Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur har receivers och förstärkare utvecklats med tiden?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 augusti 2019 - 19:00

Unregistered35986adb
  • Unregistered35986adb
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Jag undrar hur recievers har utvecklats med åren.

Jag vet att ingångar, integreringen med appar och användargränssnittet har förändrats markant.

Men hur ser det ut med komponenterna som producerar ljudbilden.

 

Har idag en Denon AVR-2307 (var väl mellanmodellen i Denons receivergarage ca 12 år sedan)och är väl överlag nöjd med mitt ljud hemma.

 

Kör 5.1. Har Dali Concept 8 som frontar och concept 1 i bak och en 12" sub.

Lyssnar mest på Spotify och ser på film från datorn i Dolby och DTS.

 

Går i tankarna om det är dags för mig att förnya mig eftersom min receiver fyller 12 år.

Det kanske har hänt en del med förstärkarna och jag sitter med förlegade grejjer (ljudmässigt).

 

Nån som kan hjälpa mig om det är lönt att köpa en receiver i samma prisklass (då) och få ut mera ljud ur den maskinen.

 

Eller är det så illa att jag måste börja snegla på 10.000 kronors nivån för att ljudet ska bli märkbart bättre?

 

Kanske får jag ut mer av att byta upp mig angående mina högtalare istället.

 

Suger åt mig all hjälp jag kan få.

 

Bifogad tummbild(er)
  • post-86391-0-39787200-1490355504.png

 



#2

Postad 04 augusti 2019 - 19:14

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

varför byta om du är nöjd?

jag tror personligen inte du kommer få "bättre ljud med nyare reciever.

 

Sedan finns ju alltid suget efter nytt. men risken finns att du blir lite besviken på "nya ljudet

 

recivers ska ju helst inte färga ljudet så borde inteha hänt speciellt mycket på den fronten.

dock kan ju behovet av fler ingångar o mer högtalarutgångar uppstå. är nog mer det som gör att byter  skulle jag säga



#3

Postad 04 augusti 2019 - 19:18

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Behöver du nya tekniken så byt, annars är det väl bra att prylarna håller länge.

Ljudmässigt kan man få betala mer idag för att uppnå samma kvalité som förut även så har ju svenska kronan försvagats sista åren så det blir extra dyrt att köpa elektronik just nu.

Jag skulle rekommendera begagnat marknaden.



#4

Postad 04 augusti 2019 - 23:08

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Du svarade nästan på frågan själv. 

 

"Lyssnar mest på Spotify och ser på film från datorn i Dolby och DTS."

 

Utifrån den meningen så ser jag ingen poäng att uppgradera utan att hoppa upp i prisklass just nu. 

Skulle vara om du vill ha rums-korrigering/dsp isåfall.


Redigerat av TijY, 04 augusti 2019 - 23:12.


#5

Postad 05 augusti 2019 - 19:51

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Byter du från Spotify till okomprimerad Tidal lär det ju göra mer ljudet än byte.

#6

Postad 07 augusti 2019 - 09:31

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Skulle vilja påstå Stereo förstärkare har utvecklats med tiden. Mer teknik och bättre ljud. Äger visserligen inte det senaste. Nad c375bee. Men den ska enligt väldigt många vara hästlängder bättre än förregångaren nad c372. Har aldrig hört den. Men jag har svårt att se att de nya grejerna skulle kunna bli sämre. Enligt en säljare på hifiklubben ska 375bee var starkare för tunga laster än ny c388. Ljudmässigt kan ju säkert den nya vara bättre.

Håller med Junkan tidal hifi låter bättre än Spotify premium. Men det är också viktigt att se till att man har tillräckligt bra högtalare som kan avslöja kvalitetsskillnaden. Ett par dynavoice golvare för 3000 kr kan inte utnyttja kvalitetsskillnaden

Redigerat av Andreas3200, 07 augusti 2019 - 09:38.


#7

Postad 07 augusti 2019 - 19:33

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Självklart kan de det!

#8

Postad 07 augusti 2019 - 20:02

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Skulle vilja påstå Stereo förstärkare har utvecklats med tiden. Mer teknik och bättre ljud. Äger visserligen inte det senaste. Nad c375bee. Men den ska enligt väldigt många vara hästlängder bättre än förregångaren nad c372. Har aldrig hört den. Men jag har svårt att se att de nya grejerna skulle kunna bli sämre. Enligt en säljare på hifiklubben ska 375bee var starkare för tunga laster än ny c388. Ljudmässigt kan ju säkert den nya vara bättre.

Håller med Junkan tidal hifi låter bättre än Spotify premium. Men det är också viktigt att se till att man har tillräckligt bra högtalare som kan avslöja kvalitetsskillnaden. Ett par dynavoice golvare för 3000 kr kan inte utnyttja kvalitetsskillnaden'

 

c388 har class-D moduler från Hypex medans din c375 är class AB. Står Nad på båda men helt olika teknik bakom. Väldigt möjligt att 375 kan leverera mer effekt vid svåra laster.



#9

Postad 07 augusti 2019 - 20:11

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Lite intressant, bättre,sämre, annorlunda....

 

https://www.whathifi...which-is-better



#10

Postad 09 augusti 2019 - 06:10

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Whathifi får man ta med en nypa salt. Tycker ibland att dom snackar dynga som inte riktigt stämmer i vissa reviews

#11

Postad 09 augusti 2019 - 08:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Går i tankarna om det är dags för mig att förnya mig eftersom min receiver fyller 12 år.
Det kanske har hänt en del med förstärkarna och jag sitter med förlegade grejjer (ljudmässigt).


Det du vinner är stöd för nya format, och lite bättre slutsteg, men det handlar inte om någon stor skillnad. 2307 var bra för pengarna för 12 år sedan, och priserna har gått upp en del sedan dess.

Iofs dyrare modeller, men har själv en Denon AVR-4306 som hänger med fortfarande, samt en ny Marantz SR-7013 (snarlik Denon, samma koncern).

Den allra största skillnaden är mycket bättre rumskorrigering i den nya, och såklart stöd för Atmos osv. Ljudmässigt presterar den lite bättre med de inbyggda stegen med. Högre tomgångsström är en av förklaringarna (blir varmare med, precis som motsvarande Denon-modell).
 

Skulle vilja påstå Stereo förstärkare har utvecklats med tiden. Mer teknik och bättre ljud. Äger visserligen inte det senaste. Nad c375bee. Men den ska enligt väldigt många vara hästlängder bättre än förregångaren nad c372. Har aldrig hört den.


Nope, det är snarare så att det har hänt rätt lite med 2-kanalare (Klass AB) genom åren. Redan på tidigt 80-tal fick de rätt på övergångsdist osv, och konstruktionen av för- och slutsteg är väldigt lik om du jämför en stärkare från t ex 1990 med en helt ny. En del trissor som användes på den tiden tillverkas fortfarande. Den största skillnaden är att det kostar mer nuförtiden (inflation, högre tillverkningskostnader osv).

Något man bör se upp med är att en del tillverkare tänker mer på priset och marginalerna än på att göra en bra produkt, och det är tyvärr vanligare nu än på 90-talet.

Redigerat av Ageve, 09 augusti 2019 - 08:38.


#12

Postad 09 augusti 2019 - 10:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Med 2-kanalare har det hänt mycket lite på bra många år. Vågar påstå att du kan hitta 30-40 år gamla föstärkare som fortfarande är svårslagna rent ljudmässigt. Sedan britterna introducerade sina "no nonsence" produkter blev det dock väsentlig renare och billigare konstruktioner. Bifogade artikeln ovan är ett bra exempel. Listan där dräglar man fortfarade över....

Med hembio är det främst kalibrerings/rumskorrigering som tagit rejäla kliv, och där kan det faktiskt vara rätt stora skillnader.

#13

Postad 09 augusti 2019 - 15:11

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Det du vinner är stöd för nya format, och lite bättre slutsteg, men det handlar inte om någon stor skillnad. 2307 var bra för pengarna för 12 år sedan, och priserna har gått upp en del sedan dess.

Iofs dyrare modeller, men har själv en Denon AVR-4306 som hänger med fortfarande, samt en ny Marantz SR-7013 (snarlik Denon, samma koncern).

Den allra största skillnaden är mycket bättre rumskorrigering i den nya, och såklart stöd för Atmos osv. Ljudmässigt presterar den lite bättre med de inbyggda stegen med. Högre tomgångsström är en av förklaringarna (blir varmare med, precis som motsvarande Denon-modell).


Nope, det är snarare så att det har hänt rätt lite med 2-kanalare (Klass AB) genom åren. Redan på tidigt 80-tal fick de rätt på övergångsdist osv, och konstruktionen av för- och slutsteg är väldigt lik om du jämför en stärkare från t ex 1990 med en helt ny. En del trissor som användes på den tiden tillverkas fortfarande. Den största skillnaden är att det kostar mer nuförtiden (inflation, högre tillverkningskostnader osv).

Något man bör se upp med är att en del tillverkare tänker mer på priset och marginalerna än på att göra en bra produkt, och det är tyvärr vanligare nu än på 90-talet.

Jag vet dock inte Mycket gick bara på att när det gäller nad c372 vs 375. Så skulle 375an överträffa 372an på de flesta områden. Vad jag hörde från folk så har 375an bättre närvaro i mellanregister. Där det var sagt att 372 kunde bli mer instängd. Men kan inte säga något själv då jag aldrig hört den gammla. Funktioner och så har utvecklats på dagens stereoförstärkare. De gammla hade ingen preout utgång. Sämre skruvbananer enligt mig. Och de flesta nya har funktioner så som blutooth, AirPlay dac o.s.v

Redigerat av Andreas3200, 09 augusti 2019 - 16:25.


#14

Postad 13 augusti 2019 - 14:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Långtifrån alltid en "rak ersättare" låter bättre än sin föregångare. Ibland kan ett teknikskifte vara påtvingat av tex. nya EU regler som stipulerar lägre energiförbrukning. Inte så väldigt ofta är klass D trevligare än A/B eller för den delen ren klass A.

Rent allmänt är det väl så att man kan få oändligt mycket trevligare användbarhet idag, och nog kostar "bra ljud" mindre idag än förr av flera olika skäl. Ett är naturligtvis tillverkning i lågprisländer, ett annat att såväl teknik som tillverkningsprocesser utvecklats. Det är egentligen anmärkningsvärt hur mycket man får i en hembioreceiver idag, redan för mycket skäliga pengar.
Men med det sagt, är det ofta av någon anledning så att en ren tvåkanalare låter bättre. Orsakerna till detta har diskuterats åtskilligt. Vad som förvånar något är att Kinatillverkad "bättre" hifi inte nödvändigtvis kostar så väldigt mycket mindre än Europeisk eller Amerikansk. På tal om Amerikansk förresten, så äger jag själv ett litet fantastiskt exempel på vad lite bra grejor kan kosta om man har som uttalat mål att gör bästa möjliga per investerad krona. En liten RIAA som heter Shiit Mani. :)

#15

Postad 13 augusti 2019 - 15:44

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Schiit Mani är jag sugen på att prova. Tyvär slut just nu på hemsidan.



#16

Postad 14 augusti 2019 - 18:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Shiitbra, för att göra sig lite lustig. :)
Vad som stör en smula är att den landar på närmare dubbla priset mot hemlandet, väl hemma i Sverige. Vår valuta är ju inte jättestark, och så moms och tull och frakt och..... :(

#17

Postad 15 augusti 2019 - 15:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Har shiit magni uber. Driver allt jag har av hörlurar, även akg reference. Good shiit.

#18

Postad 19 augusti 2019 - 08:15

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Långtifrån alltid en "rak ersättare" låter bättre än sin föregångare. Ibland kan ett teknikskifte vara påtvingat av tex. nya EU regler som stipulerar lägre energiförbrukning. Inte så väldigt ofta är klass D trevligare än A/B eller för den delen ren klass A.

Rent allmänt är det väl så att man kan få oändligt mycket trevligare användbarhet idag, och nog kostar "bra ljud" mindre idag än förr av flera olika skäl. Ett är naturligtvis tillverkning i lågprisländer, ett annat att såväl teknik som tillverkningsprocesser utvecklats. Det är egentligen anmärkningsvärt hur mycket man får i en hembioreceiver idag, redan för mycket skäliga pengar.
Men med det sagt, är det ofta av någon anledning så att en ren tvåkanalare låter bättre. Orsakerna till detta har diskuterats åtskilligt. Vad som förvånar något är att Kinatillverkad "bättre" hifi inte nödvändigtvis kostar så väldigt mycket mindre än Europeisk eller Amerikansk. På tal om Amerikansk förresten, så äger jag själv ett litet fantastiskt exempel på vad lite bra grejor kan kosta om man har som uttalat mål att gör bästa möjliga per investerad krona. En liten RIAA som heter Shiit Mani. :)

nej tror inte att alla ersättare är bättre, men vissa fall kan det vara. Angående nad c372 vs c375 har det varit trådar om detta, och de flesta har ansett en förbättring i ljudet. Priset landa på 6000 kr mer så det kan ligga lite i det också

#19

Postad 19 augusti 2019 - 09:09

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Priset är absolut ingen faktor för förbättring. Finns många faktorer till högre pris.

#20

Postad 19 augusti 2019 - 11:23

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Priset är absolut ingen faktor för förbättring. Finns många faktorer till högre pris.

Självklart inte. Men när man jämför inom samma märke kan det mycket väl vara så. Skulle inte vilja påstå när de flesta som ägt båda modeller till och med hävdar att uppföljaren är bättre, att det skulle vara bluff då hänger inte riktigt ihop. Sen att högtalare och förstärkare alltid inte är bättre för dom är dyrare vet jag mycket väl om. Det handlar ju om mer än prestanda.
1 en del tar mer betalt för märket
2 hur många av produkten har tillverkats.
3 mer funktioner påverkar också priset
4 ljud är väldigt invuduellt och lär passa alla olika
Jag är dock inget jätte fantast av nya nad c388. Priset har stigit cirka 7000 kr jämförerelse Mot föregångaren. Och tyckte inte den lät bättre i mina öron. Den har mer lull under huven. Men den spelar inte kraftfullare eller så. Tror priset ligger på 18k medan föregångaren låg på 11k och för de pengarna har jag svårt att tro man kan få mycket bättre. Den spelar otroligt kraftfullt och viker inte sig i första taget. Och har samtidigt ett ganska bra välljud. Jag skulle se det som en perfekt förstärkare för folk som har en lägre budget och som är ute efter både lite välljud och kraft i samma förpackning. Det ser man inte mycket längre i den prisklassen om man inte kollar på begagnat

Redigerat av Andreas3200, 19 augusti 2019 - 11:26.


#21

Postad 19 augusti 2019 - 11:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ingen kan ta ifrån någon vad denne UPPLEVER, men är det faktiskt en förbättring eller är det något annat som påverkar? ;)



#22

Postad 20 augusti 2019 - 15:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Självklart är ett högt pris ingen garanti för ett bra ljud men nog ger en större budget utrymme för mindre kompromisser.
Att de högre priset beror på en mer kompromisslös design finns det dock ingen garanti för. Mycket av prisskillnaden mellan olika modeller handlar förmodligen om större vinstuttag.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.