Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha Receivers 2016

189 svar till detta ämne Yamaha Receiver Förstärkare
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-A1050 (Surroundförstärkare) Rapporterad 6 8 (2) Inga priser
Yamaha RX-V381 (Surroundförstärkare) 5 8,33 (2) Inga priser
Yamaha RX-V681 (Surroundförstärkare) 4 5,6 (4) Inga priser
Yamaha RX-V481 (Surroundförstärkare) 5 6,5 (1) Inga priser
Yamaha RX-V781 (Surroundförstärkare) 6 8,44 (8) Inga priser
Yamaha RX-A3060 (Surroundförstärkare) 6 8,83 (5) Inga priser
Yamaha RX-A1060 (Surroundförstärkare) 6 7 (3) Inga priser
Yamaha RX-A2060 (Surroundförstärkare) 8 8,8 (4) Inga priser
Yamaha RX-A660 (Surroundförstärkare) 1 (0) Inga priser
Yamaha RX-A860 (Surroundförstärkare) 9 7,5 (1) Inga priser
12 relaterade trådar

#101

Postad 22 mars 2017 - 13:44

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jag plockade faktiskt hem en 860 nu.. Packa precis upp den.. Fick den för 8000.

Håller absolut med om utförandet. Luckan och byggkvalitet jämfört med 1020. Skiljer ca 5 kilo på dom med. Men samtidigt är det inte allt (hoppas jag).

Jag behövde ju faktiskt en modernare receiver pga funktionerna så får väl leva med byggkvalitet skillnaderna. En stor grej som var avgörande för mig dock är djupet på receivern. Jag hade redan fått trycka ut tvbänken en bit från väggen pga att A1020 är så djup. Skulle jag slå till på 1060 eller 2060 (eller samma med 2050 osv) så blir det tillochmed djupare. Då blir det ett större problem för min del då jag definitivt kommer behöva köpa ny tv möbel..

 

Ska testa nu närmaste dagarna då jag har öppet köp.. Se hur det känns med denna A860. Hoppas inte det är ett nerköp i ljudkvalitet varjefall från min 1020. Återkommer!

vad tyckte du om 860:n ?

Läste precis en review av audioholic där de testade den, läs den annars.. Den ger bara 35watt per kanal innan den säckar ihop och detta med 5 kanaler drivna, ännu värre med 7 kanaler blir det, dock inget som ska avgöra köp, men kan vara bra o veta..



#102

Postad 22 mars 2017 - 13:47

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de du ska ha i åtanken med 860:n också att deras pre out inte är den bästa, gäller hitta rätt slusteg, då den klipper tidigt.. kolla audioholics test och deras video om detta..

 

Annars vore de intressant o veta vad du tycker om den..



#103

Postad 23 mars 2017 - 12:22

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Vet att detta är "lite" fel tråd men testar. Skall köpa en begagnad Yamma c-xa5000 och undrar om någon vet om den har internet radio inbyggd. Jag vill alltså inte använda bluesound eller airplay eller nått annat.

#104

Postad 23 mars 2017 - 16:42

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

vad tyckte du om 860:n ?

Läste precis en review av audioholic där de testade den, läs den annars.. Den ger bara 35watt per kanal innan den säckar ihop och detta med 5 kanaler drivna, ännu värre med 7 kanaler blir det, dock inget som ska avgöra köp, men kan vara bra o veta..

 

 

de du ska ha i åtanken med 860:n också att deras pre out inte är den bästa, gäller hitta rätt slusteg, då den klipper tidigt.. kolla audioholics test och deras video om detta..

 

Annars vore de intressant o veta vad du tycker om den..

 

Hej,

Jag är väldigt osäker på hur allt det här funkar..

Jag tänkte köra 5.1 och 2st främre front presence eller atmos beroende på vad som funkar bäst. så 5.1.2 antar jag det räknas som då.. Det blir 2 högtalare som sitter i taket ovanför TVn men det är XTZ cinema s2 högtalare som blir riktade mot soffan. Vet inte hur atmos blir med den setupen..

 

Även mina 2 surroundhögtalare är XTZ cinema S2. Front är XTZ 95.44 och center 95.33

Sub är XTZ 99 W10.16 som jag tänkte köra via en DSPeaker 8033.

Andra subutgången går till en earthquaker XJ-700R som ska driva en basshaker Q10b i soffan.

 

Jag håller än så länge på med alla kopplingar efter lite renovering i vardagsrummet så jag har inte hunnit testa någonting än. Inte heller satt upp S2 surround och front presence/atmos högtalarna än..

 

Vad tror du om hur detta kommer funka med 860? Min tanke är inte att spela superhögt då jag har grannar.. Men har också sett audioholics videos om receivern. Är bara inte expert nog för att förstå vad nackdelarna innebär. Vet bara att man inte skulle ha på extra bass om högtalarna är satta på small (eller om det var large?).



#105

Postad 23 mars 2017 - 19:32

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de jag menade mest var att en receiver som ger "bara" 35 watt per kanal som kostar 10500:- om man inte hittar den som extra billigt eller demo, tycker jag är ganska mycket, för 10 papp hade jag köpt annat, men så är det, man måste  se efter behoven och vilka finesser man vill ha. t ex Onkyo 810 som säkert ger dubbla effekten för billigare peng..

 

men som jag sa, man måste kolla vad man behöver osv..

 

för övrigt låter de lite som du vet hur du ska koppla. atmos högtalarna kommer funka som du nämnde men då brukar man stråla dom mot taket så de studsar mot dig i soffan, annars ska om man har 2 atmos högtalare mer vara direkt ovan dig..... googla på atmos 5.1.2, så ser du massa bilder...



#106

Postad 24 mars 2017 - 00:23

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

de jag menade mest var att en receiver som ger "bara" 35 watt per kanal som kostar 10500:- om man inte hittar den som extra billigt eller demo, tycker jag är ganska mycket, för 10 papp hade jag köpt annat, men så är det, man måste  se efter behoven och vilka finesser man vill ha. t ex Onkyo 810 som säkert ger dubbla effekten för billigare peng..

 

men som jag sa, man måste kolla vad man behöver osv..

 

för övrigt låter de lite som du vet hur du ska koppla. atmos högtalarna kommer funka som du nämnde men då brukar man stråla dom mot taket så de studsar mot dig i soffan, annars ska om man har 2 atmos högtalare mer vara direkt ovan dig..... googla på atmos 5.1.2, så ser du massa bilder...

 

Antal watt i effekt per kanal, vad innebär det exakt? Hur högt jag kan spela? Eller påverkar det all kvalitet på ljudet även på låga nivåer?

Antar att jag inte kan göra något åt saken nu ändå. Jag har inte möjlighet att köpa en större förstärkare för det får helt enkelt inte plats. Kikade på 3020 men den var för stor så fick ta 860 för 8000kr.

 

Atmoshögtalare fick jag inte lov att sätta i taket framför soffan. Såg tydligen inte bra ut och har inte möjlighet att bygga in dom :(

Så de är ovanför TVn men riktad direkt mot soffan.. Som sagt ingen aning hur det kommer att bli,.. Antagligen kan jag glömma dom som atmos högtalare och bara köra på yamahas front presence med lite dialoge lift upp till dom så man får lite större ljudbild precis fram vid TVn. Ingen aning hur det kommer bli heller dock :) .. Får se kanske lika gärna får ha högtalarna uppsatta där men inte användas om jag inte får till det bra.. Var dock ända stället jag kunnde sätta dom. Atmos studsande högtalare på frontarna till taket känns inte som det kommer lyckas i mitt rum..



#107

Postad 25 mars 2017 - 16:16

Unregisteredcb365a13
  • Unregisteredcb365a13
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Det är många som tycker att ljud skall lyssnas på så opåverkat som möjligt, specifikt i lägen direkt eller straight eller vad de må heta.
Själv är jag mycket imponerad av Yamahas DSP mjukvara där DSP HD finns i 3060 och inte i de lägre modellerna.
I kombination med atmos högtalare och bra kalibrering ger detta en häftig ljudupplevelse som en 2060 inte riktigt kom i närheten av när jag testade dessa.

För min del är detta den stora skillnaden i 2060/3060, skillnaden i effekt mellan dessa tycker jag är försumbar och resterande funktionalitet presterar lika.

Om det är värt prisskillnaden? För mig är det det!

#108

Postad 25 mars 2017 - 17:21

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

vet inte hur atmos kommer att prestera där de placeras ovanför front, någon annan får svara på det.

35 watt per kanal är endast då alla 5 kanalerna utnyttjas samtidigt, visst de händer inte ofta, men i actionscener i filmer samt live konsert bluray så brakar de ofta loss, och då kommer det att märkas om man spelar högt.. annars knappt.

 

Jag gillar o leka med lägena i receivern:s DSP funktioner, dock vet jag att om man kör rakt av som filmen/musiken är inspelad och har bra högtalare/sub samt bra akustik, vinner man sällan på att använda DSP och förvränga ljudet, men ljud är ju en smaksak så klart. Tror de ligger mycket tid bakom ljudinspelningar i de flesta allvarliga filmer o muisk produktioner och det är nog tänkt man ska lyssna på ljudet straight....



#109

Postad 28 mars 2017 - 23:18

Javise
  • Javise
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Hittar inte en enda review på A660. Lite oroande att läsa att betydligt dyrare 860 hade problem...

Hur tror ni A660 står sig mot övriga skiktet i 4-5000kr?

t.ex.

Onkyo TX-NR656
Pioneer VSX-1131



#110

Postad 01 april 2017 - 11:15

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Hej,

 

Har två stycken problem jag verkligen önskar nån kan hjälpa mig med.

Har precis igår kväll börjat att testa mina helt nyinkopplade grejjer. Allt från receivern ( RX-A860 ) till amp till buttkicker till nya hörlurar är helt nytt och aldrig inställt eller testat..

 

1: Buttkicker problem:

Har köpt en buttkicker av märke Earthquaker Q10-b och en amp till som ska driva den: earthquaker XJ-700R. Denna ska kopplas med en y-split eller en vanlig RCA sub kabel från receiverns subout till ampen. Supporten rekommenderade mig en kabel som går med en RCA in i receivern och en röd och en vit RCA in till ampen (detta man kallar ysplit?)

 

Min andra sub out utgång på receivern är kopplad till en SUB.

När jag kör testtones (eller annat testmaterial) från receivern så reagerar subben som den ska, men ampen/buttkickern reagerar inte ens. På configurationsbilden visas att jag har en subwoofer ikopplat, visar den 2st subbar på bilden om man har 2 inkopplade i varsin subout?

 

Hur som helst så har jag testat att köra utan sub och bara koppla en kabel från subutgången på receivern till ampen som är kopplad till buttkickern. Configurationsbilden i receivern visar då en sub men det blir ingen reaktion alls i buttkickern även när jag maxat volym och +10db på subsignalen..

 

Kopplar jag däremot min MP3 direkt till ampen via en 2rca till en 3.5mm så funkar ampen och buttkickern och reagerar på musiken. Så Amp och buttkicker fungerar, kablar är rätt dragna till buttkickern osv... Det verkar bara som att den vägrar reagera på subsignal från receivern...

 

Vad kan vara fel?

 

2: Optical out?

Receivern har ingen optical out utgång vilket jag behöver till mina hörlurar.. Kan jag lösa detta på något sätt? Vill helst inte använda någon av mina 2xHDMI out till detta då dessa går in i TVn för olika prylar. Ena är playstation där ja spelar spel och andra är nvidia shield där jag kollar film. Så vill att de kommer in i olika HDMI in på TVn så att jag kan ha olika TV inställningar för de olika signalerna..

 

Tack så mycket!

 

EDIT:

Löste problem 1 genom att ändra maxgränsen på volymen i yamaha receivern till +15 db och sen maxa till +10db på subkanalen och testa testsignalen med högsta volym på receiver och amp. Då skakade basshakern

 

Löste problem 2 genom att skita i digital out till mina hörlurar och låta Dacen i min receiver göra om digitala ljudsignalen till optisk och skicka det via analoga kablar till hörlurarna istället (sennheiser RS 185)


Redigerat av Unregistered3707b322, 01 april 2017 - 21:13.


#111

Postad 07 april 2017 - 19:07

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Prissänkning på 2060/3060 idag! Tillfällig historia eller etablering av ny prisnivå? Blir jäkligt sugen på att dra hem en 3060 nu för 19.990 kr. Sitter även och spanar på Denon X4300h till 13.500 kr (11-tusen från Tyskland). Har ju två Rotel RMB1075 som sköter förstärkeriet. Denon har en spännande app nu som man kan tweeka kurvorna med. Samtidigt får Yamaha genomgående bra reviews från alla håll medan det är lite si och så med 4300. Har en RX-A3010 idag men vill köra atmos.... Vad gör man?

Edit: äsch, jag slog till på en Yamaha RX-A3060. Främsta nackdelen är att fjärrkontrollen saknar bakbelysning. Får hitta en Harmony fjärr istället. Det verkade som att det var BRL som hade ett uppackat exemplar medan Hembiobutiken hade två svarta ex hemma till 19.990 kr. Övriga handlare ligger fortfarande på 24.990 kr.

Redigerat av Saturnus, 07 april 2017 - 19:18.


#112

Postad 07 april 2017 - 23:00

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Prissänkning på 2060/3060 idag! Tillfällig historia eller etablering av ny prisnivå? Blir jäkligt sugen på att dra hem en 3060 nu för 19.990 kr. Sitter även och spanar på Denon X4300h till 13.500 kr (11-tusen från Tyskland). Har ju två Rotel RMB1075 som sköter förstärkeriet. Denon har en spännande app nu som man kan tweeka kurvorna med. Samtidigt får Yamaha genomgående bra reviews från alla håll medan det är lite si och så med 4300. Har en RX-A3010 idag men vill köra atmos.... Vad gör man?

Edit: äsch, jag slog till på en Yamaha RX-A3060. Främsta nackdelen är att fjärrkontrollen saknar bakbelysning. Får hitta en Harmony fjärr istället. Det verkade som att det var BRL som hade ett uppackat exemplar medan Hembiobutiken hade två svarta ex hemma till 19.990 kr. Övriga handlare ligger fortfarande på 24.990 kr.

 

Har du jämfört 'Yamaha RX-A3060' mot 'Denon AVR-X7200WA' som båda ligger på samma pris just nu...? 

 

'Denon AVR-X7200WA' har fått väldigt bra recentioner från alla håll, och är väl byggt (i Japan). 'Yamaha RX-A3060' är visserligen nyare modell, dock från specen på pappret känns 'Denon AVR-X7200WA' starkare alternativ (sett utifrån ljudegenskaper) enligt mig. Fast jag varken äger eller har hört dessa två irl, har idag en gammal Marantz, som behöver ersättas... .-)



#113

Postad 08 april 2017 - 08:33

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Har du jämfört 'Yamaha RX-A3060' mot 'Denon AVR-X7200WA' som båda ligger på samma pris just nu...? 
 
'Denon AVR-X7200WA' har fått väldigt bra recentioner från alla håll, och är väl byggt (i Japan). 'Yamaha RX-A3060' är visserligen nyare modell, dock från specen på pappret känns 'Denon AVR-X7200WA' starkare alternativ (sett utifrån ljudegenskaper) enligt mig. Fast jag varken äger eller har hört dessa två irl, har idag en gammal Marantz, som behöver ersättas... .-)

Den har funnits med i tankarna ja. Just nu är det många på andra forum som är besvikna på att modellerna från 2015 och tidigare inte är kompatibla med den nya Audyssey-appen som tillåter justering av de inmätta kurvorna. Jag hade nog valt en X4300H och fått appstyrningen i så fall. Yamaha har ju haft den möjligheten länge även om justeringen sker via menyn. Nu blev det ännu en Yamaha, tredje i raden. Hoppas den är riktigt bra!

#114

Postad 10 april 2017 - 12:41

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Hittar inte någonstans men V-AUX hdmi ingången på frontpanelen är väl HDMI 2.0 och kompatibel med 4:4:4 60hz/4k osv precis som alla andra ingångar förutom HDCP 2.2 .. ?

 

På en RX-A860


Redigerat av Unregistered3707b322, 10 april 2017 - 12:41.


#115

Postad 10 april 2017 - 20:48

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Hittar inte någonstans men V-AUX hdmi ingången på frontpanelen är väl HDMI 2.0 och kompatibel med 4:4:4 60hz/4k osv precis som alla andra ingångar förutom HDCP 2.2 .. ?
 
På en RX-A860

Allt tyder på det ja. Yamaha specar alla 8 hdmi-ingångar likadant, varav 7 på baksidan och den 8:e på framsidan. Jag roade mig med att titta igenom manualen till 860 och inga begränsningar nämns speciellt för den främre porten.

#116

Postad 10 april 2017 - 22:54

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Allt tyder på det ja. Yamaha specar alla 8 hdmi-ingångar likadant, varav 7 på baksidan och den 8:e på framsidan. Jag roade mig med att titta igenom manualen till 860 och inga begränsningar nämns speciellt för den främre porten.

 

Tack!

Ja jag har själv manualen här.. över 100 sidor så känns som att man får gå igenom den delen som är relevant för det man ska göra för varje gång. Särkilt för en rookie som mig. Men jag har inte heller hittat något i HDMI sektionerna om att den är begränsad..

Men ja fick lite problem häromdagen med en supra kabel som gick från dator till den porten.. kunde inte välja RGB full utan blev limited bara.. osäker på varför-..



#117

Postad 11 april 2017 - 20:13

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Tack!
Ja jag har själv manualen här.. över 100 sidor så känns som att man får gå igenom den delen som är relevant för det man ska göra för varje gång. Särkilt för en rookie som mig. Men jag har inte heller hittat något i HDMI sektionerna om att den är begränsad..
Men ja fick lite problem häromdagen med en supra kabel som gick från dator till den porten.. kunde inte välja RGB full utan blev limited bara.. osäker på varför-..

Jag kanske har förklaringen. I manualen till den RX-A3060 jag beställt står det på sidan 155 under 4K Mode att HDMI V-AUX på fronten bara stödjer 4:2:0.

#118

Postad 11 april 2017 - 22:27

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Prissänkning på 2060/3060 idag! Tillfällig historia eller etablering av ny prisnivå? Blir jäkligt sugen på att dra hem en 3060 nu för 19.990 kr. Sitter även och spanar på Denon X4300h till 13.500 kr (11-tusen från Tyskland). Har ju två Rotel RMB1075 som sköter förstärkeriet. Denon har en spännande app nu som man kan tweeka kurvorna med. Samtidigt får Yamaha genomgående bra reviews från alla håll medan det är lite si och så med 4300. Har en RX-A3010 idag men vill köra atmos.... Vad gör man?

Edit: äsch, jag slog till på en Yamaha RX-A3060. Främsta nackdelen är att fjärrkontrollen saknar bakbelysning. Får hitta en Harmony fjärr istället. Det verkade som att det var BRL som hade ett uppackat exemplar medan Hembiobutiken hade två svarta ex hemma till 19.990 kr. Övriga handlare ligger fortfarande på 24.990 kr.

 

 

Är du nöjd med ditt Yamaha RX-A3060 köp? Hur låter ljudet - musik vs film, stereo vs surround? Känns det prisvärd för 20 lax? Hyr känns byggkvalite? Hur är värmeutvecklingen vid fulllastad?


Redigerat av xxxx, 11 april 2017 - 22:27.


#119

Postad 12 april 2017 - 07:35

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Är du nöjd med ditt Yamaha RX-A3060 köp? Hur låter ljudet - musik vs film, stereo vs surround? Känns det prisvärd för 20 lax? Hyr känns byggkvalite? Hur är värmeutvecklingen vid fulllastad?

Vi får se - den levereras under dagen! Jag har läst en hel del reviews och forumtrådar om de receivers som intresserar mig, dvs Denon, Marantz, Yamaha, och den som genomgående får höga betyg är just RX-A3060. Jag har dessutom haft Yamaha en hel massa år, så det underlättar ju när det kommer till inställningar. Men utan att själv ha provat produkten så anses den prisvärd, ha mycket bra ljud- och byggkvalitet samt ha relativt låg värmeutveckling.

Aningen märkligt är att några reviews anser att den låter bäst i pure direct mode trots sin nya 64 bitars YPAO! Jag blir inte helt klok på vad receivern gör med signalen när man t ex spelar upp ett 7.1 DTS Master HD ljudspår i pure direct. Stängs all processing av eller behålls t ex avståndsinställningarna? Jag experimenterade med min RX-A3010 och blev faktiskt förvånad över hur pass bra det lät!

#120

Postad 12 april 2017 - 12:48

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Har en gammal Marantz SR9300 idag som jag vill ersätta. Från olika forum och tester, så verkar att Yamaha är en säker investering sett ur kvalité och avsaknad av olika tekniska problem. Senast läste att Denon/Marantz har kompatibilitetsproblem med bl a Oppo och Roku, där Yamaha spelar ihop med dessa utan problem.

Yamaha Aventage serien med RX-3060 i spetsen är ett mycket intressant alternativ. Har aldrig haft en Yamaha. Hur står Yamaha 3060 ljudmässigt i jämförelse mot Denon 7200/6200, Marantz 7011/6011, och kanske även Pioneer/Onkyo D-klass flaggskeppen, enligt dig?

Redigerat av xxxx, 12 april 2017 - 12:49.


#121

Postad 12 april 2017 - 15:59

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Jag läste också om de problemen ja. Yamaha verkar ha fått ihop en väl fungerande produktlinje i Aventage. Det jag kan sakna är att kunna släcka frontpanelen helt och en bakgrundsbelyst fjärrkontroll. Varför avvek de från det konceptet? Fjärren till min RX-A3010 från 2011 är belyst och äter definitivt inte batterier. I en mörk biogrotta blir ju den nuvarande fjärren ett aber att manövrera. Måste hitta en extern lösning. Appen orkar jag inte med.

Tyvärr har jag inte lyssnat på de receivers du nämner, men har svårt att tro att de låter märkbart sämre än Yamaha. Audyssey lockar mig en aning då jag hittills blivit imponerad av vad det systemet åstadkommit på äldre modeller. Hoppas YAPO inte ligger allt för långt efter. Kan man leva utan den nya appen till Audyssey tror jag Denon 6200 är ett ljudmässigt klipp för pengarna.

Har just kommit hem med fyra atmoshögtalare som ska monteras i akustiktaket i helgen (om jag lyckas räkna ut hur man tar upp snygga runda hål i ecophonplattor :-) Sen blir det köra av. Packar inte upp receivern innan dess då jag inte vill köra kalibreringen två gånger.

Redigerat av Saturnus, 12 april 2017 - 16:00.


#122

Postad 12 april 2017 - 20:49

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Jag kanske har förklaringen. I manualen till den RX-A3060 jag beställt står det på sidan 155 under 4K Mode att HDMI V-AUX på fronten bara stödjer 4:2:0.

 

Ohhh!! Tack

 

Detta måste jag kolla upp.. Men visst är det RGB 4:4:4 jag vill ha för att spela spel från datorn till TVn korrekt? Inte HDR spel alltså utan vanliga..



#123

Postad 12 april 2017 - 21:04

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Ohhh!! Tack
 
Detta måste jag kolla upp.. Men visst är det RGB 4:4:4 jag vill ha för att spela spel från datorn till TVn korrekt? Inte HDR spel alltså utan vanliga..

Testa att fråga i speldelen här på forumet. Jag kan för lite om den saken. 4:2:0 ger dock mer blockiga pixelstrukturer än 4:4:4, även om antagligen RGB fortfarande levereras. Får du bättre bild via ingång 1-7 än V-aux så har du förmodligen förklaringen där.

#124

Postad 17 april 2017 - 09:13

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
2016 års line-up får stöd för Dolby Vision.

https://ce-pro.eu/20...g-tidal-deezer/

#125

Postad 18 april 2017 - 20:22

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
....och här en länk till Yamahas officiella tillkännagivande om support för Dolby Vision (och Tidal om någon använder den tjänsten ;-)

https://europe.yamah...rxa_update.html

Passar även på att länka till en blogg som berättar mer om YPAO och RSC.

https://simplehomeci...-configuration/

#126

Postad 18 april 2017 - 21:07

Unregistered38aaaed3
  • Unregistered38aaaed3
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 1

Märkligt att inte 781 för stöd för detta när 681an får det.

 

....och här en länk till Yamahas officiella tillkännagivande om support för Dolby Vision (och Tidal om någon använder den tjänsten ;-)

https://europe.yamah...rxa_update.html

Passar även på att länka till en blogg som berättar mer om YPAO och RSC.

https://simplehomeci...-configuration/

 

Märkligt att inte 781 får stöd för Dolby Vision när 681an får det.



#127

Postad 19 april 2017 - 13:10

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Det är först när uppdateringarna verkligen är släppta som vi vet vilka förstärkare som får dem.
 
Har haft Yamaha sedan 1989 och vissa uppdateringar har kommit till förstärkarna men noll på Yamahas webbsida om dem.

Ditt CX-A5100 försteg verkar också omfattas av uppdateringen. Det kom 2015, så frågan är varför inte 2015 års receivermodeller redan nu kan bekräftas aktuella för DV update?

#128

Postad 21 april 2017 - 07:24

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Ditt CX-A5100 försteg verkar också omfattas av uppdateringen. Det kom 2015, så frågan är varför inte 2015 års receivermodeller redan nu kan bekräftas aktuella för DV update?


För att det är flaggskepps modellen så kommer den få tidal via musiccast samt resten .

#129

Postad 21 april 2017 - 17:27

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Få Tidal via Musiccast stämmer inte utan uppdateringar kommer via nätverket eller via USB sticka.


Ja det är klart uppdateringen kommer via nätet men sen kan du köra tidal via musiccast

#130

Postad 21 april 2017 - 23:07

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Ska nu skaffa ett extra TV-rum. I det nuvarande rummet har jag en gammal Denon AVR1911 och funderar på att köra Denon även i det nya rummet i form av AVR-X2300W, men blir lite intresserad av RX-V781 (eller om det kommer en 2017 snart i samma klass).

Så finns det några jämförelser eller fördelar med att hoppa på Yamaha istället för Denon (valde ursprungligen Denon framför en Onkyo som jag aldrig riktigt blev vän med).

Är Yamahas egna rumskorrikering i klass med standarder som audyssey Multi-EX-XT och liknande?

Angående storleken är jag lite orolig för djupet (och att knö in den i ett 40cm IKEA skåp)



#131

Postad 21 april 2017 - 23:16

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Aha V383, 483, 583, 683 har kommit, men ingen 783 (vad hände med 782?). Värt att vänta på?

Verkar inte vara nån skillnad på 681 och 683

http://usa.yamaha.co...5_&mode=compare



#132

Postad 22 april 2017 - 15:59

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Fråga om Yamaha 3060: kan man fördela slutstegen på den helt efter behov? Kan man tex använda ett trekanaligt externt slutsteg till LCR och använda tex 3060:s steg för frontare till atmos eller surround?

#133

Postad 02 maj 2017 - 20:39

mb450se
  • mb450se
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Vad tror ni om priset på 3060 kommer det gå ner mer eller stanna där det är nu när nästa serie är presenterad?



#134

Postad 02 maj 2017 - 20:50

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Vad tror ni om priset på 3060 kommer det gå ner mer eller stanna där det är nu när nästa serie är presenterad?

Ett tips kan vara att titta på prisutvecklingen för RX-A3050 när ersättaren presenterades. Finns på Prisjakt.

Vilka är de väsentligaste skillnaderna mellan RX-A3070 och föregångaren?

#135

Postad 05 maj 2017 - 08:09

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Ett tips kan vara att titta på prisutvecklingen för RX-A3050 när ersättaren presenterades. Finns på Prisjakt.
Vilka är de väsentligaste skillnaderna mellan RX-A3070 och föregångaren?

Här är en jämförelse mellan 3070 och 3060. Huvudnumret verkar vara nya DAC:ar, XLR inputs för FR/FL och nya fötter. Även stöd för DV vilket 3060 m fl får till hösten via FW update.

http://usa.yamaha.co...0_&mode=compare

Om nya DAC:arna - http://www.esstech.c...udiophile-dacs/

#136

Postad 09 juli 2017 - 17:14

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Kopplade in min rxv 781 igår, allt fungerade, gjorde lite inställningar. Allt fungerade fint. Idag har jag bara bild från htpcn när jag har on screen inställningar uppe. Vad har jag ställt in för knas :-P? Får det inte att fungera ingen

#137

Postad 09 juli 2017 - 20:24

Unregisteredd4b81901
  • Unregisteredd4b81901
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Va tydligen dom nya hdmi kablarna som var boven :-/

#138

Postad 09 juli 2017 - 20:35

Nixta1
  • Nixta1
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hej!

 

Vad är den stora skillnaden på Yamaha RX-V781 och Yamaha RX-A860 missade kampanjen på A860 för 5990: men fått ett pris för 7490:- är det ett bra pris eller räcker en V781. Sitter på en Onkyo TX-NR656 som jag inte är så nöjd med utan vill testa Yamaha.



#139

Postad 11 juli 2017 - 16:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Va tydligen dom nya hdmi kablarna som var boven :-/

dela gärna med dig mer info, vilka kablar osv, så andra kan undvika köpa samma kablar till den receivern kanske.



#140

Postad 11 juli 2017 - 16:44

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

När jag ändå är här i Yamaha tråden :)

 

Är sub1 och sub2 utgångarna på RX2060 oberoende av varandra?



#141

Postad 11 juli 2017 - 16:53

tberacing
  • tberacing
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Yes är de :)

#142

Postad 11 juli 2017 - 21:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ok, så man kan individuellt oberoende av av varandra justera: distans, peq frekvens osv för sub1 och sub2....

 

bra isf, för läste på audoholics sida om rx 2060 där kommentarerna kommer att sub1o sub2 skulle ha samma signal ut från bägge, men d¨måste de haft fel då.....................



#143

Postad 18 juli 2017 - 14:05

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Yamaha RX-A860 måste räknas som större än Yamaha RX-V781. Den har fler HDMI in 7 mot 5 och den är dessutom på listan över den stora uppdateringen som kommer i slutet av året vilket inte Yamaha RX-V781 är.

 

Vad gäller detta? Källa på var man kan läsa mer om detta.. ?



#144

Postad 18 juli 2017 - 19:13

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Vad gäller detta? Källa på var man kan läsa mer om detta.. ?

 

Här



#145

Postad 18 juli 2017 - 19:15

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

 

Mäktigt! tack

Även min LG Oled E6v kommer uppdateras med DV och HLG.,. Nu är det bara UB700 bluray spelaren och nvidia shield kvar så har hela kedjan fått uppdateringarna..



#146

Postad 19 juli 2017 - 19:22

Nixta1
  • Nixta1
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

En fråga har precis köpt en Yamaha undrar hur man ställer i frekvensen för basen. Går på Front, center och bakhögtalare (0-200hz). Men står bara (use) har jag för mig när man går in inställningar för på sw.

 

Har även köpt en till bas, hur ställer jag in förstärkaren på bästa sätt när jag har två stycken med hjälp av micken. Dvs nu har jag dubbla basar.

 

Samt om ni har några tips på inställningar har gått från en Onkyo till en A860.


Redigerat av Nixta1, 20 juli 2017 - 06:19.


#147

Postad 30 juli 2017 - 11:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Fråga om Yamaha 3060: kan man fördela slutstegen på den helt efter behov? Kan man tex använda ett trekanaligt externt slutsteg till LCR och använda tex 3060:s steg för frontare till atmos eller surround?


Ja detta går. Manualen säger inget om det men alla preout verkar funka. Jag kör ett primare 30.3 til RCL och 3060 til surround och ett par trådlösa hörlurar via zone preout.

Det finns inga förinställda varianter för detta men förstärkaren ser vad du gjort och det bara funkar.

Jag ska också lägga til atmos på sikt och har då plats till detta i 3060 och tänker 5.1.2 eller kanske 7.1.2

#148

Postad 30 juli 2017 - 11:30

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Nej, de inbyggda stegen till frontarna är DEDIKERADE till just frontarna. Tyvärr.

Kommande Rotel-recievern kommer att klara detta.

 

Min Onkyo RZ-1100 har inte heller den finessen, men den har en annan bra finess; Man kan stänga av valfria slutsteg i setuppen. då slipper de arbeta när man har externa slutsteg inkopplade. Och så kan man ha högtalarkablar inkopplade i förstärkaren men inte i högtalarna om man ibland vill använda de inbyggda stegen, utan risk för kortslutning!



#149

Postad 30 juli 2017 - 11:41

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Nej, de inbyggda stegen till frontarna är DEDIKERADE till just frontarna. Tyvärr.

 

 

 

 

Inte på 3060 och dess föregångare. Kör själv en 3030 i 11.1 med slutsteg till frontarna och 3030 sköter resten.



#150

Postad 30 juli 2017 - 11:57

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Jaså? Jag hade en 3010 och den hade inte den finessen.






Även taggad med Yamaha, Receiver, Förstärkare

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.