Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ slepper Edge seriens første forsterker..

480 svar till detta ämne Edge
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 22 januari 2018 - 19:14

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 1
Nu har jag fått mail om att det är på väg.

Redigerat av Unregistered7cd4e003, 22 januari 2018 - 19:14.


#52

Postad 23 januari 2018 - 17:29

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Nu så är steget inkopplat och provlyssna lite.

Har absolut inget att klaga på. Har försökt jämföra med min gamla NAD 317 som det ersätter. Men jättesvårt att höra några större skillnader när man måste koppla om sladdar hela tiden.

Upplever dock bättre tryck och dynamik i framför allt lägre register, men det kan lika gärna vara placebo.

Har följande uppsättning:
NAD C510 (DAC & förförstärkare)
Chromecast audio kopplad optisk till C510
B&W 685 S2.

Ska ta med den och testa lite på min kompis 683or och se om man kan pressa steget lite mer.

Men med tanke på storleken och priset så, jösses. Nu kan man äntligen gömma undan steget i ett skåp också. :)

#53

Postad 23 januari 2018 - 17:52

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Tack för dina första intryck!

La en beställning nu :) inkommer i slutet av februari:)

Kom gärna med mer intryck, kul att höra dem!

#54

Postad 23 januari 2018 - 18:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hur varmt blir chassit?



#55

Postad 23 januari 2018 - 18:52

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 1

Hur varmt blir chassit?


Inte varmt alls, lite lätt ljummet bara.

Redigerat av Unregistered7cd4e003, 23 januari 2018 - 18:52.


#56

Postad 23 januari 2018 - 19:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack :)

Class D kan bli ganska varma även om dom har högeffektivitet.

Alu chassit hjälper helt klart till.



#57

Postad 30 januari 2018 - 17:32

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Sådär!

Nu är min skickade och jag inväntar den (tydligen 1 månad tidigare än beräknat).

 

Kanske någon som var missnöjd och jag får ett använt exemplar eller så kom det en batch tidigare än de trodde :), hur som helst spännande iaf!



#58

Postad 30 januari 2018 - 18:59

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 1
Ska bli kul att höra vad ni andra tycker. Har fortfarande inget att anmärka på i alla fall. Hade varit kul att testa ett par riktigt effekthungriga högtalare.

Testade med min kompis B&W 604. Men det var inte någon kioskvältande skillnad mot hans Denon-reciever på 2x125W. Kunde dock inte spela så högt p.g.a småbarn.

Men för mig som var på jakt efter ett bra slutsteg i en smidig förpackning så är det ett klockrent köp. Sambon blev nöjd också när vi kunde ställa in elektroniken i skåpet istället för att ha det ovanpå.

Redigerat av Unregistered7cd4e003, 30 januari 2018 - 19:00.


#59

Postad 30 januari 2018 - 19:29

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 1

Ska försöka ge ett intryck redan på fredag, om den hunnit komma och om jag har tid då!

 

Jag är lite småsugen att höra vad andra också tycker :)



#60

Postad 01 februari 2018 - 07:36

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 1
Ok.

Slutsteget kom redan igår!:)

Kopplat in den och här kommer mina första intryck.

Först och främst gillar jag hur estetiskt allt är förpackat från XTZ.

Jag körde enbart Marantz SR7011 innan slutsteget.

Jag har tyvärr inte kunnat dra på volym pga magsjuka barn här hemma men vilken skillnad det är på ljudet! Den separerade ljudet enormt bra och jag upplever också lite mera tryck i diskanten och mellan registret.

Dock bara spelat Youtube med barnmusik...dock vet jag VERKLIGEN hur dessa låter då de går på repeat på här hemma när det är sjukdom.

Jag är nöjd med investeringen än så länge!

Men att gömma undan den Mah-tin? Neeeeeee sa min sambo ;)

#61

Postad 01 februari 2018 - 09:17

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 1

Ok.

Slutsteget kom redan igår!:)

Kopplat in den och här kommer mina första intryck.

Först och främst gillar jag hur estetiskt allt är förpackat från XTZ.

Jag körde enbart Marantz SR7011 innan slutsteget.

Jag har tyvärr inte kunnat dra på volym pga magsjuka barn här hemma men vilken skillnad det är på ljudet! Den separerade ljudet enormt bra och jag upplever också lite mera tryck i diskanten och mellan registret.

Dock bara spelat Youtube med barnmusik...dock vet jag VERKLIGEN hur dessa låter då de går på repeat på här hemma när det är sjukdom.

Jag är nöjd med investeringen än så länge!

Men att gömma undan den Mah-tin? Neeeeeee sa min sambo ;)

Det är ungefär samma känsla som jag har fått, bättre separering, dynamik och tryck.

Jag hade också gärna haft den framme, men då hade man velat ha ett försteg i samma format för att få det mer estetiskt tilltalande. Men inget jag bryr mig så mycket om så länge det låter bra. :)

Redigerat av Unregistered7cd4e003, 01 februari 2018 - 09:19.


#62

Postad 01 februari 2018 - 18:31

MrDiesel
  • MrDiesel
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Bra Första intryck här!

Har kört mitt ett tag nu och det blev ett bra lyft med mer tryck från mina Yamaha NS-777 till skillnad från min klena Yamaha Receiver (Rx-v667)

 

Har dock råkat ut för jordbrumm (kör Pre-Out) har konstaterat att det inte är från slutsteget, mutar jag eller drar ut kablarna på receivern så blir det tyst. har löst det hyfsat genom att dra ner gain lite.

Någon som har/har haft liknande problem och har en lösning?



#63

Postad 01 februari 2018 - 18:34

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Bra Första intryck här!

Har kört mitt ett tag nu och det blev ett bra lyft med mer tryck från mina Yamaha NS-777 till skillnad från min klena Yamaha Receiver (Rx-v667)

 

Har dock råkat ut för jordbrumm (kör Pre-Out) har konstaterat att det inte är från slutsteget, mutar jag eller drar ut kablarna på receivern så blir det tyst. har löst det hyfsat genom att dra ner gain lite.

Någon som har/har haft liknande problem och har en lösning?

 

Det beror inte på tv antenn/kontakt i vegg? 

 

Var alltid et problem når jag hadde Kabel tv, men jeg løste det med galvanisk skille..

 

Nå har jag hatt parabol lenge, så jag vet inte om kabel tv har samme problem idag...

 

Menn i alla fall kolla alle komponenter for fel, kopla fra tv-dekoder, subwoofer, vel alla elektroniska apparat och se efter om brumm blir borta, prova andra kablar ochså.

 

 

Vill gjerna høra om fler har samma jordbrumm ochså med XTZ edge.. 

 

 

Det vore smart att dubbeltkolla kablar, dvs prova med andra kablar... I fall dom man har från før har fel... 

 

Kablar bør inte kosta skjortan, men jag råder til att styra undan alla tunna lakrislissor rød hvit....

 

XTZ har vel bra rimliga skjermade kablar tex, annars har Supra, Qed, Argon eller andra bra skjermade kablar det finnest sikkert många fler enn jag kommer på...

 

HDMI kan man vell bruka alt møjligt rimligt, bara man kollar litt på byggkvalite, och att dom funkar till ditt bruk dvs spesifikasjoner.

 

En defekt kabel, særskilt i sjølva kontakten, eller ved festekledningen vil veldig ofta gi sånt brumm.


Redigerat av Danke, 01 februari 2018 - 19:19.


#64

Postad 01 februari 2018 - 18:40

Unregistered7cd4e003
  • Unregistered7cd4e003
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Bra Första intryck här!
Har kört mitt ett tag nu och det blev ett bra lyft med mer tryck från mina Yamaha NS-777 till skillnad från min klena Yamaha Receiver (Rx-v667)

Har dock råkat ut för jordbrumm (kör Pre-Out) har konstaterat att det inte är från slutsteget, mutar jag eller drar ut kablarna på receivern så blir det tyst. har löst det hyfsat genom att dra ner gain lite.
Någon som har/har haft liknande problem och har en lösning?

När vi provspelade hos kompisen så fick vi också störningar, men det visade sig vara TVn som var inkopplad via HDMI till recievern som var boven.

När vi stängde av TVn eller drog ut HDMI-kabeln så försvann störningen.

Det som var lite märkligt var att vi inte hörde det först, men sen drog vi sönder en RCA-kabel i allt kopplande och fick byta den. Då upptäckte vi störningen, vi tror inte att den var där innan vi bytte kabel. Vet inte om det kan påverka, men testa en annan kabel?

Redigerat av Unregistered7cd4e003, 01 februari 2018 - 18:44.


#65

Postad 01 februari 2018 - 18:48

MrDiesel
  • MrDiesel
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

När vi provspelade hos kompisen så fick vi också störningar, men det visade sig vara TVn som var inkopplad via HDMI till recievern som var boven.

När vi stängde av TVn eller drog ut HDMI-kabeln så försvann störningen.

Det som var lite märkligt var att vi inte hörde det först, men sen drog vi sönder en RCA-kabel i allt kopplande och fick byta den. Då upptäckte vi störningen, vi tror inte att den var där innan vi bytte kabel. Vet inte om det kan påverka, men testa en annan kabel?

 

 

Det beror inte på tv antenn/kontakt i vegg? 

 

Var alltid et problem når jag hadde Kabel tv, men jeg løste det med galvanisk skille..

 

Nå har jag hatt parabol lenge, så jag vet inte om kabel tv har samme problem idag...

 

 

Vill gjerna høra om fler har samma jordbrumm ochså med XTZ edge.. 

 

 

Det vore smart att dubbeltkolla kablar, dvs prova med andra kablar... I fall dom man har från før har fel... 

 

Kablar bør inte kosta skjortan, men jag råder til att styra undan alla tunna lakrislissor rød blå....

 

XTZ har bra rimliga skjermade kablar tex

 

tack för tippsen!

Visade sig vara TV:n (Plasma) stängde jag av den försvinner det. 

ska man prova Byta HDMI till TVn eller sätta galvanisk avskiljare på RCA kabeln till slutsteget?



#66

Postad 01 februari 2018 - 18:50

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 1
Jag har magsjuka barn i huset så mina små stackare har tittat mycket på tvn, så den har varit på hela dagen.

Drog även på lite extra när dom sov på eftermiddagen, inte upplevt störningar överhuvudtaget.

Tillägg är att på slutsteget är att jag är enormt nöjd efter ca en heldags användande.

#67

Postad 01 februari 2018 - 19:14

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

tack för tippsen!
Visade sig vara TV:n (Plasma) stängde jag av den försvinner det.
ska man prova Byta HDMI till TVn eller sätta galvanisk avskiljare på RCA kabeln till slutsteget?

Det blir gissning, men ta det enklaste først, det er vel att prova med annan HDMI kabel, omm du har fler enn en utgang på HDMI i tvn, prova den andra HDMI utgången ochså vet jag...
Det
funker inte det så prova med bättre skärmad RCA eller galvanisk skille...

Hur har du satt opp tv med signaler? Har den dekoder?

Redigerat av Danke, 01 februari 2018 - 21:54.


#68

Postad 01 februari 2018 - 22:07

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Det värker somm om det er tv som er problem.

Grunnregelen är att Dersom man har kabel tv, och coaxial antenn kontakt då skal man ha galvanisk skille ved veggutak antenn.

Har man parabol eller fibernett så behöver man inte galvanisk skille..

#69

Postad 02 februari 2018 - 08:39

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Det är som Danke skriver att om du har kabel-TV med koaxialkabel är det där du skall sätta den galvaniska avskiljaren. Jag skulle aldrig sätta den mellan försteg och slutsteg. Är slutsteget den enda jordade komponent du har? Om det är så, så har du inte haft problem innan pga en jordpunkt dvs antennuttaget. Nu har du två dvs jordpotentialerna är inte exakt samma får du en jordström dvs brumljud. Tänk inte ens tanken med att ta bort jorden på matningen om du gör det får du en livsfarlig elanläggning. Utan fixa där uppkomsten problemet startar.



#70

Postad 02 februari 2018 - 14:48

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Inte så kompliserat eller dyrt..

 

Clas ser sånn ut..

 

https://www.clasohls...-skille/38-3020

 

 

Jeg har dårlig koll på jord og el, bare att jo mer Watt och strøm man bruker, dess mer viktigt er det at man fjerner jordfel..

 

 

Jag var litt redd at XTZ hadde egenljud, dvs at den inte var godt skjermat... Isåfall hadde det varit førsta gången det har hendt for XTZ som jag vet om....

 

  Det er tyværr ochså mycket dyra komponenter som kan ha egenljud.. Tex norska Electrocompagniet.. En annan er NAD særskilt effektstegerna deras....

 

Men jag tror den det gjelder her bara har jordfel i kabel tv, altså sett et galvanisk skille i vegganatenneutaket...


Redigerat av Danke, 02 februari 2018 - 21:37.


#71

Postad 02 februari 2018 - 22:59

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 2

27355694_1636509253106049_2963171296574842729_o.jpg?oh=697c4bfc32e6cd3a80687f0edbf1cfbf&oe=5B237254

 

Har ikke hatt tid til å koble opp mine enda (må lage endel kabler først), men regner med å få gang på den på mandag. Skal biampe mine 99.26 med disse. Gleder meg. :)

https://www.minhembi...nskrieg/363443/


Redigerat av AndreWerdenskrieg, 02 februari 2018 - 23:00.


#72

Postad 03 februari 2018 - 00:30

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Spent på å høre hva du synes Werdenskrieg, vet at du har orden på kabler og strøm ja..

Hvilke høytalere er det du skal bruke disse to Edge med?

#73

Postad 03 februari 2018 - 00:45

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 2

Spent på å høre hva du synes Werdenskrieg, vet at du har orden på kabler og strøm ja..

Hvilke høytalere er det du skal bruke disse to Edge med?

Skal biampe XTZ 99.26.

 

Bruker Marantz MM8003 nå, men den gir ikke nok strøm til 99.26 når jeg drar på litt. Den strever litt og viften går i gang. Kan jo ikke ha det slik. :)



#74

Postad 07 februari 2018 - 19:58

MrDiesel
  • MrDiesel
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Det värker somm om det er tv som er problem.

Grunnregelen är att Dersom man har kabel tv, och coaxial antenn kontakt då skal man ha galvanisk skille ved veggutak antenn.

Har man parabol eller fibernett så behöver man inte galvanisk skille..

 

 

Det är som Danke skriver att om du har kabel-TV med koaxialkabel är det där du skall sätta den galvaniska avskiljaren. Jag skulle aldrig sätta den mellan försteg och slutsteg. Är slutsteget den enda jordade komponent du har? Om det är så, så har du inte haft problem innan pga en jordpunkt dvs antennuttaget. Nu har du två dvs jordpotentialerna är inte exakt samma får du en jordström dvs brumljud. Tänk inte ens tanken med att ta bort jorden på matningen om du gör det får du en livsfarlig elanläggning. Utan fixa där uppkomsten problemet startar.

 

har lokaliserat felet till TV:n oavsett signaler in osv, själva nätdelen i tv:n verkar ge störningen.

 

Slutsteget fungerar perfekt och kommer få flytta ut till framtida bion i framtiden, fram tills dess får jag pröva med nätfilter eller avskiljare på signalkabeln. 



#75

Postad 14 februari 2018 - 11:05

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 1

Har testet EDGE en stund nå og er meget, meget fornøyd. Den gjør alt den skal. Å sammenligne før og etter blit litt feil, siden jeg tidligere hadde 140W x 2 til å drive begge høyttalerne, mens jeg nå ha 300/150W x 2 biampet pr høyttaler. 

 

Lyden endret seg endel, da mest pga kreftene og kontrollen jeg nå har på elementene. Punch og dynamikk er på et helt annen nivå enn før. Diskantene er mildere, mere kontrollert. Nedre mellomtone/øvre bass er mye mere dynamisk. 

XTZ 99.26 våkner virkelig til liv biampet med to av disse forsterkerne og sammen med mine 4 x 10" SEAS LR4OY subwoofere spiller dette nå meget imponerende til både musikk og film. 

 

Anbefales. 



#76

Postad 15 februari 2018 - 18:46

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 1

Har testet EDGE en stund nå og er meget, meget fornøyd. Den gjør alt den skal. Å sammenligne før og etter blit litt feil, siden jeg tidligere hadde 140W x 2 til å drive begge høyttalerne, mens jeg nå ha 300/150W x 2 biampet pr høyttaler. 
 
Lyden endret seg endel, da mest pga kreftene og kontrollen jeg nå har på elementene. Punch og dynamikk er på et helt annen nivå enn før. Diskantene er mildere, mere kontrollert. Nedre mellomtone/øvre bass er mye mere dynamisk. 
XTZ 99.26 våkner virkelig til liv biampet med to av disse forsterkerne og sammen med mine 4 x 10" SEAS LR4OY subwoofere spiller dette nå meget imponerende til både musikk og film. 
 
Anbefales.


Genialt.. god anmeldelse...

Da er jeg trygg på Edgen, er jo pga din anbefaling at jeg fikk 99.26, tror det var på AVforum.

Beste kjøp jeg har gjort.. tilsvarende Xtz varer har doblet seg i pris...

#77

Postad 22 mars 2018 - 11:36

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Hej!
Finns det någon som sett en lite mer korrekt effekt på detta steget?

De anger ju 2x300W 4ohm, men det är ju vid 1%thd så det känns ju inte så relevant?

 

Jag tycker det ser spännande ut iom måtten! :-)



#78

Postad 25 mars 2018 - 09:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Hej!
Finns det någon som sett en lite mer korrekt effekt på detta steget?

De anger ju 2x300W 4ohm, men det är ju vid 1%thd så det känns ju inte så relevant?

 

Jag tycker det ser spännande ut iom måtten! :-)

Från xtz:as hemsida på edge

0,005% THD+N (1 kHz, 1 - 100 W, 4 Ω) 
Och tittar på på edge direkt så ger modulen 150W@8Ohm 1%thd, så 50W@8Ohm 0.005%thd då kanske :)
 



#79

Postad 01 april 2018 - 09:50

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Kan någon vettig människa förklara detta för mig då?!

Vad är det för kraft&kontroll alla här skriver om?

150W med 10gånger med dist än acceptabelt?

Den har ju fått superrecensioner på AREADVD mm också. Vad är det jag inte förstår? hehe



#80

Postad 01 april 2018 - 14:39

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Att det är bara när man drar på ordentligt som det blir mycket distorsion.



#81

Postad 01 april 2018 - 17:21

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Jag har inte hört steget själv givetvis, men det är klart att det är bra med små mått & digitalt för effektivitet och lalala.

 

Men vafan,

 

1. Det är direkt oseriöst att ange effekt vid 1% THD

2. Skall man då köpa detta steg med beaktningen att man skall spela försiktigt?

 

Låter fel i mina öron..



#82

Postad 01 april 2018 - 21:18

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Men vad du hakar upp dig på distorsionen. Man kan ange max effekten vid 0.2%,  0.5 %, 1 % och 10 % och det enda som händer är att effekten sjunker ju lägre distorsion man ager. 

 

Finner inte det som något som helst märkligt.

 

Man anger ju för XTZ Edge steget 0,005% THD+N (1 kHz, 1 - 100 W, 4 Ω) och det då vid lägre effekt och följaktligen lägre distorsion. 



#83

Postad 02 april 2018 - 07:11

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 2

Håller faktiskt med Hemmabio9 att det är oseriöst att ange höga effektsiffror under förhållanden som inte är typiska för hur andra specar sina apparater.

Vet inte om det finns någon standard för detta men nog brukar man vara lite strängare mot sina konstruktioner än XTZ är i detta fallet.
Modellen har ju t.o.m fått ett namn som pekar åt att det faktiskt är 300W, (användbara watt) hoppas man ju då men om man sedan läser specen så inser man ju att den bara leverera en bråkdel av detta om man vill ha hyfsad distorsion och t.om denna låga siffra gäller bara vid en av de absolut snällaste frekvenser i dessa sammanhang  1kHz och dessutom vid 4 Ohm där de flesta förstärkare klarar att dubbla uteffekten.

Tror inte att så många hade låtit sig imponeras om det i stället hade stått 2*50W 8 Ohm, 1kHz

 

Går ju inte att bortse från möjligheten att man faktiskt försöker lura mindre medvetna individer då man specar så.



#84

Postad 02 april 2018 - 12:02

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Bortse från möjligheten?! Det är ju 100% det som är avsikten! Folk här är ju lyriska över vilket "tryck" det är i denna produkt, men det är ju placebo :-).

 

Vem listar 4ohm 1% liksom. Mindre seriösa typ ONKYO & Pioneer etc. gillar ju att använda 1-kanal driven och 6ohm för att få upp sina specar. Sedan gäller med det på typ på sju gånger den effekten:

Det borde knappt vara tillåtet :-)



#85

Postad 02 april 2018 - 15:57

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Bortse från möjligheten?! Det är ju 100% det som är avsikten! Folk här är ju lyriska över vilket "tryck" det är i denna produkt, men det är ju placebo :-).

 

Vem listar 4ohm 1% liksom. Mindre seriösa typ ONKYO & Pioneer etc. gillar ju att använda 1-kanal driven och 6ohm för att få upp sina specar. Sedan gäller med det på typ på sju gånger den effekten:

Det borde knappt vara tillåtet :-)

Hört talas om ironi? Man måste inte alltid uttrycka sig kraftfullt för att få fram sin poäng ;) 



#86

Postad 02 april 2018 - 22:03

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Håller faktiskt med Hemmabio9 att det är oseriöst att ange höga effektsiffror under förhållanden som inte är typiska för hur andra specar sina apparater.
Vet inte om det finns någon standard för detta men nog brukar man vara lite strängare mot sina konstruktioner än XTZ är i detta fallet.
Modellen har ju t.o.m fått ett namn som pekar åt att det faktiskt är 300W, (användbara watt) hoppas man ju då men om man sedan läser specen så inser man ju att den bara leverera en bråkdel av detta om man vill ha hyfsad distorsion och t.om denna låga siffra gäller bara vid en av de absolut snällaste frekvenser i dessa sammanhang 1kHz och dessutom vid 4 Ohm där de flesta förstärkare klarar att dubbla uteffekten.
Tror inte att så många hade låtit sig imponeras om det i stället hade stått 2*50W 8 Ohm, 1kHz

Går ju inte att bortse från möjligheten att man faktiskt försöker lura mindre medvetna individer då man specar så.


Jag var själv intresserad av dem, mest för ett lågt pris och skulle vara intressant att se vad mer effekt kunde ge. Dock nör jag börja granska närmare så upptäckte jag samma sak och har därför slutat fundera på dem.

#87

Postad 03 april 2018 - 08:43

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Men vad du hakar upp dig på distorsionen. Man kan ange max effekten vid 0.2%,  0.5 %, 1 % och 10 % och det enda som händer är att effekten sjunker ju lägre distorsion man ager. 

 

Finner inte det som något som helst märkligt.

 

Man anger ju för XTZ Edge steget 0,005% THD+N (1 kHz, 1 - 100 W, 4 Ω) och det då vid lägre effekt och följaktligen lägre distorsion. 

 

Du tycker det är helt naturligt att man lämnar en effektsiffra där förstärkaren låter illa och typ klipper?

I motsats till andra slutsteg som oftast anger de sifror man kan mata sina produkter med.



#88

Postad 03 april 2018 - 10:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Den enda anledningen till att speca vid 1% dist är att få en högre siffra.

 

Andra metoder är att mäta med en kanal driven, och med en testton på 1kHz (istället för 20-20000Hz). Nöjer man sig inte med det, kan man som en del gör mäta med en kort 1kHz impuls istället, och/eller vid 4 ohm eftersom det ger en högre siffra.

 

XTZ-spec för A2-300:

 


  • 2x 300W (1% THD, 4 Ω)
  • 0,005% THD+N (1 kHz, 1 - 100 W, 4 Ω)

 

Båda är oseriösa.

 

"2x300W" är med stor sannolikhet med en kanal driven och vid impulsmätning. Det är dessvärre vanligt, och när det inte står i klartext "med två kanaler drivna" så är det med stor sannolikhet inte det heller.

 

Skulle gissa på att verklig/seriös spec är 2x50W i 8 ohm.


Redigerat av Ageve, 03 april 2018 - 11:07.


#89

Postad 03 april 2018 - 16:45

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Du tycker det är helt naturligt att man lämnar en effektsiffra där förstärkaren låter illa och typ klipper?

I motsats till andra slutsteg som oftast anger de sifror man kan mata sina produkter med.

Nej nu har du missuppfattat mig. Om man mäter vid lägre effekt sjunker distorsionen var det jag ville ha fram.


Redigerat av hmarkstrom, 11 april 2018 - 07:10.


#90

Postad 05 april 2018 - 13:34

Unregistered377c46ce
  • Unregistered377c46ce
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag kan i alla fall meddela att Edge A2-300 gör en riktigt stor skillnad för min SR7011, helt klart ett hörbart lyft för frontarna att avlasta receivern med en A2-300. Har testat med 3 olika uppsättningar högtalare (95.44, 99.36flr, och ett par JBL studio med dubbla 8")  Jag har inte haft några som helst problem med dist inom mina normala lyssningsnivåer. Jag har inget annat modernt slutsteg att jämföra med, men som extra steg för recivern så är det helt klart värt pengarna.

 

Bifogar PDF på modulerna, huvudmodulen och bihanget

 

https://icepower.dk/download/2420/

 

https://icepower.dk/download/2417/

 

 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered377c46ce, 05 april 2018 - 13:44.


#91

Postad 09 april 2018 - 19:06

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Det är för att du inte matat på med så många watt :-)
Det är inget fel med produkten, mer än att de vill att det skall framstå som något den inte är.
Den har nog inte mer kraft än din receiver har med 2kanaler drivna.
Ett slutsteg skall inte heller förändra nämnvärt på ljudet (även om det KAN) vara så.

Redigerat av Unregistered3891e39c, 09 april 2018 - 19:10.


#92

Postad 09 april 2018 - 20:46

Unregistered377c46ce
  • Unregistered377c46ce
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 1

Det är för att du inte matat på med så många watt :-)
Det är inget fel med produkten, mer än att de vill att det skall framstå som något den inte är.
Den har nog inte mer kraft än din receiver har med 2kanaler drivna.
Ett slutsteg skall inte heller förändra nämnvärt på ljudet (även om det KAN) vara så.

 

Watt o watt, om du jämför med mina gamla crest audio ca6or så har det här "moderna" slutsteget ett härligare tryck i sig. Om jag får jämföra med vad Sr7011 levererar vid stereolyssning så har man ett mycket snärtigare ljud i a2-300 och den hänger bättre på ner i de djupa tonerna utan att det mattas av.  Vid filmvisning så blir lyftet än tydligare då det mullrar på mycket bättre vid stora action scener. Men det går ju alltid att hänga upp sig på siffror om man så vill.



#93

Postad 18 april 2018 - 11:07

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Jasså det mullrar bättre med Edgen till hemmabion tycker du? Kanon! En a2-300 skall aldrig användas för biomuller av uppenbara skäl...Stereo javisst. Men det vore ju också väldigt tråkigt om den inte presterade bättre ens presterade bättre än en reciever.



#94

Postad 18 april 2018 - 13:21

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0

Detta steg kan med fördel upplevas tillsammans med nya Devine Delta på helgens hifi, bilstereo och skivmässa i Jönköping.

http://www.sweetspotevents.se/



#95

Postad 18 april 2018 - 13:30

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Snyggt!
Lite ovanlig kombo ändå? ett par stativare för 40 000 med ett steg för 4 000. De flesta hade kanske tänkt typ ett par XTZ spirit 4 ihop med den förstärkaren.

Hoppas man kan komma en sväng till jönköping 



#96

Postad 03 juni 2018 - 10:17

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Några fler intryck av detta slutsteg?



#97

Postad 03 juni 2018 - 12:57

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Xtz sier selv at nye Edge er klart bedre enn Xtz Ap100.

Så slutt og spekuler om 50watt osv.
Ice er totalt annerledes teknologi, iforhold til ringtrafo.

Dette er en plattform, modul.

Andre som bruker ice edge er PS audio, og Cambridge....


Jeg tror PS bruker Edge feks i denne. Paul har selv sagt at Edge er det beste av klasse D.

https://www.psaudio....ereo-amplifier/

Ser ganske lik ut ikke sant? Sjekk specs, PS har sin egen klasse A cell i utgang da. Vet ikke hva det betyr...

Men det ser veldig likt ut på papiret.

Redigerat av Danke, 03 juni 2018 - 13:04.


#98

Postad 03 juni 2018 - 13:02

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Specarna på ps audio ser i princip lika dåliga ut

#99

Postad 03 juni 2018 - 13:09

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Det ser sånn ut fordi det ikke kan sammenlignes med A AB.

Du tror vel at en rör sak på 80watt er dårlig også?

#100

Postad 03 juni 2018 - 13:12

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Specarna på ps audio ser i princip lika dåliga ut


Det var mange som klaget på bilen også, lettere å sköta en hest, dessutom behöver den ikke bensin...




Även taggad med Edge

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.