Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilket ljudsystem till lgh?

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
KEF LS60 Wireless (Golvhögtalare) 8 (0) 59 890:-
Marantz Cinema 70s (Surroundförstärkare) 1 7,5 (1) 8 928:-
1 relaterade trådar

#1

Postad 13 mars 2023 - 21:25

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Godkväll gott folk!

Vilken typ av ljudsystem skulle ni rekommendera när man bor i lgh? Kör med tv-ljud nu och detta är absolut ingen höjdare. Jag var lite sugen på en fin stereoförstärkare och ett par fina högtalare men tänker att grannarna kanske får spader och börjar skriva lappar osv..

Vad rekommenderar ni till mig och vad hade ni köpt eller vad kör ni själva med i er lgh?

#2

Postad 13 mars 2023 - 22:28

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 493 inlägg
  • 0

Det beror väl på hur lyhört det är och hur högt du spelar, men jag har en 5.1-anläggning (Anthem, Oppo, MK Sounds, REL) och drar på både med musik och film, och hittills har ingen klagat. Samma i förra lägenheten, med större högtalare (Audio Pro).

Prylarna finns i mitt galleri.



#3

Postad 14 mars 2023 - 12:32

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Finns mycket alternativ stativhögtalare och en hyfsad förstärkare funkar nog utmärkt i de flesta lägenheterna, kör själv med b&w 702 s2, hegel h390, Arendal 1723 1s sub, i en 2a, funkar nog inte alla lägenheter, har rätt bra isolerat och bra grannar så har inga problem att vräka på, men det är sånt som är svårt med just lägenhet vilket kan vara fruktansvärt frustrerande,

#4

Postad 14 mars 2023 - 16:07

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Tack för svaren, kanske får bli nya stativare eller golvare och en fin förstärkare, jag har sneglat åt en NAD m33, den har många roliga funktioner och fina betyg men vad jag har läst här av vissa är att Nad inte håller lika bra kvalite längre men dock så har jag inte läst något om att Nad M33 går sönder.

Jag har ett par klipsch rf82 som jag kanske kan använda tills vidare, tänkte köra på ett annat märke sen framöver, kanske B&W 😊

Stämmer det att nyproducerade lägenheter har bättre dämpning/isolering än äldre lägenheter?

#5

Postad 14 mars 2023 - 18:51

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Varför inte titta på något som Kef LSX II? Då slipper du förstärkaren....

#6

Postad 14 mars 2023 - 20:11

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Jag har aldrig haft en tanke på trådlösa högtalare som dessa med allt i ett, jag får åka till någon butik för lite provlyssning, tack för alla tips som dyker upp 😃👌🏻👍🏻

#7

Postad 15 mars 2023 - 10:17

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Har en Samsung HW-Q995B soundbar, det är ju inte helt optimalt så för musik eller film, jämfört med en bio-rigg eller hifi-rigg.

Men, den gör inte bort sig, räcker gott när man bor i lägenhet tycker jag. Sen är kalibreringen väldigt bra med, hur lätt som helst att genomföra.

Redigerat av Soulsound, 15 mars 2023 - 11:13.


#8

Postad 15 mars 2023 - 20:11

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Jag har snöat in mig på Nad nu ett tag och har varit sugen på M33:an men sen idag kom jag och tänka på T778:an, tror ni att det är en stor skillnad ljudmässigt i 2-kanals mellan dessa?

Jag kommer bara köra två kanaler men tänker om T778 nästan låter lika bra så sparar jag in endel pengar på att köpa den isf men om det är en magisk skillnad i ljud så kör jag på M33:an som min första plan var.

#9

Postad 16 mars 2023 - 06:53

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jag har snöat in mig på Nad nu ett tag och har varit sugen på M33:an men sen idag kom jag och tänka på T778:an, tror ni att det är en stor skillnad ljudmässigt i 2-kanals mellan dessa?

Jag kommer bara köra två kanaler men tänker om T778 nästan låter lika bra så sparar jag in endel pengar på att köpa den isf men om det är en magisk skillnad i ljud så kör jag på M33:an som min första plan var.


Du kan ju låna hem och testa, hifiklubben erbjuder ju hemlån,

#10

Postad 16 mars 2023 - 08:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Min tid på forum har lett till slutsatsen att inte gå på varken NAD (verkar ha usel kvalitet) eller B&W (alla dessa trådar om att de behöver extrema förstärkare för att låta bra).

Gissar att du har nära till hifiklubben eftersom just de är alternativ? :)

 

För de pengar du verkar ha brännandes när du nämner M33 så finns ju många alternativ. Kanske rent av aktiva av bättre sort?



#11

Postad 16 mars 2023 - 12:11

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Min tid på forum har lett till slutsatsen att inte gå på varken NAD (verkar ha usel kvalitet) eller B&W (alla dessa trådar om att de behöver extrema förstärkare för att låta bra).
Gissar att du har nära till hifiklubben eftersom just de är alternativ? :)

För de pengar du verkar ha brännandes när du nämner M33 så finns ju många alternativ. Kanske rent av aktiva av bättre sort?

Det är långt ifrån bara b&w som behöver bra förstärkare för att komma till sin rätt, men ja dom kräver effekt, speciellt en som klarar impedens under 4 Ohm, finns dock betydligt extremare fall som tex, magnepan lrs, tyvärr så är många hifi högtalare och även highend som kommer sätta höga krav på förstärkaren,

Gillar inte b&w subbar dock inte bra prestanda sett till priset, b&w db4s är dyrare än Arendal 1723 1s och tycker inte den är bättre på något.

Skulle själv satsa på någon annan förstärkare än nad m33 i den prisklassen, men det bästa man kan göra är att testa själv i hemma miljö för att se om man blir nöjd

Redigerat av Andreas3200, 16 mars 2023 - 12:17.


#12

Postad 16 mars 2023 - 12:55

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Om Nad nu har så dålig kvalite så blir jag lite rädd med tanke på hur mycket den kostar, vilken förstärkare skulle ni rekommendera istället? M33:an har annars allt som jag skulle vilja ha som internetradio, osv.. sen gillar jag designen med touchen osv.. ska bli kul att höra vad ni rekommenderar istället 😃

#13

Postad 16 mars 2023 - 13:01

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Om Nad nu har så dålig kvalite så blir jag lite rädd med tanke på hur mycket den kostar, vilken förstärkare skulle ni rekommendera istället? M33:an har annars allt som jag skulle vilja ha som internetradio, osv.. sen gillar jag designen med touchen osv.. ska bli kul att höra vad ni rekommenderar istället 😃


Säkert ingen fara med kvaliten på m33 många kör på den ändå och verkar nöjda, den är ju bra på så sätt att du har mycket funktioner, jag körde på Hegel h390 istället då jag inte behöver funktionerna på naden, men jag fick också h390 på 17k extra pris, för någon månad sedan, men i den här prisklassen handlar det mycket om smaksak också, så kör på vad du själv gillar och föredrar,

#14

Postad 16 mars 2023 - 16:28

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Jag sneglade lite åt michi x3 också men då får jag byta ut min tv-bänk för den är rätt så stor, och även atoll sda 300 men detta märke har jag aldrig hört talas om tidigare.

Om det nu blir M33:an vilket det lutar åt eventuellt så kommer jag köpa den när den kostar 50.000kr igen, frågan är när den återgår till sitt normala pris bara haha.

#15

Postad 17 mars 2023 - 05:19

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Då är ju Kef LS60 i liknande prisläge...

#16

Postad 17 mars 2023 - 07:22

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
Jag är nog dum men har typ av förstärkare o högtalare betydelse för hur man ev stör grannen? I min värld handlar det om volym. Hur högt man vrider volymkontrollen ? Möjligtvis valet av bas och hur man isolerar den från golvet o vilka frekvenser del spelar. Men även här är de ju volymen som grannen kan ha åsikt om.

#17

Postad 17 mars 2023 - 10:37

aeklund
  • aeklund
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Jag är nog dum men har typ av förstärkare o högtalare betydelse för hur man ev stör grannen? I min värld handlar det om volym. Hur högt man vrider volymkontrollen ? Möjligtvis valet av bas och hur man isolerar den från golvet o vilka frekvenser del spelar. Men även här är de ju volymen som grannen kan ha åsikt om.

Val av musik/film-genre som flödar i högtalarna kanske spelar in också? När det gäller hur "störd" grannen anser sig bli.  :D 
(Sorry....det är fredag...)



#18

Postad 17 mars 2023 - 10:49

aeklund
  • aeklund
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Inne på samma linje som nyborjare...

Jag hade letat/provlyssnat på olika lösningar för att hitta den kompromiss där man får "bäst ljud" (enligt sin egna personliga referens) utan att man behöver spela med hög ljudvolym.

Jag tycker det är svårt att ge något generellt råd eftersom min bild att vi alla har olika syn på vad som är "good enough".


 



#19

Postad 17 mars 2023 - 10:54

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

Jag har bott i lägenhet o blev enormt störd av musik även om det var musik jag gillade, jag ville lyssna när det passa mig o inte grannen :)

 

Hörlurar är ett alternativ som kan ge fantastisk bra ljud till tittare, även testat den varianten man har runt nacken , dvs helt öppna 



#20

Postad 17 mars 2023 - 11:31

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jag har bott i lägenhet o blev enormt störd av musik även om det var musik jag gillade, jag ville lyssna när det passa mig o inte grannen :)

Hörlurar är ett alternativ som kan ge fantastisk bra ljud till tittare, även testat den varianten man har runt nacken , dvs helt öppna


Hörlurar ger aldrig samma närvarokänsla som ett par högtalare tyvärr, tragiskt för oss som gillar hifi vi har inte alla den möjligheten på grund av gnällande grannar, sen är det klart att vissa gånger så är klagomålen rätt också när folk spelar högt sena kvällar, men att störa sig på småljud när det sker under en liten tid under dagen tycker jag är ganska löjligt, jag är glad iallafall att jag inte lider av de problemen i min lägenhet

#21

Postad 17 mars 2023 - 12:51

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 1

Lägenhet lämnade jag för 35 år sen o kommer inte att återgå innan det blir "hemmet"  lägenhet är ett kollektivt boende som innebär att man inte kan leva o göra som man vill , av förståeliga anledningar



#22

Postad 17 mars 2023 - 18:21

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Inne på samma linje som nyborjare...

Jag hade letat/provlyssnat på olika lösningar för att hitta den kompromiss där man får "bäst ljud" (enligt sin egna personliga referens) utan att man behöver spela med hög ljudvolym.

Jag tycker det är svårt att ge något generellt råd eftersom min bild att vi alla har olika syn på vad som är "good enough".



Jag hade också tyckt att det var svårt att ge råd angående detta men som du/ni säger så är det bästa att åka iväg att lyssna på prylarna, jag har bott i hus i flera år och nu lgh men kommer köpa en ny lgh sen framöver och då tänkte jag fråga grannarna i huset om det är lyhört eller ej, säger de att det är lyhört så är det bara att leta vidare. När jag bodde i huset så drog jag oftast på med musiken men får justera volymen endel nu när jag inte bor i hus beroende på vad jag köper för något kul sen.

#23

Postad 19 mars 2023 - 13:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jag sneglade lite åt michi x3 också men då får jag byta ut min tv-bänk för den är rätt så stor, och även atoll sda 300 men detta märke har jag aldrig hört talas om tidigare.

Om det nu blir M33:an vilket det lutar åt eventuellt så kommer jag köpa den när den kostar 50.000kr igen, frågan är när den återgår till sitt normala pris bara haha.

 

Michi X3 är riktigt bra. Nad M33 är också bra, och Master-serien har överlag bättre byggkvalitet än de billigare classic-modellerna.

 

Mätning på M33:

https://www.audiosci...r-review.17302/

 

Tänk dock på att högtalare och rum är mycket viktigare för ljudet.

 

I lägenhet är det kanske inte så välkommet med golvare och/eller subwoofer. Vilken prisklass hade du tänkt dig?



#24

Postad 19 mars 2023 - 13:33

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Ja båda dessa har fått fina betyg och folk verkar vara riktigt nöjda med dessa pjäser, ska försöka hitta en begagnad förstärkare. Jag tänker att golvare är nog bättre än stativare med sub i en lgh, man får justera ner basen lite bara och spela på normal volym. Förstärkare tex M33 eller liknande men högtalare har jag inte hunnit spana på så mycket än kanske runt 30-60k.

#25

Postad 19 mars 2023 - 14:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ett par tips på golvare att provlyssna. KEF R5, demo-ex här till bra pris. Svårt att få bättre ljud för pengarna:

https://www.hifiexpe...yhoCBMEQAvD_BwE

 

Revel F206 eller F208 är ett steg upp enligt mig, men dyrare med, och 208 är kanske lite stora till lägenhet.

https://www.hembiobu...NRoCJ_IQAvD_BwE

 

Perlisten har fått fina omdömen med. Har inte hunnit lyssna på de än.

https://www.hembiobu...-golvhogtalare/

 

KEF har en ny Meta-version av R-serien med. Klart dyrare än föregångaren dock.

 

edit: mätningar:

 

KEF:

https://www.erinsaud...peakers/kef_r5/

https://speakerdata2...a-data-kef.html

 

Revel:

https://www.stereoph...er-measurements

https://www.audiosci...r-review.13192/

 

Perlisten (större modellen i samma serie):

https://www.audiohol...-r7t/conclusion


Redigerat av Ageve, 19 mars 2023 - 14:36.


#26

Postad 19 mars 2023 - 14:29

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

En vanlig bas/ton-kontroll kommer inte sänka den djupaste basen under 50hz särskillt mycket. 

 

Jag hade kollat på stativhögtalare och en eller två små slutna subbar. 



#27

Postad 19 mars 2023 - 16:34

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
En annan tanke som jag har haft var att kanske bygga in två högtalare i tv-bänken med tygluckor utanpå men finns det en liten sub som spelar bra?

#28

Postad 19 mars 2023 - 17:30

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

En annan tanke som jag har haft var att kanske bygga in två högtalare i tv-bänken med tygluckor utanpå men finns det en liten sub som spelar bra?

 

Finns mängder med bra subbar, men för att slutresultatet ska bli bra till musik så krävs det fler funktioner ifrån förstärkaren än till film.

 

Testa glolvhögtalare först, kan ju bli minst lika bra. Beror ju på hur pass lyhört och hur stort rum du har.

Många golvare laddar rummmet med "mycket" lågbas, som är det som hörs mest hos grannen. 


Redigerat av TijY, 19 mars 2023 - 17:33.


#29

Postad 19 mars 2023 - 19:19

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Jag får hoppas på att nästa lgh inte är så lyhörd, i min lgh som jag bor i nu så hörs nästan allt. Hur hade du ställt in förstärkaren så att inte grannen störs så mycket av basen?

#30

Postad 27 mars 2023 - 18:01

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Såg att du redan fått rådet att kolla in KEF LS60 och dessa borde vara högt upp på listan för alla som vill få mycket för pengarna i ett kompakt format och på köpet en smidig hantering. De har ingen rumskalibrering men du kan justera basen i nivå och lagra olika inställningar i appen.
  



#31

Postad 28 mars 2023 - 07:12

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Såg att du redan fått rådet att kolla in KEF LS60 och dessa borde vara högt upp på listan för alla som vill få mycket för pengarna i ett kompakt format och på köpet en smidig hantering. De har ingen rumskalibrering men du kan justera basen i nivå och lagra olika inställningar i appen.
  

Hur är ljudet i dessa jämfört med Klipsch Forte lll som du också prisat högt?



#32

Postad 29 mars 2023 - 21:10

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Såg att du redan fått rådet att kolla in KEF LS60 och dessa borde vara högt upp på listan för alla som vill få mycket för pengarna i ett kompakt format och på köpet en smidig hantering. De har ingen rumskalibrering men du kan justera basen i nivå och lagra olika inställningar i appen.


Har du lyssnat på LS 60? Hur låter de?

#33

Postad 29 mars 2023 - 21:16

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Jag var iväg och lyssnade på Michi X3 och den spelade galet fint och bra måste jag säga.

Får ta och lyssna på Nad M33 också sen i nästa vecka.

Har en liten fundering, ni som har en grym stereoanläggning, har ni någonsin saknat surroundljudet när ni kollar på film? Själv så lyssnar jag på musik 50% och resten till film och serier.

Redigerat av Nightrider-xXx, 29 mars 2023 - 21:33.


#34

Postad 30 mars 2023 - 11:21

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jag var iväg och lyssnade på Michi X3 och den spelade galet fint och bra måste jag säga.

Får ta och lyssna på Nad M33 också sen i nästa vecka.

Har en liten fundering, ni som har en grym stereoanläggning, har ni någonsin saknat surroundljudet när ni kollar på film? Själv så lyssnar jag på musik 50% och resten till film och serier.

Jag saknar inte det, föredrar att ha anläggningen anpassat till hifi, därför lägger jag alla pengar på 2 kanal, en högtalare som är värd att kolla in är Arendal 1723 tower och tower s verkar ha bättre prestanda än mycket i prisklassen, kan vara lite för att de säljer direkt till kunden så de kan hålla lägre priser, nackdelen är att man inte kan lyssna på dom innan köp, men du har gratis frakt och du får pengarna tillbaka om du inte är nöjd, 60 dagar öppet köp som mer än tillräckligt tid för att avgöra om man gillar det, ska prova 1723 tower s lite längre fram, de är thx ultra så spelar högre med lägre dist än många i prisklassen, men ska vara bra på låga volymer också,

Arendal har nog den absolut bästa servicen man kan få av ett företag jag någonsin sett, och inte nog med det dom lämnar 10 års garanti på deras högtalare, subbarna får även 5 år på förstärkaren, vilket många andra bara lämnar 1 år eller Max 2 år på, det tyder på hög kvalitet i deras produkter om de vågar lämna så bra garanti,

Redigerat av Andreas3200, 30 mars 2023 - 11:24.


#35

Postad 30 mars 2023 - 16:54

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Jag saknar inte det, föredrar att ha anläggningen anpassat till hifi, därför lägger jag alla pengar på 2 kanal, en högtalare som är värd att kolla in är Arendal 1723 tower och tower s verkar ha bättre prestanda än mycket i prisklassen, kan vara lite för att de säljer direkt till kunden så de kan hålla lägre priser, nackdelen är att man inte kan lyssna på dom innan köp, men du har gratis frakt och du får pengarna tillbaka om du inte är nöjd, 60 dagar öppet köp som mer än tillräckligt tid för att avgöra om man gillar det, ska prova 1723 tower s lite längre fram, de är thx ultra så spelar högre med lägre dist än många i prisklassen, men ska vara bra på låga volymer också,

Arendal har nog den absolut bästa servicen man kan få av ett företag jag någonsin sett, och inte nog med det dom lämnar 10 års garanti på deras högtalare, subbarna får även 5 år på förstärkaren, vilket många andra bara lämnar 1 år eller Max 2 år på, det tyder på hög kvalitet i deras produkter om de vågar lämna så bra garanti,

Håller med om Arendal. Mycket för pengarna! Om TS är orolig för att störa lägenhetsgrannarna rekommenderas även 1961-serien. Har själv de små bokhyllehögtalarna som låter kanon. Kan tänka mig att golvarna räcker långt i lägenheten.



#36

Postad 30 mars 2023 - 17:31

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Jag saknar inte det, föredrar att ha anläggningen anpassat till hifi, därför lägger jag alla pengar på 2 kanal, en högtalare som är värd att kolla in är Arendal 1723 tower och tower s verkar ha bättre prestanda än mycket i prisklassen, kan vara lite för att de säljer direkt till kunden så de kan hålla lägre priser, nackdelen är att man inte kan lyssna på dom innan köp, men du har gratis frakt och du får pengarna tillbaka om du inte är nöjd, 60 dagar öppet köp som mer än tillräckligt tid för att avgöra om man gillar det, ska prova 1723 tower s lite längre fram, de är thx ultra så spelar högre med lägre dist än många i prisklassen, men ska vara bra på låga volymer också,

Arendal har nog den absolut bästa servicen man kan få av ett företag jag någonsin sett, och inte nog med det dom lämnar 10 års garanti på deras högtalare, subbarna får även 5 år på förstärkaren, vilket många andra bara lämnar 1 år eller Max 2 år på, det tyder på hög kvalitet i deras produkter om de vågar lämna så bra garanti,


Arendal har jag spanat in tidigare och de ser roliga ut, men har du själv lyssnat på dessa? Om du nu har det hur upplevde du ljudet från dessa?

#37

Postad 31 mars 2023 - 05:06

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Det finns bra (och tycker jag, trovärdiga) recensioner av Arendals högtalare på Audioholics hemsida.

 

 

Arendal Sound 1723 Tower S THX Speaker Review

https://www.audiohol...ws/arendal-1723

 

Arendal Sound 1723 Monitor THX Loudspeaker Review

https://www.audiohol...ws/arendal-1723

 

Arendal Sound 1723 1S & 1V Powered Subwoofers Review

https://www.audiohol...ndal-1723-1s-1v

 

Arendal 1723 Subwoofer 2V Review

https://www.audiohol...ws/arendal-1723

 

Arendal Sound 1961 Tower Speaker Review

https://www.audiohol...ws/arendal-1961

 

Arendal Sound 1961 1S and 1V Subwoofers Review

https://www.audiohol...ndal-1961-1s-1v



#38

Postad 31 mars 2023 - 08:20

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Arendal har jag spanat in tidigare och de ser roliga ut, men har du själv lyssnat på dessa? Om du nu har det hur upplevde du ljudet från dessa?


Äger inte deras högtalare för tillfället, har subben 1723 1s herregud vilken otrolig sub, det som imponerande mest var inte kraften dock, och ja den är en beast, det som verkligen imponerande mig var hur otrolig bra den är för musik, otroligt tight, ren och väldigt kontrollerad, vilket jag knappast förväntade mig med 14 tummare

#39

Postad 31 mars 2023 - 18:50

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Tack för all info, jag hittade en förstärkare som heter HiFi Rose RS520, vet ni om detta är något att ha? Eller är Nad eller Michi bättre?

#40

Postad 01 april 2023 - 18:31

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Tack för all info, jag hittade en förstärkare som heter HiFi Rose RS520, vet ni om detta är något att ha? Eller är Nad eller Michi bättre?

Köpte denna efter butikens rekommendationer men den är alldeles för buggig. Det finns potential men även hårdvaran dras med stora problem.

Undvik den förstärkaren.

Redigerat av tomasgbg, 01 april 2023 - 18:32.


#41

Postad 01 april 2023 - 18:43

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Köpte denna efter butikens rekommendationer men den är alldeles för buggig. Det finns potential men även hårdvaran dras med stora problem.

Undvik den förstärkaren.


Tack för varningen, jag var nästan sugen på att knappa hem den ikväll men då undviker jag denna. Synd att de flesta moderna maskiner har problem men det är väl så när det kommer till nya funktioner.

#42

Postad 01 april 2023 - 21:06

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Äger inte deras högtalare för tillfället, har subben 1723 1s herregud vilken otrolig sub, det som imponerande mest var inte kraften dock, och ja den är en beast, det som verkligen imponerande mig var hur otrolig bra den är för musik, otroligt tight, ren och väldigt kontrollerad, vilket jag knappast förväntade mig med 14 tummare


Köper jag hus igen så blir det garanterat deras sub, den ser ut att spela bra, den är väldigt lik en annan sub med ett annat märke m&k tror jag de heter och den snubben spelade väldigt bra när jag lyssnade på den för några år sedan. Men angående deras golvare, är deras diskanter ”skrikare”? Jag vill inte ha golvare som är vassa i tonen som gör ont i öronen 👂

#43

Postad 02 april 2023 - 00:16

nyprilla
  • nyprilla
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0



Vill du inte störa grannarna kan du överväga att investera i en bra soundbar som är utformad för att fungera bra med TV-ljud. Soundbars kan vara enkla att installera och använda och ger ofta ett bättre ljud än TV-högtalare.


Redigerat av nyprilla, 02 april 2023 - 00:17.


#44

Postad 02 april 2023 - 00:37

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0




Vill du inte störa grannarna kan du överväga att investera i en bra soundbar som är utformad för att fungera bra med TV-ljud. Soundbars kan vara enkla att installera och använda och ger ofta ett bättre ljud än TV-högtalare.

Jag kommer köra på golvare med en bra stärkare, jag har haft soundbar tidigare men det var inget för mig kände jag, jag kommer köra på normal volym med mitt stereopaket. Om det blir golvare eller stativare vill jag låta vara osagt än så länge. Ps. Påtal om soundbar, finns det ens någon soundbar som är i klass med ett bra stereopaket? Tänker att en soundbar inte spelar lika bra som ett bra stereopaket på låg volym?

Redigerat av Nightrider-xXx, 02 april 2023 - 00:57.


#45

Postad 02 april 2023 - 12:39

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Jag kommer köra på golvare med en bra stärkare, jag har haft soundbar tidigare men det var inget för mig kände jag, jag kommer köra på normal volym med mitt stereopaket. Om det blir golvare eller stativare vill jag låta vara osagt än så länge. Ps. Påtal om soundbar, finns det ens någon soundbar som är i klass med ett bra stereopaket? Tänker att en soundbar inte spelar lika bra som ett bra stereopaket på låg volym?

Kolla HT-A9 som är en bra kompromiss isåfall, bättre än soundbar!



#46

Postad 06 april 2023 - 21:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Hur är ljudet i dessa jämfört med Klipsch Forte lll som du också prisat högt?

 

Den var inte lätt, det finns ju inte så många gemensamma nämnare annat än att de båda spelar stort i förhållande till annat i samma prisklass.

Det man skall vara medveten är att trots att Forte 3 kostade 20ksek mindre än LS60 så krävs separat utrustning av hyfsad kvalité vilket gör Forte 3 systemet dyrare. Skulle man istället välja efterföljaren Forte 4 så kostar de precis lika mycket som LS60. LS60 är inte en högtalare utan ett komplett ljudsystem som inte kräver något annat än en internetuppkoppling så vid den jämförelsen blir prisskillnaderna ännu större.

Då jag inte hört LS60 hemma hos mig själv vilket jag gjort med mina Klipsch så kan ju rummet ha en väldigt avgörande inverkan på det som fastnat i ljudminnet. Dock så är jag ägare till ett par LS50 Wireless 2 och LS60 är då inte bara enligt mig utan många andra lite bättre på allt och har framför allt mindre behov av stöd från sub. Släktskapet med Blade är tydligare på LS60. Självklart låter Blade bättre om de paras med rätt kringutrustning, konstigt vore ju annat då vi snackar system för minst 5ggr pengarna. Men bara det faktum att de påminner om varandra gör att LS60 är prisvärda. Betydligt mindre format men det kompenseras till stor del av mycket inbyggd effekt och DSP. Detta gör att de trots sitt kompakta format presterar på en nivå som tidigare inte varit möjligt. En liten låda och begränsad elementyta betyder vanligen ett anorektisk ljud, ljudspridningen kan vara bra men det finns liksom ingen tyngd/dynamik, men KEF visar med all tydlighet att så inte är fallet längre. Gemensamt för både LS50 W2 & LS 60 är att båda kan spela högt och rent långt över förväntan från högtalare i respektive storlek. I min bok spelar både LS50 och LS60 mycket detaljerat utan att låta hårt eller ansträngt. De har över genomsnittet förmågan att försvinna ur ljudbilden och har en bra ljudbild där främsta egenskapen är deras förmåga att sprida ljudet, det gör att man inte måste sitta direkt i sweet spot för att få ett bra stereoperspektiv. Annars skulle jag säga att de är klassiska hifi-högtalare för allt ifrån audiofiler till gemene man. Funkar på all musik.  Vad gäller Klipsch Forte 3 och LS50 så alterneras dessa friskt här hemma då jag gillar båda.
Jag kan få dem att prestera relativt lika avseende volym då jag kompenserar mer i botten på mina LS50 med subben (LFE) som justeras i KEF-appen. Klipsch klarar sig bra utan sub men här brukar jag köra Klipsch helt odelade och låter REL gå in där Forte 3 droppar av. 

Forte 3 har betydligt mycket mer elementyta och hornelement så det är väldigt lättdrivna. Detta resulterar i att förstärkaren knappt jobbar på tomgång även vid riktigt höga nivåer vilket medför låg distorsion och en mer dynamisk återgivning. De låter öppet och ljudet släpper väldigt fint även vid låga ljudvolymer.
Här tycker jag att det finns en fördel för Forte, det låter lite mer lätt och ledigt, men det gäller också vid jämförelse med nästan allt annat jag lyssnat på så ingen direkt svaghet hos KEF. Möjligen är Forte inte helt neutrala men vansinnigt trevliga att lyssna på så det är inget som stör mig, jag kan egentligen inte peka på vad de inte gör helt neutralt/naturligt då de låter väldigt live (autentiskt) och det är särskilt så vid lite högre volym. "artisterna och instrumenten presenteras i sin rätta storlek så att säga". Det gäller då särskilt när man spelar konserter och liveinspelningar, har bara hört stora JBL Synthesis göra detta likvärdigt. I mitt rum upplever jag att Forte 3 kräver att man sitter nära sweet spot vilket jag ser som ett litet men ändå ett problem. Jag skulle behöva ha lite mer distans mellan lyssningspositionen och högtalarna. Här tror jag att LS60 skulle kunna vara lösningen. Vem vet möjligen är LS60 den perfekta kompromissen i alla fall i mitt rum. Storleken, ljudet och användarvänligheten gör LS60 till mitt huvudalternativ just nu om jag framöver skall gå från att ha två uppsättningar till endast en.
 



#47

Postad 06 april 2023 - 21:45

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Kolla HT-A9 som är en bra kompromiss isåfall, bättre än soundbar!


Vet du om det finns ett ännu finare paket än detta? Detta paket har fått fina betyg såg jag, och tack för tipset! Kanske är det så att det bara är Sony som har denna lösning?

Måste man använda sig av Sonys egna sub eller kan jag köra med min rel sub trådlös till detta?

#48

Postad 06 april 2023 - 23:03

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Den var inte lätt, det finns ju inte så många gemensamma nämnare annat än att de båda spelar stort i förhållande till annat i samma prisklass.
Det man skall vara medveten är att trots att Forte 3 kostade 20ksek mindre än LS60 så krävs separat utrustning av hyfsad kvalité vilket gör Forte 3 systemet dyrare. Skulle man istället välja efterföljaren Forte 4 så kostar de precis lika mycket som LS60. LS60 är inte en högtalare utan ett komplett ljudsystem som inte kräver något annat än en internetuppkoppling så vid den jämförelsen blir prisskillnaderna ännu större.
Då jag inte hört LS60 hemma hos mig själv vilket jag gjort med mina Klipsch så kan ju rummet ha en väldigt avgörande inverkan på det som fastnat i ljudminnet. Dock så är jag ägare till ett par LS50 Wireless 2 och LS60 är då inte bara enligt mig utan många andra lite bättre på allt och har framför allt mindre behov av stöd från sub. Släktskapet med Blade är tydligare på LS60. Självklart låter Blade bättre om de paras med rätt kringutrustning, konstigt vore ju annat då vi snackar system för minst 5ggr pengarna. Men bara det faktum att de påminner om varandra gör att LS60 är prisvärda. Betydligt mindre format men det kompenseras till stor del av mycket inbyggd effekt och DSP. Detta gör att de trots sitt kompakta format presterar på en nivå som tidigare inte varit möjligt. En liten låda och begränsad elementyta betyder vanligen ett anorektisk ljud, ljudspridningen kan vara bra men det finns liksom ingen tyngd/dynamik, men KEF visar med all tydlighet att så inte är fallet längre. Gemensamt för både LS50 W2 & LS 60 är att båda kan spela högt och rent långt över förväntan från högtalare i respektive storlek. I min bok spelar både LS50 och LS60 mycket detaljerat utan att låta hårt eller ansträngt. De har över genomsnittet förmågan att försvinna ur ljudbilden och har en bra ljudbild där främsta egenskapen är deras förmåga att sprida ljudet, det gör att man inte måste sitta direkt i sweet spot för att få ett bra stereoperspektiv. Annars skulle jag säga att de är klassiska hifi-högtalare för allt ifrån audiofiler till gemene man. Funkar på all musik. Vad gäller Klipsch Forte 3 och LS50 så alterneras dessa friskt här hemma då jag gillar båda.
Jag kan få dem att prestera relativt lika avseende volym då jag kompenserar mer i botten på mina LS50 med subben (LFE) som justeras i KEF-appen. Klipsch klarar sig bra utan sub men här brukar jag köra Klipsch helt odelade och låter REL gå in där Forte 3 droppar av.
Forte 3 har betydligt mycket mer elementyta och hornelement så det är väldigt lättdrivna. Detta resulterar i att förstärkaren knappt jobbar på tomgång även vid riktigt höga nivåer vilket medför låg distorsion och en mer dynamisk återgivning. De låter öppet och ljudet släpper väldigt fint även vid låga ljudvolymer.
Här tycker jag att det finns en fördel för Forte, det låter lite mer lätt och ledigt, men det gäller också vid jämförelse med nästan allt annat jag lyssnat på så ingen direkt svaghet hos KEF. Möjligen är Forte inte helt neutrala men vansinnigt trevliga att lyssna på så det är inget som stör mig, jag kan egentligen inte peka på vad de inte gör helt neutralt/naturligt då de låter väldigt live (autentiskt) och det är särskilt så vid lite högre volym. "artisterna och instrumenten presenteras i sin rätta storlek så att säga". Det gäller då särskilt när man spelar konserter och liveinspelningar, har bara hört stora JBL Synthesis göra detta likvärdigt. I mitt rum upplever jag att Forte 3 kräver att man sitter nära sweet spot vilket jag ser som ett litet men ändå ett problem. Jag skulle behöva ha lite mer distans mellan lyssningspositionen och högtalarna. Här tror jag att LS60 skulle kunna vara lösningen. Vem vet möjligen är LS60 den perfekta kompromissen i alla fall i mitt rum. Storleken, ljudet och användarvänligheten gör LS60 till mitt huvudalternativ just nu om jag framöver skall gå från att ha två uppsättningar till endast en.

Ej hört Forte.
Hört Palladium en gång i tiden med Audio Resarch och RP och tyckte det var hemskt ljus diskant. Är dina Forte också så?

Jag är nog för opartisk annars. Är så van mid mina KEF R100 och varit och hört på annat och lik väl kommit hem och insett att KEF låter bättre. Vet ej. Det är att KEF låter precis som det är tänkt med sådan helhet.
Hört Blade2 och Moun och de är som du nämner på en helt annan nivå. Som sagt ej hört de nya modellerna. Var gång är jag upptagen när det finns möjlighet till ordentlig demo visning.
Jag försökt hitta nya högtalare. Ingen faller direkt i min smak. Egentligen önskar jag KEF kunde få tummen ur och ta fram en R1 då hadde jag ej tvekat. Tycker R3 är för dyr plus att jag spelar mest på normal nivå.
Som sagt försöker behålla det jag har så länge det går tills hjärnan och ögonen suktar efter nytt.

Ej hört Forte.
Hört Palladium en gång i tiden med Audio Resarch och RP och tyckte det var hemskt ljus diskant. Är dina Forte också så?

Jag är nog för opartisk annars. Är så van mid mina KEF R100 och varit och hört på annat och lik väl kommit hem och insett att KEF låter bättre. Vet ej. Det är att KEF låter precis som det är tänkt med sådan helhet.
Hört Blade2 och Moun och de är som du nämner på en helt annan nivå. Som sagt ej hört de nya modellerna. Var gång är jag upptagen när det finns möjlighet till ordentlig demo visning.
Jag har försökt hitta nya högtalare. Ingen faller direkt i min smak. Egentligen önskar jag KEF kunde få tummen ur och ta fram en R1 då hadde jag ej tvekat. Tycker R3 är för dyr plus att jag spelar mest på normal nivå.
Som sagt försöker behålla det jag har så länge det går tills hjärnan och ögonen suktar efter nytt.


Redigerat av Buddaz12, 06 april 2023 - 23:02.


#49

Postad 07 april 2023 - 10:33

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Buddaz12:

Innan jag hörde Forte 3 på en mässa för några år sedan så hade jag ungefär samma syn som dig på Klipsch. Lite för mycket energi i toppen för att bjuda in till längre lyssningsstunder.

Jag har hört en hel del av de äldre modellerna från 90-talet och sedan deras billigare serier de senaste årtiondena främst för att de innan det blev inne igen med retrostuket så var det ingen som sålde deras Heritage modeller (Herresy, Forte, Cornwall mfl.). Skall väl inte säga något generellt om Heritage serien då jag inte hört alla i senaste utgåvorna, men Forte har ett riktigt behagligt övre register stor skillnad mot billiga RP även i senare utgåvor.
Där finns inget som gnager och tröttar men de är fortfarande en detaljerad, dynamisk och "luftig" återgivning.

Även om du uppenbarligen inte tycker att de är högtalare i din prisklass så kan du ju alltid lyssna för att bilda dig en uppfattning. Heritage är ganska långt ifrån RP-serien även om de råkar komma från samma tillverkare.



#50

Postad 07 april 2023 - 11:52

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

@Buddaz12:

Innan jag hörde Forte 3 på en mässa för några år sedan så hade jag ungefär samma syn som dig på Klipsch. Lite för mycket energi i toppen för att bjuda in till längre lyssningsstunder.

Jag har hört en hel del av de äldre modellerna från 90-talet och sedan deras billigare serier de senaste årtiondena främst för att de innan det blev inne igen med retrostuket så var det ingen som sålde deras Heritage modeller (Herresy, Forte, Cornwall mfl.). Skall väl inte säga något generellt om Heritage serien då jag inte hört alla i senaste utgåvorna, men Forte har ett riktigt behagligt övre register stor skillnad mot billiga RP även i senare utgåvor.
Där finns inget som gnager och tröttar men de är fortfarande en detaljerad, dynamisk och "luftig" återgivning.

Även om du uppenbarligen inte tycker att de är högtalare i din prisklass så kan du ju alltid lyssna för att bilda dig en uppfattning. Heritage är ganska långt ifrån RP-serien även om de råkar komma från samma tillverkare.

Ok. Tack för svaret. Är lite inne på den senaste passiva LS50. Tror nog jag förblir med KEF ändå kul att försöka lyssna in sig på annat. På sistonde analyserar jag inte så mycket utan det blir mest lyssna på bra musik via Qobuz.

Redigerat av Buddaz12, 07 april 2023 - 11:58.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.