Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCHF

2415 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 februari 2010 - 20:24

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
LCHF

Low Carb High Fat (dvs lite kolhydrater, högre andel fett). Hjälper
både mot övervikt samt att det förbättrar blodsockret för diabetiker.

Här diskuteras allt om LCHF, en lågkolhydratkost godkänd av socialstyrelsen.

LCHF Kortfattat:
* Ät gärna: kött, fisk, ägg, ovanjordgrönsaker och naturligt fett (ex smör).
* Undvik helst: socker och stärkelserik mat (ex bröd, pasta, ris, potatis).

________________________________________________________________________________


Teorin bakom LCHF

Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter innan upptag i tarmen till blodet. Därmed stiger blodsockret vilket i sin tur ökar produktionen av hormonet insulin. Det är kroppens mest fettinlagrande hormon.

Insulin produceras i bukspottskörteln (bild till höger). I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. sötsug, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel alltså.

Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven, och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer.

LCHF underlättar för kroppen att leva på fettlagren, då frisättningen från dessa inte hindras av höga insulinnivåer i blodet. Det kan vara en anledning till att fettintag mättar långsiktigt bättre än kolhydratintag. Intaget av kalorier brukar generellt minska i studier, då försökspersonerna får äta sig mätta på LCHF istället för "vanlig" mat.

Viktnedgång utan svält
De flesta kan äta sig lagom mätta, och ändå minska i fettvikt. Om du äter mycket lite kolhydrater, och tillräckligt med fett, så sköter kroppen vanligen resten själv. Det är hormonell bantning istället för svältbantning. Eller att jobba med kroppen istället för mot den (genom att gå hungrig).

Att man kan äta sig mätt på god fet mat och ändå gå ner i vikt är
vad som gett det namnet "njutmetoden".

(Källa: www.kostdoktorn.se )

http://www.kostdokto...hydratkost-lchf
______________________________________________________________________


Mer intresserad ? Här är lite länkar:

http://www.kostdoktorn.se/
http://blogg.passage...ahlqvistannika/
http://www.skaldeman.se/
http://www.lchf.se/
http://www.lchfrecept.com/
http://www.alltomlchf.se/

___________________________________________________________


Kommentarer ?

Nån som har provat denna diet ?

Redigerat av SunfireTHX, 16 februari 2010 - 12:38.


#2

Postad 15 februari 2010 - 20:34

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
jag har provar några veckor...Följde GI men det verkar ju vara istort sett samma sak..

Funkade kanonbra.

Gick ner 12 kilo...2kilo/vecka...

Problemet var att jag inte följde steg 3 som man ska göra för att behålla sin vikt utan jag började äta som "vanligt" och har gått upp allt igen och lite till ..

Maten var de inget större fel på..

Värsta var för mig att inte äta bröd/pasta/godis

#3

Postad 15 februari 2010 - 20:47

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Testat drygt ett halvår, fungerar mycket väl, maten blir dock trist efter några månader (som vid alla dieter).
Övergångsbesvär kommer, liknar feber typ. Darrig, matt, slö, etc. Kör du med typ <20g kolisar om dagen och äter tillräckligt med fett kommer du att gå ner i vikt.

Fler effekter:
* Magen lugnar ner sig - finns inga fisar kvar, dessa bildas helt klart av kolhydrater
* Det går mindre toapapper - det man skiter ut är typ inkapslat i fett ;)
* Den fysiska snabbheten försvinner.
* Mindre mjölksyra bildas i musklerna.
* Konstant viktförlust - kontrollerbar genom mängden kolhydrater.
* möjlig C-vitaminbrist - ät tillskott
* möjlig selen eller magnesiumbrist eller liknande -> kan ge kramp i ffa vaderna, mest under övergångsperioden.
* ät omega 3-tillskott, annars kan fettbalansen (omega3/omega6) bli ganska rubbad av den stora mängden fett.
* inga problem att råka missa ett mål mat - du blir ändå inte hungrig
* inget sötsug
* men ######r om du får i dig lite chips eller godis. Då är det fan svårt att säga stopp.
* Minskad aptit = mindre mängd kalorier till slut.
* det du dricker pinkar du ut strax. Inga kolhydrater som binder vätska i kroppen..
* inge pilsner :(


Jag åt ca 2000-2400 kalorier per dag när jag åt LCHF. Tappade bortåt 10kg ganska snabbt innan jag pytsade i lite mer kolisar. Normalförbrukning är ca 2200-2400 kalorier utan träning, så att jag tappade 10kg är ju ett bevis på att det fungerar för mig. Nu är jag inte orolig för semesterkilouppgång eftersom jag så lätt slänger av mig dem.

3-4kg tappar man första veckan, i stort sett bara vätska. Bra eggningstaktik. :blush: Sedan _kan_ man tappa mellan 0.5 och 1.5kg i veckan. Detta utan att träna då. Träning under dieten går utmärkt även om man kan märka att man tappar i styrkeuthållighet vid styrketräning (2-3 reps mindre per set om normalt kanske 12), maxstyrkan ungefär samma, men riktigt segt att styrketräna under övergångsperioden.

Övergångsperioden är en pina, helt enkelt. Ger grov motivationsbrist eftersom kroppen är så seg :P

#4

Postad 15 februari 2010 - 20:50

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
jag körde på det i några veckor för ett par år sen, och gick väl ner ett par kilo.

som moparman så började jag dock äta som vanligt sen igen. att man aldrig lär sig.

#5

Postad 15 februari 2010 - 20:59

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Jag kör nu, har hållit på sedan 1.a februari råkade fuska rejält den 6 februari
men har sedan dess inte gjort nåt avsteg. Det är som med alla andra
dieter man måste följa dem för att de skall fungera.

Viktmässigt har det inte hänt särskillt mycket
däremot märker jag att kläderna sitter lite bättre.

#6

Postad 15 februari 2010 - 23:04

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Och jag skriver som jag skrivit på annan plats:
Hoppas denna starkt animaliska diet bara är för en del av era liv. Det är annars en ren lyxdiet.

Vi i den utvecklade delen av världen behöver snarare minska på mängden animaliska proteiner i vår kost utav den enkla anledningen att det inte finns jord nog att odla allt spannmål djuren ska äta.

Med det sagt, jag är ingen vegan eller går något korståg mot LCHF men jag reagerar på att det är så otroligt stor andel animaliska produkter.

Hoppas ni som kör det mår bra av det men att ni på sikt kan dra ned på andelen animaliska produkter.

#7

Postad 15 februari 2010 - 23:05

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Alla dieter i all ära, men varför inte bara äta lagom och röra på sig?
Intag - förbränning?
Men jag ska inte säga nåt, jag är lite lätt överviktig (GI 25 - 26 nånstans) och rör inte på mig nämnvärt men alla dessa dieter är ju bara trams egentligen.
Man bör lära sig att äta rätt mängd mat och äter man mer så måste man röra på sig mer - så enkelt är det (för det mesta).

Gick får många år sedan ner 16 kg med hjälp av Viktväktarna, utan att använda mig av deras menyer. Jag åt det jag äter idag fast i mindre portioner och mellanmål och så vidare. Kilona bara rasade av mig och man lärde sig att äta rätt, lagom mycket och ofta.

Sen att jag idag gått upp nästan alla 16 kg är en helt annan historia... ;)

Redigerat av MrSpokk, 15 februari 2010 - 23:07.


#8

Postad 15 februari 2010 - 23:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Gått ner typ 11 kilo på att skippa pasta och sånt.

Tänkte ner en 5 till ... kör det nu på vintern när man inte kan springa. Gillar inte att vara ute i kylan och har inte tid eller ork att släpa mig till gymet ... har springspåret ett par hundra meter bort så dit är det lätt att ta sig och jag gillar att springa, som meditation ;)

De dagar jag ska springa brukar jag dra i mig en kebabtallrik eller nåt annat sliskigt till lunch, det blir precis lagom tills man ska ut i spåret :blush:

Har aldrig varit tjock direkt, bara biffig. Men en begynnande kagge och lite till var på G och det vill man ju inte ha.

#9

Postad 16 februari 2010 - 00:15

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Och jag skriver som jag skrivit på annan plats:
Hoppas denna starkt animaliska diet bara är för en del av era liv. Det är annars en ren lyxdiet.

Vi i den utvecklade delen av världen behöver snarare minska på mängden animaliska proteiner i vår kost utav den enkla anledningen att det inte finns jord nog att odla allt spannmål djuren ska äta.

Med det sagt, jag är ingen vegan eller går något korståg mot LCHF men jag reagerar på att det är så otroligt stor andel animaliska produkter.

Hoppas ni som kör det mår bra av det men att ni på sikt kan dra ned på andelen animaliska produkter.


mm, helt klart är det så, det är en absolutatoppenavnäringskedjankost som när den hålls riktigt strikt knappt innehåller vegetabilier överhuvudtaget. Dock går det köra LCHF som vegetarian också, det kräver bara lite mer planering (vanesak) och blir inte lika strikt och dessutom blir det ******** dålig mat ;).

Sen kan jag ju säga som så att det enda som jag köpte MER av jämfört med en 'normal' kosthållning är grädde, ägg och ost. Äggen ökade från kanske 8-10 i veckan till 14-16 i veckan. Osten ökade från något kilo i veckan till ett par kilo i veckan. Grädden däremot ökade från kanske tre deciliter i månaden till tre liter i veckan :blush:
Notera att detta gäller inköp till en hel familj, och endast närproducerat naturligtvis.
Det som minskade i inköp = pasta, ris, potatis, frukt, mjöl - av detta finns tyvärr inget att välja lokalproducerat, undantaget säsongsfrukt och potatis fram till jul ungefär.

#10

Postad 16 februari 2010 - 00:23

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
[quote name='Martin' date='Feb 15 2010, 23:41 ' post='2790277']
Gått ner typ 11 kilo på att skippa pasta och sånt.

:P Självutnämnd expert inom sådant här då jag ständigt letar efter bästa sätt att stimulera proteinsyntesen, förbättra insulinkänslighet, transportera bort xenoöstrogener naturligt (vattenkrasse,rädisor etc)
och kan säga så här långt:

Fett lagras direkt som kroppsfett, men höjer fettförbränningen
Kolhydrater lagras inte som kroppsfett, men hämmar fettförbränningen.
Slutresultaten är den likt. Dock kan du fördela kolhydraterna i samband med träning om du vill sträva efter hypertrofi (muskeltillväxt) eller fettförbränning. Mer anabol effekt om du inte skippar carbsen helt & hållet vad gäller muskeltillväxt och man sparar "protein-loss".

Tips: ät rätt kolhydrater dvs från baljväxter (kikärter,bönor etc) och grönsaker, frukt etc.
Då hamnar ni oavsett aptit runt 100-300g per dag (arnold låg på 120+)
Rapsolja,olivolja,valnötter etc som fettkälla & ni är i hamn.
Mjölk direkt efter styrketräning stimulerar proteinsyntesen & fullgod fetmjölk (röda,3%) har visat sig vara bäst med bäst sammansättning av aminosyror. Dock stimulerar den gröna mjölken muskelproteinet.


Här har ni lite att gå efter ;)
Ni behöver inte göra en radikal carb loss. Dessutom är LCHF befängt dumt. Man försämrar sin insulinkänslighet i 6+ timmar framåt vid för högt intag av mättat fett på morgonen. Enligt LCHF kan man frossa bacon, o massa mättat fett. Ha kyckling,magert kött, strutskött, skaldjur etc som proteinkälla :blush:
Mvh

#11

Postad 16 februari 2010 - 00:36

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Dessutom är LCHF befängt dumt. Man försämrar sin insulinkänslighet i 6+ timmar framåt vid för högt intag av mättat fett på morgonen. Enligt LCHF kan man frossa bacon, o massa mättat fett. Ha kyckling,magert kött, strutskött, skaldjur etc som proteinkälla ;)
Mvh

Har du testat?

Du BEHÖVER i stort sett inget insulin när du äter LCHF - det är DEN STÖRSTA och viktigaste poängen med kosten. För fettinlagring krävs insulinutsöndring. För insulinutsöndring krävs blodsockerhöjande medel, dvs kolhydrater. Äter du inga kolhydrater behövs inget insulin. Med långsamma kolhydrater behövs ÄNDÅ insulin, om än i mer kontrollerad mängd.

Med LCHF ersätter du kolhydraterna med fett - ett måste för att hålla tarmsystemet från att bli förvandlad till betong :blush: , samt för att hålla förbränningen uppe.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 16 februari 2010 - 00:50.


#12

Postad 16 februari 2010 - 00:50

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Det är för övrigt sjukt lätt att det blir 'sekteri' av LCHF, eftersom det fungerar så sjukt bra. Tror inte jag har mött någon som testat LCHF seriöst (mer än en månad) utan att börja må riktigt bra av det. Själv var jag galet skeptisk att det överhuvudtaget skulle fungera att träna, tänkte att hjärnan skulle ta en paus efter kolisarna tagit slut osv, men överbevisad blev jag.

Anledningen till att man provar är ju dock oftast medicinsk antar jag. Övervikt torde vara det vanligaste, kass mage det näst vanligaste. Till en normalfrisk normalviktig person kan jag inte rekommendera denna diet (fegisvarianten: varför byta ett vinnande koncept?), men till de som har besvär med att gå ner i vikt, de som har uppblåst, körig mage, ont i leder eller vad fan som helst nästan, säger jag i första hand: skippa mjölet. Sen förklarar jag vad jag har testat, och ger mina infallsvinklar. Idag äter jag inte LCHF, eftersom jag är så ******** less på fetmaten och saknade mjölk och pannkakor för mycket. Magsäcken har dock krympt ordentligt, och det har blivit naturligt att äta lite kolhydrater.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 16 februari 2010 - 00:53.


#13

Postad 16 februari 2010 - 08:50

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Vist kan man gå ner i vikt med att gå 1 mil/dag men det är väl onödigt om man slipper ;)

Jag tränade ingenting.


Jag funderar på att börja om för att gå ner 10-15 kilo och den här gången hålla mig till en kost med mindre kolhydrater och överhuvudtaget mindre portioner och endast äta godis lör..

Gå ut stenhårt några veckor med istort sett inget intag av kolhydrater och sen när vikten är nådd införa lite kolhydrater

#14

Postad 16 februari 2010 - 08:59

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Dovienya mycket kul och intressant att höra dina
erfarenheter.

Jag är som sagt nybörjare och peppning är ju
aldrig fel ;)

Orsakt till att jag prövar , Jo några kilos övervikt typ 20-25 kg har jag som jag vill gå ned, ingen
medicinsk orsak förutom att det inte är bra att kånka på massa övervikt. Känner mig inte särkillt
fet men BMI och våg talar sitt tydliga språk.

LCHF sekteri. Det jag lärt mig är det jag läst på Internet om kosten och det finns
rätt så mycket fakta och seriösa studier så att man faktiskt lätt kan dra egna slutsatser
åt vilket håll hälsoeffekterna är ... Och det är därför jag bestämt mig för att prova......

..... Även om denna diet går emot allt jag läst om dieter
och kost hittils... Jag har som så många andra varit och är fortfarande rejält rädd för fett
i maten.. Men man får omvärdera det lite. Och nog för att jag visste att socker
inte är så bra, men jag kunde inte drömma om att det var så illa som några vill låta påskina.

Min plan är väl att försöka köra seriöst så jag tappar vikt... För att sedan efter det långsamt
anta ett mera GI lik kost med lite mer kolhydrater liknande Dovienya.

Lite roligt eller hur man nu ska se det, är att jag
"Smyger" just nu på jobbet med grädden i kaffet och med
bea såsen till köttet på lucherna. Fick de se hur mycket "fett"
jag trycker i mig så :blush:

Redigerat av SunfireTHX, 16 februari 2010 - 09:08.


#15

Postad 16 februari 2010 - 09:05

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Jag tycker den största fördelen med LCHF är att man blir mätt. Jag har aldrig kört stenhårt på dieten, utan kanske mer en GI-variant där jag äter mycket kött/fisk/kyckling med mycket sås (vispgrädde så klart) och grönsaker samt väldigt lite kolhydrater, t.ex. en liten potatis eller lite ris. Detta har funkat kanon för mig.

Skippar man bara pasta och mackor så håller man sig otroligt mycket längre utan att äta. Man blir liksom inte hungrig. Testa en omelett till lunch, jag står mig lätt till 19-20 på kvällen utan att tänka på mat.

Har ätit så här ganska länge, säkert ett år nu, gjorde ett test igår och åt en pastasås med räkor och spaghetti till. Kände när jag gick och la mig att jag var hungrig, detta är nog första gången detta året som jag känt mig hungrig vid läggdags. Det är detta som gör att jag är fullständigt övertygad om att snabba kolhydrater är vad som gjort oss västerlänningar feta.

Så mitt tips:
Är mer fett! Men mindre kolhydrater. Gör sås på vispgrädde, ät ägg, använd riktigt smör i matlagningen.

Redigerat av Stringfellow, 16 februari 2010 - 09:06.


#16

Postad 16 februari 2010 - 10:38

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Bestämde mig för att ta tag i vikten för 1 år sedan hade 105kg fördelat på 172cm . Började gå på gymet 3-4 ggr veckan körde så i ca i lite drygt 1,5 månad utan att vågen rörde på sig . Fick då en bok av Sten Sture Skaldeman : Ät dig ner med fett (rekommenderas starkt) . Så jag slutade med kolhydrater & åt nästan bara kött & fett i början & då rasade jag i vikt . Har i dag gått ner 25kg & ligger stadigt på 79-80 kg . Äter idag ganska normalt men jag försöker hålla nere mängden kolhydrater , håller mig till riktigt & bara naturliga produkter. Inge margarin bara riktigt smör & inga light produkter.
Gjorde en hälso kontroll test i sommras för att se , hade bättre värden än när jag var 22 idag är jag 38 .

Detta har även triggat min mor som har diabetes . Hon har tappat över 20 kg & gått från 4 insulin sprutor om dagen till 1 hon är överlycklig & tror inte det är sant .

#17

Postad 16 februari 2010 - 12:48

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Lite övergångsproblem har jag haft i form av huvudvärk annars går
det ganska bra, sötsuget har avtagit och man är inte lika
sugen/hungrig mellan måltiderna. ( Rättare sagt, knappt inte sugen på nåt sött alls numera)

En fråga är bara nu är att jag faktiskt är lite orolig att jag får i mig för
lite fett.. Tror jag ligger nånstans på 1400-1500 kcal om dagen,
och jag tycker det är lite svårt att räkna ut hur man ligger till på
kolhydratfonten... lite grädde eller mjölk i kaffe kan ju efter
några koppar bli rätt mycket kolisar...

Redigerat av SunfireTHX, 16 februari 2010 - 12:49.


#18

Postad 16 februari 2010 - 17:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Detta har även triggat min mor som har diabetes . Hon har tappat över 20 kg & gått från 4 insulin sprutor om dagen till 1 hon är överlycklig & tror inte det är sant .

Våran administratör på jobbet blev peppad när jag käkade sånt där till lunch så hon och hennes gubbe började också, hans diabets försvann. Han kunde sluta med att ta sprutor.

#19

Postad 16 februari 2010 - 20:41

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Lite övergångsproblem har jag haft i form av huvudvärk annars går
det ganska bra, sötsuget har avtagit och man är inte lika
sugen/hungrig mellan måltiderna. ( Rättare sagt, knappt inte sugen på nåt sött alls numera)

En fråga är bara nu är att jag faktiskt är lite orolig att jag får i mig för
lite fett.. Tror jag ligger nånstans på 1400-1500 kcal om dagen,
och jag tycker det är lite svårt att räkna ut hur man ligger till på
kolhydratfonten... lite grädde eller mjölk i kaffe kan ju efter
några koppar bli rätt mycket kolisar...


Skönt med huvudvärk! Då är du på rätt väg :P Snart kommer metallsmaken i munnen, sen vänder det uppåt :blush:

3 DL grädde är 9g kolhydrater = många koppar kaffe om du inte kör typ latte på grädde istf mjölk. Man kan även göra äggmjölk att ha i kaffe om man vill ha ännu mindre kolhydrater.
Äggmjölk:
2 ägg, 50g kokosfett/smör mixas med kokande vatten (viktigt att äggproteinet stelnar) till lämplig konsistens. halvera om du bara ska testa, se bara till att proteiner stelnar. Kokosfett kan ge illamående hos vissa personer dock.

osta några smörskivor och några ostskivor och ät till kvällsis om du vill ha upp fett och kalorihalt. :)
Ostchips till filmen: tärna ost, lägg långt isär på bakplåtspapper och ha i ugnen tills de blivit gyllenbruna i kanten (uppför sig lite som havreflarn i ugnen). Krispkrisp om man gjort det rätt :)

Omelett som någon nämnde är ju galet mättande. Räcker banne mig med frukost. fräs champinjoner och skinka/bacon, rör ihop 4 ägg, 2dl grädde, svartpeppar och ev salt. Häll på och grädda det fast i stekpannan. Sen är du mätt resten av dagen :P

#20

Postad 16 februari 2010 - 22:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
jag tyckte frukosten var värst...blev så less omelett heh..

åt mest äggröra...hackade ägg..majonäs...skinka..purjolök...helt ok

#21

Postad 16 februari 2010 - 22:31

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
Det mest långsiktiga sättet att gå ner i vikt är enligt mig att äta "vanlig mat" i mindre portioner. Man måste vänja sig vid att inte alltid bli proppmätt och man måste tåla att bli hungrig iför ett mål. En dag i veckan har man ätardag, med godis och lite större portioner. Detta är det mest hållbara, då det kräver minst omläggning av kosten.
Att sluta äta kolhydrater är nog svårt i längden...
Träning för viktnedgång ger mig motsatt effekt, jag bara "unnar" mig saker som belöning och jag stoppar i mig mer än jag gör av med....

#22

Postad 17 februari 2010 - 08:24

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0
Kör Natrulett pulver ca 4 påsar per dag, man kan ersätta alla måltider med pulvret (6påsar per dag) men lite roligare att äta frukt, ägg, grönsaker, andra saker som innehåller så lite kolhydrater som möjligt. Kör efter atkinsons metod.
Kolla denna tråden för inspiration https://www.flashback.org/t315485

#23

Postad 17 februari 2010 - 09:07

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Kör Natrulett pulver ca 4 påsar per dag, man kan ersätta alla måltider med pulvret (6påsar per dag) men lite roligare att äta frukt, ägg, grönsaker, andra saker som innehåller så lite kolhydrater som möjligt. Kör efter atkinsons metod.
Kolla denna tråden för inspiration https://www.flashback.org/t315485


Jag käkar nog hellre en smörstekt entrecote med bearnaise och en fin sallad än jag äter pulver.. Det är ju detta som är den stora fördelen med LCHF, för många är det en "njutmetod", ingen uppoffring.

#24

Postad 17 februari 2010 - 09:25

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Som sagt det finns många sätt att gå ned, Nutrilett är inget för mig .. Och de flesta
dieter funkar säkert som sagt men då skall man ju också följa dem... och det var den "lilla"
detaljen.

Att bara köra LOW CARB typ sallad och kött/fisk/skaldjur + lite bröd och pasta kan funka ett
tag problemet är oftast att man går och är småhungrig och sugen hela tiden. Härdar man
ut så går det visserligen.. men oftast går det ett tag tills man inte pallar längre och man äter
mer igen. Kombinera detta med en ätardag som blir till 2 ätardagar som blir
till 3 ätardagar osv :rolleyes: Till följd att man snabbt/eller inom en tid
går upp det man gått ned.

Knogen.... Jag har också likt dig problem med att kombinera "LOW CARB" med hård träning , jag "unnar" mig också mer saker som belöning eller för att jag "måste" ha det efter träning när magen skriker ...

Så denna gång tänkte jag köra lugnare träning typ promenader och LCHF då jag har läst/hört
att det fungerar för många.

Redigerat av SunfireTHX, 17 februari 2010 - 09:29.


#25

Postad 17 februari 2010 - 10:13

Machman
  • Machman
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
-15 Kg efter typ 4 månader på halvseriös LCHF. Käkar LCHF måltider men är tyvärr svag för kaffebröd. Kaffebröd finns dagligen till eftermiddagskaffet på jobbet, dååålig kombination. Över julen hoppade jag helt av LCHF samt av olika orsaker några helger med "vanlig" kost. Men med tanke på hur ###### mycket jag "fuskat" egentligen så är jag helt förstummad över hur bra det fungerar!!

Magen fungerar bättre än någonsin, ingen hungerskänsla, piggare än innan och på det stora hela mår jag bättre efter omläggningen av diet. Sötsuget håller jag lite igång med kaffebrödet men det blir aldrig påtagligt egentligen. :rolleyes: Jag äter lite vitamintillskott och Omega3 för att vara på den säkra sidan.

Någon nämnde Skaldeman tidigare, jag är lite skeptisk till hans metod då han säger ungefär "ät så mycket du vill, är du hungrig ät mer". Litar mera på Annika Dahlqvist, det hon säger låter rimmligare.... Ifall nån missat: http://blogg.passage...ahlqvistannika/

#26

Postad 17 februari 2010 - 10:41

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
En fundering från en som inte testat, inte tänker heller eftersom jag mår bra som det är...

Hur mycket kostar denna diet? Animaliska proteiner är vanligtvis, och så ska det vara, dyrare än vegetabiliska och att äta sig mätt på proteiner är dyrare än potatis, ris. ja våra "vanliga" basvaror.

Likaså färska ovan-jord-frukter/grönsaker bringar viss extra kostnad under vintern.

#27

Postad 17 februari 2010 - 11:41

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

En fundering från en som inte testat, inte tänker heller eftersom jag mår bra som det är...

Hur mycket kostar denna diet? Animaliska proteiner är vanligtvis, och så ska det vara, dyrare än vegetabiliska och att äta sig mätt på proteiner är dyrare än potatis, ris. ja våra "vanliga" basvaror.

Likaså färska ovan-jord-frukter/grönsaker bringar viss extra kostnad under vintern.


Mitt mat konto har sjunkit ordentligt .
Stora skillnaden är att nu köper man inte massa skräp mat & är inte hungrig hela tiden .
Men vist har man börjat köpa lite dyrare råvaror som ex riktig smör istället för margarin men i slut ändan så köper man mindre mat .

#28

Postad 17 februari 2010 - 11:46

Machman
  • Machman
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Mitt mat konto har sjunkit ordentligt .
Stora skillnaden är att nu köper man inte massa skräp mat & är inte hungrig hela tiden .
Men vist har man börjat köpa lite dyrare råvaror som ex riktig smör istället för margarin men i slut ändan så köper man mindre mat .

Så även för mig. Trodde det skulle kosta skjortan och 90 med LCHF först men som du säger, man köper mindre mängder och skippar mellanmålen. Dessutom är ju sånt kött som är bra ur LCHF synpunkt oftast inte det dyraste då man gärna vill ha en hög fettprocent. Det är de fettsnåla produkterna och nötkött som är dyra, sidfläsk och svinmalet är skitbilligt. :rolleyes:

#29

Postad 17 februari 2010 - 12:00

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0

Jag funderar på att börja om för att gå ner 10-15 kilo och den här gången hålla mig till en kost med mindre kolhydrater och överhuvudtaget mindre portioner och endast äta godis lör..

Gå ut stenhårt några veckor med istort sett inget intag av kolhydrater och sen när vikten är nådd införa lite kolhydrater


Kolhydrat hämmar fettförbränningen, men lagras inte som kroppsfett.
Fett höjer fettförbränningen, men lagras som kroppsfett.

För att sänka östrogenet och minska omvandlingen av östrogen från testosteron kan du göra följande:

1. Undvik födoämnen rika på xenoöstrogener, fytoöstrogener och liknande (soja, linfröolja, öl, finförädlade färdiga livsmedel, etcetera).
2. Öka intaget av födoämnen som naturligt hjälper till med avgiftning och metabolism (broccoli, vattenkrasse, blomkål, rädisor, kålrot, vitkål, kålrot).
3. Öka ditt fiberintag. Fiber hjälper till att avlägsna xenoöstrogener.
4. Öka ditt intag av zink. Zink hindrar testosteron från att omvandlas till östrogen. Det stimulerar även testosteronproduktionen.
5. Skaffa en avgiftningskur för levern. En frisk lever är det viktigaste för att kroppen ska kunna göra sig av med östrogener.
6. Drick grönt te och ta vindruvekärnexrakt. Dessa är naturliga anti-östrogener.
7. Se till att hålla kroppsfettet hyfsat lågt. Feta personer omvandlar testosteron till östrogen i mycket högre grad än folk med mindre kroppsfett.
8. Eventuellt testa något tillskott som innehåller kalcium D-glucarate (det är komponenten D-glucarate som binder och transporterar ut xenoöstrogen, så glöm vanligt kalcium).

Hudtjocklek på knäskål och stora vadmuskeln indikerar produktionen av tillväxthormon. Är huden tjock på dessa ställen är produktionen låg. Många gånger beror det på att folk lägger sig för sent om kvällarna/nätterna och hormonproduktionen rubbas.

Högt kalcium intag höjer testosteronnivån.

Dessa är bra tips så slipper ni utesluta kolhydraterna vilket gör att en ny process skapas där protein måste tillföras som energi. Ät rätt kolhydrater i samband med träning så är det inga probs.
Är oraffinerade ekologiska. Tex grönsaker (majs,tomat etc) baljvväxter (as goda kikärter,bönor m.fl)
MJÖLK (fullgod fetmjölk har visat sig i över 32 studier stimulera proteinsyntesen och återställa muskelglykogen särskilt effektivt) trots det är en långsam kasein produkt. Medför viss långsammare näringsupptag men gör så mycket annat gott!

Köp boken The maximum muscle guide, lägg på er lite muskelmassa med tips & rätt träning, så slipper ni banta :rolleyes:
Mycket lättare att hålla vikten. En muskel gud har förenklat det svåra så ni kan lätt uppnå erat mål. Fett prisvärd tycker jag.

#30

Postad 17 februari 2010 - 12:12

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Intressant läsning och kul med så många positiva resultat när det gäller viktminskningen!
Det jag alltid varit lite fundersam på när jag läst om LCHF tidigare är de andra hälsoaspekterna, som sällan tas upp. Jag tänker främst då på kolesterolvärden och liknande. Det här är väl en relativt ny metod så jag antar att det inte finns så många långtidsstudier gjorda (+10 år typ)?

Frågan jag ställer mig är om det i långa loppet är värt viktminskningen om man istället dör vid 50-års ålder pga en massiv hjärtinfarkt orsakad av helt igenkorkade koronarkärl?

Jag är intresserad av metoden, främst för att jag har magproblem (IBS) och söker metoder för att lindra det, men har lite svårt rent mentalt med dom enorma mängderna mättat fett.

#31

Postad 17 februari 2010 - 12:47

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Kolhydrat hämmar fettförbränningen, men lagras inte som kroppsfett.
Fett höjer fettförbränningen, men lagras som kroppsfett.


Jag är som sagt ingen expert på detta men nu tror jag du totalt missförstått LCHF diet
för det är nästan TVÄRTOM mot vad du skriver ovan.

Taget från kostdoktorn: ( Källa: http://www.kostdokto...hydratkost-lchf )

Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter innan upptag i tarmen till blodet. Därmed stiger blodsockret vilket i sin tur ökar produktionen av hormonet insulin. Det är kroppens mest fettinlagrande hormon.

Insulin produceras i bukspottskörteln (bild till höger). I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. ”sötsug”, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel alltså.

Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven, och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer.

LCHF underlättar för kroppen att leva på fettlagren, då frisättningen från dessa inte hindras av höga insulinnivåer i blodet. Det kan vara en anledning till att fettintag mättar långsiktigt bättre än kolhydratintag. Intaget av kalorier brukar generellt minska i studier, då försökspersonerna får äta sig mätta på LCHF istället för ”vanlig” mat.

Redigerat av SunfireTHX, 17 februari 2010 - 12:52.


#32

Postad 17 februari 2010 - 12:57

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Intressant läsning och kul med så många positiva resultat när det gäller viktminskningen!
Det jag alltid varit lite fundersam på när jag läst om LCHF tidigare är de andra hälsoaspekterna, som sällan tas upp. Jag tänker främst då på kolesterolvärden och liknande. Det här är väl en relativt ny metod så jag antar att det inte finns så många långtidsstudier gjorda (+10 år typ)?

Frågan jag ställer mig är om det i långa loppet är värt viktminskningen om man istället dör vid 50-års ålder pga en massiv hjärtinfarkt orsakad av helt igenkorkade koronarkärl?

Jag är intresserad av metoden, främst för att jag har magproblem (IBS) och söker metoder för att lindra det, men har lite svårt rent mentalt med dom enorma mängderna mättat fett.



Finns en hel del att läsa om det på kostdoktorn som länkar
vidare till en del smått och gott:

Faktum är att tvärtom mot vad man tidigare trott så visar studier att LCHF-kost snarast ger förbättrade kolesterolvärden i snitt. Det som brukar stiga är framförallt det ”goda kolesterolet”, HDL. Detta medför statistiskt en minskad risk för hjärtsjukdom.

Läs tex: ( http://www.kostdoktorn.se/kolesterol )

Mer om mättat fett och fett i kost:

Läs tex: ( http://www.kostdokto...ns-faq#comments )

#33

Postad 17 februari 2010 - 13:03

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Intressant läsning och kul med så många positiva resultat när det gäller viktminskningen!
Det jag alltid varit lite fundersam på när jag läst om LCHF tidigare är de andra hälsoaspekterna, som sällan tas upp. Jag tänker främst då på kolesterolvärden och liknande. Det här är väl en relativt ny metod så jag antar att det inte finns så många långtidsstudier gjorda (+10 år typ)?

Frågan jag ställer mig är om det i långa loppet är värt viktminskningen om man istället dör vid 50-års ålder pga en massiv hjärtinfarkt orsakad av helt igenkorkade koronarkärl?

Jag är intresserad av metoden, främst för att jag har magproblem (IBS) och söker metoder för att lindra det, men har lite svårt rent mentalt med dom enorma mängderna mättat fett.


Alla mina värden har blivit bättre med denna kost . Jag har bättre värden & lägre vikt än när jag var 22 tack vara denna kost .

Varför man får igenkorkade kärl beror på att man äter onaturliga fetter typ margarin medans naturliga fetter typ smör är nyttigt .

#34

Postad 17 februari 2010 - 14:57

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

En fundering från en som inte testat, inte tänker heller eftersom jag mår bra som det är...

Hur mycket kostar denna diet? Animaliska proteiner är vanligtvis, och så ska det vara, dyrare än vegetabiliska och att äta sig mätt på proteiner är dyrare än potatis, ris. ja våra "vanliga" basvaror.

Likaså färska ovan-jord-frukter/grönsaker bringar viss extra kostnad under vintern.



Det lilla jag märkt hittils så minskar matkontot .... Ioch försig så köper jag inget
onödigt heller numera när jag handlar mat typ godis, läsk och chips. . . Kött fisk och fågel
har jag ju alltid ätit så det är inga konstigheter. Och fläskkarré är ju oslagbart att
grilla och magrare kött (typ oxfilé och biff ) köper jag mer sällan precis som förut.

#35

Postad 17 februari 2010 - 17:28

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Intressant läsning och kul med så många positiva resultat när det gäller viktminskningen!
Det jag alltid varit lite fundersam på när jag läst om LCHF tidigare är de andra hälsoaspekterna, som sällan tas upp. Jag tänker främst då på kolesterolvärden och liknande. Det här är väl en relativt ny metod så jag antar att det inte finns så många långtidsstudier gjorda (+10 år typ)?

Frågan jag ställer mig är om det i långa loppet är värt viktminskningen om man istället dör vid 50-års ålder pga en massiv hjärtinfarkt orsakad av helt igenkorkade koronarkärl?

Jag är intresserad av metoden, främst för att jag har magproblem (IBS) och söker metoder för att lindra det, men har lite svårt rent mentalt med dom enorma mängderna mättat fett.


Den totala mängden kolesterol verkar öka, både den 'onda' och den 'goda' delen. De jag vet om som har gjort kontroller har haft extremt bra värden på det goda kolesterolet och på 'övre gränsen' av det onda kolesterolet. Frågan om kolesterolens inverkan på hjärtinfarkter är ju dock väldigt omtvistad, därför kan man ju anta att värdena är lite tagna ur luften också. Extremt bra goda kolesterolvärden kanske ska vara normala, övre gränsen på onda kolesterolvärdena kanske är extremt högt, eller extremt normalt. Riktvärdena som finns verkar ju vara sammantaget på en genomsnittlig 'normalperson' (som följt livsmedelsverkets kostråd om 50/25/25 kh/f/pr samt margarin istf smör etc). Om man inte äter NÅGON kolesterol alls så bildar kroppen egen kolesterol, både ond och god. Varför?

En jobbarkompis morsa som jobbar som hjärtkirurg var dock EXTREMT tveksam till denna kosthållning.

#36

Postad 18 februari 2010 - 12:45

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

osta några smörskivor och några ostskivor och ät till kvällsis om du vill ha upp fett och kalorihalt. :)
Ostchips till filmen: tärna ost, lägg långt isär på bakplåtspapper och ha i ugnen tills de blivit gyllenbruna i kanten (uppför sig lite som havreflarn i ugnen). Krispkrisp om man gjort det rätt :)


Appropå godis/snacks

Iochförsig är man inte lika sugen på godis osv. Men självklart har man
undersökt mer eller mindre godkänt/nästan godkänt "godis" enligt LCHF

Jag har hittat:

* Bacons svålar naturella, knappt några kolhydrater i alls.
* Nötter särkillt Paranötter och Macademianötter.
* Mörk Choklad med hög Cacaohalt typ 86%

ÖL:
Lite beer eller öl med inte så mycket
kolhydrater, Falcon Lite, Spedrups Bright Brew
och Carlsberg Lite. Fast det är nog inget för
de som kör en riktigt strikt LCHF diet
men ändå...

:P

#37

Postad 18 februari 2010 - 14:35

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
[quote name='SunfireTHX' date='Feb 17 2010, 12:47 ' post='2792297']
Jag är som sagt ingen expert på detta men nu tror jag du totalt missförstått LCHF diet
för det är nästan TVÄRTOM mot vad du skriver ovan.

www.Pubmed.com

Massvis av vetenskapliga studier med befogat stöd bakom sig om att Kolhydrater lagras inte som kroppsfett, men hämmar fettförbränningen. Fett lagras som kroppsfett men höjer fettförbränningen.

Att öka fettintaget & sänka kolhydratsmängen på LCHF är en bra idé vid viktnedgång.

Men man sänker sin insulinkänslighet med mättat fett & det täpper till artärer etc.
Man ska dock inte undvika mättat fett då det höjer hormonnivåerna.
Fullgod fetmjölk & mellanmjölk stimulerar protein & muskelproteinsyntes efter styrketräning och är en bra kolhydrats drink. Synnerligen en bra drink.*

Att frossa på mättat fett & inte ens förtydliga effekten av ekologiska produkter är dumt av LCHF skaparen.
Vem vill ha produkter med druvsocker,socker,konserverings medel etc & natrium som finns i bacon?

Undvik bordsmixar, använd hellre halvssalt & mineral.
Även tuggummi som innehåller sockeralkoholer.

Håll ett högt proteintag (inte högre än 4g per kroppsvikt för då blir kroppen sämre på tillgodogöra sig aminosyrorna) , håll ett medelhögt fettintag och komplettera resten med kolhydrater från oraffinerade källor tex bajlväxter, mjölk , grönsaker etc.

Då behöver ni inte gå ned i vikt. Min lösning är bygg en solid muskelmassa så formas kroppen bra bättre än att kämpa för reglera en lååångsam viktnedgång som bara består av vatten.
LCHF tar mestadels bara effekt på vattenvikten vid bukfettet. Ca 2kg då du tömmer glykogendepåerna.

#38

Postad 18 februari 2010 - 17:18

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Min lösning är bygg en solid muskelmassa så formas kroppen bra bättre än att kämpa för reglera en lååångsam viktnedgång som bara består av vatten.
LCHF tar mestadels bara effekt på vattenvikten vid bukfettet. Ca 2kg då du tömmer glykogendepåerna.

Din lösning orkar/hinner man inte :rolleyes:

Jag har minskat många % kroppsfett så det funkar för mig i alla fall.

#39

Postad 18 februari 2010 - 19:54

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Då behöver ni inte gå ned i vikt. Min lösning är bygg en solid muskelmassa så formas kroppen bra bättre än att kämpa för reglera en lååångsam viktnedgång som bara består av vatten.
LCHF tar mestadels bara effekt på vattenvikten vid bukfettet. Ca 2kg då du tömmer glykogendepåerna.


För högt proteinintag under lång tid _kan_ för övrigt vara skadligt för levern liknande för högt alkoholintag.
Rekommendationerna pendlar mellan 0.8 och 2.6 gram per kilo kroppsvikt och dag, beroende på aktivitetsnivå.

Det tar lång lång lång lång LÅNG tid att bygga muskelmassa. Vill man å bygga muskelmassa fortare krävs bulkning (kaloriöverskott) eller extremt välplanerad kosthållning (lycka till). Är man då lönnfet eller halvtjock eller fet redan från början är inte det så skoj. Dessutom kräver det en hel del målmedveten träning, vilket kan vara svårt/omöjligt för en barnfamilj. Muskelmassa brukar för övrigt finnas underneath the skin på feta personer, benmuskler framförallt.

Kroppens glykogendepåer orkar (hos en person under eller runt 100kg) hålla ca 2kg vatten som du säger. Resten av de femton kilona jag gått ner är då fasen inte vatten. Jag vet att jag antagligen har torra skämt och är ganska torr och tråkig i övrigt, men fasen om det är DÄR 13kg vatten har försvunnit. :rolleyes:

Ditt upplägg handlar bara om träning, LCHF handlar om en mindre kostomläggning för de som vill gå ner i vikt och må bättre utan att träna arslet av sig.

#40

Postad 18 februari 2010 - 20:19

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Men man sänker sin insulinkänslighet med mättat fett & det täpper till artärer etc.
Man ska dock inte undvika mättat fett då det höjer hormonnivåerna.

I en översikt över den aktuella forskningen som gjordes förra året (Galgani et al), visade en av femton studier att mättat fett minskade insulinkänsligheten. En av femton. Knappast ett starkt stöd för påståendet, men misstanken kan ju finnas där. Vi har ju trots allt blivit intutade typ att "fem mackor om dagen och margarin till mackan håller doktorn borta" i femton, tjugo, tjugofem år nu. Någon som fortfarande i dagens samhälle tror att mjöl är direkt hälsosam och essentiell mat?

Fullgod fetmjölk & mellanmjölk stimulerar protein & muskelproteinsyntes efter styrketräning och är en bra kolhydrats drink. Synnerligen en bra drink.*

Mjölk har en konstig egenskap, dess insulinidex är ganska högt, dvs triggar ett större insulinpåslag, men detta är naturligtvis bra under återhämtningsfasen efter träning då insulin stimulerar muskelåterhämtning.

Vem vill ha produkter med druvsocker,socker,konserverings medel etc & natrium som finns i bacon?

Jag. Jämför mängden druvsocker (ca 0.5%) med mängden druvsocker/fruktsocker/glukos/annat socker/aspartam i det kosttillskott du äter. Konserveringsmedel saknas, eventuellt en del nitrit, men det är ganska naturligt att vlja skippa botulinumbakterien. Salt är bara salt. Håller dock med om att det är knepigt att de tillsätter så mycket rat i vacuumförpackat kött idag. Köper oftast inte vac-pac dock utan mer charkvaror.

Undvik bordsmixar, använd hellre halvssalt & mineral.
Även tuggummi som innehåller sockeralkoholer.

jepp, mineralsalt i för stor utsträckning kan dock ge lite fel på natrium-kaliumbalansen i kroppen, men normalt sett så äter vi alltför stor mängd natrium för att detta ska ha betydelse. Kalium kan även sänka blodtrycket. I stort sett alla kryddblandningar innehåller smakförstärkare, därav no-no.

Håll ett högt proteintag (inte högre än 4g per kroppsvikt för då blir kroppen sämre på tillgodogöra sig aminosyrorna) , håll ett medelhögt fettintag och komplettera resten med kolhydrater från oraffinerade källor tex bajlväxter, mjölk , grönsaker etc.


4g per kg kroppsvikt och dag innebär för mig ca 300 gram... vilket i sin tur innebär ca 1.2kg ägg/fisk/kyckling/kött per dag. Nej tack. Jag håller mig runt 1-2g med min kosthållning, precis som 'vanliga' personer gör. Jag äter bara fetare mat, alltså går jag ner i vikt (knepigt va).

För övrigt så fanns det att läsa i Kökshandboken anno 1979 något i stil med att 'Vill du gå ner i vikt skall du äta max 1600 kalorier per dag. Vill du gå ner i vikt snabbt skall du dessutom undvika kolhydrater såsom mjöl, pasta, ris och bröd', så denna kost är ingen ny företeelse.

#41

Postad 19 februari 2010 - 00:00

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
[quote name='dovienya' date='Feb 18 2010, 19:54 ' post='2794203']
För högt proteinintag under lång tid _kan_ för övrigt vara skadligt för levern liknande för högt alkoholintag.
Rekommendationerna pendlar mellan 0.8 och 2.6 gram per kilo kroppsvikt och dag, beroende på aktivitetsnivå.

Det tar lång lång lång lång LÅNG tid att bygga muskelmassa. Vill man å bygga muskelmassa fortare krävs bulkning.

Haha, det har tagit mig 11 månader. Byggt en solid muskelmassa under 9,5% fettprocent dubbelmätt med 7punkters kaliper av jackson & pollock av personlig tränare.

Lösningen till tappa vikt är inte att tappa vikt. Det är faktiskt att träna oxå för bibehålla.
Den bästa lösningen är att bygga en solid muskelmassa. Lära sig om arbetsdensitet (om du lyfter 30sec på gymmet i en övning, och vilar 30sec betyder detta att du utfört 50% arbete och 50% vila. Ta 50 minuter gympass så blir detta 25 min vila och 25 min arbete. Du skall sträva efter maximal träningsstress i musklerna, stimulera proteinsyntes (gärna söndermalda aminosyror tex de tre grenade BCAA alt fulla listan -EAA.

Vatten betyder mycket för muskelmassan & fettförbränningen. 1 liter per 25kg är en bra tumregel oavsett ansträning under dagen, en riktlinje.

Lär er mer om hur man transporterar bort xenoöstrogener i form av vattenkrasse,rädisor, broccoli , blomkål etc (testa ev ett tillskott som heter Kalcium D-glukarnate) som minskar omvandlingen av testo till östro.

Finns massa bättre lösningar att komma i form än tappa vikt. Det är en riktlinje och kroppen förstår sig inte på kcal, enbart näringsämnen.

BCAA/EAA
150g kolhydrater
300g protein
110g fett
min kost :rolleyes:

Det är enbart i teorin dvs utan vetenskapligt stöd bakom sig, att kroppen belastar bi-njurar vid för högt proteintag. Dessutom belastar man bi-njurar & får svårare att tappa fett kring ansiktet om man kör för mycket HIIT & dricker stimulanta produkter tex Kaffe etc.

Ge dig inte in i en träningsdebatt med mig :blink: I will crusch you :D Snart igång med läsa biomedicin inr fys träning 180hp 3 år. I know what im talking about.

#42

Postad 19 februari 2010 - 00:03

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
Har aldrig förstått dessa avancerade dieter för normal personen som vill gå ner i vikt, en bodybuilder ok men annars är det overkill.

Här får ni formeln för att gå ner i vikt

1. Räkna ut dit kcal-basbehov med hjälp av nån av de alla räknarna på nätet.
2. Avgör hur många kilo du vill bli av med och multiplicera den siffran med 7000
3. Köp hushållsvåg
4. Väg allt du äter och läs på förpackningen antal kcal per 100g, alternativt nyttja alla de kaloriräknare som finns på nätet.
5. För en dagbok eller liknande för att hålla koll på intaget, sikta på att ligga -500kcal varje dag

HA TÅLAMOD

Att bli av med 1kg motsvarar ett kalorieunderskott på 7000kcal, kör du -500 per dag så tar det altså 2 veckor att bli av med 1kg. Detta förutsatt att du håller -500 PER DAG, om du på helger väljer att gå till +-0 eller t.o.m. över så ja då får du räkna in det.

Exempel:

Kalle är 22år, 180cm lång och väger 90kg, han vill bli av med 8kg
Kalle har ett jobb där han inte rör sig så mycket fysiskt och tränar inte nämnvärt
Med hjälp av följande räknareLänk kommer han fram till att 2200 är hans basbehov och han lägger som sikte att få i sig 1700kcal per dag genom att väga och hålla koll på maten.

8kg = 56.000kcal, lyckas Kalle hålla sin diet varje dag så kommer det ta ca 4 månader innan han är klar, i normala fallet är det svårt att hålla det varje dag, säg att Kalle väljer att ha en "ätar-dag" där han lägger sig +500kcal och en dag där han ligger +-0 typiskt på lör/sön, då kommer det ta 7 månader att tappa 8kg

Notera även att när du börjar gå ner i vikt då sänks även basbehovet så du måste efter en viss period justera intaget mot det nya lägre basbehovet.

Vad skall man äta? sunt förnuft, ät balanserat så får du i dig det du skall ha, vad du äter spelar ingen nämnvärd roll för gemene man som vill gå ner i vikt, avgörande faktor är kaloriunderskott.

Du kan nå i stort sett samma resutlat genom att bara äta McDonalds som att bara äta Sallad så länge du håller koll på kalorierna, givetvis är det inte nyttigt att bara äta Mcdonalds, men äter du "vettigt" så behöver du inte tänka på det.

Kan man inte ens anstränga sig och till en början väga sin mat och lägga lite tid på att förstå hur många kalorier man får i sig resp. gör av med då kommer man aldrig lyckas, man kanske lyckas genom att följa nån "fancy" diet under en viss period men när man lägger av så brukar man lägga på sig igen.

Hållbara resultat kommer enbart från ansträngning, att gå ner i vikt är faktiskt ingen vetenskap eller svårt alls.

Finns ingen magisk diet där ute, grund principen i alla dieter är underskott på kalorier, sen kan olika special dieter ge en edge i nått sammanhang men knappast något som gemene man som vill gå ner i vikt bör lägga tid och energi på.

Varför krångla till det?

#43

Postad 19 februari 2010 - 00:49

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Debatt är väl trevligt och säkert intressant för utomstående läsare också, eller hur? :rolleyes:

Att det har tagit dig 11 månader att bygga muskelmassa är ju jättebra. Hur gammal är du? Under tillväxtfasen i livet är kroppen faktiskt otroligt bra på lägga på sig muskler, men för de 35+are som är här är det inte lika lätt. Det går naturligtvis, men det kräver en hel del som jag sade ovan.

Innan jag blev far första gången tränade jag omkring trettio timmar i veckan och hade inte några som helst problem med vikten 84kg/170cm, magrutor (ok, övre fyra :blink: ), kanske 15% kroppsfett inte mätt, men eftersom magrutor normalt dyker upp tydligt vid 8-10% så. Pajade knät och axeln i en olycka och har sedan dess inte kommit tillbaka ordentligt. Detta är nu länge länge länge sen och jag har pga jobb och familj inte tid att träna mer än kanske 5-6 timmar i veckan. Detta är ändå mycket jämfört med vad en vanlig Svensson tränar. Just efter olyckan hade jag fortfarande ett kaloribehov på kanske 4-6000 kalorier per dag pga träningen. Fortsatte med ätandet utan att träna och centrerade min vikt rätt snabbt. Kickstarten på att se normal ut igen blev LCHF. Axeln är fortfarande inte bra, blir snabbt inflammerad, knät har 70% rörlighet ungefär.

Men LCHF går återigen INTE UT PÅ ATT TRÄNA! Naturligtvis skulle 70-80% av "västvärldens" vuxna människor må sjukt galet mycket bättre av att träna, bara en gång i veckan tom. Jag råder dig dock att inte gå in i en LCHF-debatt med mig INNAN du gjort ett seriöst försök på minst tre månader. I och för sig så behöver du ju inte prova det eftersom du har din kost klar för dig och säkert kommer att äta dina BCAA/EAA 150g kolhydrater 300g protein 110g fett resten av ditt liv. Vänta tills du skaffat barn, lägg till lite kolik ett halvår, kanske ofullständigt utvecklad magmun - kräkningar så fort barnet ätit osv, samt alla jordens dagissjukdomar samlade till september, oktober, november, januari, februari och mars, så ska du få se hur lätt det är för en normal familjefar/mor att hålla sig till sin plan.

Vad har xenoöstrogen med LCHF att göra? Nu har du nämnt xenoöstrogen i två inlägg utan anledning. Visst är det bra att kunna transportera bort en giftig substans ur kroppen på naturliga medel, men det låter som om du mest vill låta superutbildad. Vattenkrasse, rädisor, broccoli och blomkål är för övrigt mycket mycket bra LCHF-mat i den meningen att dessa innehåller väldigt få kolhydrater, goda och lättlagade som tillbehör eller krydda och dessutom bra källa till kalium och C-vitamin om man kör väldigt strikt. Fantastiskt lätta att odla hemma också, till och med här uppe i norr.

Själv har jag för övrigt 120 hp idrottsmedicin i bakgrunden innan jag insåg att inriktningen borde bytas. Så nu 160 poäng biomedicinsk analytiker, inriktning klinisk fysiologi. Plus ett antal extrakurser, däribland konstruktion och kretskortstillverkning. Jobbar just som specialist inom proteinseparation/rening (liquid chromatography). Det är kul och egentligen helt fantastiskt vad forskningen kan uträtta.
(Med detta vill jag ha sagt: kom inte och skryt med dina kommande utbildningar)

Rörigt inlägg där jag skrev ner vad jag tänkte eftersom.

#44

Postad 19 februari 2010 - 00:54

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Finns ingen magisk diet där ute, grund principen i alla dieter är underskott på kalorier, sen kan olika special dieter ge en edge i nått sammanhang men knappast något som gemene man som vill gå ner i vikt bör lägga tid och energi på.
Varför krångla till det?


Fast LCHF... ok principen kanske blir samma ändå...
Det är ganska jobbigtt att äta en stor mängd kalorier med LCHF faktiskt, så ja, principen blir väl densamma. Men klart lättare att efterleva jämfört med andra dieter. Förutom frånvaron av pilsner :rolleyes:

#45

Postad 19 februari 2010 - 01:20

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Fast LCHF... ok principen kanske blir samma ändå...
Det är ganska jobbigtt att äta en stor mängd kalorier med LCHF faktiskt, så ja, principen blir väl densamma. Men klart lättare att efterleva jämfört med andra dieter. Förutom frånvaron av pilsner :rolleyes:

Har provat LCHF eller en variant av den som används mer inom kroppsbygge CKD (Cyclic Keto Diet), jag låg på under 30g kolisar varje dag och låt mig säga att det är inte lätt, då det finns strö-gram av kolisar i det mesta.

Med CKD så har man ca 24-48h kolhydratsfrossa för att fylla på alla förråd till kommande veckas träning, jag åt t.ex. 15st piggelin, pizza, och allt möjligt fre kväll till lör kväll.

För att få i mig tillräckligt med kalorier var jag i stort sett tvungen att "dricka" både vispgrädde och olja, (linfröolja är ett bra val för att balansera upp Omega6/3 ration)

Ni kan förresten köpa "keto-sticks" på Apoteket där ni faktiskt kan mäta vart i processen till ketosis "fettförbränning som primär källa" ni befinner er.

Det är svårare och tar längre tid man tror att första gången nå "ketosis".

Vad är min erfarenhet av dieten?

Fysiskt mår man mycket bättre då fett mättar fint samt att man har jämn blodsocker nivå, jag hade faktiskt mer energi på dieten än vad jag normalt har under "bulk", jämn och fin energi över hela dagen. Övergången till ketosis är lite jobbig då man blir lite "yr" och trött innan det slår om.

Överlägsen fettförbränningseffekt, dock inte helt optimal ur muskelsynpunkt då muskler är "beroende" av kolisar som energikälla och kan inte nyttja fettet som energi så bra, likväl blir man väldigt "platt" då man töms på vatten (kolhydrater binder vatten) vilket är negativt på gymmet samt att inte får den "rundheten" och trycket i musklerna. Dock har dieten andra muskelbevarande aspekter.

I det stora hela en av den bästa dieterna jag provat men den är mycket krävande om man dessutom måste nå ett visst antal kalorier, vilket dock kanske inte är ett problem om man bara har som mål att gå ner i vikt. Dieten ställer även krav på att man får i sig de vitaminer och mineraler som man missar genom att inte äta kolisar.

Jag kan helt klart rekommendera den, fast i min mening ställer den högre krav och i längden kräver mer tid och energi än att bara gå på en simpel kalori-in-kalori-ut diet.

Viktiga poängen är fortfarande att principen för viktnedgång är att få i sig mer än vad man gör av med, så simpelt är det. Specialdieter kan ha ett syfte för folk som vill optimera viktnedgången (som t.ex. kroppsbyggare) men det kräver mer tid och energi.

Nyckeln ligger i KONTINUITET, hur du än vrider och vänder på det så måste 7000kcal underskott komma till på något sett för att bränna ett kilo fett.

Balanserad kost och loggning över intaget är den enklast vägen att gå, och kom ihåg att bli av med 10kg tar ungefär 1 år med strikt kosthållning, då väldigt få kan hålla -500 varje dag på hela året, så kommer det ta ca 1 år men även då krävs "strikt" diet.

Är det då konstigt att så många misslyckas med sin diet? speciellt när media försöker få det som att man 2 veckor innan sommaren kan komma i kanon-form "2 veckors dieten" "träna dig smal på 4 veckor". Hur blir det då när någon med 5-10kg "övervikt" tror att det skall försvinna på 2 veckor när det faktiskt tar 6-12mån i realitet, jo dom lägger av efter 1-4 veckor.

En professionell kroppsbyggare brukar köra 3-4 månaders dieter, och då är det perfekt kosthållning i kombo med träning i stort sett varje dag, och Svensson tror sig klara det på 2-4 veckor utan träning och utan att veta något nämnvärt om kost??

Redigerat av ZoomAir, 19 februari 2010 - 01:44.


#46

Postad 19 februari 2010 - 08:47

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Inte alls konstigt att många går upp allt igen..

För dålig karaktär :rolleyes:

#47

Postad 19 februari 2010 - 10:02

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0

Har aldrig förstått dessa avancerade dieter för normal personen som vill gå ner i vikt, en bodybuilder ok men annars är det overkill.

Här får ni formeln för att gå ner i vikt

1. Räkna ut dit kcal-basbehov med hjälp av nån av de alla räknarna på nätet.
2. Avgör hur många kilo du vill bli av med och multiplicera den siffran med 7000
3. Köp hushållsvåg
4. Väg allt du äter och läs på förpackningen antal kcal per 100g, alternativt nyttja alla de kaloriräknare som finns på nätet.
5. För en dagbok eller liknande för att hålla koll på intaget, sikta på att ligga -500kcal varje dag

HA TÅLAMOD

Att bli av med 1kg motsvarar ett kalorieunderskott på 7000kcal, kör du -500 per dag så tar det altså 2 veckor att bli av med 1kg. Detta förutsatt att du håller -500 PER DAG, om du på helger väljer att gå till +-0 eller t.o.m. över så ja då får du räkna in det.

Exempel:

Kalle är 22år, 180cm lång och väger 90kg, han vill bli av med 8kg
Kalle har ett jobb där han inte rör sig så mycket fysiskt och tränar inte nämnvärt
Med hjälp av följande räknareLänk kommer han fram till att 2200 är hans basbehov och han lägger som sikte att få i sig 1700kcal per dag genom att väga och hålla koll på maten.

8kg = 56.000kcal, lyckas Kalle hålla sin diet varje dag så kommer det ta ca 4 månader innan han är klar, i normala fallet är det svårt att hålla det varje dag, säg att Kalle väljer att ha en "ätar-dag" där han lägger sig +500kcal och en dag där han ligger +-0 typiskt på lör/sön, då kommer det ta 7 månader att tappa 8kg

Notera även att när du börjar gå ner i vikt då sänks även basbehovet så du måste efter en viss period justera intaget mot det nya lägre basbehovet.

Vad skall man äta? sunt förnuft, ät balanserat så får du i dig det du skall ha, vad du äter spelar ingen nämnvärd roll för gemene man som vill gå ner i vikt, avgörande faktor är kaloriunderskott.

Du kan nå i stort sett samma resutlat genom att bara äta McDonalds som att bara äta Sallad så länge du håller koll på kalorierna, givetvis är det inte nyttigt att bara äta Mcdonalds, men äter du "vettigt" så behöver du inte tänka på det.

Kan man inte ens anstränga sig och till en början väga sin mat och lägga lite tid på att förstå hur många kalorier man får i sig resp. gör av med då kommer man aldrig lyckas, man kanske lyckas genom att följa nån "fancy" diet under en viss period men när man lägger av så brukar man lägga på sig igen.

Hållbara resultat kommer enbart från ansträngning, att gå ner i vikt är faktiskt ingen vetenskap eller svårt alls.

Finns ingen magisk diet där ute, grund principen i alla dieter är underskott på kalorier, sen kan olika special dieter ge en edge i nått sammanhang men knappast något som gemene man som vill gå ner i vikt bör lägga tid och energi på.

Varför krångla till det?


Bra skrivet!
Jag håller med,. När jag äter dock så försöker jag tänka att jag ska äta mindre än vad jag egentligen skulle gjort, och det funkar för mig. Så när jag ätit första halvan av pizzan, tänker jag "-Det skulle vara gott med en halva till, men den tar jag i morgon...". Gör man så vid alla mål, så håller man sig på ett kaloriunderskott, jämfört med tidigare, förutsatt att man står stilla i vikt. Och man får inte äta sig helt mätt förutom på ätardagen. För om man äter sig mätt vid varje måltid, går man inte ner i vikt. Om man inte dricker sig mätt på vatten förstås...

Att försöka undvika kolhydrater tror jag inte på. Jag tror på att det funkar som metod för viktnedgång och att principen fungerar. Men jag har mött så många som kört denna diet utan att kunna hålla den i längden... Det är nog svårt att undvika pasta, ljust bröd, ris, pasta, godis, potatis osv i det långa loppet (resten av ditt liv??).

ÄT SOM VANLIGT, FAST MINDRE! Det innebär minst förändring i din kost och är därmed lättast att hålla. Skulle man börja vandra upp mot större portioner är det bara att ta tag i det igen...

Finns en stor amerikansk studie som säger samma sak. Man gick ner ungefär lika mycket med de olika dieterna, men det vara bara en som gick att hålla i längden. Ska leta reda på en länk...

#48

Postad 19 februari 2010 - 10:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Inte alls konstigt att många går upp allt igen..

För dålig karaktär :rolleyes:


Inte enbart.. Ni som läst massa fysio-poäng på högskola kan rätta mig om jag har fel men nu kör vi:
Antalet fettceller i kroppen är i stort sett konstant under livet. En cell dör, en ny lever upp. Varje fettcell kan hålla en viss mängd fett och de gör de gladeligen. Finns det fritt fett i kroppen suger de snabbt upp det och sparar undan för sämre tider.
När fettcellerna är fulla känner kroppen av det och vad händer då? Jo, de bildas fler fettceller. Som vill lagra fett.
och fler
och fler.

Efter tag är man rund. Då börjar perioden av bantning. Lite muskler växer till och fettcellerna krymper. Fettcellerna krymper, men de dör inte. De blir bara väldigt små. Fettcellerna finns kvar och de vill inget heller än att åter bli fulla med fett.

Dvs den som en gång byggt på sig en mängd extra fettceller kommer alltid att ha dessa fettceller och de kommer alltid vara intresserade av att suga upp fett.
Det är bra mycket jobbigare för en som aldrig varit fet att bli fet, denna person saknar den stora mängd tomma fettceller om den tidigare feta kan ha.

I korta ord som alkoholisterna säger - en gång fet alltid fet. En före detta fet person som äter fel kommer att gå upp i vikt. En alkoholist som tar ett glas vin...

Som sagt, alla fysio-experter i denna tråd vet nog mer om detta än jag men ett uns sanning finns det i det ovan.

#49

Postad 19 februari 2010 - 10:26

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Mina inlägg om proteinsyntes, muskelproteinsyntes, xenoöstrogener, naturligt avgiftande grönsaker, arbetsdensitet, näringstajming, vattnets betydelse för muskler & fettförbränningen (en uttorkad muskel skrumpnar ihop som en gammal frukt) etc etc har ju ett syfte . Läs mellan raderna:

Fokuserar ni på detta, och inte räkna kcal, så kvittar det om ni går upp i vikt i samband med träning & lyckas bygga en solid muskelmassa, eller går ner i vikt, eftersom kroppen ger extrema resultat på grund av extrema förändringar.

Ingen idé att tampas med kcal etc. Det är bara en liten riktlinje för viktnedgång.

svar på din fråga: Jag är 18 år och har säkerligen hög testosteronnivå men det är ju inte bara på grund av åldern. Zink, protein, vatten, transporterar bort östrogen, kalcium etc spelar större roll vill jag säga. Mycket spelar större roll än ens ålder eller genetik.

Jag har själv tampats i ett år med gå ner i vikt, platt mage, utåt putande bröstkorg etc. Inget som tilltalade när resultaten kom. Efter en del muskler, blev det lättare att hålla vikten och blev inte fixerad av gå ner i vikt längre. Snarare tvärtom, vill bara gå upp mer nu :D

Kort off topic notis :D Denna fysik eftersträvar jag (åt höger på bilden, blonda/bruna hår killen)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  hej2.jpg   235,1K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1734, 19 februari 2010 - 10:27.


#50

Postad 19 februari 2010 - 18:05

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Han till höger hade lite taniga ben, annars såg jag ut ungefär som han till höger i mina glans dagar fast med grövre nacke. Midjan var kraftigare, kanske mer liknande den till vänster. Posen kan lura dock. Låren och vaderna mina har alltid liknats vid stockar dock, dvs riktigt grova även vid knän och fotleder, samt att jag aldrig varit sådär deffad utom när jag var kanske upp till 18 år (~75-78kg). Galet snygg avslappnat pose för övrigt. :D

Men men, extrema resultat går att få om man tränar extremt. Det gjorde jag förr, och det var fantastiskt kul. Saknar den tiden rätt rejält om jag ska vara ärlig.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.