Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rummets inverkan och högtalarna placering.

189 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 februari 2003 - 23:07

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Hejsan.

Jag tänkte att vi skulle göra en tråd om rummets inverkan och effekten av olika högtalarplaceringar.
Jag tänker även be NIN göra denna till en sticky för att hålla den vid liv konstant.

I denna tråd ska vi dela med oss av våra olika erfarenheter i frågan om rummets inverkan och högtalarnas placerings inverkan på det slutgiltiga resultaten i våran återvinning av musik. Eller återgivning det bestämmer ni själva.

Mina egna erfarenheter är ganska brutala och därför är jag väldigt medveten om dessa faktorer med. Mitt rum mäter måtten 580*570 cm och har en trägolv, timmrade väggar och ett väldigt energisugande tak. Detta rum är förmodligen vad man brukar kalla för en akustiskmardröm. Efter att ha bott nästan ett år i lägenhet i ett rum med rätt korrekta fmått som mäter 360*600cm så var allt guld och gröna skogar. Fick sedan erbjudandet att flytta till ett rivninghus och givetvis så såg jag det stora rummet på 33m² som en jätte chans att få ett ännu bättre ljud. Efter att ha snyggat till huset invändigt så lyftes min hifi-utrustning in i rummet och kopplades upp med stora förväntningar..... NÄÄÄÄÄÄÄÄJJJJJ[}:)]

Jaja.. Ingen bas... Min första tanke var att högtalarplaceringen var helt fel. Så jag började på att flytta runt högtalarna i rummet cm för cm. Det skulle visa sig att ingen normal placering skulle funka så det var ju bara att börja fundera i nya banor. Efter en tids forskande visade det sig att mitt rum förmodligen innehåller alla de dåliga egenskaper som finns för god återvinning av musik. Jag har nu hittat en placering 6månader senare (nästan flyttat varje dag) som fomerar en liksidig triagnel med högtalarna 220cm ut från väggen och lyssningsplatsen 50cm ut från bakre väggen i rummet. Högtalarna står placerade 310cm c-c isär.

Nu har jag lyckats få bas iaf ner till 45hz men under det lyser den totalt med sin frånvaro.

De akustiska åtgärder jag gjort är att hänga upp en tjock trasmatta över fönstret där elektroniken står, en filt över ett annat fönster ställt 3 80cm breda bokhyllor efter bakväggen, 2 st stora (ca 80*180cm uppskattningsvis) kontorsskärmar, som förövrigt är kanon som akustiska dämpplattor, och sits men inte minst en 1*2m stor profilerad skumgummi madradd som är ca 5-7 cm tjock som inte ännu kommit upp på väggen utan står hoprullad i ett hörn. Jag har även mattor som täcker ganska stora ytor av golvet. Svanå bredbandsabsorbenter har jag även.

Jag kommer att återkomma med uppdateringar i mitt lyssningsrum så fort något ändras och även meddela resultat.

På detta sätt såg det ut fram tills för 2 veckorsedan då jag fick ett utbrott och drog ut högtalarna så långt som kablarna räckte.. eller nästan iaf.. Kommer nya bilder om ett tag. Ferarrin är utbytt mot en tung trasmatta och numera så står det akustikplattor på sidoväggarna och det är även en matta till hitanför den stora mattan. högtalarna står nu placerade på var sin sida om den stora matta ungefär vid mitten av den..

Postad bild

Här är en väldigt bra länk till en sida för att kolla vilken frekvensgång du får i ditt rum med olika placeringar av högtalarna. Det stämmer väl si sådär. Många bra högtalarfabrikat med. OBS! Det går att byta språk till engelska! http://www.fastaudio...eqURL=fadel.asp

MVH Samuel Rönnqwist

#2

Postad 23 februari 2003 - 23:29

Unregistered047e14cc
  • Unregistered047e14cc
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Låter som ett mkt jobbigt rum det där =(

#3

Postad 23 februari 2003 - 23:37

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Din vilja är min lag!! [:)]
Keep it up

#4

Postad 23 februari 2003 - 23:43

Unregistered9afc8a4a
  • Unregistered9afc8a4a
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Märkte en stor skillnad på mina Black Diamond när jag flyttade från hus med trägolv och väggar till en lägenhet med "betongväggar".. Det var ju framförallt basen som blev väldigt fyllig och djup..

#5

Postad 24 februari 2003 - 01:16

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
mmm vill inte ens gå in på min anläggning.. nu funtar jag på om man borde ha en baslåda i varje hörn. Det blir totalt baslöst där jag har dem nu, iof flyttar man in den i ett av dem mindre rummen blir det bättre ljud, men e väl inge maffigt o ha ett hemmabio rum på 10m2? :)

#6

Postad 24 februari 2003 - 01:35

Unregistered8e461241
  • Unregistered8e461241
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0
Väldigt OT, men Samuel, hur kan du förstöra en sån fin setup med den tokfula handduken (?) som täcker fönstret.

#7

Postad 24 februari 2003 - 01:41

Unregistered047e14cc
  • Unregistered047e14cc
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Om du kollar lite noggrannare så kan man läsa att han har bytit ut den.

#8

Postad 24 februari 2003 - 01:43

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by padda
Väldigt OT, men Samuel, hur kan du förstöra en sån fin setup med den tokfula handduken (?) som täcker fönstret.


som ohlosson svarade.. och sedan kanske vi håller oss till ämnet i denna tråd[}:)]

#9

Postad 24 februari 2003 - 01:48

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Hej Samuel och välkommen tillbaka. Jag har sedan innan förstått att ditt rum inte är att leka med akustiskt. Hoppas att det löser sig för dig. Hur går det med subb-byggandet förresten?

#10

Postad 24 februari 2003 - 01:55

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Black: tack så mycket.. (och tack för hjälpen) .. Subbygget är lagt på is IGEN.. jag har hyfsat med bas nu så att jag klarar mig ett bra tag. Som du vet så håller jag på att byta lite elektronik för att få in pengar med. så en del av dom pengarna ska jag lägga på att skaffa ett drapperi bakom hela anläggningen och andra delen till att köpa diskmaskin :)

MVH Samuel Rönnqwist

#11

Postad 24 februari 2003 - 10:45

Unregistered1a23151c
  • Unregistered1a23151c
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Vad för effekt gör det att ha en matta/ingen matta framför högtalarna?
Tar den bort vass diskant? ( ett problem som jag har upplever ibland...)

Mvh Jonas

#12

Postad 24 februari 2003 - 10:57

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Ulf: Mattan dämpar golvreflexer från blandannat diskant. du får en djupare ljudbild och ett mer harmoniskt ljud.

Jag är lite seg vid denna tid på dygnet efter som jag gick upp kl 07 och jag la mig kl 03.30 :) så mer svar än så ger jag dig inte ännu.

#13

Postad 24 februari 2003 - 17:55

Unregistered620eb6d4
  • Unregistered620eb6d4
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Tjenare!!
Eftersom Samuel skapat en så bra tråd, ställer jag en fråga i den [:D]

Har stora problem med akustiken i mitt rum på 20 kvm, rummet är 6m brett och ca 3.5 meter djupt med betong i väggar och tak, golvet är parkett. Systemet består utav ett par Jamo Cornet 195, en reciver Yamaha RX-v795aRDS och en h/k dvd 25 som är placerat på långsidan. På ena kortsidan är det 3 stora fönsterrutor (till höger om soffan). (se mina bilder)

Om jag gör det berömda klapptestet så ekar det rätt mycket i mitt rum, något borde därför göras. Var bör man generellt montera ljuddämpning? Bakom högtalarna eller på väggen mitt emot högtalarna eller kanske någon annanstans?[:I]

Vad för typ av dämpning kan man använda sig utav, enda kravet är att det är relativt billigt och snyggt dvs madrasser går bort [:I], det kansle går att bygga någon ram som man fyller med något och sätter ett snyggt tyg på[?]

Många frågor blev det, hoppas någon har lite tipps[:)]

#14

Postad 24 februari 2003 - 18:45

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Sharky: Det bästa är s.k Live End, Dead End, dvs man dämpar bakom högtalarna och på sidoväggarna. Väggen bakom lyssnaren bör vara diffuserande (t ex bokhyllor). Det gäller att få bort de tidiga reflexerna. En tjock matta på (hela) golvet gör också underverk.

#15

Postad 24 februari 2003 - 18:48

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Sharky: Här kommer lite "gör-det-själv"-tips för dämpning bakom och på sidan av högtalarna.

En bra lösning är en Helmholtz konstruktion kompletterad med perforerad skumplast. En utförligt beskrivning finns i Musik och Ljudteknik ( www.lts.a.se ). Tror det var nr 1 2002.

Men jag kan citera Pekka Johansson som beskriver hur han gjort

"Så bygger du en dämpvägg!
Glädjande nog har jag fått bra respons på mina skriverier här på forumet om behovet att dämpa de tidiga reflexerna i lyssningsrummet, dvs de som kommer från front- och sidoväggar. Så här gjorde jag i mitt vardagsrum, som mäter 4,69 x 4,12 meter:

Jag byggde dämpväggar längs hela väggen bakom högtalarna (den längre) utom längst ut i hörnen, där mina basmoduler ska stå. Från bakväggen har jag dämpat 182 cm ut i rummet, men alla mått är ju valfria. I mitt rum kom ett fönster i vägen på ena sidan... Man börjar med att sätta läkt, dvs ohyvlad plank 95 x 23 mm, från golv till tak med ca 60 cm mellanrum (61 cm c-c blir perfekt!). Det är viktigt att plankornas kortsida sluter tätt mot väggen. Antingen kan man, som jag, fästa dem med en metallvinkel upptill och sedan täta med list, eller så kan man använda sättlim. Mellan plankorna placeras sedan glas- eller stenull, 95 mm tjock. Ullen ska vara fluffig. Jag änvände densiteten 28 kg/m3. På läkten, dvs framför ullen spikas nu perforerad masonit med hålavstånd 25 mm. Masonitskivorna mäter 1220 x 2440 mm. Just därför är avståndet 61 cm mellan plankornas mitt så lämpligt... Den innestängda luften fungerar nu som absorbent för frekvenser ner till 200 Hz. Jag satte därefter, med möbelvinklar, fast ytterligare läkt framför masoniten, men lite smalare sådan, 70 x 23 mm, och med större avstånd, 120 cm. Mellan detta andra lager läkt har jag, direkt på den hålade masoniten, smältlimmat profilerade akustikskivor av skumplast (storlek 120 x 100 cm), som används i inspelningsstudios. Profilen påminner om äggkartonger, men är oerhört mycket mer absorberande. Tjockleken är ca 6 cm vid "topparna", och de absorberar från ca 600 Hz och uppåt, om jag inte missminner mig. Över detta ska jag sedan med häftpistol spänna något trevligt akustiskt någorlunda transparent tyg, så att slutresultatet blir panelliknande. Jag tänker mig också att sätta tunna vitlackerade lister över häftklammrarna.
Materialet är billigt: läkt kostar 7 resp 5 kr metern för 9,5 cm- respektive 7 cm-varianten hos AKB bygghandel i Länna, Stockholm. Järnvinklarna, också AKB 4 kr st. Masoniten kostade 83 kr per skiva (6 st) hos Olle Zetterberg. Möbelvinklar till de smala plankorna 11 kr för ett tiopack hos Clas Ohlsson (det gick åt ca 50 st pga mina krångliga hörn). Akuskivorna är den dryga posten, över 500 kr st på plastaffär. Den som vill köpa billigare, eller har frågor, kan maila mig direkt. Jag behövde 13 st. Akuskivorna kan ersättas med hårt packad mineralull, t ex 5 cm tjocka skivor. Absorbtionen är inte lika bra, men skivorna billigare... Min egen totalkostnad uppskattar jag till ca 5 500 kr.

Som jag inte försökt dölja är jag överförtjust i resultatet, och konceptet, hämtat från Studio Blue, håller vad det lovar: en frekvensmässigt jämn dämpning över nästan hela registret av de tidiga reflexerna. Att rummet blir en smula bastungt kan man ordna med hjälp av det elektroniska delningsfiltret, alternativt lämplig högtalarmöblering för fullregisterhögtalare. Sidosystem kan ställas alldeles intill bakväggen, och försvinner därmed bättre ur rummet. Glöm för all del inte att dämpa även golvet ordentligt, samt ha ett lagom lågt och stort soffbord som hindrar golvstudsen att nå fram till lyssnarposition¨! Bortsett från en mycket mer upplöst ljudbild (eftersom hjärnan slipper bearbeta en massa reflexer som studsar kors och tvärs) så ökar dynamiken. Rummet blir påtagligt tystare, och därmed hör man längre "ner" i musiken. Den som hört skillnaden vill inte veta av något annat! Detta är en oerhört mycket viktigare åtgärd än att byta från signalkabel A till B i jakten på välljud. Är man två så går jobbet på en helg. Lycka till med byggandet!
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson, Årsta
Kassör i LTS " www.lts.a.se"

#16

Postad 24 februari 2003 - 18:56

Unregistered620eb6d4
  • Unregistered620eb6d4
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Tack för ett mycket utförligt svar Niklas, bara att börja bygga nu:) Kan meddela att centern fungerar ypperligt och ska upp på konsoler framöver [:)]

#17

Postad 24 februari 2003 - 19:01

Unregistered620eb6d4
  • Unregistered620eb6d4
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Det jag har som plan just nu är att dämpa lite enligt ditt tips ovan, i ungefär samma höjd som högtalaren längs hela väggen bakom högtalarna och sedan klä det i mörkgrått tyg. Borde väll ev göra någon nytta?

#18

Postad 24 februari 2003 - 19:13

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Visst, det kommer göra stor nytta. Ännu bättre om du dämpar från golv till tak, men det finns ju andra prioriteringar också...

Kul att du är nöjd med centern!

#19

Postad 24 februari 2003 - 20:31

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Story: Tjenare. Du var sen på att skriva i tråden :D :)

Allt väl annars eller?

jaja. nu är det slut med att vara snäll :D nää..

Ett annat tips på absorbent för lågbas (förmodligen så funkar inte de där dämppanelerna så bra vid lägre frekvenser) är membranabsorbenter. Hur man gör? Man köper 2 st bokhyllan billy och försänker in baksidan på den ca 3mm och monterar den lufttätt mot regelvrike. sen på framsidan så sätter man en 19mm spånskiva eller mdfskiva för att det ska vara stumt där. I mitten gör man ett dämpmembran med hög massa . se bilden nedan
Postad bild

denna ska vara väldigt effektiv ganska långt ner i frekvens. vill man ha den djupare så ökar man massan på membranet (bakstycket) med ex blymatta. vill man ha den mer effektiv så ökar man massan på dämpmembranet.

Story vad säger du?

MVH Samuel Rönnqwist

#20

Postad 24 februari 2003 - 22:11

Unregistered3d3be0ea
  • Unregistered3d3be0ea
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Bara en liten undran, hur ser rummet ut efter allt "dämpande"? Alla de där tipsen funkar bara hos inbitna ungkarlar. Enligt storys tips ska man bygga om hela rummet så att det ser ut som (antagligen) fan själv. Skulle vilja se en vettig kvinna accceptera de där dämpningsövningarna. Nä killar, gör lite snyggt i era hem istället, prydnader,tavlor, möbler, you name it.

#21

Postad 24 februari 2003 - 22:29

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

  • 764 inlägg
  • 0
Det vore verkligen kul med lite bilder på hur det ser ut. Tyvärr så känns det som om flera lösningar har en riktigt låg WAF. Vore också intressant med lösningar som både kan smälta in i rummet och som inte gör nån skada på rummet i övrigt för oss som bor i relativt tillfälliga lösningar. (Studentrum, andrahand etc.)

#22

Postad 24 februari 2003 - 22:33

Unregistered620eb6d4
  • Unregistered620eb6d4
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Lautsprecher: Skulle nog vilja påstå att det går att kombinera inredningsdesign med akustikförbättringsåtgärder. Bara för att man akustikförbättrar rummet betyder inte det nödvändigtvis att det behöver se ut som fan för det, även om en del av de jag kikat på gör det[:D]

Här är två rum som som enligt mig är snyggt inredda, det första verkar vara ett dedikerat HFi/biorum och det andra ett vardagsrum som jag tycker håller mycket god smak(dock kanske inte mycket akustikdämpat, men lite [:)]. https://www.minhembi...sp?user=MagnusL
https://www.minhembi...ow.asp?user=are

#23

Postad 24 februari 2003 - 22:34

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Billy absorbenten ser ju ut som en bokhylla fast med täkt front. Bakstycket ska ju vara frammåt och den är fanerad. så den är ganska snygg helt enkelt.

Jag undanber även Lautsprecher att posta här ifall han inte har tips och trix att komma med.. Eller frågor.. Nervärderande av mitt lyssningsrum eller någon annan accepteras inte. Eller för den delen tala om för oss hur vi ska möblera våra lyssningsrum/biorum/tvrum

#24

Postad 24 februari 2003 - 22:53

Unregistered3d3be0ea
  • Unregistered3d3be0ea
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
quote:[Jag undanber även Lautsprecher att posta här ifall han inte har tips och trix att komma med.. Eller frågor.. Nervärderande av mitt lyssningsrum eller någon annan accepteras inte. Eller för den delen tala om för oss hur vi ska möblera våra lyssningsrum/biorum/tvrum

Har inte nedvärderat ditt lyssningrum, vilket du kan se om du läser det jag skrev, innan du svarar. Är du överspänd Samuel, eller är du bara ironisk?

#25

Postad 24 februari 2003 - 23:03

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Lautsprecher
quote:[Jag undanber även Lautsprecher att posta här ifall han inte har tips och trix att komma med.. Eller frågor.. Nervärderande av mitt lyssningsrum eller någon annan accepteras inte. Eller för den delen tala om för oss hur vi ska möblera våra lyssningsrum/biorum/tvrum

Har inte nedvärderat ditt lyssningrum, vilket du kan se om du läser det jag skrev, innan du svarar. Är du överspänd Samuel, eller är du bara ironisk?


Du skre ganska tydligt "Nä killar, gör lite snyggt i era hem istället, prydnader,tavlor, möbler, you name it."

visst så skrev du inte det fel av mig. Men... nära nog..

#26

Postad 24 februari 2003 - 23:53

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

  • 764 inlägg
  • 0
Samuel: Har jag fattat rätt om man ska ta en bokhyllan billy och låta bli att sätta in hyllor utan sätta ett membran vertikalt mitt i den "tomma lådan" som man fått genom att slå på en skiva på framsidan av bokhyllan. Sen använda baksidan av hyllan framåt för att det blir snyggare?

Varför köpa 2 st? Var ska man placera dom? Känner mig förvirrad?

#27

Postad 25 februari 2003 - 01:12

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
adf: Att använda baksidan som framsida är för att det är masoniten som sitter på baksidan som ska bli ett membran och generera ljudvågor (svälja frekvenser). Vågorna som bildas tvingas genom membranet i mitten för att slutligaen studsa mot den bakre väggen (framsida). Denna faktor kan förmodligen trägolv i gamla hus få. Jag spelulerar i att mitt golv funkar på liknande sätt.

MVH samuel rönnqwist

edit: den ska vara lufttät*

#28

Postad 25 februari 2003 - 02:50

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ja, inget mer tjaffs killar, okej??
*pappa NIN ryter till* [:)]

#29

Postad 25 februari 2003 - 09:07

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
Ja, inget mer tjaffs killar, okej??
*pappa NIN ryter till* [:)]


lol.. jaja det blir nog bra det nin.. "pappa nin" [:D]

MVH Fru Samuel

#30

Postad 25 februari 2003 - 09:11

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Samuel: Tackar som frågar. Mår fint. Kul att du är tillbaka från LoFi-forumet. :-)

Dämpväggarna som jag nämnde ovan dämpar frekvenser till lite under 100Hz. Så eventuella lågfrekvensproblem återstår. Det kan man förbättra med basabsorbenter eller med separata sub/sidosystem, så att man kan justera basmodulernas nivå och placering utan att försämra placeringen av fronthögtalarna (som tar hand om frekvenser över 80Hz). Angående din basabsorbent så är jag inte tillräckligt insatt. Vad är membranet byggt av? Jag skulle tro att man behöver mer dämpmaterial för att komma åt de lägsta frekvenserna. Hoppas LTS-forum kan ge svar.

#31

Postad 25 februari 2003 - 09:19

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Lautsprecher
Bara en liten undran, hur ser rummet ut efter allt "dämpande"?

Det man ser är valfritt uppspännt tyg som döljer absorbenterna bakom. Så det blir tygväggar. Se Musik och Ljudteknik för bilder (dock i svart vitt).

Annars har http://www.ecophon.se/ dämpväggar som ser bra ut. Har själv lite sånt i mitt vardagsrum. Tror ingen tänker på det.

(För övrigt är mitt lyssnings/vardagsrum verkligen inte perfekt för hifilyssning. Hoppas att jag får möjlighet att bygga ett sådant rum)

#32

Postad 25 februari 2003 - 09:49

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
Samuel: Tackar som frågar. Mår fint. Kul att du är tillbaka från LoFi-forumet. :-)

Dämpväggarna som jag nämnde ovan dämpar frekvenser till lite under 100Hz. Så eventuella lågfrekvensproblem återstår. Det kan man förbättra med basabsorbenter eller med separata sub/sidosystem, så att man kan justera basmodulernas nivå och placering utan att försämra placeringen av fronthögtalarna (som tar hand om frekvenser över 80Hz). Angående din basabsorbent så är jag inte tillräckligt insatt. Vad är membranet byggt av? Jag skulle tro att man behöver mer dämpmaterial för att komma åt de lägsta frekvenserna. Hoppas LTS-forum kan ge svar.


Jag är bannad får sladdagis.nu (hififorum.nu) så nu har jag inte någon annat val är att vara här[:)].

Du kanske även har sett att jag blev medlem på ltsforum och svarade på ditt inlägg där. Jag hänvisar fortfarande till dahlberg på hififorum.nu. fan jag hinner inte skriva mera efter som jag måste med bussen.

MVH Samuel Rönnqwist

#33

Postad 25 februari 2003 - 18:34

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Hmm samuel jag har nog fått allt om bakfoten...men du säge ratt din bas försvann när du flytta in i ett nytt mjukare hus...för att få tbax basen verkar de som att du dämpar rummet ännu mer..borde du inte göra tvärtom för att få fram basen igen? eller har jag fått allt om bakfoten som sagt?

#34

Postad 25 februari 2003 - 20:22

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Hejsan Andreas [:)]

Njeaää.. Det är väl inte direkt säkert att jag kommer att få bättre bas ifall jag ex. skulle slå upp gips på väggarna. Möjligt att jag skulle få mer bas, men då skulle den bli bumlig och jag måsta absorbera tokmycket för att få den bra. Nu har jag ganska jämn frekvensgång i rummet, men basen går inte så djupt som den borde kunna göra. Folk jag pratat med har berättat att de fått en djupare bas när de använt sig av "Tubetraps" för att absorbera bas. "Tubetraps" är inte så väldigt effektiva och ganska små ifall man jämför med en membranabsorbent ala Billy [:D].

Som du även kunde läsa i mitt första inlägg i tråden så hade jag lyckats med hjälp av en extrem högtalarplacering plocka fram ganska acceptabel bas. Jag skulle kunna förklara förhållanden mellan högtalare och lyssningsplats ungefär som att man placerat högtalarna i ett normalt lägenhets rum (ca; 360*600cm) på den långa väggen. Jag tycker att man får det bästa resultatet på den väggen rent ljudmässigt, men det krävs absorbering av de lägre frekvenserna för att få en jämn basåtervinning då pga. att det bildas kraftiga stående vågor i basområdet. jag satte mig helt enkelt en bit ut från väggen ca 60 cm kanske och drog ut högtalarna tills jag uppnådde den forumationen som ett "lägenhetsrum" bildar.

Detta gav mig hopp och livsglädje igen [:D] om att kunna få en korrekt återvinning, eller så korrekt min anläggning klarar av att återge, i detta rum. För vad är musik utan bas? Utan bas tappar man drivet i musiken, mycket livlöst skulle man kunna säga att det blir.

Jag hoppas att jag svarat på din fråga även om jag skrev lite mer än vad jag tänkt.

MVH Samuel Rönnqwist

#35

Postad 27 februari 2003 - 09:59

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
En tråd om något väldigt viktigt.
Ska bara berätta lite om hur jag gjorde i ett litet rum.
Rummet var ca 3,2x3,2x2,4. Med betong i de i illustrationen horisontella väggarna. (ja, vägg till höger också men syns inte på bilden :D
Stativhögtalare B&W 601S2
______________
|
|3¨¨¨¨¨¨¨4
|
|¨¨1¨¨¨2
|
|¨¨¨ X
|5
|_____________|

1,2=första placering; ca 1,4m över golvet
3,4=ny placering; ca 1,8m över golvet
X=lyssningsplats
Det kanske ser naturligt ut men som möbleringen var i rummet blev det mer opraktiskt med [3,4]. Men när jag väl testade var det inget snack om att det var värt det.
[4] kunde flyttas väldigt högt upp och det blev djupare och djupare bas. Jag flyttade runt rätt mycket och valde där det lät naturligast.
[3] var lite tvärtom för den lät sämre och sämre när man började komma för nära hörnet.
Den totala skillnaden var extrem. Basen i [1,2] var svagare men också mer ojämn vilket gjorde att jag fick sänka basen för dom och satte en sub i [5] istället. Funkade sådär, det blev en liten grop i övre basen också. Med [3,4] blev det bara fett ös utan eq och sub =) (subben kan man fortfarande lägga till om man vill att det ska vara riktigt djupt) ("subben" är dock ingen äkta sub utan en vanlig högtalare (med 10") från 70-talet som jag har tweakat lite. [:D] (min gissning är dock här att den faktiskt låter mer naturligt i musik än vad en äkta sub skulle ha gjort)

Kanske har man inspirerat någon att stöka runt lite mer :D
mvh /f

#36

Postad 27 februari 2003 - 12:53

Unregisteredef3f718f
  • Unregisteredef3f718f
  • Forumräv

  • 630 inlägg
  • 0
Storyboard. Jag tittade på Ecophon-sidan dom verkade ju bara ha tak. Har du tagit en takplatta och satt på väggen eller har de dedikerade väggplattor.

Beskriv gärna lite hur du satt grejorna och vad det kostade. Kan du ta en bild blir jag glad.

Mitt problem är att jag blir lyssningstrött ganska snabbt. Eftersom jag har parkettgolv och betong i alla 4 väggarna+taket och inte har några tunga gardiner och stora mattor misstänker jag att det är resonanser i höga frekvenser som spökar. En klapptest ger däremot inget tydligt eko så prolemet är inte extremt. Ett par välplacerade dämpplattor, en ny gardin och en större matta tror jag är hemligheten.

Sedan har jag ju lite problem med en aningen bullrig bas. Men det verkar jag få leva med tills jag flyttar till ett bättre rum. 1000 l Heimholz är inte aktuellt.

#37

Postad 27 februari 2003 - 16:44

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
fiend: Hej. Jag har bara en liten undring. placerade du högtalarna 1.8m över golvet eller är det bara jag som är knasig.

#38

Postad 27 februari 2003 - 18:00

Unregistered71618a52
  • Unregistered71618a52
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Här är jag nyfiken! Trots min simpla lilla anläggning. Håller jag på att ljud utveckla och exprimentera med olika saker i rummet. Har en del på gång vad det gäller det. Tror faktiskt på att intreören kan locka fram ett välljud av den simplaste anläggning!

För den som misstror, kan jag tipsa om: gå omkring och lyssna i lägenheten så ska du höra att basen låter annorlunda i mångt och mycket beroende var du befinner dig.

Vad jag menar är, man måst försöka fånga den och göra den optimal för sitt eget tycke och smak.

OBS mina alldeles egna erfarenheter. Hoppas att dom respekteras.

#39

Postad 27 februari 2003 - 18:17

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Alla erfaranheter respekteras manson. Och visst, Basen blir annars på långa avstånd, i ett annat rum än där anläggningen står eller en våning ovanför. allt detta är en fakor av resonansernas sätt att sprida sig i huset/lägenheten (rätta mig ifall jag har fel angående detta. storybord kanske vet? )

MVH Samuel Rönnqwist

#40

Postad 27 februari 2003 - 19:29

Unregistered71618a52
  • Unregistered71618a52
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Jag menar att man måste optimera detta till ett enda ställe. Och jag är inte ton döv!!! Kommer att snart efter ett GOTT besked idag ,köpa endast det bästa för just 2 kanaler. Till sommaren ska jag gå in på en MIKE TYSON attityd om ni vill det?

#41

Postad 27 februari 2003 - 19:44

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
mila:

Nädå, ecophon har väggabsorbenter. De används på de flesta tv-kanaler i redigeringar och/eller studios. Hittar inga perfekta bilder som beskriver hur de ser ut (men du kan leta mer på hemsidan, eller beställa katalogen) och jag har inte heller möjlighet att ta bilder. Men de ser ut som en vanlig vägg, förutom att det är en vertikal skarv var 60:e centimeter. De finns i flera olika ytfinish och färger. Vet inte hur långt ner i frekvens som de dämpar, men de övre frekvenserna dämpas bra.

De är dock rätt dyra. Minns inte vad de kostar, men gissar på några tusen för 4 st 60x250cm plattor. Sedan använder man vita lister vid gol och tak som håller fast dem (säljs alltså av ecophon). Det finns också 120 cm breda absorbenter vill jag minnas, men då måste man ha lister i vertikal-led mellan dem.

Sedan till lyssningströttheten. Det låter som det är rummet som spökar (i första hand).

#42

Postad 27 februari 2003 - 22:03

Unregistered71618a52
  • Unregistered71618a52
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
storyboard , du har väl öron!!!!!!!!!!!!

#43

Postad 27 februari 2003 - 22:09

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
manson31: Ja, själv då?

Förresten vad ska du köpa som är "endast det bästa för just 2 kanaler"?

#44

Postad 27 februari 2003 - 23:32

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Jag har lite news angående min anälggning. Jag har nu exprimenterat lite till med högtalarna och funnit en ännu bättre placering. Det var en kamp på liv och död i mitt rum. cm för cm. (tand för tand :D..) Nu har högtalarna blivit flyttade bakåt 10cm och isär 40 cm till. OJ. ännu tightare och djupare bas och det bäta av allt var att jag tyckte att ljudet kändes mer 3D än förut. jag har inte hunnit med att köra några svep och toner ännu så jag har inte någon koll på peakar och dippar. Får se ifall jag återkommer med detta senare.

Jag själv personligen tycker att jag har rätt sjuk placering nu. Högtalarna 360 cm c-c och 220 cm från väggen. 310cm till lyssningplatsen mätt från högtalarna. Och nästan INGEN toe-in.

Manson jag har inte sagt att du är tondöv på något sätt. jag tror du får vidareutväckla ditt svar lite.

MVH Samuel Rönnqwist

#45

Postad 28 februari 2003 - 10:12

Unregisteredef3f718f
  • Unregisteredef3f718f
  • Forumräv

  • 630 inlägg
  • 0
Storyboard: En kort fråga till. Vet du om det finns något ställe man kan köpa plattorna i butik så att man kan undersöka lite närmare om det är något jag vill ha i ett kombinerat vardagsrum/lyssningsrum.

Jag är ganska petig på att inte förfula rummet. Stereon får gärna stå och se stor ut, men jag vill inte att väggar, golv, tack och övriga möbler skall se ut som skam. Därför blir det ju extra intressant när du säger att du tycker ditt är "onsynligt". Synd att du inte kan ta bilder. När jag kollat upp plattorna lite noggrannare kanske jag återkommer om placeringstips.

#46

Postad 28 februari 2003 - 10:23

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
På ecophons kontor i Stockholm har de akustikväggar (i rött tror jag) samt små varuprover. Besök dem (men ring och kolla först). Mina väggar är vita och du får självklart kika på dem om du vill.

Från gulasidorna: Produkter/Tjänster
Ecophon utvecklar, tillverkar och marknadsför akustiktak och väggabsorbenter sedan slutet av 1950-talet.
Adressuppgifter
Ecophon AB, Saint-Gobain

Vindkraftsv. 1, 135 70 STOCKHOLM 08-556 556 60

#47

Postad 28 februari 2003 - 13:53

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
mila: Simsalabim. :-) Nu har jag lyckat ta ett par bilder på väggabsorbenten. Se mitt galleri.

#48

Postad 28 februari 2003 - 14:21

Unregisteredef3f718f
  • Unregisteredef3f718f
  • Forumräv

  • 630 inlägg
  • 0
Ja det såg ju snyggt ut. Dock har jag lite problem med att tyda vad jag ser. Om jag förstått saken rätt är det vägg absorbent där högtalaren sitter och vanlig vägg till höger om den grå balken. Stämmer det?

Hur mycket bygger absorbenten ut från ordinarie vägg?

Som mitt rum ser ut undrar jag om jag får till det med den här typen av plattor på ett bra sätt. Jag undrar om inte det får bli lite andra lösningar med mattor, gardiner och möbler så länge. Tack för tipsen i alla fall.

#49

Postad 28 februari 2003 - 14:37

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jo, du har förstått rätt. Och den är 4 cm djup.

#50

Postad 28 februari 2003 - 21:13

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jag tänkte skriva lite kort om mina erfarenheter av högtalarplacering i mitt rum. Det tog mig väldigt lång tid att få till rätt position och vinkling av mina fronthögtalare. De har en ganska smal "sweet spot" och är därför väldigt känsliga för placering. Den nuvarande uppställningen ser ni i mitt galleri. De är invinklade mot lyssningspositionen och står ca 310 cm ifrån varandra (diskant till diskant). Mellan högtalarna och lyssningspositionen är det ca 375 cm.

Enligt flera vetenskapliga undersökningar under 80- och 90-talet är den optimala vinkeln mellan högtalarna är i närheten av 46 grader, dvs +/-23 grader. Avståndet till lyssningspositionen får man därmed genom att ta avståndet mellan diskanterna och multiplicera med 1,18.

Sedan finns det säkert individuella skillnader, men det är intressant att flera oberoende undersökningar kommit med liknande resultat.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.