Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projekttråd: Mondeo 2,0 -95 med CDT/GroundZero/DLS

308 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2008 - 18:11

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jaha... Då är det väl dags att kliva ut ur garderoben som Mr_c så fint lade fram det.
Har småpulat lite ett tag, men inget seriöst har direkt tagit form, tills nu, då jag har ledigt i en och halv vecka!
Var in till Bilstereohörnan och kirrade grejer i fredags, så nu är det dags för en tråd!
Det som ligger på ritbordet är nu;
- 1st Ford Mondeo 2,0 -95 Kombi (Samma gamla pendlarkärra skall få sig en upgrade)
- 2st CDT EF-kit skall in i framdörrarna (Gjuter nya dörrsidor i polyester)
- 1st CDT Kama, som får agera rearfill, i bakdörrarna (Drivs med HU'n).
- 1st Ground Zero Radioactive 12" bas med dubbla 4ohm spolar (Får spela i en sluten låda)
- 1st DLS CA12 som får ge kräm till basen (Ger 400Wrms i 2ohm)
- 1st 4-kanalssteg som inte bästämts än
- 1st HU: Sony CDX-GT410U
- Lågnivåkablarna är från DLS och Ground Zero
- Strömkabeln är på 50mm2 och är från Ground Zero
Sådant som frå vara kvar tills pengar rullar in i kassan: HU och Batteri (Det blir nog nytt till sommaren)
Eventuellt skall jag skaffa en CDT-bas sen när det dagas. Krutet lägger jag hur som helst i att få en bra installation som tillåter uppgradering till bättre elektronik senare om det behövs.
Framdörrarna skall dämpas med bitumen och gummimatta, 2x4mm2 pch 2x1,5mm2 högtalarkabel skall dras ut till dörren för varje kit, riktiga bafflar med riktiga galler skall göras, samt att slutstegen skall få en snygg och synlig installation. Dessutom skall jag dra 50mm2 strömkabel genom kupén, vilket räcker rätt långt, rent effektmässigt (skall kunna belasta med 150-200 Ampere i alla fall, innan jag tvingas dra en till strömkabel utan ha för mycket spänningsförlust. Mer ström än 200A komemr jag aldrig ha i den bilen ändå så)
Det var bakgrunden det!

Här är några bilder på det som skett sedan i fredags!

Bakdörrarna... Inget oförändrat, men jag visar upp CDT Kama som sitter där i en plywoodbaffel och spelar rätt ut i dörrn. Man ser också armen som diskanten sitter på. Tänker inte göra något åt dörrsidornas utseende heller såvida det inte ser knasigt ut med en framdörr i annat material...
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Framdörren är blottad intill bara skinnet.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Framdörren dämpad med första omgången Bitumen (Den mot ytterplåten)
Var på mekonomen och handlade asfaltsmatta. Dyrt skit, men det gör underverk. 10 plattor blev det av den 4mm tjocka modellen. Mattan är självhäftande vilket man inte skulle kunna klara sig utan! Den är relativt lätt att forma och böja om man värmer upp den mellan skinkorna!
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Knacktestet på den andra ofärdiga dörren lät som en plåtburk, medan den dämpade dörren är tyst och låter lika stum som när man bankar på en riktig ölmage!
Vägbruset hade jag tänkt undvika genom att dämpa dörren med ljuddämpande skummatta från biltema. Den är inte så hejdundrans dyr och det gick inte åt så mycket. Klädde in detaljer och plåt i denna skummatta som är väldigt behaglig att jobba med och sitter som berget. Gör så att småprylar inte skallrar mot varandra också. Kan rekommenderas.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Efter några svordomar lyckades jag monterade ur mittkonsolen. Kanonskönt när man skall dra kabel bakom HU'n (Sen skall jag ju dra högtalarkabel där under också...) Lyckades hitta en massa kvitton, några tuggummin och ett par femkronor, yes! Sedan har vi här HU'n och lite kablage och skit =)
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lite högtalarkabel dras längsmed mittkonsolen (Under mattan bak till baksätet) det är 2st 4mm2 till middarna och 2st 1,5mm2 till diskanterna.
Sedan ut genom dörren i kabelstrumpa! Det finns gott om plats när dörren är stängd, så det är ingen risk att kabeln kläms. Skönhetsmiss att det inte fick plats i en bälg, men hade inget söttre val.
Har dessutom monterat ut sätet för att lättare kunna jobba i kupén. 100 gånger lättare då man själv är smidig som en valross
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sedan har vi basen, Ground Zero GZRW 12" och CDT EF-kitten på 6,5" med tillhörande diskant och filter.
Samtliga elementen är välgjorda och håller fin kondition för sitt aktuella pris. EF-kitten går lös på 1900kr styck och basen listar 1499kr.
EF-kitten besitter den fina egenskap att dem går att bygga om till coax (Vilket jag kommer använda på ett par då det kommer passa min installation. Mer om det senare!)
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Här är strömgrejerna. Säkringshållare för ANL. Inte bäst, men funkar bra!
Sedan strömkabel 50mm2 från GZ. Smidig trots grovleken.
Allt detta ligger halvinstallerat i bilen för tillfället, emn passade på att fota lite innan.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hoppas bli klar med ström-installationen till imorn kväll. Ska försöka uppdatera allt eftersom det händer något.
Bolla gärna lite tankar och idéer =)
Ville dela med mig, eftersom jag själv tycker det är roligt att läsa andras installationsknep och se hur dem har gjort.
Jag lämnar tråden öppen att duskutera vad än ni vill diskutera!

Redigerat av jollek, 13 januari 2008 - 18:12.


#2

Postad 13 januari 2008 - 19:40

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Detta ska bli kul att följa :)

#3

Postad 14 januari 2008 - 20:15

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Då fortsätter vi med dagens göromål!

Har dragit strömkabel och dragit klart högtalarkabeln. Inte så jäkla mycket att säga. Mest grovjobb som tar tid...
Lyckades bryta av en bult i gängorna på polskruven. Ville inte borra upp den, så jag köpte nya på biltema... Hehe, gör inte om det :wacko: Dem är totalt värdelösa. Åkte ner till den lokala bilhandlaren och köpte ett par gamla hederliga polskor som får sitta tills jag hittar ett par jag är nöjd med.

Strömbrytare till Remote för slutstegen. Hade en brytare förut till slutstegen som går via Remoten. Riktigt skönt faktikst. Eftersom remote-kabeln går via mitkonsolen passade jag på att montera dubbla brytare längs vägen. Skönt att kunna ha den flexibiliteten om man behöver.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kirrade klart högtalarkabeln som går i slang vidare bak under mattan och upp under baksätet.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kupén
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Drag strömkabeln genom lådan för torkarmotorn. Bästa vägen, efter nogranna svordommar...
Det finns inte ett befintligt förbannat hål genom torpedväggen... :D
Fram med konborren, dit med lite nipplar och en ordentligt kabelgenomföring.
Blev en skapligt bra atostrada rätt in i kupén som funkar bra.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sedan vidare bak mot skuffen... Before... and after.
Lyckades, så klart, riva sönder ett par fästen till listen, men löste det med ett par molly och metallbläck. Sitter fint nu. Fick även modda listen en smula för att få in kabeln inunder. Den är på snäppet för grov för att passa på detta sättet.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ska kirra lite bilder på hur jag gjort vid batteriet, även om det nog byts ut framöver.
Sedan skall jag fortsätta få ordnign på elen, så jag får igång belysning, kan prova att allt funkar, och skruva dit inredningen igen.
Skall se vart hän åt planerna bär, vad gäller slutsteg. Kanske att det blir ett GZ Uranium SQ-steg... Det beror på hur snälla gudarna och arbetsgivarna är :P
Näfan. Nu skall jag kolla idrottsgala!
Auf Wiedersehen

Redigerat av jollek, 14 januari 2008 - 22:41.


#4

Postad 14 januari 2008 - 21:15

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ja du Jollek du har lite att stå i med :D

ser bra ut än så länge thumbs up.

#5

Postad 14 januari 2008 - 22:03

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Så nice :) ska bli kul o se slutprodukten! (som jag är helt hundra på kommer bli rånice! :blink: )

Keep up the good work!

Men snacka om hur sugen jag själv blev ;) kom hem bilf*nskap!

//Dowden

#6

Postad 14 januari 2008 - 23:36

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Ser kul ut :) Men du glömde att ta ur inredningen för dämpning och kabeldragning :blink: Sedan vill jag se en stabil montering av alla element samt seriösa bafflar utan blockering av högtalarkorgens ventilations-hål. Tätad dörr som väger som betong. Du skall kunna spela 145db utan att något inne i bilen vibrerar.

tjopp tjopp. TILLBAKS TILL GARAGET NU ;)

Mvh Andreas

#7

Postad 16 januari 2008 - 11:58

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Haha... jo, skulle gärna plocka ur inredning och skit, men har inte tid, då bilen måste rulla igen snart! Sedan har jag inget garage, så jag är halvt utomhus och jobbar. Det är pisskallt :D
Dämpade dörrar räcker för mig. De kommer nog väga bly, ska du se :) Sitter redan typ 10kg extra bitumen i varje dörr, och kommer typ ha in 6-8 kilor till :D
Bilen är faktiskt bra dämpad redan från början. Kollade under mattan och det är dubbla gummilager och 3cm tjockt isoleringslager. Har inte haft så stora problem med vibrationer förut. Amerikansk plåt!

Jag tänkte sätta alla element med dubbelhäftande tejp? Funkar inte det ;)
145dB utan att det vibrerar... jisses. Måste fylla dörrarna med flytspackel :blush:
För j ag antar att du menade 145dB med framsystemet :D

tjopp tjopp. TILLBAKS TILL GARAGET NU :D
Jag ilar som en pil!!

#8

Postad 16 januari 2008 - 13:27

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Intressant byggtråd minsann.. :)
Jag har också tänkt köra 50mm2 kabel till steget bak men man blir ju lite avskräckt av tjockleken.
Vad är CDT för märke?, vet att det rekommenderats här på forumet tidigare men känner inte till det mer än så. :)
Ska du plasta en baslåda eller blir det en "vanlig" låda? reflex /sluten?

#9

Postad 16 januari 2008 - 18:48

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Hej, och tack!
Jo, visst är 50mm2 rätt tjockt, men sååå tockt är det inte. Annat blir det med 100mm2 eller dubbla 50mm2, för då kan du inte gömma den i inredningen... Upp till 50mm2 brukar man kunna lägga i sparklisterna. Grövre kabel kan du dra under bilen, t.ex. Det är alltid skönt att veta att man har strömkabel som räcker i bilen. Jobbigt att ha för liten kabel, men alltid skönt att ha för tjock!

CDT, jadu, nu är väl inte jag rätt man att dra en hel utläggning om CDT, men det är ett Svensk/Europeiskt/Amerikanskt märke. De har sysslat med OEM för andra märken, så de har jobbat "undercover" under några år tills de släppte grejer under sitt egna namn.
Detta är kan inte styrkas; MEN storyn lyder något som såhär!,
För länge sedan i Sverige fanns det ett märke som hette MDS. De tillverkade hemma-hifi-högtalare och har egentligen ingen koppling till dagens MDS. Detta MDS delade på sig, varav ena ägaren startade Cliff Design (Som idag är uppköpt av några araber), varpå han skapade Amega. Sedan åkte han till Kalifornien USA och startade CDT!
Sedan finns det någon sägen om att den andra ägaren skulle åkt till göteborg och startade upp DLS högtalartillverkning. (Dem första produkterna DLS spotttade ur sig var ju bara radio-sändare eller nått sånt)
Hur som helst så heter mannen bakom Cliff/Amega och CDT Kenneth Persson, om någon kunde googla och reda ut storyn!
CDT kan därför ses som en vidareutveckling av Amega med dess fördelar och korrigerade brister.

Ljudkaraktären är rätt rund och har väldigt mjuk diskant (Av många ansedd som föör mjuk) Ett tydligt mellanrigster och något mer midbas än man kan förvänta i snitt-kitten.
Inte världens mest HiFi-betonade kit, men spelar väldigt fint och med en god portion rock'n roll! Eftersom svensson brukar tendera till att vilja ratta upp volymen, snarare än att få den ultimat korrekta ljudupplevelsen så brukar jag rekommendera CDT till många, eftersom CDT ändå har en rätt bred målgrupp vill jag påstå, och till ett överkomligt pris.

CDT Audio is a dedicated "audiophile only company" and does not participate in or service the mainstream "Boom-Boom" car audio market. CDT Audio products are marketed and sold on "word of mouth" not on massive marketing budgets. Our philosophy is to reproduce music with a minimum of fuss and hassle...and a maximum of musical purity. Our bottom line is genuine design and engineering = true high fidelity performance and maximum smiles.

http://www.cdtaudio.com/

Jag tänker nog inte plasta en baslåda i detta skede. Projekten brukar tendera till att ändra sig på vägen, men jag behåller den befintliga slutna lådan på 31 liter, slutet.
Sedan blir det nog en CDT-bas till sommaren, och då korrigeras lådan då! Än så länge trycker GZ-basen på tillräckligt.
Tack för visat intresse :)

Här är en bil på hur min A-stolpe kommer se ut!
Diskanten från ena kittet, den andra kommer nog sitta i dörren.

Postad bild

Mvh Jollek

Redigerat av jollek, 16 januari 2008 - 18:57.


#10

Postad 16 januari 2008 - 19:39

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Intressant byggtråd minsann.. :o
Jag har också tänkt köra 50mm2 kabel till steget bak men man blir ju lite avskräckt av tjockleken.
Vad är CDT för märke?, vet att det rekommenderats här på forumet tidigare men känner inte till det mer än så. :)
Ska du plasta en baslåda eller blir det en "vanlig" låda? reflex /sluten?


Kör för fan inte med 50mm2, det suger. Dra hellre dubbla 21mm2 så blir de 100ggr smidigare och du tappar inte mer än 8mm2. Jag lovar dig, skall du inte ha en dunderanläggning och 3-4 batterier så kvittar det. Då skulle jag hellre köra ytterligare en 21mm2.

Jag kommer ALDRIG att köra med 50mm2 igen, jag har 2st genom bilen, batterierna är paralellkopplade för att minimera risken för störningar. Sedan får man problem med att inkopplingsmöjligheterna till batterier och säkringsblock etc försämras. nej, aldrig tjockare än 21mm2 kablar genom mina bilar fortsättningsvis.

Mvh Andreas

Jollek:

Ser ut att bli riktigt snyggt med diskanterna där, snygga galler också. Ser ut som att du kan vinkla dom lite också :) Kanon.

Mvh Andreas

#11

Postad 16 januari 2008 - 20:55

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Bah! 50mm2 är väl inget :) Det beror helt på vilken kabel man använder. Men det är ju bökigt, helt klart.
Nackdelen med 2st 21mm2 är att det blir mer plast per kvadratmillimeter, som ju också tar plats.
Men det är ju som andreas_gbg_ antyder, att skall man bara ha en vanlig installation så räcker det guda gott med max 35mm2. Då kan du plocka ut många ampere, så generator och batteri ger upp innan kabeln gör det :o
Kabeln pallar ju med rätt mycket, och med 6 meter 35mm2 kabel och max pådrag på de flesta monoblock (100A) så fås ett spänningsfall på 0,5 volt, vilket går att leva med!
http://www.empirbus....anningsfall.htm

Dock hänger marknaden med bättre och bättre, så idag finns det många block/hållare och Kabelskor som klarar 50mm2... Har ett par solida kopparskor ligger hemma som sväljer 200mm2... Dem är kungliga. Problemet blir kabelskotången :D

Jo, jag tror diskantens placering kan bli bra... Har bara provat så smått provicoriskt och det lät bra.
Sen finns det inte många andra ställen man kan sätta den på utan att slita ut instrumentbrädan... :)

Auf Wienerschnitzel

Redigerat av jollek, 16 januari 2008 - 20:57.


#12

Postad 17 januari 2008 - 17:44

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Jollek :). nogfan är cdt hifibetonat, Det beror ju givetvis på vilken serie ur deras sortiment du väljer, men de är ju FRÄMST byggda för just hifi/ finlir! ;)

Mer kuriosa om cdt/kenneth är ju att han är ifrån Köping, o hade butiken hifihörnan här i köping, innan vi öppnade bilstereohörnan ( 1985 :) ).

#13

Postad 17 januari 2008 - 19:02

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Ja, jo, Hifi, såklart, men jag skrev "inte världens mest HiFi-betonade kit", och då menar jag vad HiFi faktiskt står för, High Fidelity... Och CDT är inte världens mest frekvensraka och naturliga högtalare. (Jag menar att det finns bättre HiFi-högtalare, men att CDT, i mina öron, har en bra symbios av pondus och HiFi) Det är ju bara att kolla på en SQ-tävling där man behöver en hörapparat för att höra musiken :)
Men att dem låter bra behöver vi säkert inte diskutera.
Vill man ha 100% hifi så skulle jag kolla på andra märken... MEN, visst låter CDT bra! =)

Yeah, visste att han var från Köping faktiskt, men var allt för osäker för att säga detta...
Roligt, roligt med ett märke från hemmaplan =)
Men nog hade jag rätt på det andra i storyn?
Det där med DLS, är det något du kan bekräfta? Jag har bara hört en person någonsin säga det (Dock en smula pålitlig) så jag vill veta om det finns ett uns sanning i detta!?

Redigerat av jollek, 17 januari 2008 - 19:06.


#14

Postad 18 januari 2008 - 22:55

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jaha... jag har inte legat på latsidan, även om jag har fått en del annat jobb på halsen. Det är ju också en nackdel med att informera andra att man är ledig ;) Men här följer en update på vad som hänt och skett!

Säkringshållare
Först en ANL-säkring på 300A som är till för den 50mm2 strömkabeln till skuffen. Den sitter på en plywood-platta som sitter fast på batteriet (Så jag kan skruva säkringshållaren precis på batteriet) Lätt att byta säkring, bra överseende och kabeln är inte mer än 30cm från polen till hållaren.
Den andra hållaren är på 30A och säkrar den 8mm2 kablen som går direkt till HU'n som är styrt via ett relä som tar styrström från tändningen. Alltså funkar principen precis som förut (Tändning på - HU på) men nu med ström direkt från batteriet. Vann faktiskt 0,4 extra volt genom detta lilla ingrepp ;) Inte världens viktigaste volt, men känns mer gediget och säkert.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Här är batteriet. Ett batteri som ska bytar ut sen till sommaren, men just nu finns inte pengarna... Dock är det inte svårt att byta sen när det dagas. Anslutningarna är i mässing och av en typ jag faktiskt känner mig skapligt nöjd med efter lite trixande och modifikation. Dem skall också bytas ut sen när jag väl hittar ett par riktiga.
För att få största möjliga kontaktyta för kabelskorna så satte jag dit ett 5mm tjockt kopparbleck som får agera som "förlängare". Funkade bättre än jag trodde (Eftersom jag drog sönder de gamla polskorna, köpte nya på "feltema" och drog sönder dem på 3 sekunder. Då fick det bli dessa provisoriska som än funkar bra)
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Borrar man mycket i plåt är en konborr kanoners. Är glad över att jag har min ;) Borrar rejäla hål när man behöver dem. Som det till strömkabeln t.ex.
Nu är all ström och kabeldragning klar! Houston, we've got power! Bara en lågnivå kvar, så är allt kirrat inuti kupén och under huven. Grovjobbet är klart! Whohoo
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kabeldragning, check! Då går vi på dörrsidorna och börjar såga ut bafflar!
Använder 22mm MDF som jag försänker högtalargallret i. Det blir rätt stora bafflar när man inte lägger högtalargallret utanpå baffeln, men jag tycker att det estetiska är viktigt, och föredrag försänka galler.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Såga ut och justera stag till bafflarna och prova ute i bilen så saker och ting passar. Surt att plasta klart allt och upptäcka att man inte har någonstans att sitta ;) Stolen går inte att skjuta fram i det färmsta läget, men vad fasen gör väl det :D Man är väl ingen pygmé.
Sen har jag bestämt mig för hur bafflarna kommer sitta, och skruvar fast allting så det blir snyggt och riktningen på elementen blir som jag tänkt. Konstruktionen blir stadig när man stärker upp med riktigt virke! Den bör helt klart räcka för att fördela vibrationer och trycket bakåt i konstruktionen som kommer sitta fast i plåten.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Allt är på plats, uppmätt och tillsågat för dubbla dörrar, så man kan återskapa det i andra dörren. Sedan är det bara att försänka skruv, borra upp och skruva dit så det sitter fast. Sedan använder jag glasfiberspackel så jag får det att sitta som berget. Lite värmepistol på det så härdar det fortare.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Såhär kommer bafflarna att sitta, med diskanten så högt upp jag vågar gå utan att förstöra det estetiska. Det är trots allt rätt viktigt. Mellanregistret är vinklar smått uppåt, och diskanten också.
Det är svårt att se på bilden, men bafflarna tar upp nästan hela dörren =) Diskanten sitter högre upp än man tror, ungefär i midje/navel-höjd när man sitter ner. Det är inte i öronhöjd, men har jag en diskant som kommer spela i a-stolpen... Är personligen nöjd hittills och peppar peppar ta i trä, så har jag inte stött på några missöden ännu (Förutom att jag har glasfiberspackel över hela underarmarna B))
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Skall ut imorn och börja med den andra dörren. Får se om jag hinner börja med plastningen...

Redigerat av jollek, 18 januari 2008 - 23:02.


#15

Postad 18 januari 2008 - 23:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Hmm tänker jollek tävla mån tro?

#16

Postad 18 januari 2008 - 23:16

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Enbart tävla i att ha roligt =)
Tävla är till för de stora pojkarna, och dem är liiiite för insyltade (en del av dem) för att uppskatta glädjen i att bygga... Det skall helt låta... mycket =) Nä, tävla tänker jag inte, men om plånboken tillåter för ytterligare uppgraderingar så kanske jag kommer till någon träff någon gång.
Jag är en sån där som gillar att bygga och så, för byggandets skull. Sen är det kul att det blir bra, men jag ser inte slutmålet som det huvudsakliga målet. Vägen dit betyder lika mycket =) Så poetiskt ;)
tack ändå för motivationen ;)

Redigerat av jollek, 18 januari 2008 - 23:17.


#17

Postad 19 januari 2008 - 02:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Mycket intressant tråd det här, följer ditt bygge med stort intresse Jollek !

Du använder alltså 2st färdiga system per kanal fram då eller ?
det är en häftig lösning som borde bli ganska karaftig och spela på bra :)

#18

Postad 19 januari 2008 - 02:56

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Enbart tävla i att ha roligt =)
Tävla är till för de stora pojkarna, och dem är liiiite för insyltade (en del av dem) för att uppskatta glädjen i att bygga... Det skall helt låta... mycket =) Nä, tävla tänker jag inte, men om plånboken tillåter för ytterligare uppgraderingar så kanske jag kommer till någon träff någon gång.
Jag är en sån där som gillar att bygga och så, för byggandets skull. Sen är det kul att det blir bra, men jag ser inte slutmålet som det huvudsakliga målet. Vägen dit betyder lika mycket =) Så poetiskt :)
tack ändå för motivationen :blush:



Ungefär som oss vanliga svenssons som tycker om att göra saker då :P

Motivering? Nej nu blir jag lack, det var det inte meningen att du skulle få! (ironi)


(Fram gick den lilla ironin som fanns?)

#19

Postad 19 januari 2008 - 11:12

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Mycket intressant tråd det här, följer ditt bygge med stort intresse Jollek !

Du använder alltså 2st färdiga system per kanal fram då eller ?
det är en häftig lösning som borde bli ganska karaftig och spela på bra :blush:

Förmodligen blir det ett GZ Uranium SQ-steg som är 2-kanaligt och driver framsystemen (Parallellt) i 2 ohm.
Då får jag ordentlig med kraft, snarare 375wrms per dörr, alltså 188wrms per kit =)
Då förstår ni säkert att det gäller att fästa elementen staaadigt.

Roligt att du följer med intresse. Jag skall försöka hålla tråden uppdaterad med bilder.

Ungefär som oss vanliga svenssons som tycker om att göra saker då :P

Motivering? Nej nu blir jag lack, det var det inte meningen att du skulle få! (ironi)

Yes, jag är inget mer än dödlig svensson som hellre gör en ghetto-install och rockar loss än sitter och småfiser i ett hörn och leter efter den perfekta tonåtergivningen :lol:

Haha! You have failed, nu ska jag börja tävla! :) Nä...

#20

Postad 19 januari 2008 - 15:45

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Fasen vad det blåser idag!
Hur som helst så började jag dagen med en liten provspelning igen för att se att det inte skulle låta konstigt eller att ljudbilden skulle ligga någonstans i golvet. Kopplade in allt på HU'n och spelade lite, och konstaterade att det nog blir bra som jag har tänkt. Drev allt på HU'n lite provisoriskt och man skall inte räkna med att det låter bra när man spelar med öppen baffel på detta vis :blush:
Efter lite tråcklande så beslöt jag att "Såhär får det bli"!
Sätet kommer inte att gå att skjuta fram så mycket, utan kommer nog få stå still i sin possition. Det går att skjuta fram så pass mycket att det finns gott om plats för passageraren bakom. Diskanten i A-stolpen sänkter med -3db nu i början. Får se sen när den är inspelad.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Baffelringar utsågade till den andra dörrn är fixat.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Fixade ena paret högtalare och dess mitt-cone, pluggen, från kromat till mattsvart. Gjorde det mest för att när man ser elementen genom gallren skall man tro att det är 2 olika element. Lite petig skönhetsgrej som jag tyckte jag kunde fixa :P Jag tycker svart är snyggare, men bilderna ger inte rättvisa!
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Här är reläet till HU'n och dess 8mm2 strömkabel. Jorden sitter i chassiet bredvid växelspaken. Satte den med en plåtskruv och den sitter kanonbra!
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Då var det dags att klä in dörren och plasta den! Använder ett tyg som påminner om fleece, men är lite tunnare och stretchigare. Det var det jag hade låg hemma, och det får duga.
Första lagret plast är nu struket, och man går bara och väntar tills det skall torka, så man kan börja addera glasfiber...
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dörrsidan skall nog kläs i vinyl sen om jag inte hittar något tygalternativ med samma egenskaper...
Är jäkligt sugen på fusk-mocka, men det är ju styvt som en takplåt!
Ikväll är det handboll, en kall pilsner och lite vila som gäller :lol:
Har jobbat rätt hårt denna vecka för att vara "ledig" men det är ju skillnad... :)

Redigerat av jollek, 19 januari 2008 - 15:49.


#21

Postad 19 januari 2008 - 18:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Mycket intressant tråd det här, följer ditt bygge med stort intresse Jollek !

Du använder alltså 2st färdiga system per kanal fram då eller ?
det är en häftig lösning som borde bli ganska karaftig och spela på bra :P

Förmodligen blir det ett GZ Uranium SQ-steg som är 2-kanaligt och driver framsystemen (Parallellt) i 2 ohm.
Då får jag ordentlig med kraft, snarare 375wrms per dörr, alltså 188wrms per kit =)
Då förstår ni säkert att det gäller att fästa elementen staaadigt.

Roligt att du följer med intresse. Jag skall försöka hålla tråden uppdaterad med bilder.

Ungefär som oss vanliga svenssons som tycker om att göra saker då :lol:

Motivering? Nej nu blir jag lack, det var det inte meningen att du skulle få! (ironi)

Yes, jag är inget mer än dödlig svensson som hellre gör en ghetto-install och rockar loss än sitter och småfiser i ett hörn och leter efter den perfekta tonåtergivningen :D

Haha! You have failed, nu ska jag börja tävla! :blush: Nä...


375w / dörren :)

Du kommer inte behöva handtag på dom, det är bara ta med sig fjärren och när du ska inte i bilen startar du en låt på hög volum.


Små fiser! :blush:
Nej det är ju ingenting för dig det inte, här ska det vara stort och kraftfullt B)

#22

Postad 19 januari 2008 - 19:27

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

375w / dörren :lol:
Du kommer inte behöva handtag på dom, det är bara ta med sig fjärren och när du ska inte i bilen startar du en låt på hög volum.
Små fiser! :D
Nej det är ju ingenting för dig det inte, här ska det vara stort och kraftfullt B)

Japp, alltid roligt att ha lite watt ;) Nepp, en hel brakskit skall det vara :blink:

#23

Postad 20 januari 2008 - 11:27

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Här händer det grejor. Man ser att du inte har en familj att ta hand om :lol: Suck, va jag längtar tills vi fått köpt hus med ett stort garage till. Inte så poppis att dra iväg hemifrån och greja för att sedan komma hem sent så in i h****e. Men snart är det löning, då skall jag iväg och köpa min nya bräda som skall moddas, gott att kunna ha den liggandes nånstans i lugn och ro och bygga lite emellanåt, sedan är det bara att byta över dagen när den är färdig :blink:

Mvh Andreas

#24

Postad 20 januari 2008 - 15:23

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Här händer det grejor. Man ser att du inte har en familj att ta hand om :P Suck, va jag längtar tills vi fått köpt hus med ett stort garage till. Inte så poppis att dra iväg hemifrån och greja för att sedan komma hem sent så in i h****e. Men snart är det löning, då skall jag iväg och köpa min nya bräda som skall moddas, gott att kunna ha den liggandes nånstans i lugn och ro och bygga lite emellanåt, sedan är det bara att byta över dagen när den är färdig ;)

Mvh Andreas

Yes, är ungkarl ;) (Och lär väl förbli då man går runt och luktar en blandnign av bensin, polyester och svett ;) )
Jaa, skall man plasta så är lägenhet rätt uteslutet (Dock kommer man drömma sött om man skall sova bland ångorna :P) Jag är ofta hos mina päron, som har villa på landet, och bygger mycket. Här är man alltid välkommen och får både mat och husrum =)

Dock har jag fixat ett bra garage som håller en sådär 2 grader varmare än utomhustemperatur...
Det är för mycket skit för att få in en bil där, men det duger och plasta och dona i.

Dock så blir jag tvungen att lugna ner mig i byggandet då jag återgår till min vardag nu på måndag :rolleyes: Bilen måste rulla tills dess... Kom precis på en sak när jag sa detta... Kan vara bra att montera dit sätet om jag skall ha den imorn bitti ;)

Moddad bräda är alltid roligt. Dock så är det overkill i min byggvärld.
Men det blir säkert snyggt! Du får släng upp några bilders =)

Hadet!

#25

Postad 20 januari 2008 - 17:33

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Hehehe... småfis vs brakskit *thihihhihihihihi* :rolleyes:

Ser bra ut! 375W ;) Myycket bra för dymaniken

vääntar med 220VAC spänning

#26

Postad 20 januari 2008 - 20:42

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Japp!
Imorn skall jag in och köpa mina 375wrms :rolleyes:
Ingen som är sugen på ett fyrkanaligt Tarantula från SS? Skulle behöva lite stålar. Rätt pris vid rätt disskussion ;)

Dagen har ägnats åt att fixa så bilen rullar. Skall ha den imorn ;)
Men har också lagt första och andra omgången glasfiber!
Här är ett par bilder...
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hårt som sten! Blir styvt och bra. Är inte färdig än, utan ska lappa i lite extra och göra snyggt, sen.
Ska inhandla lite grejer imorn, i form av mer härdare, lite dämpmatta, bitumen och "3M Fastbond" lim.
Första paret högtalare är nu inspelade i 25 timmar. Det får räcka i första skedet. Har ett par till som skall spelas in också, och det kommer synas på elräkningen om inte annat ;)

Redigerat av jollek, 20 januari 2008 - 20:43.


#27

Postad 20 januari 2008 - 21:21

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
jollek: pris och specs på steget du vill bli kvitt?

#28

Postad 20 januari 2008 - 21:35

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Du finner det bland mina annonser ;) I "Marknaden"
https://www.minhembi.../jollek/marknad
Och jag kan pruta ner det litegrann vid snabb affär! Du har PM

Redigerat av jollek, 20 januari 2008 - 22:09.


#29

Postad 20 januari 2008 - 23:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Du finner det bland mina annonser :) I "Marknaden"
https://www.minhembi.../jollek/marknad
Och jag kan pruta ner det litegrann vid snabb affär! Du har PM


Varför ska du sälja det ?
den skulle väll passa till ditt nya system :P men du kanske ville ha lite bättre :P

#30

Postad 20 januari 2008 - 23:41

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Du finner det bland mina annonser :) I "Marknaden"
https://www.minhembi.../jollek/marknad
Och jag kan pruta ner det litegrann vid snabb affär! Du har PM


Varför ska du sälja det ?
den skulle väll passa till ditt nya system :P men du kanske ville ha lite bättre :D

Tänkte helt klart använda SoundStream först, så var planen, men jag fick ett erbjudande om ett ännu bättre steg, som lämnar mer effekt. Då fck det bli så :P
Säljer därför mitt Tarantula till förmån för ett Plutonium-steg!
Detta steg landar på 5600kr och du hittar det hääär: http://bilstereohorn...d...114&cat=145
Sen om jag får något annat fuffens för mig så driver den lätt en bas också med sina 1100wrms @ 2ohm i mono =)

Redigerat av jollek, 20 januari 2008 - 23:48.


#31

Postad 20 januari 2008 - 23:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Du finner det bland mina annonser :) I "Marknaden"
https://www.minhembi.../jollek/marknad
Och jag kan pruta ner det litegrann vid snabb affär! Du har PM


Varför ska du sälja det ?
den skulle väll passa till ditt nya system :P men du kanske ville ha lite bättre :D

Tänkte helt klart använda SoundStream först, så var planen, men jag fick ett erbjudande om ett ännu bättre steg, som lämnar mer effekt. Då fck det bli så :D
Säljer därför mitt Tarantula till förmån för ett Plutonium-steg!


Ok, jo misstängte att det va så :P
Det kan alltid bli bättre ! Ett av ( i alla fall mina ) stora problem, jag har svårt för att låta saker vara som dom är, jag ska alltid vara där och pilla :D
Har svårt för att bli riktigt nöjd !

#32

Postad 20 januari 2008 - 23:54

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Ok, jo misstängte att det va så :)
Det kan alltid bli bättre ! Ett av ( i alla fall mina ) stora problem, jag har svårt för att låta saker vara som dom är, jag ska alltid vara där och pilla :P
Har svårt för att bli riktigt nöjd !

Vad vore livet utan att pilla på elektronik? I synnerhet bilstereo :P
Det vore förmodligen ruktansvärt tråkigt, dödstrist, långtråkigt och alldeles... alldeles underbart (För kapitalet)
Yes, tänkte att, vafasen, har jag gjort så stora ingrepp i inredning och byggt så mycket så kan jag väl inte snåla med komponenterna :D Detta steg kan jag nog ha kvar länge i alla fall... typ :D

#33

Postad 20 januari 2008 - 23:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ok, jo misstängte att det va så :)
Det kan alltid bli bättre ! Ett av ( i alla fall mina ) stora problem, jag har svårt för att låta saker vara som dom är, jag ska alltid vara där och pilla :P
Har svårt för att bli riktigt nöjd !

Vad vore livet utan att pilla på elektronik? I synnerhet bilstereo :P
Det vore förmodligen ruktansvärt tråkigt, dödstrist, långtråkigt och alldeles... alldeles underbart (För kapitalet)
Yes, tänkte att, vafasen, har jag gjort så stora ingrepp i inredning och byggt så mycket så kan jag väl inte snåla med komponenterna :D Detta steg kan jag nog ha kvar länge i alla fall... typ :D


tills att det börjar att klia igen !

#34

Postad 21 januari 2008 - 00:08

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Äsch! Bilstereo, det är som jag sagt förut, en billig hobby, till skillnad från att samla ädelstenar, driva dinosauriepark eller ha en flickvän :)
Nä, natti...

#35

Postad 21 januari 2008 - 00:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Äsch! Bilstereo, det är som jag sagt förut, en billig hobby, till skillnad från att samla ädelstenar, driva dinosauriepark eller ha en flickvän :P
Nä, natti...


:P :)

Go-natt !

#36

Postad 22 januari 2008 - 18:12

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jaha! Idag har den anlänt B)
Var in till Bilstereohörnan och köpte ett Ground Zero Uranium GZUA2225SQ.
http://bilstereohorn...d...114&cat=145
Postad bild
Lite spec. för den intresserade:
2 x 225 WRMS @ 4 ohm
2 x 375 WRMS @ 2 ohm
2 x 550 WRMS @ 1 ohm
1 x 1200 WRMS @ 2ohm
> 800 damping factor

Ett fint steg i fin finish. Enligt källor skall detta steg sluka en rejäl portion ström (Avsäkrat på 120A).
Nedlastat till 2ohm i stereo (Parallellkopplat framsystem) skall steget ge 375 SQ-watt. Det ser vi fram emot.
Dock kommer det dröja innan en riktig provtur sker :lol:

Här är en til bild:
Postad bild

Bygget fortskrider, men det är inget att se för tillfället... plastar och donar. Jobbigt :D

#37

Postad 22 januari 2008 - 23:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
fina grejor :D

#38

Postad 23 januari 2008 - 12:35

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Ja sånnadär har man haft några stycken av :lol:.
Köp ett till sen o kör till basen (du ska ju givetvis ha en cdt bas sen :D ). SJUK j*vla kontroll ja hade på mina basar me de steget!

O cdt-basarna spelade lååååångt mycket djupare o musikaliskare än gz basarna ja har nu.. Kör dubbla uranium 12" i bilen.. Men de spelar iallafall högt.. :) :D

#39

Postad 23 januari 2008 - 17:05

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Hehe, jasså du :lol: Väldigt fint steg tycker jag allt! Det skall upp till bevis i helgen!
Jo, visst skulle man kunna ha 2st Uranium-steg och driva en CDT-bas. Det vore verkligen inte dumt :D
Kikade in den där CDT 10'an som stod i er butik. Den är väldigt fet och vacker må jag säga.
Har kikat på Orions HCCA-basar som verkar kunna ge ryggmärgsbedövning, men jag får problem med strömmen när man skall pynta upp en 4000watt...
Dock så går jag i tankarna om ett Nuclear-steg och en Nuclear 12'a. OM jag får råd till sommaren dvs. och OM jag pallar fixa mer ström. Skall ha dubbla batterier sen, och det är precis lagom...
Bygget har hittills gått på typ 10.000kr, så det finnt inte överdrivet mycket kvar i kassan att ta av :) Om du hittar något demat/begagnat Nuclear-steg så kan du höra av dig Clabbe :D Men det är kanske inte aktuellt ännu.

#40

Postad 25 januari 2008 - 22:42

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jaha. Dags för lite bilder igen då.
Har inte hänt så jätte mycket, eftersom jag har haft en del jobb och det dykt upp en del problem rent privat.
Men här är väl så långt jag kommit hittills;

Sista lagret plast och glasfiber läggs dit.
Sedan sågas en formanpassad bit i plywood ut och monteras dit inuti dörrsidan.
Denna plywood-skiva är anpassad så att den kan skruvas direkt i plåten i dörrn och på så viss hålla bafflarna stadigt, stödja konstruktionen samt att lägga dörrsidan tätt mot dörren (Och få så tät "låda" som möjligt)
Denna plywood-skiva skruvas fast med små stag mot dörrsidan, och plastas ihop med densamma. På med lite glasfiberspackel och lite mer plast så är konstruktionen styv och skal inte läcka för mycket luft.
Helt 100%-igt tätt kommer det inte bli, men så gott det går med tanke på dörrsidans konstruktion. (Dörren i sig är ju öppen vid rutan och har ventilationshål, så...)
Övriga kanter och skarvar fylls ut med Fogskum (Grönt), som efter härdning lätt går att skära till med kniv. Det hjälper till att motverka vibrationer i dörrsidan och att öka stabiliteten.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Här är fogskummet. Apliceras med hjälp av drivgas och är kletigt och jävligt att jobba med, men det funkar helt OK och blir som frigolit när det stelnat.
Såhär ser glasfibermattan ut. Köpt på biltema och har väldigt grova fibrer. Funkar helt ok och är inte dyr, plus att den är lätt att få tag i.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Insidan av dörrsidan kläs med dämpull. Eftersom det är lite håligheter och trång och jäkligt i vissa vinklar, så kan dämpullen ge lite extra respons. Inget är bevisat än, men det är lättare att riva ut sen än att lägga in ;)
Glasfiberspackel; Hårt och förbaskat bra i min mening. Lättare att slipa än polyesterplast och fyller sin funktion när man skall stadga upp, spackla igen håligeheter och fylla ut. Biltema rocks!
Har för tillfället 7,5kg spackel ligger i garaget :blink:
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mer spackel!
På med finspackel (Polyesterspackel, aka biltemas standardspackel) för att mjuka upp formerna och dölja ojämnheter, bulor och andra snedsprång. Det är en sjuhelsikes massa slipande då det inte går att använda elverktyg i alla lägen. Slipkloss, smärgelduk och 2kg slipdamm i halsen :lol:
Sedan blev resultatet såhär. Mycket slipjobb kvar med grundformen är klar!
Har lagt ett lager primer bara för att lättare se alla ojämnheter.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mer spackel och mer slipning.... flås.
I alla fall; efter 1 lager glasfiberspackel och 2 lager polyesterspackel ser det ut såhär.
Svart plastfärg är applicerad för att åter igen se skavanker. En spackling till sen nöjer jag mig tror jag.
Ska se om jag kan få tag i vinyl och 3M's Fastbond-lim imorn, så kanske mycket kanske att det kan bli omklädning av dörrsidan i början av nästa vecka!?
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mer bilder på dörrsidorna i svart lack.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Skille det skita sig helhjärtat med vinylen så överväger jag att klä dem i något annat elastiskt tyg.
Skulle även det skita sig så får man bita i det sura äpplet och lägga grundprimer och försäka lacka dörrsidorna. Fräckt med lack, javisst, men fy fasen vad jobb, plus att lacken kommer slitas sönder då bilen trots allt används frekvent 2 timmar varje dag!
Vinyl helst, men har insett att det är jäkligt många krummelurer på dörrn...

Normalt sett tar jag bilder i varje steg av byggprocessen, men jag har haft strul med kameran :P Eller strul och strul... Batterierna laddar sig tydligen inte själva :blink:

Imorgon skall jag se om jag kan börja på med någon konstruktion för slutsteget och hur det skall sitta i bakluckan.
Har lite olika idéer men skall helst inhandla ett par batterier först.
Tack för visat intresse!

#41

Postad 25 januari 2008 - 22:49

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Ser ju nice som f*n ut, keep up the good work!

#42

Postad 26 januari 2008 - 01:25

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ska du börja med messan min sen :blink:

#43

Postad 27 januari 2008 - 11:13

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Riktigt nice Jollek!!! du kan väl komma hit och bygga mina dörrar, jag har fasiken inte tid med familj, jobb och alla jäkla kalas och familjegrejer hela tiden :D blir lättare om några månader när jag fått ta del av ett garage där jag kan låta prylarna ligga.. Om jag påbörjar något nu så måste jag slutföra det omgående vilket inte är speciellt lyckat om man skall slippa stress..

Se till att klä med Top´n trims superstretch vinyl så skall det gå fint serru.. Blir du tvungen att få elefanthud så se till att de hamnar under högtalarna så det inte syns... om du inte lägger dig på rygg under dörrn förståss :D

Mvh Andreas

#44

Postad 27 januari 2008 - 15:55

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Riktigt nice Jollek!!! du kan väl komma hit och bygga mina dörrar, jag har fasiken inte tid med familj, jobb och alla jäkla kalas och familjegrejer hela tiden ;) blir lättare om några månader när jag fått ta del av ett garage där jag kan låta prylarna ligga.. Om jag påbörjar något nu så måste jag slutföra det omgående vilket inte är speciellt lyckat om man skall slippa stress..

Se till att klä med Top´n trims superstretch vinyl så skall det gå fint serru.. Blir du tvungen att få elefanthud så se till att de hamnar under högtalarna så det inte syns... om du inte lägger dig på rygg under dörrn förståss :(

Mvh Andreas

En tax och mocka!
Nä, misstänker ju att familjen går före garaget, så...
Superstretch beställt :o
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Grejer på inrullnign igen!
Har beställt 2st Kondensatorer på vardera 1F, http://bilstereohorn...d...173&cat=344
Sedan är det dubbla Exide X-treme batterier på G också. http://www.exide.nu/...van/xtreme.html
Mer strömtillbehör har också beställts i form av batteripolskor från Skyllermarks, Säkringsblock och ANL-särkingshållare till batteriet bak samt lite kabelskor och liknande.

Utöver det har jag snackat med Top 'n trim i Helsingborg angående köp av Fastbond 30, samt Superstrechvinyl till dörrarna.
Dyrt som fan, men det funkar! Vinyl och Lim

har typ 1 timmes slipjobb kvar på dörren, sen skall den få ligga i rumstemperatur och gotta sig.
Får se om jag skall fixa nya upphängningar till dörrsidorna, då dem börjar väga en del ;)
Sedan skall jag börja rita på ett förslag på hur skuffen skall se ut...

#45

Postad 27 januari 2008 - 16:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Riktigt nice Jollek!!! du kan väl komma hit och bygga mina dörrar, jag har fasiken inte tid med familj, jobb och alla jäkla kalas och familjegrejer hela tiden ;) blir lättare om några månader när jag fått ta del av ett garage där jag kan låta prylarna ligga.. Om jag påbörjar något nu så måste jag slutföra det omgående vilket inte är speciellt lyckat om man skall slippa stress..

Se till att klä med Top´n trims superstretch vinyl så skall det gå fint serru.. Blir du tvungen att få elefanthud så se till att de hamnar under högtalarna så det inte syns... om du inte lägger dig på rygg under dörrn förståss :(

Mvh Andreas

En tax och mocka!
Nä, misstänker ju att familjen går före garaget, så...
Superstretch beställt :o
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Grejer på inrullnign igen!
Har beställt 2st Kondensatorer på vardera 1F, http://bilstereohorn...d...173&cat=344
Sedan är det dubbla Exide X-treme batterier på G också. http://www.exide.nu/...van/xtreme.html
Mer strömtillbehör har också beställts i form av batteripolskor från Skyllermarks, Säkringsblock och ANL-särkingshållare till batteriet bak samt lite kabelskor och liknande.

Utöver det har jag snackat med Top 'n trim i Helsingborg angående köp av Fastbond 30, samt Superstrechvinyl till dörrarna.
Dyrt som fan, men det funkar! Vinyl och Lim

har typ 1 timmes slipjobb kvar på dörren, sen skall den få ligga i rumstemperatur och gotta sig.
Får se om jag skall fixa nya upphängningar till dörrsidorna, då dem börjar väga en del ;)
Sedan skall jag börja rita på ett förslag på hur skuffen skall se ut...


Ska du ha batterierna där bak då eller ? och bara använda dom nya till stereon och ha kvar det gamla under huven ?

#46

Postad 27 januari 2008 - 16:24

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
fastbound 30 är det som gäller ;) När du kränger på dörrsidorna sen kan du använda nån tjock tätningslist runt dörrsidan. Det gjorde mirakel i min bil. Nu blåser det gärnet ur dörrhandtaget på dörrsidan när jag drar på. Hur fasiken skall jag kunna täta där... får väl testa trycka dit massa skum eller nåt.

#47

Postad 27 januari 2008 - 19:08

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Ska du ha batterierna där bak då eller ? och bara använda dom nya till stereon och ha kvar det gamla under huven ?

Nepp, blir ett nytt under huven, och ett i bakluckan!
Batteriet är på 60Ah, och har samma mått som orginalbatteriet, så det får plats utan krussiduller på batteriets orginalplats under huven.

#48

Postad 27 januari 2008 - 19:15

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

fastbound 30 är det som gäller ;) När du kränger på dörrsidorna sen kan du använda nån tjock tätningslist runt dörrsidan. Det gjorde mirakel i min bil. Nu blåser det gärnet ur dörrhandtaget på dörrsidan när jag drar på. Hur fasiken skall jag kunna täta där... får väl testa trycka dit massa skum eller nåt.

Japp, klädde en hatthylla med Casco-lim förut, och det högg fast som en utsvulten bullterrier på en gång, så nu blir det fastbond och värmepistol.
Jag har en bakre baffel på dörrsidan som skruvas direkt i plåten så högtalaren enbart spelar ut i dörren. Sen är alla övriga hål i dörren tätade så det sipprar ut så lite luft som möjligt, utan att göra avkall på elhissar och sånt skit :(
Jag kan varmt rekommendera byggskum/fogskum. Blir hårt och påminner om frigolit. Skärs lätt till med kniv. Annars finns det ju massor av skum och tätning som man kan trixa dit. Vet inte hur det ser ut i din bil, men jag har tätat hål och sånt i min dörr med spackel och gummi-isoleringsmatta.

#49

Postad 30 januari 2008 - 00:57

åsåb
  • åsåb
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Häpp! Häpp! Häpp!
Står vid sidan om och hejar på dig, Jollek! Du beskriver så jäla fint hur du gör! :) Ser med spänning fram mot att se hur det går med vinylpåläggningen.

#50

Postad 30 januari 2008 - 15:14

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Hehe, jag kan behöva all påhejning jag kan få!

Idag, Leverans!
De ringde från mekonomen tidigare idag och sade att jag kunde hämta mina batterier imorgon Torsdag. Vackert!
Sen fick jag dem 100kr billigare... Wow, men det är 100 kronor närmare världsdominans.

Sedan har det varigt en dag fylld med paket. Julafton!
Klockan 9 ringde det på mobiltelefonen och en kille från DHL ville ha vägbeskrivning. Undrar varför tänkte jag, men kom på att Top'n Trim kör ut paket med DHL... Men den vinylen betalade jag ju igår vid lunch :) ??
Hur som helst så kom vinylen och 3M limmet idag med DHL, leverat till dörren, där en smått sliten jollek skrev på efter att ha jobbat till 3 igår natt...
Mindre än ett dygn från Helsingborg till min lilla dörr, GRATIS vid köp över 500kr. Kungligt! Bugar och bockar Top'n Trim. Sedan tackar jag för att det blev några kronor billigare också.
Ska ni handla stechvinyl så finns det bara ett ställe! Vackert!

I samma veva som DHL kom, damp en Paket-AVI ned med brevduvan. Från Blekinge Bilradio.
Suveränt, tänkte jag och studsade in på postkontoret och kasserade ut 2st kondensatorer, Batteripolskor, Säkringshållare och Kabelskor.
I vanlig ordning så lägger jag upp produktbilder:

Kondensatorer från Climax. Jäääkligt fula på bilden hos Blekinge Bilradio, men rätt vackra i verkligheten.
Tänkte måla om dem i svart, men jag skippar det nu. Lättare att sälja sen om dem inte är övermålade.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Prisvärd ANL-säkringshållare skrev dem på Blekinge Bilradio. Kan inte annat än hålla med för tillfället (Har inte provat den "in action" ännu) Den innehåller rejält med metall och håller bra kvalité.
Sedan ett säkringsblock på 4st AGU-säkringshållare med Voltmeter. Dessa Voltmeters. Det kommer vara voltmeters på allt, hehe. Får se. Man behöver ju inte koppla in alla voltmeters.
Den som satt på säkringsblocket gick att blocka bort. Tror jag gör så och sätter voltmetern på ett bättre ställe.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Alla prylar plus 3M Fastbond 30.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sedan vinylen med matchning mot den övriga inredningen. Det ser jäkligt lika ut i mönstret.
Färgen ser lika ut på bilden, men orginal är mörkgrått. Jag valde att byta färg helt på dörrsidan istället för att få en avvikande färg av grå. Bättre svart mot grått än fel grå mot grå, tänkte jag.
Hoppas att det kommer se bra ut i bilen.
Det är bara att kontakta Top'n Trim så får man gratisprov hemskickat.
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Håll till godo!
Skall se om jag kan få dörrsidan klar för att kläs innan helgen. I såf all kläs nog första dörrsidan i helgen.
Är förväntansfull, men inte ivrig. Iver gör smådetaljerna halvkass, så jag håller mig i skinnet.
Adjöken!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.