Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad mellan "filmbas" och "musikbas"?

380 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 28 februari 2012 - 16:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Alla här i tråden är ju överens i sak. Nu debbateras bara vad man skall kalla subbarna.

Subwoofer är ett dåligt ord då de flesta sådana inte spelar särskilt djup bas. Om jag fick bestämma skulle det heta Bashögtalare om den inte klarar mer lågfrekvent än -3dB @ 30 Hz och Djupbashögtalare om den klarar det. Uttrycket "låg bas" gillar jag inte heller. Låg bas betyder svagt ljud för mig. Djup bas betyder lågfrekvent bas i min värld men det bästa är att säga just lågfrekevent bas.

Eller har jag kanske fel? Inte omöjligt. :P

Redigerat av hassesolo, 28 februari 2012 - 16:51.


#52

Postad 28 februari 2012 - 16:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Precis Mikael :)

Redigerat av MKarlsson74, 28 februari 2012 - 16:34.


#53

Postad 28 februari 2012 - 16:36

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Eller varför inte begreppen "dedicated woofer" för första exemplet och "dedicated sub-woofer" för det andra?

För att inte blandas ihop med woofer- element i golvare.

#54

Postad 28 februari 2012 - 16:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Hassesolo, intressant. Men även 100 hz är ju bas" så jag tror nog det lättaste är att tala om "subwoofer/basmodul" och sen precisera vad man menar. T ex så skulle man kunna säga att "X" är en djupbashögtalare, fast den är en liten 10 tummare i en för liten låda som med rejäl boostning kan ge 20 hz, men inte kan ge någon som helst ljudtryck med detta. :)

#55

Postad 28 februari 2012 - 16:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Vi är visst många som är överens i fallet då. 30hz är alltid 30hz :) detta kan vi även få vetenskapligt påbackat

#56

Postad 28 februari 2012 - 16:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Eller varför inte begreppen "dedicated woofer" för första exemplet och "dedicated sub-woofer" för det andra?

För att inte blandas ihop med woofer- element i golvare.


Inte så dumt. Men det vore trevligt med ett svenskt namn också. :)

#57

Postad 28 februari 2012 - 16:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Shit, detta måste var ett rekord, eller iaf ett world first att de flesta i en tråd från dig Karlsson eller egentligen överhuvudtaget där de flesta är överrens även om dom inte tror det själva pga begreppsförvirring.

Och det skriver jag som en komplimang och en rolig iaktagelse, brothers unite typ ;)

Redigerat av masse70, 28 februari 2012 - 16:55.


#58

Postad 28 februari 2012 - 16:58

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Inte så dumt. Men det vore trevligt med ett svenskt namn också. :)


Men det är ju så mycket coolare me lite änglish amärrikan! ;)

Men ok då, "basmodul" och "låg / djupbasmodul"?

Redigerat av masse70, 28 februari 2012 - 16:59.


#59

Postad 28 februari 2012 - 17:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
basmodul och djupbasmodul. absolut, det lät skitbra. det börjar vi använda oss av i framtiden =)
vart går gränsen för dessa?

#60

Postad 28 februari 2012 - 17:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Vart ska man lägga mitt exempel då? En liten 10 tummare i liten låda som med massiv EQ fixar 20 hz men som inte klarar av det med någon som helst ljudtryck? :)

#61

Postad 28 februari 2012 - 17:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Vart ska man lägga mitt exempel då? En liten 10 tummare i liten låda som med massiv EQ fixar 20 hz men som inte klarar av det med någon som helst ljudtryck? :)

Bland "skräpbasar"?

Eller "sub-par subwoofer"

Redigerat av masse70, 28 februari 2012 - 17:31.


#62

Postad 28 februari 2012 - 17:34

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Inte läst hela tråden, bara första inlägget. Men när jag hör "filmbas" så tänker jag t.ex när en bil exploderar eller när en helikopter flyger förbi på nära håll.
När jag hör "musikbas" tänker jag typ dubbeltramp, kontrabas osv.

Om det är t.ex en massa explosioner som spelas så har jag inte så högra krav att basen måste vara "precis, snabb och torr" utan snarare att det trycker på rejält. När jag t.ex lyssnar på musik med dubbeltramp eller med kontrabasar så vill jag att basen ska "hänga med" och låta korrekt, samtidigt inte vara högre än resten av ljudet.

Visst, det är mycket musik i film numera men dom stunderna så räknas det väl ändå som musik även fast musiken är i en film? Filmljud är ju just explosioner och sådant.

#63

Postad 28 februari 2012 - 17:34

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0

Eller "sub-par subwoofer"


Trots att jag är skittrött i slutet av arbetsdagen så drog jag på smilbanden här.

#64

Postad 28 februari 2012 - 17:38

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0

Inte läst hela tråden, bara första inlägget. Men när jag hör "filmbas" så tänker jag t.ex när en bil exploderar eller när en helikopter flyger förbi på nära håll.
När jag hör "musikbas" tänker jag typ dubbeltramp, kontrabas osv.

Om det är t.ex en massa explosioner som spelas så har jag inte så högra krav att basen måste vara "precis, snabb och torr" utan snarare att det trycker på rejält. När jag t.ex lyssnar på musik med dubbeltramp eller med kontrabasar så vill jag att basen ska "hänga med" och låta korrekt, samtidigt inte vara högre än resten av ljudet.

Visst, det är mycket musik i film numera men dom stunderna så räknas det väl ändå som musik även fast musiken är i en film? Filmljud är ju just explosioner och sådant.


Tror det där är en vanlig uppfattning och inte så konstig heller. Tror den kommer sig av att man inte hört "precis, snabb och torr" bas som dessutom går rejält djupt. Det finns högkvalitativ basåtergivning som klarar både filmer och musik med bravur och det är maffigt vill jag lova. Tror inte man vill gå tillbaka om man blivit utsatt för det, faktiskt.

#65

Postad 28 februari 2012 - 17:38

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Inte läst hela tråden, bara första inlägget.

Läs resten så har du nog svaret på ditt inlägg :)

#66

Postad 28 februari 2012 - 17:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Vad talar vi om? Vad är ren musik och ren filmljud?
Ställer samma fråga igen: om ljudet på filmen och ljudet från musiken har samma frekvensspektrum, anser du fortfarande det kommer låta olika?


Men då har du inte tagit hänsyn till om det är en snabb transient, eller en sinus. Klart det kan låta olika.
Transientsvar, och den sammanlagda grupplöptiden är mycket viktig för vad baslådan ska användas till.
Det finns helt klart olika krav på bas, beroende på vad man lyssnar på för musik, och vad man tittar på för film.
Enkelt.

#67

Postad 28 februari 2012 - 17:42

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Men då har du inte tagit hänsyn till om det är en snabb transient, eller en sinus. Klart det kan låta olika.
Transientsvar, och den sammanlagda grupplöptiden är mycket viktig för vad baslådan ska användas till.
Det finns helt klart olika krav på bas, beroende på vad man lyssnar på för musik, och vad man tittar på för film.
Enkelt.

Att man kan ha olika krav är en sak, men det betyder inte att det är skillnad på "filmbas" och "musikbas", vilket vi redan tagit upp i tråden.

#68

Postad 28 februari 2012 - 17:47

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Trots att jag är skittrött i slutet av arbetsdagen så drog jag på smilbanden här.

:D

Men då har du inte tagit hänsyn till om det är en snabb transient, eller en sinus. Klart det kan låta olika.
Transientsvar, och den sammanlagda grupplöptiden är mycket viktig för vad baslådan ska användas till.
Det finns helt klart olika krav på bas, beroende på vad man lyssnar på för musik, och vad man tittar på för film.
Enkelt.

Hey, varför är du här och bråkar när du har den mest baskompetenta anläggningen på forat? :)

Menat med välmening.....

#69

Postad 28 februari 2012 - 17:47

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Det finns högkvalitativ basåtergivning som klarar både filmer och musik med bravur och det är maffigt vill jag lova. Tror inte man vill gå tillbaka om man blivit utsatt för det, faktiskt.


Triangle hade en intressant rigg på Arken senaste gången. Dom spelade nyaste Transformersfilmen och jäklar vad det var maffigt. Gick dit igen senare och då spelade dom musik och även det lät ruskigt bra ;) Men då kostade den anläggningen nog över miljonen också...

#70

Postad 28 februari 2012 - 17:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Hey, varför är du här och bråkar när du har den mest baskompetenta anläggningen på forat? :)

Menat med välmening.....


För att förut hade jag ett par basrör. Remember ? Dom funkade alldeles utmärkt till 99% av all film jag matade dom med, men sög till 80% av musiken jag lyssnar på.

#71

Postad 28 februari 2012 - 17:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Triangle hade en intressant rigg på Arken senaste gången. Dom spelade nyaste Transformersfilmen och jäklar vad det var maffigt. Gick dit igen senare och då spelade dom musik och även det lät ruskigt bra ;) Men då kostade den anläggningen nog över miljonen också...

Det kräver ju knappast över en miljon för att kunna fixa schysst basljud :o ;)

För att förut hade jag ett par basrör. Remember ? Dom funkade alldeles utmärkt till 99% av all film jag matade dom med, men sög till 80% av musiken jag lyssnar på.

Skulle du lika gärna lyssnat på basrören till filmer istället för dina nya basar?

#72

Postad 28 februari 2012 - 17:51

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Det kräver ju knappast över en miljon för att kunna fixa schysst basljud :o ;)


Nä, det har du rätt i. Men just den anläggningen kostade nog så mycket. Bygger man själv så kan man bygga tillräckliga grejor för 50-60kkr skulle jag tro ;)

#73

Postad 28 februari 2012 - 17:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

För att förut hade jag ett par basrör. Remember ? Dom funkade alldeles utmärkt till 99% av all film jag matade dom med, men sög till 80% av musiken jag lyssnar på.

Hey var inte syrak nu, jag menade med glimten i ögat.

Eller var det så enkelt att du inte lyssnade lika kritiskt till film som till musik?

Vilket jag personligen tror är föremål för det mesta av meningsskiljaktightererna i denna tråd.

#74

Postad 28 februari 2012 - 17:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Nä, det har du rätt i. Men just den anläggningen kostade nog så mycket. Bygger man själv så kan man bygga tillräckliga grejor för 50-60kkr skulle jag tro ;)

Personligen så tror jag inte själva priset spelar så stor roll. Gör man rätt så blir det rätt och gör man fel så blir det fel oavsett hur mycket pengar man plöjer ner :)

#75

Postad 28 februari 2012 - 17:56

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

För att förut hade jag ett par basrör. Remember ? Dom funkade alldeles utmärkt till 99% av all film jag matade dom med, men sög till 80% av musiken jag lyssnar på.


Då kan vi dra slutsatsen att du gillar djup bumlig bas till film kanske? Eller att du inte har några direkta krav på filmbas? =))

Redigerat av Mikael_80, 28 februari 2012 - 17:57.


#76

Postad 28 februari 2012 - 18:10

Flame
  • Flame
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Någon som vet hur långt ner i Hz "rånscenen" i The Dark Knight går? Tänkte på i början där när de krossar en ruta för att åka linbana ut till bankens tak. Varken mina RX8 (32 Hz) eller mina gamla Black Diamond V1 (28 Hz) klarade det. Någonstans mellan 23-28 Hz är det iaf.

Redigerat av Flame, 28 februari 2012 - 18:11.


#77

Postad 28 februari 2012 - 18:59

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0

Någon som vet hur långt ner i Hz "rånscenen" i The Dark Knight går? Tänkte på i början där när de krossar en ruta för att åka linbana ut till bankens tak. Varken mina RX8 (32 Hz) eller mina gamla Black Diamond V1 (28 Hz) klarade det. Någonstans mellan 23-28 Hz är det iaf.


När ligger den scenen? Det finns flera partier i The Dark Knight som går ner till kring 10 Hz med hög nivå.

#78

Postad 28 februari 2012 - 19:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Skulle du lika gärna lyssnat på basrören till filmer istället för dina nya basar?


Inte "lika gärna". Transientsvaret i rören var ju bedrövligt. I dom nya är det superbt.
Dom nya funkar till 100% av all film.

Hey var inte syrak nu, jag menade med glimten i ögat.

Eller var det så enkelt att du inte lyssnade lika kritiskt till film som till musik?

Vilket jag personligen tror är föremål för det mesta av meningsskiljaktightererna i denna tråd.


Jag glömde smileyn. Fick besök. :)
Jag lyssnar aldrig lika kritiskt till film som till musik. När jag kör film har jag 15 högtalare och fyra baslådor som alstrar ljud. Det kommer ljud överallt ifrån. Dessutom synintryck från en stor jävla duk.
När jag lyssnar på musik så lyssnar jag aktivt. Med släckt lyse så att inte synintrycken tar fokus från hörselintrycken.

Då kan vi dra slutsatsen att du gillar djup bumlig bas till film kanske? Eller att du inte har några direkta krav på filmbas? =))


Nej. Jag har inga krav på filmbas. Det var därför jag inte satsade speciellt mycket på dom nya lådorna... ;)

#79

Postad 28 februari 2012 - 19:31

Flame
  • Flame
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

När ligger den scenen? Det finns flera partier i The Dark Knight som går ner till kring 10 Hz med hög nivå.

Ja de är alldeles i början som sagt, men de första du ser i början på filmen är skyskrapor som närmar sig en skyskrapa med enbart fönster och boom ;)

#80

Postad 28 februari 2012 - 19:32

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0

När ligger den scenen? Det finns flera partier i The Dark Knight som går ner till kring 10 Hz med hög nivå.


Jag tror han menar alldeles i början av filmen, dom skjuter sönder en ruta och det är en dov skön smäll som går ganska djupt.

#81

Postad 28 februari 2012 - 19:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Varför låter en fyrkantsvåg annorlunda jämfört med en sinusvåg? Tex tycker jag att en fyrkantsvåg(om man nu ska kalla den en våg) låter liksom mer som om man lyssnar på bas genom ett stort rör. En sinuston låter mer "fyllig". Närmast tänker jag på dubstep som verkar använda sig av fyrkantsvåg i sina bastoner.

Jag antar att när man gör basbuller till filmer artificiellt, så mixar man fyrkant och sinus för att få basen odefinierbar, rent tonmässigt. På syntar kan man ju få till rätt balla basljud med brus och lite spelande på de lägsta tonerna. :)

#82

Postad 28 februari 2012 - 20:28

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Nej. Jag har inga krav på filmbas. Det var därför jag inte satsade speciellt mycket på dom nya lådorna... ;)


Hehe =))

#83

Postad 28 februari 2012 - 21:19

SweMedia
  • SweMedia
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Inte läst hela tråden, bara första inlägget. Men när jag hör "filmbas" så tänker jag t.ex när en bil exploderar eller när en helikopter flyger förbi på nära håll.
När jag hör "musikbas" tänker jag typ dubbeltramp, kontrabas osv.

Om det är t.ex en massa explosioner som spelas så har jag inte så högra krav att basen måste vara "precis, snabb och torr" utan snarare att det trycker på rejält. När jag t.ex lyssnar på musik med dubbeltramp eller med kontrabasar så vill jag att basen ska "hänga med" och låta korrekt, samtidigt inte vara högre än resten av ljudet.

Visst, det är mycket musik i film numera men dom stunderna så räknas det väl ändå som musik även fast musiken är i en film? Filmljud är ju just explosioner och sådant.


+1

Det finns fler som anser samma sak som mig, skönt att veta.

:)

Men då har du inte tagit hänsyn till om det är en snabb transient, eller en sinus. Klart det kan låta olika.
Transientsvar, och den sammanlagda grupplöptiden är mycket viktig för vad baslådan ska användas till.
Det finns helt klart olika krav på bas, beroende på vad man lyssnar på för musik, och vad man tittar på för film.
Enkelt.


+1

Härligt!, vi är fler än två tom!


:)

Att man kan ha olika krav är en sak, men det betyder inte att det är skillnad på "filmbas" och "musikbas", vilket vi redan tagit upp i tråden.


Och är det inte exakt det som har diskuterats bla??

Olika krav till film repektive musik.

För att förut hade jag ett par basrör. Remember ? Dom funkade alldeles utmärkt till 99% av all film jag matade dom med, men sög till 80% av musiken jag lyssnar på.


Underbart inlägg :)

#84

Postad 28 februari 2012 - 22:02

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

För att förut hade jag ett par basrör. Remember ? Dom funkade alldeles utmärkt till 99% av all film jag matade dom med, men sög till 80% av musiken jag lyssnar på.

Inte "lika gärna". Transientsvaret i rören var ju bedrövligt. I dom nya är det superbt.
Dom nya funkar till 100% av all film.

Jag som är opartisk har ju lyssnat hos dig. Både med basrören och dom nya monstren du skaffat. Jag tycker inte att dom här siffrorna stämmer riktigt, om jag ska vara ärlig. :)

Med basrören så tyckte jag att det mesta lät väldigt grötigt och oartikulerat och dessutom så bottnade vi ju dom på relativt låga nivåer utan SS-filter. Jag skulle inte säga att det funkade bra till 99% av all film. Kom inte och säg att dom filmer vi kollade på hörde till den där 1% som det inte funkade på, för det var Hulken och Inception bland annat. Dessa rullar är referensbiffar för många. :) Däremot med SS-filter på och den basboost som var inställt så fanns det mer bas än vad dom flesta drömmer om. :)

Dina nya basar låter EXTREMT mycket bättre på allt. Att säga att det bara skiljer så lite stämmer inte. Man vinner så mycket på att få bättre grupplöptid och integration mellan basar och resten av systemet. Dock kan du jobba ytterligare med både placering och fas om du ska få ut det där "lilla extra" som verkligen lyfter allt!

Att säga att det inte finns snabba transienter i film och att det inte finns djupbas i musik är att generalisera på tok för mycket. Ett riktigt bra kalibrerat system ska spela upp allting utan problem, det enda man justerar själv är mastervolymen. Tycker jag.

Jag tror också, som någon sa tidigare, att många har lägre ställda krav på film och mer eller mindre förväntar sig att det mest ska vara bröl och explosioner hela tiden. När man väl får lyssna på ett "tight" system så är det svårt att släppa det. :)

#85

Postad 28 februari 2012 - 22:50

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Varför låter en fyrkantsvåg annorlunda jämfört med en sinusvåg? Tex tycker jag att en fyrkantsvåg(om man nu ska kalla den en våg) låter liksom mer som om man lyssnar på bas genom ett stort rör. En sinuston låter mer "fyllig". Närmast tänker jag på dubstep som verkar använda sig av fyrkantsvåg i sina bastoner.

Jag antar att när man gör basbuller till filmer artificiellt, så mixar man fyrkant och sinus för att få basen odefinierbar, rent tonmässigt. På syntar kan man ju få till rätt balla basljud med brus och lite spelande på de lägsta tonerna. :)

Därför att en (ideal) fyrkantsvåg är en sinusvåg med (oändligt antal) övertonskomponenter i ökande frekvens och minskande amplitud.

#86

Postad 28 februari 2012 - 23:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Det jag menar är att om man är en människa som lyssnar på musik typ Whitney Houstons "I will always love you", tänk smöriga ballader med en väldigt soft basgång, och inga jätteframträdande trummor, och tittar på film i stil med Höst i New York, såna där smöriga kärleksfilmer, då klarar man sej med i princip vilken baslåda som helst.

Lyssnar man däremot på speedmetal och tittar mycket på film med tunga explosioner, transientsnabba maskingevär och liknande, då ställs det BETYDLIGT större krav på baslådan.

Allting hänger på vad den ska nyttjas till. Om man inte behöver djup bas, då behöver man inte djup bas.
Behöver man inte transientsnabb bas, ja då behöver man det inte.
Precis som det finns folk som är nöjda med basen som enbart ett par små stativare kan hantera. Både i djup och output.

Sen säjer jag inte emot att en bra bas spelar upp allt den matas med helt korrekt.
Men det var ju liksom inte det som var topic...

Redigerat av Bakerman, 28 februari 2012 - 23:30.


#87

Postad 28 februari 2012 - 23:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag som är opartisk har ju lyssnat hos dig. Både med basrören och dom nya monstren du skaffat. Jag tycker inte att dom här siffrorna stämmer riktigt, om jag ska vara ärlig. :)

Med basrören så tyckte jag att det mesta lät väldigt grötigt och oartikulerat och dessutom så bottnade vi ju dom på relativt låga nivåer utan SS-filter. Jag skulle inte säga att det funkade bra till 99% av all film. Kom inte och säg att dom filmer vi kollade på hörde till den där 1% som det inte funkade på, för det var Hulken och Inception bland annat. Dessa rullar är referensbiffar för många. :) Däremot med SS-filter på och den basboost som var inställt så fanns det mer bas än vad dom flesta drömmer om. :)

Dina nya basar låter EXTREMT mycket bättre på allt. Att säga att det bara skiljer så lite stämmer inte. Man vinner så mycket på att få bättre grupplöptid och integration mellan basar och resten av systemet. Dock kan du jobba ytterligare med både placering och fas om du ska få ut det där "lilla extra" som verkligen lyfter allt!

Att säga att det inte finns snabba transienter i film och att det inte finns djupbas i musik är att generalisera på tok för mycket. Ett riktigt bra kalibrerat system ska spela upp allting utan problem, det enda man justerar själv är mastervolymen. Tycker jag.

Jag tror också, som någon sa tidigare, att många har lägre ställda krav på film och mer eller mindre förväntar sig att det mest ska vara bröl och explosioner hela tiden. När man väl får lyssna på ett "tight" system så är det svårt att släppa det. :)


Jag håller med om en del. Men det lät bättre än det mesta annat på marknaden med rören. Klart godkänt.
Med 10-15 dB boost i basen finns det inte jättemycket på marknaden som spelar kristallklart vid referens.
Dessutom får du räkna med att hela riggen hade kostat mej runt 20k. ;)

Dom nya spelar i en helt annan liga. Det håller jag med om. Dock lite annan prisklass...
Har dessutom en mini-DSP på väg hem tack vare den ruskigt godhjärtade Komorok. Hade det inte varit för honom hade jag förmodligen suttit kvar här hemma med hela armen upp i arslet hur länge som helst, med en jävla massa bas över 40 för att få lite där nere. :lol: :D

Har även *ähum* "en del" effekt på väg hem... ;)

#88

Postad 29 februari 2012 - 00:23

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Låter guld! :)

Missförstå mig rätt, du vet att jag tycker att det låter kalas hemma hos dig. Men med dom resurser du sitter på så ska det jädrar i mig vara nirvana och lite till. :)

#89

Postad 29 februari 2012 - 09:14

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Jag håller med karlsson, men till film "stör" det mindre med en sämre bas.

#90

Postad 29 februari 2012 - 09:44

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
Har inte läst alla inlägg i denna debatt, men jag har fått uppfattningen att många anser att en bra bas ska klara både film, som kräver lågfrekvent bas med bra tryck. Samt även klara av musik, där kravet är större på att basen ska orka stånka med i takt till musiken utan att låta överdrivet eller blaskigt. Självklart finns det subbar som klarar båda dessa krav med bravur. Det här snacket om att 30 hz är 30 hz ja, det stämmer ju såklart, men jag upplever rätt sällan så låga frekvenser i musik om man inte lyssnar på digitalt producerad musik typ infected mushroom osv. I en film så är det alltid en massa information under 30 hz, så länge det inte är något drama med meryl streep. Det är ju ett faktum att det finns subbar som inte går så djupt, men som är rätt rappa, t.ex. cerwin vega och denna sub lämpar sig därför föga bra till film, men kan funka rätt okej till musik. Exempel finns ju även tvärtom.

Det jag vill komma fram till är att i den bästa av världar så köper man ju såklart en sub som klarar av båda dessa moment, men har man begränsat med pengar så får man ju anpassa sig efter vad den nyttjas till.

#91

Postad 29 februari 2012 - 10:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Nja, de flesta filmer har inte mycket till djupbas men om man mest kollar på moderna blockbusters så är det ju vanligt förstås.

Jag har lite svårt att förstå att många hävdar att en bas som går djupt oftast levererar bas av sämre kvalitet lite högre upp i frekvenserna. Jag tycker snarare att det ofta är tvårtom. Djupförmåga och kvalitet går gärna hand i hand eftersom det ofta är de lite större och påkostade subbarna som är bra på det mesta.

Det finns förstås ett problem med djupbaskapabla subbar. All den där djupbasen kan låta riktigt illa i ett rum med dålig basakustik (de flesta rum). Då kanske det är bättre att slippa djupbasen helt.

Redigerat av hassesolo, 29 februari 2012 - 10:14.


#92

Postad 29 februari 2012 - 12:23

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
Alla har ju inte råd att köpa en "lite större och mer påkostad" sub och då får man ju i regel kompromissa.

#93

Postad 29 februari 2012 - 16:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Nja, de flesta filmer har inte mycket till djupbas men om man mest kollar på moderna blockbusters så är det ju vanligt förstås.


Fast det vanliga är väl ändå att folk tittar mest på dom filmerna som släpps just nu ?
Visst blir man sugen och drar på en klassiker ibland, men det är kanske en av hundra. I alla fall för min del.
Kolla på släppen som har kommit ut på bluray det senaste året. Det kommer basreferens på basreferens.
Den ena värre än den andra.

Om man tittar på action, äventyr och sci-fi då.

#94

Postad 29 februari 2012 - 17:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jo vi grabbar tenderar att kolla mycket på sån film har jag noterat, men jag är så gammal att jag ofta avnjuter filmer från 80-talet och även äldre och där får man sällan djupbas. Inte ens på actionrullarna.

#95

Postad 29 februari 2012 - 17:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Och är det inte exakt det som har diskuterats bla??

Olika krav till film repektive musik.

Nej, det som tagits upp är myten att basen i film och basen i musik är olika varandra.
Det tycker jag har dödats rätt bra i tråden.
Att sen vissa har olika krav på basåtergivning vid musik och basåtergivning vid film är en sak. Men man kan inte tro att ens egna preferenser och låga krav är universiella.
Alltså, om någon ser främst på nya filmer med rejält med lågbas, och har lägre krav vid filmåtergivning, gör ju inte att man kan tala om "filmbas", eftersom det kan finns de med höga krav på basen från filmer och vissa som ser filmer utan någon som helst djupbas.

Alltså, det finns ingen som helst "filmbas" eller "musikbas", utan bara olika krav på basåtergivning.

Fast det vanliga är väl ändå att folk tittar mest på dom filmerna som släpps just nu ?

Nja, kanske, kanske inte. Jag tycker det är dumt att generalisera att alla skulle se på hollywood junk dagligen :)

#96

Postad 29 februari 2012 - 18:38

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Nej, det som tagits upp är myten att basen i film och basen i musik är olika varandra.
Det tycker jag har dödats rätt bra i tråden.
Att sen vissa har olika krav på basåtergivning vid musik och basåtergivning vid film är en sak. Men man kan inte tro att ens egna preferenser och låga krav är universiella.
Alltså, om någon ser främst på nya filmer med rejält med lågbas, och har lägre krav vid filmåtergivning, gör ju inte att man kan tala om "filmbas", eftersom det kan finns de med höga krav på basen från filmer och vissa som ser filmer utan någon som helst djupbas.

Alltså, det finns ingen som helst "filmbas" eller "musikbas", utan bara olika krav på basåtergivning.


Nja, kanske, kanske inte. Jag tycker det är dumt att generalisera att alla skulle se på hollywood junk dagligen :)


Tycker inte alls att vi har dödat det. Det hänger precis på vad man tittar och lyssnar på.
Många tycker att piP räcker till både film och musik hemma i vardagsrummet. Jag själv har mer kapacitet än så i både kök, sovrum och badrum. Det hänger precis på vad man själv ställer för krav.
Vi kan väl sammanfatta det så att det kan finnas "filmbas" och "musikbas" för den specifika individen ?
Sen håller kanske inte du och jag med, men för just den människan passar kanske just den basen han har bäst till just film eller musik, p.g.a hans smak på film och musik.
Alla tittar och lyssnar ju som du vet inte på samma grejer. ;)

Jag skrev väl inte att ALLA tittar på "Hollywoodjunk" dagligen ? Jag skrev väl att "det vanliga är" ?
Jag är ganska övertygad om att du som enbart tittar på gamla 50-talsfilmer tillhör en VÄLDIGT liten minoritet.

#97

Postad 29 februari 2012 - 19:02

SweMedia
  • SweMedia
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Tycker inte alls att vi har dödat det. Det hänger precis på vad man tittar och lyssnar på.
Många tycker att piP räcker till både film och musik hemma i vardagsrummet. Jag själv har mer kapacitet än så i både kök, sovrum och badrum. Det hänger precis på vad man själv ställer för krav.
Vi kan väl sammanfatta det så att det kan finnas "filmbas" och "musikbas" för den specifika individen ?
Sen håller kanske inte du och jag med, men för just den människan passar kanske just den basen han har bäst till just film eller musik, p.g.a hans smak på film och musik.
Alla tittar och lyssnar ju som du vet inte på samma grejer. ;)

Jag skrev väl inte att ALLA tittar på "Hollywoodjunk" dagligen ? Jag skrev väl att "det vanliga är" ?
Jag är ganska övertygad om att du som enbart tittar på gamla 50-talsfilmer tillhör en VÄLDIGT liten minoritet.


+1

#98

Postad 29 februari 2012 - 19:12

SweMedia
  • SweMedia
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Nej, det som tagits upp är myten att basen i film och basen i musik är olika varandra.
Det tycker jag har dödats rätt bra i tråden.
Att sen vissa har olika krav på basåtergivning vid musik och basåtergivning vid film är en sak. Men man kan inte tro att ens egna preferenser och låga krav är universiella.
Alltså, om någon ser främst på nya filmer med rejält med lågbas, och har lägre krav vid filmåtergivning, gör ju inte att man kan tala om "filmbas", eftersom det kan finns de med höga krav på basen från filmer och vissa som ser filmer utan någon som helst djupbas.

Alltså, det finns ingen som helst "filmbas" eller "musikbas", utan bara olika krav på basåtergivning.


Nja, kanske, kanske inte. Jag tycker det är dumt att generalisera att alla skulle se på hollywood junk dagligen :)



Det har det absolut inte, ("dödats rätt bra i tråden") isf läser du nog vad du vill läsa, och läser då inte korrekt.

Jag skulle vilja påstå att det som jag har skrivit och formulerat är långt mer universiellt än vad dina påståenden är. (sen att ni verkar vara ett "litet kompis gäng" som håller ihop och backar upp varandra, betyder ju inget utanför eran lilla cirkel, eftersom den stora massan/media/testare runt om i världen mig veterligen skulle instämma mer med mina påståenden)

Alltså, enligt mig och ytterst många andra inom hifi/hemmabio folket, så kan man verkligen benämna olika subbar som "film" eller "musikbas".

Redigerat av SweMedia, 29 februari 2012 - 19:13.


#99

Postad 29 februari 2012 - 20:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Vi kan väl sammanfatta det så att det kan finnas "filmbas" och "musikbas" för den specifika individen ?

Nej, för det stämmer ju inte. Eller snarare, det är en preferens och just därför är det lite dumt att framföra det som film och musikbas, eftersom det inte kommer vara samma för alla andra.
30 hz är 30 hz oavsett om det är från film eller musik.


Jag skrev väl inte att ALLA tittar på "Hollywoodjunk" dagligen ? Jag skrev väl att "det vanliga är" ?
Jag är ganska övertygad om att du som enbart tittar på gamla 50-talsfilmer tillhör en VÄLDIGT liten minoritet.

Du som lyssnar på massa hårdrocksgrupper borde väl inse att "de flesta" inte lyssnar på "band x"?

Det har det absolut inte, ("dödats rätt bra i tråden") isf läser du nog vad du vill läsa, och läser då inte korrekt.

Jag skulle vilja påstå att det som jag har skrivit och formulerat är långt mer universiellt än vad dina påståenden är. (sen att ni verkar vara ett "litet kompis gäng" som håller ihop och backar upp varandra, betyder ju inget utanför eran lilla cirkel, eftersom den stora massan/media/testare runt om i världen mig veterligen skulle instämma mer med mina påståenden)

Alltså, enligt mig och ytterst många andra inom hifi/hemmabio folket, så kan man verkligen benämna olika subbar som "film" eller "musikbas".

Òkej, för fram några argument varför det är skillnad på filmbas och musikbas. Dessa skall vara universiella och inte individuella preferenser.

Redigerat av MKarlsson74, 29 februari 2012 - 20:58.


#100

Postad 29 februari 2012 - 23:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Nej, för det stämmer ju inte. Eller snarare, det är en preferens och just därför är det lite dumt att framföra det som film och musikbas, eftersom det inte kommer vara samma för alla andra.
30 hz är 30 hz oavsett om det är från film eller musik.



Du som lyssnar på massa hårdrocksgrupper borde väl inse att "de flesta" inte lyssnar på "band x"?




Òkej, för fram några argument varför det är skillnad på filmbas och musikbas. Dessa skall vara universiella och inte individuella preferenser.


30Hz är 30Hz ja. Det är inget snack om det. Men det är en JÄVLA skillnad på en serie snabba transienter vid 30Hz, och en 10 sekunder lång sinus vid 30Hz... Dom två exemplen kan två olika lådor hantera väldigt olika.
En sinus fixar precis vilken låda som helst. En serie snabba transienter fixar långt ifrån alla lådor utan att det bara blir en enda lång gröt.
Om man inte lyssnar på något material, varken film eller musik, som innehåller en massa snabba transienter, då behöver man inte ha en låda med ett snabbt transientsvar. Precis som att om man varken tittar på moderna action/äventyrs/sci-fi-filmer eller lyssnar på elektronisk musik, inte har någon användning av bas under 30Hz ?
Håller du inte med ?



"Du som lyssnar på massa hårdrocksgrupper borde väl inse att "de flesta" inte lyssnar på "band x"?"

Det där får du gärna förklara vad du menade med, för jag kan nämligen varken förstå vad du menar, eller var jag skulle kommit med något sånt påstående ?
För du drar inte den parallellen till det jag skrev om moderna filmer...?

Redigerat av Bakerman, 29 februari 2012 - 23:24.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.