Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

1073 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 februari 2021 - 20:59

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 691 inlägg
  • 0

Tycker nog allt det är sunt att vara skeptisk mot AstraZenecas vaccin. Allt pekar på att det har sämre effekt än alternativen, och kanske ingen effekt alls mot den sydafrikanska mutationen.

Mot övriga varianter har siffran 60% jämförts med 90-95% för Pfizer och Moderna.

Lägg därtill att tillverkaren inte rekommenderar det alls till personer över 55 år pga osäker data (sämre effekt i studier).

Man räknar väl med att de som trots vaccinering smittas, inte för vidare smittan lika enkelt, och under lika lång tid, men det lär bli svårt att få fram säker data på det, med tanke på att andra, effektivare alternativ används samtidigt, dessutom i de åldersgrupper där de gör mycket större nytta.

Jag hörde idag på CNN att Sydafrika stoppat vaccineringen med AstraZenecas vaccin, effekten är för dålig. Det är väl inte omöjligt att det stoppas på fler platser om den Sydafrikanska mutationen börjar få större spridning.

Jag misstänker att de flesta inte kommer att få välja vilket vaccin man vill ta. Det blir nog snarare en fråga om man skall vaccinera sig eller inte. Sedan har jag hört att eftersom vaccinen är framtagna baserat på genetisk teknik så kan dom modifieras, m a o forskarna kanske redan justerar vaccinet mht mutationer. Sedan kan man säga som Anthony Fauci, "virus kan inte mutera om dom inte kan replikera".

Dödstal är en tråkig sak att se, en annan tråkig statistik är personer som legat på IVA, https://www.icuregsw...k-intensivvard/.

Men IVA visar en helt annan spridning i åldrar är dödstalen. Det finns ingen "riskfri" ålder.

Postad 08 februari 2021 - 21:21

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

• 8 811 inlägg
  • 0

EU har blivit lovad en hel del av pfizers iaf. Även modernas lär väl bli poppis https://www.expresse...er-vaccindoser/

Postad 08 februari 2021 - 23:06

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 542 inlägg
  • 0

Dödstal är en tråkig sak att se, en annan tråkig statistik är personer som legat på IVA, https://www.icuregsw...k-intensivvard/.

Men IVA visar en helt annan spridning i åldrar är dödstalen. Det finns ingen "riskfri" ålder.

Det där är en viktig poäng som ofta glöms bort. Det handlar inte bara om dödstal utan också om risken att bli allvarligt sjuk och vilka eventuella komplikationer som kommer därefter. Det sistnämnda har jag tyvärr fått erfara då min fru blev magsjuk, vilket ledde till en kronisk sjukdom, vilket i sin tur ledde till en autoimmun sjukdom. Den sistnämnda var riktigt otäck. Det blev 15 år av sjukhusvistelser, IVA, behandlingar osv. Nu får hon en behandling som fungerar och håller sjukdomen under kontroll, men hon måste vara väldigt försiktig med sjukdomar. Hon var en fullt frisk 23-åring när det här började. Tror vi kommer få se allt fler liknande historier efter Covid-19. Jag har minst en vän som fortfarande har besvär sen han blev sjuk i första vågen.

Kommer vi ta vaccinet? Självklart, för mig är det ingen svår fråga. Riskerna associerade med viruset är långt mycket större än med vaccinet/n.

Postad 08 februari 2021 - 23:10

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 542 inlägg
  • 0

Det jag vantrivs mest med är ensamheten - jag saknar kollegorna helt enkelt och det är INTE samma sak att sitta och snacka skit via Teams, som att ta en kaffe i fabriken med kollegorna.

Jag förstår. Jag har fördelen att ha både fru och barn hemma så det blir aldrig ensamt. Fan har knappt en lugn sekund. Sen sitter jag och spelar spel online med polarna påkvällarna, så jag får lite annat socialt umgänge där. Det jag saknar är min familj, mina föräldrar, brorsan, mina brorsöner osv. Det har blivit väldigt knapert med besök på den fronten. 

Postad 09 februari 2021 - 07:56

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4 134 inlägg
  • 1

Jag förstår. Jag har fördelen att ha både fru och barn hemma så det blir aldrig ensamt. Fan har knappt en lugn sekund. Sen sitter jag och spelar spel online med polarna påkvällarna, så jag får lite annat socialt umgänge där. Det jag saknar är min familj, mina föräldrar, brorsan, mina brorsöner osv. Det har blivit väldigt knapert med besök på den fronten. 

Har också börjat ta tag i onlinespel på kvällarna, men det sker alldeles för sällan :) 
Sen är det som det är - man får ju acceptera situationen och vissa dagar (som igår) är ren öken medan idag känns det bra. Solen skiner, katten ligger framför mig på fönsterblecket och jag har mycket att göra på jobbet. Vissa dagar har jag mindre att göra och det är då man hamnar i nån konstig ond spiral när allt känns trist. 

Frugan jobbar och barnen är i skolan hela dagarna, höjdpunkten är alltid när dottern kommer hem vid 15-tiden när man äntligen får nån att prata med! 

Så jag fortsätter att bita ihop och tuta och köra, egentligen är det ju världens lyxproblem när man tänker efter. 

Postad 09 februari 2021 - 09:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 841 inlägg
  • 0

Dödstal är en tråkig sak att se, en annan tråkig statistik är personer som legat på IVA, https://www.icuregsw...k-intensivvard/.

Ja, fast 82% av alla på IVA var trots allt 50+.

AstraZenecas vaccin rekommenderas inte över 55 år.

När det finns bättre alternativ så känns det lite märkligt att det godkändes.

Redigerat av Ageve, 09 februari 2021 - 09:42.

Postad 09 februari 2021 - 09:58

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 691 inlägg
  • 0

Ja, fast 82% av alla på IVA var trots allt 50+.

AstraZenecas vaccin rekommenderas inte över 55 år.

När det finns bättre alternativ så känns det lite märkligt att det godkändes.

Jag har inte räknat så noga på det men medianåldern är 63 år, d v s hälften av dom som legat på IVA är yngre. Men vi behöver kanske inte fastna i det. Alla är i riskgrupp, om inte annat så för att sprida smitta  :) .

Med tanke på att det finns många i befolkningen under 55 år och Astras vaccin inte kräver extrem kyla tycker jag inte det är alls konstigt att det godkändes. Kravspecen tag man fram ganska tidigt, om jag inte missförstått det hela.

Postad 10 februari 2021 - 11:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 927 inlägg
  • 0

Vaccineringstakten är långsam i Sverige. Har vi otur eller är vi inte bättre än så här?

Postad 10 februari 2021 - 12:13

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 809 inlägg
  • 0
Smittotalen/smittotakten ökar på flera håll, hjälper inte ytterligare restriktioner?

Munskydd och avlivningen av restaurangbranschen verkar inte bita, kan ju hoppas att man kan ta en öl och en bit mat igen snart.

Postad 10 februari 2021 - 12:22

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 691 inlägg
  • 0

Vaccineringstakten är långsam i Sverige. Har vi otur eller är vi inte bättre än så här?

Var hittar du sådan information?

Postad 10 februari 2021 - 12:49

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Här finns bra statistik 

Coronavirus Pandemic Data Explorer - Our World in Data

Grafen är filtrerad på Europa. Vi är absolut inte "bäst i klassen" men inte sämst heller 

Postad 10 februari 2021 - 12:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 927 inlägg
  • 0

https://www.folkhals...ioner-covid-19/

https://ourworldinda...id-vaccinations

Postad 10 februari 2021 - 13:13

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 691 inlägg
  • 0

Här finns bra statistik 

Coronavirus Pandemic Data Explorer - Our World in Data

Grafen är filtrerad på Europa. Vi är absolut inte "bäst i klassen" men inte sämst heller 

Tack

Det mest intressanta är väl jämförelser med andra länder. Vi ligger på samma nivå som Finland och Norge och under Danmark. Vad Norge har för tilldelning vet jag inte men vi borde ha ungefär samma som Finland och Danmark om man inkluderar folkmängden. Det som sticker ut är väl Storbritannien, men dom har väl blockerat exporten av Astras vaccin till dom fått sina doser. Jag hörde att dom skulle göra det men jag vet inte hur det slutade.

USA verkar ha fått bra fart på det också även om dom vill öka tempot ytterligare. Men det vill väl alla.

Postad 10 februari 2021 - 13:18

Filmsamlaren1
  • Filmsamlaren1
  • Mästare

• 2 732 inlägg
  • 0

De sista fem dagarna är det i genomsnitt runt 10,000 personer som fått första eller andra dosen. I den takten kommer det ta ca tre år innan alla har fått sina två doser, fast det är ju klart att prio 1 givetvis är riskgrupper och vårdpersonal vilket kommer att ta kortare tid.

Det går definitivt inte snabbt nog, men som Mr_Tom säger så är detta inget problem som är unikt för Sverige direkt.

Postad 10 februari 2021 - 13:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 927 inlägg
  • 0

Israel ligger bäst till. Dom har fullvaccinerat (2 sprutor) 25% av befolkningen. Befolkningen är nästan 9 miljoner.

Postad 10 februari 2021 - 13:57

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 691 inlägg
  • 0

Israel ligger bäst till. Dom har fullvaccinerat (2 sprutor) 25% av befolkningen. Befolkningen är nästan 9 miljoner.

Vad jag läst så har dom köpt vaccin till överpris för att göra detta. Sverige deltar istället i EU's upphandling.

Postad 10 februari 2021 - 13:59

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 206 inlägg
  • 0

Bra och intressant avsnitt av "Vetenskapsradion På djupet" som sändes igår.

https://sverigesradi...avsnitt/1667811

Postad 10 februari 2021 - 14:17

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

• 8 811 inlägg
  • 0

Vad jag läst så har dom köpt vaccin till överpris för att göra detta. Sverige deltar istället i EU's upphandling.

Vad jag har läst har de bettat alla hästar på rätt vaccin så därav de fick tidig leverans.

Postad 10 februari 2021 - 14:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 2 857 inlägg
  • 0

Spännande att jag nästan var på väg att svara dig "nu kommer buddy att hänvisa till israel" tidigare idag. Han är om inte annat förutsägbar i sitt russinplockande :)

Postad 10 februari 2021 - 15:19

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 691 inlägg
  • 0

Vad jag har läst har de bettat alla hästar på rätt vaccin så därav de fick tidig leverans.

Det kan säkert vara flera skäl till att dom får stora mängder snabbt.

Jag såg detta: https://www.svt.se/n...kosta-miljarder

https://www.timesofi...avirus-vaccine/

Sedan finns ju positiva data från Israel om vaccinets effekt: https://www.nature.c...586-021-00316-4

Postad 10 februari 2021 - 15:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 927 inlägg
  • 0

Spännande att jag nästan var på väg att svara dig "nu kommer buddy att hänvisa till israel" tidigare idag. Han är om inte annat förutsägbar i sitt russinplockande :)

Och jag tänkte att nu kommer loco att skriva nåt som inte har med ämnet att göra  :D

Postad 10 februari 2021 - 18:41

Takeo
  • Takeo
  • Guru

• 4 017 inlägg
  • 0

Och jag tänkte, att ni orkar hänga upp er på vilket land som gör vad och när och varför..........

Postad 20 februari 2021 - 07:00

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
https://instagram.co...id=ealhdzt83zyx

Om man vill läsa nyheter där de positiva delarna uppmärksammas istället för kvällstidningarnas nattsvarta domedagsrapportering.

Postad 23 februari 2021 - 10:04

Filmsamlaren1
  • Filmsamlaren1
  • Mästare

• 2 732 inlägg
  • 0

David Eberhard har gjort ett nytt avsnitt i sin podcast där han berör Covid-19, denna gång med Katarina Gospic. Mycket, mycket bra och tänkvärt i vanlig ordning.

https://poddtoppen.s...da-for-covid-19

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.