Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Absorbenter från Bullerbekämparen (En allmän diskussion om absorbenter)

442 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du handlat absorbenter hos Bullerbekämparen efter att ha läst den här tråden? (119 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta
Bullerbekämparen Svenska AB Absoflex Palett (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser

#1

Postad 19 maj 2009 - 16:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jag och en kompis var på Bullerbekämparen idag för att kolla in deras sortiment. Fick tipset av Chattras här på forumet, tack!

Företaget ligger en bit utanför Göteborg(Stenkullen).
Fick riktigt bra service och mottagande, härligt med människor som är serviceminded!

Blir nog köp av deras Palettabsorbent snart, vi hade för liten bil för att köpa idag :D .

De priser vi fick på Palett var:

1200x1000x50mm 430:-/st (inkl. moms)
1200x600x50mm 300:-/st (inkl. moms)


Distansbyglar för att montera med luftspalt eller dikt an ingår i priset. Byggmått med luftspalt 100mm eller byggmått för dikt an 50mm .

Skall ni handla hos Bullerbekämparen så tag med er kontanter, det tar INTE kort.

Det går nog att få absorbenter skickade till sig, detta är dock obekräftat och inget jag provat själv. Jag föreslår att ni kontaktar BB angående detta om ni är intresserade.


Palettabsorbenten i fråga!

Ett mer "up to date" diagram över absorptionseffekten.

Den är verkligen kritvit i färgen, framgår inte av bilden riktigt. Det enda negativa är väl att det bara fanns den färgen att "välja" på.

Vill man ha en annan färg än vit så finns det andra färger men de kostar mer, annars går det bra att klä absorbenten i ett luftgenomsläppligt tyg av valfri färg. Se mitt galleri hur jag har gjort te.x.


Tycker själv detta verkar vara en bra lösning för oss som inte "orkar" bygga eller inte vill investera en förmögenhet ;) . Priset per styck för mina 2 blev ungefär 400:-, då är iofs. inte målningen inräknad men det blev ändå inte bra och ingenting som ni andra behöver försöka er på :lol: .

Akustikexperter på forumet får gärna lämna synpunkter på produkten ifråga :lol: !

Själv tänkte jag nog satsa på den varianten som är 60cm bred, den som är 100cm blev så ******** stor att ha bakom frontarna. Känns som den kommer ta över hela rummet, även om det nog blir en bättre effekt?

Tänkte bara tipsa er andra på forumet. :unsure:


Genis

Redigerat av genstruktur, 08 januari 2010 - 18:48.


#2

Postad 19 maj 2009 - 22:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Den kommer att dämpa från 250Hz och uppåt. Men jag förstod inte graferna riktigt. Blir det runt en sekunds "eko" efter dämpningen?

Annars såg de helt okej ut.

#3

Postad 20 maj 2009 - 00:08

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Den kommer att dämpa från 250Hz och uppåt. Men jag förstod inte graferna riktigt. Blir det runt en sekunds "eko" efter dämpningen?

Annars såg de helt okej ut.



Jo alltså skall man dämpa under 250hz är det väl basfällor som gäller, känns likvärdigt mot markplattor och dyl?

1sek eko? Hur menar du nu, nåt med mätningen från grafen eller?
Du menar att skalan 0 till 1.2 är sek på något sätt?Är själv inte så high på det där :D .

Jag fattade det som att den dämpar ungefär likvärdigt till lite över ca 650hz sen faller den till 250hz och efter det dämpar den inte alls eller väldigt lite. Så jag förstod det på "säljaren" också.

Men utveckla gärna så får jag kontakta dem och ställa frågor!

Redigerat av genstruktur, 26 maj 2009 - 00:46.


#4

Postad 20 maj 2009 - 09:38

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jo alltså skall man dämpa under 250hz är det väl basfällor som gäller, känns likvärdigt mot markplattor och dyl?

1sek eko? Hur menar du nu, nåt med mätningen från grafen eller?
Du menar att skalan 0 till 1.2 är sek på något sätt?Är själv inte så high på det där :) .

Jag fattade det som att den dämpar ungefär likvärdigt till lite över ca 650hz sen faller den till 250hz och efter det dämpar den inte alls. Så jag förstod det på "säljaren" också.

Men utveckla gärna så får jag kontakta dem och ställa frågor!


Jag var inne på samma tanke med "sekunder" som du. Ring upp dem och fråga om det är sekunder de menar.

#5

Postad 20 maj 2009 - 10:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Alltså kurvan ser inte speciellt annorlunda ut än te.x denna och han jag pratade med sa inget om 1sek eko, jag förstod inte riktigt hur du kom till den slutsatsen?

Vet inte vad skalan 0 till 1.2 visar men den verkar de flesta köra med, jag fick för mig att det var absorptionseffekt(hur bra den dämpar i ett visst hz tal). Kanske någon kan upplysa oss?

Annars kan jag fråga dem nästa gång....

Redigerat av genstruktur, 20 maj 2009 - 11:58.


#6

Postad 21 maj 2009 - 22:47

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det jag tänkte på var att ibland talar man om utklingningstider. Om det tar en sekund för tex 200Hz och klinga ut medans det tar 2 sekunder för 60Hz och klinga ut så får du obalans i dämpningen. Det var vad jag trodde grafen visade.

Utklingningstider är rätt intressant. Speciellt på låga frekvenser. Att dämpa bort diskant är inga svårigheter. Men att absorbera bas, fy fasen.. :)

#7

Postad 22 maj 2009 - 12:02

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Det jag tänkte på var att ibland talar man om utklingningstider. Om det tar en sekund för tex 200Hz och klinga ut medans det tar 2 sekunder för 60Hz och klinga ut så får du obalans i dämpningen. Det var vad jag trodde grafen visade.

Utklingningstider är rätt intressant. Speciellt på låga frekvenser. Att dämpa bort diskant är inga svårigheter. Men att absorbera bas, fy fasen.. :)


Man kommer alltid ha en nerförsbacke i efterklangstiden från basen mot diskanten. Det man uppfattar som störande är hack i den kurvan eller om den är extremt brant. Hur den ser ut i ett relativt obehandlat rum beror mkt på väggarnas beskaffenhet, hur mkt möbler och mattor som finns i rummet och hur resonanserna i basen är fördelade (beror på rummets geometri). Om man har otur med grundförutsättningarna så kommer man aldrig komma fram till en välljudande efterklangskurva utan att behandla basområdet med stora absorbenter med minimal WAF.

#8

Postad 22 maj 2009 - 12:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ok trebban! :) ¨

Som sagt är inte speciellt insatt på detta ämne, det jag lärt mig ha jag läst här på minhembio ungefär.
Dock lite sugen på vad ett par absorbenter kan göra här hemma, tror inte jag har så mycket problem med diskant men de dämpar annat också, utom djupaste basen då. Klappar man händer högt hörs ett eko, inte så mycket men dock ett eko i rummet.

Tänkte åka och köpa dessa kanske i nästa vecka, tänkte ställa upp det utan att väggmontera dem först. Prova runt lite, hör jag ingen som helst skillnad alls skiter jag i det och ger bort/slänger dem. Nu hoppas jag iofs. att jag hör en stor skillnad som ändå de flesta på forumet verkar göra med sina absorbenter!

/Genis

#9

Postad 22 maj 2009 - 19:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ok trebban! :) ¨

Som sagt är inte speciellt insatt på detta ämne, det jag lärt mig ha jag läst här på minhembio ungefär.
Dock lite sugen på vad ett par absorbenter kan göra här hemma, tror inte jag har så mycket problem med diskant men de dämpar annat också, utom djupaste basen då. Klappar man händer högt hörs ett eko, inte så mycket men dock ett eko i rummet.

Tänkte åka och köpa dessa kanske i nästa vecka, tänkte ställa upp det utan att väggmontera dem först. Prova runt lite, hör jag ingen som helst skillnad alls skiter jag i det och ger bort/slänger dem. Nu hoppas jag iofs. att jag hör en stor skillnad som ändå de flesta på forumet verkar göra med sina absorbenter!

/Genis


Försök att ställa absorbenterna högt upp. Vid golvnivå brukar klappeko inte vara något större problem på grund av att det står möbler där.

Hoppas allt går bra.

#10

Postad 22 maj 2009 - 20:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Utgångpunkten var väl att prova bakom frontarna, mot mitten. Där reflexen mot sweetspot är som jag fattat det som, som många här på forumet placerat sina.

En annan tanke var att prova vid LF på sidoväggen eftersom den ändå står lite nära sidoväggen. Om det inte ger någon effekt runt dessa platser så vet jag inte om jag behöver några asborbenter men kommer givetvis prova runt om i rummet men dessa är grundplatserna jag tänkt testa. Det är även där jag fattat det som att man skall utgå ifrån och prova först, verkar ge störst resultat.

Kanske i taket också då som sista testplats....lite svårare att testa bara utan att monterna något. :)

Redigerat av genstruktur, 22 maj 2009 - 20:14.


#11

Postad 25 maj 2009 - 21:54

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Jag har nu gjort ytterligare en liten resa till Bullerbekämparen och köpte 3st 1200x1000x50cm Palett för att sätta i taket framför duken. Gjorde detta lite på vinst och förlust men dra mig vad bra det blev. Verkade lite som om just detta va det som saknades i rummet. Tanken är nu att måla dom i matt svart för minska reflexerna från duken. Kan starkt rekommendera detta företaget, fantastisk service trots att man bara vill köpa 3 skivor när dom egentligen jobbar med stora installationer vad jag har förstått.

#12

Postad 25 maj 2009 - 22:07

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Tänkte att jag kanske skulle bidra med en bild med på hur det blev. Ni får ursäkta röran och ta i beaktning att dom ska målas i mattsvart.
Bifogad fil  DSC_0109.JPG   3,47MB   18 Antal nerladdningar

#13

Postad 26 maj 2009 - 00:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Chattras:

Ja det blev riktigt snyggt det där, fastnade också för Palett. Snygg och enklet att montera med luftspalt utan att behöva bygga ram och grejjer. Det blev stor förbättring av ljudet låter det som på dig?

Var de lätta att montera? Verkade enkelt men man vet aldrig :D .

Vad tänkte du använda för färg för att måla dem? Hade också varit intresserad av att få dem i samma färg som mina väggar eventuellt, beroende på vart jag hänger dem. Läste att det skulle vara spritbaserad färg i en anna tråd, så man inte täpper igen porerna? Om det nu skulle visa sig göra störst skillnade i taket får de behålla sin vita färg.

Han på Bullerbekämparen föreslog vattenfärg, fast det vet jag inte hur det fungerar?

Kan bara hålla med om servicen, förväntade mig att intresset skulle sjunka ganska snabbt när jag sa att jag var intresserad av att köpa en 2-3st kanske men icke sa nicke. Otroligt tillmötesgående och visade mig runt på stället och drog fram alla möjliga absorbenter och diagram. Inte ofta man får ett sådant bemötande i någon "butik"!

Hoppas själv att komma iväg till Bullerbekämparen på Onsdag.

Får tacka för tipset annu en gång Chattras! ;)

Redigerat av genstruktur, 26 maj 2009 - 00:58.


#14

Postad 26 maj 2009 - 08:36

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Han rekommenderade mig att måla dom med Nordsjö fasadfärg, detta för att det absolut inte får bildas någon hinna som täpper igen porerna.

Monteringen var hur enkel som helst, bara mäta upp och dra fast dom med 2 skruv/skena.

#15

Postad 26 maj 2009 - 12:08

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Nordsjö fasadfärg, jaha får man kolla upp då.

Låter bra det där Chattras, som sagt hoppas själv vara ägare till ett par snart.

Redigerat av genstruktur, 26 maj 2009 - 12:12.


#16

Postad 26 maj 2009 - 14:36

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt färg. Blev dock inte den ifrån Nordsjö utan en ifrån Flüger. Gick in i deras butik och pratade med en säljare som i sin tur kontaktade deras tekniska avdelning och pratade med någon där som kolla upp just denna absorbenten och rekommenderade en färg dom lovade skulle fungera. Fördelen med denna vart att den gick att köpa á 0,75l istället för minimum 10l för den andra. Lovar att återkomma med nya bilder när det är målat och klart. Kommer tyvärr inte hinna innan helgen då jag just nu sitter på Landvetter och väntar på flyget :D

Redigerat av Chattras, 26 maj 2009 - 14:37.


#17

Postad 26 maj 2009 - 16:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nu har jag köpt färg. Blev dock inte den ifrån Nordsjö utan en ifrån Flüger. Gick in i deras butik och pratade med en säljare som i sin tur kontaktade deras tekniska avdelning och pratade med någon där som kolla upp just denna absorbenten och rekommenderade en färg dom lovade skulle fungera. Fördelen med denna vart att den gick att köpa á 0,75l istället för minimum 10l för den andra. Lovar att återkomma med nya bilder när det är målat och klart. Kommer tyvärr inte hinna innan helgen då jag just nu sitter på Landvetter och väntar på flyget :D



Jag själv gick in i färgbutik på vägen til gymmet, frågade just då efter Nordsjö fasadfärg men säljaren sa att det finns ingen som heter så utan de heter Nodsjö .....någonting annat, ingen som heter bara fasad. Ny tryckte jag inte på utan sa att jag skulle återkomma, hade inte tillräckligt med kött på benen kände jag. Nordsjöfärgerna gick i alla fall att få tillblandade i olika nyanser vilket skulle kunna vara bra för då kan jag ta med ett färgprov på min färg som jag målat väggen med och få samma nyans.

Kollade han upp absorbenten online eller hade du med dig specifikationerna, låter som du fick bra service där med ;) !

Gick den färgen du köpte att få tillblandad i olika nyanser? Kostade den mycket?


Återkom gärna när du är hemma med detaljerna, om du orkar ;) .

Själv måste jag prova ut vart jag skall ha absorbentern först så målandet kommer väl lite senare men skulle kännas skönt att det går och lösa om man nu hamnar där.

Hoppas du får en trevlig resa! ;)


/genis

Redigerat av genstruktur, 26 maj 2009 - 16:49.


#18

Postad 26 maj 2009 - 17:18

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Han kolla upp absorbenten på internet och rekommenderade utifrån vad som stod där. Har för mig att burken, 0,75l, kostade 150:- och den gick att bryta till vilken färg som helst. Nu hade ju jag kravet på att den skulle vara helmatt eftersom den även ska ta reflektioner från min duk. Kanske blir billigare/mer flexibelt om man inte har det som krav.

#19

Postad 26 maj 2009 - 18:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Låter väldigt bra!

Som du säger kanske valmöjligheterna minskar med dina krav, själv vill jag nog bara ha samma färg som på väggen jag kommer monterna absorbenten på och det verkar gå att lösa som sagt :D . Inte farligt dyrt heller.....

Blir att åka till Bullerbekämparen imorgon, skall bli spännade och se om det blir någon förbättring av ljudet här hemma! ;)

Redigerat av genstruktur, 26 maj 2009 - 18:05.


#20

Postad 26 maj 2009 - 19:29

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Gillar de där absorbenternas utseende. Kanske blir 3-4 sådana över högtalarna nån gång i framtiden. Mitt rum är iof redan väldigt dämpat.

#21

Postad 26 maj 2009 - 19:31

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo de är välidgt "cleana" och enkla att montera :D .

Kan säga det också, att först när jag hade mailkontakt med dem trodde de att jag ville att de skulle skicka dem, så det verkar gå att få dem skickade också!

Redigerat av genstruktur, 27 maj 2009 - 10:20.


#22

Postad 27 maj 2009 - 10:06

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Blir intressant att höra hur det låter när de står bakom fronthögtalarna, stenkullen är inte långt bort :D

#23

Postad 27 maj 2009 - 17:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Dåså, införskaffade 2st Palettabsorbenter 1200x600x50mm idag, totalt 600.- blev det.

Ställde upp dem enligt bilden nedan, min initiala placering.

Bifogad fil  Bild_492.jpg   747,12K   20 Antal nerladdningar

Den enda förändring i rummet förutom absorbenterna är att jag ställt den vänstra absorbenten på en pärm som inte fanns där innan. Nu är det ingen ordentlig luftspalt eftersom jag inte monterat dem än. Vill lyssna var de gör mest skillnad. Effekten borde väl bli något bättre med luftspalten......

Har lyssnat i ca 1tim i denna placering, ta inte mina yttryck för totalsanning.
Måste säga att jag är lite skeptisk, skillnaden är ganska stor så jag skall avvakta lite så det inte är placebo :D .

Skillnaderna är som väntat störst i mellan och diskantegistret men även lite i basen tycker jag.
Hör mer detaljer tycker jag, fått för mig att jag hört små detaljer jag inte hört innan på de skivor jag lyssnat på hitills. Det är mer "tyst" när det skall vara tyst i musiken på något sätt, vilket gör att ljuden träder fram mer också.

Tycker även att jag fått en bättre ljudbild i djupled, den var aningen platt innan pga. att jag har mina fronthögtalare placerade ganska nära bakväggen eftersom rummet är ganska smalt. Sen tycker jag sweetspot blivit bredare, den var ganska känslig innan, märkte skillnad bara på att röra huvudet en 10 cm i sidled. Tycker även volymen blivit "högre" på något sätt, kanske beror på att musiken träder fram mer och man hör fler detaljer. Detta kanske upplevs som "högre" volym.

Som sagt ganska färskt och det behövs lyssnas mer och utan absorbenterna igen för att höra skillnaderna. Skall även prova andra placeringar på dem. Känns inte som några pengar i sjön så här långt i alla fall. :D


Angående absorptionskurvan, orginaldiagrammet visar att den slutar tvärt på 250hz. Frågade om detta och han visade mig ett annat mer "up to date" diagram, detta .


Edit: Tips, trix och ideer på placeringar mottages!

Redigerat av genstruktur, 28 maj 2009 - 00:16.


#24

Postad 27 maj 2009 - 18:06

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Kul man kanske skulle köpa på sig några st, om man kan måla på dem så fungerar de som tavlor också.

#25

Postad 27 maj 2009 - 18:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ja alltså jag vet i fan, är lite tagen faktiskt. Skall inte skriva något mer innan jag är mer säker.

Redigerat av genstruktur, 28 maj 2009 - 00:18.


#26

Postad 27 maj 2009 - 21:46

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Placebo :)

Nej, men lite nytta borde de göra.

#27

Postad 28 maj 2009 - 00:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Placebo :)

Nej, men lite nytta borde de göra.



Kände bara att jag kanske skulle lugna mig lite innan jag hypar det allt för mycket :) .
Lovar att återkomma med fler intryck desto mer jag lyssnar.

Men jag vidhåller att musiken kändes mer levande och lugnare med ett bättre djup.
Sämre var det absolut INTE :) .

Skall även försöka få över en kompis på en "second opinion" framöver.


Kul man kanske skulle köpa på sig några st, om man kan måla på dem så fungerar de som tavlor också.


De smälter väl in ganska fint mot dina vita väggar annars?

Redigerat av genstruktur, 28 maj 2009 - 00:19.


#28

Postad 28 maj 2009 - 07:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
@genstruktur

Har du provat att vinkla in dina högtalare? Det brukar göra mycket.

#29

Postad 28 maj 2009 - 12:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

@genstruktur

Har du provat att vinkla in dina högtalare? Det brukar göra mycket.




Jo men det var längesedan iofs. tyckte ljudet blev så direkt på något sätt. Upplevde att jag förstörde den stora och fina ljudbilden, kanske dags att prova igen iofs. Du menar ytterst lite va?

#30

Postad 29 maj 2009 - 09:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Dåså, införskaffade 2st Palettabsorbenter 1200x600x50mm idag, totalt 600.- blev det.

Ställde upp dem enligt bilden nedan, min initiala placering.

Bifogad fil  Bild_492.jpg   747,12K   20 Antal nerladdningar

Den enda förändring i rummet förutom absorbenterna är att jag ställt den vänstra absorbenten på en pärm som inte fanns där innan. Nu är det ingen ordentlig luftspalt eftersom jag inte monterat dem än. Vill lyssna var de gör mest skillnad. Effekten borde väl bli något bättre med luftspalten......

Har lyssnat i ca 1tim i denna placering, ta inte mina yttryck för totalsanning.
Måste säga att jag är lite skeptisk, skillnaden är ganska stor så jag skall avvakta lite så det inte är placebo :) .

Skillnaderna är som väntat störst i mellan och diskantegistret men även lite i basen tycker jag.
Hör mer detaljer tycker jag, fått för mig att jag hört små detaljer jag inte hört innan på de skivor jag lyssnat på hitills. Det är mer "tyst" när det skall vara tyst i musiken på något sätt, vilket gör att ljuden träder fram mer också.

Tycker även att jag fått en bättre ljudbild i djupled, den var aningen platt innan pga. att jag har mina fronthögtalare placerade ganska nära bakväggen eftersom rummet är ganska smalt. Sen tycker jag sweetspot blivit bredare, den var ganska känslig innan, märkte skillnad bara på att röra huvudet en 10 cm i sidled. Tycker även volymen blivit "högre" på något sätt, kanske beror på att musiken träder fram mer och man hör fler detaljer. Detta kanske upplevs som "högre" volym.

Som sagt ganska färskt och det behövs lyssnas mer och utan absorbenterna igen för att höra skillnaderna. Skall även prova andra placeringar på dem. Känns inte som några pengar i sjön så här långt i alla fall. :blush:


Angående absorptionskurvan, orginaldiagrammet visar att den slutar tvärt på 250hz. Frågade om detta och han visade mig ett annat mer "up to date" diagram, detta .


Edit: Tips, trix och ideer på placeringar mottages!


Jo, det bra om dom kommer ut en bit, får bättre absorbtion då, sedan så tycker jag att dem ska in mer mot mitten, det duger om "insidan" på högtalarna ligger i kant med "utsidan" på absorbenterna då får du en bra dämpning av frontväggen.


Jo men det var längesedan iofs. tyckte ljudet blev så direkt på något sätt. Upplevde att jag förstörde den stora och fina ljudbilden, kanske dags att prova igen iofs. Du menar ytterst lite va?


placeringen ska vara ca: avståendet mellan högtalarnas diskand glober X 1,18 = avstånd till lyssningsposition
Alltså, om du har 2meter mellan högtalarna så ska du ha 236cm från centrum i ljudbilden mellan högtalarna till ditt huvud.

in vinklingen kan du testa så att du precis kan "ana" utsidan på högtalarna, det brukar ge den bästa stereo bilden och utan att tappa "bredden" för den delen om du har ett någolunda rum och utrustning.

#31

Postad 29 maj 2009 - 11:35

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Hur bra det funkar med invinkling beror väldigt mkt på vilka högtalare man har. Oftast kan man kanske anta att frekvensgången on-axis borde vara rakast så en invinkling så att man inte ser någon av högtalarens sidor borde vara default-läget. Sen får man väl testa sig fram om man inte fått några instruktioner tillsammans med högtalarna.

Att ljudbilden känns bredare utan invinkling kan bero på reflexer från sidoväggar som blir mer uttalade, den effekten brukar iaf jag inte gilla. Jag tycker det ger ljudbilden en articifiell bredd och gör den lite mer diffus.

#32

Postad 29 maj 2009 - 11:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ja just nu står de spikrakt i alla fall. Rekommenderas enligt manualen också men kanske dags att testa invinkling igen. Lite osäker dock på om jag skall hålla på med det samtidigt som jag lyssnar med absorbenterna, kan bli lite rörigt. O andra sidan kanske man vill ha absorbenterna annorlunda om man bestämmer sig för en invinkling på högtalarna........hjälp! :blush:


Dvd-ai: Oh fan alltså så mycket in mot mitten? Trodde absorbenten skulle täcka något av högtalarens baksida i alla fall. SKall prova och dra in absorbenterna mer mot mitten så insidan på högtalaren är in kant med yttersidan på absorbenten som du sa. Funderade ett tag innan på att prova absorbenten på andra håller så att säga, på längden in mot mitten. Men kom på att byglarna inte stödjer en sådan montering....
Själv hoppas jag också på en bättre effekt när luftspalten är på plats, dock måste jag borra för att få till den så det får bli när man bestämt sig för placering.

Den där uträkningen på hur invinklingen skall vara får jag läsa en dag när jag inte är bakis :) . Avståndet mellan frontarna(mitten på elementen) är 2.36m i alla fall. Men på er låter det som att jag skall inte ha dem rakt fram som nu utan elementen skall träffa en rakt i ansiktet i när man sitter i sweetspot? Låter väldigt mycket invinklat tycker jag men ok.

Redigerat av genstruktur, 29 maj 2009 - 13:05.


#33

Postad 29 maj 2009 - 12:36

optimus
  • optimus
  • Forumräv

  • 811 inlägg
  • 0
Kan man beställa bara själva "byglarna" som man fäster i vägg/tak?
Hittar inte ngt på deras hemsida. Trådbyglar och trådkorgar kallar de dem för.
Vill ha med minst 5cm spalt bakom.

Redigerat av optimus, 29 maj 2009 - 12:36.


#34

Postad 29 maj 2009 - 12:38

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Kan man beställa bara själva "byglarna" som man fäster i vägg/tak?
Hittar inte ngt på deras hemsida. Trådbyglar och trådkorgar kallar de dem för.
Vill ha med minst 5cm spalt bakom.


Du det vet jag faktiskt inte, prova att maila dem.

#35

Postad 29 maj 2009 - 12:44

optimus
  • optimus
  • Forumräv

  • 811 inlägg
  • 0

Du det vet jag faktiskt inte, prova att maila dem.


Fick du till när du köpte? Eller har du fixat egna?

#36

Postad 29 maj 2009 - 13:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Fick du till när du köpte? Eller har du fixat egna?



De ingår i priset när man köper Palettabsorbenten. De kanske även ingår i andra absorbentpriser hos dem men det kan jag inte svara på.

Redigerat av genstruktur, 29 maj 2009 - 13:08.


#37

Postad 29 maj 2009 - 13:20

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Så nu var jag precis iväg och köpte tre st. Mycket trevligt bemötande från personalen måste jag säga :)

Jo, det bra om dom kommer ut en bit, får bättre absorbtion då, sedan så tycker jag att dem ska in mer mot mitten, det duger om "insidan" på högtalarna ligger i kant med "utsidan" på absorbenterna då får du en bra dämpning av frontväggen.


Menar du liknande det här:
Bifogad fil  absorbent.JPG   6,98K   6 Antal nerladdningar

Eller ska högtalarna ännu längre från varandra, alt. absorbenterna ihop?

placeringen ska vara ca: avståendet mellan högtalarnas diskand glober X 1,18 = avstånd till lyssningsposition
Alltså, om du har 2meter mellan högtalarna så ska du ha 236cm från centrum i ljudbilden mellan högtalarna till ditt huvud.


Har exakt placerat det efter den formlen idag, dock kommer de för nära när de måste flyttas ut ca: 10cm, så jag får dra ihop dem ~6cm var men det är bara bra för får då blir det bättre plats för basarna som kommer snart :blush:
Man vill hem och prova nu.

Redigerat av Mr_Empa, 29 maj 2009 - 13:21.


#38

Postad 29 maj 2009 - 14:58

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Om man tänker sig att absorbenterna är speglar istället för absorbenter ska de stå så att spegelbilden av diskanten man skulle se från lyssningsplats hamnar mitt i spegeln (i sidled).

Redigerat av Erik_a80, 29 maj 2009 - 14:59.


#39

Postad 29 maj 2009 - 16:00

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Om man tänker sig att absorbenterna är speglar istället för absorbenter ska de stå så att spegelbilden av diskanten man skulle se från lyssningsplats hamnar mitt i spegeln (i sidled).


Hmm lite luddigt, men om jag förstår det rätt så ska man tänka sig att det sitter laserstrålar i diskanten, står en spegel i sweetspot och där laserstrålen träffar högtalarväggen ska man ha absorbenterna? :blush:

Funderade ett tag innan på att prova absorbenten på andra håller så att säga, på längden in mot mitten. Men kom på att byglarna inte stödjer en sådan montering....


Jag köpte tre st och en är tänkt att vara liggande, enligt han på bullerbekämparna så ska den lilla (60cm) modellen klara att vara liggande med de smala fästena pga. låg vikt.
I värsta fall får man väl stoppa in en tunn vit plastbit där "rören" är nu så att belastningsytan blir bredare.




Om man ska säga något om absorbenterna så upplever jag ett lugn i rummet, måste dock montera dem rätt först och för tillfället har jag bara min vinylspeare att spela musik med då jag emellan två datorer så att säga.
Mer kommentarer senare :)

Redigerat av Mr_Empa, 29 maj 2009 - 16:44.


#40

Postad 29 maj 2009 - 17:55

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Att rummet känns just "lugnt" att vara i har starkt samband med att det är bra att lyssna på musik i.

#41

Postad 29 maj 2009 - 21:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Mr empa : Trevligt, du med! :) Kan vi jämföra ihop. Bra att de verkar gå att montera liggande också, den får inte stöd på hela ytan men de är inte så tunga så det borde de nog klara som han sa. Frågan är vad som dämpar bäst bara, mer vågrätt ellermer lodrätt? Skall du bara smälla upp dem tänkte du? Eller skall du prova runt först?

Vinylspelare är väl inte fy skam?

Jag fattade det som att absorbenterna skall in ännu mer mot mitten från din bild, enligt Dvd-ai då. Kant i kant med innersidan på högtalaren, om jag nu förstod rätt? Provade faktiskt precis att ställa hallspegeln där ena absorbenten står nu enligt bilden på förra sidan, möjligtvis att de skall stå ca 10cm mer in mot mitten enligt den "formeln" för mig.
Skall flytta in dem 10cm nu!


Bifogad fil  Bild_493.jpg   788,68K   8 Antal nerladdningar

Hade nog varit snyggare att ha dem på längden om de skall in så mycket :lol: .


placeringen ska vara ca: avståendet mellan högtalarnas diskand glober X 1,18 = avstånd till lyssningsposition
Alltså, om du har 2meter mellan högtalarna så ska du ha 236cm från centrum i ljudbilden mellan högtalarna till ditt huvud



Själv har jag 236cm mella högtalarna vilket ger 278cm enligt formeln, menas då att det skall vara 278cm till sweetspot på en tänkt linje från diskanterna mitt imellan högtalarna, det djupet? Mätte upp en ca 290cm till sweetspot därifrån, snabbtmätning med skarvat måttband. Vi närmare mätning visade det sig vara mer 285cm

HAr faktiskt haft lite planer på att flytta ut högtalarna ca 10cm från väggen för jag tycker det låter lite bättre om jag lutar mig fram lite i soffan, skulle ge den gyllene formeln då :P . Får väl även testa en lite toe in igen kanske.

Redigerat av genstruktur, 29 maj 2009 - 21:41.


#42

Postad 30 maj 2009 - 09:15

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
@ Genstruktur

Har du testat att flytta absorbenterna så att dom tar 1:a reflexen på sidorna istället. Testa för skojs skull att sätta plattorna på sidorna och vinkla in frontarna så att de tänkta linjerna korsar varandra stax bakom sweetspot samt flytta ut högtalarna en liten bit ifrån väggen.

För att hitta 1:a reflexen tar du enklast en spegel och för längs långsidan och där du ser högtalarelementen i spegeln sittandes i sweetspot har du 1:a reflexen. Blir mycket enklare om man har någon hjälpreda som flyttar spegeln :P

Vore kul att höra vad du fick för intryck utav detta :)

#43

Postad 30 maj 2009 - 13:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

@ Genstruktur

Har du testat att flytta absorbenterna så att dom tar 1:a reflexen på sidorna istället. Testa för skojs skull att sätta plattorna på sidorna och vinkla in frontarna så att de tänkta linjerna korsar varandra stax bakom sweetspot samt flytta ut högtalarna en liten bit ifrån väggen.

För att hitta 1:a reflexen tar du enklast en spegel och för längs långsidan och där du ser högtalarelementen i spegeln sittandes i sweetspot har du 1:a reflexen. Blir mycket enklare om man har någon hjälpreda som flyttar spegeln :lol:

Vore kul att höra vad du fick för intryck utav detta :)



Provade att sätta RF absorbent vid LF första reflex på sidan. Problemet var väl att jag tyckte det blev lite "ojämt" ungefär som när jag körde SDfötter på ena högtalaren i 1v för att testa skillnaden på spikes/SDfot. RF front har dessutom ingen sidovägg utan mer en öppning ut i hallen, se mitt galleri.

Skall prova det där med toe in faktiskt,får vi se om det låter annorlunda denna gången.

Vad tyckte du själv förresten var de största förbättringarna med dina absorbenter?

Bifogad fil  Bild_494.jpg   910,94K   5 Antal nerladdningar

Testade lite invinklat, lite olika vinklar på dem. Drog även ut dem från bakväggen en 10cm.

Mja, jag vet inte. Tycker avståndet i musiken från mitten i ljudbilden till högtalaren blir mindre=sämre. Tycker det låter lite som att sätta på sig hörlurar :P . I manualen till högtalarna står det just att har man väldigt brett isär med dem kan en invinkling vara att föredra, annars är de byggda för att stå rakt. Kanske upplevde jag instrument och sång som är placerade mitt i ljudbilden att verkligen stå lite mer mitt i. Som helhet fördrog jag nog min initiala position men jag kan ha fel :D .

Kör nu högtalarna spikrakt igen fast behöll det längre avståndet till bakväggen.
Kände att jag blev nästan lite snurrig av alla nya intryck så jag tror jag lugnar mig med invinklingen av talarna och kanske försöker med det sen senare när absorbentlyssnadet och monterngen är klar.

Redigerat av genstruktur, 30 maj 2009 - 18:31.


#44

Postad 30 maj 2009 - 20:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Suttit och lyssnat nu med mina absorbenter på plats och högtalarna 10cm mer ut från väggen.
Tror nog högtalarna får stå kvar där! :)

Ja, haft några riktiga religiösa upplevelser faktiskt, antingen har jag utvecklat superhörsel eller så har det blivit fler detaljer på skivorna jag spelat, upptäckte just några små sköna loopar som går i bakgrunden på Depeches violator och fina ljudmattor och små effekter på Porcupine trees - deadwing. Känns som man hör skivans reverb och ljudnyanser nu ,istället för rummets på något sätt?

Gitarrer låter verkligen underbart nu!

Redigerat av genstruktur, 30 maj 2009 - 21:55.


#45

Postad 31 maj 2009 - 08:56

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Kul, vilken placering av absorbenterna tycker du blev bäst?

#46

Postad 31 maj 2009 - 12:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Kul, vilken placering av absorbenterna tycker du blev bäst?


De sitter som på bilden i inlägg nr 41, skall nog prova mer iofs innan jag börjar borra så att säga. Hur går det för dig, har du lyssnat nåt?

Skulle vilja provat i taket, frågan är hur man gör det utan att borra bara.....

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2009 - 12:19.


#47

Postad 31 maj 2009 - 12:37

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Jo det går bra, lyssnade lite i fredags och idag.
Det är ju stor skillnad med och utan, men när de väl är på väggen så tycker jag inte så så stor skillnad när man flyttar dem i sidled. Sambon godkände inte heller placering så långt in mot mitten som du har. Men som sagt så är skillnaden så mycket större mot att köra utan så man får kompensera lite.

Bifogad fil  DSC_2454.JPG   202,78K   10 Antal nerladdningar

Ja i taket kan det bli svårt att prova utan att borra. När jag satte upp mina tyckte jag det förstörde lite att ha ena konsolen på topp, så jag satte den på sidan, den sitter bra där med och fick ett stilrenare utseende.

Bara den på sidan som ska upp någon dag nu :)

#48

Postad 31 maj 2009 - 12:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Vad roligt, jo skillnaden är ganska stor faktist tycker jag också. Är lite förbluffad, alla ljud låter så mycket vackrare och tydligare på något sätt. Känns som de kommer som skjutna ur en raket ur högtalarna :)

Tycker ocks det blev väldigt mycket fulare att ha dem så långt i på kortet som jag har i inlägg 41, skall jag ha dem på den väggen skall jag måla dem tänkte jag, då får jag väl se hur mycket det inkräktar på rummet. Lite svårt att avgöra eftersom de är vita just nu. Skall även testa lite mer, som du säger kanske inte gör så mycket att han dem lite längre ifrån varandra men det gör desto mer för utseendet kanske.


Syntes inte på bilden riktigt med du har bara monterat den nedre distansbygeln, sen satt den andra på sidan? Hmm kanske nåt att tänka på ja, snyggare som du säger.....


På sidan? Ovanför kistan där eller?

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2009 - 13:14.


#49

Postad 31 maj 2009 - 13:00

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Ja verkligen, alla ljud sitter mer där det ska. Att man inte gjort något åt det innan kan man ju fråga sig.

Japp distanserna sitter under samt på sidan mot väggen, blev lite snyggare tycker jag, liksom som de nästan svävar.
Den tredje ska upp ovanför kistan, på andra sidan är det en ingång där vi har ett draperi som inte släpper igenom något ljus så den fungerar också som en typ av absorbent.

#50

Postad 31 maj 2009 - 13:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo precis, funderar redan på att åka och handla fler :) .
De sitter "stadigt" och så ändå?

Jag tycker det blev väldigt snyggt hemma hos dig i alla fall, tanten borde inte klaga :) .
Hoppas jag kan få det lika snyggt hemma hos mig efter lite målande. Just nu ångrar jag att jag inte har vita tapeter :) .

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2009 - 13:12.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.