Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rummets inverkan och högtalarna placering.

189 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 03 mars 2003 - 23:48

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
hmm måste fråga hur man kommer fram till 35-37 hz mha örat?!....för att kalibrera era system, hitta resonanser och liknande vad använder ni då. Den frågan platsar ju faktiskt här.

Hmm ja, du får hojta om du hittar en manual som rekommenderar din uppställning ;-) Prata mest en massa skit. Samuel du verkar ha rätt bra koll på dämpmaterial. Vad säger du om glas (inte som dämpm. utan mer allmänt) Kan de funka att ha en c:a 2 m2 stor glasyta mitt i rummet.

#102

Postad 04 mars 2003 - 00:01

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by SamuelRönnqwist
story: vad sitter det för element i den subben? vad kostar den? En bra sub är alltid bra att ha för att få en jämn och fin frekvensgång i basen. eller 2 subbar som är att föredra.

Enklare att ha en subb att flytta på och låta fronthögtalarna stå optimalt placerade för högre register.


Jo det är lite speciella element i de subbarna (Z), de är speciellt lång slagiga, dyra, billiga, lådorna blir speciellt stora och de (elementen) är speciellt genomtänkta på alla punkter med synerligen speciella motorsystem. det finns så vitt jag vet inte några basar som är ingengörade [:D] som de är.

Nog om lustigheter [:D], kort sagt JA de är speciella (finns inte att köpa någon annanstans än hos Ingvar).

Jag tänker inte ens försöka mig på ett försök till beskrivning utöver den "lustifikation" som jag skrivit ovan. kontakta hellre Ingvar för korrekta svar om hanses gjrejor.

Men de låter det kan jag lova.[:P][:(][:D]

Mvh Kassören

#103

Postad 04 mars 2003 - 00:14

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Andreas81a Jag har ett ljudspår som börjar vid 1hz och fortsätter uppåt i frekvens till 60hz (60hz - 120hz, 120hz -180hz) med en hz/sekund svepande, så att det bara är att följa räkneverket på tex CDspelaren om du bräner ett CDspår av filen. storlek på var fil är ca 10500kb. Något som du vill ha kanske. Hur kan jag skicka den? eller om du mailar mig så får jag din mailadress så får du den via mailen OK?

Mvh Kassören

#104

Postad 04 mars 2003 - 00:22

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Andreas: jag använder som kassören en skiva. Min skiva har från spår 20 - 89 med frekvenser 20. 21, 22 ,23 osv.

Hur glas funkar.. tja.. Det sviktar ju och där med blir det ett membran som fukkar frekvensgången. be mig inte om några vetenskapliga svar :P jag bara vet :(

#105

Postad 04 mars 2003 - 18:22

Unregisteredbe6730de
  • Unregisteredbe6730de
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
kassören: skulle väldigt gärna villa ha de där filerna du snackar om. du har ingen möjlighet att träffas via DC? Annars vore det väl en ide att lägga upp dem på minhembio-sajten... Tror det finns många här inne som skulle ha nytta av dem...

#106

Postad 04 mars 2003 - 18:56

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Tackar kassören, slängde iväg ett mail nu.

Samuel, vad e du för en fegis ;-) Blir min alldeles egna billyhylla fast i glas. Låter...tufft ;-) Oxå blå lampor bakom så de liknar is. Här ska byggas.

#107

Postad 04 mars 2003 - 23:38

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Andreas: jag tror inte att det skulle bli så bra :) jag tänkte mest på fönster och så.. de blir membran och ger ifrån sig ljud och sabbar..

#108

Postad 05 mars 2003 - 00:22

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
hmm.. prova tex "NCH tongenerator"...
Enkelt o gratis och man kan välja frekvens direkt istället för spår på CD.
Dock så behöver man ju koppla till en pc om man inte har det redan.. men men.. ett tips iaf.

#109

Postad 05 mars 2003 - 00:33

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
patrik_j DC? Jag bor i sthlm/ tullinge vill du ha så kan jag antingen maila eller så får du komma över och bränna. DC vad är det? det kanske går också.

Mvh Kassören

#110

Postad 05 mars 2003 - 00:36

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Andreas81a och Storryboard Jag skickade bara första spåret, jag kan skicka resten senare, det tog lite tid. Kom de fram?

Storry jag har nog lite av varje, maila dina behov så löser vi nog det.

Mvh Kassören

#111

Postad 05 mars 2003 - 00:52

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Sorry killar såg just att era mailboxar inte kan ta emot så stora paket. Filerna finns i alla fall att hämta hos mig om intresse finns (ELLER, Storry på LTS årsmöte?) . Om det inte finns något smidigare sätt ? (tänker på Andreas).

Mvh Kassören

#112

Postad 05 mars 2003 - 01:24

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Vi håller snacket borta från DC och sådana saker tack! Hälsa på herr Kassören istället [:)]

#113

Postad 05 mars 2003 - 08:21

Gralq
  • Gralq
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
http://www.holman.ne..._generator.html <- NCH Tone Generator för Nerladdning.. helt klart en kul sak.. =)

man ska också kunna spara sina filer, tex 5s 25Hz, som en wavfil..

#114

Postad 05 mars 2003 - 10:10

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Bra!! Denna ska jag kolla upp helt klart!!

#115

Postad 05 mars 2003 - 10:39

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Ja, jag sa ju det..lyssnar ingen på mig? :)

#116

Postad 05 mars 2003 - 11:58

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Jag använder också NCH Tone Generator - den är perfekt! [:)]

#117

Postad 05 mars 2003 - 18:17

Unregistered23ad15d6
  • Unregistered23ad15d6
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Bra med en sticky tråd om rumsakustik, va på g o starta en egen nyss..

Hur bör man ha det placerat med högtalarna o allt ? Jag har mitt vid ena långsidan, lyssningsposition från högtalarna är uppskattningsvis två meter. Tycker att jag saknar lite bastryck, det låter bas, men den känns inte. Har ju trottsallt dubbla åttor i mina högtalare.

#118

Postad 05 mars 2003 - 19:23

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Nu har jag fått svar från Dali

Dear Niklas,

Thank you for your interest in Dali.

The reason we do not recommend to toe-in Dali loudspeakers are because we
have made our loudspeakers to have a flat frequency response OFF- AXIS.

Most other manufators are only concentration on having flat frequency
response on-axis. We aim to make our loudspeakers have a excellent
frequency response from 10 to 30 degrees off-axis.

To have off axis frequency response gives 3 advantages. With off axis
frequency response you get a larger sweet-spot. You also get a better room
intregration as the horisontal reflexes from walls will be very siminlar to
the direct sound. And finally off axis you do not hear distrotion and
defraction as good as you do it on-axis.

I hope this answers your question.

Best regards

Tony Clausen
Export Manager

#119

Postad 05 mars 2003 - 19:30

Unregisteredbe6730de
  • Unregisteredbe6730de
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
kassören: kan tyvärr inte komma och bränna dem :) är ju även så att hotmail bara klarar upp till ca. 3mb så du kan ju inte skicka dem heller... mailar dig så kanske vi kan fixa det någon gång i framtiden, om du har lust vill säga... kanske kan fixa en mail av en kompis som du kan skicka till...

Tack på förhand! / Patrik

#120

Postad 05 mars 2003 - 19:53

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Hmm, förstår jag Dali rätt? Deras högtalare har bättre ljud 10-30 grader off-axis än on-axis (rakt fram)? Ja, då ska man alltså inte vinkla in Dali-högtalare.

Sedan övergår de till att prata om att högtalare som har jämn frekvensrespons även off-axis är bättre än högtalare med dålig frekvensgång off-axis. Ja, det är ju svårt att säga emot.

Angående väggreflektioner: Själv skulle jag hellre vinkla in högtalarna och minska väggreflektionerna. Men självklart vore alternativet med dåligt ljud i de tidiga reflexerna ännu värre, dvs om ljudet lät illa off-axis. Sådana högtalare bör ju undvikas.

Sist men inte minst: Man hör mindre av Dali-högtalarnas distorsion om man inte vinklar in dem. OK.

#121

Postad 06 mars 2003 - 00:20

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Tackar för försöket kassören. Tror jag ska testa med det där gratis programmet någon rekommenderade dock. Enklare för alla =).

och feind, jag såg de ;-)

Låter som en rätt vettig ide de där dali håller på med. Vad e nackdelarna egentligen? FInns ju en anledning till att andra inte gör så. Kanske för OT nu förstås.

#122

Postad 06 mars 2003 - 10:39

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
You also get a better room
intregration as the horisontal reflexes from walls will be very siminlar to the direct sound
Hmm.. är detta önskvärt?

#123

Postad 06 mars 2003 - 16:32

Unregistered047e14cc
  • Unregistered047e14cc
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Har ett starkt problem med min placering.
Har ett nyinkommet Nad 216, kopplade in det i förrgår och det lät ju kanon. Blev väldig stark skillnad mot gamla Denon stärkaren men det är nåt klurigt. När man sitter i mitten av soffan så låter det som det ska låta, trodde jag iaf. Satte mig längst ut på soffan igår och hörde att det var otroligt mkt mer bas där än i mitten av soffa. Jag har högtalarna vinklade inåt mot mitten av soffan, testade att vinkla mer men hände inget. Ställde dom rätt fram, samma sak då med. Hur ska jag ställa så basen går mot mitten av soffan ?

#124

Postad 06 mars 2003 - 22:23

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Hmm e de basen du har problem med borde inte själva vinkeln på högtalaren (toe in) spela så stor roll med tanke på att lågbas e rätt rundstrålande (om de nu e rätt ord). Du borde snarare försöka flytta själva högtalare lite åt något håll.

#125

Postad 06 mars 2003 - 23:16

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Som andreas ovan, eller flytta dig själv något, förslagsvis mot någon angränsningsyta typ en vägg, (vilket borde betyda bakåt) där den akustiska impedansen är lite större (ljudTRYCKET ökar intill en angränsningsyta/"vägg"), kanske så kan du sitta där en frekvensbegränsad ljudtrycks dipp uppträder i ditt rum, där basen sänks just där du vill ha lite extra bas, flytta dig därför lite.

Rundstrålande är ett bra ordval där ja.

Mvh Kassören

#126

Postad 07 mars 2003 - 00:01

Unregistered23ad15d6
  • Unregistered23ad15d6
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Flyttade över stereon till vardagsrummet idag, och ######r vilken skillnad det blev, mot att ha spelat på på en långsidan i ett rum på 15kvm till kortsidan på ett bra mycket större rum. Med en stor matta framför högtalarna, ohhh va allt lät bra, blev som helt ny stereo. Imorrn ska det till o finlyssnas ett litet tag.

#127

Postad 07 mars 2003 - 18:35

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by FeindflugX
quote:Originally posted by storyboard
You also get a better room
intregration as the horisontal reflexes from walls will be very siminlar to the direct sound
Hmm.. är detta önskvärt?


Om man har reflexer så anser jag att det är önskvärt framför reflexer som klingar annorlunda en vad direktljudet gör.

nrowa: kul[;)]!!!

Mvh Kassören

#128

Postad 07 mars 2003 - 19:00

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
Hmm, förstår jag Dali rätt? Deras högtalare har bättre ljud 10-30 grader off-axis än on-axis (rakt fram)? Ja, då ska man alltså inte vinkla in Dali-högtalare.

Sedan övergår de till att prata om att högtalare som har jämn frekvensrespons även off-axis är bättre än högtalare med dålig frekvensgång off-axis. Ja, det är ju svårt att säga emot.

Angående väggreflektioner: Själv skulle jag hellre vinkla in högtalarna och minska väggreflektionerna. Men självklart vore alternativet med dåligt ljud i de tidiga reflexerna ännu värre, dvs om ljudet lät illa off-axis. Sådana högtalare bör ju undvikas.

Sist men inte minst: Man hör mindre av Dali-högtalarnas distorsion om man inte vinklar in dem. OK.



Man kan ju också vinkla in dem så att de korsar "varandra" före lyssnaren, det finns faktiskt folk som gör så (jag bland annat), det är faktiskt inte alls så dumt. tyvär så har jag inte någon bild att visa varför men jag uppmanar alla att prova. Prova samtidigt att sitta på soffans alla platser både före invinkling och efter, då det kan göra underverk med de "yttre" lyssningspositionerna (där polarna och flickvännen får sitta (eller?)).

Om lyssningen/ljudbilden för flickvännen blir bättre så finns ju chansen att acceptansen för "ljudbögeriet"/vår hobby blir bättre.

Mvh Kassören

#129

Postad 07 mars 2003 - 20:40

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Hehe de där kan ju faktiskt vara värt att testa om flickvännen kanske ger ett godkännande ;-) Ett litet problem bara, inget snyggt att ha högtalarna på sidan sådär. Sen sitter mina basar sidomonterade utifrån tvn. Så om man vinklar högtalarna så de korsar varandra spelar basarna rakt mot en..bprde bli konstigt.

#130

Postad 07 mars 2003 - 21:27

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Andreas81a:
Du bör nog inte vinkla lådorna så mycket att de sidmonterade basarna spelar mot dig.[;)]
Vilket "håll" basen spelar, har ingen betydelse så länge de är delat lågt. Vilket jag tror iom att de är sidmonterad.

#131

Postad 07 mars 2003 - 22:07

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Syftade på vad kassören menade..om man ska vinkla dom mot sit platsen och behålla värdet 1.13 eller vad de ligger på och man istället ska korsa toein:en borde de vinklas rätt kraftift då spelar ju nästan basen mot en ;-).....ehh ska inte göra så....har för fina frontar på högtalarna för de ;-) De e delade rätt lågt men de e inte som en sub. Dock kan man förnimma skillnader om man vänder den åt olika håll....

#132

Postad 09 mars 2003 - 20:45

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by kassören
Man kan ju också vinkla in dem så att de korsar "varandra" före lyssnaren, det finns faktiskt folk som gör så (jag bland annat), det är faktiskt inte alls så dumt. tyvär så har jag inte

japp, jag har det också så till och från. helt ok.

#133

Postad 10 mars 2003 - 03:15

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Jag tänkte avslöjja lite saker om mitt rum.

Efter som någon sa att rummet borde se väldigt taskigt ut efter all dämpning så tog jag givet vis åt mig av detta. Jag har börjat lite smått att hänga upp mina akustikplattor på väggarna inklädda i tyg och förhoppningsvis så ska det till veckan eller så även byggas lite speciella tubetraps alasamuel. Vet inte om dom kommer att fungera riktigt så bra som det är tänkt men trail and error har man ju kört förr och lyckats med.

Jag återkommer.
OBS! Mitt rum är riktigt snyggt nu [:)] bara en ###### massa jobb som ska göras.


Jag fick en länk av en bekant idag: http://www.acoustics...ex-original.htm intressanta produkter minst sagt..

#134

Postad 10 mars 2003 - 21:09

Unregistered23ad15d6
  • Unregistered23ad15d6
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Vad kan man göra åt bumligbas ? (Förutom att möblera om) Kan det gå o stoppa in en stocka i basreflexen ? Dämpa med en matta/tyg bakom högtalarna ?

#135

Postad 10 mars 2003 - 21:17

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Tube Traps :) se länken som jag har i mitt förra inlägg.
Jag kommer att bygga tubetraps innom en snar framtid. Då kan jag förmodligen dela med mig av mina erfarenheter...

Annars så är Billyabsorbenten ett annat alternativ.

MVH Samuel Rönnqwist

#136

Postad 10 mars 2003 - 21:20

Unregistered23ad15d6
  • Unregistered23ad15d6
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Hmm, finns det inget altenativ som inte kostar så mkt ?
Råkar ha 15m julrött gardintyg hemma, går det inte o använda ?

#137

Postad 11 mars 2003 - 07:23

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Du kan alltid expermintera med att dämpa med hjälp av mattor eller filtar på lite utvaldan ställen i rummet, bakom högtalarna, i hörnen, på sidoväggarna.

#138

Postad 11 mars 2003 - 14:46

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Nom som har använt deras produkter? Jävligt snyggt varefall! [:)]

#139

Postad 11 mars 2003 - 16:21

Unregisteredffaec150
  • Unregisteredffaec150
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Andreas81a
Du kan alltid expermintera med att dämpa med hjälp av mattor eller filtar på lite utvaldan ställen i rummet, bakom högtalarna, i hörnen, på sidoväggarna.


Detta gör väldigt lite skillnad för lågfrekventa ljud (bumlig bas, stående vågor) vilket ju var frågan.
Det billigaste är att testa omplacering av högtalare och/eller lyssningsposition. Fungerar det inte efter det så finns basabsorbenter (tube traps är billigt och fungerar förutom i de allra lägsta frekvenserna) Proppa igen basreflexporten kan funka ibland också. En EQ är också ett alternativ helt klart, (tycker jag).
/feindflug

#140

Postad 11 mars 2003 - 17:44

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Man kan ju använda sig av flera (2, 4, 8 eller så många man vill) basar placerade i hörnen eller andra lämpliga ställen för att minimera stående vågor och gämna ut frekvensgången i basregistret. Själv så använder jag bara två st men jag funderar på att byta upp mig till fyra stycken basar som i så fall kommer att bli placerade i de fyra främre hörnen (uppe och nere).

Visst flera basar kostar pengar men det gör basabsorbenter också. Fundera på om ni vill ha ett rum som är akustikreglerat med basabsorbenter (vilket brukar vara stora tingestar om de ska vara effektiva, typ täcka en hel vägg eller så) eller om ni vill ha en fetare anläggning?

Om jag fortsätter att bara ha två st så tror jag att jag skafar mig en EQ vilket verkar vara det enklaste sättet (och mest estetiska) att få bukt med en orolig tonkurva i basområdet. Tyvär så angriper man bara symptomen och inte själva problemet med en EQ vilket jag inte egentligen tycker är optimalt, men va f-n det funkar ju. Nu har jag ett delat system (basar och sido/fronthögtalare delat vid 80hz) vilket gör att om jag använder en EQ så påverkar EQ´ns elektronik med eventuell färgning "bara" basregistret, så jag har kanske lite trevligare förutsättning att använda en EQ än de flesta med huvudhögtalare som spelar ned i basregistret.

Mvh Kassören

#141

Postad 11 mars 2003 - 18:44

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
jag är lite inne på att prova med en (notera bara EN sub) sub från REL. Men den dagen är långt borta (mummel fick den förbannade elräkningen igår). Relbasen jag tänkte mig är en Stadium som jag lyssnat på i ett väldigt stort rum, och det är en sub som håller väldigt hög kvalite både bygg och ljudmässigt.

#142

Postad 11 mars 2003 - 19:12

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Hej Samuel!
Ja elräkningen är ett kapitel för sig, tror att jag pröjsar ca 1500/månad nu eller är det /kvartal som räkningen kommer? jag minns inte. Håller på att byta elleverantör till en betydligt biligare än vattenfall för övrigt.

En sub kan vara bättre än ingen, men försök att få möjlighet att prova den hemma först och dansa runt en del med den så att du verkligen vet vad som händer då du "bara" ska ha en, annars så blir man så lätt besviken när man har de önskemål som jag tror vi båda delar i form av ljudkvalite (men det visste du nog redan).

Mvh Kassören

#143

Postad 11 mars 2003 - 20:56

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Tjenare kassören.

Jo den för----ade elräknigen som jag fick var på 3500 kr och det är inte ens 2 månader sedan vi fick en på 4755 kr.. Så det blir lite käppar i hifihjulet.

Visst ska jag prova den hemma först. Men efter lyssningen i det ca 100kvm stora rummet på hifipunkten i skövde så blev jag väldigt övertygad om denna subbs musikalisa egenskaper. Jag prioriterar inte att den ska kunna spela 130 db vid 20 hz efter som jag aldrig kommer att använda den på det sättet. Jag vill bara kunna ha den som komplement till mina fronthögtalare under 40hz där rummet sätter stopp för min djupbasåtergivning.

Har du nått annat tips på aktiv sub för runt 25k?

#144

Postad 11 mars 2003 - 21:05

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Jag skrev en kryptisk tråd innan, glömde länken!! Har ni testat dom här?

http://www.snowcrash..._wave/swell.php

#145

Postad 12 mars 2003 - 01:02

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Samuel det låter ju helt otroligt att ha 3,5 -4,8 tusen kronor i elräkning. varanan månad. De kan verkligen suga pengar ur oss stakars konsumenter de där energibolagen, riktigt sinnessjukt faktiskt och ändå går det dåligt för dem, konstigt det där.

Ett annat tips på sub är att du köper mina jag funderar på att uppgradera. De är dock inte aktiva men du kommer undan med lite mindre peng än 25kkr, går att lyssna på i sthlm, du är välkomen.
Annars så nej tyvär inget annat tips.

Mvh Kassören

#146

Postad 12 mars 2003 - 02:15

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Kassören: Vad är det för finurliga saker då?

#147

Postad 12 mars 2003 - 03:30

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
OT: Har väl ca 550kr i elräkning varannan månad. Det du Samuel [:)]

#148

Postad 12 mars 2003 - 11:16

Unregistered522354f2
  • Unregistered522354f2
  • Lärjunge

  • 405 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
OT: Har väl ca 550kr i elräkning varannan månad. Det du Samuel [:)]


Det måste väl vara något fel när man får en elräkning på ca:4000kr varannan månad?

#149

Postad 15 mars 2003 - 19:04

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
En snabb fråga.. Någon här som har koll på vilken diameter tubetraps behöver ha för att absorbera iaf ner till 40 hz?

#150

Postad 16 mars 2003 - 20:23

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Samuel. Efter vad jag kan avläsa på tubetraps hemsida så använder de 16-20 tum i diameter för att komma ner i frekvens. Postad bild Och de mest effektiva varianterna använder sig av Helmholtz konstruktion. Och så ska det förstås vara många för att bli effektiva. Postad bild

http://www.acoustics...icles/iar89.htm



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.