Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektor & duk för kort avstånd och mindre bild max ca 10.000

14 svar till detta ämne Projektor Duk 1080p
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 mars 2015 - 18:13

Unregistered125be5e6
  • Unregistered125be5e6
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är på jakt efter en projektor och duk för max 10.000 kr och jag är väldigt novis i ämnet, men viktigast är att den är prisvärd och inte bättre än nödvändigt.

Har tittat runt en del och hittat några bra projektorer som verkar lovande, fått bra betyg och recensioner, tex Benq W1070+, men tror den är onödigt bra för det jag vill ha, och att den har funktioner som jag inte kommer använda.

Kontexten som projektorn kommer användas i är film/serie tittande, streamat till en in kopplad apple tv. Detta kommer göras dagtid som kvällstid i ett rum med mycket dagslus efter lunch fram till kvällen (går att mörklägga, men lägger hellre extra slantar för mer ANSI om det hjälper).

Projektor
Avstånd från projektor till duk: ca 3m
Storlek på önskat bild: minst ca 55", men inte större än ca 65"
3D-stöd: NEJ, ingen 3D behövs, kommer inte användas.
Upplösning: Full-HD 1080p
HDMI-ingångar: Minst 2
CEC-stöd: Föredras, inte måste.
Takfäste: JA

Duk
Inte nödvändigt vis motordriven, men ska gå att fäst i taket.

Hoppas ni kan hjälpa mig att hitta passande projektor och duk, tack på förhand!

//Fredrik

#2

Postad 01 mars 2015 - 18:18

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Varför ska du ha en projektor ? Köp en billig tv istället om du ändå inte ska ha större stl än 55-65 tum! 60" tv finns ju runt 6000-7000kr. Finns det ens dukar i så liten stl?

Redigerat av vinncent, 01 mars 2015 - 18:23.


#3

Postad 01 mars 2015 - 18:49

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Varför ska du ha en projektor ? Köp en billig tv istället om du ändå inte ska ha större stl än 55-65 tum! 60" tv finns ju runt 6000-7000kr.

+1 Finns ingen duk som klarar av externt ljus, det finns dom som klarar av det bättre men ingen under 10000:- En tv kommer passa ts krav mycket bättre.

#4

Postad 01 mars 2015 - 19:48

Unregistered125be5e6
  • Unregistered125be5e6
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Varför ska du ha en projektor ? Köp en billig tv istället om du ändå inte ska ha större stl än 55-65 tum! 60" tv finns ju runt 6000-7000kr. Finns det ens dukar i så liten stl?


+1 Finns ingen duk som klarar av externt ljus, det finns dom som klarar av det bättre men ingen under 10000:- En tv kommer passa ts krav mycket bättre.

Tack för svar!

Jag vill inte ha en TV ståendes i vardagsrummet och dessutom ser jag aldrig på vanliga TV kanaler. Jag tycker att en TV förstör harmonin i rummet och vill bara kunna dra ner en duk vid de tillfällen jag vill se på någon film eller serie.

Redigerat av Unregistered125be5e6, 01 mars 2015 - 19:49.


#5

Postad 01 mars 2015 - 20:15

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Det första du måste ta till dig om du prompt ska ha en projektoruppsättning med duk är att rummet, duken, projekorn tillsammans bestämmer hur bra eller dålig bild du kommer få. Mycket dagsljus hm fixa rullgardiner till fönstren som du drar ner när du ska se film/serie. Dra för gardiner oxå så blir det ännu bättre resultat. Kolla hos netonnet.se de brukar ha prisvärda paket med projektor och duk för överkommliga priser. Tror dock storleken på önskad duk kan vara lite i minsta laget dock.

#6

Postad 01 mars 2015 - 20:23

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

En W1070 i lågt och "tyst" lampläge torde ge någonstans runt 700-800 lumen i faktiskt ljusflöde (du kan strunta i ANSI Lumen-siffror, de är mestadels godtyckligt satta) vilket på 60-65 tum blir någonstans runt 60 foot-Lambert, fL eller mer i ljusstyrka.

 

60 fL är 205 candela per kvadratmeter, i klass med en TV om än inte lika starkt som en TV vilka kan gå uppemot 350 - 400 cd/m2 i många fall.

 

Skillnaden mot en TV är att kontrastförhållandet med en vit duk är helt beroende av omgivningsljuset. Ifall du har så mycket som 4 fL ljusstyrka (mitt på dagen, persienner, solsken) som landar på din vita duk landar kontrastförhållandet på 64/4 = 16:1. Sexton till ett. Mindre ljus i rummet, säg 1 fL och du har ett kontrastförhållande på 61:1. Mycket bättre men fortfarande en blaskig, näst intill oanvändbar bild ifall du ska se på film och liknande. Svärtan i bilden blir inte bättre än ljuset i rummet och duken tillåter. Dukar som hanterar detta är som skrivet dyra, 10.000 kr+ och de är fortfarande kompromisser.

 

En starkare projektor, säg dubbelt så ljusstark som i praktiken ger 1500-1600 lumen, kommer alltså bara att öka kontrastförhållandet till det dubbla, 32:1 respektive 122:1. Men du måste du ha dubbelt så stark lampa, en helt annan nivå av kylning och en helt annan nivå på pris, fläktbuller, effektförbrukning etc.

 

Maximalt kontrastförhållande från BenQ W1070 i ett mörkt rum ligger runt 1000:1 och med andra behöver du få ned omgivningsljuset rejält för att det inte ska märkas. En TV ligger runt 700:1-3000:1 i kontrastförhållande och dess förmåga till kontrast, bildkvalitet och att hantera ljus i omgivningen är mycket bättre men beroende av betraktningsvinkel (LCD) och reflexfilter (alla apparater)

 

Med andra behover du tänka till. Det finns ingen projektor "...som är bra på ljusa rum..." som många tror. Du måste mörklägga bättre eller välja en annan typ av duk för högre pris och andra förutsättningar för valet av projektor.

 

Eller köra en TV. Att du inte tittar på linjär-TV förändringar ingenting för vad du försöker uppnå. Tänk inte "TV", tänk "skärm".


Redigerat av Ringblixt, 01 mars 2015 - 20:30.


#7

Postad 01 mars 2015 - 20:52

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Tack för svar!

Jag vill inte ha en TV ståendes i vardagsrummet och dessutom ser jag aldrig på vanliga TV kanaler. Jag tycker att en TV förstör harmonin i rummet och vill bara kunna dra ner en duk vid de tillfällen jag vill se på någon film eller serie.


Du tycker att en tv förstör harmonin i rummet men hur snyggt tror du att det är med en projje hängande i taket?

#8

Postad 01 mars 2015 - 20:58

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Det är ju asläckert :)



#9

Postad 01 mars 2015 - 21:11

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Det är ju asläckert :)


Ja vi tycker ju det! Men en som inte ens gillar en tv i vardagsrummet kommer knappast gilla att hänga upp en projje i taket!

Redigerat av vinncent, 01 mars 2015 - 21:16.


#10

Postad 01 mars 2015 - 21:33

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Ts kanske ska invänta att bänkstående ultra-short projektorer vidareutvecklas och blir billigare? Philips har en liknande på marknaden men den är värdelös tekniskt.

http://images.gizmag...w_projector.jpg

I övrigt håller jag med de flesta andra, kravspecen går inte ihop med budgeten och allt pekar på att en skärm borde vara den bästa tekniska lösningen. Kanske det går att gömma skärmen i en snygg möbel när den inte används?

/r

#11

Postad 01 mars 2015 - 21:34

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Jag har min ena på hylla, den andra på ett äldre vitrinskåp. Så alla har ju inte projen i taket hehe ;)

Till TS så har jag hittat manuell duk från 63" och uppåt från kingpin hos hembiobutiken.se. Kvaliteten hos duken vet jag ej, men du var ju inte så kräsen skrev du ju själv. Mvh

Redigerat av film-fanatiker, 01 mars 2015 - 21:35.


#12

Postad 02 mars 2015 - 10:06

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Intressant inlägg som vanligt av dig Ringblixt. Jag undrar av ren nyfikenhet ifall du har någon siffra på hur mycket skärmen(tv:n) tappar i kontrastförhållande om vi säger att det finns 4fL ljus som landar på tv-skärmen ifall skärmen har 700:1 i kontrastförhållande.?

#13

Postad 02 mars 2015 - 11:03

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Intressant inlägg som vanligt av dig Ringblixt. Jag undrar av ren nyfikenhet ifall du har någon siffra på hur mycket skärmen(tv:n) tappar i kontrastförhållande om vi säger att det finns 4fL ljus som landar på tv-skärmen ifall skärmen har 700:1 i kontrastförhållande.?

 

 

Det beror helt och hållet på hur reflexen ser ut och hur reflexfiltret är utformat. Så det varierar från fall till fall både i fråga om situationen och skärmen.

 

Ifall ljuset är helt utspritt och sprider sig sekundärt från väggar kommer en blank skärm generellt att klara situationen bättre än en matt skärm. Den matta skärmen kommer alltid att reflektera en del av omgivningsljuset vilket går att mäta och ofta även se. Inomhusbelysning med sitt gulvarma ljus brukar ge en brunaktig svärta på skärmar med matt reflexfilter.

 

Ifall vi har 4 fL från en tydlig källa, säg ett fönster som speglar sig i skärmen gäller det omvända. Där kommer den blanka skärmen få en tydlig reflex och i den reflexen är det betydligt sämre kontrastförhållande medan det utanför reflexen i stort är detsamma. Men också det varierar enormt och med olika effekt, vissa filter plockar till exempel mer grönt och gult ljus vilket tar majoriteten av energin i dagsljus. Bättre dämpad reflex men filtret kastar därför också tillbaka mer lila eller purpur.

 

Överlag är blanka reflexfilter bättre, under förutsättningen att du kan placera TV:n på så sätt att du inte får reflexer vill säga. Och lyckas man inte med det så skulle jag säga att samma devis som för projektorer gäller även för TV: skaffa ett bättre rum! :)



#14

Postad 03 mars 2015 - 09:30

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar :)

#15

Postad 04 mars 2015 - 16:15

Unregistered125be5e6
  • Unregistered125be5e6
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Tack för alla svar och input, toppen! och tack Ringblixt för genomgången.

 

Det är inga problem att mörklägga rummet om jag måste, har bra persienner.

 

Jag tycker inte att en projektor i taket stör alls så mycket som en statisk tv som täcker upp en stor del av väggen.

 

Jag har hittat följande komponenter som Hi-Fi klubben rekommenderar, med dessa så kommer jag ner till 68":

 

Euroscreen Diplomat Manual DD1617-W 16:9 68" (150x84,5) Optoma HD26 Vogels PPC 1500

 

Någon som har erfarenhet av ovanstående projektor, och duk, eller något av märkerna?

 






Även taggad med Projektor, Duk, 1080p

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.