Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad behövs för att ta in ComHems digital-kabel-tv i MythTV?

109 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 november 2007 - 19:38

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Hej! Har satt ihop min HTPC med ett PVR-150 nu (fick grejerna igår), men bildkvalitén är väl sådär... Bra mycket sämre än en video som tuner direkt in i projektorn iaf. Iaf, tänkte att man kan ju gå över till digital-tv över kabelnätet istället (ComHems "Medium 8 favvo" verkar bra), men jag har ingen som helst koll på vilken hårdvara som behövs.

Jag vill helst ha dubbla tuners, dvs möjlighet att se på ett program och spela in ett annat samtidigt. Blir det sjukt dyrt?

#2

Postad 03 november 2007 - 20:28

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
För att kunna köra ComHem som du vill så behöver du 2 DVB-C kort t ex Technotrend C-1500 för ca 65€ st samt någon form av CI/Phoenix-lösning för programkortet.

#3

Postad 03 november 2007 - 21:23

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Även jag kör analogt med PVR-kort, och jag tycker att bilden blir riktigt hyfsad. Jag har höjt bitraten samt spelar in i högre upplösning än vad som MythTV ger default vid installation.

mvh Manor

#4

Postad 03 november 2007 - 23:08

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Även jag kör analogt med PVR-kort, och jag tycker att bilden blir riktigt hyfsad. Jag har höjt bitraten samt spelar in i högre upplösning än vad som MythTV ger default vid installation.

mvh Manor


Vad visar du på bilden på och via för anslutning? Jag kör HDMI till projektor (1280x720) och kör i regel bilden i 80-110". Upplösningen på TV har jag höjt till max på mitt PVR-150 (700-nånting x 576) och bitrate 6-9000, det hackar inte eller så, och deinterlacingen funkar fint, men det är en hel del sämre än videons TV-tuner -> projektor.

Har sett jämförelse på betydligt mindre bild mellan comhem analogt och digitalt, och det digitala var sjukt mycket skarpare :)

#5

Postad 03 november 2007 - 23:09

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

För att kunna köra ComHem som du vill så behöver du 2 DVB-C kort t ex Technotrend C-1500 för ca 65€ st samt någon form av CI/Phoenix-lösning för programkortet.


Hm, förstår inte CI/Phoenix-biten riktigt, mer info?

#6

Postad 03 november 2007 - 23:58

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Även jag kör analogt med PVR-kort, och jag tycker att bilden blir riktigt hyfsad. Jag har höjt bitraten samt spelar in i högre upplösning än vad som MythTV ger default vid installation.

mvh Manor


Vad visar du på bilden på och via för anslutning? Jag kör HDMI till projektor (1280x720) och kör i regel bilden i 80-110". Upplösningen på TV har jag höjt till max på mitt PVR-150 (700-nånting x 576) och bitrate 6-9000, det hackar inte eller så, och deinterlacingen funkar fint, men det är en hel del sämre än videons TV-tuner -> projektor.

Har sett jämförelse på betydligt mindre bild mellan comhem analogt och digitalt, och det digitala var sjukt mycket skarpare :)


Jag kör 1024 * 768 mot en 50" LG plasma, och jag tycker att det ser riktigt ok ut.

mvh Manor

#7

Postad 04 november 2007 - 10:28

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Jag kör 1024 * 768 mot en 50" LG plasma, och jag tycker att det ser riktigt ok ut.

mvh Manor

Ok. Det här hade nog sett helt ok ut på en mer normalstor skärm också. Men det var betydligt bättre bild när det var analogt hela vägen till projektorn, och de jag pratat med ang HTPC säger att digital-tv blir mycket bättre.

#8

Postad 04 november 2007 - 11:46

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

För att kunna köra ComHem som du vill så behöver du 2 DVB-C kort t ex Technotrend C-1500 för ca 65€ st samt någon form av CI/Phoenix-lösning för programkortet.


Hm, förstår inte CI/Phoenix-biten riktigt, mer info?


Du köper exemplevis 2st Technotrend C-1500

För att se betalkanaler på båda mottagarna samtidigt behöver du antingen 2st CI-moduler + 2st Conax cams samt ett sk tvillingkort från ComHem eller så köper du en Phoenix-läsare och kör soft-cam.

Med soft-cam behöver du varken CI-läsare, Conax cams eller dubbla program-kort (ett räcker) - men det är samtidigt betydligt svårare att komma igång med och befinner sig i en laglig gråzon.

Exakt hur du sätter upp en soft-cam lösning för MythTV får du leta upp guider för.

#9

Postad 04 november 2007 - 17:17

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

För att se betalkanaler på båda mottagarna samtidigt behöver du antingen 2st CI-moduler + 2st Conax cams samt ett sk tvillingkort från ComHem eller så köper du en Phoenix-läsare och kör soft-cam.

Med soft-cam behöver du varken CI-läsare, Conax cams eller dubbla program-kort (ett räcker) - men det är samtidigt betydligt svårare att komma igång med och befinner sig i en laglig gråzon.

Exakt hur du sätter upp en soft-cam lösning för MythTV får du leta upp guider för.


Säg att jag skulle köra på phoenix-alternativet, är allt jag behöver då en sån där läsare du länkae till för 285kr (borde gå gömma inne i datorn) och det antal DVB-C-kort jag behöver (isf kan jag ju börja med bara ett för att se att allt fungerar som jag vill...)?

#10

Postad 04 november 2007 - 19:50

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Stämmer bra.

Här är förövrigt en guide till hur man får igång soft-cam i MythTV.

Man får anpassa guiden efter sina egna behov och dubbla TV-kort kräver lite merarbete - men det går att lösa.

#11

Postad 05 november 2007 - 08:48

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Tror jag kommer ge mig på att skaffa ett kort (TT-budget C-1500) och Phoenix. Jag tror även jag kommer få värsta svårt att få det att funka, men vafan, det ska ju gå och när det väl funkar så är det säkert bra.

#12

Postad 05 november 2007 - 08:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Tror jag kommer ge mig på att skaffa ett kort (TT-budget C-1500) och Phoenix. Jag tror även jag kommer få värsta svårt att få det att funka, men vafan, det ska ju gå och när det väl funkar så är det säkert bra.

Är det inte vettigare att satsa på C1500HD-modellen ?

#13

Postad 05 november 2007 - 09:05

egon2003
  • egon2003
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Tror jag kommer ge mig på att skaffa ett kort (TT-budget C-1500) och Phoenix. Jag tror även jag kommer få värsta svårt att få det att funka, men vafan, det ska ju gå och när det väl funkar så är det säkert bra.

Är det inte vettigare att satsa på C1500HD-modellen ?


Det är väl samma kort, enda skillnaden är väl att man får med en cd med mpeg4 codecs i hd modellen?

#14

Postad 05 november 2007 - 09:18

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Tror jag kommer ge mig på att skaffa ett kort (TT-budget C-1500) och Phoenix. Jag tror även jag kommer få värsta svårt att få det att funka, men vafan, det ska ju gå och när det väl funkar så är det säkert bra.

Är det inte vettigare att satsa på C1500HD-modellen ?


Det är väl samma kort, enda skillnaden är väl att man får med en cd med mpeg4 codecs i hd modellen?

Intressant! Nån får gärna bekräfta detta. Dessa codecs kanske inte går att använda ändå i Linux?

#15

Postad 05 november 2007 - 09:29

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Tror jag kommer ge mig på att skaffa ett kort (TT-budget C-1500) och Phoenix. Jag tror även jag kommer få värsta svårt att få det att funka, men vafan, det ska ju gå och när det väl funkar så är det säkert bra.

Är det inte vettigare att satsa på C1500HD-modellen ?


Hittar bara en modell hos tillverkaren?
http://www.technotre...1/PRODUCTS.html
http://www.technotre...et__C-1500.html

Som iofs "stödjer" MPEG2-HDTV (vilket är föga märkligt så vitt jag förstår).

#16

Postad 05 november 2007 - 09:43

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Är det inte vettigare att satsa på C1500HD-modellen ?


Hittar bara en modell hos tillverkaren?
http://www.technotre...1/PRODUCTS.html
http://www.technotre...et__C-1500.html

Som iofs "stödjer" MPEG2-HDTV (vilket är föga märkligt så vitt jag förstår).

http://www.dvbshop.n...--MPEG2-4-.html

#17

Postad 05 november 2007 - 17:37

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Är det inte vettigare att satsa på C1500HD-modellen ?


Hittar bara en modell hos tillverkaren?
http://www.technotre...1/PRODUCTS.html
http://www.technotre...et__C-1500.html

Som iofs "stödjer" MPEG2-HDTV (vilket är föga märkligt så vitt jag förstår).

http://www.dvbshop.n...--MPEG2-4-.html

Jag fattar nog ändå inte vad som exakt skiljer HD-kortet från det "vanliga" mer än att det är drygt 20 euro dyrare. Är det de omnämnda "filters" som kostar? Är det samma HW?

http://www.dvbshop.n...Budget-PCI.html

#18

Postad 05 november 2007 - 18:34

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Jag tittar utan problem på SVT-HD med "icke-HD" kortet - så det är smartare att spara 20€ :wub:

#19

Postad 05 november 2007 - 19:12

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag tittar utan problem på SVT-HD med "icke-HD" kortet - så det är smartare att spara 20€ :wub:

Fast troligen så avlastar HD-kortet, men det är bara gissningar, har också "bara" ett C1500-icke-HD.

#20

Postad 05 november 2007 - 20:19

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Jag tittar utan problem på SVT-HD med "icke-HD" kortet - så det är smartare att spara 20€ :wub:

Fast troligen så avlastar HD-kortet, men det är bara gissningar, har också "bara" ett C1500-icke-HD.


Att börja packa upp mpeg-strömmar på DVB-kortet, om man inte använder en videoutgång på just samma kort, verkar dumt. Blir mycket data att slussa över bussen.

#21

Postad 05 november 2007 - 20:50

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Jag tittar utan problem på SVT-HD med "icke-HD" kortet - så det är smartare att spara 20€ :wub:

Fast troligen så avlastar HD-kortet, men det är bara gissningar, har också "bara" ett C1500-icke-HD.

Har förstått det som att det inte finns något att avlasta när signalen redan är digital. Hade det varit en analog signal hade det varit skillnad. Kan ha fel så nån som kan mer får gärna rätta mig.

Edit: Har dragit iväg en fråga till våra tyska vänner så får vi se vad dom har att komma med.

Redigerat av freddan101, 05 november 2007 - 21:08.


#22

Postad 05 november 2007 - 21:22

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag tittar utan problem på SVT-HD med "icke-HD" kortet - så det är smartare att spara 20€ :wub:

Fast troligen så avlastar HD-kortet, men det är bara gissningar, har också "bara" ett C1500-icke-HD.

Har förstått det som att det inte finns något att avlasta när signalen redan är digital.

Den må vara digital, men den är fortfarande komprimerad ....

#23

Postad 06 november 2007 - 17:20

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Jag tittar utan problem på SVT-HD med "icke-HD" kortet - så det är smartare att spara 20€ :)

Fast troligen så avlastar HD-kortet, men det är bara gissningar, har också "bara" ett C1500-icke-HD.

Har förstått det som att det inte finns något att avlasta när signalen redan är digital. Hade det varit en analog signal hade det varit skillnad. Kan ha fel så nån som kan mer får gärna rätta mig.

Edit: Har dragit iväg en fråga till våra tyska vänner så får vi se vad dom har att komma med.

Svar från DVBSHOP:

"yes, same hardware, but HD-version comes with MPEG4 Codecs and modified TT-Mediacenter Software."

Då är frågan: Har man nån användning av dessa codecs och mediacenter i Linux?

#24

Postad 06 november 2007 - 19:55

egon2003
  • egon2003
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Jag tittar utan problem på SVT-HD med "icke-HD" kortet - så det är smartare att spara 20€ :)

Fast troligen så avlastar HD-kortet, men det är bara gissningar, har också "bara" ett C1500-icke-HD.

Har förstått det som att det inte finns något att avlasta när signalen redan är digital. Hade det varit en analog signal hade det varit skillnad. Kan ha fel så nån som kan mer får gärna rätta mig.

Edit: Har dragit iväg en fråga till våra tyska vänner så får vi se vad dom har att komma med.

Svar från DVBSHOP:

"yes, same hardware, but HD-version comes with MPEG4 Codecs and modified TT-Mediacenter Software."

Då är frågan: Har man nån användning av dessa codecs och mediacenter i Linux?


Nej, det du får med på cd funkar endast i Windows.

#25

Postad 06 november 2007 - 22:31

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Jag tittar utan problem på SVT-HD med "icke-HD" kortet - så det är smartare att spara 20€ B)

Fast troligen så avlastar HD-kortet, men det är bara gissningar, har också "bara" ett C1500-icke-HD.

Har förstått det som att det inte finns något att avlasta när signalen redan är digital. Hade det varit en analog signal hade det varit skillnad. Kan ha fel så nån som kan mer får gärna rätta mig.

Edit: Har dragit iväg en fråga till våra tyska vänner så får vi se vad dom har att komma med.

Svar från DVBSHOP:

"yes, same hardware, but HD-version comes with MPEG4 Codecs and modified TT-Mediacenter Software."

Då är frågan: Har man nån användning av dessa codecs och mediacenter i Linux?


Nej, det du får med på cd funkar endast i Windows.

Så kör man Windows är man tvungen att ha dessa codecs för att kunna se HDTV och kör man Linux funkar det utan?

#26

Postad 07 november 2007 - 11:56

egon2003
  • egon2003
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Så kör man Windows är man tvungen att ha dessa codecs för att kunna se HDTV och kör man Linux funkar det utan?


Ja i Windows måste du installera cd:n eller lägga in någon annan mpeg4 codec för att se HDTV. Du måste ju även i Linux lägga in codecs för det ska funka.

#27

Postad 07 november 2007 - 13:12

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Så kör man Windows är man tvungen att ha dessa codecs för att kunna se HDTV och kör man Linux funkar det utan?


Ja i Windows måste du installera cd:n eller lägga in någon annan mpeg4 codec för att se HDTV. Du måste ju även i Linux lägga in codecs för det ska funka.

Är codecs i Linux generellt gratis eller köper man dom också?

#28

Postad 07 november 2007 - 15:48

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Är codecs i Linux generellt gratis eller köper man dom också?

Det är dom, dessutom *kan* du använda Windows-codecs i de fall motsvarande inte finns för Linux, tex för RealPlayer.

#29

Postad 12 november 2007 - 17:24

Tompajohn
  • Tompajohn
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

För att kunna köra ComHem som du vill så behöver du 2 DVB-C kort t ex Technotrend C-1500 för ca 65€ st samt någon form av CI/Phoenix-lösning för programkortet.


Hm, förstår inte CI/Phoenix-biten riktigt, mer info?


Du köper exemplevis 2st Technotrend C-1500

För att se betalkanaler på båda mottagarna samtidigt behöver du antingen 2st CI-moduler + 2st Conax cams samt ett sk tvillingkort från ComHem eller så köper du en Phoenix-läsare och kör soft-cam.

Med soft-cam behöver du varken CI-läsare, Conax cams eller dubbla program-kort (ett räcker) - men det är samtidigt betydligt svårare att komma igång med och befinner sig i en laglig gråzon.

Exakt hur du sätter upp en soft-cam lösning för MythTV får du leta upp guider för.


Precis detta vill jag också gärna göra!

Jag tänkte köpa en Enligt 4400+ från GGS-Data

http://www.ggsdata.s...er/pcdator2.php

Jag tänkte närmast på det dyrare alternativet (GGS-Data Enlight 4400+) med AMD Athlon64 4400+ 2.3GHz som väl borde räcka till ett tag. Jag tycker prislappen verkar vara bra 4375:- är ju i sammanhanget en behärskad slant. Förutom mus och lämpligt tgb behöver jag ovanstående prylar. Det är inte hårdvaran som bekymrar mig utan just detta med att få all mjukvara att fungera. Jag har bra vana med hårdvara och normala installationer under Mac och Windows men ingen som helst programmeringsvana eller Linux dito. Är det verkligen realistiskt för mig att få det att fungera tror ni?

Jag vill ju givetvis kunna t ex spela in två programsessioner och samtidigt kunna titta på tidigare gjorda inspelningar.

Synpunkter? Stort tack på förhand!

:)

#30

Postad 12 november 2007 - 20:33

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

Precis detta vill jag också gärna göra!

Jag tänkte köpa en Enligt 4400+ från GGS-Data

http://www.ggsdata.s...er/pcdator2.php

Jag tänkte närmast på det dyrare alternativet (GGS-Data Enlight 4400+) med AMD Athlon64 4400+ 2.3GHz som väl borde räcka till ett tag. Jag tycker prislappen verkar vara bra 4375:- är ju i sammanhanget en behärskad slant. Förutom mus och lämpligt tgb behöver jag ovanstående prylar. Det är inte hårdvaran som bekymrar mig utan just detta med att få all mjukvara att fungera. Jag har bra vana med hårdvara och normala installationer under Mac och Windows men ingen som helst programmeringsvana eller Linux dito. Är det verkligen realistiskt för mig att få det att fungera tror ni?

Jag vill ju givetvis kunna t ex spela in två programsessioner och samtidigt kunna titta på tidigare gjorda inspelningar.

Synpunkter? Stort tack på förhand!

:)


Du kan köra soft-cam i Windows med t.ex. Mediaportal. DVB Dream eller GB-PVR. Här beskriver jag hur jag gjorde: http://tyve.se/blog/...kse-och-gb-pvr/ Är kanske lättare än att ge sig på Linux.

#31

Postad 12 november 2007 - 21:35

Tompajohn
  • Tompajohn
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Precis detta vill jag också gärna göra!

Jag tänkte köpa en Enligt 4400+ från GGS-Data

http://www.ggsdata.s...er/pcdator2.php

Jag tänkte närmast på det dyrare alternativet (GGS-Data Enlight 4400+) med AMD Athlon64 4400+ 2.3GHz som väl borde räcka till ett tag. Jag tycker prislappen verkar vara bra 4375:- är ju i sammanhanget en behärskad slant. Förutom mus och lämpligt tgb behöver jag ovanstående prylar. Det är inte hårdvaran som bekymrar mig utan just detta med att få all mjukvara att fungera. Jag har bra vana med hårdvara och normala installationer under Mac och Windows men ingen som helst programmeringsvana eller Linux dito. Är det verkligen realistiskt för mig att få det att fungera tror ni?

Jag vill ju givetvis kunna t ex spela in två programsessioner och samtidigt kunna titta på tidigare gjorda inspelningar.

Synpunkter? Stort tack på förhand!

:)


Du kan köra soft-cam i Windows med t.ex. Mediaportal. DVB Dream eller GB-PVR. Här beskriver jag hur jag gjorde: http://tyve.se/blog/...kse-och-gb-pvr/ Är kanske lättare än att ge sig på Linux.


OJ! Jag har tittat som hastigast på din sida/blogg. Det ser verkligen genomarbetat ut! Anledningen till att jag vill köra MythTV är flera: Öppen standard, inget kommersiellt "tryck", inga virus/maskproblem och naturligtvis att så många verkar tycka att det fungerar så bra när man väl "får till det". Jag såg någonstans att det inte gick att spela in vissa kanaler i USA med HTPC och MediaCenter; klart oroande tendenser. Jag förstår iofs pyttemjuk; dom kan ju inte gärna stöta sig för mycket med mediaindustrin...

MEN, det där du skrev om att programkortet behöver flyttas till CA-modul lät oroande. Jag hade tänkt att man skulle slippa ha någon; att det skulle räcka med två TV-kort och Phoenix-läsaren. Finns problemet även under Ubuntu/MythTV???

:D

#32

Postad 16 november 2007 - 21:45

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Problemet är att via Phoenixläsaren och NewCS så går det inte att köra automatiska nyckeluppdateringar på programkortet. Så man behöver nåt att sätta kortet i 1gång/månad för att få nya nycklar. En operation som i mitt fall tar ca 10-15 min. som mest.

#33

Postad 22 november 2007 - 22:52

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Problemet är att via Phoenixläsaren och NewCS så går det inte att köra automatiska nyckeluppdateringar på programkortet. Så man behöver nåt att sätta kortet i 1gång/månad för att få nya nycklar. En operation som i mitt fall tar ca 10-15 min. som mest.

Har inte hört om detta "problem" tidigare. Är det generellt så att folk kör med en HW-cam för att uppdatera kortet?

#34

Postad 27 november 2007 - 21:59

Tompajohn
  • Tompajohn
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Problemet är att via Phoenixläsaren och NewCS så går det inte att köra automatiska nyckeluppdateringar på programkortet. Så man behöver nåt att sätta kortet i 1gång/månad för att få nya nycklar. En operation som i mitt fall tar ca 10-15 min. som mest.


Du anser alltså att man kan köra ComHems digital-kabel-TV med HTPC, MythTV (MythBuntu), dubbla tuners (två parallella inspelningar och samtidig uppspelning från hårddisken), phenox-läsare, ETT programkort och ett abonnemang om man bara uppdaterar kortet med en enkel digitalbox någon gång i månaden eller när man bytt abonnemangsinnehåll??

Grejen är att jag kan inte ett spår om digital-TV eller Linux!! Visserligen har jag allmänt ganska god hand med datorer och mjukvara, men det verkar inte vara någon enkel söndagsutflykt att fixa detta.

:(

#35

Postad 28 november 2007 - 19:30

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Jag körde ComHem först med en enkel DVB-C tuner och programkort med MythTV, men kroknade då det hela tiden strulade med programutbud (TV3 och Kanal5 gick bara analogt)

Nu kör jag dubbla tuners(DVB-T) med Phoenix och MythTV med sasc och är helnöjd. Har en superbillig Boxer-box som blir matad med programkortet 1 gång/månad för nya nycklar

Så jag ser inte att det borde vara något större problem att köra motsvarande hos comhem.

Tyvärr är det inte alltid en walk-in-the-park med MythTV och Linux, men väljer du hårdvara med support i Linux ökar chanserna dramatiskt. Det gäller bara att inte rusa på, utan ta ett steg i taget.
Det finns oerhört mycket hjälp att få på forum, i wikis och andra how-to's

#36

Postad 28 november 2007 - 21:18

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Är det verkligen enda sättet? Finns det någon annan läsare än Phoenix som klarar av att uppdatera kortet?

Vill helst undvika en sådan manuell insats för att göra lösningen mer fruvänlig... ;)

#37

Postad 30 november 2007 - 06:34

Tompajohn
  • Tompajohn
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag körde ComHem först med en enkel DVB-C tuner och programkort med MythTV, men kroknade då det hela tiden strulade med programutbud (TV3 och Kanal5 gick bara analogt)

Nu kör jag dubbla tuners(DVB-T) med Phoenix och MythTV med sasc och är helnöjd. Har en superbillig Boxer-box som blir matad med programkortet 1 gång/månad för nya nycklar

Så jag ser inte att det borde vara något större problem att köra motsvarande hos comhem.

Tyvärr är det inte alltid en walk-in-the-park med MythTV och Linux, men väljer du hårdvara med support i Linux ökar chanserna dramatiskt. Det gäller bara att inte rusa på, utan ta ett steg i taget.
Det finns oerhört mycket hjälp att få på forum, i wikis och andra how-to's


Det där med att du inte fick in TV3 och Kanal 5 digital är väl i princip historia nu. Nu finns ju varianten "8 favoriter" och då ska man ju kunna knåpa ihop de 20 vanligaste kanalerna för rimliga 159:-/månad. Jag vill ju helst slippa köra via antenn... Jag menar kör man marksänt kan man om jag förstått det rätt inte bara använda kabeln som centralantenn som det var förr utan fixa en egen antennlösning som eventuellt inte fungerar trots antennförstärkare och annat tjafs.

Kommentare mottages tacksamt!

:unsure:

#38

Postad 30 november 2007 - 19:47

Unregistered46c16d7d
  • Unregistered46c16d7d
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Visst är det historia nu, men eftersom jag inte bor mer än 6 km från antennen i Göteborg(ser den från vardagsrumsfönstret) så fungerar en inomhusantenn ypperligt för mig.men YMMV.

#39

Postad 05 december 2007 - 08:41

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Problemet är att via Phoenixläsaren och NewCS så går det inte att köra automatiska nyckeluppdateringar på programkortet. Så man behöver nåt att sätta kortet i 1gång/månad för att få nya nycklar. En operation som i mitt fall tar ca 10-15 min. som mest.


Min erfarenhet är att detta är ett problem under Windows - inte under Linux.

I Windows finns ingen mjukvaruklient som kan uppdatera kortet - men sasc-ng under Linux fixar det, förutsatt att man kör newcs och har att au = on

;)

#40

Postad 05 december 2007 - 10:39

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Problemet är att via Phoenixläsaren och NewCS så går det inte att köra automatiska nyckeluppdateringar på programkortet. Så man behöver nåt att sätta kortet i 1gång/månad för att få nya nycklar. En operation som i mitt fall tar ca 10-15 min. som mest.


Min erfarenhet är att detta är ett problem under Windows - inte under Linux.

I Windows finns ingen mjukvaruklient som kan uppdatera kortet - men sasc-ng under Linux fixar det, förutsatt att man kör newcs och har att au = on

;)

Det låter ju lovande! ;) Så det har inte med själva kortläsaren att göra utan mjukvaran? Iof. måste väl läsaren även kunna skriva de nya koderna till kortet men det kanske Phoenix klarar?

Finns det fler som fått automatisk uppdatering att lira?

#41

Postad 05 december 2007 - 16:47

jpterj
  • jpterj
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Problemet är att via Phoenixläsaren och NewCS så går det inte att köra automatiska nyckeluppdateringar på programkortet. Så man behöver nåt att sätta kortet i 1gång/månad för att få nya nycklar. En operation som i mitt fall tar ca 10-15 min. som mest.


Min erfarenhet är att detta är ett problem under Windows - inte under Linux.

I Windows finns ingen mjukvaruklient som kan uppdatera kortet - men sasc-ng under Linux fixar det, förutsatt att man kör newcs och har att au = on

:mellow:

Det låter ju lovande! ;) Så det har inte med själva kortläsaren att göra utan mjukvaran? Iof. måste väl läsaren även kunna skriva de nya koderna till kortet men det kanske Phoenix klarar?

Finns det fler som fått automatisk uppdatering att lira?


Newcs og sasc-ng fungerer også bra med en PCSC-Lite basert USB kortleser.
Jeg anvender en Omnikey CardMan 3121 USB: http://omnikey.aaitg...s&tx_okprod_pi1[product]=21
I starten fikk jeg ikke oppdatert kortet, men etter å ha konfigurert sasc-ng rett med AU så har det fungert uten problem i nesten ett år.

#42

Postad 06 december 2007 - 14:09

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Problemet är att via Phoenixläsaren och NewCS så går det inte att köra automatiska nyckeluppdateringar på programkortet. Så man behöver nåt att sätta kortet i 1gång/månad för att få nya nycklar. En operation som i mitt fall tar ca 10-15 min. som mest.


Min erfarenhet är att detta är ett problem under Windows - inte under Linux.

I Windows finns ingen mjukvaruklient som kan uppdatera kortet - men sasc-ng under Linux fixar det, förutsatt att man kör newcs och har att au = on

:)

Det låter ju lovande! :) Så det har inte med själva kortläsaren att göra utan mjukvaran? Iof. måste väl läsaren även kunna skriva de nya koderna till kortet men det kanske Phoenix klarar?

Finns det fler som fått automatisk uppdatering att lira?


Jag håller på och försöker få klarhet i detta. Är det inte som så att det helt enkelt är när man kör radegast som man inte får några uppdateringar, medans man får det via newcamd, även med windows-klienter?

#43

Postad 07 december 2007 - 16:18

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Jag håller på och försöker få klarhet i detta. Är det inte som så att det helt enkelt är när man kör radegast som man inte får några uppdateringar, medans man får det via newcamd, även med windows-klienter?


Nja, snarare tvärtom.

Med en radegast-server kunde jag uppdatera kortet under Windows, men radegast fungerar väl endast lokalt (?)

Med Newcamd-sever fungerar inte kort-uppdatering alls (?) men med Newcs går det bra - så länge man har rätt klient ansluten. Klienten kan vara en dreambox, sasc-ng (linux) eller en Alex.

#44

Postad 07 december 2007 - 16:23

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Jag håller på och försöker få klarhet i detta. Är det inte som så att det helt enkelt är när man kör radegast som man inte får några uppdateringar, medans man får det via newcamd, även med windows-klienter?


Nja, snarare tvärtom.

Med en radegast-server kunde jag uppdatera kortet under Windows, men radegast fungerar väl endast lokalt (?)

Med Newcamd-sever fungerar inte kort-uppdatering alls (?) men med Newcs går det bra - så länge man har rätt klient ansluten. Klienten kan vara en dreambox, sasc-ng (linux) eller en Alex.


Hm, öh, jag trodde newcs var en server-mjukvara, medans radegast och newcamd är protokoll?
Sen borde ju radegast fungera lika väl på WAN som LAN, men då protokollet i princip är helt öppet kanske det inte är så kul att köra det på WAN :)

Eller menade du lokalt som i endast på en dator?

Jag har tyvärr inte så bra koll på de här sakerna som jag skulle vilja ha ;)

#45

Postad 07 december 2007 - 16:55

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Jag är inte kunnig heller.

Om jag inte är helt fel ute finns det dock en server-mjukvara som heter newcamd som använder protokollet newcamd - där fungerar inte kort-uppdatering.

Med server-mjukvaran Newcs som också använder newcamd fungerar däremot kortuppdatering.

Med lokal radegast server menade jag server och klient på samma dator.

#46

Postad 09 december 2007 - 21:14

Tompajohn
  • Tompajohn
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag är inte kunnig heller.

Om jag inte är helt fel ute finns det dock en server-mjukvara som heter newcamd som använder protokollet newcamd - där fungerar inte kort-uppdatering.

Med server-mjukvaran Newcs som också använder newcamd fungerar däremot kortuppdatering.

Med lokal radegast server menade jag server och klient på samma dator.


Jag tror att du är en av de mest kunniga i dessa frågor. Jag har en tid försökt få svar på en ganska konkret fråga. Att det krävs kunskap, envishet och att man måste få hjälp av andra det förstår jag, men kan man skaffa och använda följande:

http://www.ggsdata.s...er/pcdator2.php

Jag tänkte närmast på det dyrare alternativet (GGS-Data Enlight 4400+) med AMD Athlon64 4400+ 2.3GHz som väl borde räcka till ett tag.

Man borde då kunna köra ComHems digital-kabel-TV med HTPC, MythTV (MythBuntu), dubbla tuners (två parallella inspelningar och samtidig uppspelning från hårddisken), phenox-läsare, ETT programkort och ett abonnemang.

Jag tänkt mig att köpa två Technotrend C-1500 och en Phenox-läsaren (från t ex http://www.adteknik....sh/phoenix.htm).

Läser man hela denna tråd och lite annan info så verkar det som ett möjligt koncept. Går det att få ihop detta?? Jag är hyfsat teknisk, har byggt ett par datorer, bytt många kort, minnen o d men har ingen erfarenhet av Linux eller digital-TV.

Vad tror du?? Jag är mycket tacksam för synpunkter.

#47

Postad 11 december 2007 - 19:28

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Det är definitivt tekniskt möjligt att få ihop det paketet.

Om du klarar det eller inte låter jag vara osagt, men det kan väl vara bra att testa MythTV innan du köper alla grejer.

Att göra allting på en gång när man är nybörjare på Linux/MythTV/CS låter lite mastigt.

Jag kan väl passa på att göra klart att jag själv inte använder denna lösning idag - jag testade det och fick allting att fungera med kortuppdatering tillsammans med MythTV, men idag kör jag primärt FloppyDTV-C/Conax/Alex under Windows med MCE - så jag kan inte vara till stor handgriplig hjälp.

#48

Postad 07 januari 2008 - 10:02

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Vet att detta är lite halv-offtopic, men samtidigt relevant för tidigare inlägg i tråden.

Testade igår att köra följande, allt under windows och på samma burk:
Newcs 1.5
NCSClient i både ProgDVB och MediaPortal TV Server

Fungerade fint, i ProgDVB tog det ungefär 0.5sek att få in en kanal.

Observera att det var första gången kortet användes och att jag haft kortet sen i typ november (men inte haft någon phoenix-läsare, lånade en över helgen). Om uppdateringar inte hade fungerat så borde väl inte dekrypteringen fungerat längre efter så lång tid? Kortet har alltså ALDRIG suttit i en vanlig box. Jag hoppas det fungerar som det ska och att det inte var någon form av magi i farten :D

#49

Postad 07 januari 2008 - 12:43

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

Vet att detta är lite halv-offtopic, men samtidigt relevant för tidigare inlägg i tråden.

Testade igår att köra följande, allt under windows och på samma burk:
Newcs 1.5
NCSClient i både ProgDVB och MediaPortal TV Server

Fungerade fint, i ProgDVB tog det ungefär 0.5sek att få in en kanal.

Observera att det var första gången kortet användes och att jag haft kortet sen i typ november (men inte haft någon phoenix-läsare, lånade en över helgen). Om uppdateringar inte hade fungerat så borde väl inte dekrypteringen fungerat längre efter så lång tid? Kortet har alltså ALDRIG suttit i en vanlig box. Jag hoppas det fungerar som det ska och att det inte var någon form av magi i farten :D


Om kortet aldrig är använt så befinner det sig nog i ett läge där du har tillgång till alla kanaler. Kolla om du får in kanaler du inte betalt för. Du kommer få problem sen Comhem begränsar ditt utbud. Så var det i alla fall för mig men jag hade alla kanaler i flera månader...

#50

Postad 07 januari 2008 - 12:53

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Om kortet aldrig är använt så befinner det sig nog i ett läge där du har tillgång till alla kanaler. Kolla om du får in kanaler du inte betalt för. Du kommer få problem sen Comhem begränsar ditt utbud. Så var det i alla fall för mig men jag hade alla kanaler i flera månader...


Haha vad tossigt! Ska kolla det sen, men jag är rätt så säker på att jag inte fick in vissa kanaler jag valde, men det är nog bäst jag gör en extra check! Fast nu har jag lämnat tillbaks läsaren till den jag lånade den av...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.