Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudbygge i W124

191 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 augusti 2007 - 17:18

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Hejsan!

Är det någon här som byggt ljud i en W124 ('86 230E) någon gång som kan komma med lite tips och trix.

Jag skulle även behöva måtten på oringalplaceringarna (djup och diameter hellst).

Är det någon här som har något förslag på hur jag ska göra för att få in bas i kupén, för om jag inte miss minner mig så sitter väll tanken bakom ryggstödet?

Allt som ni kan säga är av intresse =)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 13 september 2007 - 13:41.


#2

Postad 28 augusti 2007 - 18:58

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Kan inte svara för hur det är att bygga i en W124. Har dock byggt i en E320 -93 och det är samma fenomen angående tanken.
Törs inte säga om det är samma storlek på orginalhögtalarna, men jag gissar på 4" i instrumentpanelen fram och 5,25" bak i hatthyllan.

För att lyckas med basen i dessa mercedes så gäller bara 1 sak, och det är modifikation!! Upp med basportarna i hatthyllan eller upp med även hela baffeln i hatthyllan. Finns ju inte någon lucka i baksätet på dessa bilar. Annars kunde man låta basen titta ut där.
Om du inte orkar eller vill modifiera inredningen kan en bastub eller mindre baslåda vara på sin plats, ståendes PÅ hatthyllan. Funkar rätt fint med 1st kraftig 8"bas!

Man får väldigt bra ljudbild med ett par 4" i panelen, dock så kommer det saknas rejält med midbas, så om du kan klämma in ett par 6,5" i dörrarna på något sätt så blir det perfekt.
Det är ju ett stycke tysk panzar-wagen, så tänk på att plåten är tjcok och jävlig i instrumentpanelen. Det finns hellet inte gott om utrymme... Riv ut den gamla isoleringensmattan som ligger där, och kasta in lite högtalar-dämpvadd så blir det skapligt.

Redigerat av jollek, 28 augusti 2007 - 19:04.


#3

Postad 28 augusti 2007 - 19:06

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Började fundera på att göra ett trevägs system med Peerless 4" mellanregister och 6½" midbas (100WR och 165WR). Diskanter har jag ett par som jag är nöjd med.

^o) Undrar om det går att göra lådor i dörrsidorna som är ca. 17L invändigt

#4

Postad 28 augusti 2007 - 19:18

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Wow! 17 liter i dörrarna och vi börjar snacka Sub-bas =)
Nepp... Gissar på att 17 liter är omöjligt som LÅDA (Du kan ju låsa sidorutorna i uppvevat läge och bygga glasfiberlåda i dörren, men det är nog inte ett alternativ). Om du inte använder dörren som låda, men då får du täta duktigt och dämpa bra. Ska du bara köra 6,5" som midbas så räcker det nog med 5 liter, alternativt köra dem direkt ut i dörren.
Har noll koll på Peerless i bilstereosammanhang, så jag är inte mycket hjälp när det kommer till detta.

#5

Postad 28 augusti 2007 - 20:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Fem liter, det ger ett teoretiskt F3 på 97Hz ^o)

#6

Postad 28 augusti 2007 - 21:53

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
97hz... mycket möjligt.
Men ska du använda dessa element som riktiga basar så krävs säkert en ordentlig låda i dörren på 17 liter. Tänk också på att stora konutslag (under 50Hz) kräver en kraftig installation. Får nästan bygga helt nya dörrsidor. Kommer inte se så snyggt ut med 17 liter låda i dörren. (Extremt och coolt, javisst, men då finnt det bättre och coolare grejer än Peerless) Jag skulle fortfarande säga 5-6 liter och sedan en ordentlig baslåda i skuffen så du får understöd under 70-80Hz.
Trodde du skulle ha 6,5" som Midbasar... Du skrev Midbasar (70-130Hz) Då räcker 5-6 liter, men ska du ha dem som riktiga basar så krävs en bättre beräkning än de 5 liter jag höftade till.
Och F3 vid 97hz är inte pannkaka för ett framsystem!

#7

Postad 29 augusti 2007 - 09:14

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
När jag räknade på Peerless 6½" så fick jag fram att de skulle vara 5.5 liter slutna lådor, vilket också ger ett F3 på 97Hz. Men säger du att det inte är fy skam så =) (jag har dålig koll på vilka frekvenser som är bra till vad).

#8

Postad 29 augusti 2007 - 09:46

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Alltså... Antingen använder du 6,5" som BASAR och då får du ha en stor låda för att få dem att gå nedåt i frekvens. Då har du ett rockande framsystem =) Dock är det svårt att greja 17liter baslåda i 1 framdörr. Därför brukar man göra små lådor och använda dem som MIDBASAR, för att få en snärtig bas. Sedan låter man en stor baslåda på 30-40 liter stå i bagaget, där man har plats.

Eftersom ett framsystem normalt inte går under 60-70Hz, kanske man delar frekvensen där, mellan baslåda och framsystem. Vill du vara riktigt perfekt så lägger du f3 vid delningsfrekvensen (Dock kommer f3 ändra sig när allt väl sitter i bilen :))
Vet inte vilken lådvolym man behöver för att få F3 vid 80Hz, men kanske 6 liter. Det är fullt möjligt att få in i en bildörr. Dock, om du ska vara riktigt seriös så måste det vara en sluten låda (Alltså inte bildörr. Och då krävs ombyggnation av dörrsida)
Peerless i allmänhet kräver en del volym. Kan inget om Peerless i bil! Men 97Hz är inte fy skam för att framsystem 80Hz är väl kanske att föredra dock, men för en BAS så är det ju ingenting =)
Gå upp lite i volym och få ett sänkt f3...

Lite exempel:
Baslåda: 30-70Hz
Midbas: 70-130Hz
Mellanregister: 130-4000hz
Diskant över 4000hz

Det är väldigt speciella förutsättningar när man bygger i en bil. Du brukar oftast sätta dit grejerna som dem är och dela frekvenser efter resultat.
Är du riktigt noga tar du fram måttstock och kalkylpappret. Då krävs det jobb, men det låter som du är redo och skära i inredningen för att få ett bra ljud. Då är möjligheterna många...

#9

Postad 29 augusti 2007 - 13:02

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ja det är ju en gammal Merca och dörrsidor finns det fler av om man skulle misslyckas :).

Men jag får se hur det blir först med de prylar jag har (om de överlevt krocken) och har de inte överlevt så blir det ordentligt bygge med trevägssytem och "riktiga" lådor.

#10

Postad 29 augusti 2007 - 13:13

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Kollade lite på hifikit och hittade ett element från Audes som ska få ett F3 vid 77Hz i en 4.7 liters sluten låda och i ett vanligt rum, det borde väll inte bli fy skam i en bil ?

Kollade lite mer och lade på en roomgain på +12dB/oktav vid 55Hz och då kan man gå ner till 3 liter och behålla ett F3 på strax under 80Hz

Redigerat av Professor_Kalkyl, 29 augusti 2007 - 13:36.


#11

Postad 29 augusti 2007 - 15:55

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jadu ett evigt meckande =)
Vet inte, men är inte Audes ett hemmabio/hifi -märke? Funkar i bil självklart, men tänkt på att högtalarkonerna ska klara av funktighet och -30grader =)

Du får helt enkelt prova! Men med lite kupégain osv. så kommer de klättra rätt långt ner, och F3 är inte lika kinkigt i en bil som i hemmabio ex. (Om du inte tävlar i Billjud SQ dvs.)
Men en ordentlig låda i MDF-baffel och Glasfiber så kan det bli bra. Sätt den på 5 liter brutto så du får snärten i basen. Mulret kommer bakifrån =)
Observera; Jag har aldrig byggt med Peerless i bilen, så jag vet som sagt inte hur det låter!

Lycka till!

#12

Postad 29 augusti 2007 - 16:01

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Evigt meckande, jo det kan jag lova =)
Jag för börja med att testa mina 5.25" hur de blir i IB med dem.

Och komma på hur jag ska göra med baslådan...

#13

Postad 29 augusti 2007 - 16:08

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Japp, experimentera du!
Lycka till

#14

Postad 11 september 2007 - 02:59

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Efter mycket omfattande tester så har jag efter lite letande i mina gömmor hittat dessa högtalare som jag noggrant testat.

Domen

Domen lyder:
Dessa högtalare kommer att då sin plats i hatthyllan, blir de inte bra, kopplas de bara ur och går de sönder ersätts de.

Bifogad fil(er)



#15

Postad 11 september 2007 - 09:29

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Har du satt ett par bredbandselement i en popcorn-kartong??? :)

#16

Postad 11 september 2007 - 13:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Jajjemän! Kände att jag bara var tvungen att sätta dem i något för att göra en mer rättvis bedömning innan jag somnade.

Pappkartongen var det enda jag hade redskap för att kapa i xD

#17

Postad 11 september 2007 - 14:02

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Hehe, att sätta dem i en låda som inte är stabil ger absolut inte ett mer rättvist resultat då väggarna kommer ge efter och vibrera tillsammans med membranet.
Då ger de mer rättvist resultat Open Air...

#18

Postad 11 september 2007 - 15:35

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Allt är kul när man är trött :)

#19

Postad 11 september 2007 - 21:26

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Haha... absolut!

#20

Postad 12 september 2007 - 09:54

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Sitter och räknar på baslådan, blir nog samma princip som "man brukar" bygga med skidlucka, fast genom under förbandslådan istället.

Får fram en GD-peak på 8.7ms i en portad låda :(
Samt teoretiskt F3 vid 29Hz (med +12dB/oktav roomgain @ 65hz)

#21

Postad 12 september 2007 - 21:38

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Satsa på en bandpasslåda istället! Det är det smartaste/bästa valet för din bil.

#22

Postad 12 september 2007 - 23:20

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Japp, men nu är det så att min bas inte passar i en bandpass låda :unsure:

#23

Postad 13 september 2007 - 13:51

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Så, bytte topic på tråden så den är mer aktuell.

Idag påbörjade lite delar sin resa till orten där det ska byggas:
1st Panasonic CQ-C7305N alltså Huvudenheten.
2st MDS Audiophile Pro APXT1, diskanterna.
2st MDS Audiophile Pro 5MB, mellanregister/midbasarna.
2st Philips AD7065/M4K, som kommer agera "rearfill" (obs! jag är inte säker på tillverkaren)
1st Emphaser Impulse EI12S2, subwoofern.
1st MDS GP-4, som kommer att driva framsystemet och basen.
1st CDS SCA-1002DW, som ev. kommer att driva rearfillen.

Senare kommer det att tillkomma:

2st Delningsfilter som jag räknat fram med hjälp av Harris Tech X-over 2.03, delningen kommer att ske vid 4000hz och ske med 12dB/oktavs dämpning. Komponenterna är inte beställda än eftersom att leverantören ligger på lasarett (Måtte allt gå som det ska!)

Kabeldragning av:
3st signalkablar, märke och modell okänt än
2st Positiva strömkablar, en 25mm^2 till slutstegen samt en 6mm^2 till huvudenheten
2st Jordkablar. Samma dimensioner som ovan.
1st Remotekabel.

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Redigerat av Professor_Kalkyl, 13 september 2007 - 14:05.


#24

Postad 21 september 2007 - 21:52

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Har pulat in H/U och slutsteg idag (^^)

Lyxar till med lite bilder :rolleyes:

Bifogad fil(er)


Redigerat av Professor_Kalkyl, 21 september 2007 - 21:53.


#25

Postad 01 oktober 2007 - 20:22

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Efter mycket dividerande med migsjälv så har jag äntligen kommit fram till lådans kontruktion, placering och basens väg in i kupén.

Bifogar lite smått och gått (12dB/oktavs förhöjning som startad vid 65Hz är pålagd för att simulera en bil kupé)

Bifogad fil(er)



#26

Postad 01 oktober 2007 - 20:55

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Efter mycket dividerande med migsjälv så har jag äntligen kommit fram till lådans kontruktion, placering och basens väg in i kupén.

Bifogar lite smått och gått (12dB/oktavs förhöjning som startad vid 65Hz är pålagd för att simulera en bil kupé)

<{POST_SNAPBACK}>

skall du bara andvända 10watt då får du fel i grafen när du andvänder 50watt

#27

Postad 01 oktober 2007 - 21:27

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Räknade på 10W eftersom den teoretiska ljudnivån då blir 97dB, vilket är normal lyssningsnivå när jag kör långt. Dock vid 50W in så blir det 108,4dB vid 26Hz samt att lufthastigheten i porten peakar 10,3m/s.

Om jag inte fått det helt om bakfoten =)

#28

Postad 08 oktober 2007 - 05:09

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
portad vs sluten

Bifogad fil(er)


Redigerat av Professor_Kalkyl, 08 oktober 2007 - 05:11.


#29

Postad 18 oktober 2007 - 10:46

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Slängt in den gamle slutna lådan nu, tog bara bort de gamla original 4.7" i hatthyllan. Fick in förvånansvärt mycket bas på det viset :wub:

#30

Postad 26 mars 2008 - 19:48

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ja nu har jag lite uppdates:

Jag har bytt framsystem, blev mina gamla MDS Audiohile 5MB med APXT1 diskanter.
Filter: fullpass till middarna och 6dB/okt (2.2uF) till diskanten. Billigt jag vet, men det var allt jag känndes ha tid med för tillfället, "stal" kondningarna ur farsans elektroniklåda, samma värde som MDS skickade med diskanterna (köpte kitet löst i delar), ska kanske testa ett lite högre värde i framtiden dock.
Monteringen gick rätt smärtfritt, lite modifiering av gallren krävdes för att de skulle gå ner ordentligt, men shit happens <_< .

Sen har jag bytt signalkabel till framsystemet, mellan H/U och slutsteget då. Från någon blå/vit MDS-skit till Belden LonWorks 7703NH och inget mindre än Neutrik-pluggar. Skilnadus gigantus!
Förr skrek diskanterna obehagligt och allt lät bara skit, hade ju framsystemet i min förra bil, med samma H/U och steg, men annat filter och signalkabel, framsystemet lät mycket bättre i den bilen, tills jag bytte signalkabel i nuvarande kärra. Detta trotts sämre delningsfilter :) Nu kanske diskanterna känns en aning borta, men det har nog bara med vanan av "skrikigheten" att göra.

Kan även meddela att jag i sommar ska göra en ny signalkabel till, fast den gången ska jag använda LonWorks-kabeln med dubbla ledarpar, så jag får en enkel och praktisk dragning till både ingångarna till basen och framsystemet.
Jag har även klurat lite på att införskaffa två DLS W308B i sommar och köra dessa som midbasar, monterade i framdörrarna samt även uppdatera delningsfiltren till mitt befintliga framsystem.

Kanske kanske jag ska pyta på med lite rearfill när jag är igång... Den som lever får se, ny baslåda ska byggas hur som haver.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 26 mars 2008 - 19:50.


#31

Postad 27 mars 2008 - 18:07

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Multi Dynamic Systems, det går ju att leka med över sommaren i alla fall :P
Jasså, så lågnivåkabeln gjorde så mycket!? Det låter ju roligt. Vad har du för kräm i lågnivån?
Personligen gissar jag mer på att den nya kondensatorn till diskanten gjorde mer än lågnivån, men vilket som så är det ju bra att du trivs bättre med diskanten. Väldigt jobbigt med för skrikiga diskanter, och om man "trollar bort" dem med EQ'n så låter det skumt. Bara du gillar det själv, that's the point!
Snåla inte med delningen om du kör passivt. Det är ofta nyckelingrediensen i välljud =)

Ny baslåda? Med vad för nått?
Kul med DLS middar. Du får slänga upp lite pictures =)
Själv har jag precis avslutat ett månadslångt slitjobb idag, och var redan ut direkt efter hemkomst och började jobba med min egen bil igen. Så jag skall ordna lite bilder själv snart också.

Hade gött

#32

Postad 28 mars 2008 - 21:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Hehe :) Joo, över sommaren och tills jag har arbete (eller kört slut på den mindre funktionabla midden (fick en liten smäll vid en krock i gammbilen, som missbildade korgen))
2.5V har jag för mig att min lågnivå ligger på, som mest (kan säkert locka fram någon 0.xv-1.xv till).

Jo signalkabeln gjorde en rejäl skillnad, kör med samma kabel fast andra kontakter mellan dator och förstärkare, kan säga att det gör skillnad på diskanten (och alla andra registret). Men det är klart att jag har sämre filter just nu, gör en hel del.
Dock ska jag som sagt göra en ny signalkabel med två ledar par och mer anpassad längdmässigt då den kabeln jag har där nu, egentligen var tänkt att hamna mellan digitalbox och förstärkare :) kommer att hjälpa basen lite med :)

APXT1 diskanterna har alltid varit lite små "skrikiga", skulle nog gå att avlösa med en sugkrets/resonanskrets... Men det kräver ju att man vet mer än bara namnet på diskanten och MDS vill ogärna lämna information om diskanten (har försökt flera gånger...).

Jo att "lura" skrikigheten med EQn är inte mysigt, blir ju nada diskant kvar :)

Nej, filterkomponenterna kommer jag inte snåla med, jag kommer dela ungefär där MDS egna filter skulle delat, vilket medför halvbilliga filter (då delningen sker kring 4000-5000Hz).

Blir bara en ny konstuktion på själva låda, elementet kommer vara densamma, men jag ska göra en portad låda istället för en sluten, då min lilla Emphaser har T/S som gör att portat är lämpligt till basen :lol:

Middelen är bara på ritbordet än, då jag inte riktigt vet hur jag ska plasta och så (än) och inte heller om jag får plats med 8" eller 6½" fram, utan att det ser ut som ett rymdskepp.

#33

Postad 07 april 2008 - 19:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Går i tankar om att byta bas(ar) så jag kan ställa upp i EMMA... :) Hittar nämligen inget listpris på min Emphaser.

#34

Postad 07 april 2008 - 19:05

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Nämen!!
Hmmm... är inte helt säker, men jag tror man får tävla med Emphaser i alla fall!
Så länge du har kvitto på sakerna så är det bara att tävla!

Vad tänkte du byta till då?
Vilken klass skall du ställa upp i?

Kör hårt!

#35

Postad 08 april 2008 - 10:04

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0
Vad hade du tänkt för klass?

#36

Postad 08 april 2008 - 12:46

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt börja i EMMA entry, sen blir det väll exp. 15 :wacko:

jollek jo visst får man tävla med Emphasern med, men jag hittar bara inget listpris på den ;) Och om det blir byte tror jag det blir någon lite billigare DLS (W712 eller RW10 typ) :D

#37

Postad 08 april 2008 - 14:37

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0
Det låter intressant. Om du inte redan har testat så kan du ju alltid se om någon på emmanets forum har koll på listpris.

#38

Postad 08 april 2008 - 14:50

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
ska kolla där

#39

Postad 09 april 2008 - 05:21

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Eller så kan du be Ljudia att kontakta EmPhaser om listpris då de tar in dem idag...

#40

Postad 09 april 2008 - 12:58

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Just ja, hade helt glömt av att Ljudia säljer Emphaser :)

Har förresten ev. fått tag på en PG R12 till bra pris, så vi får se vad det blir för bas :P

#41

Postad 09 april 2008 - 13:39

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Just ja, hade helt glömt av att Ljudia säljer Emphaser :)

Har förresten ev. fått tag på en PG R12 till bra pris, så vi får se vad det blir för bas :D


Det lilla jag har hört av den serien så låter det absolut inte illa :P

#42

Postad 09 april 2008 - 15:54

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Lonefox låter bra det :) Du har inte hört den i bandpasskonfiguration?

#43

Postad 10 april 2008 - 11:01

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Nej.....dessvärre inte. Bara i slutna lådor av olika storlek.

#44

Postad 10 april 2008 - 12:43

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Just det ja, fick höra av en ÅF att den tydligen ska funka i bandpass med, men det är ju en ÅF som sagt det med, men enl. han så ska den både funka i bandpass och "räcka till" för att ställa upp i EMMA, får se då :D

#45

Postad 10 april 2008 - 23:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Just det ja, fick höra av en ÅF att den tydligen ska funka i bandpass med, men det är ju en ÅF som sagt det med, men enl. han så ska den både funka i bandpass och "räcka till" för att ställa upp i EMMA, får se då :D


Någonting som du sattsar på ? :P

#46

Postad 11 april 2008 - 00:43

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Att få tävla i EMMA Entry :D Mjo det kan du ge dig på, målet är väll SM i Exp. 15 någon gång innan jag dör :D

Just nu skulle vara kul att få skiten bedömd, så jag vet vart jag ska börja :P Nya filter och signalkablar är ett måste dock

Redigerat av Professor_Kalkyl, 11 april 2008 - 00:53.


#47

Postad 11 april 2008 - 05:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Att få tävla i EMMA Entry ;) Mjo det kan du ge dig på, målet är väll SM i Exp. 15 någon gång innan jag dör :D

Just nu skulle vara kul att få skiten bedömd, så jag vet vart jag ska börja :P Nya filter och signalkablar är ett måste dock


Filter till diskanterna menar du då ?

Vet du basens delning så kan man ju "chansa" och göra en delning till diskanten som passar till basens och sedan får du lyssna dig till om delningen behöver flyttas något för att det ska bli riktigt bra och testa med fasvändning osv...
Men det där vi pratade om konding på 2,2uF i parallel med diskanten tycker jag att du ska köra på och sätt en L-pad till diskanten på ca 1dB dämpning så kommer det att bli jätte bra med ett 2 vägs filter med delning vid ca samma frekvens som basen.

Klart man ska sattsa stort när man ändå håller på, SM i Exp tycker jag att du ska köra på! :D

#48

Postad 11 april 2008 - 14:19

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Att få tävla i EMMA Entry :) Mjo det kan du ge dig på, målet är väll SM i Exp. 15 någon gång innan jag dör :P

Just nu skulle vara kul att få skiten bedömd, så jag vet vart jag ska börja :) Nya filter och signalkablar är ett måste dock


Haha....du som jag :lol:
Får se när jag själv blir klar dock...

#49

Postad 11 april 2008 - 22:47

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Filter till diskanterna menar du då ?

Vet du basens delning så kan man ju "chansa" och göra en delning till diskanten som passar till basens och sedan får du lyssna dig till om delningen behöver flyttas något för att det ska bli riktigt bra och testa med fasvändning osv...
Men det där vi pratade om konding på 2,2uF i parallel med diskanten tycker jag att du ska köra på och sätt en L-pad till diskanten på ca 1dB dämpning så kommer det att bli jätte bra med ett 2 vägs filter med delning vid ca samma frekvens som basen.

Klart man ska sattsa stort när man ändå håller på, SM i Exp tycker jag att du ska köra på! :)


Hehe joo vi får se om jag frågar en schysst snubbe jag känner, om schema på ett filter som delar 12dB/12-18dB :unsure: Ska testa att sätta en kodning parallellt med diskanten när jag är hemma i Åsele dock ;) sen en 0.9dB Lpad kommer när det blir dags för filterkomponenter (i sommar typ)


Haha....du som jag :D
Får se när jag själv blir klar dock...


:D Lonefox bered dig på DIY konkurrens :blush:

#50

Postad 11 april 2008 - 23:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Hehe joo vi får se om jag frågar en schysst snubbe jag känner, om schema på ett filter som delar 12dB/12-18dB :unsure: Ska testa att sätta en kodning parallellt med diskanten när jag är hemma i Åsele dock :) sen en 0.9dB Lpad kommer när det blir dags för filterkomponenter (i sommar typ)




:D Lonefox bered dig på DIY konkurrens :blush:


Kondingen i parallel ska du inte använda om du inte har en L-pad för då kan det bli tråkigt + att det ljudliga resultatet blir inte så lyckat.
Du behöver dock inte ha L-pad med så mycket dämpning och 0,5-1dB räcker ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.