Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

glad för enklare tips på akustikförbättringar i mitt vardagsrum

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 05 februari 2009 - 14:48

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Jag tror att mycket ljud läcker ut mellan ditt kök och vardagsrummet, du skulle nog behöva fixa en slags rumsavskiljare, typ ett tjockt draperi.


och det skulle hjälpa?

#52

Postad 05 februari 2009 - 15:30

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

och det skulle hjälpa?



Ja en aning iaf, egentligen borde han bygga en vägg mellan vardagsrummet och köket.

#53

Postad 09 februari 2009 - 19:49

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Ja en aning iaf, egentligen borde han bygga en vägg mellan vardagsrummet och köket.


man får inte glömma bort detta:

1. jag är inte audiofil utan en vanlig kille som bara är nyfiken på om ljudet skulle kunna bli ytterligare lite bättre med rimliga insatser.

2. jag har en sambo och 2 barn som inte bryr sig inte nämnvärt om vare sig ljud eller bild. De kan absolut glädjas åt att jag tycker att elektronik etc är kul, dock knappast så mycket att de vill bygga igen en relativt öppen planlösning.



dämpning/diffusion på bakvägg och ev bakom frontar, tjockare och större matta vid soffan, matta under matbordet, matta på golvet framför frontarna, fler tavlor på väggarna, kanske någon sorts vägghylla på bakväggen mellan soffa och matbord, saccosäckar på golvet till barnen, dedikerad cd-spelare, separat slutsteg, dämpfötter etc. = väldigt rimliga ingripanden i mitt hem och på min utrustning som inte behöver förstöra känslan av ett vardagsrum och som med lätthet kan motiveras gentemot resten av familjen. Priset är inte så viktigt så länge det motiveras av bra resultat.

#54

Postad 09 mars 2009 - 22:59

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej! Något sen in dialogen om ljudförbättringar hemma hos dig. Men jag tror att du samma problem med akustiken som jag har och haft sedan jag flyttat. Jag har själv nu en öppen planlösning. Detta ger en lång efterklangstid vilket bland annat leder minskad klarhet i ljudet m m. Provar mig nu fram. Delar av min anläggning och den dåvarande efterklangstiden kan ses på Akkelis Audio Hifi:s hemsida under rubriken "Göteborg 5".

Vad jag skulle prova hemma hos dig är exempelvis:
# Flytta ut fronthögtalarna så långt från bak och sidvägg som möjligt.
# Dämpa bakom högtalarna. Det går att prova genom att hänga en badhandduk på en upp och nervänd borste. Hör på diskant och eventuellt på röster.
# Stäng dörren mellan kök och lyssningsrummet när du lyssnar på musik eller ser på film. Kan eventuellt minska efterklangstid och konstigheter i frekvenser.
#Misstänker att ditt högra hörn är kritiskt. Dämpning i hörnet och på sidväg bakom fronthögtalaren kan vara positivt. Till höger om din bänk tror jag att jag identifierat en sub. Sätt den på vänster sida om bänken så att den kommer från det närmaste hörnet.
# Några fler blommor i fönstret skulle säkert minska de första reflekserna och i någon mån motverka eventuella problem med lång efterklangstid.
#Personligen skulle jag bygga något som dämpar vid bakvägen. Själv har jag en bokhylla bakom min soffa.

Bästa hälsningar

#55

Postad 10 mars 2009 - 19:58

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
tack för bra tips.

ska testa och göra som du sa med subbens placering. Jag har även högtalarna lite längre ut från väggen (ca 30-40 cm) vilket jag inte hade när jag tog fotona. Jag har faktiskt fixar en hel del mer och större växter till mina fönster (egentligen inte jag utan min sambo, och hon gjorde det inte av akustikskäl. Men det gjorde ju inte mig nått)
Jag har även en stor golvväxt på vänster sida i rummet precis där rummet öppnar upp mot köksdelen.

Jag ska absolut testa att dämpa hörnet med hjäp av handdukar för att utvärdera effekten. Hur tjockt måste man ha med handdukar för att på riktigt testa effekten av dämpning?

konkreta tips på hur jag skulle kunna dämpa bakom högtalare och ev på "väggsnutten" till höger om höger fronthögtalare? Material, inköpsställe, priser etc... om ni har bra erfarenheter/kunskap om detta.

#56

Postad 13 februari 2010 - 13:42

Joakim Scholander
  • Joakim Scholander
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

tack för svaren, ska titta igenom detta noggrant imorgon. produkterna på akustikmiljö är bara absorbenter allt ihop va?

Jag gillar utseendet på dessa otroligt mycket, riktigt snygga i grafitgrå (vit med för den delen). http://www.offecct.s...ave-Scrunch.pdf
Vad kan man räkna med för skillnad med att sätta upp dessa jämfört med diffusorer på min bakvägg i rummet? Någon som vet vad det skulle gå loss på för 6 st plattor? Misstänker att det handlar om så pass mycket pengar att man drar sig för att köpa utan att ha fått möjlighet att prova och att se om man hör skillnad på ljudet i min hemmamiljö. Finns helt klart svårigheter med att kombinera trivsammt vardagsrum och bra ljudmiljö och därför kommer den estetiska aspekten att ha avgörande i slutändan gällande akustikförbättringar. Sambon kommer INTE att gå med på diffusorer eller dämpplattor om man inte samtidigt kan kalla detta för konst och estetiskt tilltalande. Detta kände jag dock var fullt möjligt med de stenliknande dämpplattorna SOUNDWAVE® Scrunch. Vore ju plättlätt om man var sigel och bara behövde bry sig om sin egen smak alt. hade dedikerad bio/musikrum



He,
kanske Vicoustic Wave Wood? Snygg diffusor och absorbent på samma gång.
Kika här:
Wave Wood hos Soundab
Vicoustic Wave Wood hos Vicoustic själva

Mvh,
joakim, verksamhetsansvarig Soundab.se

#57

Postad 13 februari 2010 - 13:48

Joakim Scholander
  • Joakim Scholander
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

tack för bra tips.

ska testa och göra som du sa med subbens placering. Jag har även högtalarna lite längre ut från väggen (ca 30-40 cm) vilket jag inte hade när jag tog fotona. Jag har faktiskt fixar en hel del mer och större växter till mina fönster (egentligen inte jag utan min sambo, och hon gjorde det inte av akustikskäl. Men det gjorde ju inte mig nått)
Jag har även en stor golvväxt på vänster sida i rummet precis där rummet öppnar upp mot köksdelen.

Jag ska absolut testa att dämpa hörnet med hjäp av handdukar för att utvärdera effekten. Hur tjockt måste man ha med handdukar för att på riktigt testa effekten av dämpning?

konkreta tips på hur jag skulle kunna dämpa bakom högtalare och ev på "väggsnutten" till höger om höger fronthögtalare? Material, inköpsställe, priser etc... om ni har bra erfarenheter/kunskap om detta.


Hej igen,
Konkreta tips:
kostnadseffektiva ljudabsorbenter i ramar för att dämpa bakom och bredvid högtalare:
A-klassade ljudabsorbenter i ramar. hyfsat plånboksvänliga.
Vicoustic Super Bass 90 för basabsorption



Mvh,
Joakim, Soundab.se



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.