Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW20 säckade ihop - nu då?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 april 2018 - 14:10

Wessmen
  • Wessmen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Hej. 

Min trotjänare bestämde sig för att packa ihop under igår kväll. Projektorn hade av någon anledning startat sig själv där den tänder-släcker-tänder i princip konstant. Drar ut sladden och låter den vila, rengöra alla filter osv men den vill fortfarande inte. Standby lampan blickar om 10-11 omgångar och det enda jag kan utläsa ur att den måste in till en Sony verkstad. Skulle uppskatta att den rullat totalt 8-9k timmar så frågan är om det går att göra något eller om den blir förklarad död. 

Finns det någon sådan verkstad i Skåne? 

Köpte den begagnad men ska börja dra lite i Sony, i butiken som sålde den ursprungligen och lite sådär men jag får vara förberedd på att det inte är lönt att reparera den och då är frågan vad jag ska göra nu.

Är det något som är "normalt" att en projektor ger upp? Skulle vara min första elektronikpryl som verkligen säger tack för sig.

För ~4 år sedan då jag köpte denna begagnad så tittade jag på Benq w1070 men tyckte att den både var för högljudd och för ljus för ett icke ljuskontrollerat vardagsrum och då blev det Sony pga lägre ljusstyrka och ett annat "lugn" i bilden. 

Egentligen hade jag velat köpa en beg JVC/Sony igen men jag måste även beakta att jag faktiskt gått upp i användning och tittar nästan 3000h om året och då kanske det är fel väg att gå om man inte har råd att köpa en ny om elektroniken skulle ge upp igen.

Hur skulle man lagt sig idag med låt säga 10-15tkr. 

Funderingarna går lite kring en Sony/JVC beg eller en billigare modell och slänga in en högkonstrastduk.
 



#2

Postad 21 april 2018 - 14:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det är normalt att all elektronik förr eller senare säckar ihop (planerad utmattning?). Frågan är bara VAD som "säckat" i ditt fall. Personligen tror jag det är lampan som behöver bytas.



#3

Postad 21 april 2018 - 14:31

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Kan kanske vara bara lampan som behöver bytas om du har tur, dock ingen roligt att köpa en lampa bara för att testa.



#4

Postad 21 april 2018 - 14:37

Wessmen
  • Wessmen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Utifrån blinkingarna som indikerar felmeddelande är det inte lampan. Den blinkar 10-11 gånger på standby och bortom 6 blinkingarna så är det inget man kan göra själv.



#5

Postad 22 april 2018 - 23:49

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Om du tittar 3000h om året borde du byta lampa varje år . Har den gått 9000h på samma lampa är det ett mirakel att den inte sprängts tidigare.

#6

Postad 25 april 2018 - 08:01

Wessmen
  • Wessmen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Men va? Vem har sagt jag inte bytt lampa?

Det finns klara indikationer på när lampan, lamphuset eller annat skulle vara problemet och det är det definitivt inte. Hade det ens varit lampan så lär den knappast startat sig själv.

Att en enhet för 25.000 inte klarar mer än 3 lampbyten är mitt problem och Sonys support är det andra.

#7

Postad 25 april 2018 - 17:50

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Jaha då förstår jag dock så är den modellen 6år gammal du kan ju alltid skicka in den till Sony så kan dem kolla vad det kostar att laga .

#8

Postad 26 april 2018 - 10:23

Wessmen
  • Wessmen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Fått svar från Sony nu och jag vet faktiskt inte hur jag ska reagera. Detta är en riktig dealbreaker för Sony och projektor överlag.

Sony vill att jag ska skicka in enheten till UK. Det finns ingen prisuppgift, ingen "ungefärlig kostnad" alls, ingen ungefärlig tid om hur lång tid det kan komma att ta och skickar jag in den och inte vill reparera den pga för hög kostnad så kommer jag ändå att få betala 2000kr i fast avgift.

Riktigt dålig service i mitt tycke.

#9

Postad 26 april 2018 - 10:36

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Hör med tomi istället

#10

Postad 21 juni 2018 - 17:18

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Fått svar från Sony nu och jag vet faktiskt inte hur jag ska reagera. Detta är en riktig dealbreaker för Sony och projektor överlag.

Sony vill att jag ska skicka in enheten till UK. Det finns ingen prisuppgift, ingen "ungefärlig kostnad" alls, ingen ungefärlig tid om hur lång tid det kan komma att ta och skickar jag in den och inte vill reparera den pga för hög kostnad så kommer jag ändå att få betala 2000kr i fast avgift.

Riktigt dålig service i mitt tycke.

Har väldigt svårt att tro att någon annan tillverkare kan erbjuda bättre service på en så gammal projektor, är det någon tillverkare som har sin egen service i Sverige? 

Har själv nyss bytt till min sjätte lampa och min tuffar på som tåget fortfarande. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.