Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

super 8 projektor

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 mars 2020 - 21:46

Sanoj1
  • Sanoj1
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

hej.

har en gammal projektor med ljud,högtalare.

undrar om de finns nån med ljudutgång.

hittar ingen på min.

tänkte lägga över på en usb sticka.

men spela in ljudet separat,för att sedan lägga på o synka



#2

Postad 09 mars 2020 - 23:19

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Du kan öppna projektorn och leta reda på volym kontrollen. När du hittat den kan du löda fast två sladdar. Mittenuttaget borde gå till slutsteget. En kommer från försteget och den andra är nollan. Testa att löda fast en kabel på mittenuttaget och den andra sladden. Om du vrider volymratten mot svagare ljud kommer löparen att gå mot den kontakten som är nollan. Sedan är det bara att koppla in sladden till en dator som har ljudingång eller till en extern förstärkare. 

Annars tror jag att det blir bättre ljud och bild om du lämnar in filmerna till ett företag som kan kopiera över filmerna till DVD skivor. Problemet med 8 mm projektorer är att objektivet är av ganska dålig klass och ofta är det plast i linserna.

Har själv byggt om min 8 mm, 16 mm och 35 mm projektor som jag utrustat med nya förstärkare för både optiskt och magnetiskt ljud. Till min 16 och 35 mm projektor har jag fått tag i bra optik från ISCO. 8 mm projektorn kommer jag att förse med optik från ett mikroskop så här blir det Zeiss Ikon optik. Kommer ev att bygga om en 70 mm maskin om jag kan få tag i några rullar film  med magnetiskt ljud. 



#3

Postad 10 mars 2020 - 08:26

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Samsara: Hur blir magnet på 35mm för dig (om du har några sådana kopior dvs)? Vad är det för projektor du har byggt om?



#4

Postad 10 mars 2020 - 19:57

Sanoj1
  • Sanoj1
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

har kollat på o lämna in. men dom tar ju hutlöst betalt. 70kr/min



#5

Postad 11 mars 2020 - 12:01

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Beror ju helt och hållet på vilken kvalité företaget erbjuder. Nu är visserligen 8mm bara ett konsumentformat men vill man ha en acceptabel nivå ligger de simplaste modellerna runt 100 000 kr, och först vid en kvarts miljon börjar man närma sig bra kvalité. Sedan finns det inget egentligt tak efter det. En projektor eller klippbord som byggts om är en väsentligt mycket sämre lösning än en gedigen tele/datacine.

 

Vad man som konsument sedan har för krav är en helt annan sak, men man får vad man betalar för... :)



#6

Postad 11 mars 2020 - 15:45

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Jag har fått en Kinoton projektor men är sugen på att tacka ja till en kinoton maskin som klarar av att köra 70 mm film med magnetljud. Har även en transportabel Italiensk Mikrocine maskin .Funderar på att bygga om all maskiner med en egenkonstruerad förstärkare och UHB lampor från en videoprojektor

Magnet ljudet på 35 mm blir imponerande eftersom ljudet inte är inspelad men någon dynamikbegränsning. 

Dessvärre har jag inte så många filmer med magnetljud. På nyare filmer ligger ljudspåret på filmen eller så har man ljudet inspelat på DVD skiva som har bättre ljudkvalite än vanliga dvd filmer eftersom ljudet inte är komprimerad. Nyare 70 mm filmer har alltid ljudet inspelad på dvd skivor. De flesta filmerna kommer från Svea film och mindre filmbolag. Har inte kollat igenom samlingen. men killen som köpte fritidshuset vill att jag kommer ut och tömmer förrådet som tydligen ska innehålla ett hundratal filmer

 

Håller med om att det är omöjligt att filma av en projicerad film med en filmkamera. Även om bilden på duken ser bra ut blir hörnen på bilden mycket mörkare. Har även testat att plocka ut objektivet på projektorn och riktat in teleobjektivet med makrotillsats så jag kan filma av filmbanan i projektorn. Det gav bästa resultatet men det kräver att du har en bra videokamera. Filminstitutet fotograferar av filmen bild för bild som sedan laddas ner i datorn och behandlas bild för bild. Lite tålamodskrävande om man har en repa i bilden och måste klippa och klippa in delar från någon av de närmaste bilderna. 



#7

Postad 11 mars 2020 - 16:14

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ytterligare ett problem med att använda en projektor som visningskälla för filmscanning är slutaren, vilken ställer till omfattande problem med att få ett jämnt ljusflöde mellan bildrutorna.

 

Alla visningskopior på 35mm har väl optiskt ljud, åtminstone? Och jag hade för mig att DTS-ljud som synkas för visningskopia alltid låg på CD.

 

Om man ska vara noga så har SFI en Scanity, vilken inte använder en traditionell optisk lösning likt Cintel eller Scanstation utan fångar ljusflödet linje för linje med CCD-sensor på samma sätt som en flatbäddsskanner. Sedan är filmrestaurering förstås ett mycket tidskrävande arbete. Har själv suttit många timmar i Phoenix och just större repborttagning är rätt svårt att få till bra, ffa om det ligger på emulsionssidan. Det är kul när man till sist lyckas få bukt på svårskadade filmer oavsett.



#8

Postad 17 mars 2020 - 19:07

Sanoj1
  • Sanoj1
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
I dag när jag skulle köra ista den händer ingenting.
En grön lampa lyser, men den driver inte.
Nån som har tipps på vad som kan va fel



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.