Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris?

1144 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99.22 (Surroundhögtalare) 1 8,67 (5) Inga priser
Quad 12L Classic (Surroundhögtalare) 1 8,8 (4) Inga priser
System Audio Mantra 60 (Golvhögtalare) 9 9,25 (7) Inga priser
System Audio Ranger Master (Golvhögtalare) 1 9,14 (13) Inga priser
Klipsch Reference RF-82 II (Golvhögtalare) 8 9,15 (26) Inga priser
Klipsch Reference RF-62 II (Golvhögtalare) 4 9,36 (10) Inga priser
Trust Mica 2.1 (Datorhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
System Audio Saxo 30 (Golvhögtalare) 4 8,33 (2) 5 990:-
System Audio Aura 1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
System Audio Aura 50 (Golvhögtalare) 2 7,83 (5) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
41 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2388 inlägg) 10 mån sedan
* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 * (1922 inlägg) 1 år sedan
SA-klubben! (System Audio). (653 inlägg) 1 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 1 år sedan
Köpa Swans högtalare? (83 inlägg) 3 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
System Audio Aura 50 limited edition (68 inlägg) 6 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 7 år sedan
* Officiell Tråd - SwanSpeakers * (978 inlägg) 7 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 7 år sedan
B&W 683 S2 vs Klipsch RF-82 II (32 inlägg) 8 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 8 år sedan
dls r66 vs klipsch rf 82 (12 inlägg) 8 år sedan
Stativare till sovrummet (13 inlägg) 8 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 8 år sedan
Nya monitor Audio silver 10 vs Wharfedale Jade 7 mfl (19 inlägg) 9 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 9 år sedan
Externa förstärkare (10 inlägg) 9 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 10 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 10 år sedan
System audio Mantra 60 (207 inlägg) 10 år sedan
Högtalare för lägenhet, behövs det ta speciell hänsyn? (18 inlägg) 10 år sedan
Denon X4000 + DM683 VS Marantz Sr7008 + Klipsch RF82-II (10 inlägg) 10 år sedan
Saxo 30 eller Dali Zensor 5. Vilka av dessa högtalare skulle ni köpt och va (6 inlägg) 10 år sedan
System Audio - Ljudkaraktär (168 inlägg) 10 år sedan
Sub för musiklyssning till Quad12L? (13 inlägg) 11 år sedan
Klipsch vs Heco (24 inlägg) 11 år sedan
Klipsch RF-62 II (15 inlägg) 11 år sedan
Fötter/Spikes till System Audio Ranger Master? (10 inlägg) 11 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 11 år sedan
Bas och dynamik mellan XTZ 99.36 och Canton Chrono 509.2 (17 inlägg) 11 år sedan
Saxo 30 (13 inlägg) 11 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 11 år sedan
Orkar den driva? (17 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Klipsch RF serien * (642 inlägg) 12 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 12 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 12 år sedan
Tips på Pianolackade stativare, Ca 5k (23 inlägg) 14 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 15 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 15 år sedan

#1

Postad 03 juni 2012 - 18:28

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Förutom det rent estetiska, vad är skillnaden mellan låt oss säga ett par stativhögtalare för 26 000 och ett par för 2 600 som mina nuvarande kostar.

Jag frågar också, eftersom jag innan jag köpte mina XTZ 99.22 hade ett par Quad12L o där emellan, så är jag inte säker på att en vanligt öra kan uppfatta någon klasskillnad alls.

Mycket märkligt detta med HIFI. Kablar, CD-spelare o förstärkare hör ju inte folk skillnad på alls vad det verkar, men högtalare trodde jag ändå kunde vara lite skillnad. Men om man köper ett par välbyggda för några tusenlappar, så går det väl istort sett inte få mer välljud sen? Det handlar väl om nån enstaka procent i så fall?

#2

Postad 03 juni 2012 - 19:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan ett par stativare för 2600 och 26000 är otroligt stor.
Rejälare låda. Bättre materialval och mer stagning. Rejälare element. Gjutna korgar istället för pressad plåt.
Bättre materialval i elementen. Bättre filterkomponenter.

Rent allmänt är dom bättre på allt. Givetvis finns det högtalare som är både oprisvärda och prisvärda, men det är med högtalare som med allt annat i världen att man får vad man betalar för.

Om du ser en ny grön Skoda och en ny grön Merca bredvid varandra så förstår ju du att Mercan är lite bättre på allt ? Att det är samma färg och att båda har fyra hjul spelar liksom ingen roll.
Det är samma med högtalare. Även att dom ser lika ut på utsidan betyder det inte att dom presterar likadant i verkliga livet. :)

#3

Postad 03 juni 2012 - 19:09

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Jag börjar undra över detta. Skillnaderna tycker jag är lite för diffust beskrivna när man läser om högtalare. Mina Quad 12L skulle ha en finish och ljud som var lika bra som dom flesta andra högtalare under 10tkr tyckte många. XTZ är lika bra dom vad det verkar, men man får inte det fina träet, det kn jag hålla med om. Tvekar på at jag skulle höra nån skillnad om jag gicvk upp i pris, men jag hoppas att jag skulle göra det därav den här diskussionen.

Om jag funderar på att byta högtalare tänker jag blindtesta och om jag ska ge tiotusentals kronor för ett par så vill jag ha en stor skillnad i ljud.

Jag är fortfarande intresserad av skillnaden rent konkret.

#4

Postad 03 juni 2012 - 19:22

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

  • 785 inlägg
  • 0
Fast den frågan är ungefär lika enkel att svara på som "vad är det för skillnad på människor i olika länder?" eller kanske rent av "hur långt är et snöre?"

#5

Postad 03 juni 2012 - 19:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
rent konkret... du har en annan ljudbild i dyrare högtalare. bättre element kan återge inspelat ljud på ett bättre sätt och spela upp ett renare register med mindre missljud än en billig högtalare. dessutom så brukar registret vara bredare i dyrare högtalare om man talar dessa två prisklasser.

men det jag skulle vilja säga skiljer mest är just att ljudbilden är renare. du har ett klarare ljud och om du hade mätt ljudvågorna så hade du kunnat se hur väl kompliciteten skiljer i dom två olika hlgtalarnas återgivning.

#6

Postad 03 juni 2012 - 19:48

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Ok, tack Zartok. Nu är inte jag så väl bevandrad i detta, men den största skillnaden som jag upplevt mellan mycket billiga högtalare och budgetsegmentet är att högtalare ifrån budgetsegmentet har en högre upplösning. D.v.s. jag hör instrumentljuden tydligare ( om ens alls i riktigt billioga högtalare ) i budgetsegmentet.

Jag får också för mig att ljudet ofta är mjukare i budgetsegmentet mot stormarknadens högtalare. Det är mina egna hastiga reflektioner.

Det här med renare ljud, hur låter det? Sånt trodde jag mest berodde på inspelningen och kunde t.o.m. upplevas o-rent i en riktig dyr högtalare som har högre upplösning. Men ok ett klarare eller renare ljud alltså, det låter inte dumt om det är tydligt hörbart i ett blindtest. Så mycket så att man inte kan vara utan detta.

#7

Postad 03 juni 2012 - 19:57

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 2
Behöver inte vara dyrt för att kunna spela musik, mitt senaste exempel som jag har är på sweetspots mässa i Jönköping.
System Audios enklaste burkar för 5000kr spelade hundra gånger mer musik än Ino´s skapelse i rummet brevid, den har en prislapp som inte ens finns :)

( En ren demo-högtalare som är gjorda för att kunna påvisa vad ett par bastanta steg går för )

#8

Postad 03 juni 2012 - 19:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag får också för mig att ljudet ofta är mjukare i budgetsegmentet mot stormarknadens högtalare. Det är mina egna hastiga reflektioner.


Den meningen får jag inte ihop alls...? Är inte budgetsegment och stormarknadshögtalare samma sak...? :blink:

Behöver inte vara dyrt för att kunna spela musik, mitt senaste exempel som jag har är på sweetspots mässa i Jönköping.
System Audios enklaste burkar för 5000kr spelade hundra gånger mer musik än Ino´s skapelse i rummet brevid, den har en prislapp som inte ens finns :)

( En ren demo-högtalare som är gjorda för att kunna påvisa vad ett par bastanta steg går för )


SA:s burkar lirar förbannat bra för pengen. :)

#9

Postad 03 juni 2012 - 20:02

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Håller med om SA, ett av mina favoritmärken.

Men on-topic så får man bättre ljud över lag. Bättre ljudbild, bättre "balans" och i övrigt så låter det bättre. Svårt att beskriva något så abstrakt som ljud med bara ord...

#10

Postad 03 juni 2012 - 20:05

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 1
Ni skriver 100ggr bättre osv. Jag förstår att detta bara är nåt ni drar till med, men tyvärr kan nog såna uttalanden försvåra det hela en del. Som sagt vid blindtest finns det ju folk som inte ens hör skillnad, från att ha sagt såna där uttalanden innan.

Stormarknadens högtalare kan man kalla budget, själv väljer jag dock att kalla dom extrembudget.

Själv tycker jag inte alls det är svårt att beskriva och därför så tror jag att det är mycket bluff inom HIFI.

#11

Postad 03 juni 2012 - 20:18

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Dom flesta högtalare kan spela upp ljud endel tom jätterakt och fint utan dist , men få (enligt mig ) har förmågan att beröra, få mig att känna att DAMN här händer det ju något.

System Audio och Sonus Faber är grymt bra på detta, allt enligt MIG och är ingen lag som någon annan måste följa :)
SA gör dessutom detta för i sammanhanget löjligt lite pengar.

#12

Postad 03 juni 2012 - 20:25

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

Ni skriver 100ggr bättre osv. Jag förstår att detta bara är nåt ni drar till med, men tyvärr kan nog såna uttalanden försvåra det hela en del. Som sagt vid blindtest finns det ju folk som inte ens hör skillnad, från att ha sagt såna där uttalanden innan.

Stormarknadens högtalare kan man kalla budget, själv väljer jag dock att kalla dom extrembudget.

Själv tycker jag inte alls det är svårt att beskriva och därför så tror jag att det är mycket bluff inom HIFI.


Blindtester avseende kablage/elektronik kan jag köpa är svårare att höra skillnad mellan men högtalare är en annan sak.

#13

Postad 03 juni 2012 - 20:28

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Lite som jag har trott då. Det är ingen otrolig skillnad, men skillnaden blir lätt otrolig när man jämför med bättre högtalare, för vem vill byta ned sig om ens för någon % sämre ljud...

Kanske att jag också köpte för dyrt, borde kanske köpt ett par för tusenlappen istället för 2 600.

Blindtester avseende kablage/elektronik kan jag köpa är svårare att höra skillnad mellan men högtalare är en annan sak.


Jovisst, så har jag också förstått det, men tex.om man tittar på två st tv-apparater ( nu blir dom dock mer o mer jämna ) så kan ju skillnaden vara högst märkar på en gång.

#14

Postad 03 juni 2012 - 20:36

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Högtalare i samma prisklass (i allafall i budgetsegmentet) är det kanske inte så grymt stor skillnad emellan, men kliver du upp till segmentet säg 6000kr och uppåt så kommer det skilja mkt mot budgetsegmentet 1-4000kr.

Ps. Ut och lyssna så får du skapa dig en egen uppfattning. Ds.

Redigerat av Unregistered95265801, 03 juni 2012 - 20:38.


#15

Postad 03 juni 2012 - 21:11

Skyline
  • Skyline
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hur bra en högtlare låter är ju ganska personligt och all tycker ju inte samma. Har 3 olika högtalare hem och det låter ju olika.
Kan var lite svårt att beskriva men jag upplever ju skillnad mellan dem. Sen verkar ju inspelning av högtalarna på verka ljudet, mer än jag trodde.
Hur mycket av ljudupplevelsen som placeboeffekt är ju svårt att vet.
Tex De dyrade högtalarn som jag har i vardagrummet är jag jätte nöjd med, men sedan har det ju varit min dröm högtalare sedan 98 när jag först fick lyssna på dem. Upplever att de är väldigt detaljrik och dymaniska. Man kan spela väldigt högt på dem utan att de skär sig i diskanterna eller att man upplever det som högt ljud. Kan inte säga att jag hört någon skilland på dem från att jag började att spela på dem till nu.

De jag har i köket, hade jag lyssnat på flera gånger i olika affäre och när jag bestämde mig så fanns det inte i att köpa här, så jag beställde dem från Usa. När jag fick den blev jag jätte besviken för det lät inte alls som jag mindes. Men efter några månader så började låta bra. Nu är jag väldig nöjd med dem. Hur mycket av det som beror på att jag, har vant mig vid hur de låter eller att gummit och koner m.m blivit inspelade vet jag inte.

Sen kan jag säga att slutsteg på verka ljudet mer än jag trodde, var hos en kompis där vi testa hans högtalare med fyra olika förstärkare/slutseg.
Hade det varit en blind test hade jag trott att det var åtminstone 3 olika högtalare så olika blev ljud bilden.

#16

Postad 03 juni 2012 - 21:14

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Angående inspelning så ja... Håller man på med DIY så vet man att det spelar roll. Mina EL70 lät så dåligt att det inte gick att lyssna på dom från början men sedan så blev det bättre. Fick ett par EL70eN (något moddade) från Kanada som hade gått ca 200 timmar och dom lät inte lika bra som mina väldigt inspelar orginalelement men nu efter ca 1000 timmar på dom "nya" elementen så låter dom bättre än dom jag hade först. Inspelning spelar roll.

#17

Postad 03 juni 2012 - 21:18

Skyline
  • Skyline
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Ja inspelning på verkar. Fast fråga är om det blir bättre eller är det för att man vänjer sig med högtalarns ljudbild kanske lite av båda?

#18

Postad 03 juni 2012 - 21:24

Skyline
  • Skyline
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Sedan på verkar ju rummet ljudet väldigt mycket. Så man kan ju kanske ändra inredning i rum för att få ett par högtalare att låta bättre.
Är man nöjd med de högtalarna man har finns det ju ingen anledning att byt, bara för att någon säger att det finns bättre.
Finns ju annat skoj att läga pengarna på.

Redigerat av Skyline, 03 juni 2012 - 21:27.


#19

Postad 03 juni 2012 - 21:24

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 1

Ni skriver 100ggr bättre osv. Jag förstår att detta bara är nåt ni drar till med, men tyvärr kan nog såna uttalanden försvåra det hela en del. Som sagt vid blindtest finns det ju folk som inte ens hör skillnad, från att ha sagt såna där uttalanden innan.

Stormarknadens högtalare kan man kalla budget, själv väljer jag dock att kalla dom extrembudget.

Själv tycker jag inte alls det är svårt att beskriva och därför så tror jag att det är mycket bluff inom HIFI.


Hör man ingen skillnad på ett par högtalare för 2600kr och ett par för 26.000kr så är det ju bara att gratulera, då kommer man ju rätt billigt undan i jakten på det "perfekta" ljudet =)

#20

Postad 03 juni 2012 - 21:42

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Det finns ju inget som säger att man "ska" höra skillnad. Prisskillnaden behöver inte ge utslag ljudmässigt, men det vore roligt om den gjorde det tycker jag, frågan är bara hur mycket och på vilket sätt. Det är vad som är frågan här.

#21

Postad 03 juni 2012 - 22:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
om du ska börja köpa dyrare högtalare så är det bra att känna till att olika märken har olika ideal för hur ljud ska låta. klipsch är ett märke som jag tycker låter förjävligr även när högtalarna kostar 20.000 medans kef enl mig ger ett riktigt trevligt för strax under 20k

personliga preferenser spelar stor roll. ta bara ino som någon skrev, det är världens mest neutrala högtalare, men jag tycker (av det lilla i biomiljö jag hört) att dom är lite vassa för min smak. vienna acoustics, kef och sonus spelar alla varmt och mjukt, tycker dessa märken gör mycket mer prisvärda högtalare.

#22

Postad 03 juni 2012 - 22:08

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Det finns ju inget som säger att man "ska" höra skillnad. Prisskillnaden behöver inte ge utslag ljudmässigt, men det vore roligt om den gjorde det tycker jag, frågan är bara hur mycket och på vilket sätt. Det är vad som är frågan här.


Man får generellt sett högre upplösning, bättre stereoperspektiv, tightare och djupare bas, mer balanserat ljud som låter närmare originalinspelningen m.m..
Givetvis finns det billigare högtalare som spelar bättre än dyrare, men så är det väl med all form av elektronik, det är inte alltid det dyraste som är bäst, men som flera redan skrivit, man får det man betalar för.. oftast.

#23

Postad 03 juni 2012 - 22:33

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Hur högt ska jag gå om jag vill ha "märkbar" ( man kan ju tolka det lite som man vill ) bättre ljud än mina XTZ 93.22'or? Med tanke på att jag hittills tycker dessa spelar ungefär som Quad 12L ( men jag vet inte, hade ett annat lyssningsrum då ), så måste jag kanske gå mycket högt?

Hur högt är frågan och har någon tips om specifika modeller så skriv ned bara, så är jag mycket tacksam. Om/ när jag byter så lovar jag att dra upp denna tråden igen.

Förresten Micke, jag blir inte dåligt sugen på dina Reference! Snygga var dom men dyra också!

#24

Postad 03 juni 2012 - 22:49

db78
  • db78
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Hej..

har haft samma funderingar. Har idag xtz 93.något samt cambridge 650A samt en sunfire hrs8. Köpte en dac för några dagar sedan och kör flacfiler genom pc och där kan vi snacka skillnader på ljudkvalité....skulle bara önska att jag hade sisådär 10´ att köpa nya stativare för att få uppleva ytterligare en dimension på ljud. Lyssnade på B&W CM5 och det var gott ljud.

#25

Postad 03 juni 2012 - 23:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1
Om jag vore TS skulle jag först och främst gå till apoteket och investera i lite revaxör.
Sen skulle jag åka till Klubben, Lefflers eller vad som nu kan finnas i krokarna, och lyssna lite.

Hörs det inte skillnad då, är det ju bara att gratulera. Blir billigt då. :)

#26

Postad 03 juni 2012 - 23:22

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Ja, det får väl bli något sånt. Har ett litet lyssningsrum bara, så det finns inte så mycket att välja på eftersom jag vill utnyttja så mycket jag kan av rummet. Det var också därför jag köpte dessa XTZ för att det stod att man kunde placera dom intill vägg om man hade basportarna pluggade.

Vad jag förstär så är Ino Pip ett alternativ i mit fall men jag har ingen lust att bygga högtalare, och sen så är jag inte förtjust i detta som sägs att dom skulle vara en aning "vassa". Nej, såna här Sonus Faber som Zartok skriver om tycker jag ser urtjusiga ut, men jag måste ha några som jag kan ställa intill eller hänga upp på väggen som sagt. Små golvare skulle ev funka också, tittade på såna här Carlson, men dom var för större rum tydligen.

#27

Postad 04 juni 2012 - 05:55

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jag har aldrig upplevt Ino som vassa.

#28

Postad 04 juni 2012 - 07:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag har aldrig upplevt Ino som vassa.


Fan Niklas.. Ta tempen.. Du måste vara sjuk som skriver något positivt om Ino. :D

#29

Postad 04 juni 2012 - 08:36

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Hur högt ska jag gå om jag vill ha "märkbar" ( man kan ju tolka det lite som man vill ) bättre ljud än mina XTZ 93.22'or? Med tanke på att jag hittills tycker dessa spelar ungefär som Quad 12L ( men jag vet inte, hade ett annat lyssningsrum då ), så måste jag kanske gå mycket högt?

Hur högt är frågan och har någon tips om specifika modeller så skriv ned bara, så är jag mycket tacksam. Om/ när jag byter så lovar jag att dra upp denna tråden igen.

Förresten Micke, jag blir inte dåligt sugen på dina Reference! Snygga var dom men dyra också!


Det finns ingen magisk prisgräns där allt plötsligt låter grymt bra. Mina nuvarande högtalare är de första som jag känner att jag mer sitter och njuter av musiken än stör mig på alla fel i återgivningen, och ja, du har ju sett vad dom kostar.

Som de flesta här skriver, ut och lyssna på högtalare i prisklasser du tycker låter rimligt att betala för ett par talare. Nåt som kan vara avgörande är att lyssna på högtalare i rum med bra akustik eller som akustikbehandlats, det kommer göra så att du lyssnar mer på högtalarna än själva rummet, då märker du plötsligt vilka högtalare som är bra och mindre bra. Jag anser för övrigt att det är värt att lägga några extra kronor på ett par bra högtalare, för då kommer du sitta nöjd åtminstone en tid framöver, och det kan bli billigare i längden..

Mina Reference låter du bli! men jag kan rekommendera dig att köpa ett eget par =)

Redigerat av Mikael_80, 04 juni 2012 - 08:37.


#30

Postad 04 juni 2012 - 10:18

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Fan Niklas.. Ta tempen.. Du måste vara sjuk som skriver något positivt om Ino. :D


Jag hade gärna haft ett par om mitt huvudmål var att spela högt och rent, saknar det sista i musikförmedlingen som jag tycker att SA och SF har.

Dom är faktiskt bättre än mina SL3 på detta.

#31

Postad 04 juni 2012 - 10:22

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Hos Brallsson med i32 och One Man Army så var dom som bäst, var nära ribba där ett tag :)
MEN jag lyssnar på annat än den stilen av musik och då har inte Ino levererat det jag vill ha, tyvärr för just SPL och renheten i ljudet gillar jag som bara den!

#32

Postad 04 juni 2012 - 10:29

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Jag börjar undra över detta. Skillnaderna tycker jag är lite för diffust beskrivna när man läser om högtalare.

Du ska inte läsa om högtalare, inte konstigt att det blir "diffust".

Jag är fortfarande intresserad av skillnaden rent konkret.

Det enda korrekta sättet att göra det på är att ge sig ut och lyssna och jämföra. När du har gjort det så behöver du inte skapa ett flamewar över att det inte är någon skillnad. Vad du gillar är inte representativt för resten av befolkningen ändå. Upplevelser är vad det är, personliga. Detsamma gäller ljudupplevelser.

Lycka till! :)

Redigerat av Falcy, 04 juni 2012 - 10:29.


#33

Postad 04 juni 2012 - 16:31

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Du ser Falcy, jag är både blind o döv.

#34

Postad 04 juni 2012 - 17:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Ja inspelning på verkar. Fast fråga är om det blir bättre eller är det för att man vänjer sig med högtalarns ljudbild kanske lite av båda?


Det varierar mellan olika konstruktioner, men inspelningstid på flera hundra timmar är inte särskilt sannolikt eftersom elementen mäts upp före montering, och sen mäts hela högtalaren så att den ligger inom specen.

Så här står det i manualen till mina 804or:


The performance of the speaker will
change subtly during the initial listening

period. If the speaker has been stored in

a cold environment, the damping

compounds and suspension materials

will take some time to recover their

correct mechanical properties. The drive

unit suspensions will also loosen up

during the first hours of use. The time

taken for the speaker to achieve its

intended performance will vary

depending on previous storage

conditions and how it is used. As a

guide, allow up to a week for the

temperature effects to stabilise and

15 hours of average use for the

mechanical parts to attain their intended

design characteristics.

However, longer run-in periods (as long

as a month) have been reported and

there is evidence to suggest that this has

little to do with the speaker changing and

more to do with the listener getting used

to a new sound. It is especially so with

highly revealing speakers such as these,

where there may be a significant increase

in the amount of detail portrayed

compared to what the listener has

previously been used to; the sound may

at first appear too “up front” and perhaps

a little hard. After an extended period of

time, the sound will seem to mellow, but

without losing clarity and detail.

Jag har aldrig upplevt Ino som vassa.


Inte jag heller.

För att svara på trådens ämne, så får man inte glömma bort att man verkligen kan lura sig själv om man lyssnar i "fel" rum. Köpte ett par billiga Dalihögtalare till sovrummet för ett tag sedan, och de låter helt ok för pengarna (om man undviker en direkt jämförelse med dyrare/bättre högtalare).

Häromdagen var jag inom på Hifiklubben och hörde de demas. Det lät skrikigt, tunt och allmänt kass. De drevs av en bra NAD-förstärkare så den enda anledningen till att de lät så dåligt som de gjorde var rummet.

Det som nästan alltid skiljer billiga från dyra högtalare är lådorna. Det kostar en hel del att bygga en bra högtalarlåda med rätt stagning/resonansutsläckning osv. När det inte finns pengar till det så märks det... Sen har många billiga högtalare högre toleranser med. Ibland kan de skilja mer än 3dB mellan två "identiska" exemplar. Det orsakas dels av sämre kvalitetskontroll, dels av billigare/sämre filterkomponenter.

Redigerat av Ageve, 04 juni 2012 - 19:36.


#35

Postad 04 juni 2012 - 17:23

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Kan det vara som så att vissa upplever Ino som vassa p.g.a. av att rummet inte är nog dämpat? Öhman förespråkar ju mycket dämpning, och det tycker jag låter mycket sunt, överhuvudtaget verkar den där Öhman som en av få ödmjuka inom HIFI världen.

Jag hade köpt mig Ino om jag kunde bygga, funderade begagnat, men det hade hursomhelst blivit rejält dyrare än vad jag valde. Tänk om den som jag köper av ha byggt högtalarna fel! Då tjänar jag ju inget på att köpa dom, minsta lilla felberäkning kan bli ödesdiger!

Redigerat av projectoro, 04 juni 2012 - 17:24.


#36

Postad 04 juni 2012 - 17:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Kan det vara som så att vissa upplever Ino som vassa p.g.a. av att rummet inte är nog dämpat? Öhman förespråkar ju mycket dämpning, och det tycker jag låter mycket sunt, överhuvudtaget verkar den där Öhman som en av få ödmjuka inom HIFI världen.

Jag hade köpt mig Ino om jag kunde bygga, funderade begagnat, men det hade hursomhelst blivit rejält dyrare än vad jag valde. Tänk om den som jag köper av ha byggt högtalarna fel! Då tjänar jag ju inget på att köpa dom, minsta lilla felberäkning kan bli ödesdiger!


Dom finns ju liksom att köpa färdiga också. Annars kan man lämna in dom till Ingvar för kontroll för en femhundring.

#37

Postad 04 juni 2012 - 17:45

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Ja, precis men lite dyrare då, 10 loppor+ efter vad jag har hört, och då gäller det att ha ett akustisk rum. Heltäckningsmatta, stort rum osv. Heltäckningsmattor har ju inte folk nuförtiden, mycket synd tycker förvisso jag som älskar dessa, men det är ju en annan fråga.

Fint att du sa det där med kontroll, det kan vara bra att veta.

#38

Postad 04 juni 2012 - 18:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Man gör sig en otjänst att dra in pengar i detta resonemang. Det finns svindyra högtalare som låter peck, och billiga som låter bra. Priset har föga med detta att göra (vilket man lätt inser när man lyssnar på överprissatt high-end hifi).

Så ett par dyrare högtalare behöver inte ha "bättre ljud"

#39

Postad 04 juni 2012 - 18:15

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Det lustiga är dock, att det jag har att jämföra med ens inte låter olika! Det snackas om olika karaktär, men för mig är det ungefär samma ljud. Möjligtvis att Quad 12L var lite rappare i basen och liksom lite ljusare( vad nu det är?)i ljudet än XTZ. Det är mina ytterst osäkra reflektioner. Det var ett tag sedan jag ägde Quad+ att dom stod i olika rum.

Men som sagt, det är ju ingen kvalitetsskillnad alls egentligen att snacka om. Undrar förresten om andra också uppfattar skillnaden mellan Quad och XTZ som jag gör? I såna fall kanske jag inte är helt tondöv.

#40

Postad 04 juni 2012 - 18:23

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

Man gör sig en otjänst att dra in pengar i detta resonemang. Det finns svindyra högtalare som låter peck, och billiga som låter bra. Priset har föga med detta att göra (vilket man lätt inser när man lyssnar på överprissatt high-end hifi).

Så ett par dyrare högtalare behöver inte ha "bättre ljud"


Nja det finns ju grader i hvetet också, högtalare för en 1000-lapp på OBS Bergvik lär knappast ge grymt välljud (beror självklart på vad du jämför med men du fattar vad jag menar), annars köper jag det resonemanget :)

Redigerat av Unregistered95265801, 04 juni 2012 - 18:23.


#41

Postad 04 juni 2012 - 18:32

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Sen så undrar jag lite över era parkettgolv. Tex. ditt rum vile_vonka. Tex. Öhman säger att helst hela golvet ska vara dämpat, och om inte, så är det sämsta man kan göra att lägga mattor framför högtalarna. Det är bättre i såfall att lägga mattor utefter väggarna.

Lite akustik kan jag ändå, så jag tror nog ändå att många skulle tjäna på att skaffa sig ett ordentligt rum och köpa högtalare för 1/5? Det ska väl ialla fall vara möblerat, för det tycker jag är en stor skillnad. Jag har hört stereos ( för att inte tala om att ha ett samtal i sådana rum! ) i kala rum, precis som modet säger att hem ska se ut idag och ljudet blir väldigt vasst.

En släkting har en stereo i just ett sådant rum och min förra stereo var delvis i ett sånt rum, och det låter inte så roligt. Inte så roligt som det borde.

#42

Postad 04 juni 2012 - 19:15

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
I och med att jag vill att det skall funka som vardagsrum och inte ett dedikerat hembiorum så hanterar jag det med teknikens hjälp (Audyssey PRO - allt är kompromisser), dämpningen i mitt rum är hygglig trots det (samt hård vägg bakom högtalarna), finns ett klappereko kvar vänster bak. Det jag har kvar att göra är att sätta ett par diffusorer på bakvägen samt en absorbent på vänster sidvägg (bak), mer ingrepp än så gör jag inte här. Självklart skulle jag vilja ha ett hus med ett dedikerat biorum för detta (det kommer) och då kan jag ta ut den fulla potentialen av mina prylar :) Det låter dock mer än hyggligt även i dagsläget.

#43

Postad 04 juni 2012 - 19:24

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Tack, finns olika sätt alltså och visst förstår jag att folk inte vill frångå sin personliga estetik.

#44

Postad 04 juni 2012 - 19:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Det lustiga är dock, att det jag har att jämföra med ens inte låter olika! Det snackas om olika karaktär, men för mig är det ungefär samma ljud.

Med mer träning så kan du kanske uppleva större skillnader. :)

#45

Postad 04 juni 2012 - 20:04

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Lyssna på ett par Martin Logan ElectroMotion (27k) och jämför med valfri högtalare under 10k. Kan du inte höra stor skillnad så har du fel på hörseln.

#46

Postad 04 juni 2012 - 20:19

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Men det är ju en elektrostat. Det är väl meningen att man ska höra skillnad oavsett pris, det trodde jag, men det är kanske fel.

#47

Postad 04 juni 2012 - 20:28

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Det lustiga är dock, att det jag har att jämföra med ens inte låter olika! Det snackas om olika karaktär, men för mig är det ungefär samma ljud.


Det kan jag säga har med 99% säkerhet med akustiken att göra, den dåliga akustiken dvs.. I min gamla lägenhet så hörde man ingen större skillnad i ljudkaraktär på högtalare om de var taskigt placerade, ljudkaraktären var alltid för att använda ett hifi uttryck "varm", basen var dessutom extremt bumlig oavsett hur och vilka högtalare som placerades i rummet. Nu vet jag inte var du bor, men bor du i sthlm så kan jag rekommendera dig att lyssna på lite olika talare hos Reference Audio på söder, deras demorum är tillräckligt bra, så pass att man lyssnar mer på högtalarna än själva rummet..

Redigerat av Mikael_80, 04 juni 2012 - 20:30.


#48

Postad 04 juni 2012 - 20:30

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Men det är ju en elektrostat. Det är väl meningen att man ska höra skillnad oavsett pris, det trodde jag, men det är kanske fel.


Ja, annars vore det ingen större mening att utveckla en annan teknik för ljudreproducering.

Redigerat av megagurka, 04 juni 2012 - 20:31.


#49

Postad 04 juni 2012 - 21:04

Findus89
  • Findus89
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
OffT. Alltså att så många orkar svara men känns det inte som att projectoro bara vill söka fel och få någon att argumentera med, bara min egna fundering :)

OnT. har själv ett par klipsch för just över 10 nu och hade tidigare ett par system one för 2, kommer aldrig att byta ner mig till den nivån igen utan nu är det bara uppåt isf :) Och måste påpeka att även systen one högtalarna lät bra, bara inte i närheten av den prisklassen jag bytte till

#50

Postad 04 juni 2012 - 21:07

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
I all välmening så kunde det inte vara längre från sanningen, Findus89. Om man försöker vara ärlig så blir nog intrycket lätt så, men ingen vore gladare än jag om jag kunde byta till mig bättre ljud. Jag utesluter ingenting, är nöjd med många svar som jag fått.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.