Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

värt att byta ut blå serien till högtalare i samma prisklass?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vincent SP-996 (Slutsteg) 4 8,65 (42) Inga priser
NAD 216THX (Slutsteg) 1 8,77 (47) Inga priser
XTZ Class AP100 (Slutsteg) 6 9,5 (23) Inga priser
29 relaterade trådar
NAD-klubben för oss som gillar kraft (169 inlägg) 3 år sedan
XTZ AP-100 Döv eller? (40 inlägg) 3 år sedan
Vincent - Klubben (105 inlägg) 5 år sedan
Marants SR4003 | Vincent SP-996 (6 inlägg) 6 år sedan
Slutsteg auto on/off (12 inlägg) 7 år sedan
köpa slutsteg? (174 inlägg) 9 år sedan
XTZ AP100 VS A100 D3 (46 inlägg) 9 år sedan
XTZ Class AP-100 eller Primare A30.2 till MA RX6? (26 inlägg) 10 år sedan
Driva Vienna acoustics med... (59 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 11 år sedan
Xtz nyhet! (59 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 11 år sedan
Byta ut Cerwin Vega CLS-15 (9 inlägg) 12 år sedan
Brygga din NAD förstärkare!!!! (0 inlägg) 12 år sedan
XTZ 99. Vs Canton Vento 890DC (0 inlägg) 12 år sedan
Slutstegslösning för Dali 40 SE? (16 inlägg) 12 år sedan
Begagnade slutsteg (42 inlägg) 13 år sedan
Vilket slutsteg mellan Onkyo 805 och Yamaha Soavo1 frontar? (3 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Marantz SR6004 (14 inlägg) 13 år sedan
Byta Marantz SR5003 mot Onkyo SR608 - en dum idé? (11 inlägg) 13 år sedan
Hjälp inför uppgradering av befintlig utrustning: Yamaha RX-V650 + Polk Aud (6 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare med fokus på 2-kanal? (10 inlägg) 14 år sedan
Förförstärkare med "pre-in" för audio prio hemmabion... (0 inlägg) 15 år sedan
nad 216thx vs nad c272 (26 inlägg) 16 år sedan
Hjälp Med Volymkontroll till Vincent SP 996 (6 inlägg) 16 år sedan
Bryggkoppla NAD 216 (3 inlägg) 16 år sedan
Slutsteg - Vincent, Rotel, Classic (18 inlägg) 17 år sedan
IHF Dynamic Power - NAD (16 inlägg) 17 år sedan
Ny reciver med dynamik (0 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 03 mars 2013 - 22:47

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hej!

I samma anda som tråden https://www.minhembi...howtopic=307749
har jag nu en fråga..

Jag ska byta min receiver nu, en gammal trotjänare Denon 1803 till vad jag tror blir en Yamaha RX-v773, i samband med detta börjar jag även smida planer på att byta ut mina högtalare.

Nu till frågan, (sakta men säkert ;) ), jag har Dali blå serien, 6006:or som frontar, c1000 som center och r1000 som surround, till detta har jag en Velodyne CHT-10 som sub.
Jag har aldrig blivit övedrivet impad av högtalarna (huvudsakligen frontarna), jämfört med hur jag kände när jag t.ex. hörde Dali 5005 (köpte 6006 för brorsan hade 505 å ja ville upp ett steg)...
Nu närmar vi oss.

Om jag t.ex. skulle skaffa http://www.ljudfokus...black-oak/4851/
Skulle det vara en uppgradering med tanke på hur gamla mina högtalare är?

Om inte, vad krävs, ekonomiskt, för att det ska "räknas" som en uppgradering och inte ett sidosteg?
10-15k för frontar?

Jag känner själv att jag är mer sugen på bra stativare fram nästa gång då jag ändå har sub, har fått för mig att om man tar en stativare i samma prisklass som en golvare får man bättre ljud, förutom lite svagare grund (bas), men det kommer ju från subben..


Så, vad tror ni?
Kan man komma undan med ett sånt system jag länkade eller måste man lägga 20-25k totalt?

Redigerat av toffmeister, 03 mars 2013 - 22:48.


#2

Postad 03 mars 2013 - 23:01

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jag har haft exakt den uppsättningen av Dalis blå serie. Denon 1803 skulle jag säga är lite för klen för att orka driva dem ordentligt.
Jag hade en Denon 1804 och när jag bytte till Denon 2808 blev det märkbart bättre ljud ur högtalarna. Lite mer kraft än från 1803 skulle jag satsa på, då kommer högtalarna mer till sin rätt.

Det är iofs möjligt att din Yamaha RX-v773 ger dig lite mer kraft. Har inte exakt koll på den kontra Denon 1084.

/Genis

Edit: Så här mellan tummen och pekfingret så tror jag inte att Dynavoicepaketet kommer ge dig något som inte Dalihögtalarna har. Jag tror jag skulle satsa på en receiver med lite mer kraft, preout och de finesser du vill ha. Är du inte nöjd med Dalinhögtalarna sen skulle jag överväga att köpa nya frontar. Du kanske kan låna hem en receiver och pröva?

Redigerat av genstruktur, 03 mars 2013 - 23:15.


#3

Postad 03 mars 2013 - 23:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
jag vill hålla med genis. jag tror att det är för klent, men jag tror även att yaman kan vara lite klen. det du borde göra är att köpa yamman och sen ett billigt beggat slutsteg med minst 2x100w, det skulle ge ett enormt lyft.
ang högtalarna så är det bäst att lyssna före, 8000 är ju endel pengar för många av oss och man vill ju inte bli besviken där heller.

jag håller med ditt resonemang med stativare, man får en smak av lyx för halva priset =) jag kör stativare för 40 lök, dom låter bättre än ett par golvare för en kvarts miljon som jag hört =) nackdelen med stativare är att dom inte kan spela ens i närheten av lika högt som sina golvare utan att dista och ha sig. tyvärr.
men spelar man inte hemskt högt så räcker stativare långt =)

#4

Postad 03 mars 2013 - 23:36

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

jag vill hålla med genis. jag tror att det är för klent, men jag tror även att yaman kan vara lite klen. det du borde göra är att köpa yamman och sen ett billigt beggat slutsteg med minst 2x100w, det skulle ge ett enormt lyft.
ang högtalarna så är det bäst att lyssna före, 8000 är ju endel pengar för många av oss och man vill ju inte bli besviken där heller.


Jo det var synd att inte 1803 hade preout vad jag såg för annars hade ett begagnat slutsteg varit den absolut billigaste lösningen för att få mer driv på Dalina. Jag ger mig inte in i diskussionen kring exakt hur mycket effekt Denonen och Yamahan lämnar och om det kommer bli skillnad. Men det kanske det är någon annan som kan?

#5

Postad 04 mars 2013 - 07:54

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Aah, ni tänker så.. Hmm..
Jag tänkte liknande tidigare något år efter jag köpte Denonen, att den saknar pre-outs och att det är trist, men la inte ner så mycket energi på det...

Sen är det mest funktionerna och HDMI-switch jag är ute efter gällande receiver-bytet..
Har kikat på alla möjliga märken i samma prisklass å även upp ett par tusen, men yamaha:n verkar vara bästa kandidaten (speciellt nu när den kostar 4700)...

Tidsspannet för högtalarbytet är kanske 5 år, dvs ingen brådska, men detta är en tanke som sprungit runt i mitt huvud ett par år nu..

Dessutom har jag även lekt med tanken att köpa mindre högtalarpaket till denonen och ha den till datorn för att få riktigt surround i spel, men det är en annan femma ;)

#6

Postad 04 mars 2013 - 09:48

Chrille_0171
  • Chrille_0171
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Aah, ni tänker så.. Hmm..
Jag tänkte liknande tidigare något år efter jag köpte Denonen, att den saknar pre-outs och att det är trist, men la inte ner så mycket energi på det...

Sen är det mest funktionerna och HDMI-switch jag är ute efter gällande receiver-bytet..
Har kikat på alla möjliga märken i samma prisklass å även upp ett par tusen, men yamaha:n verkar vara bästa kandidaten (speciellt nu när den kostar 4700)...

Tidsspannet för högtalarbytet är kanske 5 år, dvs ingen brådska, men detta är en tanke som sprungit runt i mitt huvud ett par år nu..

Dessutom har jag även lekt med tanken att köpa mindre högtalarpaket till denonen och ha den till datorn för att få riktigt surround i spel, men det är en annan femma ;)


Jag skulle gå på 771:an istället. Ok, ingen Airplay eller 4K-stöd men i övrigt likadan. Kostar dock mycket mindre, kan ge dig utrymme att på engång komplettera den med ett beggat slutsteg. Högtalarna kan se moderata ut men verkar i flera fall gilla mycket effekt. Mina Dali 909 matas med 2 bryggade Nad 216 och blommar ut så bra som den kombon kan.

#7

Postad 04 mars 2013 - 21:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Om du kan leva med 771:an i inlägget ovan och kanske dessutom har råd med ett begagnat slutsteg så låter det som ett bra alternativ. Du får mer kraft med ett slutsteg än med de flesta receivers, i alla fall i den här prisklassen. Slutsteget kommer du ha nytta av även om du byter högtalare i framtiden.

Mvh

/Genis

#8

Postad 05 mars 2013 - 21:53

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hmm.. Kan ni namnge ett par slutsteg man ska kolla på då, t.ex. ett Nad 216 thx, är det tillräckligt ?

#9

Postad 06 mars 2013 - 12:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hmm.. Kan ni namnge ett par slutsteg man ska kolla på då, t.ex. ett Nad 216 thx, är det tillräckligt ?


2x125w 8ohm som i Nadsteget tror jag definitivt skulle ge ett lyft jämfört med vad Denonen och yamahareceivern lämnar. Du kommer även avlasta de andra kanalerna vid surround. Sen kan man väl i princip ha hur mycket effekt som helst men någonstans får man nöja sig med tanke på plånboken:-). Hur mycket vill du lägga på ett slutsteg?

#10

Postad 06 mars 2013 - 17:39

Chrille_0171
  • Chrille_0171
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
+1
Jag tycker att Nad passar mig då mina dali känns ganska ljusa karaktären. Nad är väl lite färgade i nyansen så för mig passar det. Sen om det räcker.... Klart det blir skillnad till det bättre för HELA systemet. Men ribbhöjden sätter du. Börja med en och komplettera med en till senare om du tycker det behövs.

#11

Postad 06 mars 2013 - 18:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

+1
Jag tycker att Nad passar mig då mina dali känns ganska ljusa karaktären. Nad är väl lite färgade i nyansen så för mig passar det. Sen om det räcker.... Klart det blir skillnad till det bättre för HELA systemet. Men ribbhöjden sätter du. Börja med en och komplettera med en till senare om du tycker det behövs.


Jo jag tror också att 2x125w 8ohm är bra mycket mer än trådskaparens Denon 1804 och även Denon 2808 som jag körde med till Dali 6006. Lyftet från Denon 1804 till Denon 2808 tyckte jag var ganska stort faktiskt och jag misstänker att det låtit ännu bättre med mer effekt än 2808:an kunde lämna. Effekt är bra :)

Toffmeister: Har du hittat något begagnat Nadsteg?


Edit: Kopplar några produkter till tråden som jag tror att trådskaparen kan hitta hyfsat billigt begagnat och kan vara realistiska kandidater.

Edit 2:
http://www.blocket.s...&is=1&l=0&md=th
http://www.blocket.s...a=15&w=3&last=1
http://www.hifimagas...?annonsID=62906
http://www.hifimagas...?annonsID=73526

Redigerat av genstruktur, 06 mars 2013 - 18:17.


#12

Postad 06 mars 2013 - 23:48

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Jo jag tror också att 2x125w 8ohm är bra mycket mer än trådskaparens Denon 1804 och även Denon 2808 som jag körde med till Dali 6006. Lyftet från Denon 1804 till Denon 2808 tyckte jag var ganska stort faktiskt och jag misstänker att det låtit ännu bättre med mer effekt än 2808:an kunde lämna. Effekt är bra :)

Toffmeister: Har du hittat något begagnat Nadsteg?


Edit: Kopplar några produkter till tråden som jag tror att trådskaparen kan hitta hyfsat billigt begagnat och kan vara realistiska kandidater.

Edit 2:
http://www.blocket.s...&is=1&l=0&md=th
http://www.blocket.s...a=15&w=3&last=1
http://www.hifimagas...?annonsID=62906
http://www.hifimagas...?annonsID=73526


Oj, tack! :D

Tror dock att runt 2k är vad jag lägger mig på om jag ska köpa något nu..
Annars kan jag ju, i "värsta fall" ta slutsteg och så när jag väl ska uppgradera igen, dvs då jag kommer köra slutsteg för alla kanaler.. men har inte tänkt så långt än..
Sen å tredje sidan tycker jag det är lite coolt med ett slutsteg endast för frontarna.. hehe, aldrig haft det innan..

#13

Postad 06 mars 2013 - 23:56

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hmm:

http://www.tradera.c...40874_176585574

http://www.tradera.c...01972_176773521

Kan de vara något?
Det är verkligen svårt att kika på slutsteg, man känner ju inte igen 1/10 av alla (typ Nad och något enstaka Denon känner man igen, iaf märket)...

#14

Postad 07 mars 2013 - 10:07

Chrille_0171
  • Chrille_0171
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Hmm:

http://www.tradera.c...40874_176585574

http://www.tradera.c...01972_176773521

Kan de vara något?
Det är verkligen svårt att kika på slutsteg, man känner ju inte igen 1/10 av alla (typ Nad och något enstaka Denon känner man igen, iaf märket)...


Kan inget om nämnda steg, men spontant, det första är 5-kanaligt på ~16kg. Känns litet + ingen brygg-möjlighet. Dock kanon tror jag om du i framtiden kompletterar med ett/ flera större steg till frontarna och kör detta på surround/ center. Det andra har jag ingen kommentar till alls, vet inte.
Beroende på vad du gillar för ljud så finns det en uppsjö med alternativ. Jag har inte kört nåt annat utöver NAD och ett gammalt H/K 930(tror jag det hette) samt InterM R500+. InterM är kanon om du gillar en neutral karaktär som spelar rent och snyggt. Passade dock inte mig, för ljusa för min smak. Men skapligt driv, dock gillar de inte bryggat läge i 4ohm -klipper på högre volym.
1-2 Nad 216, 2st Nad 214, 1st Nad 218 funkar bra. Men vadå, finns som sagt hur många alternativ som helst i alla prisklasser. Men NAD ger mycket Bang for the buck i din setup.

#15

Postad 07 mars 2013 - 18:21

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hmm:

http://www.tradera.c...40874_176585574

http://www.tradera.c...01972_176773521

Kan de vara något?
Det är verkligen svårt att kika på slutsteg, man känner ju inte igen 1/10 av alla (typ Nad och något enstaka Denon känner man igen, iaf märket)...


Kan inte heller något om ovannämnda steg men det kanske det är någon annan som kan?

#16

Postad 12 mars 2013 - 18:59

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Pratade lite lätt med www.rehifi.se och frågade om de hade någon rekommendation gällande slutsteg efter jag blivit rekommenderad att skaffa ett..

Han tyckte förvånande nog att jag inte alls behöver slutsteg i mitt fall..

Har han fel?
Jag menar, extra kraft är ju alltid bra, men om det inte är sååå stor skillnad kanske man ska skippa det ist?

Har förövrigt börjat snegla på en v771 ist då den verkar mer prisvärd...

#17

Postad 12 mars 2013 - 21:31

Chrille_0171
  • Chrille_0171
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Pratade lite lätt med www.rehifi.se och frågade om de hade någon rekommendation gällande slutsteg efter jag blivit rekommenderad att skaffa ett..

Han tyckte förvånande nog att jag inte alls behöver slutsteg i mitt fall..

Har han fel?
Jag menar, extra kraft är ju alltid bra, men om det inte är sååå stor skillnad kanske man ska skippa det ist?

Har förövrigt börjat snegla på en v771 ist då den verkar mer prisvärd...


Det är som det mesta, med 100hk i min Mc går den bra, men med 200hk går den...
Prova och se. Jag provade med och utan när jag hade CV Ve15 och min gamla Onkyo 707. Vid filmtittande märkte jag knappt nån skillnad alls, det mesta mullret kom ändå från subben. Men vid musiklyssning märktes det tydligt. Mer diffus bas och allmänt mindre dynamiskt upplevde jag. Ok, skillnaden mellan CV och dina 6006 är stor så det kanske inte märks så mycket för dig beroende på hur högt du brukar kräma på. Är du nöjd utan så är du en vinnare, om inte så köp ett steg. Det bästa med detta I-landsbekymmer är ju att du kan utvärdera först och även leva med med tills du tycker det är läge. Tyst hemma hos dig är det i alla fall inte :)

#18

Postad 12 mars 2013 - 21:43

klazze
  • klazze
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Hade själv ett par 6006 or ....
Och dom är ganska trögdrivna , vill ha mkt effekt för att låta grymt
Har själv provat flera olika men det bästa var ett Rotel 2 x 200 watt rms i 8 ohm samt lämnar väl dubbla i 4 ohm som dessa högtalare är i ...
Lät grymt iaf Kunde spela SJUKT högt med ett otroligt drag .... minns jag spela giutar hero rock the 80 s kändes i hela bröst korgen

#19

Postad 12 mars 2013 - 21:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Han tyckte förvånande nog att jag inte alls behöver slutsteg i mitt fall..

Har han fel?
Jag menar, extra kraft är ju alltid bra, men om det inte är sååå stor skillnad kanske man ska skippa det ist?


Att ett byte från Denon 1803 eller något med liknande kraftresurser inte skulle Innebär en förbättring för dina Dali 6006 tycker jag i alla fall är fel. Eftersom du i ditt initiala inlägg tyckte att de aldrig låtit så bra så menar jag att mer kraft skulle kunna råda bot på det. Sen om du behöver/vill/tycker det är värt pengarna är en annan sak. Det kan bara du avgöra. Du kan inte låna hem ett slutsteg och prova eller en stärkare med mer kraft?

Redigerat av genstruktur, 13 mars 2013 - 08:58.


#20

Postad 13 mars 2013 - 20:57

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Att ett byte från Denon 1803 eller något med liknande kraftresurser inte skulle Innebär en förbättring för dina Dali 6006 tycker jag i alla fall är fel. Eftersom du i ditt initiala inlägg tyckte att de aldrig låtit så bra så menar jag att mer kraft skulle kunna råda bot på det. Sen om du behöver/vill/tycker det är värt pengarna är en annan sak. Det kan bara du avgöra. Du kan inte låna hem ett slutsteg och prova eller en stärkare med mer kraft?


Han menade att en sån yamaha räcker och att man inte måste ha mer kräm för att de ska låta bra..
Men det är väl som ni säger, ett skäl till att de inte gjort mig så nöjd är kanske kraften som saknats.
Tycker nämligen att 5005:orna låter väldigt mycket bättre.. De har mer bas konstigt nog, tightare å goare på något vis..

#21

Postad 13 mars 2013 - 22:56

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Han menade att en sån yamaha räcker och att man inte måste ha mer kräm för att de ska låta bra..
Men det är väl som ni säger, ett skäl till att de inte gjort mig så nöjd är kanske kraften som saknats.
Tycker nämligen att 5005:orna låter väldigt mycket bättre.. De har mer bas konstigt nog, tightare å goare på något vis..


Yamaha v771 lämnar 95w 8ohm enligt prisjakt. Man kan hoppas att den lämnar det i 2 kanaler men jag är tveksam. En anledning till att 5005 låter bättre kan vara att de kräver lite mindre av stärkaren.

Men du verkar vilja ha Yamahan oavsett? En ide kan vara att köpa den och se om det blir någon förbättring. Om inte så får du väl gå vidare därifrån med antingen mer kraft eller nya högtalare. Det kan vara så också att du inte är nöjd med 6006 helt enklet. Jag tror ändå att de har lite mer att lämna i välljud än vad 1803 kan prestera men det kan vara så att du inte är nöjd med dem efter de fått visa det också.

Redigerat av genstruktur, 13 mars 2013 - 23:03.


#22

Postad 13 mars 2013 - 23:10

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Du får ut mycket mer av dom högtalarna om du tex kopplar frontarna till en Bladelius Thor Mk2. Det gjorde jag och skillnaden från min fars NAD C320BEE var så enorm att Thoren förvandlade högtalarna till något som kan beskrivas som en extrem skillnad till det bättre :D Detta var ett par DALI 5005 LE så jag är övertygad om att det gör skillnad att byta till en sådan eller liknande förstärkare. Thoren hade på sin tid ett nypris runt 25k och den var ganska extrem för sitt pris då man fick mycket för pengarna och bra mycket mer med dagens Thor Mk3 kan jag tänka mig, har dock ej testat just den kombinationen men har i dagsläget just en sådan, men vilken häftig upplevelse det var minns jag iaf, att bara få lyssna för det var som att. " Oj, är det så här det var tänkt att det skulle låta? " Dom hade så mycket mer att ge med rätt förstärkare :D

#23

Postad 13 mars 2013 - 23:15

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Snillen spekulerar...

Toffmeister: vad är du egentligen ute efter när du frågar om det är en uppgradering? Vill du ha bättre ljud? Kraftigare ljud? Vad är det du saknar idag? Det finns väldigt liten korrelation melan pris och ljudkvalitet, särskilt över 10K för ett par stativare. Om du ens funderar på Dynavoice (som jag förmodar att du inte har hört) så är det knappast ljudkvalitet du är efter, eller?

#24

Postad 14 mars 2013 - 13:22

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Snillen spekulerar...

Toffmeister: vad är du egentligen ute efter när du frågar om det är en uppgradering? Vill du ha bättre ljud? Kraftigare ljud? Vad är det du saknar idag? Det finns väldigt liten korrelation melan pris och ljudkvalitet, särskilt över 10K för ett par stativare. Om du ens funderar på Dynavoice (som jag förmodar att du inte har hört) så är det knappast ljudkvalitet du är efter, eller?


Ja du, det var bara lite funderingar jag hade, om mina gamla högtalare är sämre än ett paket som t.ex. i prisklassen jag länkade.. å nej, har inte hört dem.. såg dem mest av en slump när jag kollade på vad man kan tänkas köpa för att ha i "zone 2" i sovrummet.. :)

Sen har jag aldrig tyckt att blå serien jag har nu har imponerat så som högtalare kan göra..
Men det är nog bäst att göra som ni säger, köpa yamahan å sen se hur det känns..

Ska hålla ögonen öppna efter slutsteg å kanske låna hem ett från Tele-hå eller så..

#25

Postad 14 mars 2013 - 15:26

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Yamahastärkaren är bra, den kommer du förmodligen bli nöjd med. Slutsteg behöver du bara tänka på om det låter dåligt när du spelar högt, och det är väldigt mycket annat (rummet och framförallt burkarna) som ger mer skillnad. Mitt tips är att du åker runt och lyssnar förutsättningslöst på massor av högtalare runt det prisspannet du hade tänkt dig, och så tar du det därifrån. :)

Mvh,
Peter

#26

Postad 14 mars 2013 - 16:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Sen har jag aldrig tyckt att blå serien jag har nu har imponerat så som högtalare kan göra..
Men det är nog bäst att göra som ni säger, köpa yamahan å sen se hur det känns..

Ska hålla ögonen öppna efter slutsteg å kanske låna hem ett från Tele-hå eller så..


Dalis blå serie är inte världens bästa högtalare men jag tycker den är bra för priset de kostar. Som sagt du kanske skall titta på andra högtalare för 6006 kanske inte är något för dig helt enkelt. Men samtidigt tror jag de kan prestera bättre med mer kraft. Kör på din Yamaha du och utvärdera det. Låter som en bra ide att låna hem ett slutsteg senare och då kan du utvärdera själv om det är något som du vill satsa på.

En intressant tråd att läsa i ämnet:

http://www.faktiskt....der=asc&start=0

Speciellt det här citatet.

De alla flesta människor spelar med klippande förstärkare oftare än de tror.

I synnerhet gäller detta vid spelning av dynamisk musik. Klippning låter inte så illa på transienter som de flesta tror, men degradationen påverkar ändå musikupplevelsen illa. Dock hör de flesta hur mycket bättre det låter när man byter till en förstärkare som är så kraftig att den inte klipper när vi spelar så högt vi vill.


Redigerat av genstruktur, 14 mars 2013 - 17:38.


#27

Postad 22 mars 2013 - 00:03

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Har kopplat in den ida, å ehm, pardon my french, men **** VILKET LJUD!
Sån otrolig skillnad!

Vi såg Dredd, drog på lite extra, satt å rös å var helt tårögd.. shit..!

#28

Postad 27 mars 2013 - 23:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Har kopplat in den ida, å ehm, pardon my french, men **** VILKET LJUD!
Sån otrolig skillnad!

Vi såg Dredd, drog på lite extra, satt å rös å var helt tårögd.. shit..!


Härligt att du är nöjd! Bidde det Yamahan?

#29

Postad 29 mars 2013 - 11:45

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 1
Jajjamensan! :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.