Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Diskussion om filmformat

44 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 januari 2021 - 19:17

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Tenant, vet inte vad jag ska säga. Jäkligt märklig film som jag inte lär se om på ett bra tag. Sen att Christopher Nolan fortsätter med sin j-a skiftande AR! Finns det någon annan person på planeten utom han själv som tycker det är en bra idé?

Varför störa sig på det? Det är väl bättre man utnyttjar kameran/filmen till max?



#2

Postad 24 januari 2021 - 19:33

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 1

Varför störa sig på det? Det är väl bättre man utnyttjar kameran/filmen till max?

Nu har jag inte sett Tenet, men det sättet Nolan växlar fram och tillbaka mellan scope och IMAX i exempelvis Interstellar var ju rätt märkligt rent dramaturgiskt. Det kändes mer baserat på vilka scener som skulle se häftiga ut i IMAX och hur mycket 65 mm budgeten tillät än hur det påverkade mise en scène och tonläget. Christopher Nolan använder IMAX ungefär som Michael Bay använder explosioner.



#3

Postad 24 januari 2021 - 19:48

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Varför störa sig på det? Det är väl bättre man utnyttjar kameran/filmen till max?


Har man Cinemascope duk så vill man att det håller sig till ett format... Sen att man inte tycker det är jobbigt att formatet skiftar hela tiden fattar jag inte... Men vi är alla olika...

Redigerat av edtjope, 24 januari 2021 - 19:49.


#4

Postad 24 januari 2021 - 20:01

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Nu har jag inte sett Tenet, men det sättet Nolan växlar fram och tillbaka mellan scope och IMAX i exempelvis Interstellar var ju rätt märkligt rent dramaturgiskt. Det kändes mer baserat på vilka scener som skulle se häftiga ut i IMAX och hur mycket 65 mm budgeten tillät än hur det påverkade mise en scène och tonläget. Christopher Nolan använder IMAX ungefär som Michael Bay använder explosioner.


+1

#5

Postad 25 januari 2021 - 21:08

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 1

Har man Cinemascope duk så vill man att det håller sig till ett format... Sen att man inte tycker det är jobbigt att formatet skiftar hela tiden fattar jag inte... Men vi är alla olika...

Du kan väl maska ner filmen till det breda formatet (så får du standard bio-upplevelse)?


Nu har jag inte sett Tenet, men det sättet Nolan växlar fram och tillbaka mellan scope och IMAX i exempelvis Interstellar var ju rätt märkligt rent dramaturgiskt. Det kändes mer baserat på vilka scener som skulle se häftiga ut i IMAX och hur mycket 65 mm budgeten tillät än hur det påverkade mise en scène och tonläget. Christopher Nolan använder IMAX ungefär som Michael Bay använder explosioner.

Har man sett Interstellar på en riktig IMAX-bio ser det faktiskt rätt häftigt ut. Dessutom vill man inte ha IMAX-kameror alltför nära skådespelare eftersom de väsnas för mycket.



#6

Postad 26 januari 2021 - 08:35

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Nu har jag inte sett Tenet, men det sättet Nolan växlar fram och tillbaka mellan scope och IMAX i exempelvis Interstellar var ju rätt märkligt rent dramaturgiskt. Det kändes mer baserat på vilka scener som skulle se häftiga ut i IMAX och hur mycket 65 mm budgeten tillät än hur det påverkade mise en scène och tonläget. Christopher Nolan använder IMAX ungefär som Michael Bay använder explosioner.

 

Inget jag tänkte på ens. Underbar film med ett sjukt fint foto. Men visst, i en perfekt värld skulle hela filmen vara filmad i IMAX...



#7

Postad 27 januari 2021 - 13:53

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 1

Håller med om störigheten i skiftande AR - för oss med scope-dukar blir det väldigt störande för själva filmupplevelsen. 

 

I'm thinking of ending things, Netflix.

Charlie Kaufman i högform ... tror jag. Det här är så nära David Lynch jag har sett honom, och jag vet inte om jag gillar det eller inte. Jag kunde absolut inte titta bort i alla fall. Men jag kan inte för mitt liv börja förklara vad det var jag såg. Så ... se den? Jo, det tycker jag nog.



#8

Postad 27 januari 2021 - 14:08

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Inget jag tänkte på ens. Underbar film med ett sjukt fint foto. Men visst, i en perfekt värld skulle hela filmen vara filmad i IMAX...

 

Gissar att dom förlorade mycket pengar när dom inte kunde släppa den på bio. Gissar att det är WB?


Redigerat av Unregisteredb7bdb1f7, 27 januari 2021 - 14:10.


#9

Postad 27 januari 2021 - 14:46

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Gissar att dom förlorade mycket pengar när dom inte kunde släppa den på bio. Gissar att det är WB?


Tenet gick på bio

#10

Postad 27 januari 2021 - 21:19

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Håller med om störigheten i skiftande AR - för oss med scope-dukar blir det väldigt störande för själva filmupplevelsen. 

Varför blir det extra störande med bred duk?



#11

Postad 27 januari 2021 - 22:25

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Varför blir det extra störande med bred duk?

På en TV och 16:9-skärm får du svarta ”sorgeband” över och under bilden på alla filmer i bredformat (om du inte manuellt maskar bilden). När bildformatet sedan byts så fylls denna yta upp med bild istället för svart.

För oss med bred duk så behöver vi antingen ställa om zoom och position för bilden när formatet byts, eller stå ut med att massa bild projiceras utanför bildytan. Alternativt zooma ner till 16:9-format och se hela filmen med svarta sorgeband både över, under, och på sidorna. Som du hör är det ganska omständligt helt enkelt, och det rycker en ur filmen tycker jag.

#12

Postad 28 januari 2021 - 19:32

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

På en TV och 16:9-skärm får du svarta ”sorgeband” över och under bilden på alla filmer i bredformat (om du inte manuellt maskar bilden). När bildformatet sedan byts så fylls denna yta upp med bild istället för svart.

För oss med bred duk så behöver vi antingen ställa om zoom och position för bilden när formatet byts, eller stå ut med att massa bild projiceras utanför bildytan. Alternativt zooma ner till 16:9-format och se hela filmen med svarta sorgeband både över, under, och på sidorna. Som du hör är det ganska omständligt helt enkelt, och det rycker en ur filmen tycker jag.

Du kommer ju inte få några "sorgeband" över och under när filmen är i 16:9 format, då får du bara på sidorna.



#13

Postad 28 januari 2021 - 19:34

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 940 inlägg
  • 0

Du kommer ju inte få några "sorgeband" över och under när filmen är i 16:9 format, då får du bara på sidorna.


Jo, det får han ju, när det skiftar till 2:35 , om jag tänker rätt :P

#14

Postad 28 januari 2021 - 23:44

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Du kommer ju inte få några "sorgeband" över och under när filmen är i 16:9 format, då får du bara på sidorna.

Största (?) delen av filmen är ju i 2.35:1, vilket i 16:9-läge på en cinemascope-duk resulterar i en liten bild med svarta kanter på alla håll. När filmen väl byter till 16:9-format så blir det ”rätt” och bara svarta band till höger/vänster, men det är ju en begränsad del av filmen. Åtminstone som jag minns det. Tror tyvärr inte jag kan förklara bättre än så, utan du får nog tro mig när jag säger att det är stökigare.

#15

Postad 29 januari 2021 - 12:31

solat
  • solat
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Största (?) delen av filmen är ju i 2.35:1, vilket i 16:9-läge på en cinemascope-duk resulterar i en liten bild med svarta kanter på alla håll. När filmen väl byter till 16:9-format så blir det ”rätt” och bara svarta band till höger/vänster, men det är ju en begränsad del av filmen. Åtminstone som jag minns det. Tror tyvärr inte jag kan förklara bättre än så, utan du får nog tro mig när jag säger att det är stökigare.


Precis, för att kunna se hela bilden på en 2.35:1-duk måste man zooma ut så att 16:9 bilden ryms vilket ger svarta kanter på sidorna. Det gäller imax-formatet. Större delen av filmen som visas i 2.35:1 kommer dessutom att ge svarta kanter över och under.

Själv kör jag filmer med växlande format i full 2.35:1 på min cinemascope-duk och låter projektorn maska bort bilden över och under. Får alltså inte full Imaxbild i såna scener men det tänker man ju inte på. Bättre kompromiss än minibild med sorgkanter överallt imo.

#16

Postad 30 januari 2021 - 11:15

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Innehåll inflyttat från Senaste filmen jag såg-tråden.


Redigerat av frollic, 30 januari 2021 - 11:16.


#17

Postad 30 januari 2021 - 11:22

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Men andra ord kan man konstatera att de e sjukt jobbigt med skiftande AR🙄

#18

Postad 30 januari 2021 - 11:26

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 940 inlägg
  • 0

Innehåll inflyttat från Senaste filmen jag såg-tråden.


Bra bra :)

Men andra ord kan man konstatera att de e sjukt jobbigt med skiftande AR🙄


Tycker tom det kan vara irriterande trots att vi har vanlig 16:9 duk 👀😄

#19

Postad 30 januari 2021 - 11:32

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag har också en 2,35:1-duk och tycker det är lite jobbigt när det växlar. Vanligtvis så har jag kört inställning för 16:9 och därmed fått liten bild i stor del av filmen. Jag har även testat att köra inställningen för 2,35:1 hela tiden, så att bilden stundvis projiceras på ramen samt väggen över och under. Under blir det dessutom delvis på centern och skivspelaren...

 

Det blir faktiskt ändå inte så illa som man kan tro, ger ändå lite känsla av stor bild i dessa scener; även om den är långt i från bra i hela bilden. Ofta händer det mesta i mitten av bilden och det runt om är för att skapa känslan av stor bild. Ögat kan ändå inte fokusera på hela bilden samtidigt, därför gör det mindre att det inte är så bra bildkvalitet där.



#20

Postad 31 januari 2021 - 23:21

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Precis, för att kunna se hela bilden på en 2.35:1-duk måste man zooma ut så att 16:9 bilden ryms vilket ger svarta kanter på sidorna. Det gäller imax-formatet. Större delen av filmen som visas i 2.35:1 kommer dessutom att ge svarta kanter över och under.

Själv kör jag filmer med växlande format i full 2.35:1 på min cinemascope-duk och låter projektorn maska bort bilden över och under. Får alltså inte full Imaxbild i såna scener men det tänker man ju inte på. Bättre kompromiss än minibild med sorgkanter överallt imo.

Intressant, jag har faktiskt aldrig testa att köra på det sättet - med digital maskning. Jag inbillar mig att man tappar mycket av infon i bilden, men förmodligen är det ju frejmat (smaka på den stavningen ni) så att det viktigaste ryms i scope-bilden ändå. Stora nackdelen är väl undertexter som tyvärr inte är flyttbara på i de allra flesta tjänsterna på ATV4K, som är min främsta uppspelare. Men det är en annan historia.



#21

Postad 02 februari 2021 - 17:15

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Intressant, jag har faktiskt aldrig testa att köra på det sättet - med digital maskning. Jag inbillar mig att man tappar mycket av infon i bilden, men förmodligen är det ju frejmat (smaka på den stavningen ni) så att det viktigaste ryms i scope-bilden ändå. Stora nackdelen är väl undertexter som tyvärr inte är flyttbara på i de allra flesta tjänsterna på ATV4K, som är min främsta uppspelare. Men det är en annan historia.

Har Tenet (och andra liknande filmer) skiftande AR på strömningstjänster?



#22

Postad 02 februari 2021 - 17:21

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Har Tenet (och andra liknande filmer) skiftande AR på strömningstjänster?


Nope. Inte Nolans filmer iallafall

Redigerat av vinncent, 02 februari 2021 - 17:21.


#23

Postad 03 februari 2021 - 15:05

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Jag ska nog erkänna att senast jag stötte på det var i The Mandalorian (ep 9 The Marshal), och det kan ha varit så att jag stötte på övriga i skivformat.



#24

Postad 04 februari 2021 - 15:49

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Tenet gick på bio

Helt korrekt, jag har sett den på bio. Dock en ganska annorlunda upplevelse med tanke på publikrestriktioner. Jag tror också att det förklarar varför många stora premiärer flyttar. Det fungerar inte ekonomiskt med bio just nu.

 

Mera till ämnet. Jag har en multiformats-duk. Det innebär att jag kan steglöst reglera visningsytans höjd från 2:35 till 16:9. Det innebär att jag egentligen bara har svarta fält när jag ser äldre fillmer i typ 4:3 format.

 

Men Nolan är unik, han byter format under filmens gång. Och jag har inte lust att stoppa filmen för att reglera duken. Ibland är det väldigt irriterande när det byts fram och tillbaka.



#25

Postad 05 februari 2021 - 09:06

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

1% problems



#26

Postad 05 februari 2021 - 12:19

solat
  • solat
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

1% problems


Förvisso, men var ska man diskutera den sortens ”problem” om inte just i tråden ”diskussion om filmformat” på ett hembioforum.

Redigerat av solat, 05 februari 2021 - 12:21.


#27

Postad 05 februari 2021 - 12:23

solat
  • solat
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Intressant, jag har faktiskt aldrig testa att köra på det sättet - med digital maskning. Jag inbillar mig att man tappar mycket av infon i bilden, men förmodligen är det ju frejmat (smaka på den stavningen ni) så att det viktigaste ryms i scope-bilden ändå. Stora nackdelen är väl undertexter som tyvärr inte är flyttbara på i de allra flesta tjänsterna på ATV4K, som är min främsta uppspelare. Men det är en annan historia.


Jag har inte känt att jag missat info i bilden så för mig är det bästa kompromissen. Kör dessutom bara fysisk media på en spelare med flyttbara undertexter. Men hade inte det gått är det ju lite av en dealbreaker

#28

Postad 06 februari 2021 - 09:03

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Kan lägga till serien Wandavision nu över titlar med skiftande AR. Där är det däremot väldigt motiverat och funkar nästan som en del av historieberättandet, så det är bara att hugga i sig

#29

Postad 06 februari 2021 - 10:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag har också en 2,35:1-duk och tycker det är lite jobbigt när det växlar. Vanligtvis så har jag kört inställning för 16:9 och därmed fått liten bild i stor del av filmen. Jag har även testat att köra inställningen för 2,35:1 hela tiden, så att bilden stundvis projiceras på ramen samt väggen över och under. Under blir det dessutom delvis på centern och skivspelaren...

 

Det blir faktiskt ändå inte så illa som man kan tro, ger ändå lite känsla av stor bild i dessa scener; även om den är långt i från bra i hela bilden. Ofta händer det mesta i mitten av bilden och det runt om är för att skapa känslan av stor bild. Ögat kan ändå inte fokusera på hela bilden samtidigt, därför gör det mindre att det inte är så bra bildkvalitet där.

 

I går kväll såg jag på Tenet. Helt klart lite väl många växlingar av bildformat för att ställa om projektorn hela tiden. Efter att ha provat lite fram och tillbaka så kom jag fram till att jag föredrar att göra som jag beskrev ovan. Jag tycker att den stora bredden på bilden hela tiden gör mycket för upplevelsen. Att en del i överkant och underkant inte blir så bra stundvis gör mig mindre. Kör jag 16:9 hela tiden blir det alldeles för liten bild när det är bredbild.

 

Tog två bilder som exempel på hur det kan se ut.

 

Bifogad fil  Tenet 1.jpeg   166,35K   7 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Tenet 2.jpeg   138,92K   6 Antal nerladdningar

 

Ville fånga en ljus och en mörk scen. I den mörka ser det mindre konstigt ut.

 

Filmen var ju lite annorlunda... Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den än. Ska man jämföra med filmer som också var annorlunda när de kom så föll jag inte lika direkt som för t.ex. Inception eller The Matrix. Bild och ljud var dock på topp, i synnerhet ljudet skulle jag säga.



#30

Postad 06 februari 2021 - 12:58

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
För egen del har jag när det blir dags att bygga bion tänkt köra på 2.35, men sätta en 16:9 duk.
Dvs högtalare, avstånd osv är som om duken är 2.35, men i filmer som växlar format fylls så duken helt ändå. För en vanlig 16:9 film kommer det alltså bli sorgekanter både över/under samt vid sidan. Får försöka hitta någon motormaskningslösning som på bio.

#31

Postad 06 februari 2021 - 17:44

solat
  • solat
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

I går kväll såg jag på Tenet. Helt klart lite väl många växlingar av bildformat för att ställa om projektorn hela tiden. Efter att ha provat lite fram och tillbaka så kom jag fram till att jag föredrar att göra som jag beskrev ovan. Jag tycker att den stora bredden på bilden hela tiden gör mycket för upplevelsen. Att en del i överkant och underkant inte blir så bra stundvis gör mig mindre. Kör jag 16:9 hela tiden blir det alldeles för liten bild när det är bredbild.

Tog två bilder som exempel på hur det kan se ut.

attachicon.gifTenet 1.jpeg

attachicon.gifTenet 2.jpeg

Ville fånga en ljus och en mörk scen. I den mörka ser det mindre konstigt ut.

Filmen var ju lite annorlunda... Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den än. Ska man jämföra med filmer som också var annorlunda när de kom så föll jag inte lika direkt som för t.ex. Inception eller The Matrix. Bild och ljud var dock på topp, i synnerhet ljudet skulle jag säga.

Just så jag gör men jag låter projektorn släcka allt ljus utanför duken:

Bifogad fil(er)



#32

Postad 07 februari 2021 - 21:33

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

I går kväll såg jag på Tenet. Helt klart lite väl många växlingar av bildformat för att ställa om projektorn hela tiden. Efter att ha provat lite fram och tillbaka så kom jag fram till att jag föredrar att göra som jag beskrev ovan. Jag tycker att den stora bredden på bilden hela tiden gör mycket för upplevelsen. Att en del i överkant och underkant inte blir så bra stundvis gör mig mindre. Kör jag 16:9 hela tiden blir det alldeles för liten bild när det är bredbild.

Tog två bilder som exempel på hur det kan se ut.

Tenet 1.jpeg

Tenet 2.jpeg

Ville fånga en ljus och en mörk scen. I den mörka ser det mindre konstigt ut.

Filmen var ju lite annorlunda... Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den än. Ska man jämföra med filmer som också var annorlunda när de kom så föll jag inte lika direkt som för t.ex. Inception eller The Matrix. Bild och ljud var dock på topp, i synnerhet ljudet skulle jag säga.

Jag tröttnade att det såg ut så hos mig. Har projektorn i ett annat rum med hål i vägen. Satte upp två klippta wellpappskivor(som jag sprayade svart) framför hålet/gluggen i väggen.
Dom maskar av allt extra ljus som faller utanför dukens ram. Blev väldigt bra och det var väldigt enkelt. Dom flesta har väl projektorn i taket så det är väl lite knepigare att få till en bra lösning då.

Just så jag gör men jag låter projektorn släcka allt ljus utanför duken:


Vilka projektor kan man göra det med?

Redigerat av budwhite, 07 februari 2021 - 21:35.


#33

Postad 08 februari 2021 - 13:15

solat
  • solat
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Vilka projektor kan man göra det med?


Har ingen vidare koll, men det funkar åtminstone på jvc dla x5900 som jag har.

#34

Postad 08 februari 2021 - 13:16

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

För egen del har jag när det blir dags att bygga bion tänkt köra på 2.35, men sätta en 16:9 duk.
Dvs högtalare, avstånd osv är som om duken är 2.35, men i filmer som växlar format fylls så duken helt ändå. För en vanlig 16:9 film kommer det alltså bli sorgekanter både över/under samt vid sidan. Får försöka hitta någon motormaskningslösning som på bio.

Nja, nu tror jag du tänker fel? Eller så uppfattar jag fel. Med 16:9-duk får du sorgekanter över/under vid 2:35-film, medan en 16:9-film ger bild på hela ytan. 



#35

Postad 08 februari 2021 - 14:08

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Just så jag gör men jag låter projektorn släcka allt ljus utanför duken:

 

Så kan man ju också göra. Fast jag tycker att det ändå ger lite känsla av större bild i de scener som ska vara så, även om bilden projiceras utanför duken.



#36

Postad 08 februari 2021 - 14:13

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Så kan man ju också göra. Fast jag tycker att det ändå ger lite känsla av större bild i de scener som ska vara så, även om bilden projiceras utanför duken.


Du kan ju inte säga att bilden inte ser förjävlig ut om man ska behöva kolla på filmen utanför ramen

#37

Postad 08 februari 2021 - 14:27

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Nja, jag tycker inte det blir så illa ändå. Ögat fokuserar på det som händer i mitten på synfältet, det perifera seendet är betydligt sämre. Det är förmodligen därför jag upplever det helt OK att se dessa scener så här.

 

Alternativet är som sagt att köra i 16:9 läge hela tiden, och då tycker jag att bilden blir alldeles för liten när det är bredbild. Att ställa om projektorn vid varje växling av format tycker jag inte är ett alternativ alls.

 

Jag har som sagt testat alternativen själv hemma och föredrar köra i bredbildsläge hela tiden på filmer som växlar format, även om en del av bilden stundvis projiceras utanför ramen. 



#38

Postad 08 februari 2021 - 14:35

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Det är klart enda alternativet om man inte har inbyggd maskning i projjen. Och klart man kan leva med det om man sitter och ser en film själv. Men inget man hade bjudit över kompisar och "genomlidit".

#39

Postad 08 februari 2021 - 15:17

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Det är möjligt att det är vad du skulle göra. Men då väljer du att inte se vissa delar av bilden alls.

 

Jag har som sagt testat lite olika alternativ och tycker att det här funkar. Jag har en bildprocessor (Lumagen Radiance Mini3D) som kan ta bort områden av bilden, eller sträcka ut 1,78:1 till 2,35:1 om jag vill det. För det fåtal filmer som har växlande format föredrar jag nu att projicera bilden utanför duken. Det ger känslan av en större bild och mitt öga fokuserar på där det händer saker (mitt i bilden), så hjärnan tänker inte så mycket på att bilden är dålig överst och underst.

 

För mig är det är ett bättre alternativ än att genomlida en liten 2,35:1 bild mitt i ett 16:9 område på min duk, med gråa kanter på alla sidor under stor del av filmen. Hade jag haft en 16:9-duk som var lika bred som min 2,35:1 hade situationen varit en annan, men det var inte utgångspunkten för diskussionen i tråden heller.



#40

Postad 09 februari 2021 - 10:18

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Nja, nu tror jag du tänker fel? Eller så uppfattar jag fel. Med 16:9-duk får du sorgekanter över/under vid 2:35-film, medan en 16:9-film ger bild på hela ytan. 

Ja, vi missförstodd nog varandra. Lite mer detaljerat hur jag tänker:

 

För bildstorlek så tycker jag att lagom är när man sitter dubbel så långt från bilden som den är hög. Dvs sitter jag två meter ifrån vill jag ha en 1 meter hög bild. Så i exemplet ovan hade då hade en 104.4" duk i 2.35 format blivit lagom. Men istället köper jag då en 16:9 duk på 110.2". Dvs om jag använder hela duken för 16:9 blir bilden "för stor". Så när jag tittar 2.35 material används hela bredden på duken men har svarta kanter uppe/nere. När jag då tittar 16:9 så vill jag fortfarande ha samma höjd på bilden, så de svarta kanterna uppe/nere är kvar, jag får alltså zooma in för att bibehålla samma höjd, och får därmed svarta kanter överallt i 16:9.

 

Men finessen är då att i en film med skiftande AR så kör jag i utzommande läget, så 2.35 delarna fyller hela bredden på duken men när det sen blir 16:9 blir bilden "för stor", men vilket även är intentionen av filmskaparen normalt sett.

 

Detta är fortfarande teoretiskt eftersom jag inte byggt bion ännu, men är så jag tänkte bygga bion för att kunna njuta av skiftande AR istället för att störa mig. Idealt så får jag bygga/köpa någon motoriserad maskning som går både horisontellt och vertikalt för att maximera bildprestandan.

 

Högtalarna i den tänkte setupen hamnar då alltså strax innanför kanterna av den _inzoomade_ 16:9 bilden för att följa reglerna för högtalarplacering bakom 2.35 dukar. Så det är verkligen byggt som en 2.35 setup, fast med lite extra duk ovanför/under för att kunna hantera skiftande AR.



#41

Postad 10 februari 2021 - 16:00

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Ja, vi missförstodd nog varandra. Lite mer detaljerat hur jag tänker:

 

För bildstorlek så tycker jag att lagom är när man sitter dubbel så långt från bilden som den är hög. Dvs sitter jag två meter ifrån vill jag ha en 1 meter hög bild. Så i exemplet ovan hade då hade en 104.4" duk i 2.35 format blivit lagom. Men istället köper jag då en 16:9 duk på 110.2". Dvs om jag använder hela duken för 16:9 blir bilden "för stor". Så när jag tittar 2.35 material används hela bredden på duken men har svarta kanter uppe/nere. När jag då tittar 16:9 så vill jag fortfarande ha samma höjd på bilden, så de svarta kanterna uppe/nere är kvar, jag får alltså zooma in för att bibehålla samma höjd, och får därmed svarta kanter överallt i 16:9.

 

Men finessen är då att i en film med skiftande AR så kör jag i utzommande läget, så 2.35 delarna fyller hela bredden på duken men när det sen blir 16:9 blir bilden "för stor", men vilket även är intentionen av filmskaparen normalt sett.

 

Detta är fortfarande teoretiskt eftersom jag inte byggt bion ännu, men är så jag tänkte bygga bion för att kunna njuta av skiftande AR istället för att störa mig. Idealt så får jag bygga/köpa någon motoriserad maskning som går både horisontellt och vertikalt för att maximera bildprestandan.

 

Högtalarna i den tänkte setupen hamnar då alltså strax innanför kanterna av den _inzoomade_ 16:9 bilden för att följa reglerna för högtalarplacering bakom 2.35 dukar. Så det är verkligen byggt som en 2.35 setup, fast med lite extra duk ovanför/under för att kunna hantera skiftande AR.

Då förstår jag hur du menade, men jag måste säga att det låter väldigt ... underligt. Att alltid ha en 16;9-duk som du (nästan) aldrig använder över- och underdelen på? Och köra 16:9-filmer (tv-serier, sport etc) i mindre bild med oanvänd utrymme på alla sidor av bilden? Smaken är som baken såklart  :ph34r:



#42

Postad 28 februari 2021 - 19:08

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Intressant tråd, har aldrig haft projektor själv, men förstår problem helt. Min undran är, finns det inga avancerade projektorer där du kan ställa in i projektorns inställningar vad för format ens bildduk har, och även lära projektorn vart dukens yttre kanter befinner sig, så den sen känner av den faktiska bildytan på signalen och zoomar ut automatiskt vid liknande skiften, på samma sätt som digitalboxarna har en inställning där du lärde boxen vilken bildyta din TV hade(4:3 eller 16:9), så boxen anpasade sig till det och autoskiftade/zoomade(exempelvis vid reklamavbrott och byten på program/kanal, beroende på hur man hade ställt in att man ville ha bilden visad.

Satt och funderade på detta lite när jag såg Life of Pi för några år sedan som hade liknande skiftningar i bildformatet, även Oz(om jag minns rätt) och Tron 2 finns det lite skumma versioner på som man önskade att streaming-kopian var anpassad för 16:9-apparater, så man slapp se vissa scener med svarta kanter på alla fyra riktningar i TVn.



#43

Postad 28 februari 2021 - 20:08

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Intressant tråd, har aldrig haft projektor själv, men förstår problem helt. Min undran är, finns det inga avancerade projektorer där du kan ställa in i projektorns inställningar vad för format ens bildduk har, och även lära projektorn vart dukens yttre kanter befinner sig, så den sen känner av den faktiska bildytan på signalen och zoomar ut automatiskt vid liknande skiften, på samma sätt som digitalboxarna har en inställning där du lärde boxen vilken bildyta din TV hade(4:3 eller 16:9), så boxen anpasade sig till det och autoskiftade/zoomade(exempelvis vid reklamavbrott och byten på program/kanal, beroende på hur man hade ställt in att man ville ha bilden visad.

Satt och funderade på detta lite när jag såg Life of Pi för några år sedan som hade liknande skiftningar i bildformatet, även Oz(om jag minns rätt) och Tron 2 finns det lite skumma versioner på som man önskade att streaming-kopian var anpassad för 16:9-apparater, så man slapp se vissa scener med svarta kanter på alla fyra riktningar i TVn.

 

Problemet är väl att optisk zoomning och omfokusering är för långsam. Det går ju i princip att lösa digitalt och låta en scaler skala ned från ex. 3840x2160 till 2856*1606 som sedan infogas med windowbox i den utgående signalen och jag gissar att det finns sådana lösningar, men det är nog rätt esoteriskt.

 

Sedan är ju problemet att det i mörka scener kan vara svårt att avgöra när skiftena sker bara genom att analysera svärtan i bildens över- och underkant, så det kan göras en del misstag. Medan digital-tv har metadata som talar om bildformat (DAR; Display Aspect Ratio) och nyttjad bildyta (AFD; Active Format Description) så saknas det för material på exempelvis BD, så det är helt beroende av bildanalys.


Redigerat av Zacabeb, 28 februari 2021 - 20:18.


#44

Postad 02 mars 2021 - 14:54

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Dessutom skulle du behöva bygga motoriserade gardiner som täcker av/för sidorna beroende på format för att verkligen få till bilden optimalt. Vilket nog är en utmaning.

Men i grund och botten är det en bra idé. Tror nog att de allra flesta av oss som kör scope-duk har projektor med linsminne, så själva positioneringen finns ju stöd för. Att veta vilket format som visas för stunden däremot, och har en snabb omställning för det, det är värre.

#45

Postad 02 augusti 2021 - 13:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Just så jag gör men jag låter projektorn släcka allt ljus utanför duken:


Jag gör likadant, även under vissa sportsändningar och serier. Funkar kallas tycker jag att köra 2:35:1 oavsett original format😊

Redigerat av mcmike, 02 augusti 2021 - 13:10.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.