Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projekt! Ford mondeo 2.0rs sedan

83 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 september 2008 - 19:50

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
jahapp då var man igång då, kommer nog vara ett **** så fort jag börjar slipa, första gången jag ger mej in på nått liknande, men men, hoppas det blir bra :) så bilder är alltid roligt så kommer dokumentera det som går ;)

Bilder!

Bifogad fil  DSC00109.JPG   862,54K   3 Antal nerladdningar
inte riktigt klart men snart så :D

Bifogad fil  DSC00113.JPG   474,3K   0 Antal nerladdningar
dit skruvat på en av sidorna (dålig bild)

Bifogad fil  DSC00115.JPG   481,6K   0 Antal nerladdningar
en av mina 6.5" Kicker högtalare :blink:

Bifogad fil  DSC00117.JPG   521,22K   0 Antal nerladdningar
dit satt i en av bafflarna som är halvt klar

Bifogad fil  DSC00114.JPG   564,24K   0 Antal nerladdningar
allt kommer vara drivet av detta steg ;)
klarar polarns infinity 5.1 perfect så kommer orka driva mitt utan problem :D

kommer nu till ett problem som jag har dock, beslut ångesten :| om jag ska ha diskanterna bredvid eller om jag ska ha dom inuti högtalarna, är ju inte så insatt i ljud på det viset så, vad tror ni blir bäst ljudbild?

får ursäkta för dom dåliga bilderna :/

//Tobbe

kommer uppdateringar imorgon :D det var allt jag hann med ikväll än så länge :)

EDIT: kommer skaffa polyester plast och fleece tyg imorgon samt börja på med den andra sidan så jag får det ungefär likadant :)

Redigerat av Larion, 30 september 2008 - 21:01.


#2

Postad 30 september 2008 - 20:24

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ska bli intressant detta.

#3

Postad 30 september 2008 - 21:35

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Skall bli kul att följa =)
För bästa ljudbild skall diskanten sitta högt och gärna "framifrån", men det gäller bara om du har mellanregistret ganska högt.
I ditt fall råder jag att ha dem som koaxial eller att sätta diskenten precis intill mellanregistret, ljudbilden blir lite sämre med ljudet blir mer naturtroget.
Monteringen med diskant vid sidan av eller bakom samma galler är lite tycke och smak vad som blir snyggast. Men diskanten utanpå bredvid är rätt coolt i mina ögon.
Lycka till!

#4

Postad 30 september 2008 - 23:07

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Skall bli kul att följa =)
För bästa ljudbild skall diskanten sitta högt och gärna "framifrån", men det gäller bara om du har mellanregistret ganska högt.
I ditt fall råder jag att ha dem som koaxial eller att sätta diskenten precis intill mellanregistret, ljudbilden blir lite sämre med ljudet blir mer naturtroget.
Monteringen med diskant vid sidan av eller bakom samma galler är lite tycke och smak vad som blir snyggast. Men diskanten utanpå bredvid är rätt coolt i mina ögon.
Lycka till!


kanske jag ska ta och sätta diskanten i Astolpen som du gjort i din bil då :) har iofs bara ett par diskanter, men borde bli bra ändå ;)

som sagt, har lite ångest :D

#5

Postad 30 september 2008 - 23:32

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

kanske jag ska ta och sätta diskanten i Astolpen som du gjort i din bil då :) har iofs bara ett par diskanter, men borde bli bra ändå B)

som sagt, har lite ångest :P

Prova INNAN du gör hål och grejer. Det kan också låta crap då diskanten och mellanreg kommer långt ifrån (Tumregel att ju längre isär man har mellanreg och diskant ju mer problem kommer man få i återgivningen). Jag "minskar mellanrummet" eftersom jag har en diskant i dörrn ockdå. Detta på bekostnad av fasproblem och riktningskänslighet. Dock tar jag in det i scendjup och bredd samt allmän lyssningsglädje. Utan diskanten i dörrn låter min diskant i A-stolpen skrikigt och inget vidare. Den sk. Kalle Anka-effekten.
Jag skulle sätta diskanten i dörren om jag vore du, men prova att sätta fast diskanten i A-stolpen också. Ta lite sådan där grå häftmassa och prova hur det låter på olika ställen.

Redigerat av jollek, 30 september 2008 - 23:35.


#6

Postad 01 oktober 2008 - 22:37

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
har funderingar på att beställa dessa basar också,
2st
så kommer att komplettera med att bygga baslåda! mäh lite grejer i.

har ett Hifonics Brutus 1600D så kommer kunna driva ut dom dära utan problem i 1ohm :P

har dessa just nu :< som är rent av dynga


men jajja :P

undrar hur långt man kommer på studiebidrag -.-

#7

Postad 01 oktober 2008 - 22:38

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Köp 1242D istället (de med dubbla fyromhs spolar)

#8

Postad 01 oktober 2008 - 23:30

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Köp 1242D istället (de med dubbla fyromhs spolar)


alltså, vad är d för skillnad rent prestanda mässigt på 4a och 2 ohm? kommer ju få ut mera effekt ur steget mäh 1ohm, är d nått mäh kvaliteten på basen? förklara gärna :P

#9

Postad 01 oktober 2008 - 23:34

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Jo för att om du har ett monosteg och totalt fyra spolar på 2 ohm som du parallelkopplar, får du en total belastning på 0.5ohm.

#10

Postad 02 oktober 2008 - 00:00

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Jo för att om du har ett monosteg och totalt fyra spolar på 2 ohm som du parallelkopplar, får du en total belastning på 0.5ohm.


så om jag beställer meh 2x4ohm så kommer jag att kunna få 1ohm? polarn har ju 2 st
och har 1ohm i sin bil

det beror också HELT hur jag kopplar in dom, behöver inte koppla dom tillsammmans, om jag parallellkopplar en av basarna var försej får jag 1ohm på varsin sida, dvs varje bas blir 1ohm, och utgångarna blir endå en på slutet beroende på hur jag kopplar, mitt steg har 2+ och 2- men är fortfarande mono...

rätta mej om jag har fel. men det är så han har gjort. och inte har hans steg brunnit än...han spelar så att bilen skakar sönder typ >.<

Redigerat av Larion, 02 oktober 2008 - 00:03.


#11

Postad 02 oktober 2008 - 00:34

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Med dubbla 2ohm spolar så blir det 0.5 ohms belastning för slutsteget, om du parallellkopplar allt.

Dock man man serieparallellkoppla för två ohms belastning.

#12

Postad 02 oktober 2008 - 00:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
VA ? :)

Vill ni belasta steget till 0,5 ohm ?! :P

JAg skulle inte gå under 2ohm, men det e ett eget val, tycker inte att man tjänar någe igentligen på att gå så lågt för steget sappar bara i stabilitet och driv så...
Ochsedan så blir det nästan kortslutning där basarnas impedansgång råkar ligga i en gemensam svacka, men skulla han ha 2st basar eller bara en, jag skulle sattsa på en riktigt fin bas i stället för 2st ok, och om du kör med 2 fin basi stället så borde det väll blir lättare att få till det bfra med steget och du kan sattsa på 2ohm belastning, inte lägre än 1 ohm i alla fall...

Professorn: eller hur tängte ni ? :P

#13

Postad 02 oktober 2008 - 01:20

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

VA ? :)

Vill ni belasta steget till 0,5 ohm ?! :P

JAg skulle inte gå under 2ohm, men det e ett eget val, tycker inte att man tjänar någe igentligen på att gå så lågt för steget sappar bara i stabilitet och driv så...
Ochsedan så blir det nästan kortslutning där basarnas impedansgång råkar ligga i en gemensam svacka, men skulla han ha 2st basar eller bara en, jag skulle sattsa på en riktigt fin bas i stället för 2st ok, och om du kör med 2 fin basi stället så borde det väll blir lättare att få till det bfra med steget och du kan sattsa på 2ohm belastning, inte lägre än 1 ohm i alla fall...

Professorn: eller hur tängte ni ? :P


vill ha helst 2 basar, och ja självklart inte under 1 ohm, och som sagt, vet vad steget klarar, och jag har sett vad basarna klarar.

men som sagt, tycker du jag ska köpa en 12" för samma pris som jag kan få dom dära båda för istället?

och Nej! vill inte gå under 1ohm i belastning! inte en chans att steget klarar d

#14

Postad 02 oktober 2008 - 02:13

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

VA ? :)

Vill ni belasta steget till 0,5 ohm ?! :P

JAg skulle inte gå under 2ohm, men det e ett eget val, tycker inte att man tjänar någe igentligen på att gå så lågt för steget sappar bara i stabilitet och driv så...
Ochsedan så blir det nästan kortslutning där basarnas impedansgång råkar ligga i en gemensam svacka, men skulla han ha 2st basar eller bara en, jag skulle sattsa på en riktigt fin bas i stället för 2st ok, och om du kör med 2 fin basi stället så borde det väll blir lättare att få till det bfra med steget och du kan sattsa på 2ohm belastning, inte lägre än 1 ohm i alla fall...

Professorn: eller hur tängte ni ? :P


Jag är helt inne på att Larion ska skaffa antingen en dyrare bas, eller dubbla SWR, men med 4ohms spolar istället för två ohms spolar :D

#15

Postad 02 oktober 2008 - 10:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag är helt inne på att Larion ska skaffa antingen en dyrare bas, eller dubbla SWR, men med 4ohms spolar istället för två ohms spolar B)


Jo det låter som en klart smartare lösning för så låg imp som det hade blivit annars är inte roligt :D

jag tycker han skulle i första hand titta på en riktigt trevlig bas i stället för två st ok, det blir bättre :)

#16

Postad 02 oktober 2008 - 14:48

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
ok ok, hade fatta det fel meh polarns basar, han hade tydligen dubbla 4ohms på sina basar så, antar att jag måste köpa 4ohms också :)

#17

Postad 02 oktober 2008 - 14:51

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

ok ok, hade fatta det fel meh polarns basar, han hade tydligen dubbla 4ohms på sina basar så, antar att jag måste köpa 4ohms också :)


Japp om du inte vill ha halva effekten till basarna för att steget ska leva :D

#18

Postad 02 oktober 2008 - 14:59

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
som sagt han har sitt steg i 1ohm med 4ohms dubbla talspolar, och jag kommer inte behöva 1ohm på mitt steg om jag köper dom dära basarna ändå, skulle helst vilja ha dubbla basar, vet inte varför men, har rätt stort bagageutrymme :D så vill bygga låda som är lika bred :)

#19

Postad 02 oktober 2008 - 15:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Köp dubbla med 4ohm spolar om du ska köpa TVÅ basar, annars köper du en med dubbla 2ohm spolar.

#20

Postad 02 oktober 2008 - 15:29

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
kommer nog inte hinna göra nått ikväll, men kommer fortsätta imorgon då har jag tillräcklig tid att göra det jag vill :)

#21

Postad 02 oktober 2008 - 16:38

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Du skall hur som helst ha dubbla 4ohm-spolar och köra dem i 1ohm parallelkopplade.
Se till att du har lite ström också då steget är kapabelt till att länga ut 1600W :)
Försök få tag i BX-modellen, inte BXi. Många tycker BXi inte är något vidare. Tänk också på att Hifonics är rena muskelsteg och inget man får högklassig HiFi ur :D
Ett annat tips jag kan ge är ditt Hifonics-steg + 1st Ground Zero GZUW 12". Ge den lite låda och en stor port så kommer du lira ifrån dina 2st Alpine i SPL. Skapligt jämt skägg i ljudkvalité också.

DVD-ai:
Att gå under 1ohm till musik är rent vansinne. Det kommer gå åt helsike. 1ohm går så länge man vet lite om ellära. Att få ut dubbla effekten genom att lasta ned till halva impedansen är bara roligt om man vill spela högt, för sämre låter det alla gånger, mindre attack, detalj och kontroll.
(Burpa i dB drag går utmärkt att lasta ned till 0.5ohm. Finns dom som gjort 0.25ohm också, men detta är under helt andra former. Till musik går det icke)

Redigerat av jollek, 02 oktober 2008 - 16:49.


#22

Postad 02 oktober 2008 - 17:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Du skall hur som helst ha dubbla 4ohm-spolar och köra dem i 1ohm parallelkopplade.
Se till att du har lite ström också då steget är kapabelt till att länga ut 1600W B)
Försök få tag i BX-modellen, inte BXi. Många tycker BXi inte är något vidare. Tänk också på att Hifonics är rena muskelsteg och inget man får högklassig HiFi ur :P
Ett annat tips jag kan ge är ditt Hifonics-steg + 1st Ground Zero GZUW 12". Ge den lite låda och en stor port så kommer du lira ifrån dina 2st Alpine i SPL. Skapligt jämt skägg i ljudkvalité också.

DVD-ai:
Att gå under 1ohm till musik är rent vansinne. Det kommer gå åt helsike. 1ohm går så länge man vet lite om ellära. Att få ut dubbla effekten genom att lasta ned till halva impedansen är bara roligt om man vill spela högt, för sämre låter det alla gånger, mindre attack, detalj och kontroll.
(Burpa i dB drag går utmärkt att lasta ned till 0.5ohm. Finns dom som gjort 0.25ohm också, men detta är under helt andra former. Till musik går det icke)


Och exakt därför som jag inte tyckte han skulle gör det :)

jag tycker att 2ohm är absolut minimum om man ska "lyssna" på anläggningen, men det e ju jag det :D

#23

Postad 02 oktober 2008 - 17:49

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Och exakt därför som jag inte tyckte han skulle gör det :)

jag tycker att 2ohm är absolut minimum om man ska "lyssna" på anläggningen, men det e ju jag det B)

Det beror helt på istallationen. Har jag ett system som skall lira SPL, då kopplar jag ner det så lågt som man vågar. Annars är det lite sak samma. Skillnaden mellan 1 och 2 ohm är inte som dag och natt, men det är viss skillnad. Personligen får jag ut mer av mitt system med mer effekt. Det gäller ju dessutom att steget kan leverera vid 1ohm också. Kan inte steget det så blir skillnaden mellan 1 och 2 ohm stor. Finns ström och ett slutsteg med lite muskler så är 1ohm att föredra. I detta fallet där Hifonics Brutus är inblandat så tänker jag mer på effekt än välljud :D

#24

Postad 02 oktober 2008 - 18:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
helt klart att är det SPL som gäller till 90% så är det värt att titta på 1ohm nominell imp, men.... jag vill inte !!!
Det är 2ohm som gäller :D

Haha, ne men det e ju så att jag (som kanske många känner till) är lite mer inne på detta med SQ, men SPL e ju också kul :)
så därför så hadde jag sattsat på 2ohm, men visst 1ohm fungerar det med, men far,för allt till SPL

#25

Postad 03 oktober 2008 - 19:07

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
mera bilder!!
Bifogad fil  DSC00121.JPG   866,17K   0 Antal nerladdningar
båda bafflarna fast satta kommer nog ha nått bakom också

Bifogad fil  DSC00124.JPG   882,52K   0 Antal nerladdningar

ena sidan med diskantbaffel, fuskade och tog plywood :D struntsamma, spelar nog itne nån större roll ändå för en liten diskant ;)

har också fått hem asfaltsmatta som jag ska sätta i dörrsidorna :D

testade spänna över fleecetyget jag köpt också, och insåg att d kommer nog bli rätt bra, och inte så många kanter.
dvs lättjobbat och slipat :D tog ingen bild av d dock :D

#26

Postad 03 oktober 2008 - 19:38

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Fan va kul! Detta ska följas!

/Tim!

#27

Postad 03 oktober 2008 - 20:35

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Har du provat dörrsidan och bafflarnas placering på plats i bilen??
Jag tycker att baffelringen sitter väldigt långt bak. Det finns ingen risk att stolen och din kropp hamnar framför högtalaren? Det kommer i så fall inte låta så bra om det är en bilstol eller ett lår i vägen :D
Sitter det en kort person i min mondeo som tvingas dra fram sätet så tar den i min ena högtalare (Den bakre, som sitter 5-6cm högre än din) Vill bara göra dig uppmärksam på problemet ;)
Annars tycker jag det ser kanon ut! :D Good Luck

Redigerat av jollek, 03 oktober 2008 - 20:37.


#28

Postad 03 oktober 2008 - 23:55

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Har du provat dörrsidan och bafflarnas placering på plats i bilen??
Jag tycker att baffelringen sitter väldigt långt bak. Det finns ingen risk att stolen och din kropp hamnar framför högtalaren? Det kommer i så fall inte låta så bra om det är en bilstol eller ett lår i vägen :D
Sitter det en kort person i min mondeo som tvingas dra fram sätet så tar den i min ena högtalare (Den bakre, som sitter 5-6cm högre än din) Vill bara göra dig uppmärksam på problemet ;)
Annars tycker jag det ser kanon ut! :D Good Luck


har itne testat i bilen än, men ska ta mej tid att göra d imorgon :D hoppas inte detta kommer bli något problem, men den sitter nästna i mitten av dina högtalare, får inte dit en till högtalare bredvid så den sitter inte lika långt bak som din, tror jag iaf :D bilderna kanske luras lite ;)

imorn iaf ska jag sätta dit diskantbafflarna och trä över fleecet och bli hög på polyesterplast :D B) skämt åtsido, ska fixa ett rejält munskydd meh kolfilter och grejer, inte bra att andas in sånt dära grejs :P

#29

Postad 03 oktober 2008 - 23:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Ser ju riktigt bra ut ;)

#30

Postad 04 oktober 2008 - 00:13

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
börjar ju ta sej, som sagt om det inte kommer funka i bilen, så ändrar jag det bara, är inte svårare än så ;)

#31

Postad 04 oktober 2008 - 00:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Har man tid och lust så är det ju inget som hindrar en från att testa många olika lösningar ;)

bra att du gör det seriöst och inte vill ha ett slarvbygge för det brukar man inte tjäna på i längden..

#32

Postad 04 oktober 2008 - 10:02

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

har itne testat i bilen än, men ska ta mej tid att göra d imorgon ;) hoppas inte detta kommer bli något problem, men den sitter nästna i mitten av dina högtalare, får inte dit en till högtalare bredvid så den sitter inte lika långt bak som din, tror jag iaf :D bilderna kanske luras lite :D

imorn iaf ska jag sätta dit diskantbafflarna och trä över fleecet och bli hög på polyesterplast :D ;) skämt åtsido, ska fixa ett rejält munskydd meh kolfilter och grejer, inte bra att andas in sånt dära grejs :D

Absolut. Du får prova. Vet bara att sätet sitter precis mellan mina högtalare om man skjuter fram det. Mellan mina högtalare, det är där du placerat din högtalare, så jag ville bara stämma av. Inget kul om sätet hamnar framför nu när du ändå har möjligheten till att bygga hur du vill och lägger ner så mycket jobb.

Köp en mask, det gör du rätt i. Jag använde det inte och blev lite dizzy någon gång, och jag stod då halvt utomhus i korsdrag.

Det är bra att du bygger! Är det ditt första omfattande bilstereobygge!?
Det är hur som helst kanonkul att hålla på och du kommer ha mycket glädje av kunskapen och din bil i framtiden.

#33

Postad 04 oktober 2008 - 14:05

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Det är bra att du bygger! Är det ditt första omfattande bilstereobygge!?
Det är hur som helst kanonkul att hålla på och du kommer ha mycket glädje av kunskapen och din bil i framtiden.

hoppas den inte rostar sönder först xD, bilen alltså.

nä men, japp det är mitt första omfattande stereobygge, vill ha det seriöst, när jag ändå håller på. ingen ide att fuska till sej nått, man vill ju ha det estetiskt snyggt också, inte bara att det ska låta bra :wacko: men som sagt, kommer nog upp lite mera bilder ikväll, ska fortsätta då nämligen ;)

måste fixa ljudkablar också -.- men bah, hela studiebidraget har redan gått åt :/

250kr fleecetyg
550kr plast och spackel glasfibermatta
300kr asfaltsmatta

det rinner iväg det dära också, kan nog tänka mej att jag behöver mera polyesterplats och det är 200kr till det.
kostade 138kr burken+härdare så 190kr :D
sponsorn har lovat att hjälpa meh pengar om d blir knapert (morsan) hah :D

#34

Postad 04 oktober 2008 - 14:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Haha, ja visst är dom underbara, vilka sponsorer dom e :wacko:

Man ska vara glad man har dom !

#35

Postad 04 oktober 2008 - 15:51

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Haha, jo bilen har ju en tendens till att rosta :D

Precis. Det är alltid roligare och mer njutbart när det ligger några timmar bakom jobbet. Du skall se att det säkert blir skitbra. Dämpa dörren med bitumen, täta större hål i dörrsidan med bitumen och dämpa även med skumplast så får man bort ännu mer vägbrus. Det är som natt och dag mot odämpad orginaldörr.
Visst kostar det... Det får du räkna med. Försök hitta något extraknäck hos något callcenter eller liknande så du kan få in lite stålar på kväll och helg.

Morsan skjuter självklart till, men det är roligare att göra allt med egen hand. Låt henne hjälpa dig när du skall klä dörrisdan sen istället :wacko: Skall du klä dörrarna i vinyl? Du får spara lite slantar för att köpa Vinyl hos Top'nTrim. Bättre investering än deras stretchvinyl finns ej!

Du skall inte använda för mycker plast, det är glasfibret som är starkt. Köp en aluminiumroller eller tillverka en själv. Det gör underverk. kostar cirka 70 spänn tror jag. Med den kan du pressa ut överflödigt polyester och få en starkare, lättare och tunnare konstruktion. Dessutom spar du in några kronor på polyestret.

Redigerat av jollek, 04 oktober 2008 - 15:53.


#36

Postad 04 oktober 2008 - 16:44

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
iaf, kommer att behöva flytta bafflarna :D dom tog i stolen på sidan, var inte mycket men tillräckligt för att jag inte ska kunna skjuta fram stolen mer än när jag sitter vanligt :< så kommer att börja om i princip, hitta en bra lösning alternativt flytta upp dom bara ett par cm så kommer det lösa sej :wacko:

#37

Postad 05 oktober 2008 - 18:21

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
mera bilder, systers sambo kom över och visade en riktigt bra ide, så har lite bilder på vad vi kom fram till :) denna lösning kommer itne att göra att stolen ej kan dras framåt :) så jag är väldigt nöjd :D
Bifogad fil  DSC00126.JPG   501,78K   2 Antal nerladdningarBifogad fil  DSC00127.JPG   533,84K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  DSC00128.JPG   534,49K   0 Antal nerladdningarDSC00128.JPG]

ser ni bmwen som står i bakgrunden :D?:blush: gissa modell och vad som är så speciellt med den^^

men iaf, kommer bli väldigt diskreta bafflar och syrrans sambo tyckte d skulle bli snyggast också :D för d står inte ut så mycke mot allt annat :P

#38

Postad 05 oktober 2008 - 22:44

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Bifogad fil  DSC00126.JPG   501,78K   2 Antal nerladdningar

ser ni bmwen som står i bakgrunden :P ? :) gissa modell och vad som är så speciellt med den^^


E30 325i, Turbo.

#39

Postad 05 oktober 2008 - 23:01

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

E30 325i, Turbo.


fail! o_O E30 var rätt, resten var väll halvt nära, 323 baur cab ^^

#40

Postad 01 februari 2009 - 02:26

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
nu har arbetet börjat igen, ska få dit bafflarna och dit med fleecet, sen ska spacklas, kommer lukta i hela huset+ att mask kommer behövas men d skiter jag i, ska få det dära klart så jag kan poppa i sommar ^^

EDIT: har bitumen som väntar på att bli dit klistrad också, vettefan hur ajg ska få in d dock, men ska nog gå på nått sätt

Redigerat av Larion, 01 februari 2009 - 02:30.


#41

Postad 01 februari 2009 - 10:20

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Jag brukar använda högtalarstretchtyg istället för fleece.
Det är lättare att få snyggt runt kanter,det blir starkare(flera lager),det hänger inte av sin egen tyngd vid större plastningar,det blir mindre slipjobb efter,det går åt mindre med polyester,det är lättare att få till detaljer,lättare att spänna jämt.
Den enda stora nackdelen är att det är lätt att få luftbubblor mellan lagrerna om man inte dubbelkollar!

#42

Postad 01 februari 2009 - 19:23

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Jag brukar använda högtalarstretchtyg istället för fleece.
Det är lättare att få snyggt runt kanter,det blir starkare(flera lager),det hänger inte av sin egen tyngd vid större plastningar,det blir mindre slipjobb efter,det går åt mindre med polyester,det är lättare att få till detaljer,lättare att spänna jämt.
Den enda stora nackdelen är att det är lätt att få luftbubblor mellan lagrerna om man inte dubbelkollar!


ajja testar med fleecet ska förstärka med glasfiber på insidan också :) så ska inte sitta och svajja, använde lim för att sätta fast det runt baffeln först, tyckte d blev bra så tänker fortsätta använda spraylim för att sen lägga på polyestern, har aldrig gjort d förut så kommer nog misslyckas vid nått tillfälle, men ska göra det noga och bra, sen ska jag fundera ut hur jag ska sätta fast sidan i dörren också, det är nått jag fortfarande är fundersam över, brukar bli rätt tungt och vill ogärna skruva fast den så kanske bulta igenom det eller nått, vettefan, men nånting ska jag göra iaf, för att få d att fungera, alternativt om jag måste skruvar jag dit det på sidan och sätter nå knoppar i samma färg som vinylet jag ska sätta dit.


vinylet för den delen kommer vara ett **** att få dit bra, men min moster har lovat att hjälpa, har hållt på med att klä om möbler så kommer nog vara till stor hjälp där ;)

ska tillbringa tiden i garaget imorgon och på tisdag för att få dit bafflarna och göra dom redo för några lager polyester, sen blire spackel på det!

MVH Tobbe

#43

Postad 01 februari 2009 - 19:35

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Tjenare.

Ser bra ut än så länge. Även jag använder högtalarfront tyg "ifrån Biltema", kanonlätt att spänna och det blir inga tjocka kanter som man lättare får med fleece. Apropå fastsättning av dörrpanelen gjorde jag sist som så att jag förborrade genom dörren och ut genom plåten, sedan tog jag en kraftig lång skruv och drog åt, sedan en vanlig liten täckbricka för orginalskruven som blivit över då jag byggt över en monteringspunkt. Denna gången kommer jag sätta flera skruvar runt om och antagligen sätta en kromad list i något snyggt utförande över skruvskallarna.

Mvh Andreas

#44

Postad 01 februari 2009 - 21:21

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Jag brukar plasta eller skruva fast ett hålband eller stag av något slag som jag kommer åt genom hålet för högtalaren.
Där kan man skruva med rejäla skruvar,tom skruv o mutter för det syns inte när högtalaren är monterad.
Dörrsidorna brukar tendera att bli ungefär exakt dubbelt så tunga som man tror,så man brukar få efterdra dom efter att man har stängt och öppnat dörren några ggr!
Det frestar på på dörrstoppar och gångjärn oxå

#45

Postad 02 februari 2009 - 15:40

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
kommer bilder alldeles snart, ska skala ner dom lite bara, så dom inte tar upp halva forumet, ser så ut på dom andra bilderna iaf

#46

Postad 02 februari 2009 - 18:25

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Bifogad fil  SANY0082.JPG   1011,62K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  SANY0081.JPG   991,33K   0 Antal nerladdningar

riktigt kassa bilder+ att när jkag höll på att såga och grejja blev fleecet fullt med små spån men ska nog inte göra nått hoppas jag :)

#47

Postad 02 februari 2009 - 19:15

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Du vet att dörrarna inte kommer att växa även om du vattnar dom med vattenkannan va? :)

#48

Postad 02 februari 2009 - 21:16

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
första lagret polyesterplast pålagt, är lite yr i bollen men det är väll sånt man får stå ut med XD

Du vet att dörrarna inte kommer att växa även om du vattnar dom med vattenkannan va? :)


haha, jag är inte som dileva iaf :lol: tur d , haha

#49

Postad 02 februari 2009 - 22:25

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

första lagret polyesterplast pålagt, är lite yr i bollen men det är väll sånt man får stå ut med XD



haha, jag är inte som dileva iaf :) tur d , haha



Låter fint de.

Di Leva äger :D

#50

Postad 03 februari 2009 - 17:19

Larion
  • Larion
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
jahapp, och där sket sej detta, läre vänta till våren då det blir lite värme ute så jag kna hålla till ute, var hos systers garage och plasta igår, men som sagt luktar i hela deras hus nu för att vi inte tänkte på att d fortfarande var anslutet till deras hus

så jahapp vart fasen ska man vara nu, får vänta tills våren då :< suck



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.