Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Biorum-Akustik

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 02 september 2002 - 15:27

jlinders
  • jlinders
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Jag måste bara fråga en sak som jag inte fattar med akustiken. Håller på med mitt biorum för fullt.
Stämmer detta resonemang?
En hård yta t.ex. gipsskivan på väggen absorberar ganska lite ljud särskilt i de lägre frekvenserna. Ljudet studsar och då främst de högre frekvenserna. Alltså tänker jag rätt att det går lika bra att dämpa ut låga frekvenser med mycket isolering i väggen i stället för absorbenter utanpå?

#52

Postad 02 september 2002 - 15:32

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by jlinders
Alltså tänker jag rätt att det går lika bra att dämpa ut låga frekvenser med mycket isolering i väggen i stället för absorbenter utanpå?

Nä. Mycket isolering bakom gipsskivan absorberar inte nämnvärt, eftersom gipsskivan reklekterar det mesta.

[url="http://"../show.asp?user=carlesjo"]Hemma hos mig[/url]
"Jag gillar barn. Om dom är väluppfostrade."

#53

Postad 04 september 2002 - 18:52

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
jlinders: Det finns något som heter panelabsorbenter (jag tror åtminstone att de kallas så). På den här länken finns en byggbeskrivning för såna http://www.ethanwine...m/basstrap.html, men de använder plywood istället. Jag skulle tro att gipsskivor är för stummt för att fungera särkilt bra. Dessutom bör man, precis som de gör i artikeln, se till att ha absorbenter för hela frekvensspektrat och gipskivorna kommer, precis som du påpekade att reflektera högre frekvenser.

#54

Postad 06 september 2002 - 12:04

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Redrum, jag har några frågor till:
Vilket slags lim använde du för att täta springa och ändarna på tuben?
Hur gjorde du "locket" som tätar ändarna, material samt fästanordning?
Du har ju två rörskålar på varandra, sitter de ihop och isåfall hur fick du ihop dem?, eller har du tätat var för sig å bara ställt dem på varandra?
Mycket tacksam för svar.

Jag väntar ivrigt på besked om "mina" rörskålar, men jag har inte talat med frun än...[:I]
Förresten, här är en fim länk ang tuber samt diffusorer.
http://physchem.kfun...m/personal.html

#55

Postad 06 september 2002 - 12:31

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
quote:Vilket slags lim använde du för att täta springa och ändarna på tuben?
Jag köpte någon slags allroundlim på Jula men kommer inte ihåg vad det hette. Det ska tydligen gå bra med vanligt trälim, vilket borde bli billigast. Det är ju inte så stora påfrestningar på fogen. Men det är ju viktigt att den blir lufttät och att den inte går upp om några år.

Ett tips, som jag fick av gubbarna som sålde rören till mig, använd tunn ståltråd för att dra ihop röret efter att du har hällt på lim. Då får du press på limfogen medans den torkar och det minskar risken att den ska gå upp senare också.

quote:Hur gjorde du "locket" som tätar ändarna, material samt fästanordning?
Jag klippte ut en rund skiva av rockwool som var aningen större än innerdiametern på röret så att den klämdes fast när jag drog ihop röret. Massor av lim där också.

Annars är det nog bättre med ett lock av spånskiva, eller liknande, som limmas dit på toppen av röret. Då kan man häfta fast tyget i den senare. Någon fästanordning har jag inte, men det går ju lätt att skriva dit om man använder träskiva i ändarna.


quote:
Du har ju två rörskålar på varandra, sitter de ihop och isåfall hur fick du ihop dem?, eller har du tätat var för sig å bara ställt dem på varandra?
Jag har tätet var för sig. Det är nog absolut att rekomendera. De blir mer lätthanterliga då.

quote:Jag väntar ivrigt på besked om "mina" rörskålar, men jag har inte talat med frun än...
Lycka till![:D]

#56

Postad 08 september 2002 - 19:50

Unregistered8a021127
  • Unregistered8a021127
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Jag håller på med egna paneler (gullfiber-fyllda). De är inte riktigt färdiga eller testade ännu (har inte tid/lust).

Iaf, de blir snygga som attan... spänt tyg (modell grövre) med ett härligt mönster på. Vinkel på ramen så de får en mjuk övergång mot vägg. Ett oregelbundet hålmönster på en laminatskiva för att de inte bara skall absorbera 100%

Har en bild (inte riktigt klar där dock)

#57

Postad 08 september 2002 - 22:08

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
De verkar intressanta de där panelerna, men det måste ha tagit en hel del tid att borra alla hålen.

Skriv och berätta hur de funkar när du har testat dem. Var planerar du förresten att sätta dem? På bakväggen?

#58

Postad 08 september 2002 - 22:38

Unregistered8a021127
  • Unregistered8a021127
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Ja... hålen var extremt tidskrävande och jobbiga att göra (m centrumborr).
Körde 3 skivor på samma gång, jag ville helst inte borra alla hål 3 ggr om... :D Får se när jag orkar klä färdigt panelerna.

De ska sitta bakom varsin front.

#59

Postad 09 september 2002 - 08:47

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Har hört att man ska kunna använda hålad masonit också, nå´n som prövat det? Det finns färdighålat på brädgå´rn.

Jag har spånat lite, och lurar på att uppe i tak/vägg-hörnen i rummet bygga en anordning med tjock gullfiber och hålad masonit ovanpå (som man målar i snygg färg förstås). Det skulle fungera både som diffusor och absorbent.

#60

Postad 09 september 2002 - 17:34

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Min kompis sa att jag måste beställa 100 m rörskål (pris ca 500 kr/m)... inte intressant.
Talade istället idag med en trevlig man hos en grossist som för rörskålar. Han trodde att han kunde ordna några m Isover rörskål (45 cm) till mig, tillsammans med nå´n annan beställning fr tillverkaren. Låter hoppfullt, vi får se.

#61

Postad 09 september 2002 - 17:43

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Ja 100 m rörskål i rummet är kanske att ta i lite. [:D]

Lyckas inte den grossisten få tag på några, så finnes det några stycken på Hifi forum som planerar ett samköp i den här tråden (som även miol11 postade förut): http://www.hififorum...sp?TOPIC_ID=482

#62

Postad 09 september 2002 - 17:47

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Redrum
Lyckas inte den grossisten få tag på några, så finnes det några stycken på Hifi forum som planerar ett samköp i den här tråden (som även miol11 postade förut)

Jo, jag har koll på det, men det verkar väl inte bli nå´t av... tack iallafall.

#63

Postad 16 september 2002 - 11:36

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Då har jag beställt fem m rörskål, ytterdiameter 419 mm, levereras imorgon. Det var den största som gick att få, om man inte vill beställa 100 m.
Planen är att sätta på träskivor i ändarna samt linda skålarna med polyester, för att förbättra diskantabsorbtionen, motverka reflektion och för att slippa andas in gullfiber i lungorna.
Har förvarnat frugan..., kan knappt vänta till provlyssning...[:D] Här ska byggas tubetraps !

#64

Postad 16 september 2002 - 13:45

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
carlesjo: Härligt, lycka till.

#65

Postad 16 september 2002 - 14:02

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Kul! [:D] Du måste skriva och berätta hur resultatet blev.

#66

Postad 20 september 2002 - 21:23

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Redrum
Kul! [:)] Du måste skriva och berätta hur resultatet blev.

Jag berättar så fort det händer nå´t. Vad som hände idag var att rörskålarna, efter några om och men, anlände till mitt garage. Alla klädda med aluminium, men det ser ganska lätt ut att riva bort. Det var 6 st x 1,2 m, vilket var mer än jag egentligen beställde. Jag kommer dock att göra tubetraps av alltihop, och om inte alla får plats kan jag kanske sälja det som blir över... Eftersom jag har 2,40 i takhöjd kommer det att kunna bli 3 st pelare, från golv till tak.
Inhandlade idag också polyester, med fastsytt tyg på ena sidan. Tror att jag försöker sy ett "korvskinn" som jag sedan kan trä på rörskålen, det blir snyggare så. Det jag inte vet hur jag ska göra med än, är "locken". Tänker mig någorlunda snygga runda eller kvadratiska av trä, men vad hittar man sådana, å vad kan det kosta?
Som ni hör anammar jag de flesta tips i ämnet här på sajten. Vad gjorde jag utan den/er [:D] ?! Vi hörs

#67

Postad 22 september 2002 - 00:51

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
jag är lite inne på att bygga med. väldigt bra tråd detta .

mitt nya lyssningsrum är 33m² och jag ska försöka göra det bästa av det. så det kommer förmodligen att bli en hel del tubetraps.

#68

Postad 24 september 2002 - 11:17

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Jag hittade den sida som beskriver hur man bygger med rörskål som jag letade efter förut, tom. översatt till svenska (det finns en länk till orginalet längst ner): http://w1.455.telia..../absorbent.html

#69

Postad 24 september 2002 - 12:47

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Tack Redrum!, jätteintressant, särskilt när det är precis vad jag tänkte använda helgen till...
Dock måste jag säga att jag blir förvirrad av det som står ang aluminiumöverdraget, bl a står att framsidan ska ha kvar överdraget och reflektera... va 17, en tubetrap ska väl inte reflektera utan absorbera...

#70

Postad 24 september 2002 - 13:04

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Tanken är att högre frekvenser ska diffuseras medans de lägre ska absorberas, även ASC (de som har patent på Tube Trap) har en diffuserande sida på sina rör. Det kan väl iofs. vara smart att ha en halva kvar, då kan man ju exprimentera sig fram till vilket som funkar bästa. Vill man att rören ska absorbera i hela frekvensspektrat, så vänder man bara aluminiumet mot väggen. Jag valde dock att dra bort hela aluminiumöverdraget.

#71

Postad 24 september 2002 - 16:18

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
De där locken av gips gillar jag! Var tidigare helt inställd på att fixa några snygga av trä, men om man sätter tyget som i Redrums beskrivning, så kvittar det ju hur de ser ut. Gips är ju enkelt att karva i oxå, även om det blir smuligt (får hålla i garaget...).
Att ordna några snygga lock ovanpå gipset sedan är inte aktuellt för mig eftersom det blir trångt ändå mellan tak å golv... får använda tunnaste gips å sedan pressa in tuberna. Om de sitter som berget blir de kanske barnsäkra oxå hehe...
Att ha kvar halva aluminiumet kanske inte är så dumt, då kan man ju labba lite och prova, som du skriver Redrum...
En sak till, hur tjocka är dina väggar på tuberna Redrum? Mina är ca 6 cm, dvs betydligt tjockare än vad de på bilderna i beskrivningen ser ut att vara.

#72

Postad 24 september 2002 - 17:03

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Ja, det är mina med, skulle tippa att de är ca 5 cm ungefär. Jag läste någon tråd på något forum någonstans där de diskuterade vilket skulle vara den bästa tjockleken, men det var ingen som visste riktigt. Det hänger ju även mycket på densiteten på matrialet. Man får väl helt enkelt testa sig fram. De rören jag använde funkade i alla fall, men det är ju så klart möjligt att det kunde ha blivit ännu bättre med tunnare rörväggar (eller med tjockare).

#73

Postad 25 september 2002 - 08:36

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Jag läste att även de på Hififorum inte har lyckats få tag på rörskålar än. så då är det hönsnätet som gälle? Verkar lite krångligare tycker jag, så en rörskål hade funkat bättre...

#74

Postad 25 september 2002 - 16:40

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Julgran
en rörskål hade funkat bättre...

Sarru köpa nårra av mig...[:)]

#75

Postad 25 september 2002 - 16:42

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Jag kommer att dra bort hela aluminiumfolien ! Det är bredbandiga absorbenter jag ska bygga, inga diffusorer [8D]. Reflektioner har jag säkert nog av i mitt rum ändå...

#76

Postad 25 september 2002 - 17:18

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Jag resonerade på samma sätt. Dessutom tror jag inte att det blir en särkilt bra diffusor.

#77

Postad 29 september 2002 - 21:57

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Med gullfiber fortfarande i lungorna tänkte jag bara kort redogöra för dagsläget vad gäller mina tubetraps.
Aluminiumfoliet drog jag bort helt och hållet. Sedan tog jag fram den stora flaskan trälim som väl kom till pass. La flera strängar trälim i "glipan" (som finns på rörskålar, för att man ska kunna klämma på den på det rör den är avsedd för). Och för att sätta "halvorna" under press spände jag runt ståltråd, en i mitten på röret och en i varje ände. Ståltråden kommer troligen att få sitta kvar, då jag har svårt att lita på att trälim kan limma ihop gullfiber på ett säkert sätt.
När jag spänt ihop tuben med ståltråden tryckte jag in ytterligare tjocka strängar lim längs hela skarven, tror faktiskt dessa strängar gör mest nytta.
Gjorde detta med alla sex tuberna, trots att mitt förhandlingsresultat med frun ännu enbart tillåter användning av två tub-pelare (alltså 4 tuber).
Nu är mitt trälim helt slut, men det finns ju mer i affären som tur är. Fn ligger tuberna på torkning i garaget, och väntar på att få runda gipslock i ändarna samt polyester ikring. Tänkte ta några kort på det hela, men kameran var borta..., får se om den dyker upp. Kommer snarast att inhandla stor skiva gips och i den skära till tolv lock, det blir nog smuligt...[8D].
To be continued...

#78

Postad 30 september 2002 - 11:07

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
carlesjo: Vi väntar på recension... [:)]

#79

Postad 30 september 2002 - 13:27

samlyr-8
  • samlyr-8
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
Ingen som vet var man kan köpa färdiga tubetraps? Skulle aldrig någonsin få släpa in hemmagjorda hemma i vardagsrummet.[:)]

Är även intresseradav priser på dessa om någon vet var jag kan köpa dem...

#80

Postad 30 september 2002 - 13:57

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Visst, det finns här
http://www.silentsource.com
men det kostar skjortan. Och lite till.
Jag tycker det är bättre å göra själv, då ser de ut som man vill. Förhoppningsvis...

#81

Postad 30 september 2002 - 14:00

Unregisteredcab2a02c
  • Unregisteredcab2a02c
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
samlyr-8: Färdiga Tubetrap´s kan du köpa på www.martendesign.com (Svenskt företag)

Dessa ska fungera bra, men är även rätt dyra, eller JÄTTEDYRA jämfört med hemmabyggda =P

#82

Postad 07 oktober 2002 - 10:33

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Då har vi haft helg, å jag har fått tid att roa mig med tubetrap-bygge ute i garaget igen...[;)]
Trälimmet har torkat fint och skarvarna verkar ganska stadiga.
Var på brädgå´rn och inhandlade mer lim och en gipsskiva 6 mm tjock, det var den tunnaste de hade. Jag funderade hur jag skulle få till gipslocken i rätt storlek samt helt (nåja) runda. För att lyckas med detta gjorde jag en passare av två pennor och ett snöre, borrade hål i masonitskiva, och mätte så att längden på snöret mostvarade halva diametern på locket, satte i pennan i hålet, spände snöret och ritade vacker rund ring på masoniten med den andra pennan. Kontrollmätte igen och sågade sedan ut det runda "dasslocket" som nu blivit min mall.
Lade sedan "mallen" på gipsskivan och skar runt med vass hobbykniv, på båda sidorna om gipsen. Att sedan "knäcka" loss gipslocket var ett rent nöje. Kanten snyggades till med en rasp.
Detta var ett enkelt, billigt och snabbt sätt att få till mina 12 lock, dessutom är ju gips till skillnad från trä, ett helt stumt material, vilket passar ändamålet perfekt.
Eftersom min takhöjd är 2,4 m och tuberna är 1,2 m och gipslocken 6 mm, så får det inte plats två tuber och fyra lock. Därför fick jag skära bort några centimeter gullfiber från tuberna, lite knöligt att få rakt och lite synd på nå´t sätt, men vad gör man...
Nå. Att limma dit ett lock i varje ände på tuben var inte svårt, massa lim och sedan tyngder (jag använde min verktygslåda samt takpannor) ovanpå under torkning. Så nu står tuberna återigen på torkning i garaget. Bara tyget kvar [8D].

Som jag berättat tidigare köpte jag några m polyestervadd med tyg på ena sidan för att klä tuberna med, har dock hela tiden varit lite osäker på om detta skulle göra tuberna tillräckligt snygga för att rullas in i "mitt finrum"... dock verkar det lösa sig på annat sätt... När frugan hämtat sig över chocken att jag varit i tygaffären, kom hon med prima åsikter om hur tyget borde se ut för att matcha gardinerna och tapeterna etc! Underbart, jag tror jag är nyförälskad igen [:D]. Dock muttrar hon ibland, "-hur kunde jag gå med på det här", men jag försöker muntra upp henne med "-men det kommer att låta kanon!"... (hoppas det gör det...)
Eftersom den där polyestern med tyg var ganska dyr (ca 75-90 kr/m, bredd 1,5 m), köper jag inte mer sånt utan kommer att använda endast polyestervadd närmast gullfibern och vackert tyg på utsidan.
Imorgon ska jag å frugan gå å välja tyg [:D]

#83

Postad 07 oktober 2002 - 12:50

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
carlesjo: Härligt, väntar ivrigt på recension av tubetrapsen! [:D]

#84

Postad 10 oktober 2002 - 11:31

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Recension kommer, var så säker!
Nå. Gipslocken har nu torkat fast på tuberna och det känns förvånansvärt fast. Tuberna har nu alltså inneslutna kammare och bör således fungera (!)... Återstår finish och design[:)]
Igår tog jag fram mitt "polyestertyg" och började häfta fast det på en gipsskiva, jag använde en enkel häftpistol. Tänkte till en början "bara pröva lite", men snart var jag färdig med en tub, och fortsatte med nästa, polyestern jag köpt räckte tyvärr bara till två st. Det var mycket enkelt och behändigt att häfta i gipsskivorna, var innan lite orolig att gipset skulle spricka. Ibland när jag häftar med pistol i trä har jag upplevt att träet är lite för hårt för min (klena) häftpistol, men här var det inget problem, utan istället ett rent nöje. Det gällde bara att få till tyget någorlunda rakt.
Det kändes på gränsen till "quick and dirty", men resultatet blev riktigt bra! Jag kunde naturligtvis inte låta bli att prova och lyfta in tuberna i min hembio och ställa dem på varandra, så det blev en fin "pelare".
Hade sedan nöjet att överraska frugan när hon kom hem... Hon tyckte faktiskt att det blev så bra så det är onödigt med något ytterligare tyg ovanpå ! Hmm, *harkel* eh, vad hon sa var egentligen "-det där blir ändå så fult så det är ingen idé med nå´t tyg..."
Hur som helst, nu har jag en pelare på plats, och ska fixa den andra så fort jag köpt mer polyestertyg. Ändrar således planerna igen och inhandlar mer polyestertyg och avstår (troligen) det vackra matchande tyget utanpå. Färgen på polyestertyget är mörkblått och passar ändå in rätt bra i rummet, bl a har vi 2 st Ikea barnfåtöljer i just den nyansen.

Om jag provlyssnat? Nja, jag försöker hålla mig tills jag har båda pelarna på plats..., men ärligt talat tyckte jag nog Bolibompa lät bättre än vanligt igår kväll...[;)]

#85

Postad 10 oktober 2002 - 11:49

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
quote:Hmm, *harkel* eh, vad hon sa var egentligen "-det där blir ändå så fult så det är ingen idé med nå´t tyg..."

[;)] Skön kommentar!

Smart det där med Bolibumpa! Om du får med ungarna på det hela så får nog frugan lättar att acceptera dina underliga hifi-nycker. [:)]

Är väldigt nyfiken, både på lyssningsintryck och på nya bilder.

#86

Postad 10 oktober 2002 - 12:01

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Bilder kommer, bara jag får hem kameran. Den blev kvar när vi var på kräftskiva häromhelgen...

Vet redan vad jag ska provlyssna med, när den stunden kommer. Jag har lyssnat in mig noga på några låtar, så jag vet hur de låter utan tuberna, och så kan jag sedan höra skillnaden. Det är Dire Straits-Money for nothing, Bonnie Tyler-Here she comes (djup bas där) och Total eclipse of the heart samt Carola-Angel of mercy.
[:)][;)][:D][8D]

#87

Postad 10 oktober 2002 - 14:07

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Redrum
Smart det där med Bolibumpa! Om du får med ungarna på det hela så får nog frugan lättar att acceptera dina underliga hifi-nycker. [:)]

En dotter frågade vad den där pelaren skulle vara till, jag svarade att det är för att det ska bli bättre ljud, varpå hon blixtsnappt replikerade "-jag tycker ljudet är bättre"... En del är lättflörtade...[;)]

#88

Postad 10 oktober 2002 - 14:21

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
carlesjo: Ungar förvånar en hela tiden. Mina ungar kläcker de mest underliga kommentarer ibland. Roliga är dem. Mina (3 och 5 år) frågar ofta när bion är färdig, så dem tycker det är roligt också (inte bara pappa).

#89

Postad 10 oktober 2002 - 16:20

jlinders
  • jlinders
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Carlesjo ->
Låter spännande, jag är också inne på Tubetraps. Du var lite nyfiken på mina dämpskivor i taket. Hade varit roligt om vi kunde lyssna hos varandra och jämföra karaktär och utbyta erfarenheter. Jag har ett stort garage där det finns utrymme för många projekt. Jag bor som sagt i Göteborg.

#90

Postad 10 oktober 2002 - 17:05

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by jlinders
Carlesjo ->
Låter spännande, jag är också inne på Tubetraps. Du var lite nyfiken på mina dämpskivor i taket. Hade varit roligt om vi kunde lyssna hos varandra och jämföra karaktär och utbyta erfarenheter. Jag har ett stort garage där det finns utrymme för många projekt. Jag bor som sagt i Göteborg.

Vore verkligen kul! Synd bara att det är 20-25 mil t Gbg, kan nog inte komma ifrån familjen å plikter...[:)] Dämpskiva i taket låter verkligen intressant, taket är snart den enda reflektionspunkten jag inte åtgärdat...
Förstår att du är inne på tubetraps också, har du läst Morgans artikel som jag länkat till tidigare i denna tråd? I slutet av den beskrivs hur ett rum fyllt med tubetraps, låter... verkligen kul läsning, jag nästan ryser... då blir man sugen på tuber...[;)]

#91

Postad 20 oktober 2002 - 13:52

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Hej igen, jag fortsättrer i denna tråd...[:)]
I fredags kväll rullade jag in min andra pelare tubetrap, så nu har jag två st, fr golv till tak. Vill ha ytterligare en i ett bakre hörn, förhandlingar har inletts med frun...

Här kommer utlovad recension:
Märker man nå´n skillnad på ljudet? Ja det gör man, faktum är att tom frun märker skillnad, och det säger i mitt fall mycket.
Diskant och mellanregister: Det låter tydligare, mer detaljerat. I en del låtar hör jag grejer som jag inte hört tidigare, ljud som drunknat förut men som nu kan urskiljas på ett förunderligt sätt. Har märkt att jag kan bli sittande och lyssna på gamla låter och höra nyanser och instrument som förut inte gick att särskilja. Det låter alltså mindre grumligt. Jag njuter.
Låga toner: Här märks kanske ännu större skillnad! Basen låter djupare, klarare, renare och även här mindre grötig. Det går också bättre att urskilja olika typer av basljud från varandra, vilket jag inte minns att jag kunnat tidigare, en fascinerande upplevelse! Men framför allt är basen nu mäktig![8D]

När jag lyssnar på "MoneyForNothing" låter gitarrerna i början ännu grymmare än tidigare, och de "skär" också mindre i öronen, det låter mjukare. När de låga tonerna dundrar på efter 50 sek i låten åker mina smilband upp till öronen, det går inte att hindra...[:D] Det låter så skönt, så power...

Och när man drar på musik på RIKTIGT hög volym behålls ändå skärpan, detaljerna i musiken hörs fortfarande på ett härligt sätt som inte alls funkade tidigare, då blev det bara gröt... Och jag tror det kan bli ännu bättre! MERA TUBER!!!

En annan liten detalj: Man kan lägga märke till akustikförändringen när man går från vardagsrummet och in i min lilla bio, när man talar helt vanlig samtalston förändras nyansen i talet på ett svårförklarligt sätt, det dämpas...

Observera att mina omdömen är en jämförelse av hur min anläggning låter i mitt rum utan respektive med, mina tubetraps.
En sak som också påverkar är att tuberna står ungefär vid första reflektionspunkterna, vilket alltså reducerar reflektioner.
Bilder på tuberna är på G.

#92

Postad 21 oktober 2002 - 09:47

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Man får grattulera till det lyckade resultatet! Kul att arbete och pengar gav utdelning. [:)] Ska bli kul att se bilderna.

#93

Postad 21 oktober 2002 - 17:04

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Tack Redrum.
Förresten, vilken "lyssnar-kobra" man blivit[:I]. Lyssnar numera på ett mer aktivt sätt efter toner, instrument, reflexer, dämpeffekter etc. Iofs skoj men man får ju inte glömma bort att luta sig bakåt och njuta...[:P]

#94

Postad 21 oktober 2002 - 17:11

Unregistered8f0b5c78
  • Unregistered8f0b5c78
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Ja det är lätt hänt att man blir för analytisk och glömmer bort film-/musikupplevelsen vilket inte bara är trist utan och också tenderar att bli kostsammt då man ständigt funderar på att uppgradera någon del i systemet. [:P]

#95

Postad 22 oktober 2002 - 11:34

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
carlesjo: Kul att du blev nöjd, sugen själv på lite akustikåtgärder. Synd att du inte bor närmare mig, vore kul med lite experthjälp.

#96

Postad 22 oktober 2002 - 12:28

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by puttekula
carlesjo: Kul att du blev nöjd, sugen själv på lite akustikåtgärder. Synd att du inte bor närmare mig, vore kul med lite experthjälp.

Ja puttekula, men jag har mina föräldrar i Kristinehamn, så du kanske inte går helt säker från ett besök...[:P] Såg dina senaste bilder, det ser ju otroligt fint ut ! Nya soffor har du fått dit också, är det helt färdigt eller? När var det du skulle vara med i tv?

#97

Postad 22 oktober 2002 - 16:55

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
carlesjo: Ojdå, så nära. Hör gärna av dig om du nu skulle ha vägarna förbi (har haft 2 studiebesök från användare av dvdforum.nu, riktigt roligt o snacka med folk som begriper vad man säger [:P] ). Jag räknar att vara klar om ca 1-2 veckor, lägger sista mattbitarna i kväll/natt. Sedan är det bara lite småpyssel kvar. Inspelningen kommer att ske i november, vet inte exakt datum än.

#98

Postad 22 oktober 2002 - 18:34

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Tack för det puttekula, man vet aldrig...

Passar på att göra ett tillägg till min lilla recension förut:
När man drar på musik på RIKTIGT hög volym behålls ändå skärpan, detaljerna i musiken hörs fortfarande på ett härligt sätt som inte alls funkade tidigare, då blev det bara gröt... Och jag tror det kan bli ännu bättre! MERA TUBER!!!

En annan liten detalj: Man kan lägga märke till akustikförändringen när man går från vardagsrummet och in i min lilla bio, när man talar helt vanlig samtalston förändras nyansen i talet på ett svårförklarligt sätt, det dämpas... Jag njuter...[:P]

#99

Postad 23 oktober 2002 - 09:49

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by jlinders
Carlesjo ->
Låter spännande, jag är också inne på Tubetraps. Du var lite nyfiken på mina dämpskivor i taket. Hade varit roligt om vi kunde lyssna hos varandra och jämföra karaktär och utbyta erfarenheter. Jag har ett stort garage där det finns utrymme för många projekt. Jag bor som sagt i Göteborg.

jlinders, om du har vägarna förbi småland är du naturligtvis mycket välkommen hit å lyssna [;)]

#100

Postad 29 oktober 2002 - 17:49

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
Sådär, nu har jag äntligen lagt ut några bilder under länken här nedan, håll till godo. Har några till, de kommer upp inom kort.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.