Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Black Screen av Lecvip

684 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 juni 2010 - 15:32

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Herregud så snyggt och "clean"-rena drömbion.
-jaha -då släpar man kanske in en katt bland hermelinerna, då... :D -om det blir så...
Bättre förhållanden kan man ju inte få.
Bra om man kan ljusa upp rummet också -för det är då som jag tycker att materialet kommer till sin rätt och verkar mycket bra. Hur duken är som ren biorumsduk i totalmörker har jag mindre känsla för just nu...
Men jag bugar och tackar så länge -och hoppas att vi ses.


Det finns omkring 900w Halogenljus i bion, samt dagsljus med parallella dörrar - dessutom är kanalerna uppdelade så att ljuset kan hanteras på lite olika vis - så det är nog lungt :D

Kul med lite fokus på lecvips uppfinning! :D

Jag bokar plats i soffan hos Pär när det ska testas. :P


Du får en inbjudan om det blir av, men då får du kanske ta med lite lasagne :lol:

mvh

/Pär

#52

Postad 03 juni 2010 - 15:51

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Kul med lite fokus på lecvips uppfinning! :D

Hej Karl! Att kalla den för uppfinning är kanske att håsa upp den lite för mycket :D
Det är inget märkvärdigt -och mycket enkel konstruktion egentligen...
fast bra verkar det bli :D
och tack för intresset!

#53

Postad 08 juni 2010 - 19:03

vanecek
  • vanecek
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
bilderna såg ju bra ut...

Bilden är rätt nice trotts det stora formatet *uppmätt bild bredd 306cm... *
jag har blivit bortskämd men skall ställa ner bilden till något mindre ca 250cm bredd tänkte jag...

Ser fram emot att höra mer.

mvh

#54

Postad 16 juni 2010 - 11:22

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
Hur går det med duken?

#55

Postad 16 juni 2010 - 17:29

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Hur går det med duken?

Tackar som frågar!
Jo, man blir lite trött...tyvärr har sjukdom försenat svetsningen av ramen i snart två veckor.
Fast det rår ju ingen på -sån skit kommer alltid när det passar som sämst...

Snackade emellertid med killen i måndags och nu är han bättre och skall på det igen.
Så jag hoppas på vilken dag som helst, vad gäller ramen. Sen tar själva duken några dagar efter det...

I vilket fall har min testprojje kommit -en Epson TW2900 som verkar bra.
Tänkte att jag med den skulle ge duken mer ärliga förutsättningar för testandet
(istället för min 800ansilumen gamla panasonic som i jämförelse var ljussvag och lågupplöst).

Jag vill inte "trampa luft" och uppdatera tråden när jag inte har något att säga -därför tystnaden.
Men hoppas att återkomma med full kraft inom det närmaste med mycket att berätta.
Tack för visat intresse. Det uppskattas! :D

#56

Postad 30 juni 2010 - 21:24

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Äntligen är prototypen snart klar!!!

Var och kollade ramen och den såg mycket bra ut. Helsvetsade 30mm fyrkantsrör i aluminium.
Hela ramen (2100x1210mm) var lätt som en fjäder...skall lackas matt svart i dagarna.

Inspekterade också exposkivan som skall vara bärare till dukmaterialet (2200x1310mm) och skruvas fast i ram och kurvställare.
Syndigt mattsvart...bara 3mm tjock men styv och spänstig och kommer att hålla kurvan jämn och konsekvent.

Dukmaterialet har tillverkats vid två tillfällen.
Första gången laminerades lagren på varandra i maskin. Men gummivalsen lämnade skrapspår och små luftbubblor över hela ytan. Bara att krafsa ihop och kasta som en 2000-kronors pappersboll i papperskorgen...

Andra försöket blev mycket bättre efter rengöring av vals och ett hårdare tryck mot materialet.
Men...fortfarade fullt av små skrapmärke över hela ytan. Mycket tunna och mycket små -men tillräckligt för att man skulle kunna se dom vid projiceringen om man tittade noga...bara att slänga igen...jag blir utfattig...

Nåja -försök nummer tre kommer att ske helt för hand med hjälp av en mjuk skrapa/handrulle och bomullshandskar.
Då skall det nog fixa sig.

Jag återkommer med resultatet inom några dagar.

Några bilder från verkstaden så länge.
Postad bild

#57

Postad 30 juni 2010 - 22:39

Unregistered49577949
  • Unregistered49577949
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
H-ete vad detta ser ut att bli ballt!

Cred till trådskaparen som pallar och har lusten att testa något eget, speciellt när det inte blivit som man tänkt sig första två gångerna.

Iallafall, jag har själv ingen projektor, men är på jakt efter en.
Då min lägenhet är oerhört ljus (Nyinflyttad så kolla inte på galleriet..), så har jag börjat spana efter en svart duk på 90".
Detta verkar helt klart intressant om det visar sig att allt går som det ska, och du får för dig att börja sälja dukarna.
Jag kikade på en Black Diamond, men blir självklart som alla andra, skrämd pga priset.

Här har ni ännu en som kommer följa tråden frenetiskt de närmaste dagarna. =)
Lycka till!

Redigerat av Unregistered49577949, 30 juni 2010 - 22:39.


#58

Postad 04 juli 2010 - 09:59

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

H-ete vad detta ser ut att bli ballt!

Cred till trådskaparen som pallar och har lusten att testa något eget, speciellt när det inte blivit som man tänkt sig första två gångerna.

Iallafall, jag har själv ingen projektor, men är på jakt efter en.
Då min lägenhet är oerhört ljus (Nyinflyttad så kolla inte på galleriet..), så har jag börjat spana efter en svart duk på 90".
Detta verkar helt klart intressant om det visar sig att allt går som det ska, och du får för dig att börja sälja dukarna.
Jag kikade på en Black Diamond, men blir självklart som alla andra, skrämd pga priset.

Här har ni ännu en som kommer följa tråden frenetiskt de närmaste dagarna. =)
Lycka till!

Tack för ditt glada tillrop!
Ja, anledningen för mig att börja testa olika material var just svårigheten att få bra bild i ljust rum.
Black Diamond är dyr men tydligen värd varenda öre.
Min duk blir förmodligen inte lika vass (med tanke på resurserna folket bakom IS har jämfört med mina) -men den kommer att göra sitt jobb med den äran verkar det som -åtminstone enligt vad småtesterna visat hitintills.
och som jag sagt tidigare -en 90" duk verkar kunna hamna under 10.000,- men jag vet inte prisbilden helt säkert idag.
Nu vill jag bara ha en perfekt prototyp så att jag kan göra tester på den.
Blir den så bra som jag tror och det finns köpare så kan jag tänka mig att tiilverka och sälja.
Men man måste absolut se en duk i verkligheten innan man köper.
Skulle det vara många som är intresserade så får jag fixa ett litet "showrum" någonstans så att den är tillgänglig för provtitt...

Ja -följ gärna tråden -jag skall visa upp resultatet av mina tester här -hur dom än blir.

#59

Postad 04 juli 2010 - 22:37

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
*tassar den här tråden*

Vad har du för bakgrund själv egentligen?

#60

Postad 05 juli 2010 - 15:19

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

*tassar den här tråden*

Vad har du för bakgrund själv egentligen?

I korthet:
Har drivit reklambyrå de senaste 25 åren och livnärt mig och min familj på det.
Men har alltid haft ljud o bild som hobby fast i ekonomiskt nedtonad variant.
Började bl a bygga videoprojektorer för att det var kul för några år sedan med alternativa ljuskällor (DIY-varianten).
Då började också mitt intresse för dukar -tanken att jag ville ha tillbaka "lika mycket " ljus från duken som jag kunde krama ur projektorn -var trött på alla grådaskiga bilder jag fick från min vita duk så fort det inte var helmörkt i rummet -ÄVEN med de kommersiella projektorer jag ägt.
Har testat allt ifrån frästa aluminiumpåtar till rollade silverytor och allt däremellan :) . Testat platta dukar kontra kurvade mm mm.
Kom sedan på den här enkla varianten av materialkombination som jag kör nu.
Först med grå, sedan vit och nu med svart botten.
Och det är denna "svarta" duk som jag tycker ger väldigt bra resultat -både i svärta och i dagrarna -i både lätt upplysta och helt svarta rum.
Så det hela har varit en envis kamp och "nu ######r skall det gå..."-mentalitet egentligen enbart för egen del.
För att tillverka en duk till mig själv.
Såg sedan black diamond i en tråd här på forumet och slogs av likheten och gjorde ett inlägg i den tråden.
Fick tipset av forummedlemmar att starta en egen tråd om utvecklingen av Black Screen istället och det gjorde jag.
Sen har folk börjat undra lite om kostnader och om jag skall börja sälja den.
Perra1 har vänligt erbjudit sig att mäta upp den när den är färdig och det tycker jag skulle vara jättekul eftersom man då får svart på vitt över vad den presterar.
Och som jag sagt tidigare -blir det bara skit av alltihop (vilket gud förbjude...) så är det inte mer med det...då är jag bara något fattigare än vanligt...men mycket klokare...och har en enormt kostsam svart prototyp hängandes på väggen därhemma...förmodligen till min kära hustrus förtvivlan...:)
Så är läget just nu.
Tack för att du frågade.

#61

Postad 07 juli 2010 - 08:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Förjäkla roligt projekt det här, oavsett hur det går så förtjänar du cred i mängder för allt jobb du gjort hittils.

Lycka till, verkligen. :D

edit: Att, om du får fram en bra prototyp, ta hem duken till Perra är ett erbjudande du inte får missa. Tror du kommer finna det mkt givande.

Redigerat av pacman, 07 juli 2010 - 08:27.


#62

Postad 07 juli 2010 - 08:50

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Förjäkla roligt projekt det här, oavsett hur det går så förtjänar du cred i mängder för allt jobb du gjort hittils.

Lycka till, verkligen. :D

edit: Att, om du får fram en bra prototyp, ta hem duken till Perra är ett erbjudande du inte får missa. Tror du kommer finna det mkt givande.

Tack för "lyckatillet", Pacman!
Material nr 3 är monterat och klart och till 99% felfritt B) .
Återstår lackering av ram och sidoplåtar (justerbara kurvhållare (3-5%), som jag kallar det, lite bonnigt sådär..:) ) -sen är det bara att skruva samman delarna!!! Efter det monteras 100mm svart sammet runtom som avmaskning (täcker även skruvarna). Bildytan är då 90" i 16:9.
Vete f-n om jag inte skall låta gravera en liten plåt med "logon" Black screen och limma på -så ser det ju ut som på riktigt också :) !!!
Och Absolut!!! Om jag tycker att duken håller vad småtesterna lovat tidigare -så blir det duken på släp upp till Pär om några veckor - om han fortfarande tycker att det skulle vara intressant att testa den och har tid o lust!!
Tack för uppmuntrande tillrop! Det uppskattas alltid!!

#63

Postad 07 juli 2010 - 11:50

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

  • 1 112 inlägg
  • 0

Tack för "lyckatillet", Pacman!
Material nr 3 är monterat och klart och till 99% felfritt :) .
Återstår lackering av ram och sidoplåtar (justerbara kurvhållare (3-5%), som jag kallar det, lite bonnigt sådär..:D ) -sen är det bara att skruva samman delarna!!! Efter det monteras 100mm svart sammet runtom som avmaskning (täcker även skruvarna). Bildytan är då 90" i 16:9.
Vete f-n om jag inte skall låta gravera en liten plåt med "logon" Black screen och limma på -så ser det ju ut som på riktigt också :) !!!
Och Absolut!!! Om jag tycker att duken håller vad småtesterna lovat tidigare -så blir det duken på släp upp till Pär om några veckor - om han fortfarande tycker att det skulle vara intressant att testa den och har tid o lust!!
Tack för uppmuntrande tillrop! Det uppskattas alltid!!


Låter superkul! Hoppas nu bara att Pär har tid för detta är ju riktigt spännande!

#64

Postad 07 juli 2010 - 12:03

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Och Absolut!!! Om jag tycker att duken håller vad småtesterna lovat tidigare -så blir det duken på släp upp till Pär om några veckor

Säg till om du behöver och vill ha någonstans att bo då. Det här måste ju uppmuntras på alla sätt det bara går! :D

#65

Postad 07 juli 2010 - 14:08

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Säg till om du behöver och vill ha någonstans att bo då. Det här måste ju uppmuntras på alla sätt det bara går! :D

bugar o tackar!!



NU SKITER JAG I JOBBET OCH ÅKER O MONTERAR DUKEN!!
Är man sin egen är man... :)

Fick telefonsamtal för en stund sedan att ramen var skönt mattlackad och klar.
Hoppas att återkomma med lite bilder från sammansättningen ikväll.
Tjo!

#66

Postad 07 juli 2010 - 15:42

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Jag står självklart för vad jag sagt, och tar mig lite tid för uppmätning och verifikation mellan alla projekt - vi får hitta en tid som passar oss båda :D

Tycker att det är spännande med dukar, och har väl mätt på "ett par" stycken :) Kommer att ge en helt oberoende bild av prestanda - om vi har tur har även min Quantum 780 kommit då :)

mvh

/Pär

#67

Postad 07 juli 2010 - 20:52

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Tack Pär!

OK -nu är äntligen prototypen klar.
Ramen såg läcker ut i mattsvart. Kurvhållarna skruvades fast och sedan passades materialet in på ramen. Hål borrades upp för popnuts o skruv (för bästa hållbarhet). Sedan fästes duken med 8 skruvar totalt (nedsänkta). Över skruvarna monterades sedan sammeten vilket gjorde hela sammansättningen osynlig.
Lastade den sedan på släpet, uppstagad med bara en pall ( Duken fick inte plats liggandes i släpet -hjärtat satt i halsgropen vid varenda gupp i vägen -f-n vad vi har dåliga vägar i sverige...) men jag kom lyckligt hem med duken hel och oskadad.
Nu ligger den på golvet i mitt tillfälliga biorum.
Jag skall bara ha upp de två hakarna på väggen som skall hålla duken och sen skall jag premiärglo på någon bra film.
Helt okalibrerat!!!
Missade fotbollen men det får det vara värt...
Tack för upmärksamheten så här långt.
Nu börjar allvaret...

Postad bild

#68

Postad 07 juli 2010 - 21:04

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

  • 1 112 inlägg
  • 0
Ser fram mot rapport från titten! :D

#69

Postad 08 juli 2010 - 00:52

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Postad bild
Kunde inte låta bli!!!!
Säger bara WOW som ett första intryck!!
Bild från mitt tillfälliga "biorum"/testrum (ursäkta röran...).
Stor taklampa samt en spotlight tända -bilden tagen långt utanför sweetspot-mörk scen från Pirates of the carribean-och ändå så j-a bra! Man ser ljuset från stora lampan avtecknar sig uppe till höger i duken som en diffus hotspot -men lampan sitter bara e meter ifrån duken så det är inte så konstigt!!!
Fy f-n vad jag ser fram emot att hårdtesta!!!
Nu ska jag söva gött!!!!

#70

Postad 08 juli 2010 - 18:11

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Har gjort en liten test idag med dagsljus in i rummet.
Två fönster som lyser rakt på duken. En dörr är öppen och släpper in ljus.
Jag är chockad när jag får se hur bra det blir i fullt format.
Testbitar i all ära -men big is beautiful!!!
Har inte hunnit kalibrera eller testa på riktigt ännu.
Får nog vänta några dagar med det så att glädjen hinner lägga sig lite
och man kan börja kolla på det hela med kritiska ögon.
Postad bild
En liten snutt på YouTube också (har precis laddat upp så jag vet inte när länken funkar...)
http://www.youtube.c...h?v=EdHgXhq4ZF8

#71

Postad 08 juli 2010 - 19:11

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Ser ju lovande ut, kan du inte dra ner duken som sitter ovanför så den täcker 50% av duken och filma ett nytt klipp till youtube?

Tror skillnaden blir mer markant när man ser både vit och svart duk samtidigt i samma ljusförhållande.

#72

Postad 08 juli 2010 - 19:27

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Ser ju lovande ut, kan du inte dra ner duken som sitter ovanför så den täcker 50% av duken och filma ett nytt klipp till youtube?

Tror skillnaden blir mer markant när man ser både vit och svart duk samtidigt i samma ljusförhållande.

Hej Nahaz!
Naturligtvis kan jag göra det.
Det kommer -om inte idag så imorgon.

#73

Postad 09 juli 2010 - 19:20

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Ok -drog ner den vita duken som jämförelse.
Skillnaden är (som väntat) stor mellan den och Black Screen.
Känns lite som att sparka på någon som redan ligger... :)
Fast det visste jag ju redan sedan provbitarnas tid...
Vad som är remarkabelt med Black Screen är att det återkastade ljuset i rummet ( på väggar o golv o tak) från duken minskat med uppskattningsvis 60-70%.
Rummet är mörkare än någonsin även vid ljusa scenerier i filmerna.
Fantastisk återgivning i totalt mörker, måste jag säga.
Det riktigt lyser ur duken UTAN HOTSPOT!!!!
Avsaknad av Hotspot beror på kurvningen.
Just nu kör jag på 3% kurvning av dukens längd fast jag skall testa även med 5% som skall vara optimalt enligt mina ovetenskapliga uträkningar...
Skall amatörkalibrera i helgen och köra lite matnyttiga tester efter det.

Postad bild

Redigerat av Unregistered1791125b, 09 juli 2010 - 19:43.


#74

Postad 09 juli 2010 - 22:58

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Tackar, kul att du är så nöjd med resultatet-
Om rullgardinen är duken du körde med innan så måste skillnaden vara enorm : )

#75

Postad 09 juli 2010 - 23:51

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Tackar, kul att du är så nöjd med resultatet-
Om rullgardinen är duken du körde med innan så måste skillnaden vara enorm : )

Det är ingen rullgardin utan en riktig duk typ Kingpin -fast utan blackdrop och slaktad från alla detaljer...choppad....less is more...:)
Edit:förtydligande.

Redigerat av Unregistered1791125b, 10 juli 2010 - 11:37.


#76

Postad 11 juli 2010 - 11:08

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
OK. Nu har jag sett några filmer på duken -alltifrån svartaste svarta (werewulf) via Avatar, mellan (färgrik) till väldigt ljus ( Dolans Cadillac) m fl och kan ge några första minus och plus på ställningen nu.

Börjar med minus:

•I väldigt ljusa partier, typ himmel med moln, det vita i explosioner, eller i scenerier med helvita bakgrunder kan jag se en svag glitter-effekt när jag sitter 2,5-3m från duken.
Detta är iofs ganska vanligt på högreflektiva dukar.
Det stör inte mig speciellt - och min son (min trogna vapendragare) hade inte lagt märke till det överhuvudtaget förrän jag påpekade det.
Det syns i princip inte i normalljusa, mellan eller mörka scener.
• Grainen i duken (kornen) kunde vara något mindre -men det är min nördiga åsikt.
Detta stör inte heller om man sitter lite längre från duken.
Skall se om jag kan få tag på samma material med mindre grain/gräng.

Fortsätter med plussen:

• Mycket bra "ljuskraft" i duken -både vid allmänljus och i mörker.
• Mycket bra svärta. Avmaskning knappast nödvändig i mörker.
• Mycket bra betraktningsvinkel. Man kan lätt sitta 3-4 i bredd på 90"-duk och ändå uppleva bilden som ljuskraftig och stark -även om det naturligtvis avtar med vinkeln och avståndet. Konstigt vore ju annars.
• Omgivningen/rummet lyses inte upp så som med den vita duken. Det reflekterande ljuset i sidled från duken har reducerats med gissningsvis 65%.

Detta var min första summering.
Ändrade kurvningen från 3% till 5 % vilket gav en jämnare upplyst yta från sida till sida -allt enligt beräkningarna.
Kanske räcker med 4% -skall prova detta också vid tillfälle.

Redigerat av Unregistered1791125b, 11 juli 2010 - 11:13.


#77

Postad 11 juli 2010 - 20:54

Unregistereddbdacae4
  • Unregistereddbdacae4
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Mycket intressant tråd att följa Lecvip.
Hoppas verkligen du når nirvana med ditt projekt.
Ska bli riktigt kul att läsa om vad Perra tycker och hur den mäter när du tar den stora turen till huvudstan.
Lycka till.

#78

Postad 12 juli 2010 - 09:09

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Mycket intressant tråd att följa Lecvip.
Hoppas verkligen du når nirvana med ditt projekt.
Ska bli riktigt kul att läsa om vad Perra tycker och hur den mäter när du tar den stora turen till huvudstan.
Lycka till.

Tack för vänlig kommentar.
Nirvana, ja...det är konstigt att det kritiska ögat så snabbt vinner över det okritiska.
Måste vara vårt svenska arv att ständigt hitta fel på allting och aldrig vara riktigt nöjda ;) .
Å andra sidan hade inte utvecklingen tvingats framåt om alla varit nöjda o glada hela tiden.

Så duken blir nog inget egentligt "Nirvana" för mig -bara en fruktansvärt belåten känsla över att duken ser fantastiskt bra ut och att jag äntligen fått fram en duk som uppfyller de önskningar som låg till grund för uppstarten av hela projektet:
Ljusstark duk för ej ljusanpassade rum med bibehållen kontrast/svärta i en enkel konstruktion till ett billigt pris.

Innan jag kontaktar Pär skall jag låta några av mina filmintresserade vänner komma på studiebesök och rescensera duken -få improviserade uttalande och förhoppningsvis många plus o helst lite mindre minus :).

Sen får jag se om det går att åtgärda det som ev upplevs som minus innan träffen med Pär -och om jag i en förlängning skall kunna erbjuda tillverkning och försäljning av duken till intresserade.

Det får ta sin lilla tid. Börjar min semester nästa vecka så då kan man gå upp i arla morgonstund och testa någon/några timmar innan familjen (läs frugan) vill att jag skall hamra på uterummet istället...

Ha det skönt i solen!

#79

Postad 16 juli 2010 - 19:18

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Har haft en kompis hemma som tittat på duken. Han gav den först 5 poäng av 5. Sen frågade jag honom om han inte sett det minimala glittret i bilden. Han sa att han sett det men det störde honom inte. Efter lite dividerande så fick duken 4,9 poäng av 5 möjliga -för att jag påtalat det glittriga.
Få se hur mina andra kära vänner reagerar... vi kör med raka rör så jag litar 100% på dom.

Alltså -jag är inte riktigt säker på att det framgått hur j-a bra duken har blivit.
Har uppdaterat med ett par nya lampor och gjort en ny uppladdning till youtube..
Nu är det MYCKET ljust i rummet. 5x9W lågenergilampor = ca200W lyser upp rummet från tre håll -från vänster, höger och framifrån strax framför duken.
På den vita duken ser man att bilden fräter ut -men på BlackScreen är den fortfarande superbra trots allt ljus.
Kom gärna med kommentarer!!!!!

http://www.youtube.c...h?v=OKMkjQxAg3U

Edit: Den vita duken är en riktig manuell duk typ Kingpin -gain 1.0. Jag har bara strippat den från kassett och andra tillbehör för att jag skulle bygga in den var meningen...

Redigerat av Unregistered1791125b, 16 juli 2010 - 19:30.


#80

Postad 16 juli 2010 - 19:23

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Kalle Dussin!
Har du någon motsvarande liten videosnutt på din Black diamond?
Skulle vara intressant att se...ifrån verkligheten och inte någon reklamfilm...

Redigerat av Unregistered1791125b, 16 juli 2010 - 19:23.


#81

Postad 16 juli 2010 - 19:54

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Det ser ju lysande ut. Håller tummarna för att allt är perfekt :)

Men kan du inte ge lite screenshots / filmer på duken när du kör den i "kvällsläge", dvs med lite ströljus. Ungefär som när man bjudit hem bruttan för lite fredagsmys *ler*

MVH

#82

Postad 16 juli 2010 - 20:25

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Det ser ju lysande ut. Håller tummarna för att allt är perfekt :)

Men kan du inte ge lite screenshots / filmer på duken när du kör den i "kvällsläge", dvs med lite ströljus. Ungefär som när man bjudit hem bruttan för lite fredagsmys *ler*

MVH

Är ju gift sen många år -har glömt hur man gjorde när man bjöd hem bruttan... :wub: men min fru var ute i mitt tillfälliga "biorum" ikväll för första gången och såg duken in action och hennes enda kommentar var: "fantastiskt! det ser ju ut som på riktigt!!!"
Vet inte vad hon menade med det -men tolkar det positivt... :wub:
Jo. jag kan köra en liten videosnutt med mysljus på om det är det du menade.
Blir lite senare ikväll eller imorgon.
Fast utan vit duk -det är nästan onödigt tycker jag. Den biten är väl bevisad eller hur...
Fast vill du ha vit duk med så gör jag så.
Önska gärna.

PS. Har fått tag på ett litet billigt "showroom" i stan (ängelholm) så från mitten av augusti kan intresserade boende i NV Skåne komma o kolla på duken själva och se den live.
OM inget skiter sig,vill säga...
Edit: Naturligtvis är alla "icke" NV-skåningar som orkar köra hit också välkomna!!!

Redigerat av Unregistered1791125b, 16 juli 2010 - 20:29.


#83

Postad 17 juli 2010 - 10:21

Unregistered7e32cf62
  • Unregistered7e32cf62
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Hej
Har följt denna tråden med stort intresse och kan konstatera vad man kan se på bilderna att du verkar ha lyckats.
Ser fram emot att komma till ä-holm och se duken med egna ögon.
Har du någon priside vad dennna kommer att kosta?
Rätt prissatt så kommer denna att bli en storsäljare finns många här ute som har intresse av duken...=)
Var kommer detta showroom att var beläget någonstans i ä-holm?
Kanske planer på att visa den på andra ort?

Mvh / Roger

#84

Postad 17 juli 2010 - 12:54

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Hej
Har följt denna tråden med stort intresse och kan konstatera vad man kan se på bilderna att du verkar ha lyckats.
Ser fram emot att komma till ä-holm och se duken med egna ögon.
Har du någon priside vad dennna kommer att kosta?

Tack för vänliga ord!
Lokalen är inte hyrd ännu (mäklaren har semester juli ut).
Därför kan jag inte heller avslöja var den ligger ännu.
Dessutom finns det ett par olika lösningar på lokal.
Tanken är väl att man skall kunna vara en 3-4 personer samtidigt och kolla-så lokalen blir inte stor.
Min ekonomi tillåter mig inte heller att hyra stora flådiga lokaler bara för detta.

Har precis beställt nytt material som förhoppningsvis är 100% perfekt så att jag kan visa duken som den skall vara.
Kollar också för fullt vilken som är den största dukstorlek i ett stycke jag kan göra.
Min prototyp väger ca 17-18 kg och jag försöker komma ner i vikt så mycket som möjligt.

Angående priser:
(Min prototyp är uppe i runt 20.000...snyft...)
I nuläget så har jag -OM intresse finns och folk gillar den och vill köpa denna duk -prisidén att den inte skall kosta över 10.000 inkl moms i 90"-storlek. Någon tusenlapp mindre vid 80" och ett par tusen mer vid 100".
Men ännu kan jag inte spika några priser -det är för tidigt. Måste hitta rätt tillverkningssätt för att försöka komma ner i kostnad, leveranstid mm. OM man ska kunna sälja måste hela kedjan vara färdig först -för 100% kvalitet från början till slut.
Hade inte tänkt tillverka o sälja från början -men intresset verkar ju finnas -så varför inte.

#85

Postad 17 juli 2010 - 19:45

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
En ny uppladdning av duken i myspysljus som lovat...
Tror det var så här ljust i rummet på den tiden det begav sig...tillräckligt mörkt att man vågade hångla -tillräckligt ljust för att hitta BH-knäppet :)
Två stycken lampor -ca 45w styck lyser upp rummet.
En lampa på vardera sidan duken -ca 0,5-0,75m från duken.
Tyvärr hänger inte duken optimerat -jag kunde inte få undan vänstra lampan tillräckligt -den står för nära duken och man ser den reflektera uppe i dukens vänstra hörn.
Men jag tycker nog att man ser hur svart duken är i det mörka i filmen trots allmänljuset.
Och hur fantastisk lystern i övrigt är.
Man skulle kunna lysa upp rummet ännu mer utan att för mycket går förlorat -så länge inte lamporna träffar direkt på duken.
När det blir dags skall jag montera in många lampor i mitt blivande "showroom" så att man kan variera ljusmängden.
Alla dukar måste få bästa förutsättningar för att kunna ge max.
Och det har tyvärr inte BlackScreen i mitt testrum.
http://www.youtube.c...h?v=GWw0UbO8ngg

Redigerat av Unregistered1791125b, 17 juli 2010 - 20:15.


#86

Postad 17 juli 2010 - 19:50

Unregistereddbdacae4
  • Unregistereddbdacae4
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Tjena och grattis ännu en gång till en vad det verkar en kalasduk.
Ska bli ett sant nöje att komma och kolla in duken i ängelholm.
Tur man inte har mer än ca:2 mil dit ju :)
Kan du få priset till 10000:- så tror jag att du kommer ha många intresserade.
Föjer vidare med om möjligt ännu mera spänning.

Mvh/Christian

#87

Postad 17 juli 2010 - 20:07

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Tjena och grattis ännu en gång till en vad det verkar en kalasduk.
Ska bli ett sant nöje att komma och kolla in duken i ängelholm.
Tur man inte har mer än ca:2 mil dit ju ;)
Kan du få priset till 10000:- så tror jag att du kommer ha många intresserade.
Föjer vidare med om möjligt ännu mera spänning.

Mvh/Christian

Tack Christian!!!
Jo den är faktiskt bra!
Du är välkommen när det blir dags! :)


Vet inte varför det blir så dålig kvalitet på YT.
Ska försöka göra filmerna lite kortare -så blir dom nog bättre...
Har nog att göra med filstorleken.

#88

Postad 17 juli 2010 - 20:15

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
OK -en ny kortad snutt.
Hoppas att det blir bättre kvalitet.
http://www.youtube.c...h?v=XZs8ZRzkF4o

#89

Postad 17 juli 2010 - 20:30

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
och några bilder i samma ljus.
Kameran står på BD-spelaren -det är den som syns i nederkant...

Postad bild

#90

Postad 17 juli 2010 - 20:38

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Bra jobbat! Det ser ju skitbra ut!!

Hur guld som helst, lördagkväll, mysbelysning och filmkväll med bruttan. Speciellt då det visas tingeling :)

Jag tror denna duk kommer bli en killer i framtiden.


MVH Darude

#91

Postad 17 juli 2010 - 20:49

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Bra jobbat! Det ser ju skitbra ut!!

Hur guld som helst, lördagkväll, mysbelysning och filmkväll med bruttan. Speciellt då det visas tingeling :)

Jag tror denna duk kommer bli en killer i framtiden.


MVH Darude

Tack!
Jo -Tingeling är en riktig snygging ;)

#92

Postad 17 juli 2010 - 23:12

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Jo -jag ville gärna visa en sak till ikväll...betraktningsvinkeln i upplyst rum.
Postad bild
på bild nr 1 ser man det gula ljuset från lampan som tyvärr "glänser" i duken. Betraktningsvinkeln är extrem -i stort sett från sidan -här vill iingen sitta o kolla film (det är här man sätter svärmor) men rätt fräckt att bilden fortfarande är väl synlig tycker jag.

På bild nr 2 så är jag ungefär en 1,5m utanför duken i ca 45° vinkel -men det ser ändå ganska juste ut därifrån.

BIld 3 är strax utanför duken ca 1 m -och här kan man sitta och ha bra behållning av filmen -åtminstone i mörker.
Men bäst är det om man kommer precis innanför kanterna på duken och vidare mot mitten.
Tre man kan sitta i bredd och få kalasbild allihop -även om gluttaren i mitten får bäst resultat.

Stora bilden är tagen ungefär som bild nr 3. Ville visa hur en mycket mörk bild med stora kontraster ser ut i upplyst rum.

Hoppas att ni inte tröttnar på mig.
Jag har ju lovat att redovisa så noga jag kan.
Tänkte att jag i fortsättningen ska jämföra med en platt-tv istället för vit duk.
Platt-tv:n bör naturligtvis vara mycket bättre.
Vi får se :)
Gonatt o dröm sött i 16:9... ;)

#93

Postad 19 juli 2010 - 22:21

Fredde321
  • Fredde321
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Ser mycket bra ut!

OM du kommer att börja tillverka i större skala en din prototyp kommer det endast vara ramspända då?
Eller kommer du kunna få till en tillverkning på tex en Tab Tension duk?

Mvh Fredde

#94

Postad 19 juli 2010 - 22:24

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Sen var det det här med hur mycket ljus duken kastar tillbaka ut i rummet...

Översta bilden visar den vita duken nedrullad till hälften. Man ser tydligt hur väggen till vänster (och naturligtvis även åt höger, golv o tak) lyses upp av återkastat ljus från duken.

Nedre bilden är enbart BlackScreen. I princip helt svart runtom. Mycket lite ljus kastas tillbaka i rummet. Övervägande ljus reflekteras bara tillbaka mot "publiken".
Postad bild

Och sen den allra sista jämförelsen jag kommer att göra mellan BlackScreen och en vit duk.
Nattbild över Gotham City. Här ser man verkligen skillnaden.
Postad bild

#95

Postad 19 juli 2010 - 22:29

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Ser mycket bra ut!

OM du kommer att börja tillverka i större skala en din prototyp kommer det endast vara ramspända då?
Eller kommer du kunna få till en tillverkning på tex en Tab Tension duk?

Mvh Fredde

Tack Fredde!

Jag vet faktiskt inte. Har bara gjort "ramspänd".
Har kanske en idé till hur jag skall kunna få till en upprullningsbar duk också med samma resultat -men det kommer att ta sin lilla tid...kanske ett år till...
VIll få den här varianten perfekt och färdig först.

#96

Postad 19 juli 2010 - 23:13

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
får du ner priset till 10k så har du en intresserad här också :)

#97

Postad 20 juli 2010 - 07:38

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Lecvip detta är bara för imponerande. Jag sitter väl i samma sits som många andra då jag har familj och det är inte speciellt poppis med helt mörklagda rum. Damerna är ju som tokiga i ljusa fina rum och stora ytor.

Detta ser ju ut att vara svaret på våra böner och till råga på allt till en mer än rimlig penning enligt dina preliminära gissningar. Att dessutom få gynna en svensk uppfinning är ju som grädde på moset.

Ser fram emot att få ta del av storleksbegränsningarna och hoppas mycket på att det går att tillverka i 2.35:1 formatet också. Att du redan från prototypen gjort den kurvad är ju fenomenalt.

Hoppas på en biltur ner till Ängelholm framåt sensommaren och att få se din kreation. Önskar dig alla lycka i detta projekt.

Mvh

Jocke

#98

Postad 20 juli 2010 - 10:33

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
lecvip vad har du för avstånd mellan duk och projektor? Och vilket sittavstånd har du?

#99

Postad 20 juli 2010 - 11:01

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Lecvip detta är bara för imponerande. Jag sitter väl i samma sits som många andra då jag har familj och det är inte speciellt poppis med helt mörklagda rum. Damerna är ju som tokiga i ljusa fina rum och stora ytor.

Detta ser ju ut att vara svaret på våra böner och till råga på allt till en mer än rimlig penning enligt dina preliminära gissningar. Att dessutom få gynna en svensk uppfinning är ju som grädde på moset.

Ser fram emot att få ta del av storleksbegränsningarna och hoppas mycket på att det går att tillverka i 2.35:1 formatet också. Att du redan från prototypen gjort den kurvad är ju fenomenalt.

Hoppas på en biltur ner till Ängelholm framåt sensommaren och att få se din kreation. Önskar dig alla lycka i detta projekt.

Mvh

Jocke

Tack för mycket vänligt inlägg.
Jag återkommer om storlekar -men 2.35:1 bör inte vara något problem -det är "höjden" i 16:9-format som begränsar storleken -och även svårigheten att lägga på materialet utan mister -längden tror jag att jag kan köra uppåt 3 meter vad jag vet nu...
Men som sagt-jag återkommer om detta efterhand när jag har mer information.
Och välkommen till Ängelholm!

#100

Postad 20 juli 2010 - 11:07

Unregistered44018
  • Unregistered44018
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Ser ju grymt bra ut, tyvärr måste jag ha rullduk men nästa gång man flyttar kanske man kan ha en ramspänd...

Skulle vara kul att se denna i en shoot-out mot en React och en Black Diamond också för att se hur den står sig mot dessa.

/T



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.