Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jag skulle vilja uppgradera min hemmaprojje

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 april 2018 - 16:10

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Jag har idag en Epson Eh-TW3200 och har numera en 4k Sony 65XE9005 tv 

och skulle vilja uppgradera min proje till 4K.

 

Jag har ett normalt vardagsrum dvs inte någon biogrotta etc så det är inte tok mörkt när man tittar på film, sport.

 

Det känns liksom inte så aktuellt att kosta på sig 50tkr. 

 

Men är det ens värt att titta på de senaste från optoma, benq för ca 15-20tkr?

 

Kommer man märka så stor skillnad mot min nuvarande projektor?

 

Sitter från ca 4m och duken är på 95tum.

 



#2

Postad 01 april 2018 - 16:32

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Du kan absolut få bättre bild på projektor, men det är inte i första hand högre upplösning du ska sträva efter. En ljusstarkare projektor ihop med en högkontrastduk kommer att ge ett mycket stort lyft. Tex Epson TW6700+ReAct.

Bäst vore att åka och titta själv så lär du dig vad som är viktigt för att få ett bra resultat.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#3

Postad 01 april 2018 - 16:51

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Hej Marcus, Syftet är att kunna se på 4K film så då blir man ju tvungen till en 4k projektor så det är det som är mitt dilemma..

 

Måste erkänna att när jag ser på full hd och 4k på min sony tv och sen ser på full hd på projektorn så blir bilden rätt piss just nu från projektorn. 

Men jag vill kunna se 4k på ca 95-120tum (ja dvs ny duk är aktuellt att införskaffas oxå).



#4

Postad 01 april 2018 - 22:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Problemet är snarare att du fokuserar på upplösningen istället för att få bästa bilden. Det hjälper ju inte med hög upplösning (inne i projektorn) om optiken begränsar skärpan du ser på duken och kontrasten är låg.

Men allt det där kommer att trilla på plats om du åker och tittar istället för att sitta hemma och välja prylar framför datorn.

Lycka till i ditt val!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 01 april 2018 - 22:06.


#5

Postad 02 april 2018 - 10:19

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

metchristian. åk till en butik och titta  på en Epson eh-tw 9300, den är riktigt bra på 4k.



#6

Postad 02 april 2018 - 12:42

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Mr Richards, tack för din synpunkt... 

 

Alltså, Marcus_The Rock: Du tycker jag skall skita i 4K och satsa på en rejält bra full hd projektor och därmed få så pass bra bild att jag inte

kommer märka någon skillnad på en 4K och full hd? Kanske är att tänka på.... När det gäller att titta på plats så är det svårt då enda stället jag känner till där man kan se på projektor där jag bor är hos Hifilklubben i Uppsala alt Gävle.

 

Epson Eh-Tw 9300 verkar intressant men va lite för mkt för min budget..



#7

Postad 02 april 2018 - 13:52

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Mr Richards, tack för din synpunkt... 

 

Alltså, Marcus_The Rock: Du tycker jag skall skita i 4K och satsa på en rejält bra full hd projektor och därmed få så pass bra bild att jag inte

kommer märka någon skillnad på en 4K och full hd? Kanske är att tänka på.... När det gäller att titta på plats så är det svårt då enda stället jag känner till där man kan se på projektor där jag bor är hos Hifilklubben i Uppsala alt Gävle.

 

Epson Eh-Tw 9300 verkar intressant men va lite för mkt för min budget..

 

 

 

Sitter också precis i samma tankar(o nästan samma projje med fast 3600  :) ) men priset ligger på en nivå som jag inte är beredd att ge då DLP går bort för mig pga regnbågseffekten. Utbudet är ju minst sagt magert i 4K om man inte är miljonär o priserna verkar vara ristade i sten,inga priskrig här inte...

Börjar nog inse att man får vänta helt enkelt men som Marcus_The Rock skriver, man kanske skulle uppgradera till en bättre 1080P projektor istället o duk såklart. Är väl lite sugen på en Sony(kan tänka mig epson också) men vet inte hur långt upp i Sony-serien man behöver gå för att det ska löna sig kontra bildkvalitet/pris?  

Sen funderar man ju på om bara byte av duk skulle gör någon skillnad på min 3600? Det är ju en gammal billig duk från Kjell&company för typ 1500kr,man skulle få tag på lite testbitar från olika tillverkare...


Redigerat av flygsfors, 02 april 2018 - 13:53.


#8

Postad 02 april 2018 - 14:10

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Marcus vet vad han pratar om. Att åka och titta är det absolut bästa tipset, då kan ni ju själva se vad en uppgradering kan innebära. Du nämner Uppsala och Gävle. I Sundbyberg/Stockholm finns Hembiobutiken som har ett antal projektorer och dukar uppe för test, men jag antar att den resan kanske blir i längsta laget?

 

I mitt fall så började jag just med en TW3200 och en Euroscreen Linea med Reactväv (högkontrast). Valde att lägga mer pengar på duk och mindre pengar på projektor då jag sannolikt byter projektor före duk.

 

Ett par år efter köp uppgraderade jag till en Epson TW7200, och hoppet upp från TW3200 var rejält kan jag säga. Trots att TW7200 precis som TW3200 "bara" är 1080p, och fortfarande matades med samma 1080p-signal som tidigare, så var det ett rejält lyft i bildkvalitet. De två tydligaste faktorerna var optiken som var rejält mycket skarpare, samt den högre ljusstyrkan som gjorde min React mer rättvisa. 

 

Men som sagt. Försök åka och titta hos en handlare som vet vad de pratar om. Kan vara väl investerade pengar för att hitta rätt lösning. 



#9

Postad 02 april 2018 - 19:12

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Jag köpte min tv hos Hembiobutiken i Sundbyberg men det är en resa på ca 10mil då jag bor mitt emellan Gävle och Uppsala så det blir ju rätt långt..

 

Jag funderar på om jag ska strunta i 4k helt precis som Marcus säger och gå på en lyft när det gäller projektorn i full hd istället.

för några 50000-70000 har jag inte råd med för att få 4K. Var därför jag fråga om de som kostar 15-20 va något att hänga i granen.

Jag har en 95 Dreamscreen Tab tension duk. 


Redigerat av Unregisteredb3e2b940, 02 april 2018 - 19:13.


#10

Postad 03 april 2018 - 19:42

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Varför inte kolla på hifiexperience i Uppsala. Både trevliga och duktiga. Men du kanske valt bort dom av någon anledning.

#11

Postad 03 april 2018 - 20:03

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Vissa 2 k projektorer kan ta emot 4 k signaler. Vad är det för skillnad mellan dessa projektorer och en projektor som bara kan ta emot 2 k signaler. Blir bilden bättre nom man matar in en 4 k signal. Tycker inte att det finns så mycket filmer att välja på och funderar på om en vanlig 2 k projektor som kan ta emot 4 k signaler är ett bra alternativ till en dyrare 4 k maskin?

#12

Postad 04 april 2018 - 09:20

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Vissa 2 k projektorer kan ta emot 4 k signaler. Vad är det för skillnad mellan dessa projektorer och en projektor som bara kan ta emot 2 k signaler. 

 

 

Vilka signaler som tas emot och mängden pixlar är endast ett två av väldigt många samverkande egenskaper vilka avgör kvaliteten på bilden. Så den frågan är omöjlig att svara på.

 

4K-källor erbjuder som regel högre kvalitet än motsvarande 2K/1080p-källa. Kopplar man in HDR är det också 10 bitars färgupplösning. 4K-källor likt Netflix strömmar med 4K med högre bitrate än vid 1080p. Så finns gott om anledningar för allt och alla att gå mot 4K-källor oavsett mängden pixlar på displayen.

 

Att få tillgång till 4K-källorna är dock mer besvär ifall projektorn (i detta fall) inte är förberedd för att ta emot dem.



#13

Postad 04 april 2018 - 12:15

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Varför inte kolla på hifiexperience i Uppsala. Både trevliga och duktiga. Men du kanske valt bort dom av någon anledning.

De är bra men i dyraste laget.... och då syftar jag inte på att de är  "dyra" i sig utan det är att de har en helt annat segment och prisklass på sakerna och skulle jag börja springa där så skulle jag bli snabbt ruinerad.  





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.