Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stativare eller golvhögtalare för hemmabio/musik(70/30)?

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 juli 2020 - 23:45

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Sitter idag med ett "hemmabiosystem" med infinity primus stativare och center som "fronthögtalare", resterande bakre och atmos är dynavoice, BK 400xxls som sub. Är över lag väldigt nöjd med mina infinity och de skäms inte för sig även till musik som nu har börjat bli mer och mer nu med en musikintresserad tonåring i huset, meeen de är i dagsläget ca 13 år gamla och det vore ju kul att testa något annat. Har länge varit inne på att skaffa golvhögtalare men jag vet inte om det lönar sig då jag även använder det till hemmabio då jag som många andra kör med sub och därav delar av vid ca 80hz så jag "tappar" meningen med golvhögtalare antar jag? Vet att jag kan lösa detta med min BK-sub då den kan både köra LFE och högnivå(heter det så?) men jag är inte säker på att jag kommer behålla den i framtiden, hemmabygge är också på önskelistan. Så hur hade ni gjort? Ska väl erkänna att jag tittar lite på Q acoustics högtalare lite, både som golvare eller som stativare, så visst det vore ju bara att välja något av dem men hur tänker ni om detta?
Mvh Roger

#2

Postad 12 juli 2020 - 14:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Sitter idag med ett "hemmabiosystem" med infinity primus stativare och center som "fronthögtalare", resterande bakre och atmos är dynavoice, BK 400xxls som sub. Är över lag väldigt nöjd med mina infinity och de skäms inte för sig även till musik som nu har börjat bli mer och mer nu med en musikintresserad tonåring i huset, meeen de är i dagsläget ca 13 år gamla och det vore ju kul att testa något annat. Har länge varit inne på att skaffa golvhögtalare men jag vet inte om det lönar sig då jag även använder det till hemmabio då jag som många andra kör med sub och därav delar av vid ca 80hz så jag "tappar" meningen med golvhögtalare antar jag? Vet att jag kan lösa detta med min BK-sub då den kan både köra LFE och högnivå(heter det så?) men jag är inte säker på att jag kommer behålla den i framtiden, hemmabygge är också på önskelistan. Så hur hade ni gjort? Ska väl erkänna att jag tittar lite på Q acoustics högtalare lite, både som golvare eller som stativare, så visst det vore ju bara att välja något av dem men hur tänker ni om detta?
Mvh Roger

Medan du suttit nöjd ett visst antal år med din anläggning behöver ju förvisso inte per automatik världen utanför förändrats så särskilt mycket.
Men på frågan stativ vs. golv är dock min personliga erfarenhet att ”köttet” i registret ”där allting händer”, om man inte minst gillar rock, mår bättre med golvhögtalare. Givetvis ingen regel utan undantag. Finns lama golvare och överjävliga stativare, men överlag.
Orsaken är väl rimligen att en kraftigare bestyckning i ett visst register levererar just kraftigare. I en stativare ofta ett bas / mellan på typ 5,25 eller 6,5” och i en golvare oftast minst dubbla 6,5:or. Blir ju gärna rappare bas också pga. att subbens jätteelement sällan behagar starta och stanna med samma precision som golvarens basar. Detta förutsätter ju då naturligtvis att subben då alltså delas lägre. Själv tycker jag det funkar överlägset bäst att låta golvaren spela fullregister och låta subben stötta precis så mycket man tycker den behövs. Tror för min del jag låtit den gå in ungefär vid de ca. 35Hz mina golvare mäktar med.
Har alltså kopplat högnivå skall jag kanske tillägga.

Som jag inledde är det ju fullt möjligt att du, när du kikat/lyssnat runt, kommer finna att du egentligen fortfarande är utmärkt nöjd med det du har. Men ett par rediga golvare tror jag nog ändå kommer att pigga upp. :)

#3

Postad 13 juli 2020 - 00:09

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Medan du suttit nöjd ett visst antal år med din anläggning behöver ju förvisso inte per automatik världen utanför förändrats så särskilt mycket.
Men på frågan stativ vs. golv är dock min personliga erfarenhet att ”köttet” i registret ”där allting händer”, om man inte minst gillar rock, mår bättre med golvhögtalare. Givetvis ingen regel utan undantag. Finns lama golvare och överjävliga stativare, men överlag.
Orsaken är väl rimligen att en kraftigare bestyckning i ett visst register levererar just kraftigare. I en stativare ofta ett bas / mellan på typ 5,25 eller 6,5” och i en golvare oftast minst dubbla 6,5:or. Blir ju gärna rappare bas också pga. att subbens jätteelement sällan behagar starta och stanna med samma precision som golvarens basar. Detta förutsätter ju då naturligtvis att subben då alltså delas lägre. Själv tycker jag det funkar överlägset bäst att låta golvaren spela fullregister och låta subben stötta precis så mycket man tycker den behövs. Tror för min del jag låtit den gå in ungefär vid de ca. 35Hz mina golvare mäktar med.
Har alltså kopplat högnivå skall jag kanske tillägga.

Som jag inledde är det ju fullt möjligt att du, när du kikat/lyssnat runt, kommer finna att du egentligen fortfarande är utmärkt nöjd med det du har. Men ett par rediga golvare tror jag nog ändå kommer att pigga upp. :)


Du träffade ganska rätt där. Det är ju faktiskt så att jag är ju ganska nöjd med det jag har, hade faktiskt infinity primus golvhögtalare innan men sålde dom då det var 100% bio då o ingen musik och då upplevde jag ingen försämring med att gå ner till stativare istället men nu precis som du säger så tror jag att jag saknar det där lilla extra som kanske en golvhögtalare kan ge i musiklyssning. Började faktiskt titta på bla dynavoice M65 golvare+deras center med 4 bas/mid element (challenger c-5 xl)då jag efterlyser lite mer tryck i center högtalaren men jag avfärdade dom efter lite research då de mest levererar "ljud" och kanske inte välljud. Som du kanske ser finns det jag söker även hos klipsch men jag är rädd att dom är lite för "på" i ljudet, och en helt annan prisklass. Meeen som en liten parantes lyssnande jag för många år sedan på filmsekvenser i american sniper när han skjuter med dom "tunga" snipergevären och det trycket som center högtalaren gav, det ger mig gåshud än idag och vad var det för en högtalare: jo en klipsch RC 64III och det är väl dit jag omedvetet hela tiden försöker komma till:ett system som både funkar till bio och musik men det är ju ingen lätt match.
Som sagt högnivå har jag också möjlighet till på subben om jag skaffar golvhögtalare men jag är som sagt i planeringen på att utöka basen också o då vet jag inte om möjligheten till högnivå finns på ett tex PA-steg?

#4

Postad 13 juli 2020 - 14:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du träffade ganska rätt där. Det är ju faktiskt så att jag är ju ganska nöjd med det jag har, hade faktiskt infinity primus golvhögtalare innan men sålde dom då det var 100% bio då o ingen musik och då upplevde jag ingen försämring med att gå ner till stativare istället men nu precis som du säger så tror jag att jag saknar det där lilla extra som kanske en golvhögtalare kan ge i musiklyssning. Började faktiskt titta på bla dynavoice M65 golvare+deras center med 4 bas/mid element (challenger c-5 xl)då jag efterlyser lite mer tryck i center högtalaren men jag avfärdade dom efter lite research då de mest levererar "ljud" och kanske inte välljud. Som du kanske ser finns det jag söker även hos klipsch men jag är rädd att dom är lite för "på" i ljudet, och en helt annan prisklass. Meeen som en liten parantes lyssnande jag för många år sedan på filmsekvenser i american sniper när han skjuter med dom "tunga" snipergevären och det trycket som center högtalaren gav, det ger mig gåshud än idag och vad var det för en högtalare: jo en klipsch RC 64III och det är väl dit jag omedvetet hela tiden försöker komma till:ett system som både funkar till bio och musik men det är ju ingen lätt match.
Som sagt högnivå har jag också möjlighet till på subben om jag skaffar golvhögtalare men jag är som sagt i planeringen på att utöka basen också o då vet jag inte om möjligheten till högnivå finns på ett tex PA-steg?

 

Tycker du skall testa Klipsch innan du bestämmer dig.
De är mindre "på" idag än var de varit förr. Du får en dynamisk och lättdriven högtalare.
 



#5

Postad 13 juli 2020 - 23:30

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Tycker du skall testa Klipsch innan du bestämmer dig.
De är mindre "på" idag än var de varit förr. Du får en dynamisk och lättdriven högtalare.


Jo jag får nog göra det, misstänker att jag inte får lugn och ro i hjärnan förrän jag har lyssnat av en uppsättning med klipsch-högtalare också. Det förmedlas ju trots allt väldigt mycket via center kanalen ljudmässigt, det var väl det jag imponerades av på 64III. Men står sig klipsch både till hemmabio och musik eller är dom bättre på något av det?

#6

Postad 14 juli 2020 - 14:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

RP-serien är vad det verkar väldigt populära i hemmabio sammanhang men också uppskattade i musiksammanhang.

Men det är en högtalare med hornelement så lite mer direkta i ljudet kan de säkert fortfarande upplevas även om en del av deras tidigare "skarpa" topp har rundats av något på senare modeller. Man skall definitivt lyssna och bestämma sig för vad man tycker om hornhögtalare innan man köper.

 

Själv kör jag med Klipsch Forte 3 och lyssnar mestadels på musik. En helt annan högtalare förvisso men samma högtalarprincip och samma fabrikat.
Funderar precis på om jag skall skaffa mig en RP-500C eller RP-600C som center eller köra helt utan, tyvärr finns ingen center i den serien som Forte tillhör.



 



#7

Postad 14 juli 2020 - 20:46

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Så det är så stor skillnad mellan RP-serien jämfört med "R"-serien?
Prisskillnad är det iallafall och om man skulle leta begagnade så är det duktigt andrahandsvärde på dom. Men jag ska försöka få till ett tillfälle att provlyssna dom.

#8

Postad 14 juli 2020 - 20:55

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Kan också rekommendera Klipsch RP serien, iaf stativaren RP-600m. Riktigt engagerande ljud där allt släpper väldigt bra och har en öppen presentation med en tight snabb bas. Inte hört golvarna, men antar dem har samma typ av ljud fast ett fylligare och basrikare.
 

Tyvärr aldrig jämfört äldre serien mot RP, så kan inte säga något om det men som Blåtand skriver så ska dem vara lite mindre ”på” nu.


Redigerat av Graziano, 14 juli 2020 - 20:58.


#9

Postad 15 juli 2020 - 14:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

RP-serien är vad det verkar väldigt populära i hemmabio sammanhang men också uppskattade i musiksammanhang.

Men det är en högtalare med hornelement så lite mer direkta i ljudet kan de säkert fortfarande upplevas även om en del av deras tidigare "skarpa" topp har rundats av något på senare modeller. Man skall definitivt lyssna och bestämma sig för vad man tycker om hornhögtalare innan man köper.

Själv kör jag med Klipsch Forte 3 och lyssnar mestadels på musik. En helt annan högtalare förvisso men samma högtalarprincip och samma fabrikat.
Funderar precis på om jag skall skaffa mig en RP-500C eller RP-600C som center eller köra helt utan, tyvärr finns ingen center i den serien som Forte tillhör.



Ohyggligt coola dessa Forte 3. 99dB med 1 sketen Watt öppnar möjligheter för likaledes ohyggligt coolt förstärker. :)

#10

Postad 15 juli 2020 - 16:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ohyggligt coola dessa Forte 3. 99dB med 1 sketen Watt öppnar möjligheter för likaledes ohyggligt coolt förstärker. :)

Med 5-10W rockar det fett ;)

Dessa har dock mycket annat på plus utöver sin höga känslighet så man skall inte låta sig luras av retro locken.

Hoppas du får möjlighet att testa, svåra att hitta i butik men själv blev jag såld på dessa efter ett mässbesök :)
 



#11

Postad 16 juli 2020 - 11:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Med 5-10W rockar det fett ;)

Dessa har dock mycket annat på plus utöver sin höga känslighet så man skall inte låta sig luras av retro locken.

Hoppas du får möjlighet att testa, svåra att hitta i butik men själv blev jag såld på dessa efter ett mässbesök :)
 

Ja det skulle vara roligt. :) För övrigt kom jag att tänka på att din uppgraderingshistoria bekräftar mina upplevelser stativ vs. golv. Tydligare kan det liksom inte uttryckas. :)

 

Tog en liten exempelbild på mina 4 tummare för att illustrera att det finns lite olika skolor. :)

 

Bifogad fil  IMG_0186.JPG   69,62K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av laddie15, 16 juli 2020 - 12:01.


#12

Postad 16 juli 2020 - 12:35

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Ohyggligt coola dessa Forte 3. 99dB med 1 sketen Watt öppnar möjligheter för likaledes ohyggligt coolt förstärker. :)

 

Hej!

 

Du/ni ska ta deras spec angående känslighet med en nypa salt!

 

Tyvärr så ljuger Klipsch nått otroligt när dom anger känsligheten på deras högtalare.

 

https://www.audiosci...measured.14072/

 

//Micke


Redigerat av MIIKE888, 16 juli 2020 - 12:37.


#13

Postad 16 juli 2020 - 13:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Hej!

 

Du/ni ska ta deras spec angående känslighet med en nypa salt!

 

Tyvärr så ljuger Klipsch nått otroligt när dom anger känsligheten på deras högtalare.

 

https://www.audiosci...measured.14072/

 

//Micke

Så här ser det tydligen ut för forte 3. Men visst är det bedrövligt när man uppger 8 dB för högt, som i ditt bifogade.

https://www.stereoph...er-measurements


Redigerat av laddie15, 16 juli 2020 - 13:08.


#14

Postad 16 juli 2020 - 14:43

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Så här ser det tydligen ut för forte 3. Men visst är det bedrövligt när man uppger 8 dB för högt, som i ditt bifogade.
https://www.stereoph...er-measurements


Hej!

Ja där ljuger dom bara med 4db!:)

Men sen måste man också se det på det sättet stt det är ju inte nån jättebra högtalare precis utan mäter rätt dåligt med frekvenser som sticker och där kanske det är 95db

Vad är hans referens i db vid 0?

#15

Postad 16 juli 2020 - 19:31

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Hej!

Ja där ljuger dom bara med 4db!:)

Men sen måste man också se det på det sättet stt det är ju inte nån jättebra högtalare precis utan mäter rätt dåligt med frekvenser som sticker och där kanske det är 95db

Vad är hans referens i db vid 0?

Jag är förvisso inte alldeles överens med deras sätt att mäta, och förstår inte vad du menar med det sista, ”0”dB?
Men det jag vet med stor säkerhet är att det någon tycker låter bra, det ÄR bra för den personen. Jag har hört och blivit förtjust av åtskilligt som mäter mindre bra. 😉

#16

Postad 17 juli 2020 - 00:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Om jag fatta rätt så har du ett par monitorer idag med en subwoofer till som du varit nöjd med länge. 
Om dina monitorer hänger med i de ljudtryck som du är nöjd med så ser jag ingen större mening med ett par golvhögtalare. Hellre köpa en eller tre extra subwoofers, för bättre basåtergivning. 



#17

Postad 17 juli 2020 - 07:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Just förmågan att kunna spela starkare är i hösta grad väsentligt för en maffigare / mer realistisk upplevelse.

 

Skall kanske tillägga att det kan funka utmärkt att bara skruva upp. :) Skämt åsido, med jag har gång på gång blivit varse att jag finner mig själv RIKTIGT nöjd med min anläggning de få gånger jag kan skruva upp rejält. Först då faller allt på plats. Gittarriffen blir feta och goa, trummor känns i magen osv. :)


Redigerat av laddie15, 17 juli 2020 - 07:28.


#18

Postad 17 juli 2020 - 08:35

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Är nog benägen att tro att känsligheten ligger ungefär där som Stereophile säger.
De är helt klart betydligt mer lättdrivna än de stora flertalet av högtalare där ute. Men så känsliga som 99dB har jag egentligen aldrig upplevt dem vara.
Å andra sidan är det knappast ett behov eller krav som många har heller. För egen del så kommer jag från en lång rad kombinationer av stativare och subbar och det är en påtaglig skillnad. För mig personligen kan en stativarlösning aldrig bli annat än ett komplement eller ersättare pga av platsbrist då jag från nu alltid kommer att vilja ha en anläggning som kan ge mig den storskalighet som Forte ger mig. Skall det bytas så är det  mot något som ger mig ännu mer av denna varan.

De spelar på så det räcker och blir över här i alla fall och jag har duktigt med headroom i min förstärkare som utan problem reder ut de knepigheter som vissa lastfall utgör. Har som sagt kört mycket med stativare och sub innan men aldrig varit så nöjd som nu. Oavsett om jag har mina subbar på eller av så får jag ett mycket mer komplett ljud idag. "upplevelsemässigt komplett får tilläggas så vi inte hamnar i sidospårs diskussioner"
Instrument och röster får den kropp och dynamik som behövs för att låta på riktigt.
Konserter och inspelade livspelningar har aldrig roat mig tidigare men nu är det nästan som att vara på plats.

 

Det jag upplever att en större golvare gör som jag inte får ut av särskilt många stativare/subwoofer kombinationer är den volym och energi som mellanbas och ett kraftfullt mellanregister i en golvare kan ge. En större tvåvägs stativare kan ge lite av detta men aldrig till samma nivå oavsett stöd från en sub eller hur många subbar som helst. Stativarens tillkortakommande ligger utanför subbens arbetsområde.

 

Det finns tveklöst högtalare som är mer Hifi och audiofila än Klipsch då det inte handlar så mycket om att diagnostisera stereodjup och liknade utan det är en högtalare för den som i första hand vill bli med ryckt och försvinna in i musiken för en stund.
Men tro inte att detta bara handlar och krasch bom bang burkar för det är helt fel. De har många HiFi-kvalitér även om de kanske trycker på lite andra knappar hos lyssnaren än vad standardburkarna gör.

 

Jag har sparat mina Raidho här hemma fram tills nu just för att jag har haft väldigt svårt att släppa deras fantastiska övre register men nu ligger de ute för försäljning. Bara att inse att jag aldrig kommer att koppla in dessa igen så länge jag bara har en rigg och det står mellan dessa eller mina glädjespridande retro burkar :) 
 


Redigerat av Blåtand, 17 juli 2020 - 08:51.


#19

Postad 17 juli 2020 - 09:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Är nog benägen att tro att känsligheten ligger ungefär där som Stereophile säger.
De är helt klart betydligt mer lättdrivna än de stora flertalet av högtalare där ute. Men så känsliga som 99dB har jag egentligen aldrig upplevt dem vara.
Å andra sidan är det knappast ett behov eller krav som många har heller. För egen del så kommer jag från en lång rad kombinationer av stativare och subbar och det är en påtaglig skillnad. För mig personligen kan en stativarlösning aldrig bli annat än ett komplement eller ersättare pga av platsbrist då jag från nu alltid kommer att vilja ha en anläggning som kan ge mig den storskalighet som Forte ger mig. Skall det bytas så är det  mot något som ger mig ännu mer av denna varan.

De spelar på så det räcker och blir över här i alla fall och jag har duktigt med headroom i min förstärkare som utan problem reder ut de knepigheter som vissa lastfall utgör. Har som sagt kört mycket med stativare och sub innan men aldrig varit så nöjd som nu. Oavsett om jag har mina subbar på eller av så får jag ett mycket mer komplett ljud idag. "upplevelsemässigt komplett får tilläggas så vi inte hamnar i sidospårs diskussioner"
Instrument och röster får den kropp och dynamik som behövs för att låta på riktigt.
Konserter och inspelade livspelningar har aldrig roat mig tidigare men nu är det nästan som att vara på plats.

 

Det jag upplever att en större golvare gör som jag inte får ut av särskilt många stativare/subwoofer kombinationer är den volym och energi som mellanbas och ett kraftfullt mellanregister i en golvare kan ge. En större tvåvägs stativare kan ge lite av detta men aldrig till samma nivå oavsett stöd från en sub eller hur många subbar som helst. Stativarens tillkortakommande ligger utanför subbens arbetsområde.

 

Det finns tveklöst högtalare som är mer Hifi och audiofila än Klipsch då det inte handlar så mycket om att diagnostisera stereodjup och liknade utan det är en högtalare för den som i första hand vill bli med ryckt och försvinna in i musiken för en stund.
Men tro inte att detta bara handlar och krasch bom bang burkar för det är helt fel. De har många HiFi-kvalitér även om de kanske trycker på lite andra knappar hos lyssnaren än vad standardburkarna gör.

 

Jag har sparat mina Raidho här hemma fram tills nu just för att jag har haft väldigt svårt att släppa deras fantastiska övre register men nu ligger de ute för försäljning. Bara att inse att jag aldrig kommer att koppla in dessa igen så länge jag bara har en rigg och det står mellan dessa eller mina glädjespridande retro burkar :) 
 

Härligt att höra. :) Är otroligt skönt när man äntligen känner det så. Vägen dit är egentligen, i mitt personliga tycke, mer eller mindre frustrerande. :)



#20

Postad 17 juli 2020 - 10:17

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Härligt att höra. :) Är otroligt skönt när man äntligen känner det så. Vägen dit är egentligen, i mitt personliga tycke, mer eller mindre frustrerande. :)

Jag det är en livslång resa när man väl blivit biten av HiFi och frustrerande är ordet :)
Samtidigt är det lärorikt, synd bara att pengar är en faktor för det gör det hela lite mer komplext.
 

I vissa avseenden kan man stryka bort en del alternativ från listan efter att man dragit lärdomar men samtidigt kommer det hela tiden nya grejer.
Inte minst på digital sidan och allt kring aktiv drift och DSP kan ju slå undan fötterna för en del gamla "sanningar".

 

Sedan är det ju individuellt vad man gillar, hur man bor och inte minst vem som bestämmer i hushållet "WAF" ;) 

Igår köpte jag själv den mindre "sämre?" RP-500C centern istället för en RP-600C trots att priset var det samma.
Skulle jag ha tagit den större hade jag varit tvungen att flytta ut något annat från mitt rack. "ibland får man bara göra det bästa av situationen"
 



#21

Postad 17 juli 2020 - 21:54

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag det är en livslång resa när man väl blivit biten av HiFi och frustrerande är ordet :)
Samtidigt är det lärorikt, synd bara att pengar är en faktor för det gör det hela lite mer komplext.

I vissa avseenden kan man stryka bort en del alternativ från listan efter att man dragit lärdomar men samtidigt kommer det hela tiden nya grejer.
Inte minst på digital sidan och allt kring aktiv drift och DSP kan ju slå undan fötterna för en del gamla "sanningar".

Sedan är det ju individuellt vad man gillar, hur man bor och inte minst vem som bestämmer i hushållet "WAF" ;)

Igår köpte jag själv den mindre "sämre?" RP-500C centern istället för en RP-600C trots att priset var det samma.
Skulle jag ha tagit den större hade jag varit tvungen att flytta ut något annat från mitt rack. "ibland får man bara göra det bästa av situationen"

Kul.
Själv har jag äntligen kommit fram till ett par nya högtalare jag är väldigt intresserad utav. Ett par Phonar Veritas Next M4 i högglans svart/ röd ek. Så mycket annat som är prioriterat. Mina små KEF R100 har bra liv i sig ännu. De fick lite nytt liv med en streamer. Tillsammans med ett effektsteg som har mer pulver än vad jag behöver så jag är egentligen lite som dig. Varför byta när man hittar något som passar bra in i ens hem.

#22

Postad 18 juli 2020 - 09:20

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Härliga tankar i tråden. Och det är alltid en egen referens som gäller och egenlyssning innan nyköp är alltid att förorda.

Jag har nog kommit till insikten om att det viktiga är klangbalans mellan de högtalare som används. Ju fler desto högre krav på accepterande motpart i hemmet. Stativare skulle jag kunna leva med, men rejäla golvare runt om gör verkligen susen.

Som alltid, begagnade högtalare ger möjligheter till uppgraderingar på förstärkeri, mediauppspelare och mediakällor.

#23

Postad 18 juli 2020 - 16:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1
Lite ett avsteg från ämnet, men har efter moget övervägande bestämt mig för ett par B&W Px7 hörlurar. Och anledningen till det beslutet kan ju förvisso gälla även här. Jag vill helt enkelt bli engagerad av det jag lyssnar på. Provade alla de just nu ” hetaste” alternativen men alla utom ett par lämnade mig fullständigt kall. I rent objektiva termer är säkert den hyllade Sonyluren bättre, jag hör tydligt att den är mer balanserad, och egentligen har mycket små brister. Men jag har inte det minsta kul. :( Sennheiser känns som om man trätt en subwoofer på huvet. Ja alltså inte rent fysiskt då, för passformen är utmärkt. Men här finns bara djupbas och inte mycket mer.
PX7 har tydliga brister, tex är diskanten lite rå och kantig. Men... det spelar ju musik!! Jag blir berörd och stampar takten. :)

Redigerat av laddie15, 18 juli 2020 - 16:43.


#24

Postad 18 juli 2020 - 18:15

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Om jag fatta rätt så har du ett par monitorer idag med en subwoofer till som du varit nöjd med länge.
Om dina monitorer hänger med i de ljudtryck som du är nöjd med så ser jag ingen större mening med ett par golvhögtalare. Hellre köpa en eller tre extra subwoofers, för bättre basåtergivning.

Jo jag är nöjd med dom men jag efterlyser lite mer ljudtryck då jag nästan maxar(ca 85%) volymen på förstärkaren, en Denon x2500h. Extra subwoofer är på planeringen också men jag försöker intala mig själv om jag är nöjd med stativhögtalare men det går dåligt då jag precis som någon annan här skrev att jag saknar det lilla extra "trycket" i midbasen typ trummor eller basgitarr, typ snärten i ljudet, svårt att förklara men det känns inte som mina stativare är med där..

Redigerat av flygsfors, 18 juli 2020 - 18:21.


#25

Postad 18 juli 2020 - 19:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jo jag är nöjd med dom men jag efterlyser lite mer ljudtryck då jag nästan maxar(ca 85%) volymen på förstärkaren, en Denon x2500h. Extra subwoofer är på planeringen också men jag försöker intala mig själv om jag är nöjd med stativhögtalare men det går dåligt då jag precis som någon annan här skrev att jag saknar det lilla extra "trycket" i midbasen typ trummor eller basgitarr, typ snärten i ljudet, svårt att förklara men det känns inte som mina stativare är med där..

En gång för många år sedan tänkte jag köpa mig ett par bättre högtalare av märke Audiovector. Hade ca. 15000kr att handla för och valet stod mellan en golvmodell i basserien MI3 eller en stativmodell i den finare serien, MI1SE. På en mässa bad jag Klifoth(konstruktören /ägaren) d. y. om råd om vilken jag skulle välja. Då greppade den stabile Danske ynglingen min arm och måttade en knytnäve mot plexus och sa (ung.):”Du vill känna detta, därför skall du välja golvaren.”
Och ja, bättre än så kan det väl inte beskrivas. Givetvis valde jag likafullt stativaren, och ångrade mig snart bittert. ;)

#26

Postad 18 juli 2020 - 22:46

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

En gång för många år sedan tänkte jag köpa mig ett par bättre högtalare av märke Audiovector. Hade ca. 15000kr att handla för och valet stod mellan en golvmodell i basserien MI3 eller en stativmodell i den finare serien, MI1SE. På en mässa bad jag Klifoth(konstruktören /ägaren) d. y. om råd om vilken jag skulle välja. Då greppade den stabile Danske ynglingen min arm och måttade en knytnäve mot plexus och sa (ung.):”Du vill känna detta, därför skall du välja golvaren.”
Och ja, bättre än så kan det väl inte beskrivas. Givetvis valde jag likafullt stativaren, och ångrade mig snart bittert. ;)


Det får bli efter semestern att börja lyssna sig fram lite på golvhögtalare, det känner jag nu. Ska framförallt försöka hitta lyssningstillfälle på klipsch golvare o "känna" om det är ett ljud jag gillar eller inte. Det får ju gärna vara ganska lättdrivet då då man inte har så mycket effekt i hemmabio reciever. Fast det nu var väldigt stora skillnader på klipsch känslighet i testet på det som länkades här tidigare(intressant läsning faktiskt) så verkar det trots allt vara ganska lättdrivna ändå.

#27

Postad 19 juli 2020 - 10:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det får bli efter semestern att börja lyssna sig fram lite på golvhögtalare, det känner jag nu. Ska framförallt försöka hitta lyssningstillfälle på klipsch golvare o "känna" om det är ett ljud jag gillar eller inte. Det får ju gärna vara ganska lättdrivet då då man inte har så mycket effekt i hemmabio reciever. Fast det nu var väldigt stora skillnader på klipsch känslighet i testet på det som länkades här tidigare(intressant läsning faktiskt) så verkar det trots allt vara ganska lättdrivna ändå.

Ja, semesterkassan vill du nog ha till annat. :)
Kan inget alls om just Klipsch, men just det du beskriver att du saknar säger mig att du vill ha större högtalare.

Nja, din hembioreceiver räcker effektmässigt bortom allt tvivel mer än väl till alla normala högtalare. Själv har jag 20W och en specad känslighet på ca 91dB. Med tanke på volympotens läge när jag spelar rejält högt (typ 100dB vid lyssningspositionen) så använder jag nog typ 10 av dem. :)

#28

Postad 22 juli 2020 - 00:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jo jag är nöjd med dom men jag efterlyser lite mer ljudtryck då jag nästan maxar(ca 85%) volymen på förstärkaren, en Denon x2500h. Extra subwoofer är på planeringen också men jag försöker intala mig själv om jag är nöjd med stativhögtalare men det går dåligt då jag precis som någon annan här skrev att jag saknar det lilla extra "trycket" i midbasen typ trummor eller basgitarr, typ snärten i ljudet, svårt att förklara men det känns inte som mina stativare är med där..

Hänger monitorerna med när du nästan maxar förstärkaren? Det låter som du behöver väsentligt mer effekt. Sen ev större högtalare. 



#29

Postad 22 juli 2020 - 06:08

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Finns ett par Infinity Primus 250 golvhögtalare på blocket. Kan hjälpa att få mer "snärt" i basen om du sänker delningen lite när du skaffat golvhögtalare, eller en sub till och dela högre  :lol:

 

Sen om du har digital volym på hemmabiostärkaren så brukar man ju få spela till nära -0dB, om man inte har större modell. Delar du vid 80hz är det bara vrida på ju, iaf om du frågar mig. 


Redigerat av TijY, 22 juli 2020 - 06:09.


#30

Postad 22 juli 2020 - 08:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hade först kollat vad jag vill ha för högtalare därefter funderat på vilken elektronik som passar.
Finns olika skolor men om man skall se på sin anläggning med helt nya ögon så har jag har svårt att fatta riktigt hur man kan bygga från andra hållet om man söker ett särskilt slutmål.
 

Man kan bli tvingad att tänka om när man byter högtalare.
En lättdriven högtalare minskar förvisso behovet att extremt mycket kraftresurser men headroom vill man alltid ha. Dåliga egenskaper i en förstärkare/anläggning kan bli väldigt framträdande med känsliga högtalare.
Eventuellt brus i en anläggning kan vara något man behöver "jobba" med att minska.

 

Ett bra försteg är också något alla anläggningar vinner på oavsett det är ett separat, om det sitter i en integrerad eller i en receiver.

 

Om du är nöjd med din receiver när du ser på film men vill ha lite mer kräm i frontarna och samtidigt få ut mer av din tvåkanalslyssning så kan en integrerad förstärkare med HT-bypass vara något att överväga. Då för du sannolikt både ett stabilare slutsteg och ett bättre försteg än vad det sitter i din receiver.  I det allra flesta fall ger detta ett större lyft för tvåkanalslyssning än om man köper dyrare receiver eller kompletterar med ett separat slutsteg. Kostar ungefär samma som ett rent slutsteg. Är det viktigt att hålla ner kostnaderna så leta på begagnatmarknaden.



#31

Postad 13 augusti 2020 - 14:25

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Men vad händer här på forumet? Min trådfråga här har "kapats" av någon annan person och startat en ny tråd med "kopiera och klistra in" typ... Är det något som j*vlas på forumet?

#32

Postad 13 augusti 2020 - 14:48

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

En AI-bot får vi anta :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.