Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bumlig/boomig bas

75 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 april 2009 - 08:50

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt hur jag egentligen skall beskriva ljudet jag är missnöjd med, men i låtar eller filmer där basen är väldigt djup så blir basen på högre volymer bumlig, eller boomig.. hur man nu skall uttrycka det??
Det är dock något som jag vill få bort, om det går? Vet inte heller om det beror på ljudanläggningen eller rummet.
Har försökt flytta fram högtalarna ca 40cm från bakväggen som för övrigt är en gipsvägg, bakre väggen är i gips.
Tips om vad man kan göra skulle uppskattas.
Se mitt galleri för att få en bild av rummet och min setup.

#2

Postad 17 april 2009 - 09:02

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0
Jag kan ha fel, men är det en sub som står i hörnet? Försök flytta den till en annan plats i så fall.
Sen så skulle nog surroundupplevelsen förbättras om du flyttade höger surroundhögtalare till en position snett bakom lyssningsplatsen, inte snett framifrån.

#3

Postad 17 april 2009 - 09:07

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Surroundljudet är faktiskt rätt bra, skall skaffa ett par stativ dock så jag kan placera högtalarna på sidan.
Det boomiga eller bumliga ljudet får jag även om jag inte har sub. Jag gillar mycket bas, bara det är bra bas.
Inte det boomiga eller bumliga ljudet. Känns som det kommer fram när det bli väldigt låga toner, t.ex i en stor explosion.

Tips tack!! =)))

#4

Postad 17 april 2009 - 13:34

Unregistered0c0b3eec
  • Unregistered0c0b3eec
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
Ekar det i rummet? För i så fall kanske du behöver dämpa rummet. Har själv det problemet i mitt vardagsrum. Ska försöka fixa det genom att skaffa en större och tjockare matta, tjockare gardiner och även bygga ett par dämpplattor att ställa bakom frontarna.

#5

Postad 17 april 2009 - 14:51

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Nej, inget eko.. har en del grejer i rummet, har stor soffa med massa kuddar, gardiner m.m, upplever inte heller att diskanten påverkas av akustiken, det är endast basen som vid låga frekvenser låter boomig..
Kan ju tillägga det att det boomiga ljudet försvinner om man sitter i mitten av rummet, men då förlorar man ju samtidigt en stor del av den för övrigt sköna basen, så vette tusan vad man skall göra..

#6

Postad 17 april 2009 - 15:00

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Låter helt klart som ett problem med placeringen tycker jag.. Prova att flytta fram sakerna från bakväggen bara för att kunna testa.

#7

Postad 18 april 2009 - 06:51

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0
Har du provat att plugga igen basporten?

#8

Postad 19 april 2009 - 09:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt hur jag egentligen skall beskriva ljudet jag är missnöjd med, men i låtar eller filmer där basen är väldigt djup så blir basen på högre volymer bumlig, eller boomig.. hur man nu skall uttrycka det??
Det är dock något som jag vill få bort, om det går? Vet inte heller om det beror på ljudanläggningen eller rummet.
Har försökt flytta fram högtalarna ca 40cm från bakväggen som för övrigt är en gipsvägg, bakre väggen är i gips.
Tips om vad man kan göra skulle uppskattas.
Se mitt galleri för att få en bild av rummet och min setup.


Du har nog garanterat problem med efterklangstiden på vissa frekvenser. Visst brukar det låta bättre på låg volym än högre.. :unsure:

Klart det går att göra något. Räkna med att det kostar blod svett och tårar då akustik inte är något man gissar sig till. Har du pengar, kontakta en akustiker. Har du inga pengar, gör som oss resten och laja lite med mineralull, gjutrör i papp, membranabsorbenter...och...ja du förstår.

Du kan förstå mäta ditt rum med ett program som kan säga vilka frekvenser du har problem med. Då slipper du gissa om äggkartonger människans bästa vän efter hunden(tips! äggkartonger är skit.. :wacko:.

Helt lekmannamässigt gissar jag att din lyssningsplats är nära en vägg. Stämmer det? Om det stämmer, flytta ut lyssningsplatsen illa kvickt. Bara nördar sitter så.....(jag har själv suttit så) :)


Men rent intuitivt så tror jag du har problem med efterklang på vissa frekvenser. Det kan du ju kolla med en testskiva som spelar bastoner. Du kommer märka rätt snabbt vilka toner som "hänger" kvar i rummet och bumlar till det.

Fan, koppla en laptop till anläggningen och spela upp dessa testsekvenser direkt från youtube. Då slipper du ladda hem dem.. :) Det är bara att leta på "subwoofer tests" eller något liknande. Kan vara kul också.

#9

Postad 19 april 2009 - 16:31

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Har inte provat att plugga igen basporten, kommer inte det påverka basen för övrigt??

Tror mycket på det där med basfrekvenserna, för det verkar vara just vissa frekvenser som låter bommigt, låter lite som en del av djupare bastoner bli utdragna och ligger kvar i rummet för länge.
Skall testa möblera om lite och se vad som händer.. soffan vill man ju dock ha vid bakväggen som jag har i nuläget, men kanske kan flytta fram den något.

#10

Postad 19 april 2009 - 18:51

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Själv har jag problem med mina frontar till musik, ett par skivor med bra bas "boomar" vid någon frekvens, någon av de lägre (bas). Finns det någon cd som man kan köra olika frekvenser med?

Redigerat av genstruktur, 19 april 2009 - 18:51.


#11

Postad 19 april 2009 - 23:06

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0

Har inte provat att plugga igen basporten, kommer inte det påverka basen för övrigt??

Tror mycket på det där med basfrekvenserna, för det verkar vara just vissa frekvenser som låter bommigt, låter lite som en del av djupare bastoner bli utdragna och ligger kvar i rummet för länge.
Skall testa möblera om lite och se vad som händer.. soffan vill man ju dock ha vid bakväggen som jag har i nuläget, men kanske kan flytta fram den något.

Jag antar att du inte kommer flytta runt soffan och anläggningen. Då kan du testa att justera den lägsta basen manuellt med Yamahas geq eller med YPAO. Funkar det inte bra så kan du investera i en parametrisk eq. Kör då frontarna delat vid 80 Hz och den parametriska eq'n på endast subben.

/heron

#12

Postad 20 april 2009 - 20:24

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Gjorde precis detta test: http://www.youtube.c...feature=related

När jag kom ned till 50 och 60 hz, det var först då den bumliga/boomiga basen kom fram.
Det känns liksom som det blir vibrationer runtom i rummet, möblerna å väggarna..
Vad gör man nu?? :)

#13

Postad 20 april 2009 - 21:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Gjorde precis detta test: http://www.youtube.c...feature=related

När jag kom ned till 50 och 60 hz, det var först då den bumliga/boomiga basen kom fram.
Det känns liksom som det blir vibrationer runtom i rummet, möblerna å väggarna..
Vad gör man nu?? ;)


Göra som Heron säger ovan. Eller börja fnula på membranabsorbenter. Du har den klassiska bulan runt 50-60Hz. Jag har den också.

Nu har du två alternativ mer än från början.. :)

#14

Postad 25 april 2009 - 10:40

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Gjorde precis detta test: http://www.youtube.c...feature=related

När jag kom ned till 50 och 60 hz, det var först då den bumliga/boomiga basen kom fram.
Det känns liksom som det blir vibrationer runtom i rummet, möblerna å väggarna..
Vad gör man nu?? :)


Du bygger kvartsvågspipor/basabsorbenter i gjutrör.

http://www.hififorum...?TOPIC_ID=45952

#15

Postad 28 april 2009 - 13:49

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Mått på rummet?

#16

Postad 19 oktober 2009 - 13:50

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Mått på rummet?


Väcker tråden till liv igen då jag fortfarande har samma problem, dock har jag väl inte gjort allt för att åtgärda detta.

Måtten på rummet är runt 4x4 meter, samma rum är kopplat både till kök och hall dock.

Väggen högtalarna står mot är i gips och bakra vägg betong.

#17

Postad 19 oktober 2009 - 14:37

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Du står inför väldigt drastiska åtgärder om det skall bli helt bra. En V4 eller V6a (likkista) kommer du långt med men du kommer fortsätta ha problem då du har ett rum som är kvadratiskt.

#18

Postad 19 oktober 2009 - 15:06

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Du står inför väldigt drastiska åtgärder om det skall bli helt bra. En V4 eller V6a (likkista) kommer du långt med men du kommer fortsätta ha problem då du har ett rum som är kvadratiskt.

¨
Hmm, förklara gärna det där med V4a och V6a likkista =)

#19

Postad 19 oktober 2009 - 15:08

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

¨
Hmm, förklara gärna det där med V4a och V6a likkista =)

http://www.diffusor....absorbenter.htm

#20

Postad 19 oktober 2009 - 15:44

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

http://www.diffusor....absorbenter.htm


Eh ok... ok de där skall stå nånstans i rummet, mer bestämt?
Tjejen lär ju knappast gå med på det, är själv lite osäker på om jag kan tänka mig ha dessa "likkistor" uppställda i mitt fina heliga vardagsrum =)

Redigerat av Mikael_80, 19 oktober 2009 - 15:44.


#21

Postad 19 oktober 2009 - 17:51

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Ställda rätt i hörn kan du få ner förstärkningar med upp till 10 db. Se det som ett hörnbord....

#22

Postad 20 oktober 2009 - 09:39

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Eh ok... ok de där skall stå nånstans i rummet, mer bestämt?
Tjejen lär ju knappast gå med på det, är själv lite osäker på om jag kan tänka mig ha dessa "likkistor" uppställda i mitt fina heliga vardagsrum =)

Bygg rörabsorbenter då, dom kan man ha liggandes bakom soffan. Även om jag fått bättre resultat med dem stående golv->tak.

Eller om du är ovillig att göra detta - bit i det sura äpplet och sitt med boomig bas. Om du inte köper en EQ...

Redigerat av bran, 20 oktober 2009 - 09:40.


#23

Postad 20 oktober 2009 - 19:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ställda rätt i hörn kan du få ner förstärkningar med upp till 10 db. Se det som ett hörnbord....


Rätt stort hörnbord som kan få vilken heminredare som helst att se rött. Hemligheten är att övertyga den kvinnliga parten att det kan göra underverk med ljudet. Det är där det egentliga problemet finns..

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 20 oktober 2009 - 19:33.


#24

Postad 20 oktober 2009 - 19:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Rätt stort hörnbord som kan få vilken heminredare som helst att se rött. Hemligheten är att övertyga den kvinnliga parten att det kan göra underverk med ljudet. Det är där det egentliga problemet finns..



Ja de där "likkistorna" är ******** stora, jag hade satsat på rören. SKall se om jag inte kan ordna några sådana själv i framtiden.

#25

Postad 20 oktober 2009 - 20:06

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Det kan kanske räcka med V4a och de är rätt mycket mindre.

#26

Postad 22 oktober 2009 - 07:41

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Bygg rörabsorbenter då, dom kan man ha liggandes bakom soffan. Även om jag fått bättre resultat med dem stående golv->tak.

Eller om du är ovillig att göra detta - bit i det sura äpplet och sitt med boomig bas. Om du inte köper en EQ...


Rörabsorbenter låter intressant.. det där med att bygga saker å ting själv är dock nog inte riktigt min grej =) De finns möjligtvis inte att köpa nånstans?

Vad kan annars en EQ hjälpa till med? och vad kostar en sån?

#27

Postad 22 oktober 2009 - 08:07

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Nej, finns inte att köpa vad jag vet. Dessutom är dom ju custom-gjorda för just ditt rum och dina basproblem. Väldigt lätta att göra, sen krävs det en mätmic kopplad till en dator och högtalarna för att tweaka in dom.

En EQ kan du använda för att dämpa problemfrekvenserna, om du hittar nån som fungerar bra i basområdet (<100Hz). Jag kan själv inget om dessa, men har hört att dom även kan introducera andra problem (dist, brus?).

#28

Postad 22 oktober 2009 - 09:17

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Nej, finns inte att köpa vad jag vet. Dessutom är dom ju custom-gjorda för just ditt rum och dina basproblem. Väldigt lätta att göra, sen krävs det en mätmic kopplad till en dator och högtalarna för att tweaka in dom.

En EQ kan du använda för att dämpa problemfrekvenserna, om du hittar nån som fungerar bra i basområdet (<100Hz). Jag kan själv inget om dessa, men har hört att dom även kan introducera andra problem (dist, brus?).


Hittade en EQ för runt 3000kr som fått bra kritik, är dock rädd att det skall påverka resten av ljudet till det sämre.
Skall jobba ännu mer med placeringen av högtalare, soffa m.m då jag märkt att det påverkar ljudet otroligt mycket, har svårt dock att hitta en perfekt lösning, ibland blir det för mycket bas ibland för lite..

Har i alla fall insett att rummet är minst lika viktigt som själva anläggningen.

#29

Postad 22 oktober 2009 - 10:42

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Kolla på Svanås hemsida med V4 Varitunes. De är faktiskt inte så jäkla stora och inte heller för dyra.
Du behöver något större en tubetraps om du skall komma "källar tonerna".

#30

Postad 22 oktober 2009 - 11:00

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Kolla på Svanås hemsida med V4 Varitunes. De är faktiskt inte så jäkla stora och inte heller för dyra.
Du behöver något större en tubetraps om du skall komma "källar tonerna".



Står inga priser vad jag kan se, synd.

438*438*1120mm Lite bred, kunde varit lite smidigare men det är något att tänka på helt klart för egen del också.

Redigerat av genstruktur, 22 oktober 2009 - 11:03.


#31

Postad 22 oktober 2009 - 11:46

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Det står på Svanås hemsida att man kan beställa ljudmätning av sitt rum och att de ger en tips för förbättring sedan, "allt" detta för 1500kr.. Hmm känns lite saftigt i mitt tycke, kan man på nåt sätt ordna detta själv med något program eller verktyg som kanske inte kostar lika mycket?

#32

Postad 22 oktober 2009 - 11:54

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Det står på Svanås hemsida att man kan beställa ljudmätning av sitt rum och att de ger en tips för förbättring sedan, "allt" detta för 1500kr.. Hmm känns lite saftigt i mitt tycke, kan man på nåt sätt ordna detta själv med något program eller verktyg som kanske inte kostar lika mycket?

Du måste ju först ha en hyfsad mic. Jag använder mätmicken till min onkyo, inbillar mig att den funkar bra. Fick iaf mer lr mindre samma resultat med den som en polares fina musikmic som skulle vara väldigt linjär.

Sen kan man använda sig av ex Tombstone för att se resonansfrekvenser. För efterklangstid etc funkar väl kanske Room EQ Wizard. Det är inte ett speciellt lätt program (imho) att använda om du inte vet och kan mkt innan. Så då kan nog 1500 vara ett bra pris för att få riktiga mätvärden från ett proffs.

Du har ju även XTZs Room Analyzer som kan vara värt att ta en titt på. Där får du med mic och det programmet ska väl vara hyfsat lätt att använda. Fördelen med det är ju att du inte bara får mätvärden vid ett tillfälle (som vid en svanåmätning) utan du kan eftermäta om du gör korrigeringar i akustiken (fixar absorbenter, flyttar högt/soffa osv).

#33

Postad 22 oktober 2009 - 12:15

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Maila Mats om pris på V4a, ang mätning så skulle jag ta och köpa en Room Analyzer från XTZ. Skall själv göra detta. Dock så har jag jobbat lite med akustik tidigare och vet ungefär vad mina grejer komma göra samt vilka problem mitt rum har.

#34

Postad 22 oktober 2009 - 16:11

optimus
  • optimus
  • Forumräv

  • 811 inlägg
  • 0
genstruktur:

Det går att måttbeställa dem men ju mindre de är ju mindre nytta gör dem.
Standard versionerna kostar runt 1900:- + moms & frakt.
Måttbeställer man blir de dyrare... Maila dem för exakt pris!

Redigerat av optimus, 22 oktober 2009 - 16:12.


#35

Postad 03 november 2009 - 16:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Du bygger kvartsvågspipor/basabsorbenter i gjutrör.

http://www.hififorum...?TOPIC_ID=45952


Jag laddader ner någon "hemmagjord" skiva från hififorum där det är en snubbe som säger Hztalet samtidigt som han kör en baston från 20-120hz. Jag tycker jag får en förstärkning vid 40/59/80-83hz, antar att man måste ha 3st rör då? :)

Verkar som det rekommederas 3st rör i exelarket på 15-35cm, diameter antar jag? Hmm hur fan skall man lyckas gömma undan dem i vardags rummet :o .

genstruktur:

Det går att måttbeställa dem men ju mindre de är ju mindre nytta gör dem.
Standard versionerna kostar runt 1900:- + moms & frakt.
Måttbeställer man blir de dyrare... Maila dem för exakt pris!


Hmm ja tyvärr är inte stålar min starka sida just nu, tack för tipset i alla fall!

Redigerat av genstruktur, 03 november 2009 - 16:41.


#36

Postad 03 november 2009 - 20:00

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Jag laddader ner någon "hemmagjord" skiva från hififorum där det är en snubbe som säger Hztalet samtidigt som han kör en baston från 20-120hz. Jag tycker jag får en förstärkning vid 40/59/80-83hz, antar att man måste ha 3st rör då? :)

Verkar som det rekommederas 3st rör i exelarket på 15-35cm, diameter antar jag? Hmm hur fan skall man lyckas gömma undan dem i vardags rummet :o .


Ja, och beroende på hur starka förstärkningarna är kan det behövas fler rör per frekvens/närliggande frekvens. Jag har 4 rör hemma nu, två liggandes bakom soffan (20cm) ~49-52Hz, ett litet stående till vänster om vänster front (20cm) ~90Hz samt ett feting (30cm diam) ståendes i hörnet för ~34Hz.

Inga roliga saker att ha i sitt vardagsrum, men de gör så mkt skillnad så jag tycker det är värt det. Har tapetserat de två som syns, vilket gör det hela lite mer lättsmält iaf.

#37

Postad 03 november 2009 - 20:34

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det borde väl gå att förvandla dem till blompiedestaler? Å andra sidan är de så lätta att ställa undan så om någon klagar är det bara att bära ut dem.. :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 03 november 2009 - 20:34.


#38

Postad 03 november 2009 - 20:57

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Det borde väl gå att förvandla dem till blompiedestaler? Å andra sidan är de så lätta att ställa undan så om någon klagar är det bara att bära ut dem.. :)

Placera en blomma var? Dom ska ju vara öppna i ena änden, alternativt ett tunt tunt tyg spänt över öppningen.

#39

Postad 03 november 2009 - 22:13

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja, och beroende på hur starka förstärkningarna är kan det behövas fler rör per frekvens/närliggande frekvens. Jag har 4 rör hemma nu, två liggandes bakom soffan (20cm) ~49-52Hz, ett litet stående till vänster om vänster front (20cm) ~90Hz samt ett feting (30cm diam) ståendes i hörnet för ~34Hz.

Inga roliga saker att ha i sitt vardagsrum, men de gör så mkt skillnad så jag tycker det är värt det. Har tapetserat de två som syns, vilket gör det hela lite mer lättsmält iaf.


Fifan alltså, mitt vardagsrum är inte så stort. Kommer känns trångt med de där rören. Synd att de inte får plats under soffan, kunde man nog gömt ett par i alla fall, min soffa är inte så hög. Bakom gardinen får de inte heller plats :) . Man skulle kunna haft 4st i var sitt hörn som en form av pelare men sen skall de vara en exakt längd också, så från golv till tak fungerar inte heller..gaaarghh. Verkar omöjliga att gömma de här!

Liggandes bakom soffan är väl genomförbart iofs. Men när man kollar på dina bilder Bran, har du verkligen 2st rör på 20cm bakom soffan på de bilderna? Gömt dem bra i så fall....

De skall stå/ligga längs med väggar/hörn för bästa resultat också?


Skulle nog kunna få plats med 1rör bakom min bokylla i hörnet om man flyttade den lite men sen blir det svsårare.
Själv är jag inte så mycket för att "flytta" runt saker, vill ha en bestämd plats där saker står och att det ser bra ut.

Får nog fundera en del på det här känner jag.....

Redigerat av genstruktur, 03 november 2009 - 22:29.


#40

Postad 04 november 2009 - 08:03

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
De två rören bakom soffan är inte med på bilderna, då jag bara hade 2 rör när dom togs. Rören är inte heller tapetserade på bilderna. Men jo, dom ligger bakom divandelen mot fönstret, och syns alltså inte om man inte ställer sig precis vid balkongdörren. Har dom liggandes, en på golvet och en i en liten ställning jag byggt precis ovanför det andra. Det lite kortare röret passar precis in i "urfasningen" vid fönstret, och syns verkligen inte, och den andra syns som sagt bara om man står vid balkongdörren/fönstrena. Nu håller dom på och renoverar fönster hos oss, så jag bor inte hemma för tillfället, annars kunde jag tagit nån bild.

Du har ju iaf några hörn och använda, eftersom jag har fönster var det bara ett hörn som jag verkligen kunde använda, och det är längst bort där det inte gör så mkt =/ Av det jag laborerat mig fram till är att rören är mest effektiva ståendes.

P.S Nån som vet vem på MinHembio det var som "Halv 8 Hos Mig" var hos igår? Måste ju nästan va nån MinH-nörd då det var absorbenter på väggarna :)

Redigerat av bran, 04 november 2009 - 08:04.


#41

Postad 05 november 2009 - 00:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Placera en blomma var? Dom ska ju vara öppna i ena änden, alternativt ett tunt tunt tyg spänt över öppningen.


Men rörabsorbenter är väl slutna väl för mesta möjliga absorbtion..? Men om det är som du säger att de är öppna så kan du glömma mina blom-ideer. Till och med jag inser att det blir svårt.. :)

#42

Postad 14 november 2009 - 00:23

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Mitt rum är en betongbunker 5,5x3,6m och för tillfället har jag högtalarna på ena långsidan p.g.a möbleringen. Där låter mina nya Audiovector S3 Super en aning boomiga så jag testade att flytta dem till kortsidan med gott om plats till bakre och sidovägg.

VILKEN SKILLNAD! Helt plötsligt låter de som i Hifi-butiken, basen är precis som man vill ha den, rapp och inga eftersläntrare!. Jag började så klart att fundera på ommöblering och hela rasket men kom på en billigare lösning. De gånger jag vill lyssna på 2-kanal flyttar jag helt enkelt högtalarna till ena kortsidan! Inga större problem, bara fixa ett par extra högtalarkablar så att man inte behöver dra om de existerande (kabelkanaler o.s.v).

Vid filmtittande är den boomiga basen (50-60Hz) inte något problem då cut-offen brukar ligga kring 80-100Hz och där tar subwoofern över.

Tyvärr begränsas många av möbleringsmöjligheterna men prova som sagt att flytta runt högtalarna. För dig som mestadels kollar på film och 2-kanal emellanåt kan det faktiskt funka att flytta högtalarna när man vill lyssna på musik.

#43

Postad 17 november 2009 - 06:57

C20
  • C20
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Du bygger kvartsvågspipor/basabsorbenter i gjutrör.

http://www.hififorum...?TOPIC_ID=45952


Kvartsvågspipor verkar ju som en grym intressant idé - jag trodde dock inte att det var så enkelt att släcka ut basresonanser i ett rum. Det blir jag ju bra sugen på testa i mitt rum - som var betydligt hemskare än jag trodde (skitmycket problem under 100 Hz och inte plats att bygga tillräckligt stora "dämzooner"). Jag är inte så noga med det estetiska, så det gör inte mig nåt att ha några papprör stående/liggande i vardagsrummet :P

Idag har jag gjort lite förberedande jobb för en akustikreglering med flytt av möbler och högtalare för att bereda plats för absorbenter och för att få en balanserad dämpning så svepte jag basen upp till 120 Hz för att kolla problemen i lågbasen - denna kommer bli väldigt svår att dämpa bort, så det är ju bra att börja med att försöka fixa dom problemen först. Nu märker man verkligen var idiotiskt det är att ha bas, mellanregister och diskant i samma låda - en sub kan man ju flytta runt lite var som helst men nu måste dom stå rätt som stereon blir bra i diskant och mellanregister också.

Frekvensen går 0-120 och stiger med 2 Hz per sekund - så för att kolla frekvensen är det bara räkna tidskoden ggr 2 - nivån är graderad upp till 0 dB (full digital volym) visar dom relativa variationerna i dB. Båda inspelningarna har samma relativa nivå i förhållande till varandra och volyminställningen på högtalarna är den samma (så man ser nivån på övriga resonanser också jämfört med den kraftigaste på 72 Hz vid datorplatsen)

Bifogad fil  Datorplatsen___obehandlat_rum__svep_0_120_Hz_.jpg   809,43K   2 Antal nerladdningar

Så här ser det ut vid datorplatsen - data kommer från miken som står på skrivbordet. Det är 2 mikrofoner i stereo eftersom jag använder dom för ljudinspelningar också (avståndet mellan dom är ca 30 cm) - det visar också bra på hur kraftiga variationerna i nivå kan vara över bara några dm.

Bifogad fil  TV_f_t_ljen___obehandlat_rum__svep_0_120_Hz_.jpg   900,6K   1 Antal nerladdningar

Och såhär ser det ut vid TV-fåtöljen - iallafall lite bättre - men fortfarande några "äckliga" dippar. Vid ca 110 Hz får man en trycknod precis vid ena örat när man sitter och lyssnar (vilket syns på att grafen över höger och vänster kanal "dippar" vid lite lite olika frekvens) - inte så kul.

Kvartsvågspipor vore så nice om det fungerar - den som ska ta hand om 30 Hz resonansen blir dock så lång att den inte får plats stående (den blir längre än takhöjden i rummet) :lol:
- men fortfarande långt smidigare än att försöka ta bort den med dämpskivor (det skulle kräva att man bygger dämpzoon på minst 2,7x2,7 m från golv till tak - det finns det inte plats för)

Redigerat av C20, 17 november 2009 - 07:07.


#44

Postad 17 november 2009 - 14:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
HAha, vilken lyssningsplats... :lol: :P

Hardcore.. !!! Postad bild

#45

Postad 17 november 2009 - 20:42

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Kastar snart ut mina Audiovector S3 Super. Basen ligger ju kvar i evigheter. Det hjälper inte heller att plugga basporten med en tjock strumpa. Om inte det hjälper, vad fan ska man göra då?

#46

Postad 17 november 2009 - 21:26

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Kastar snart ut mina Audiovector S3 Super. Basen ligger ju kvar i evigheter. Det hjälper inte heller att plugga basporten med en tjock strumpa. Om inte det hjälper, vad fan ska man göra då?

då kan jag få dom

#47

Postad 17 november 2009 - 22:19

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Kastar snart ut mina Audiovector S3 Super. Basen ligger ju kvar i evigheter. Det hjälper inte heller att plugga basporten med en tjock strumpa. Om inte det hjälper, vad fan ska man göra då?


Bygga rörabsorbenter förslagsvis.

#48

Postad 17 november 2009 - 22:23

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Kastar snart ut mina Audiovector S3 Super. Basen ligger ju kvar i evigheter.


Precis av den anledningen att jag inte valde dom. Man måste gå upp på de mycket dyrare modellerna
för att få en vettig bas hos audiovector. Inte ens naim kan ge dom rätt bas, så det har inget med
förstärkare att göra ( för dom som tror det )

#49

Postad 18 november 2009 - 01:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Kastar snart ut mina Audiovector S3 Super. Basen ligger ju kvar i evigheter. Det hjälper inte heller att plugga basporten med en tjock strumpa. Om inte det hjälper, vad fan ska man göra då?


Tyckte det verkade som du hade kommit på en lösning längre upp i tråden, flytta på högtalarna?

#50

Postad 18 november 2009 - 11:53

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Tyckte det verkade som du hade kommit på en lösning längre upp i tråden, flytta på högtalarna?

Japp men det blir så krångligt i längden. Tyvärr är väl alternativen hitta ny lägenhet eller lägga ner massa pengar på basabsorbenter. Min soffa är placerad mot bakre väggen vilket inte är optimalt precis. *suck*. Att flytta fram den går inte.

Redigerat av Johan78, 18 november 2009 - 11:54.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.