Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bumlig/boomig bas

75 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 18 november 2009 - 23:38

a1bert
  • a1bert
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

kan man på nåt sätt ordna detta själv med något program eller verktyg som kanske inte kostar lika mycket?


Det är kanske inte i din prisnivå, men i Gör det själv / Bas Eq -tråden du kan hitta lite info om Anti-Mode 8033 (automatisk sub eq). Den äldre Anti-mode 8033B versionen kostar ca. 2000kr. Om du har en datorn, mycket tid, or erfarenhet, kan du ha lika bra resultat med mindre pengar (en billigt EQ, mic, datorn och REW).

Absorbenter fungerar inte riktigt med låg frekvenser (eller du måste ha meter efter meter av dom). Bas Eq kan hjälpa när absorbenter inte kan.

-Pasi
(Från DSPeaker)

#52

Postad 19 november 2009 - 00:28

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Kastar snart ut mina Audiovector S3 Super. Basen ligger ju kvar i evigheter. Det hjälper inte heller att plugga basporten med en tjock strumpa. Om inte det hjälper, vad fan ska man göra då?


Snygga till dig hörru ;) .

Behåll basen och börja fundera på akustik.

#53

Postad 19 november 2009 - 00:51

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0

Snygga till dig hörru ;) .

Behåll basen och börja fundera på akustik.


Precis, skulle tro att högtalarna inte har någonting med problemet att göra. Hur bra bas ett ljudsystem har domineras nästan helt av rummet/akustiken under förutsättning att högtalarna kan spela de frekvenser som ställer till problem. En EQ kan INTE helt få ordning på en ojämn frekvensgång, dalarna är till exempel helt omöjliga att förstärka och ringningarna/efterklangen blir kvar.

Har själv inte haft någon framgång med rörabsorbenter/kvartvågspipor, membranabsorbenter eller helmholtz är nog enda vettiga sättet att reda ut dålig bas. RPG Modex är en intressant produkt som antagligen kostar en bra slant.

#54

Postad 19 november 2009 - 01:02

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Precis, skulle tro att högtalarna inte har någonting med problemet att göra. Hur bra bas ett ljudsystem har domineras nästan helt av rummet/akustiken under förutsättning att högtalarna kan spela de frekvenser som ställer till problem. En EQ kan INTE helt få ordning på en ojämn frekvensgång, dalarna är till exempel helt omöjliga att förstärka och ringningarna/efterklangen blir kvar.

Har själv inte haft någon framgång med rörabsorbenter/kvartvågspipor, membranabsorbenter eller helmholtz är nog enda vettiga sättet att reda ut dålig bas. RPG Modex är en intressant produkt som antagligen kostar en bra slant.


En bit asfalt på en plywoodskiva? Skojade bara. Men visst kan du fixa basen med helmholtz. Eller menade du att du inte ens helmholtz-absorbenter hjälpt?

Tyckte det verkade som du hade kommit på en lösning längre upp i tråden, flytta på högtalarna?


Att flytta högtalare hjälper inte sä värst mycket mot stående vågor. De finns där de finns. Men att flytta sig själv, det är grejen. Efter denna "flyttning", då kan man börja tänka på små platsförändringar med subben.

#55

Postad 19 november 2009 - 01:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Japp men det blir så krångligt i längden. Tyvärr är väl alternativen hitta ny lägenhet eller lägga ner massa pengar på basabsorbenter. Min soffa är placerad mot bakre väggen vilket inte är optimalt precis. *suck*. Att flytta fram den går inte.


Jo det förstår jag verkligen, inget jag heller skulle orka hålla på med. ;)(flytta på högtalarna hela tiden)
Går det inte att möblera om så du spelar på längden då, det lät bra sa du? Jobbigt ja men det kanske är bättre än att vara irriterad varje gång du spelar musik?

Redigerat av genstruktur, 19 november 2009 - 01:58.


#56

Postad 19 november 2009 - 02:23

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Tyvärr är det så, att man måste köpa högtalare efter rummet, om man inte skall ruinera sig på att bygga om rummet.

Ett par stativhögtalare hade kanske gjort sig bättre i ditt rum. Ta hem ett par och prova. Funkar det så byt upp dig en "audiovectornivå" mot dina egna.

#57

Postad 19 november 2009 - 02:35

C20
  • C20
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Har själv inte haft någon framgång med rörabsorbenter/kvartvågspipor, membranabsorbenter eller helmholtz är nog enda vettiga sättet att reda ut dålig bas. RPG Modex är en intressant produkt som antagligen kostar en bra slant.


Låter ju inte så bra (jag har ju inte testat än) - men det kan bero på att när man har en resonator som är öppen i ena eller båda ändarna så stämmer inte alltid resonansfrekvensen exakt med rörets längd vilket även nämns i denna tråd http://www.hififorum...?TOPIC_ID=45952

Troligen beror det på att luften inte kan kompimeras/expandera omedelbart vid rörets öppning utan behöver några cm på sig för det. Jag har även ett eget experiment som bekräftar det då jag hade ett långt papprör på 2,9 m med 25 cm diameter när jag skulle experimentera med att bygga tube traps förut för några år sedan (vilket desvärre inte blev ett helt lyckat projekt - troligen inte rätt egenskaper på dämpmaterialet) och när jag fått hem röret så lekte jag lite med det. Då hade jag dock röret öppet i båda ändar vilket borde ge resonans vid en halv våglängd då istället och ljudets hastighet är ca 342 m/s vid rumstemp så det ger 342/2,9/2= ca 59 Hz.

Jag ville dock kolla om det stämde så jag slängde dock in en mikrofon i röret och körde ett bassvep som sakta steg från kanske 50 till 70 Hz - det visade sig att resonansen låg på 55 Hz och inte 59. Även om det bara är öppet i ena änden borde effekten bli liknande - resonansen verkar dock bli förskjuten neråt vilket betyder att gör man röret 1/4 våglängd exakt så blir det ju iallafall inte för kort, sen kan man ju "trimma in det". För oss som har grejer att mäta med är det enkelt - bara lägga in en mikrofon i röret och köra ett bassvep från högtalarna (man behöver inte oroa sig för att rummet förstör där - rörets resonans är otroligt mycket kraftigare än någon resonans i rummet) - kapa någon cm om resonansen är för låg, sen köra igen osv så man kan stämma av den exakt..
Rör-mynningens placering i rummet har ju också betydelse för hur effektiv den blir

Jag har inte hunnit prova än - men har ändrat mig, jag kör dämpskivorna först eftersom dom stora hörnabsorbenterna som jag ska sätta samt skärmar mitt i rummet kommer nog ha lite inverkan på basen också - så då kanske man överkompenserar annars (med resonanta dämpare vill man ju inte ha onödigt många, då dom också kan ge lite effekter, t ex viss eftersläpning i basen - det gäller speciellt 70-120 Hz området där skivorna har lite inverkan men kanske inte tillräcklig). När dämpskivorna är uppe så kör jag basabsorbenter på dom basproblem som kvarstår

Att flytta högtalare hjälper inte sä värst mycket mot stående vågor. De finns där de finns. Men att flytta sig själv, det är grejen. Efter denna "flyttning", då kan man börja tänka på små platsförändringar med subben.


Faktum är att det spelar roll ändå - för att det har ju att göra med i vilken fas högtalaren ger ljudet i jämfört med ljudet i rummet. Om man har en stående våg på t ex 45 Hz mellan 2 väggar med 3,8 m mellan (en halv våglängd vid 45 Hz) och har subben vid ena väggen så kommer vågen gå fram till andra väggen sen studsa tillbaka. Eftersom den då färdats en våglängd totalt så kommer den ligga precis i medfas med nästa våg från högtalaren och denna våg hamnar sedan i medfas med den 3:e vågen osv - så byggs en stående våg upp.

Ställer man istället subben i mitten kommer vågen bara ha 1/4 våglängds väg fram till väggen - och har då bara färdats en halv våglängd när den kommer tillbaka till högtalaren. Då ligger den i motfas istället och den stående vågen kan aldrig byggas upp.

Av den anledningen är det ofta sämst att ha subben vid väggar och i hörn. Dock kan man ju inte bli av med alla resonanser bara med högtalarplaceringen men man kan ofta undvika det värsta - dock kan det ju vara svårt att flytta högtalarna av andra orsaker som i mitt fall t ex där jag inte kan få en bra stereo-uppsättning då istället

Redigerat av C20, 19 november 2009 - 02:51.


#58

Postad 19 november 2009 - 09:19

a1bert
  • a1bert
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

är det ofta sämst att ha subben vid väggar och i hörn.


Du har rätt. Men med bass-EQ hörnet är den bästa plats. Rummet ger dig mellan +3dB och +20dB hjälp med låg frekvenser, och sen EQ kan stämma frekvensresponsen.

-Pasi
(Från DSPeaker)

#59

Postad 20 november 2009 - 18:34

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Jag har mina högtalare på ena långsidan p.g.a möbleringshinder. Från bakre vägg till främre väggen är det 3,65 meter. Rummet är 5,50 meter långt. Jag hittade något excel-ark för att räkna ut resonansfrekvenser. Det stod att vid 47 och 94Hz borde jag ha problem. Kan det stämma?

#60

Postad 21 november 2009 - 01:28

C20
  • C20
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Jag har mina högtalare på ena långsidan p.g.a möbleringshinder. Från bakre vägg till främre väggen är det 3,65 meter. Rummet är 5,50 meter långt. Jag hittade något excel-ark för att räkna ut resonansfrekvenser. Det stod att vid 47 och 94Hz borde jag ha problem. Kan det stämma?


Om väggarna är av hårt material (t ex betong) stämmer det i princip exakt. Om väggarna är mjuka, t ex en innervägg av gips kan det diffa lite grann eftersom väggen "svänger med" ljudet lite - det brukar dock sällan vara mer än någon/några få Hz och det är då en förskjutning neråt i såna fall (resonans-frekvensen blir lägre än den uträknade).

Grundtonen - i dit fall 47 Hz brukar gå räkna ut med god säkerhet, men allting över den är egentligen ganska osäkert eftersom närliggande resonanser ofta påverkar varandra också. Ibland släcks t ex "andratonen" ut eller flyttas några Hz av att den i sin tur påverkas av andra resonanser. Även om du nu har resonans vid både vid 47 och 94 så finns i såna fall troligen även fler resonanser mellan dessa, som uppstår av kombinationer av ljud från flera håll - t ex i hörn och så. Sen är ju 94 Hz ingen övre gräns utan det finns många resonanser över det också.
Beräkningarna gäller ju rum som är rätblock och utan allför stora möbler som påverkar (t ex stora skåp från golv till tak). I t ex vinklade rum är det dock ännu mer komplicerat då det kan bli resonanser t ex på diagonalen och runt hörn och egentligen lite hur som helst - där är det t o m svårt att beräkna grundtonen.

Det bästa är alltid att mäta upp rummet när man t ex planerar för att stämma av resonanta dämpare (t ex kvartsvågspipor) - däremot kan beräkningar vara användbara för att undvika resonans på grundtonen (vilken är det som är svårast att dämpa), så att man sen t ex kan planera möbleringen för att kunna ställa högtalarna rätt.


Btw - fixa basen med EQ funkar, men är inte så bra. Man ju t ex inte kompensera "hålen" (trycknoderna) i frekvensresponsen (då skulle man ju få kompensera "oändligt" i såna fall) och det är inte sällan dom som ställer till det allra värst. Problemen med efterklang och eftersläpning i basen försvinner ju inte heller.

#61

Postad 21 november 2009 - 09:16

a1bert
  • a1bert
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Det stod att vid 47 och 94Hz borde jag ha problem. Kan det stämma?


DSPeaker web har några mätrningar med olika sub och sittplats placeringar, som kunde vara intressanta för dig. (Men Anti-Mode 8033 är en sub EQ, så utan sub det hjälpar inte.)

http://www.dspeaker....surements.shtml

-Pasi
(Från DSPeaker)

#62

Postad 24 november 2009 - 08:00

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Jag har tidigare haft en boomlig bas och en alldeles för lång efterklangstid på 0,6 sec. Jag har satt igen basportarna med var sin strumpa. Denna åtgärd är den enda som jag mätt upp. Detta kunde göras när Stefan från Akkelis Audio mätte upp mitt vardagsrum. Jag har en mycket tydlig baspuckel mellan 50-60 dB. Denna åtgärd räddade inte hela situationen men sänkte denna baspuckel med 3-4 dB. Redan tidigare hade jag också sänkt basen med 3 dB vilket är möjligt på mina elektrostater. Det går också att se att efterklangen av just baspuckeln minskar.

Sedan har jag arbetat med absorbenter. Bland annat har jag satt absorbenter i bokhyllan som är bakom lyssningspositionen. Detta har blivit mycket bra. Upplevelsen av boomlighet är borta.Ljudet är i hela registret piggare och rappare samtidigtsomdetaljeroch djup hörs bättre. Bokyllan är 39 cm djup och8 X 2,4meter. Beroende på vad hyllorna används till har jag 4-8 cm absorbenter. Jag vet att baspuckeln i mindre grad påverkas men resultatet blev ändå tillräckligt för att jag totalt skall uppleva ett betydligt bättre ljud.

Sedan har jag mera temporärt satt upp egentillverkade absorbenter bakom högtalarna. Visionen är att hitta en ännu bättre lösning bakom högtalarna med något djupare och större absorbenter och även diffunderande material. Funderar också på om jag skall försöka hitta något sätt att få ner baspuckeln något. Men om sådant vet jag inget. Hur skulle sådana lösningar se ut och stora skulle de bli?

#63

Postad 24 november 2009 - 11:19

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Har läst hela tråden nu och jag har ingenting själv att tillföra den.
Jag vill bara tacka för en mycket intressant tråd. Och särskilt tack till Hinken74 och bran.

Denna bumlighet/boomighet, kan man höra den med hjälp av youtube länken? Frekvensband som går från 7000Hz ner till 20-30Hz?

Måste testas...

#64

Postad 24 november 2009 - 13:46

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Har läst hela tråden nu och jag har ingenting själv att tillföra den.
Jag vill bara tacka för en mycket intressant tråd. Och särskilt tack till Hinken74 och bran.

Denna bumlighet/boomighet, kan man höra den med hjälp av youtube länken? Frekvensband som går från 7000Hz ner till 20-30Hz?

Måste testas...

PMa mig annars kan jag skicka testfil + exceldokument för uträkning.

EDIT: la upp den här om nån är sugen
http://rapidshare.co...orbent.rar.html

Redigerat av bran, 24 november 2009 - 15:11.


#65

Postad 24 november 2009 - 16:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har satt igen basportarna med var sin strumpa.


Hmm, kanske man skulle pröva.

Redigerat av genstruktur, 24 november 2009 - 16:14.


#66

Postad 29 juli 2010 - 22:36

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Ist för att starta en ny tråd så lånar jag denna....är det ngn som har sådana här http://www.emusic.se....asp?info=15492 och vill berätta om det är ngt att ha

#67

Postad 30 juli 2010 - 07:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ist för att starta en ny tråd så lånar jag denna....är det ngn som har sådana här http://www.emusic.se....asp?info=15492 och vill berätta om det är ngt att ha


Jag tror skumgummi har lägre verkningsgrad än tex mineralull. Sedan får du inte glömma att det behövs väldigt stora mängder basabsorbenter för att ta ner bas-peakar. Väldigt stora...

#68

Postad 30 juli 2010 - 08:21

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Det har du säkert rätt i, men smidigare att köpa färdiga prylar tycker jag.

Fanns ju även dessa http://www.emusic.se...t...&info=15676 och där har man ju absorbtionsförmågan listad, dock bara ner till 125hz........tänkte täcka alla 4 hörn i rummet med sådana, borde ju göra nytta fast fixa redigt stora superchunks är säkert bättre

#69

Postad 21 mars 2011 - 03:30

XearO
  • XearO
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Bumpar upp den här tråden istället för att också skapa en ny.

Det är så att jag får ett väldigt bumligt och dånande ljud precis vid 100hz sträcket från mina frontar. När det väl märks tydligt i filmer är det väldigt jobbigt för öronen på hög volym och pajar lite av det hela.

Högtalarna är ett par artech 12or som jag annars är helnöjd med, och rummet är på ca 4x4m. Sweetspoten är precis intill en vägg (vilket jag fattar ska ha stor betydelse) i en stor säng också för den delen.

Jag vet inte om svaret är ljudabsorbenter, men jag har funderat på om högtalarna är för stora för rummet eller om det skulle försvinna om man använde sig av spikes?

Tacksam för vägledning.

//Linus

#70

Postad 21 mars 2011 - 15:38

Sounds Of Science
  • Sounds Of Science
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Hej!

Tror du kan vinna lite på att titta vidare på högtalarpositioneringen. Annars är det akustiska åtgärder i form av basabsorbenter och bredbandsabsorbenter som gäller.

.

#71

Postad 21 mars 2011 - 23:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Anledningen till "dånet" är att det byggs upp en akustisk förstärkning som har med rummets utformning att göra. Flytta högtalarna som föregående talare skrev. Men glöm inte att absorbenter tar bort den frekvensen om du köper eller bygger rätt grejer. Om du lyckas så slipper du höra den någonstans i lägenheten. Det är den fördelen akustiska grejor har mot elektroniskt EQ.

#72

Postad 22 mars 2011 - 14:20

XearO
  • XearO
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Tack för svar! ;)

Jag har hört att vågorna förstärks med 3db i sweetspoten genom väggkontakt. Att sätta absorbenter framför bredvid högtalarna krockar då jag har en dörr till höger front, och på andra sidan ett element som är i vägen. För just den positionen av absorbenter är ofrånkomlig för resten ska fungera bra?

//Linus

#73

Postad 22 mars 2011 - 14:21

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Kvadratiska rum är dessutom det sämsta du kan ha.

#74

Postad 22 mars 2011 - 15:02

XearO
  • XearO
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Jo, ja vet :/ men man kan ju försöka göra det bästa av det. bara en grej som det är problem med.

#75

Postad 23 mars 2011 - 09:14

Unregistered2e106cea
  • Unregistered2e106cea
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Ist för att starta en ny tråd så lånar jag denna....är det ngn som har sådana här http://www.emusic.se....asp?info=15492 och vill berätta om det är ngt att ha


Annars har du här ett bra alternativ i form av tri-traps

http://www.gikacoust...nc-vat-11-p.asp

Såg nu att det var ett tag sedan det citerade inläggets dagar men det kanske är intressant för någon annan.

Redigerat av Unregistered2e106cea, 23 mars 2011 - 09:15.


#76

Postad 28 mars 2011 - 14:12

XearO
  • XearO
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Nu är jag ute efter någon form av stresstest av högtalarna i de högre registrerna. Exempelvis så är det inte alltid i en film det kommer väldigt krävande ljud, ett slirande däck till exempel. Väldigt känsliga ljud för örat som man inte vill ska framträda. Annars skulle det vara intressant om forumrävarna har erfarenhet av några utmanande sekvenser i filmer som man också kan kolla. Det hela handlar om gardering. :) Man vill ju ha hög volym utan att det kommer nåt "autch, får nog sänka lite nu"-scenario :D

//Linus



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.