Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad behövs för att ta in ComHems digital-kabel-tv i MythTV?

109 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 07 januari 2008 - 14:34

Unregisteredc51cda20
  • Unregisteredc51cda20
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hur fungerar det med ComHems HD utbud med Technotrend C-1500?
Hört något om att dom låser HD kanaler mot certifierade boxrar. Är jag ute o cyklar nu eller?

#52

Postad 07 januari 2008 - 14:36

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Hur fungerar det med ComHems HD utbud med Technotrend C-1500?
Hört något om att dom låser HD kanaler mot certifierade boxrar. Är jag ute o cyklar nu eller?


Nej du är nog rätt ute, så vitt jag vet är alla HD-kanaler utom SVT HD pairade med sina boxar, så att säga. Dock tycker jag att bilden, även uppblåst i 80-90", är så sjukt bra (tack vare ffdshow med bra postprocessing) att HD inte känns lika viktigt som förr, när jag körde analog-tv.

#53

Postad 08 januari 2008 - 00:28

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Jag har läst flera av MythTV-trådarna och beslutat mig för ett Technotrend C-1500. Jag har installerat en Debian med 2.6.23 kärna och kompilerat in stöd för SAA7146. Jag har också tagit hem senaste MythTV-CVS'en (0.21) och kompilerat. Så långt är allt väl.

Problemet jag har är att jag inte får bild från mitt digitalkort. Jag har fått det att fungera i windows så det är inte kortservern eller C-1500 som strular, det är något annat.

Jag skulle gärna ta emot tips på program man kan installera för att hjälpa felsökningen. Jag får inte upp något som ser felaktigt ut med czap. Jag har även testat med MythTV 0.20.2.

MythTV säger att signalstyrkan är 1%, men czap säger cirka 70% och samma sak i windows. Kvalitén är 100% i windows.

Innan någon beklagar sig över piratverksamhet vill jag poängtera att jag har en dekoder från ComHem och ett betalt programkort. Det är inspelningsmöjligheterna i MythTV jag vill åt och jag har ingen CAM-modul till mitt TT-1500.

Stort tack på förhand!

Uppdaterat: sasc-ng rev 130 löste problemet. Den är, vad jag förstått, den bästa versionen om man har DVB-C generellt.

Redigerat av devis, 18 januari 2008 - 00:30.


#54

Postad 25 januari 2008 - 21:15

wroopy
  • wroopy
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Jag har en liknande setup som dig, men får det inte att fungera.

Kör Ubuntu Gutsy. Kör sasc-ng 130, newcs 1.50 samt phoenix läsare från ADTeknik. Har small abonemang hos ComHem. Konfigurerat för att köra newcamd mellan programmen och kommunikationen fungerar dem emellan.

Har testat att köra med mplayer;

Kör jag mplayer på tex SVT1 får jag;
dvb_tune Freq: 290000000
TS file format detected.
NO VIDEO! NO AUDIO!  NO SUBS (yet)!
No stream found.
dvb_streaming_read, attempt N. 1 failed with errno 0 when reading 3908 bytes
dvb_streaming_read, attempt N. 1 failed with errno 0 when reading 4096 bytes
dvb_streaming_read, return 0 bytes

Kör jag mplayer på ch-kanalen for jag;
dvb_tune Freq: 298000000
TS file format detected.
VIDEO MPEG2(pid=4102) AUDIO MPA(pid=4358) NO SUBS (yet)!  PROGRAM N. 0
VIDEO:  MPEG2  544x576  (aspect 2)  25.000 fps  9000.0 kbps (1125.0 kbyte/s)

devis eller någon annan med fungerande setup: Hur startar du newcs resp sasc-ng? Vad har du för inställningar i dina filer? Kan du presentera dem här eller skicka ett PM-till mig?

#55

Postad 27 januari 2008 - 13:14

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Är det någon som kör med de "nya" TechnoTrend 1500 DVB-C tillsammans med ComHem? Blev lite orolig när jag såg infon på wikin "Newer cards with different tuner (antenna in and out) might not work under Linux."

Fick mina kort i veckan från DVBShop men har än så länge endast lyckats få bild på ComHem-kanalen. Nu försöker jag iof. samtidigt få igång CS eftersom jag har två tunerkort så felet kan mycket väl ligga där.

Jättebussigt om någon kan bekräfta att dessa kort funkar fint så kan jag släppa detta och felsöka på annat håll.

#56

Postad 28 januari 2008 - 08:58

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Är det någon som kör med de "nya" TechnoTrend 1500 DVB-C tillsammans med ComHem? Blev lite orolig när jag såg infon på wikin "Newer cards with different tuner (antenna in and out) might not work under Linux."

Fick mina kort i veckan från DVBShop men har än så länge endast lyckats få bild på ComHem-kanalen. Nu försöker jag iof. samtidigt få igång CS eftersom jag har två tunerkort så felet kan mycket väl ligga där.

Jättebussigt om någon kan bekräfta att dessa kort funkar fint så kan jag släppa detta och felsöka på annat håll.

Jag fick PM från en annan medlem som också hade strul med de nya kortet under Linux.
Det intressanta var att lspci -v sa samma sak om både hans och mitt (har ett "gammalt" C1500) kort:

00:0e.0 Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7146 (rev 01)
Subsystem: Technotrend Systemtechnik GmbH Unknown device 1010
Flags: bus master, medium devsel, latency 32, IRQ 20
Memory at ec800000 (32-bit, non-prefetchable) [size=512]

#57

Postad 28 januari 2008 - 14:38

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Är det någon som kör med de "nya" TechnoTrend 1500 DVB-C tillsammans med ComHem? Blev lite orolig när jag såg infon på wikin "Newer cards with different tuner (antenna in and out) might not work under Linux."

Fick mina kort i veckan från DVBShop men har än så länge endast lyckats få bild på ComHem-kanalen. Nu försöker jag iof. samtidigt få igång CS eftersom jag har två tunerkort så felet kan mycket väl ligga där.

Jättebussigt om någon kan bekräfta att dessa kort funkar fint så kan jag släppa detta och felsöka på annat håll.


Jag har ComHem och ett TT C-1500 med den nya tunern (som har såväl antenn in som ut). Jag har inga som helst problem med bilden. Den är kristallklar och helt utan bit-fel. Faktum är att det fungerar så bra att jag precis beställt ett till!

lspci visar samma som för frollic;
Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7146 (rev 01)
Subsystem: Technotrend Systemtechnik GmbH Unknown device 1010
Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 3
Memory at ff6ffc00 (32-bit, non-prefetchable) [size=512]



Min sunkiga dekoder jag fick på köpet från ComHem, däremot, hänger sig regelbundet och kryllar av artifakter i bilden...

Redigerat av devis, 28 januari 2008 - 14:41.


#58

Postad 28 januari 2008 - 14:52

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Jag har en liknande setup som dig, men får det inte att fungera.

Kör Ubuntu Gutsy. Kör sasc-ng 130, newcs 1.50 samt phoenix läsare från ADTeknik. Har small abonemang hos ComHem. Konfigurerat för att köra newcamd mellan programmen och kommunikationen fungerar dem emellan.

devis eller någon annan med fungerande setup: Hur startar du newcs resp sasc-ng? Vad har du för inställningar i dina filer? Kan du presentera dem här eller skicka ett PM-till mig?


Kan du posta vad sasc-ng säger. Det ser ut som om signalen du försöker spela upp i mplayer fortfarande är kodad för SVT1.

Jag startar sasc-ng utan några konstigheter; sasc-ng -j 0:1. cardclient.conf innehåller bara en rad; newcamd:ip:port:0/0b00:user:pass:key. Det enda du skall tänka på är att det för ComHem skall stå 0b00 som caid.

#59

Postad 28 januari 2008 - 15:52

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Är det någon som kör med de "nya" TechnoTrend 1500 DVB-C tillsammans med ComHem? Blev lite orolig när jag såg infon på wikin "Newer cards with different tuner (antenna in and out) might not work under Linux."

Fick mina kort i veckan från DVBShop men har än så länge endast lyckats få bild på ComHem-kanalen. Nu försöker jag iof. samtidigt få igång CS eftersom jag har två tunerkort så felet kan mycket väl ligga där.

Jättebussigt om någon kan bekräfta att dessa kort funkar fint så kan jag släppa detta och felsöka på annat håll.


Jag har ComHem och ett TT C-1500 med den nya tunern (som har såväl antenn in som ut). Jag har inga som helst problem med bilden. Den är kristallklar och helt utan bit-fel. Faktum är att det fungerar så bra att jag precis beställt ett till!

lspci visar samma som för frollic;
Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7146 (rev 01)
Subsystem: Technotrend Systemtechnik GmbH Unknown device 1010
Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 3
Memory at ff6ffc00 (32-bit, non-prefetchable) [size=512]



Min sunkiga dekoder jag fick på köpet från ComHem, däremot, hänger sig regelbundet och kryllar av artifakter i bilden...

Låter mycket lovande! :blush: Kör du CS, isf. vilka revs på klient och server? Lika gott att prova med samma om du nu fått det att funka redan.

#60

Postad 28 januari 2008 - 16:41

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Låter mycket lovande! :blush: Kör du CS, isf. vilka revs på klient och server? Lika gott att prova med samma om du nu fått det att funka redan.


Newcamd v 6.08
sasc-ng rev 130
DVB drivers = kernel 2.6.23.12
MythTV 0.20.2 (release-0-20-fixes)

Min back-end är en gammal trött P4-1400 Mhz men sasc tar bara cirka 6 procent och mythbackend ungefär lika mycket så den räcker gott och väl. Den klarar utan problem att köra front-end samtidigt även om jag oftast använder en trådlös som står vid TV'n.

Värt att notera är att MythTV säger att signalstyrkan är 1%. Den har uppenbarligen inte så bra koll på det där och jag läste i ett forum att det gäller ganska många kort så bara ignorera det.

Redigerat av devis, 28 januari 2008 - 16:43.


#61

Postad 28 januari 2008 - 21:31

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Newcamd v 6.08
sasc-ng rev 130
DVB drivers = kernel 2.6.23.12
MythTV 0.20.2 (release-0-20-fixes)

Min back-end är en gammal trött P4-1400 Mhz men sasc tar bara cirka 6 procent och mythbackend ungefär lika mycket så den räcker gott och väl. Den klarar utan problem att köra front-end samtidigt även om jag oftast använder en trådlös som står vid TV'n.

Värt att notera är att MythTV säger att signalstyrkan är 1%. Den har uppenbarligen inte så bra koll på det där och jag läste i ett forum att det gäller ganska många kort så bara ignorera det.

Japp, får också 1% signalstryka pch i kombination med infon på wikin trodde jag att min vanliga tur slagit till igen. Men nu finns det hopp igen! :rolleyes:

Har lagt på Mythbuntu 7.10 men kanske borde kompilera en ny kärna för att få in senaste DVB-drivers?

Redigerat av freddan101, 28 januari 2008 - 21:32.


#62

Postad 28 januari 2008 - 21:39

ball3
  • ball3
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Är det någon som kör med de "nya" TechnoTrend 1500 DVB-C tillsammans med ComHem? Blev lite orolig när jag såg infon på wikin "Newer cards with different tuner (antenna in and out) might not work under Linux."

Fick mina kort i veckan från DVBShop men har än så länge endast lyckats få bild på ComHem-kanalen. Nu försöker jag iof. samtidigt få igång CS eftersom jag har två tunerkort så felet kan mycket väl ligga där.

Jättebussigt om någon kan bekräfta att dessa kort funkar fint så kan jag släppa detta och felsöka på annat håll.


Jag har den nya tunern och får det inte att fungera med 2.6.23.12-52.fc7. Tror att det har att göra med min CAM eftersom dvr0 slutar att skicka ut data när den sitter i. Drar jag ur den hoppar det igång igen. Låter som att du inte har tänkt att använda technotrends CI och då ska det inte vara några problem.

#63

Postad 28 januari 2008 - 23:08

ehsahog
  • ehsahog
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej,

Jag sitter med exakt samma utrustning som freddan101 och jag har nu testat ett antal varianter med hemkompilerad myth på Ubuntu 7.10 med eller utan de patchar som nämns i denna guide:
Ubuntubuild
Har även testat med mythbuntu 7.10 med samma resultat som nedan.

Med patcharna så får jag ingen bild ens på CH-kanalen så jag misstänker att de inte är helt hundra.
Jag har också testat diverse varianter på caid i cardlient.conf. Testat både med newcamd och radegast i newcs.
Vid kanalbyte så säger den inte ens hej till Newcs men den autentiserar sig ordentligt när man startar sasc-ng.

Genomgående är att detta meddelande kommer i loggen för sasc-ng + att det kommer för rb: 3.

Jan 28 22:40:22.347 CSA: Removing csa for rb: 2
Jan 28 22:40:22.354 CHANNEL: Tuning frontend
Jan 28 22:40:22.355 CSA: Got command(2): I idx: 0 pid: 0
Jan 28 22:40:22.532 CHANNEL: start: read pes returned err: 11
start: read pes returned: Resource temporarily unavailable

Jag såg att några på en tysk site hade samma meddelande med VDR och flera kort, jag har två TT1500 budget så, skulle det kunna vara det?

Några ideer någon? Alla mottages varmt då man är n00b på Linux och nästan gett upp en gång om dagen den senaste veckan :-)

#64

Postad 28 januari 2008 - 23:26

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Vilken version av sasc-ng kör du, ehsahog?

#65

Postad 28 januari 2008 - 23:27

exnihilo
  • exnihilo
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej Alla,

Jag har en relaterad fråga. Jag har precis köpt ett TT 1500-C kort och kör Ubuntu Gutsy. Jag bor i ett com-hem hus men har inte beställt några kanaler utöver grundutbudet. Det kort jag beställt kommer väl ändå kunna ta in de kanaler som jag får i min vanliga TV utan com hems box? Eller?

Lite lost som ni förstår...

#66

Postad 28 januari 2008 - 23:38

ehsahog
  • ehsahog
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Vilken version av sasc-ng kör du, ehsahog?

Jag har testat 182 först och sen 169, samma fel i båda.
Newcs är i version 1.5.

Hej Alla,

Jag har en relaterad fråga. Jag har precis köpt ett TT 1500-C kort och kör Ubuntu Gutsy. Jag bor i ett com-hem hus men har inte beställt några kanaler utöver grundutbudet. Det kort jag beställt kommer väl ändå kunna ta in de kanaler som jag får i min vanliga TV utan com hems box? Eller?

Lite lost som ni förstår...


Nej, du kommer inte att kunna se de kanaler som du har i det analoga grundutbudet.
Det krävs att du har någon form av abb för att se dessa.

ComHems reklamkanal kan du dock se, inte för att den är mycket att hänga i granen :-)

#67

Postad 29 januari 2008 - 00:07

wroopy
  • wroopy
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Kan du posta vad sasc-ng säger. Det ser ut som om signalen du försöker spela upp i mplayer fortfarande är kodad för SVT1.

Jag startar sasc-ng utan några konstigheter; sasc-ng -j 0:1. cardclient.conf innehåller bara en rad; newcamd:ip:port:0/0b00:user:pass:key. Det enda du skall tänka på är att det för ComHem skall stå 0b00 som caid.


Jag har läst på lite mer om mplayer, delar tydligen hårdkodat mot adapter 0, trodde att den gick mot adapter 1 iom att loggarna fylldes på. Kör czap och en cat på dvr0 och då fungerar det. Har dock inte lyckats få in kanalen i MythTV ännu, men nu borde det bara vara att lägga upp ett DVB kort mot adapter 1 och importera kanalerna (har scan och skapat en channels.conf)


Vilken version av sasc-ng kör du, ehsahog?

Jag har testat 182 först och sen 169, samma fel i båda.
Newcs är i version 1.5.


Jag körde samma versioner tidigare och fick samma problem. Kör nu med version 130 och det verkar till sist fungera.

#68

Postad 29 januari 2008 - 00:57

ehsahog
  • ehsahog
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Kan du posta vad sasc-ng säger. Det ser ut som om signalen du försöker spela upp i mplayer fortfarande är kodad för SVT1.

Jag startar sasc-ng utan några konstigheter; sasc-ng -j 0:1. cardclient.conf innehåller bara en rad; newcamd:ip:port:0/0b00:user:pass:key. Det enda du skall tänka på är att det för ComHem skall stå 0b00 som caid.


Jag har läst på lite mer om mplayer, delar tydligen hårdkodat mot adapter 0, trodde att den gick mot adapter 1 iom att loggarna fylldes på. Kör czap och en cat på dvr0 och då fungerar det. Har dock inte lyckats få in kanalen i MythTV ännu, men nu borde det bara vara att lägga upp ett DVB kort mot adapter 1 och importera kanalerna (har scan och skapat en channels.conf)


Vilken version av sasc-ng kör du, ehsahog?

Jag har testat 182 först och sen 169, samma fel i båda.
Newcs är i version 1.5.


Jag körde samma versioner tidigare och fick samma problem. Kör nu med version 130 och det verkar till sist fungera.


Du e GRYM Wroopy, Precis vad jag behövde. Nu rockar det!!! Tack!!! :rolleyes:

Det går lite segt att byta kanal, har du det problemet oxo?
Nu ska jag bara knô i det andra kortet som jag rafsade ur, sen får man väl bygga om maskinen igen efter allt grejjande. men det lär det ju vara värt :-)

#69

Postad 30 januari 2008 - 10:07

exnihilo
  • exnihilo
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Vilken version av sasc-ng kör du, ehsahog?

Jag har testat 182 först och sen 169, samma fel i båda.
Newcs är i version 1.5.

Hej Alla,

Jag har en relaterad fråga. Jag har precis köpt ett TT 1500-C kort och kör Ubuntu Gutsy. Jag bor i ett com-hem hus men har inte beställt några kanaler utöver grundutbudet. Det kort jag beställt kommer väl ändå kunna ta in de kanaler som jag får i min vanliga TV utan com hems box? Eller?

Lite lost som ni förstår...


Nej, du kommer inte att kunna se de kanaler som du har i det analoga grundutbudet.
Det krävs att du har någon form av abb för att se dessa.

ComHems reklamkanal kan du dock se, inte för att den är mycket att hänga i granen :-)


Varför är det så? SVT kanalerna sänds ju digitalt markbundet som alla med antenn kan titta på utan abbonemang. Kan jag inte se de kanalerna heller då? Vad fasen ska jag nu göra med mitt fina kort som jag beställt. :)

Vad jag kan se på http://www.digitaltvovergangen.se

så ska kanalerna SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, Barnkanalen och TV4 sändas kodningsfritt och gratis över det markbundna nätet.

Så varför måste man ha abb. från comhem för att se dem digitalt bara för att man bor i comhem hus?

Redigerat av exnihilo, 30 januari 2008 - 10:18.


#70

Postad 30 januari 2008 - 10:34

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Varför är det så? SVT kanalerna sänds ju digitalt markbundet som alla med antenn kan titta på utan abbonemang. Kan jag inte se de kanalerna heller då? Vad fasen ska jag nu göra med mitt fina kort som jag beställt. :)

Vad jag kan se på http://www.digitaltvovergangen.se

så ska kanalerna SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, Barnkanalen och TV4 sändas kodningsfritt och gratis över det markbundna nätet.

Så varför måste man ha abb. från comhem för att se dem digitalt bara för att man bor i comhem hus?


Det skall du nog fråga ComHem. Så länge dom också sänder analogt utan abonnemang kan dom säkert komma undan med att kräva det för digitalsändningar. Du betalar ju dock bara 39kr/mån för "small" som dessutom ger några kanaler till.

Vill du se kanalerna ovan utan abonnemnag får du snällt investera i ett DVB-T kort och sätta upp en antenn.

#71

Postad 30 januari 2008 - 10:54

exnihilo
  • exnihilo
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Varför är det så? SVT kanalerna sänds ju digitalt markbundet som alla med antenn kan titta på utan abbonemang. Kan jag inte se de kanalerna heller då? Vad fasen ska jag nu göra med mitt fina kort som jag beställt. :)

Vad jag kan se på http://www.digitaltvovergangen.se

så ska kanalerna SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, Barnkanalen och TV4 sändas kodningsfritt och gratis över det markbundna nätet.

Så varför måste man ha abb. från comhem för att se dem digitalt bara för att man bor i comhem hus?


Det skall du nog fråga ComHem. Så länge dom också sänder analogt utan abonnemang kan dom säkert komma undan med att kräva det för digitalsändningar. Du betalar ju dock bara 39kr/mån för "small" som dessutom ger några kanaler till.

Vill du se kanalerna ovan utan abonnemnag får du snällt investera i ett DVB-T kort och sätta upp en antenn.


Ja det verkar inte bättre. Problemet är att jag har bara en PCI plats i min burk, dvs jag har plats för tv-kortet, men inte för kortet som ska innehålla det abbonemangskort jag får från comhem om jag nu beställer det. Finns det tvkort som har det sådant "kortfack" inbyggt?

#72

Postad 30 januari 2008 - 11:16

ehsahog
  • ehsahog
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Ja det verkar inte bättre. Problemet är att jag har bara en PCI plats i min burk, dvs jag har plats för tv-kortet, men inte för kortet som ska innehålla det abbonemangskort jag får från comhem om jag nu beställer det. Finns det tvkort som har det sådant "kortfack" inbyggt?


Då kommer du in på det som jag nu med Wroopys hjälp lyckats få snurr på.

Skaffa en Phoenix kortläsare från AD-Teknik och koppla in i en ledig USB-port.
Installera Newcs och sasc-ng
Sen har du en lösning som inte tar någon extra PCI-plats

#73

Postad 30 januari 2008 - 11:24

wroopy
  • wroopy
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Det går lite segt att byta kanal, har du det problemet oxo?
Nu ska jag bara knô i det andra kortet som jag rafsade ur, sen får man väl bygga om maskinen igen efter allt grejjande. men det lär det ju vara värt :-)


Det ungefär 1 sekund att byta kanal. Då kör jag en backend där DVB-kortet sitter i och en separat frontend.

Mest använder jag dock MythTV för att spela in program.

#74

Postad 30 januari 2008 - 14:48

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Någon som redan satt ihop en käck kanallista för import i Myth (för GBG om det nu skiljer sig i landet)? Dumt att uppfinna hjulet två ggr känner jag... :)

#75

Postad 30 januari 2008 - 16:10

ehsahog
  • ehsahog
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Det ungefär 1 sekund att byta kanal. Då kör jag en backend där DVB-kortet sitter i och en separat frontend.

Mest använder jag dock MythTV för att spela in program.


Hmm... 1 sek säger du. Min tar 5 sek på sig bra dagar i medvind.
Frågan är vad som skiljer sig. Jag har testat på både en Ubuntu 7.10 och mythbuntu 7.10 med samma resultat.
Igår så testade jag att installera mythbuntus weekly builds för trunk (tror jag det hette). Man fick lite mer features men fortfarande lika slött.

Vad kör du för distrubution och har du skruvat ihop ditt myth själv, altså inte via paket?
Skulle det kunna påverka att jag kör både frontend och backend på samma burk tror du?

Det verkar vara lite si och så med de olika DVB-korten oxo, ibland så verkar det som den inte riktigt hänger med på att det faktiskt finns två.

#76

Postad 30 januari 2008 - 16:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Någon som redan satt ihop en käck kanallista för import i Myth (för GBG om det nu skiljer sig i landet)? Dumt att uppfinna hjulet två ggr känner jag... :)

Det är väl bara att köra scan från dvbutils och pipa till en fil (channels.conf) ?
tar 2 minuter att generera en egen lista, och importera till myth.

#77

Postad 30 januari 2008 - 21:36

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Någon som redan satt ihop en käck kanallista för import i Myth (för GBG om det nu skiljer sig i landet)? Dumt att uppfinna hjulet två ggr känner jag... :P

Det är väl bara att köra scan från dvbutils och pipa till en fil (channels.conf) ?
tar 2 minuter att generera en egen lista, och importera till myth.


Om ni behöver lite "starthjälp" är detta vad frolic menar;

Skapa en fil som heter se-comhem som innehåller följande;
C 290000000 6875000 NONE QAM64

Se till att paketet dvb-utils finns installerat. Skriv sedan;
scan -a 1 se-comhem > channels.conf
(det spelar ingen roll om du scannar mot den fysiska eller virtuella adaptern)

TESTA:
Utan att vara beroende av MythTV kan du nu skriva czap -a 1 -c channels.conf "TV3"
Nu ställs tunern in på TV3 och följande är av betydelse;
Status skall vara 1f
ber skall vara (nära) 0
unc skall vara (nära) 0
Sist på raden skall det stå FE_HAS_LOCK

Titta även på sasc's output. Om du ser [core.ecm] 0.0: correct key found är kanalen dessutom avkodad och allt är som det skall.

I mythtv-setup;
Välj DVB DTV capture card
Välj DVB Card Number 1 (se till att dvbloopback är laddat och att sasc-ng är igång innan!)
Connect source to input;
Kryssa av Unencrypted channels only
Välj Scan for channels
Välj Scan Type Import channels.conf och ange sökväg till den channels.conf du skapade ovan

Redigerat av devis, 30 januari 2008 - 21:36.


#78

Postad 30 januari 2008 - 23:40

ehsahog
  • ehsahog
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej igen alla :-)

Jag har ju lite trubbel med att det går segt att byta kanal och om man kollar i loggen från sasc-ng så kan man vid kanalbyte läsa följande, se rutan... Skulle det kunna ha med saken att göra att den ibland, inte bara vid kanalbyte, inte verkar hitta rätt nyckel?
Som ni kan se, så tar det hela 6 sek innan den har bestämt sig för att visa bilden
Den verkar ju hålla på och rota efter viaccess trots att jag talat om för den att det ska vara 0b00 som caid.
Den pekar mot min lokala newcs 1.5 som kör en newcmd server

Någon som har några ideer kring detta?

[codebox]23:23:10.595030 CHANNEL: Tuning frontend
Jan 30 23:23:10 [core.ecm] 0.0: stop
Jan 30 23:23:10 [core.au] 0: stopping chain 0500
Jan 30 23:23:10 [core.au] 0: stopping chain 0b00
23:23:10.595227 CSA: Got command(2): I idx: 0 pid: 0
Jan 30 23:23:10 [core.ecm] 0.0: triggered SID 1095/-1 idx 0/0 mode 3/-1 sync
Jan 30 23:23:13 [core.pids] 0: now tuned to source 1 transponder 448
23:23:13.297424 CAM: SC completed Tune cmd
Jan 30 23:23:13 [core.pids] 0: update SID 1096 (zero=1 noshift=0)
Jan 30 23:23:13 [core.pids] 0: pids typ5=1005 typ5=1105 typ5=1f05
Jan 30 23:23:13 [core.pids] 0: SID=1096 zero=1 | sid=-/-/- zero=0/-1/1 idle=0/-1/1
Jan 30 23:23:13 [core.pids] 0: found handler for SID 1096 (0.0 idle=1 idx=0)
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] 0.0: setting new SID 1096
Jan 30 23:23:13 [core.pids] 0.0: pids on entry
Jan 30 23:23:13 [core.pids] 0.0: pids after delete
Jan 30 23:23:13 [core.pids] 0: descrambling pid 1005 on index 0
Called cSascDvbDevice::SetCaPid
23:23:13.297742 CSA: Got command(2): P idx: 0 pid: 4101
Jan 30 23:23:13 [core.pids] 0: descrambling pid 1105 on index 0
Called cSascDvbDevice::SetCaPid
23:23:13.297859 CSA: Got command(2): P idx: 0 pid: 4357
Jan 30 23:23:13 [core.pids] 0: descrambling pid 1f05 on index 0
Called cSascDvbDevice::SetCaPid
23:23:13.297949 CSA: Got command(2): P idx: 0 pid: 7941
Jan 30 23:23:13 [core.pids] 0.0: pids after add typ5=1005 typ5=1105 typ5=1f05
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] 0.0: is no longer idle
23:23:13.298038 MSG: Got unprocessed message type: 1
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] 0.0: triggered SID -1/1096 idx 0/0 mode -1/0 -
called cSascDvbDevice::GetPrgCaids
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] 0.0: got CaDescriptors for SID 1096 (len=23)
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] 0.0: descriptor 05 00 e3 05 10 01 00 13 01 40 14 03 00 88 00
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] 0.0: found 0500 (Viaccess) id 8800 with ecm 305 (new)
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] 0.0: descriptor 0b 00 e3 75
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] 0.0: found 0b00 (Conax) id 0000 with ecm 375 (new)
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] 0.0: try system Viaccess (0500) id 8800 with ecm 305 (pri=-10)
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] system: no key found for V 8800 00
Jan 30 23:23:13 [core.au] 0: chain caid 0500 -> Viaccess(-10) [0300-8b/fe/07]
Jan 30 23:23:13 [core.au] 0: chain caid 0b00 -> Cardclient(-15) [0300-82/ff/00]
Jan 30 23:23:13 [core.au] 0: starting chain 0500
Jan 30 23:23:13 [core.au] 0: starting chain 0b00
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] 0.0: try system Conax (0b00) id 0000 with ecm 375 (pri=-10)
Jan 30 23:23:13 [conax.key] missing 20 E key
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] system: no key found for C 20 4d
Jan 30 23:23:13 [conax.key] missing 20 E key
Jan 30 23:23:13 [core.ecm] 0.0: try system Cardclient (0b00) id 0000 with ecm 375 (pri=-15)
Jan 30 23:23:13 [cardclient.core] cc-loop
Jan 30 23:23:13 [cardclient.core] now trying client Newcamd (127.0.0.1:15050)
Called cSascDvbDevice::SetCaDescr
23:23:14.855841 CSA: Got command(2): E idx: 0 pid: 0 key: 3ddd...92
Called cSascDvbDevice::SetCaDescr
23:23:14.855856 CSA: Got command(2): O idx: 0 pid: 0 key: 3c03...d4
Jan 30 23:23:14 [core.ecm] cache add prgId=1096 source=1 transponder=448 ecm=375/80
Jan 30 23:23:14 [core.ecm] 0.0: correct key found
23:23:14.863705 CSA: Creating csa for rb: 2
23:23:15.026640 CSA: Removing csa for rb: 2
23:23:16.120611 MSG: Got unprocessed message type: 1
23:23:16.120715 MSG: Got unprocessed message type: 1
23:23:16.133583 CSA: Creating csa for rb: 2
Called cSascDvbDevice::SetCaDescr
23:23:16.862938 CSA: Got command(2): E idx: 0 pid: 0 key: 3ddd...92
Called cSascDvbDevice::SetCaDescr
23:23:16.862956 CSA: Got command(2): O idx: 0 pid: 0 key: 3c03...d4
Called cSascDvbDevice::SetCaDescr
23:23:18.571085 CSA: Got command(2): E idx: 0 pid: 0 key: 3644...8d
[/codebox]

#79

Postad 31 januari 2008 - 09:49

wroopy
  • wroopy
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Hmm... 1 sek säger du. Min tar 5 sek på sig bra dagar i medvind.
Frågan är vad som skiljer sig. Jag har testat på både en Ubuntu 7.10 och mythbuntu 7.10 med samma resultat.
Igår så testade jag att installera mythbuntus weekly builds för trunk (tror jag det hette). Man fick lite mer features men fortfarande lika slött.

Vad kör du för distrubution och har du skruvat ihop ditt myth själv, altså inte via paket?
Skulle det kunna påverka att jag kör både frontend och backend på samma burk tror du?

Det verkar vara lite si och så med de olika DVB-korten oxo, ibland så verkar det som den inte riktigt hänger med på att det faktiskt finns två.


Det är en vanlig Ubuntu 7.10 installation, 64 bits installation.
Har dock kompilerat och installerat ny version av v4l-dvb (om det kan påverka)
Att köra frontend och backend på samma burk borde väl snarare göra det snabbare?

#80

Postad 31 januari 2008 - 13:40

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Nu när vi verkar ha fångat några TechnoTrend-ägares uppmärksamhet; är det någon som fått fjärrkontrollen och mottagaren som följer med TechnoTrend's kort att fungera med lirc?

Skulle ni i så fall vilja ge några tips på hur man sätter upp det?

#81

Postad 31 januari 2008 - 19:34

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Om ni behöver lite "starthjälp" är detta vad frolic menar;

Skapa en fil som heter se-comhem som innehåller följande;

C 290000000 6875000 NONE QAM64

Se till att paketet dvb-utils finns installerat. Skriv sedan;
scan -a 1 se-comhem > channels.conf
(det spelar ingen roll om du scannar mot den fysiska eller virtuella adaptern)

TESTA:
Utan att vara beroende av MythTV kan du nu skriva czap -a 1 -c channels.conf "TV3"
Nu ställs tunern in på TV3 och följande är av betydelse;
Status skall vara 1f
ber skall vara (nära) 0
unc skall vara (nära) 0
Sist på raden skall det stå FE_HAS_LOCK

Titta även på sasc's output. Om du ser [core.ecm] 0.0: correct key found är kanalen dessutom avkodad och allt är som det skall.

Helt suveränt, tack! Funkade klockrent rakt igenom. Dock ger sasc [core.ecm] 1.0: correct key found. Vet inte om 1:an spelar nån roll?

Annars har jag samma fenomen som ehsahog. Det tar ca. 5 sek att byta kanal och hackigt på SVTHD. Sen tycker jag inte bilden är lika bra i SD som den är när jag kör med en Macab-box men det är nästa steg...

#82

Postad 20 februari 2008 - 22:48

sebulator
  • sebulator
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hej allesammans,

Har läst en del om detta med softcams och funderar på att ge det ett försök. Då jag kör linux och vill fortsätta med det så tyckte jag att det här Technotrend C1500 verkade lovande för mig. Jag ser dock att på dB Data så har den tyvärr utgått ur sortimentet men kommer ersättas med en nyare version, C1501. När den kommer in i lager uppges inte. Jag tycks inte hitta nån annan butik som erbjuder detta kort (inte via prisjakt iaf.), är det någon som har ett hett tips? Jag är även intresserad om någon har ett begagnat som inte används.. bara det funkar.
Jag har ett Twinhan DTV Cab-CI (https://www.prisjakt...ukt.php?p=62306) som jag köpte för nåt år sedan som jag gav upp att få att funka i linux. Om någon har ett tips där så kanske ett nytt kort inte behövs ändå :-) När jag köpte kortet så satt jag uteslutande i windows och har därför aldrig varit speciellt erfaren av linux och tv-kort. Men med min ubuntu 7.10 installation så får jag upp kortet i /dev/dvb/adapter0/ men när jag söker kanaler så får jag bara "scan failed" (eller vad det står) oavsett hur jag ställer in min "frekvenslista".
När det gäller själva smartcardläsaren så verkar dom där MP-grejorna från AD-Teknik omåttligt populära, är det någon som har testat den senaste dom har MP 3.6 USB eller av andra skäl har misstankar om att den inte skulle fungera (i linux eller tillsammans med övrig mjukvara)? Annars tänkte jag som ett fösta steg slänga upp den på linux-servern hemma och testa den tillsammans med mitt nuvarande Twinhan DVB-C kort under windows för att sedan fortsätta med en övergång till linux även på "klient"-sidan med ett nytt tv-kort.

Tacksam för feedback och allehanda tips.

#83

Postad 21 februari 2008 - 08:43

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Hej allesammans,

Har läst en del om detta med softcams och funderar på att ge det ett försök. Då jag kör linux och vill fortsätta med det så tyckte jag att det här Technotrend C1500 verkade lovande för mig. Jag ser dock att på dB Data så har den tyvärr utgått ur sortimentet men kommer ersättas med en nyare version, C1501. När den kommer in i lager uppges inte. Jag tycks inte hitta nån annan butik som erbjuder detta kort (inte via prisjakt iaf.)

Hade du sökt lite till, hade du upptäckt att de flesta köpt sina kort från http://www.dvbshop.net/

#84

Postad 21 februari 2008 - 08:58

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Trodde det var denna som var populäraste Phoenix-läsaren i dessa kretsar?

edit: jag köpte mitt C1500 från dvbshop :) de var trevliga att ha att göra med och dessutom sanbba.

Redigerat av Unregisteredc6f44378, 21 februari 2008 - 08:58.


#85

Postad 21 februari 2008 - 09:19

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Vad jag sett är C1500 slut hos alla "kända" leverantörer (även DVBshop). Hade flyt och fick tag i några av de sista. Bara att avvakta C1501 och hoppas det funkar lika bra i Linux.

Vad gäller kortläsare funkar den enklare Phoenix utmärkt. Själv kör jag med den seriella föregångaren.

#86

Postad 11 mars 2008 - 22:42

Tajgoren
  • Tajgoren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Har precis byggt ihop min HTPC sånär som på själva TV-biten. Detta är iofs (för mig) den minst viktiga biten men det skulle ändå vara trevligt att kunna slökolla på lite vanlig TV någon gång då och då.

Bor i Comhem-hus och har alltså analogt comhem-utbud i antennuttaget så jag har två val här som jag ser det. Antingen kör jag på ett hybrid-kort och en inomhusantenn vilket väl kanske inte platsar helt i den här tråden eller så kör jag ett DVB-C-kort med phoenixläsaren vilket verkar vara en populär kombo.

Säg att jag nu väljer DVB-C-vägen/att betala för att få se grundutbudet istället för att få det gratis via DVB-T... då verkar ju onekligen TT-1500-C-kortet vara det som folk haft mest framgång med. Såg dock, precis som folk innan mig att detta verkar ha fasats ut, finns det någon som har hunnit skaffa sig erfarenhet av det nya 1501-kortet som man kan lägga "preorder" på via dvbshop?

Alternativet som jag hittat verkar vara ett TerraTec Cinergy 1200, har hittat ett fåtal trådar om det här och http://www.linuxtv.o...DVB-C_PCI_Cards verkar tycka att kortet ska ha stöd i linux med den kärna jag kör (2.6.22). Någon som har praktisk erfarenhet av det kortet? Eller tycker ni att jag borde vänta på att dvbshop får in TT-1501-C-korten och hoppas att de fungerar lika bra som 1500?

#87

Postad 21 mars 2008 - 20:34

D_One
  • D_One
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Säg att jag nu väljer DVB-C-vägen/att betala för att få se grundutbudet istället för att få det gratis via DVB-T... då verkar ju onekligen TT-1500-C-kortet vara det som folk haft mest framgång med. Såg dock, precis som folk innan mig att detta verkar ha fasats ut, finns det någon som har hunnit skaffa sig erfarenhet av det nya 1501-kortet som man kan lägga "preorder" på via dvbshop?

Alternativet som jag hittat verkar vara ett TerraTec Cinergy 1200, har hittat ett fåtal trådar om det här och http://www.linuxtv.o...DVB-C_PCI_Cards verkar tycka att kortet ska ha stöd i linux med den kärna jag kör (2.6.22). Någon som har praktisk erfarenhet av det kortet? Eller tycker ni att jag borde vänta på att dvbshop får in TT-1501-C-korten och hoppas att de fungerar lika bra som 1500?


Hej,

jag har precis fått TT 1501-C från dvbshop och kan bekräfta att det INTE fungerar i Linux ännu.
Utvecklarna jobbar på det.

/ D

#88

Postad 25 mars 2008 - 14:11

Tajgoren
  • Tajgoren
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Hej,

jag har precis fått TT 1501-C från dvbshop och kan bekräfta att det INTE fungerar i Linux ännu.
Utvecklarna jobbar på det.

/ D


Ok, det var bra att veta, då är alternativen alltså att vänta ett tag till, satsa på ett annat kort eller helt enkelt skaffa DVB-T-lösning istället, vilket det faktiskt verkar väga mot nu...

Tack för infon iaf, mycket bra att veta innan man köper =)

#89

Postad 31 mars 2008 - 17:18

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Använder sasc mot news/newcamd och har fortfarande lite för långa kanalbyten (4-5 sek, ibland ännu längre). Funderar på om det har med revisionen av sasc att göra där jag bara får 130 att funka med ComHem. Alla senare ger svart bild.

Någon som lyckats få en nyare rev att funka?

#90

Postad 12 april 2008 - 14:24

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Använder sasc mot news/newcamd och har fortfarande lite för långa kanalbyten (4-5 sek, ibland ännu längre). Funderar på om det har med revisionen av sasc att göra där jag bara får 130 att funka med ComHem. Alla senare ger svart bild.

Någon som lyckats få en nyare rev att funka?


Jag provar nya versioner ibland men har ännu inte sett någon över rev 130 som ger bild.

#91

Postad 12 april 2008 - 18:58

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Jag provar nya versioner ibland men har ännu inte sett någon över rev 130 som ger bild.

Jag tycker det är konstigt att det slutade att funka efter 130. Är det någon som vet varför?

#92

Postad 25 april 2008 - 22:44

Unregistered87e1b4e4
  • Unregistered87e1b4e4
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag kör med en annan lösning, sc-0.9.0.
Hittade den här lösningen och den fungerar för mig.
:)
# hg clone http://nooneshome.org/privatehg/sasc-ng/
# cd sasc-ng/sc/PLUGINS/src 
# rm -rf sc-src 
# hg clone http://85.17.209.13:6100/sc
Döp om sc och ta bort FFdecsa

# mv sc sc-src 
# rm -rf sc-src/FFdecsa/ sc-src/README.FFdecsa

Slutligen en patch.

# patch -p0 -l < sasc-ng.diff

diff -urN sc-src/common.h sc-src/common.h 
--- sc-src/common.h 1969-12-31 17&#58;00&#58;00.000000000 -0700 
+++ sc-src/common.h	  2008-04-19 22&#58;35&#58;45.000000000 -0600 
@@ -0,0 +1,40 @@ 
+/* 
+ * Softcam plugin to VDR &#40;C++&#41; 
+ * 
+ * This code is free software; you can redistribute it and/or 
+ * modify it under the terms of the GNU General Public License 
+ * as published by the Free Software Foundation; either version 2 
+ * of the License, or &#40;at your option&#41; any later version. 
+ * 
+ * This code is distributed in the hope that it will be useful, 
+ * but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of 
+ * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.  See the 
+ * GNU General Public License for more details. 
+ * 
+ * You should have received a copy of the GNU General Public License 
+ * along with this program; if not, write to the Free Software 
+ * Foundation, Inc., 59 Temple Place - Suite 330, Boston, MA 02111-1307, USA. 
+ * Or, point your browser to http&#58;//www.gnu.org/copyleft/gpl.html 
+ */ 
+ 
+#ifndef ___COMMON_H 
+#define ___COMMON_H 
+ 
+// Debugging 
+#define DEBUG 
+//#define DEBUG_DYN 
+#define DEBUG_LOG_FILE &#34;/var/tmp/logger.log&#34; 
+ 
+#ifdef DEBUG 
+#define d&#40;x&#41; { &#40;x&#41;; } 
+#else 
+#define d&#40;x&#41;; 
+#endif 
+ 
+#ifdef DEBUG_DYN 
+#define dyn&#40;x&#41; { &#40;x&#41;; } 
+#else 
+#define dyn&#40;x&#41;; 
+#endif 
+ 
+#endif //___COMMON_H 
diff -urN sc-src/systems/nagra/nagra2.c sc-src/systems/nagra/nagra2.c 
--- sc-src/systems/nagra/nagra2.c	   Fri Apr 18 15&#58;47&#58;56 2008 +0200 
+++ sc-src/systems/nagra/nagra2.c	   Sat Apr 19 21&#58;23&#58;36 2008 -0600 
@@ -903,6 +903,7 @@ bool cSystemNagra2&#58;&#58;ProcessECM&#40;const cEc 
 #define NA_SOURCE_END   0x85c8 // cSource&#58;&#58;FromString&#40;&#34;S148W&#34;&#41;; 
   unsigned char odata&#91;15&#93;; 
   memcpy&#40;odata,data,sizeof&#40;odata&#41;&#41;; 
+  HEXDUMP&#40;L_SYS_RAWECM,data,SCT_LEN&#40;data&#41;,&#34;Nagra2 Encrypted ECM&#34;&#41;; 
   if&#40;ecm->source>=NA_SOURCE_START && ecm->source<=NA_SOURCE_END&#41; { 
	 if&#40;ecm->caId==0x1234&#41; data&#91;5&#93;=0x09;				// NA rev 248 morph 
	 else if&#40;ecm->caId==0x1801 && ecm->source==0x83ca&#41; data&#91;5&#93;=0xC1; // 97W 
@@ -1063,6 +1064,7 @@ void cSystemNagra2&#58;&#58;ProcessEMM&#40;int pid, 
	 } 
   lastEmmId=id; 

+  HEXDUMP&#40;L_SYS_RAWEMM,buffer,SCT_LEN&#40;buffer&#41;,&#34;Nagra2 Encrypted EMM&#34;&#41;; 
   HEXDUMP&#40;L_SYS_RAWEMM,emmdata,cmdLen,&#34;Nagra2 RAWEMM&#34;&#41;; 
   id=&#40;emmdata&#91;8&#93;<<8&#41;+emmdata&#91;9&#93;; 
   LBSTARTF&#40;L_SYS_EMM&#41;;

Den sista patchen behövs troligtvist inte, beror på vilket system som används.

Redigerat av Unregistered87e1b4e4, 26 april 2008 - 07:26.


#93

Postad 06 maj 2008 - 23:28

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Kör du detta med DVB-C? Min beter sig precis likadant som en opatchad sasc-ng utan ersatt SC modul. Svart bild och sedan måste jag ta kål på den med kill -9...

#94

Postad 23 juni 2008 - 11:56

kuka2
  • kuka2
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Nu verkar det ha kommit en drivrutin för TechnoTrend DVB-C 1501-C ?

http://forum.ubuntuu...e/topic/182323/

"Svensk" översättning
http://translate.goo...e/topic/182323/

Jag laddade ner Mythbuntu 8.04 kommer det vara svårt att installera drivrutinen om man aldrig använt Linux mer än nån dag?

#95

Postad 01 juli 2008 - 16:29

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Det är inget jag skulle rekommendera om du bara använt Linux i en dag eller så. Drivrutinen ligger i en uppdaterad version av Video for Linux (V4L). Denna uppdatering kräver dels att ditt system har alla nödvändiga paket för att kunna kompilera (gcc, g++, make etc.) men även att du har källkoden till din kärna korrekt intallerad.

Det är också ett plus om du någon gång kompilerat en kärna själv då konfigurationen av V4L bygger på kärnans menysystem.

Så länge du inte förväntar dig att det skall gå på en halvtimme har du dock chansen att lära känna Linux bättre här... både på gott och ont!

#96

Postad 20 juli 2008 - 21:40

kuka2
  • kuka2
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Det är inget jag skulle rekommendera om du bara använt Linux i en dag eller så. Drivrutinen ligger i en uppdaterad version av Video for Linux (V4L). Denna uppdatering kräver dels att ditt system har alla nödvändiga paket för att kunna kompilera (gcc, g++, make etc.) men även att du har källkoden till din kärna korrekt intallerad.

Det är också ett plus om du någon gång kompilerat en kärna själv då konfigurationen av V4L bygger på kärnans menysystem.

Så länge du inte förväntar dig att det skall gå på en halvtimme har du dock chansen att lära känna Linux bättre här... både på gott och ont!

Ok tack
Jag är jättedålig på att läsa readme etc.

Tror du drivrutinen kommer "bakas in" i nästa version/ annan distro? finns ju mängder med Linux distos. Men inga mig veterligen "noobvänliga".
Så det är jätteenkelt att installera typ next next next? :rolleyes:

Redigerat av kuka2, 20 juli 2008 - 21:48.


#97

Postad 28 juli 2008 - 08:25

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Tror du drivrutinen kommer "bakas in" i nästa version/ annan distro? finns ju mängder med Linux distos. Men inga mig veterligen "noobvänliga".
Så det är jätteenkelt att installera typ next next next? B)

Ubuntu är väl ganska enkel för nybörjare, det är ju bara next, next, next, finish.
Mythbuntu är lite krångligare genom att den skall sätta upp TV-kort och fjärrkontroller och detta är definitivt inte next, next, finish än, men det kommer säkert att bli det på sikt. Vill man i Windows miljö köra hårdvara där det bara finns drivrutiner i beta versioner så är det för övrigt inte heller riktigt next, next finish. Det är dock fortfarande enklare än Linux, framför allt p.g.a. att många användare har bättre kunskaper i Windows än Linux. Om någon testat få igång ett TV-kort som inte stöjds som standard i Windows MCE så är jag säker att de kan intyga att det inte heller är helt strulfritt.

En gissning är att C-1501 kommer att stöjdas som standard antingen i Mythbuntu 8.10 som kommer i oktober 2008 eller i Mythbuntu 9.04 som kommer i april 2009, troligtvis skulle jag gissa på 8.10 releasen för betan som jag nu kört några veckor verkar fungera bra.

#98

Postad 02 augusti 2008 - 11:03

Unregistered87e1b4e4
  • Unregistered87e1b4e4
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Detta sägs fungera, har ej prövat.
Ta hem nyaste open-sasc-ng
Editera filen plugin_getsid.c:
I funktionen read_pat() ta bort: pat->has_nit = pid

#99

Postad 20 augusti 2008 - 13:25

Unregisteredbcf28cba
  • Unregisteredbcf28cba
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hejsan!

Tänkte medela att jag lyckats få igång ett TechnoTrend DVB-C 1501-C med CAM + ComHem programkort
på Mythbuntu 8.04

Jag följde bara instruktionen på denna sidan (Inlägg 6)
http://ubuntuforums....ad.php?t=819903

Redigerat av Unregisteredbcf28cba, 20 augusti 2008 - 13:31.


#100

Postad 20 augusti 2008 - 21:46

pnlarsson
  • pnlarsson
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag har oxå fått 2x C-1501, newcs och sacs-ng att funka på mythbunth (efter ett antal sena kvällar - google is your friend). Allt funkar mycket bra och alla i huset är nöjda, inkl frugan!!!

Men jag hittar inte Discovory Sience när jag kör scan med följande parametrar (hittade de tidigare i tråden):

C 282000000 6875000 NONE QAM64

http://tese.se/channels.conf är resultatet av scanningen.

Vad kan vara fel? Bor i Göteborg om det hjälper...

/niklas



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.