Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MCE eller MP

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 november 2007 - 11:31

miz
  • miz
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag har en PC med Mediacenter installerat och fungerande, kan någon ge mig skäl att byta till MediaPortal?

#2

Postad 30 november 2007 - 12:06

Unregisteredb9c26555
  • Unregisteredb9c26555
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Om det fungerar varför byta?

Å andra sidan så kanske du vill:

- använda en applikation som du kan anpassa i stort sett hur du vill
- ha tillgång till otroligt många plugins för varierande användning
- ha ett forum där tiotusentals medlemmar delar med sig av erfarenheter och vidareutvecklar programvaran tillsammans
- vara med och påverka hur "din" programvara ska se ut
- kunna installera det på vilken dator som helst utan att behöva aktivera/motivera/betala för det
- kunna använda en central TV-server och strömma ut kanalerna till flera klienter i ett nätverk
- slippa M$ monopol...

Men annars finns det väl inte så många skäl :unsure:

/Peter

#3

Postad 30 november 2007 - 12:30

miz
  • miz
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Varför byta? Ja det jag läst om MP verkar ungefär som du beskriver, man kan göra "allt", därav intresset...

Finns det någon bra/enkel/förstålig kom-igång beskrivning? Är Vista ett problem? Kan jag få in fler kanaler med MP?

#4

Postad 30 november 2007 - 15:07

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

Varför byta? Ja det jag läst om MP verkar ungefär som du beskriver, man kan göra "allt", därav intresset...

Finns det någon bra/enkel/förstålig kom-igång beskrivning? Är Vista ett problem? Kan jag få in fler kanaler med MP?


Ja du kan få in fler kanaler, när det gäller TV-delen så finns följande fördelar:
- Du kan blanda olika TV-kort, fabrikat samt olika typer(DVB-S,DVB-T, DVB-C och analoga)
- Om du tex kör Boxer så kan du spela in mer än en kanal med ett TV-kort så länge dom sänds från samma Mux
- Textning på Canal+, dock beta men för mig funkar det perfekt.

En manual finns här:
http://wiki.team-mediaportal.com/

För info om Sverige:
http://wiki.team-med...rmations/Sweden

Sen så är MediaPortals forum bra:
http://forum.team-mediaportal.com

Man kan välja på den inbyggda TV-motorn som motsvarar den som finns i MCE och den som är client/server. Här hittar du filmer som visar den nya TV-servern:
http://www.team-medi...r_tutorial.html

#5

Postad 30 november 2007 - 21:28

miz
  • miz
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Tack, ska läsa på!

Men jag har bara en analog signal från vår samfällighet (som har ComHem), får jag ändå in fler kanaler?

Kan man ha både MCE och MP installerat?

#6

Postad 03 december 2007 - 11:05

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

Men jag har bara en analog signal från vår samfällighet (som har ComHem), får jag ändå in fler kanaler?

Nej

Kan man ha både MCE och MP installerat?

Ja

#7

Postad 05 december 2007 - 23:03

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

  • 374 inlägg
  • 0
Jag började själv med MCE, men har bytt till MP, främst för att jag tycker att det är en mer "komplett" lösning.

Om du är dator "novis", så är inte MP rätt för dig. Det är en del pillande för att få till det från början. Och viktigast av allt, så är det inte riktigt stabilt :mellow:
Jag är själv datornörd, och gillar att "pilla", men när det gäller min TV, så vill jag (och fram för allt frugan!!!) att det bara skall fungera. Så är det inte riktigt med MP. Dock förutsätter jag på MP spåret, för jag gillar verkligen potentialen!
Är du nyfiken på MP; och villig att lägga lite tid på det, så är det bara att säga "Välkommen i klubben!" ;)

#8

Postad 06 december 2007 - 17:40

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

Jag började själv med MCE, men har bytt till MP, främst för att jag tycker att det är en mer "komplett" lösning.

Om du är dator "novis", så är inte MP rätt för dig. Det är en del pillande för att få till det från början. Och viktigast av allt, så är det inte riktigt stabilt :)
Jag är själv datornörd, och gillar att "pilla", men när det gäller min TV, så vill jag (och fram för allt frugan!!!) att det bara skall fungera. Så är det inte riktigt med MP. Dock förutsätter jag på MP spåret, för jag gillar verkligen potentialen!
Är du nyfiken på MP; och villig att lägga lite tid på det, så är det bara att säga "Välkommen i klubben!" :)


Jag skulle säga att MediaPortal är ruggigt stabilt om väljer bort den nya TV-motorn och håller sig till den inbyggda.

Jag har kört 0.2.0.4, 0.2.2.0 samt 0.2.3.0 i ca 1.5 år utan en endaste incident. Kör dock inga "3:e parts" plugins utan använder endast:
TV (TVE2)
Musik
Video/DVD
Väder
Nyheter/RSS
Summa:
Antal kraschar = 0
Antal omboot(exkluderat Windows Update) = 0

Nyckeln till framgång är att inte installera något förutom det nödvändiga på sin PC, har två kollegor på jobbet som också kör MediaPortal "skarpt" i vardagsrummet och vi har gemensamt kommit fram till att följande är det som behövs för att få en stabil och funktionell installation:
- PowerDVD 7.3 alt Nvidia Purevideo som MPEG2/H.264 codec, CoreAVC om man vill köra Nvidia
- DivX
- Haali
- VSFilter

Inget annat såsom FFDShow, antivirus bör även skippas om man vet vad man gör.

En annan viktig men tråkig sak är att man bör köra standard skinet, dom gånger jag har upplevt strul så har jag bytt skin.

Mina 0.02$.

Redigerat av SweMart, 06 december 2007 - 17:41.


#9

Postad 06 december 2007 - 19:56

Unregistered40b7ce53
  • Unregistered40b7ce53
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag vill påstå att TV-delen i MP fortfarande inte är riktigt stabil.
Jag har kört MP i ett par år vid detta laget och kan konstatera att det buggar en del.
Främst handlar det om småstörningar i digitalnät, TV-motorn hanterar dessa ganska illa, och fryser tillslut bilden, du får då gå ur TV-modulen och sedan in å nytt.
Kanalsökning är ett annat kapitel, oftast (dock inte i alla releaser) hittas både signalkvalitet och styrka men kanaler sparar den inte för det... :lol:

#10

Postad 06 december 2007 - 20:26

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

Jag vill påstå att TV-delen i MP fortfarande inte är riktigt stabil.
Jag har kört MP i ett par år vid detta laget och kan konstatera att det buggar en del.
Främst handlar det om småstörningar i digitalnät, TV-motorn hanterar dessa ganska illa, och fryser tillslut bilden, du får då gå ur TV-modulen och sedan in å nytt.
Kanalsökning är ett annat kapitel, oftast (dock inte i alla releaser) hittas både signalkvalitet och styrka men kanaler sparar den inte för det... :lol:


Ptja, jag hade sådana problem innan 0.2.0.0 stable men sedan dess så har det vart läbbigt stabilt.

Om man kör DVB-T/Boxer så är det ju viktigt med en bra signal, på den tiden jag körde Boxer så var det två saker som löste alla mina problem:
- Ny antenn
- Högkvalité på antennkabeln, detta gjorde en enorm skillnad. Från 70% signal kvalite/styrka till 85%.

Sen så kan man skylla mycket på olika TV-kort. Har testat Hauppauge, Twinhan, Technotrend och FloppyDTV. Sen jag bytte till FloppyDTV så har jag inte haft ett endaste problem och då har jag 3st tuners i 2 st PCs.

#11

Postad 06 december 2007 - 21:12

Unregistered40b7ce53
  • Unregistered40b7ce53
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Jag vill påstå att TV-delen i MP fortfarande inte är riktigt stabil.
Jag har kört MP i ett par år vid detta laget och kan konstatera att det buggar en del.
Främst handlar det om småstörningar i digitalnät, TV-motorn hanterar dessa ganska illa, och fryser tillslut bilden, du får då gå ur TV-modulen och sedan in å nytt.
Kanalsökning är ett annat kapitel, oftast (dock inte i alla releaser) hittas både signalkvalitet och styrka men kanaler sparar den inte för det... :lol:


Ptja, jag hade sådana problem innan 0.2.0.0 stable men sedan dess så har det vart läbbigt stabilt.

Om man kör DVB-T/Boxer så är det ju viktigt med en bra signal, på den tiden jag körde Boxer så var det två saker som löste alla mina problem:
- Ny antenn
- Högkvalité på antennkabeln, detta gjorde en enorm skillnad. Från 70% signal kvalite/styrka till 85%.


Sen så kan man skylla mycket på olika TV-kort. Har testat Hauppauge, Twinhan, Technotrend och FloppyDTV. Sen jag bytte till FloppyDTV så har jag inte haft ett endaste problem och då har jag 3st tuners i 2 st PCs.


Det är helt sant att det spelar stor roll vilka grejer man har.
Jag kör också floppyDTV men DVB-C.
Vidhåller dock att TV-delen är för störningskänslig, det är helt uteslutet för mig att t.ex. spela in, just av den orsaken.
Tråkigt för annars är jag kanonnöjd.

Redigerat av Unregistered40b7ce53, 06 december 2007 - 21:14.


#12

Postad 06 december 2007 - 22:13

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

Jag vill påstå att TV-delen i MP fortfarande inte är riktigt stabil.
Jag har kört MP i ett par år vid detta laget och kan konstatera att det buggar en del.
Främst handlar det om småstörningar i digitalnät, TV-motorn hanterar dessa ganska illa, och fryser tillslut bilden, du får då gå ur TV-modulen och sedan in å nytt.
Kanalsökning är ett annat kapitel, oftast (dock inte i alla releaser) hittas både signalkvalitet och styrka men kanaler sparar den inte för det... :lol:


Ptja, jag hade sådana problem innan 0.2.0.0 stable men sedan dess så har det vart läbbigt stabilt.

Om man kör DVB-T/Boxer så är det ju viktigt med en bra signal, på den tiden jag körde Boxer så var det två saker som löste alla mina problem:
- Ny antenn
- Högkvalité på antennkabeln, detta gjorde en enorm skillnad. Från 70% signal kvalite/styrka till 85%.


Sen så kan man skylla mycket på olika TV-kort. Har testat Hauppauge, Twinhan, Technotrend och FloppyDTV. Sen jag bytte till FloppyDTV så har jag inte haft ett endaste problem och då har jag 3st tuners i 2 st PCs.


Det är helt sant att det spelar stor roll vilka grejer man har.
Jag kör också floppyDTV men DVB-C.
Vidhåller dock att TV-delen är för störningskänslig, det är helt uteslutet för mig att t.ex. spela in, just av den orsaken.
Tråkigt för annars är jag kanonnöjd.


Sjukt OT men kör du med antennförstärkare alt mantelströmfilter? Hade jätteproblem innan jag installerade detta efter flytten till ett Comhem-hus. Med 1m kabel hade jag 60% signalstyrka, antennförstärkaren drog upp detta till 89%.

#13

Postad 02 februari 2008 - 07:43

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0
Jag tycker MCE är bättre om man använder datorn till annat än HTPC då växlingen mellan Windows och MP är rent ut sagt usel'. Och du måste ha MP igång för att kunna spela in schemalagda. Visst kan man ha detta i bakgrunden men fryser till då coh då när man håller på att ta fram och bort det med kortkomandona på tangentbordet.

Den, konstigt nog, nersnackade programguiden i MCE är mycket bättre än de konstiga varianter som finns till MP.

Men, men, bägge alternativen erbjuder dock konstiga kracher för mig och ändå har jag en rätt hyfsad dator (Core 2 Duo 2,2 GHZ + Nvidia 8800 och 4 GB minne = 3 GB kan jag använda.

#14

Postad 03 februari 2008 - 01:44

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Ruva: om du kör TVE3 behöver inte MediaPortal vara igång. Vet inte alls vad du menar med att EPG'n skulle vara sämre i MP dock, men jag har iofs ingen erfarenhet av MCE. Vad är fel med EPG'n i MP? Min uppdateras dagligen och innehåller två veckors EPG.

#15

Postad 04 februari 2008 - 12:51

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Flikar in en liten fråga i denna tråd.

Går i tankarna att skaffa en media PC. Jag hade tänkt att använda den för att komma åt mitt musik och film bibliotek som ligger på en server hemma. Hade även tänkt att använda den till att spela lite HD material, alltså inte något TV tittande.
Har tidigare använt en xbox till detta, men den är ju tyvärr lite slö för att kunna spela hd material. Skulle detta kunna vara ett alternativ? Det verkar ju på inläggen som att det mest är TV delen som strular, och det hade jag ju inte tänkt använda till en början iallafall.
Skulle detta kunna vara ett bra alternativ ?
Finns alla mediaspelare/codecs osv inbyggt från början, som det är i Xbox media center eller måste man ladda ner sådant? Är det några program som man måste köpa för att få det att fungera?

#16

Postad 12 februari 2008 - 10:43

Pseudopajas
  • Pseudopajas
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
I dagsläget kör jag Vista mediacenter och ser på digitaltv (DVB-C) via ett Floppy-DTV och det funkarbra. Problemet är bara att jag kör Comhems minsta abonnemang och får alltså inte in så många kanaler digitalt. Dessutom sitter det ett analogt tv-kort i datorn och skräpar (Hauppauge 1300). För att kunna utnyttja båda korten och få in samtliga kanaler som finns i det analoga nätet tillsammans med mina digitala kanaler funderar jag på att kika på Mediaportal. Innan jag börjar med detta vill jag dock vara säker på att min Vista setup fortfarande är intakt efter installation av MP. Någon som har erfarenhet av detta?

#17

Postad 10 mars 2008 - 12:26

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Så om man nu kan köra MCE och MP samtidigt (well, inte på en gång, men installationsmässigt) är det väl bara egentligen att installera och testa.

Jag tycker MCE har sina brister men ville ge det en ärlig chans först. Det jag stör mig på/inte löst just nu i min Vista MCE är:

- Drygt att överblicka och spela min 100Gb mp3-samling. Det känns, utan att jag kan sätta fingret på det, tungrott med MCE.
- Spela BIN/ISO DVD'er med ett eller ett par tryck med fjärren. Slippa mounta/packa upp filer i så stor utsträckning som möjligt
- Har inte ens prövat möjligheterna, men vill enkelt kunna komma åt streamade radiokanaler typ P3 etc. Så här kanske det finns lösningar i MCE.

Ser inte på TV genom min HTPC utan den fungerar som DVD-spelare för köpta filmer lagrade på disk och som ISO/BIN, TV-serie-spelare (avi), fotoalbum samt mp3-spelare. Men nu har andra i familjen än jag börjat intressera sig för datorn och möjligheterna med den (vilket iofs var syftet med den).

Då kommer behovet av att ha en enkel lösning där fjärrisen och några tryck med den skall räcka för det mesta...
Men jag vet fortfarande inte om det är värt mecket med MP. Men det är klart frestande.

Redigerat av Moriarty, 10 mars 2008 - 12:27.


#18

Postad 12 mars 2008 - 08:00

CountZer0
  • CountZer0
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Kan man i MP i maximerat läge på tv:n kontrollera htpc:n med en MCE fjärr medan man använder musen och tangentbordet till att surfa med på en annan skärm via dualview? För detta verkar inte gå med MCE iallafall.

#19

Postad 12 mars 2008 - 22:20

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Japp, funkar

#20

Postad 13 mars 2008 - 13:14

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Tja!

Intressant tråd, fast för mig är frågan tvärtom: finns det nån anledning att byta till MCE om man kör MP ?

Jag har haft MP i tre år, varav det de sista 1½ åren har funkerat väldigt stabilt. Kör en dedikerad HTPC.
MP har fungerar 'ok hela tiden, men sen tidig höst -06 (undrar om det var 0.1.3.0 som kom då) har den bara gått och gått. Alldeles tillräckligt fungerande för mig och frun.

Såg Vista MCE i veckan, och det som slog mig direkt var att bilden inte ens var i närheten av den jag har i min HTPC.
Han som körde Vista är nybörjare och har inte hunnit konfigga så mycket...kanske finns samma möjligheter att få till en bra bild ?

Jag uppgraderar min HTPC till toppstandard, byter till Vista(tror jag måste för att HDCP ska fungera när jag kör blueray mm).

Planen har varit att fortsätta köra MP, men jag vet väldigt lite om MCE, så frågan är om det finns nån vinst med att välja MCE istället för MP (då förutsätter vi att jag är rätt insatt i MP redan...) ?

#21

Postad 14 mars 2008 - 15:20

Unregisteredb67e1833
  • Unregisteredb67e1833
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Snickrade ihop min HTPC i januari. Kände inte ens till att Media Portal fanns då.
Började med att köra igång vista och media center. Tog väl sisådär 10m innan jag insåg begränsningarna och hellre körde med Media Player eftersom massa funktioner saknades i media center.
Hanteringen av filmbibliotek, subtitles, spolning etc etc är riktigt klumpigt gjort. Allt sådant funkar suveränt i media portal. Enda som jag stött på problem med i Media Portal är uppspelning av x264 filer som är döpta till .ts, dom funkar inte att spela upp alls, dock fungerar det om man döper om dom till .mkv.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.