" utan att informationen anges i nominella nivåer och kan således tolkas rätt på system som också gör rätt. Där kommer projektorer aldrig att komma i närheten av den precision som mindre bildvisare kan ha.

 

Som colorist och kalibrerare har jag aldrig känt mig tillräckligt övertygad av de bildmässiga egenskaper jag sett på merparten av de hemmabioprojektorer som jag har kalibrerat för att göra en avvägning. Det enda undantaget är Sonys 4K-projektorer, då de av min erfarenhet oftast har väldigt jämn optik och klart bra färgåtergivning. I dagsläget går jag dock hellre på riktig bio och när jag väl ser film hemma får det bli i gradingsviten. :)



#27

Postad 02 januari 2021 - 20:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Så du vet igentligen inte om du sett HDR då?

Hur tänkte du nu? Jag skrev att jag inte vet resultatet av kalibrering, men båda var kalibrerade.

Helt otroligt att det är så svårt att acceptera att man inte gillar HDR...
Tänker inte försvara min åsikt mer än så,

#28

Postad 02 januari 2021 - 20:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Helt otroligt att det är så svårt att acceptera att man inte gillar HDR...

 

Fast ett sådant uttalande är ju helt befängt i sig. Det finns inget skäl öht att ogilla någon standard eller färgrymd som sådan.



#29

Postad 02 januari 2021 - 20:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Den dagen en OledTV finns i +120" och kostar mindre än 100kkr så byter jag. Tills dess blir det min nuvarande uppsättning: 138" på 2.6m avstånd.


Håller personligen till fullo med dig, film ska ses genom projektor för en upplevelse😊 Har du bytt eller kör du vidare med Sony'n?

Redigerat av mcmike, 02 januari 2021 - 20:36.


#30

Postad 02 januari 2021 - 20:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Hur tänkte du nu? Jag skrev att jag inte vet resultatet av kalibrering, men båda var kalibrerade.

Helt otroligt att det är så svårt att acceptera att man inte gillar HDR...
Tänker inte försvara min åsikt mer än så,

 
Min poäng är att om man ska utvärdera/döma en standard så borde man vara ganska säker på att man kan göra den någorlunda rättvisa med den teknik man använder för erfarenheten.



#31

Postad 02 januari 2021 - 20:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Nu vet inte jag vad du menar med Hollywood junk, men det finns ju massor med klassiker på 4k uhd, det släpps ju fler klassiker än nya filmer på 4k uhd. Så anledningarna till att titta på förlegade format minskar ju stadigt. Därför är hdr viktigt.

Ja, det kommer en del klassiker, därför har jag 4K och UHD spelare. Men det är inte en massa Sergio Martino, Dario Argento, Umberto Lenzi, Ruggero Deodato, Joe D'Amato, Andrea Bianchi, etc rullar som släpps på UHD. Därför är SDR viktigare för mig. 


Det är väl inte direkt en suktan, men däremot om ljuseffekten mastras med 1500nits i åtanke och bildvisaren endast visar 700 så ser man ju inte det som tänkts, så allt jag frågar är om de som inte gillat HDR - har sett det så som det är tänkt.

Ärligt så skiter jag i det lika mycket som jag skiter i att alltid ha referensnivå på ljudet (vilka kör alltid det?). Jag väljer det som är trevligt för ögonen och för ljusstark bild är inte trovärdig eller speciellt trevligt för ögonen enligt mig. 



#32

Postad 02 januari 2021 - 20:52

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Den dagen en OledTV finns i +120" och kostar mindre än 100kkr så byter jag. Tills dess blir det min nuvarande uppsättning: 138" på 2.6m avstånd.

 

Sagt ungefär likadant här hemma, när det finns oled  77" plus för ca 20-25 papp... så kanske... men kommer kanske sakna projje ändå... gjorde ju så fär några år sen när jag sålde en projjen vi hade  och köpte en 65"... blev att efter ett par månader att jag sålde TVn, och köpte projj igen...  :blush:


Redigerat av Garrett, 02 januari 2021 - 20:53.


#33

Postad 02 januari 2021 - 20:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det är så intressant hur vissa är så fixerade kring att projektor och duk skulle vara det enda sättet att uppleva film. Jag motsäger absolut inte att det finns en viss mån sanning i det, men samtidigt bör man vara medveten om att i princip all postproduktion görs på betydligt mindre bildvisare och så har det i princip alltid varit. Merparten av all klippning är gjord med Steenbeck eller AVID. Övervägande ljussättning är gjord antingen i labmiljö med ljusbord och förstoringsglas eller på referensskärmar i varierande storlek från 19 till 42". Det är först när producenter eller granskare kikar på filmen som man kör upp det på en biograf.

För mig så är det enda äktat sättet att reproducera biografkänslan, eftersom alla biografer har kört med det i 120 år. Man satt inte och kollade på The Shining via en TV 1980. Eller Gudfadern 1972. 
Att man gör postproduktion på andra displayer spelar ingen roll, det gjorde man även på 70-talet också. 



#34

Postad 02 januari 2021 - 21:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Ärligt så skiter jag i det lika mycket som jag skiter i att alltid ha referensnivå på ljudet (vilka kör alltid det?). Jag väljer det som är trevligt för ögonen och för ljusstark bild är inte trovärdig eller speciellt trevligt för ögonen enligt mig. 

Det som splelar roll angående just ljuset i HDR är inte att det ska blända, utan att det ska kunna visa en viss skillnad gentemot andra objekt, ungefär som när jag nyss var och hämtade familjen på skridskobanan och det var stora väldigt ljusa strålkastare i en annars mörk omgivning.

 

Jag håller med om att det finns en god del filmer med dåligt hanterad HDR, men formatet i sig ska kunna ge mer av verkligheten så som vi ser det. Både mera detaljer, färger närmare verkligheten och du ser garanterat många ljuskällor varje dag som är mer än 120nits. Jag har många LP med dåligt ljud men det betyder ju inte att jag inte kan njuta av de LP jag har som återger bra ljud.

 

Vi får hoppas att det kommer bra material både på LP och HDR framöver som låter och ser naturligt ut.

 

Personligen väntar jag med ny projektor tills det finns en som kan återge HDR bättre än de som finns idag, inte för att jag älskar HDR, utan för att det verkar vara en standard som kommit för att stanna och jag blir lite osäker hur jag ska kunna se på film och spela spel på ett ok sätt. Jag har flera skärmar hemma som hanterar färg/ljus väldigt olika och det är inget tvivel om att upplevelsen blir olika bra baserat på vilken jag använder.

N5 låter som den är riktigt bra, men kostar fortfarande lite för mycket pengar imho.



#35

Postad 02 januari 2021 - 21:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det som splelar roll angående just ljuset i HDR är inte att det ska blända, utan att det ska kunna visa en viss skillnad gentemot andra objekt, ungefär som när jag nyss var och hämtade familjen på skridskobanan och det var stora väldigt ljusa strålkastare i en annars mörk omgivning.

Problemet är att det bländar, därför den överdrivna ljusstyrkan. Min LG OLED har en ljusstyrka som föga har med verkligheten att göra. Samma med de flesta filmer, de har inget mer verkligheten att göra. I verkligheten så upplever du (nästan) aldrig verkligen kolsvart. Det gör man ofta i filmer. I verkligheten så är "ljusblödningar" naturlig del av synen. I filmer så är det ofta väldigt skarpa gränser och överdriven dynamik mellan kolsvart och väldigt ljust. 
I filmer så är det nästan alltid en överdriven skärpa som inte alls är naturlig mot verkligheten. 
Tycker jag. 



#36

Postad 02 januari 2021 - 21:17

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Ärligt så skiter jag i det lika mycket som jag skiter i att alltid ha referensnivå på ljudet (vilka kör alltid det?). Jag väljer det som är trevligt för ögonen och för ljusstark bild är inte trovärdig eller speciellt trevligt för ögonen enligt mig. 

Nu skojar du väl ändå, med tanke på hur mycket du har tjatat om blindtester och korrekt återgivning av ljud? Blir ju rentav fånigt att se på bild så godtyckligt som du ändå gör. Kan inte riktigt ta det på allvar om jag ska vara ärlig... :)


Samma med de flesta filmer, de har inget mer verkligheten att göra.

Det är för att det är fiktion.



#37

Postad 02 januari 2021 - 21:31

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Jag har personligen fortfarande inte sett en tv som hanterar rörelse lika bra som en bra projektor. Det tillsammans med pris per tum är de avgörande faktorerna för mig. 



#38

Postad 02 januari 2021 - 22:19

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1

Problemet är att det bländar, därför den överdrivna ljusstyrkan. Min LG OLED har en ljusstyrka som föga har med verkligheten att göra. Samma med de flesta filmer, de har inget mer verkligheten att göra. I verkligheten så upplever du (nästan) aldrig verkligen kolsvart. Det gör man ofta i filmer. I verkligheten så är "ljusblödningar" naturlig del av synen. I filmer så är det ofta väldigt skarpa gränser och överdriven dynamik mellan kolsvart och väldigt ljust.
I filmer så är det nästan alltid en överdriven skärpa som inte alls är naturlig mot verkligheten.
Tycker jag.

Du har rätt i att en TVs ljusstyrka har föga med verkligheten att göra. Gå ut när solen lyser. Det är MYCKET mer ljusstyrka utomhus en ljus dag.
Och att verkligheten inte skulle vara lika skarp? Det beror ju i så fall endast på att du har för dåliga glasögon.

#39

Postad 02 januari 2021 - 22:52

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Och att verkligheten inte skulle vara lika skarp? Det beror ju i så fall endast på att du har för dåliga glasögon.

Jag förstår absolut vad du menar, men jag vill ändå säga att det finns ett uns av sanning i det som Nin skriver gällande skärpa även om det kräver mycket mer djupdykning än vad en tråd på Minhembio någonsin skulle innehålla. Och hans utgångspunkt är inte direkt vettig.

 

Men jag gör ändå ett försök att utveckla det hela lite kortfattat. :)

 

Först måste man förstå att olika varelser uppfattar den visuella tillvaron annorlunda. Människor är skapta och utvecklade för att kunna urskilja ljus väl i olika miljöer, under olika tider på dygnet. Ur den aspekten har vi faktiskt väldigt bra syn, framförallt om man har i åtanke hur begränsade våra sinnen för hörsel och lukt är. Andra djur har helt annorlunda egenskaper. Katter kan exempelvis iaktta och följa rörelser på ett helt annat sätt än oss människor, men kan inte lita lika mycket på synen när det väl är "stilla" - framförallt inte på nära håll.

 

Människan har generellt sett dålig känslighet för färg, även om det skiljer sig från person till person. Vi uppfattar olika våglängder på ett ganska snävt och ojämnt sätt. Blått kan exempelvis bli mycket tydligare än både grönt och rött även om mängden blått ljus är lågt, vilket också är skälet till att blått endast utgör ca 6% av D65. Vi är också mycket begränsade vad som gäller skärpa, eftersom det endast är en liten andel av vår retina som kan uppfatta god skärpa. Dock är våra hjärnor snabba med att upptäcka rörelser från sidorna, även om vi inte direkt ser vad det är utan att titta ditåt.

 

Optik och sensor eller fotokemisk film fungerar inte alls på samma sätt som det mänskliga ögat och hjärnan. Dels har olika optiska lösningar helt olika MTF-kurvor, vilket påverkar frekvensresponsen. Och dels fungerar canvasen på olika sätt beroende på olika faktorer. En sensor med bayerfilter kan inte ge ifrån sig varken svart eller vitt i sitt råformat. Film med högre hastighet har lägre möjlig upplösning än film med lägre hastighet. Med annorlunda storlek på filmen eller sensorn blir skärpedjupet annorlunda (dock spelar även optiken in där förstås). Och så vidare.

 

Så på flera sätt kan man ju egentligen säga att skärpan i film inte är "verklig", men samtidigt ska man ju komma ihåg att människan i sig har ju väldiga begränsningar i sina sinnen samt hur hjärnan fungerar. Således kan jag känna att premissen i sig inte är särskilt intressant. Om man sedan väl kan se bilden på sin duk eller TV så... Är den väl verklig? Eftersom man så uppfattar den.

 

Att man samtidigt åsidosätter referenser helt och rattar i menyerna så att man får till "en bild man gillar" blir ju ytterst motsägelsefullt. :)



#40

Postad 02 januari 2021 - 23:20

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

En annan fördel (i min uppsättning) är att projen (HD) är mer förlåtande mot dålig bild, t.ex dålig källa eller vissa äldre filmer på 4kUBD där filmkornen blir alldeles för grovkorninga på B6:an. Påminner om myrornas krig som dom hoppar omkring ;) .

 

En OT-fråga till expertisen i tråden: Förklaring till följande?

 

Ibland på gamla svartvita filmer på SVT så hänger inte bilden ihop. Objekt som borde vara stilla emot varandra ser ut att röra sig. T.ex en tavla på väggen ser ut att röra sig i förhållande till väggen. Ofta är det mörka/ljusa föremål som inte hänger ihop. Såg det ofta på "De Glada Åren" som gick nyligen. Var väldigt vanligt förr när jag hade Boxer, sen inte tänkt på det på många år, men nu har jag noterat det igen då och då på sista tiden.



#41

Postad 02 januari 2021 - 23:26

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

En OT-fråga till expertisen i tråden: Förklaring till följande?

 

Jag tycker det låter som interlacing helt enkelt. :)



#42

Postad 02 januari 2021 - 23:33

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Jag tycker det låter som interlacing helt enkelt. :)

OK, ligger det hos SVT, Telia BB-TV eller inställningar i min kedja? kör 1080p från Teliaboxen till B6:an.



#43

Postad 02 januari 2021 - 23:39

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Om du tittar på SVT HD så är det med stor sannolikhet källmaterialet som visas upp där problemet ligger. Alltså finns det inte så mycket att göra åt saken tyvärr. Tittar du däremot på standardupplösta SVT så kan det vara något fel som Teliaboxen introducerar.



#44

Postad 02 januari 2021 - 23:45

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Om du tittar på SVT HD så är det med stor sannolikhet källmaterialet som visas upp där problemet ligger. Alltså finns det inte så mycket att göra åt saken tyvärr. Tittar du däremot på standardupplösta SVT så kan det vara något fel som Teliaboxen introducerar.

Tackar för svaret! Kör HD så då får jag låta det bero B)



#45

Postad 03 januari 2021 - 00:47

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0

Kör själv projje i både sovrummet och vardagsrummet. 

Dock en OLED som skärm till datorn, 48 tum... 

OLEDs svärta i all ära, men det är en speciell känsla med en bra projje. 



#46

Postad 03 januari 2021 - 01:08

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Kör själv projje i både sovrummet och vardagsrummet. 

Dock en OLED som skärm till datorn, 48 tum... 

OLEDs svärta i all ära, men det är en speciell känsla med en bra projje. 

 

 

Lite som jag nämnde innan... som att jämföra med äpplen och päron?  :ph34r:  :mellow:  :)

"Ska vi se på tv, tv serier, eller gå på bio?" :P 



#47

Postad 03 januari 2021 - 01:42

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Just nu kör jag en Epson 9400 projektor. 90” duk. Körde innan  Oled B6  65”.

Gillar båda men tycker Epson levererar bättre bild totalt. Speciellt om materialet inte är på topp så tycker jag Epson klarar det mycket bättre.

vi har Oled tvn i vardagsrummet.

projektorn i ett litet rum på 10kvm.

 

HDR är ingen gamechanger för mig ännu iaf.

 

Just nu tycker jag bilden är behagligare och ger en bättre filmupplevelse.

Får se vad framtiden bjuder på. Gillar ju att spela och då är det ju LG oled som är bäst just nu.



#48

Postad 03 januari 2021 - 03:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Nu skojar du väl ändå, med tanke på hur mycket du har tjatat om blindtester och korrekt återgivning av ljud? Blir ju rentav fånigt att se på bild så godtyckligt som du ändå gör. Kan inte riktigt ta det på allvar om jag ska vara ärlig... :)

Nej, jag skojar inte. Eller spelar du alltid filmerna i referensnivå?


Du har rätt i att en TVs ljusstyrka har föga med verkligheten att göra. Gå ut när solen lyser. Det är MYCKET mer ljusstyrka utomhus en ljus dag.
Och att verkligheten inte skulle vara lika skarp? Det beror ju i så fall endast på att du har för dåliga glasögon.

1. Nej, det är inte mer ljusstyrka ute en fin julidag som min LG OLED visar på stort sett alla filmer. 
2. Jag sa tvärtom, att den återgivna bilden är överdriven skarp. 



#49

Postad 03 januari 2021 - 03:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag förstår absolut vad du menar, men jag vill ändå säga att det finns ett uns av sanning i det som Nin skriver gällande skärpa även om det kräver mycket mer djupdykning än vad en tråd på Minhembio någonsin skulle innehålla. Och hans utgångspunkt är inte direkt vettig.

Det är rätt simpelt. Jämför inspelningarna mot verkligheten. Det är med samma ögon. 
 



#50

Postad 03 januari 2021 - 09:39

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Jag har nog aldrig sett en riktigt bra OLED TV med film med HDR och tur är väl det för först då skulle jag kanske känna att min Epson 9400 inte håller måttet.

 

Men bortsett från det så är det en speciell känsla för mig att starta projektorn i mitt biorum för att sen se en film (fysisk UHD) på 104". Den storleken kommer snart bli 128" och 2.35:1-skärm.

 

Ibland kollar jag på Netflix-filmer (streamat är inte så kul på hemmabion) på min 55" i mitt andra TV-rum. Det är helt ok men film ska ses på bio (hemmabio).

 

https://youtu.be/XNqQ62hGWxM

 

 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Pretorian, 03 januari 2021 - 09:42.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.