Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optoma HD161X

49 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Optoma HD50 (Projektorer) 5 7,5 (1) Inga priser
Optoma HD161X (Projektorer) 1 8,25 (3) Inga priser
Optoma ZF2300 (3D-glasögon) 1 8,33 (2) Inga priser

#1

Postad 24 januari 2015 - 16:08

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Nöjd med min nya projektor som jag haft ett par veckor nu.
Optoma HD161X heter den. (HD50 är identisk, bara andra säljkanaler. Se franska testet nedan)
Gick från min gamla trotjänare Hitatchi PJ-TX200 till denna pjäs.
Kunde sätta den på samma ställe i taket vilket var smidigt o bra tack vare lensshift.
(Takhöjd 2,4m. Mont 11 cm från taket och 4.8 m till en 108" duk med bilden 29 cm från taket)
Helnöjd med bilden för det priset. Hyfsat tyst är den också.
Väntar på Optomas nya 3D glasögon ZF2300 som jag beställt från Tyskland.
(Edit: fantastiskt bra 3D bild med bra färger och kontrast. Hög skärpa)
Hittade ett nytt test på projektorn idag som jag länkar till ifall någon är intresserad.
http://www.projector...ojector-review/
Här är ett test från en fransk sida:
https://translate.go.....0/&edit-text=
Ett holländskt test
http://www.mediaslui...iew/optoma-hd50

Redigerat av Affetwin, 02 februari 2015 - 23:51.


#2

Postad 25 januari 2015 - 00:27

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Du har gjort ett bra köp tror jag. En bra hemmabio projje, som verkar vara ett bra steg
bättre än 151x, dock lite svagare, men tystare...
Var köpte du den?

#3

Postad 25 januari 2015 - 00:34

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Dustinhome. Funderade också på 151X men valde denna för den var tystare i verkligheten,och verkar mera anpassad för hemmabio,efter vad jag läst mig till. Men dock något dyrare.

#4

Postad 25 januari 2015 - 09:48

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Ok. Läser gärna ett ingående test om denna projje ☺

#5

Postad 28 januari 2015 - 10:20

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Har testat 3D nu med Optomas nya glasögon ZF2300 och jag måste säga att vilken fantastisk bra 3D bild det blev med fina färger och kanonskärpa. Mycket nöjd 😀

Redigerat av Affetwin, 28 januari 2015 - 10:53.


#6

Postad 28 januari 2015 - 10:27

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0
Också intresserad av denna proj...har haft 3 st Optoma tidigare (nu har jag HD20) och är mycket nöjd i förhållandet pris/prestanda!
Hur är dina förutsättningar? Jag har ett helt mörkt rum...

#7

Postad 28 januari 2015 - 10:44

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Takmonterad 11cm från tak. 4.8m till 108" duk med bilden 29 cm från tak. Vardagsrum med vitt tak och halvmörka tapeter.Kan mörklägga rätt ok.
Men funkar ok med lite ljus i rummet också. Tycker den är lagom ljusstark.

Redigerat av Affetwin, 29 januari 2015 - 12:34.


#8

Postad 28 januari 2015 - 15:48

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0
Hade hoppats på att du haft ungefär samma förutsättningar...
Hur är svärtan på den? Helt ok på min HD20, lär nog bli många steg bättre med HD50/HD161x!

#9

Postad 29 januari 2015 - 12:17

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag är nöjd med svärtan. Hade en LCD innan och denna är mycket bättre
Kolla in detta testet också om du inte gjort det redan
https://translate.go...d50/&edit-text=

#10

Postad 29 januari 2015 - 21:42

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0
Tackar för länken, ska printa ut den och kika! :)

#11

Postad 30 januari 2015 - 15:05

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Här en spansk ägare till en HD50 som är nöjd
https://translate.go...t-text=&act=url

Optoma beskriver projjen i en video här
http://youtu.be/3oRm7KPZDYw

Redigerat av Affetwin, 30 januari 2015 - 15:15.


#12

Postad 05 februari 2015 - 13:44

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Har lyckats få in ett hårstrå som syns tydligt på bilden fladdrande efter fläkthastighet. Kan det vara så att det varit från fabrik eftersom optiken är ju inkapslad från där lampan lyser in? Provade köra på högsta hastighet på fläkten och då flyttade det på sig en bit. Jag blåste med luft in från vä sida där en fläkt sitter och suger in luft,och då lyckades jag få bort det ur bild.
Dagen efter var det tyvärr tillbaks. Tog ner projektorn och plockade bort lampan och blåste lite. Jag kunde inte se något hårstrå ,men när jag satte ihop den så var det borta. Får se vad som händer nu. Det jag undrar om är på vilka ställen kan det sitta ett hårstrå i en DLP projektor som syns tydligt ca 0,5m i bild? Färghjulet?

#13

Postad 27 februari 2015 - 18:02

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Nytt test
http://www.ljudochbi...abioprojektorer

#14

Postad 15 mars 2015 - 10:54

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Test
http://www.projector...ojector-review/

#15

Postad 15 april 2015 - 10:13

Marimar01
  • Marimar01
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Funderar starkt på denna projektor, HD50, men är lite fundersam på att så många reviewers skriver att den dras med störande ljud från färghjulet.

Hur upplever ni det som köpt denna, är det ett såpass avvikande eller störande ljud om man exempelvis jämför med HD25e som jag haft tidigare?

Har svårt att se att just HD50 skulle ha ett högre ljud än exempelvis HD25e eller HD26.

 

Vad säger ni?



#16

Postad 15 april 2015 - 12:05

Marimar01
  • Marimar01
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Också, är verkligen HD161x och HD50 samma projektor?

Om man kollar på specen lite så listas HD161x som 2000 Ansi Lumen och HD50 som 2000 ANSI Lumen.

Samt 40.000:1 respektive 50.000:1 kontrast?



#17

Postad 15 april 2015 - 12:08

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Det är ju inte mycket som skiljer de åt iaf...2000:- mindre för 161x men då är det lite mindre kontrast och ansilumen....



#18

Postad 15 april 2015 - 12:09

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Låter inte mer än någon annan i prisklassen. Däremot kan lite mer högfrekventa pipande ljud likt de från hjulet fortplanta sig på lite olika sätt i olika rum, som att de hörs tydligare i en viss riktning och visst avstånd. Har själv problemet med min DLP och pipandet. Flyttade jag mig däremot en halv meter framåt eller bakåt försvann pipljudet. Så jag flyttade fåtöljen helt enkelt.



#19

Postad 15 april 2015 - 12:49

Marimar01
  • Marimar01
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Förlåt, jag menade 2000 ansi lumen respektive 2200 ansi lumen :)

 

Hade problem med HD25e att den hade ett högfrekvent vibrerande ljud som kom intermittent, men det låter som ett annat fel än det där pipande ljudet du talar om.

Låter ju onekligen som en grym projektor det här :)



#20

Postad 15 april 2015 - 13:23

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Kom från en Lcd som var tystare,men tycker ljudet är ok iallafall.Köpte Hd161 eftersom det är exakt samma som Hd50.Se franska testet som jag länkat till tidigare. Bara olika säljkanaler med olika garantier utomlands. Att det är olika värden, som dessutom inte går att mäta är bara spel för gallerierna. På kartong och projen finns inga modellbeteckningar.

Redigerat av Affetwin, 15 april 2015 - 21:24.


#21

Postad 19 juni 2015 - 09:29

magnussn
  • magnussn
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Efter att ha ägt HD161x i snart 5 månader har jag upptäckt flera dammfläckar på projiceringen. Fick RMA-nummer av Optomas service och Dustin Home skickade en förbetald fraktsedel till dem via e-post. Hoppas allt löser sig och att jag slipper damm framöver. Enligt Optomas service så är damm i Optomas projektorer ovanligt, och sker i sådana fall efter några år. Hade en Panasonic PT-AE500E innan som var kanonbra, där hade jag lite damm en gång som jag blåste bort själv och sedan aldrig igen (på 10 år!). HD161x låter mer eftersom det är en DLP, men bilden är jättefin efter kalibrering. Jämförde med BenQ W1070+ som lät otroligt mycket mer, kunde inte sitta i samma rum. Inte heller HD141x gick att sitta i samma rum som. När jag uppgraderar denna projektor så lär det inte bli DLP igen dock, då hoppas jag laser blivit billigare eller att Panasonic släpper någon ny go LCD-projektor. Jag kan återkomma om servicen från Optoma var dålig...



#22

Postad 20 juni 2015 - 00:22

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag fick också in damm ganska omgående på mitt exemplar. Ibland även stora dammkorn som försvinner bort av sig själv. Återkom gärna även om servicen från Optima var bra

#23

Postad 20 juni 2015 - 01:16

magnussn
  • magnussn
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hur kan dammet försvinna av sig själv? Visst, har det tagit sig in kan det teoretiskt ta sig ut... men tänker mig att den sannolikheten är lägre. Jag ska återkomma oavsett ja! Skickade inte du in din projektor för dammet?



#24

Postad 20 juni 2015 - 10:25

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Tog bort lampan och blåste med tryckluft på burk,men det verkar som dammet satt på något ställe som man inte kom åt. Just nu är det bara små blobbar som syns så jag har slutat tänka på det. Men det var riktigt stora som fladdrade i bilden innan som jag försökte blåsa bort men det var omöjligt. Jag köpte min också på Dustin i början på året,så jag för väl ta ett snack med dem sen. Tog du kontakt med Optoma först? Hur kalibrerade du din projektor?

#25

Postad 21 juni 2015 - 02:01

magnussn
  • magnussn
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Tog kontakt med Optoma och Dustin parallellt. Optoma (Servicon) för att få ett RMA, och Dustin för att få gratis frakt dit samt kvitto så Optoma ser att jag har garanti. När jag pratade med Dustin så ville de först inte göra så mycket mer än att säga att jag ska kontakta Optoma direkt, men när jag mejlade så fick jag en fraktsedel direkt. De snackade något om att dammet antagligen sitter på "grafikchippet", vad de nu menar med det. Bara de fixar det blir jag nöjd. Har inte kunnat hitta så mycket om dammproblem annars i denna projektor, men det kanske är för att den inte är någon storsäljare.

 

När jag kalibrerade utgick jag från en del värden som fanns på nätet från olika recensioner och så märkte jag vad som funkade för mig. Det är ju mycket en smaksak, samt beroende på hur ditt rum är med ljus osv och vilken duk du har.



#26

Postad 27 juni 2015 - 15:12

magnussn
  • magnussn
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Mejlade Servicon som hanterar service för Optoma och de fick in projektorn i tisdags. Oklart om de har gjort något eller hur lång tid det kommer ta. Per mejl sa de att det skulle ta 2-3 dagar.



#27

Postad 27 juni 2015 - 19:56

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Jag fick damm i min HD67 efter mindre än ett år. Även om den hade garanti så tog jag chansen och efter att ha sett en instruktionsvideo på Youtube och läst om hur man tar bort damm från modeller som liknade HD67:an, öppnade jag upp den och lyckades faktiskt rätt så bra.
Det var damm på en spegel och jag kunde peta bort de individuella dammkornen med en bomullstops då de lystes upp av ljuset från en ficklampa som jag lyste med in i linsen. När ljuset studsade på de olika speglarna så nådde de till slut den drabbade spegeln där dammkornen var tydliga. Jag var försiktig nog att inte rubba spegeln då detta skulle kunnat ändra ljusets riktning...

Bara ca 1,5 år efter jag lyckats plocka bort dammkornen så började pixlar att dö på DLP-chipet. Trots att projektorn var utanför garantiperioden så lyckades jag få till en RMA och chipet byttes ut. Det är ju knappast förväntat att ett DLP-chip ska börja fallera efter endast ca 2,5-3 år men när det handlar om budgetprojektorer så använder man nog inte de bästa komponenterna.
Ett par månader efter DLP-chipet bytts ut så började jag bli sugen på att skaffa en full HD-projektor och köpte en HD230x istället och sålde den gamla HD67:an.

Hur som helst, det är svårt för damm att ta sig in i Optoma-projektorer men inte omöjligt. Nu har jag tejpat på enkla dammfilter på min HD230x. Har köpt finmaskigt tyg som släpper igenom luft utan problem men som är tillräckligt finmaskigt för att stoppa de flesta dammolekyler. Denna enkla lösning rekommenderar jag.



#28

Postad 27 juni 2015 - 20:04

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Jag tror att Dustin blandar ihop det. Damm kan sitta på linsen eller på en spegel. Om dammet sitter på en spegel så kan du genom att ändra fokus på projektorn när den är igång få till den projicerade dammpartikeln så att den är skarp eller suddig. Dammpartiklar som sitter på en spegel brukar se ut som vita "stjärnor" på mörka partier i den projicerade bilden. Damm närmare linsen kan se mer ut som en mörk slinga eller nåt (i synnerhet om det kommer in ett litet hår, som kan se ut som en stor svart båge).

Med "grafikchippet" så måste de mena DLP-chipet, som består av miljontals små speglar, en för varje pixel. Om en sådan fastnar och inte ändrar läge så kallas det för en "död pixel". Då är det lika bra att byta ut hela chipet. Bara ett sådant chip, som är hjärtat i projektorn, kostar mellan 1500-2000 kr. Döda pixlar är en liten prick i den projicerade bilden som ständigt är svart.


Redigerat av Danneq, 27 juni 2015 - 20:06.


#29

Postad 27 juni 2015 - 23:43

magnussn
  • magnussn
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Tack för tipset! Ja det var faktiskt Servicon som formulerade sig så, vilket är märkligt. Eftersom jag ändå la 10 lök på projektorn så kände jag att de hellre får stå för att den blir helt fixad så jag inte råkar göra sönder något. Är van vid småelektronik, men massa speglar och undvika att mer damm kommer in... nja där känner jag inte helt hemma riktigt. Återkommer när jag fått tillbaka projektorn, enligt din beskrivning är det nog damm på en spegel då vita "stjärnor" syns vid svart projicering.

 

Var fick du tag på sådant finmaskigt tyg? och tror du inte att det påverkar luftflödet negativt? HD50/HD161x är VÄLDIGT öppen i konstruktionen.



#30

Postad 29 juni 2015 - 08:34

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Jag är själv inte så van att agera med elektronik på egen hand. Jag har bytt kontakter på hörlurar och hårddiskar på datorer, ungefär på den nivån är mina kunskaper. Men när det väl finns bra instruktioner så kan jag ändå testa så länge jag är försiktig. Det var genom att dammsuga (SIC!) forum på nätet som jag kom fram till att det var damm i projektorn eftersom det gick att få dammpartiklarna mer och mindre fokuserade.

Jag lärde mig i alla fall själv att aldrig använda en dammsugare på projektor. Först testade jag det och då blev det VÄRRE. Det damm som fanns inne i projektorn virvlade runt och mycket verkade ha satt sig på visuellt obekväma ställen...

När det gäller tyg så har jag för mig att det var denna tråd på Sweclockers som jag utgick från:
http://www.sweclocke...yget-funnet?p=1

 

Tyget Sarita som nämns i början av tråden säljs inte längre på IKEA och ersättaren Teresia verkar enligt vissa inte vara samma tyg (enligt andra är det samma).
Jag bor söder om Stockholm och åkte till Kungens Kurva och tittade på IKEA. Jag har för mig att Teresia inte fanns inne så när min fru föreslog att vi skulle titta på en tygbutik som hon var nyfiken på så var jag för en gångs skull entusiastisk. Hittade ett finmaskigt polyestertyg som det fanns ett par olika varianter av med olika fina maskor. Slog till på en mellanvariant där det såg ut som att det skulle vara stort nog att låta luft åka ut utan problem, men ändå litet nog för att stoppa lite större dammpartiklar. 

Köpte svart och vitt tyg och har det svarta på min svarta HD230x och vitt på min stationära dator. Skickade med lite vitt när jag sålde min vita HD67:a.
I tråden på Sweclockers diskuteras hur man ska fästa tyget men magnet låter lite väl vågat för mig. Jag har använt halvt genomskinlig tejp, som inte fastnar lika mycket som vanlig genomskinligt tejp. Det ser inte snyggt ut men inte sitter man och glor på projektorn. Jag har tejpat fast tyg vid alla ventilationshål och efter 1-2 veckor så brukar det vara en grå beläggning på tyget som jag dammar bort. Har inte märkt att tyget har påverkat projektorns prestation. Det gäller dock som sagt att göra en avvägning mellan möjligheten för luft att passera och att stoppa damm, så jag får acceptera mindre dammkorn som kommer in. Dessa är dock troligtvis för små för att påverka alltför mycket. Har haft projektorn sedan våren 2013 och inte märkt av något damm. Jo förresten... Det var nån gång som jag tyckte att det var något som såg ut som en dammfläck i den projicerade bilden. Det försvann dock och har inte kommit åter så jag kan ha sett fel eller så rättade det till sig själv.
Jag är i dagsläget mer orolig för att DLP-chipet ska fallera då min HD230x är lika mycket budget som HD67, bara med fullHD (HD230x är en billigare variant av HD23), än jag är orolig för damm...


Redigerat av Danneq, 29 juni 2015 - 08:37.


#31

Postad 29 juni 2015 - 20:10

magnussn
  • magnussn
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Vilken klippa du är Danneq. Ska höra med Servicon om vad de tror om att använda sig av extra filter, räknar dock inte med något givande svar men man vet aldrig! Ska kanske testa att tejpa på lite Teresia från IKEA, undra om vit eltejp kan vara ett alternativ. Eftersom projektorn hänger i taket är det inget man kommer lägga märke till om man inte verkligen letar.

 

Har även funderat på att göra lite ljuddämpande plattor i mineralull att fästa i taket för att få bättre akustik i rummet, och kanske dämpa lite av projektorns oljud.



#32

Postad 30 juni 2015 - 09:11

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Nu har jag kollat upp butiken och den heter Stoff & stil. Det är en kedja med tre butiker i Sverige: i Kungens kurva söder om Stockholm, Göteborg samt Malmö.

De tyger som jag köpte var: 

http://www.stoffochs...articleId=17395

 

http://www.stoffochs...articleId=17393

 

Om du har möjlighet så kan du köpa därifrån, annars borde vilken välsorterad tygbutik som helst duga.

Hur som helst så heter tygsorten "tyll".

Det kan vara så att Teresia är lite för finmaskigt. De bilder jag sett av det visar att det är lite grövre maskor på det tyg som jag köpte. Trots detta så fastnar det mesta av dammet på tyget istället för att åka in i projektorn.



#33

Postad 06 juli 2015 - 13:31

magnussn
  • magnussn
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Ja den butiken känner jag igen, har varit inne där i Bäckebol i Göteborg. Servicon skulle vara färdiga med min projektor i torsdags, och enligt dem borde den skickats i fredags. Det de gjorde var att de bytte ut optiken. Vet dock inte mer exakt än så, men jag frågade explicit efter vad det var de bytte eftersom jag var nyfiken. Så det kanske var så att den inte höll tillräckligt tätt på något sätt... well well! Återkommer när jag har projektorn och testat den...



#34

Postad 07 juli 2015 - 22:28

magnussn
  • magnussn
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Fick hem projektorn idag. Den hänger sig när jag navigerar runt i menyn så jag måste dra ur sladden, förutom när jag kopplar in den till min dator (HDMI)- då fungerar allt som vanligt... har mejlat och frågat om det. Dammet verkar borta.



#35

Postad 15 november 2015 - 14:57

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Har damm i min projektor sen länge Är det lönt att reklamera,eller kommer det tillbaka? Blir året i januari

#36

Postad 04 december 2015 - 11:37

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jaha, nu dog lampan också efter 11mån och under 500 timmar.. Få se hur Dustin hanterar detta.

#37

Postad 17 december 2015 - 21:50

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Fick tillbaks projektorn idag. Servicon har snabb service. Dom har bytt "engine module" och rengjort. Allt på garantin.
Lampan stod det inget om.

#38

Postad 25 januari 2016 - 13:18

magnussn
  • magnussn
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Jag kommer nog behöva skicka in projektorn igen då jag fått nya "dust blobs". När det gäller "engine module" tror jag att lampan byts ut också, du kan jämföra timmarna. Projektorn är bra, men jag stör mig på hur lätt dammet kommer innanför optiken. Sedan låter projektorn lite för mycket, men man får gå upp rätt mycket i pris för att få en tyst projektor...



#39

Postad 25 januari 2016 - 18:07

Affetwin
  • Affetwin
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Jag kommer nog behöva skicka in projektorn igen då jag fått nya "dust blobs". När det gäller "engine module" tror jag att lampan byts ut också, du kan jämföra timmarna. Projektorn är bra, men jag stör mig på hur lätt dammet kommer innanför optiken. Sedan låter projektorn lite för mycket, men man får gå upp rätt mycket i pris för att få en tyst projektor...

Funkat bra sen jag fick tillbaks den. Lamptimmarna var inte nollställda, men det görs ju manuellt. Engine module är väl linshuset tror jag. (Se exempelbild) Lampan ingår inte vad jag förstår.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpeg   116,34K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Affetwin, 25 januari 2016 - 18:07.


#40

Postad 09 februari 2016 - 15:41

magnussn
  • magnussn
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Fick tillbaka projektorn efter 1 vecka (inklusive helg) och de hade rengjort optiken. Enligt servicekillen så läcker inte optiken, utan det var för att den var dåligt fastskruvad som orsakade att damm letade sig in. Nu ska jag förhoppningsvis slippa detta problem, enligt dem har detta aldrig hänt innan - att man skickat tillbaka en projektor en andra gång. Projektorn är bra nu vad jag ser, och hoppas det håller sig så. Måste lägga till att servicen på Servicon Optoma är hjälpsam och trevlig, raka snabba svar... det gillar vi!



#41

Postad 16 januari 2017 - 14:56

magnussn
  • magnussn
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Bumpar tråden då min projektor skickats in för damm tre gånger. Skall få en ny projektor skickad till mig av Dustin. Jag hoppas att detta bara var ett måndagsexemplar, aja, i annat fall får de väl ge mig pengarna tillbaka! 



#42

Postad 19 januari 2017 - 13:36

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

När det gäller damm så finns det ju en enkel lösning på problemet - håll det så dammfritt du kan i ditt biorum.

 

Har haft 4 olika projektorer sedan 2002 och har inte haft problem med detta. Har nu en Optoma HD26 med snart 2000 timmar på lampan - noll dammkorn (ta i trä ;) ).

 

Taskigt att skylla på projektorn för detta problem...



#43

Postad 25 juni 2017 - 14:48

Zenon88
  • Zenon88
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Jag är rätt sugen på denna projektor, men verkar inge kul med damm problemen :/ Vad säger ni?

Blir denna och en grå 90/100 duk. Källare, vita väggar förutom den vid duken, det är röd orange riktig tegel vägg. Kanske 4-5 m avstånd.


Redigerat av Zenon88, 25 juni 2017 - 16:48.


#44

Postad 26 juni 2017 - 13:51

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Jag är rätt sugen på denna projektor, men verkar inge kul med damm problemen :/ Vad säger ni?

Blir denna och en grå 90/100 duk. Källare, vita väggar förutom den vid duken, det är röd orange riktig tegel vägg. Kanske 4-5 m avstånd.

Läs på inlägg 30 & 32 för att se lösningen på min Optoma HD230x. Har haft den sen mars 2013 (har jag för mig). Nån gång har nåt litet dammkorn letat sig in genom tyget som fungerar som filter men då har det försvunnit då jag blåst in tryckluft i projektorn.

Hade tidigare en Optoma HD67 som jag inte hade något egengjort filter på och där blev det rätt så snart fullt av damm, så pass att jag fick öppna upp projektorn och peta bort dammkorn för dammkorn från en av speglarna inne i projektorn (se inlägg 27 i denna tråd).
Nu som sagt 4+ år med bara nåt litet dammkorn som inte satt inne i ljusvägen i projektorn och därför var lätt att få bort med tryckluft.

Det tyg jag använder är finmaskigt nog att fånga större dammkorn och liknande men det hindrar inte luft att passera. T.ex. har projektorn aldrig blivit överhettad utan har tickat på bra. 



#45

Postad 30 juni 2017 - 17:20

Zenon88
  • Zenon88
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt, hoppas att jag blir nöjd :)



#46

Postad 30 juni 2017 - 17:25

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag förstår inte varför man inte idag kan bygga en projje som ej kan ta in dammkorn, i alla fall så att dammkornen inte sätter sig på delar som syns på duken sen, det är en av anledningarna till varför de aldrig blir projje för mig tyvärr, hatar att behöva skicka in, även om de sker 1gång per år eller liknande..


Redigerat av hundrakg, 30 juni 2017 - 17:26.


#47

Postad 30 juni 2017 - 17:51

Zenon88
  • Zenon88
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Har ni provat att spela på denna projektor, jag såg att det fanns något engelskt omdömme om lagg och 100ms. hmm.



#48

Postad 24 juli 2017 - 10:32

Zenon88
  • Zenon88
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Har nu provat både spel o 3d film, och är riktigt imponerad! Vilken bild. Har också köpt tyget som rekommenderades och skall fästa det nu.



#49

Postad 18 juli 2018 - 15:27

Zenon88
  • Zenon88
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Test


Redigerat av Zenon88, 04 september 2018 - 16:37.


#50

Postad 20 juli 2018 - 22:39

knubbsäl
  • knubbsäl
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

...små hack när kameran förflyttas i svepande åt sidan...

 

Har du verifierat att det är rätt "frame rate" som används för källmaterialet? Denna typ av hack uppstår om man exempelvis försöker spela upp material som är 23.976 FPS i 60 FPS eller liknande.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.