Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation Pro

2679 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 29 mars 2016 - 01:18

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Därför lägger jag alla mina mynt på någon form av märkbar uppgradering. 

Jo, det vore konstigt i nuläget om det inte handlade om en märkbar prestandauppgradering, det är inte trovärdigheten i ryktet jag diskuterar. Zartok skrev inlägget som om han hade information från Sony och att det redan är klart. Spelar ingen roll hur säker man är på rykten, man får ju länka till källan eller åtminstone nämna den och inte påskina att det är fakta med ord som "kommer att".

 

Nåväl, nu vet han det till nästa gång :)



#102

Postad 29 mars 2016 - 06:33

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

På tal om 4k, när vi ändå är i det området. Har inte ps4 stöd för 4k även om den inte kan användas till det?

Kan ha fel men hdmi 1.4(a) stödjer 4k@30fps har jag för mig, är iofs en googling bort... :-P

#103

Postad 29 mars 2016 - 06:40

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0

På tal om 4k, när vi ändå är i det området. Har inte ps4 stöd för 4k även om den inte kan användas till det?

Jo, Sony pratade ju vid PS4 lanseringen om att lansera någon 4K streaming tjänst. Vet inte hur det blev med den.



#104

Postad 29 mars 2016 - 08:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jo, Sony pratade ju vid PS4 lanseringen om att lansera någon 4K streaming tjänst. Vet inte hur det blev med den.

Dom kanske kom fram till att den borde skjutas upp fram till att ps4.5 släpps? :D

Undrar hur det blir med VR, om lådan blir inbyggd?
.. Plus, undrar om no mans sky kommer att få VR-stöd? :D

#105

Postad 29 mars 2016 - 08:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Noterbart att de i OS:et lär behöva frigöra mer minne för spel; för att få plats med 10 bits buffrar (HDR) och något högre upplösning. 

 

Nu när det fått landa lite så har min "tro" ändrat sig lite.

 

Tror verkligen på idén att det "enda" PS4 Ultra (PS4U, hehe) kommer erbjuda spelmässigt är verkligen bara bättre bildkvalité. HDR, WCG, högre upplösning, bättre AA och i PS VR-fallet, bättre framerate. Dvs det kommer vara väldigt styrt hur Ultra-versionen skiljer sig från vanliga PS4 versionen. Dvs utvecklarna får inte fria händer.

 

Tror inte på nämnvärd skillnad i "assets", shaders odyl och ser att GAF drömmer om att icke VR spel som är 30 fps kommer vara 60 fps i Ultra verren. Det tror jag inte, iaf inte initialt, kommer hända. Tror idén är att alla PS4-ägare ska spela samma spel bara att vissa får en lite mer "Hi-Fi" bild. Givetvis kommer det även fortsättningsvis bara finnas PS4-spel att köpa, inga separata boxar för Ultra eller nått sånt. På så vis kan man släppa nått nytt samtidigt som man så lite som möjligt stöter sig med den mega-känsliga konsol publiken/psykologin (det kommer gnällas ändå, finns redan cry babies på GAF...).

 

I och med att vanliga PS4 får finnas kvar kan man kosta på sig att behålla den som den är iår, baserad på samma process (28 nm) som tidigare. Inga risker för yield och supply problem. Ev kirrar de ändå att peta ner den till "299", vore nog bra om det utannonserades till E3 redan i så fall.

 

PS4 Ultra behöver utannonseras till E3. Inklusive lanseringsdatum och prislapp.

 

Polaris-baserad 14 nm FinFET skulle nog funka eftersom man bara behöver tillverka begränsat antal enheter. Idén om halv-ny arkitektur och ny tillverkningsprocess känns en smula yxig, mkt jobb för ett halvhjärtat resultat - gå direkt på AMDs bästa och mest energieffektiva grejjer istället (om nu inte bakåtkompatibilitet sätter stopp). Ny CPU-arkitektur är nog inte nödvändigt, däremot uppklockning och bättre minnesprestanda. GDDR5 eller GDDR5X beror på hur mkt kraftfullare GPU-delen är. 

 

UHD/HDR-media support är givet, inkl HDMI v2.1 (versionen efter 2.0a). Support för 4K/HDR Netflix och Youtube vore tjänstefel att inte införa. Samt stöd för UHD Blu-ray, inte för att jag tror Sony tycker det är en stor grej (det är inte 2005 längre) utan snarare för att det lär vara väldigt billigt att lägga till. Dessutom är det en najs bonus om man tänker att planen är att PS4 Ultra ska vara Prylen som får in UHD content i hemmen, precis som PS3 var Prylen som gjorde att hemmen fick FullHD content.  

 

Inbyggd PS VR support? Ger det 50/50 chans. Edit: Det slog mig just! Om inte Processing Unit boxen för VR är HDMI v2.1 (och HDCP 2.2) kompatibel, vilket den troligtvis inte är, så är det 100%-igt att PS VR är inbyggt. De lär inte göra VR paket med två olika boxar...

 

Om inte MS hittar på nått väldigt speciellt redan i år tror jag Sony skulle kunna lägga den på "499". Dels för att tydligt separera den från vanilla PS4 och dels för att initialt hålla ner efterfrågan lite. Och återigen stöter man sig så lite som möjligt med befintliga kunder. Med PS VR i oktober så lär det vara november eller september som gäller för Ultra, tippar november.

 

Tjaa, så skulle jag gjort om jag var Sony iaf. :)

 

Och som sagt, MS lär inte sitta still heller...tror på min "Xbox Ten" här. 


Redigerat av pacman, 04 april 2016 - 07:20.


#106

Postad 29 mars 2016 - 08:54

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Vågar man hoppas på stöd för 21:9 upplösningar? 



#107

Postad 29 mars 2016 - 09:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

HDMI 2.0 adderade förvisso "support for the wide angle theatrical 21:9 video aspect ratio", vad nu det innebär exakt.

Men om inte Sony pushar för 21:9 displayer, vilket de inte gör, så lär det inte hända.

 

Edit: På tal om HDMI 2.0. Vid 10 bit precision (lämpligt för HDR) och Rec2020-colorspace så kirrar det bara 2160p60 i reducerad färgupplösning, 4:2:0 eller 4:2:2 format. 4:4:4, full färgupplösning ala RGB, stödjs ej. Man kan ju fundera på om det sparar på renderingskrutet en smula.


Redigerat av pacman, 29 mars 2016 - 10:46.


#108

Postad 29 mars 2016 - 13:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag läste i någon tråd om att Sony gärna behåller ungefär samma storlek som nuvarande ps4, något som jag absolut inte tycker är en bra idé. Gör den stor som en toppmatad videobandspelare istället! :D

#109

Postad 29 mars 2016 - 13:52

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Sony säljer väl projektorer som det går blåsa upp 21:9 bild på. Sedan går det ju göra sorgeband på 16:9 så man slipper nackspärr när man häckar framför sin 75" 4K skärm. Men sony tänker nog lite snävt här och vill inte hjälpa till ge 21:9 fotfäste...Hoppas de gör en förvånad!



#110

Postad 29 mars 2016 - 16:39

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Tror verkligen på idén att det "enda" PS4 Ultra (PS4U, hehe) kommer erbjuda spelmässigt är verkligen bara bättre bildkvalité. HDR, WCG, högre upplösning, bättre AA och i PS VR-fallet, bättre framerate. Dvs det kommer vara väldigt styrt hur Ultra-versionen skiljer sig från vanliga PS4 versionen. Dvs utvecklarna får inte fria händer.

 

Tror inte på nämnvärd skillnad i "assets", shaders odyl och ser att GAF drömmer om att icke VR spel som är 30 fps kommer vara 60 fps i Ultra verren. Det tror jag inte, iaf inte initialt, kommer hända. Tror idén är att alla PS4-ägare ska spela samma spel bara att vissa får en lite mer "Hi-Fi" bild. Givetvis kommer det även fortsättningsvis bara finnas PS4-spel att köpa, inga separata boxar för Ultra eller nått sånt. På så vis kan man släppa nått nytt samtidigt som man så lite som möjligt stöter sig med den mega-känsliga konsol publiken/psykologin (det kommer gnällas ändå, finns redan cry babies på GAF...).

 

Det var det jag menade förut och vad jag tror skulle vara mest troligt. Det är det enklaste för utvecklarna också samtidigt som det ger alla PS4-spel en mer enhetlig grund.

 

Sedan beroende på hur kraftfull den är så kanske de ger stabilare framerate också. Från 30 till 60? Dunno, kanske, men stabilare iaf.

 

Mycket beror på vad MS och Nintendo hade tänkt komma med också, för jag tror som sagt att alla vet lite om vad alla håller på med.

 

Inbyggd VR känns ju som ett bra drag, men det är inget bra drag om de vill kunna sälja lösa VR-headset i den form de redan gjort, med medföljande PU. Så det är jag tveksam till, den försäljningen skulle kraftigt minskas om de utannonserar en PS4 med inbyggd PU på E3, för vem vill lägga så mycket pengar på något som är så mycket klumpigare när alternativ kommer att finnas. Jag skulle avboka min och istället förboka den nya varianten med bara headsetet som de då måste erbjuda. Och de som köper PS VR först är nog till stor del samma grupp som skulle köpa en PS4.5, så då känns det inte särskilt genomtänkt med deras nuvarande SKU:er.



#111

Postad 29 mars 2016 - 19:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Well, stödjer inte PU boxen hdmi 2.x/HDCP 2.2 så har de inte mkt val, då nästan måste det va inbyggt.

Men ja, det ÄR sjukt att komma med "ny" konsol samtidigt som man lanserar världens dyraste tillbehör...den STORA risken med det här är att folk skiter i PS VR och väljer att lägga pengarna på PS4U istället.


Redigerat av pacman, 04 april 2016 - 07:22.


#112

Postad 29 mars 2016 - 19:57

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 1

Se för faan till och montera 2st hdmi utgångar, håller på å bli tokig på splitter's som inte fungerar!



#113

Postad 29 mars 2016 - 22:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

den STORA risken med det här är att folk skiter i PS VR och väljer att lägga pengarna på PS4U istället.

Tror dock det kommer råda brist på PS VR ett bra tag såvida de inte är bra på att tillverka.
 
Men de får väl skaffa två jobb så de kan köpa båda ;)

 

Kan också vara ett aprilskämt som Sony bekräftar 1 april. Vore väl roligt.
 
 



#114

Postad 30 mars 2016 - 07:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Jag är inte överraskad att den kommer (hela elektronikvärlden, i högsta grad Sony, går mot UHD - givetvis bör då Sonys grundpelare PS oxå göra det) men jag har fullt upp med att greppa att de tycks göra det samtidigt som PS VR.


Redigerat av pacman, 30 mars 2016 - 07:58.


#115

Postad 30 mars 2016 - 08:06

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Eller så går den nya konsolen bara att köpa med VR i början.



#116

Postad 30 mars 2016 - 08:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

^ Hehe, clever, Det hade faktiskt löst det problemet iaf.

 

Roliga tider, trots alla läckor kan detta ta nästan vilken väg som helst.


Redigerat av pacman, 30 mars 2016 - 08:19.


#117

Postad 30 mars 2016 - 21:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Hoppla...

http://m.neogaf.com/...=1202462&page=1

Redigerat av pacman, 30 mars 2016 - 21:45.


#118

Postad 30 mars 2016 - 22:24

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Ja det är väl ungefär som förväntat då, mycket mer än så kan de inte uppgradera utan att priset drar iväg för mycket. Återstår att se God of War 4 på E3, visste att det skulle vara där, men inte att det skulle vara på en dubbelt så stark maskin.

 

Och Deep Down, lol. Visste att det var för snyggt för PS4 ^^. De behövde den extra kraften för att göra elden lika snygg som i trailern. Samma med Robinson, såg också ut att vara för snyggt för PS4, särskilt i VR.

 

Helt plötsligt blev E3 ännu mer intressant, dreeeeeeeegel :)

 

Dock hade jag tänkt vänta ett par år med att köpa ny TV =/

 

 

 

Håller med:

 

It's understandable that current owners are apprehensive about this news. But personally, I think it's a bit premature to assume that this automatically means that the base PS4 will become the poor man's edition of the platform. Depending on how this actually plays out, it could just as likely go the other way where early adopters of the 4K edition wind up looking like a bunch of rubes who are eager to jump on board the hype train to pay for overpriced new hardware that mostly goes ignored by devs. When assessing the long term impact of this kind of move, it could go well, it could go poorly, or it could just wind up being a pretty neutral thing wherein it's good for people who want the 4K features, but people who don't can still sleep well knowing that they don't really need to upgrade.

To sum that up in one sentence, I'm going to need some PS4 vs. PS4K comparisons of real software before I know how to react to this.

 


Redigerat av Zoiler, 30 mars 2016 - 22:29.


#119

Postad 30 mars 2016 - 22:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
They stated that the GPU is twice as powerful as standard PS4

 

HD 7970 eller motsvarande ny modell? (AMD släpper ju samma GPUer med nya namn då och då)

 

Fast dubbla prestandan mot nuvarande GPU i PS4 är långt ifrån tillräckligt för VR, om man går efter 2x ~Full HD och 90fps.

 

edit: Kommer garanterat köpa den dock, själva konsollen iaf ;)

 

Att prestandan i äldre spel inte skulle förbättras verkar märkligt däremot. Spel som sjunker till 20-25 nu borde ju funka utan problem i 30fps med en dubbelt så snabb GPU...


Redigerat av Ageve, 30 mars 2016 - 22:35.


#120

Postad 31 mars 2016 - 06:08

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0

Att prestandan i äldre spel inte skulle förbättras verkar märkligt däremot. Spel som sjunker till 20-25 nu borde ju funka utan problem i 30fps med en dubbelt så snabb GPU...


Om detta nu stämmer så kan det vara så att om spel inte ber om den högre prestanda så kör de gpun med lägre klockfrekvens och delar avstängda för att undvika kompatibilitetsproblem.

#121

Postad 31 mars 2016 - 07:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

HD 7970 eller motsvarande ny modell? (AMD släpper ju samma GPUer med nya namn då och då)

Fast dubbla prestandan mot nuvarande GPU i PS4 är långt ifrån tillräckligt för VR, om man går efter 2x ~Full HD och 90fps.

edit: Kommer garanterat köpa den dock, själva konsollen iaf ;)

Att prestandan i äldre spel inte skulle förbättras verkar märkligt däremot. Spel som sjunker till 20-25 nu borde ju funka utan problem i 30fps med en dubbelt så snabb GPU...

Inte tillräckligt för VR? PS4 klarar som minst 60 fps för PS VR, 90 fps eller mer borde därmed vara görbart för 4.5 an.

(edit: men ja, det är inte riktigt "oculus ready-nivå", om det var det du mena)

Dubbla prestanda låter nästan så bra som man hoppades, 14/16 nm confirmed.


Redigerat av pacman, 31 mars 2016 - 08:04.


#122

Postad 31 mars 2016 - 07:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
En liten noobfråga: det här med storleken på delarna, varför är det så mycket bättre med mindre storlek? Är det för att få in mer "bandbredd" eller vad man nu ska kalla det i grafikkortet och således göra det snabbare på samma storlek?

#123

Postad 31 mars 2016 - 07:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

För att man får plats med fler transistorer (mer prestanda) på en och samma yta (och detta utan att energiförbrukningen far iväg)*. Och ytan måste man alltid begränsa så mkt det går eftersom den står i relation till tillverkningskostnaden.

 

Enkelt uttryckt.

 

Det är denna ständiga förminskning som möjliggör den abnorma teknikutveckling vi haft inom integrerade kretsar sen 70-talet.

 

Vill minnas att världens första kompletta CPU, Intel 4004, tillverkades med en process (se det som bredden på ledningarna) på 10000 nm. Och nu är vi alltså nere på 14 nm. Eftersom vi dessutom pratar om en yta så ger en halverad process en fjärdedels så stor yta, många nya transistorer blir det för varje ny process...

 

 

 

 

(*) Alternativt att man får plats med samma antal transistorer på en mindre yta en tidigare vilket kan ge lägre energiförbrukning (och/eller möjligheten att klocka processorn högre = mer prestanda) och lägre tillverkningskostnader.


Redigerat av pacman, 31 mars 2016 - 08:46.


#124

Postad 31 mars 2016 - 07:52

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Så PS4 ryktas om att bli 2 gånger så kraftfull, iaf GPUn. Men om GPUn inte gör att nuvarande spel blir bättre så ser jag inte vitsen med att uppgradera bara för att spela nya spel i 4k. Jag tror inte det är så lätt som med en PC att du får mer fps bara för att du har bättre grafikkort, Sony kan säkert låsa gpu frekvensen till samma som original ps4an. Det är tydligen upp till utvecklarna att patcha spelen i såna fall för att kunna utnyttja den kraftfullare gpun.

Ikväll blir jag iaf 980 Ti Sli ägare på min PC så jag kommer spela mycket mer på PC i framtiden :D



#125

Postad 31 mars 2016 - 08:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Trevligt det här. Jag ser mest fördelar.

 

+ Välbehövlig vitamininjektion för spel. Jag hade trott att 60 fps skulle bli standard på PS4-spel men det blev det ju inte. Hoppas spelutvecklarna prioriterar en stabil hög framerate framför gafiskt lull lull.

+ En mer energisnål maskin kanske ger en tystare konsol. Vågar man hoppas på bättre kylning?

+ 4k Blu-ray-spelare i väntan på prisvärda och trevliga stand alone!

+ 4k Streaming får man hoppas.

+ Större möjligheter att utveckla vettiga VR-spel.

 

- Folk som relativt nyligen köpt en PS4 och helt enkelt inte har råd eller lust att uppgradera känner sig lämnade i bakvattnet. Nyss stod de på toppen av konsolstegen och beundrade utsikten över X1-plebsen och PS3-nollorna men snart är de plebs själva. Ja, ja. Sånt är livet i teknikutvecklingen...



#126

Postad 31 mars 2016 - 08:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Faktum är att PS4.0 är en udda fågel i Playstation-trädet.

 

Playstation har alltid följt det mediaformat-, eller snarare den signalkapacitet, som varit möjligt för tillfället och varje ny generation har inneburit ett kliv i denna kapacitet.

 

PS1 = "VideoCD-signaler"

PS2 = "DVD-signaler"

PS3 = "BD-signaler"

PS4 = Tvärstopp, samma som PS3.

PS4.5 = "UHDB-signaler", tillbaks på banan igen.

 

I nån mån kan man alltså se PS4.5 som den Playstation PS4.0 borde varit (men som inte var tekniskt möjlig då denna utvecklades).

 

PS5 (eller måste vi vänta på PS5.5?) = "dat 8K format-signaler" då? :)


Redigerat av pacman, 31 mars 2016 - 09:52.


#127

Postad 31 mars 2016 - 08:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Jag hade trott att 60 fps skulle bli standard på PS4-spel men det blev det ju inte. 

:) Att folk aldrig lär sig. Framerate är i första hand en mjukvarufråga och att gång på gång sitta och hoppas på 60 fps när ny hårdvara är på G är lönlöst/orealistiskt.

 

+ Större möjligheter att utveckla vettiga VR-spel.

VR spelen, precis som de vanliga spelen, är ju körbara på PS4.0 så i utvecklingsperspektiv har det inte hänt så mkt. Egentligen.


Redigerat av pacman, 31 mars 2016 - 08:40.


#128

Postad 31 mars 2016 - 08:50

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Faktum är att PS4.0 är en udda fågel i Playstation-trädet.

 

Playstation har alltid följt den media-, eller snarare signalkapacitet som varit möjligt för tillfället och varje ny generation har inneburit ett kliv i denna kapacitet.

 

PS1 = "VideoCD-signaler"

PS2 = "DVD-signaler"

PS3 = "BD-signaler"

PS4 = Öhh, samma som PS3.

PS4.5 = "UHDB-signaler", tillbaks på banan igen.

 

I nån mån kan man alltså se PS4.5 som den Playstation PS4.0 borde varit (men som inte var tekniskt möjlig då denna utvecklades).

 

Håller nog med dig där, jag tror dock vi kommer få se förbättrade konsoler vart 3-4 år framöver, ser inte att varken MS eller Sony kommer göra ny revolutionerande hårdvara i framtiden annat än anpassningar efter teknikens framsteg.

Programmera klagade ju på konsolerna redan vid releasen, med all rätta, har känt att denna generation var för svag redan från början.



#129

Postad 31 mars 2016 - 09:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Sony/MS/Nintendo har det rätt lätt nu, bara ringa AMD och beställa en ny "semi-custom design".

 

Hårdvara är inte heligt längre, även om många konsumenter fortfarande tycks tro det...


Redigerat av pacman, 31 mars 2016 - 09:15.


#130

Postad 31 mars 2016 - 09:19

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1

:) Att folk aldrig lär sig. Framerate är i första hand en mjukvarufråga och att gång på gång sitta och hoppas på 60 fps när ny hårdvara är på G är lönlöst/orealistiskt.

 

VR spelen, precis som de vanliga spelen, är ju körbara på PS4.0 så i utvecklingsperspektiv har det inte hänt så mkt. Egentligen.

Jag vet att frameraten är en fråga om prioriteringar hos spelutvecklarna. Jag hoppas bara att fler anser sig "ha råd" med 60 fps istället för att satsa på extremt högupplösta texturer eller ljus som faller in från sju håll samtidigt.



#131

Postad 31 mars 2016 - 09:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Att fler gör valet skiljer sig rätt mkt från "är standard" dock. Nåja, kanske det blir bättring...

 

Spontant kan jag förövrigt tycka att uppgiften "vi har inte bestämt oss för CPU än" och "release Q1 2017" låter ganska galet. Trodde det behövdes större tidsspann än så.



#132

Postad 31 mars 2016 - 09:50

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

En liten noobfråga: det här med storleken på delarna, varför är det så mycket bättre med mindre storlek? Är det för att få in mer "bandbredd" eller vad man nu ska kalla det i grafikkortet och således göra det snabbare på samma storlek?

 

Det är väl framförallt värmeutvecklingen som minskar med mindre komponenter, du behöver kyla en mindre yta vilket gör minnena mer strömsnåla.



#133

Postad 31 mars 2016 - 10:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag skulle VERKLIGEN hoppas på en tystare kylning iaf :D

#134

Postad 31 mars 2016 - 10:18

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 2

När menar ni att PS4an låter? När man kollar på film eller bara när man spelar? Har aldrig hört någonting från min PS4a, och då har jag den "gamla" modellen som tydligen låter mer. Har dock aldrig provat att spela på den...

Men oavsett så känns det som att ljudvolymen från spelet/filmen kommer överrösta?



#135

Postad 31 mars 2016 - 10:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
 

Det är väl framförallt värmeutvecklingen som minskar med mindre komponenter, du behöver kyla en mindre yta vilket gör minnena mer strömsnåla.

 

Jag skulle VERKLIGEN hoppas på en tystare kylning iaf  :D

Svarade ju på Zartoks fråga ovan. Det finns ju andra aspekter än energiförbrukning.

 

Eftersom prestandan har ökat så är det i sig inte så att PS4.5 måste ha lägre energiförbrukning än PS4.0 (speciellt inte senaste modellen) även om den effekten inte kan uteslutas.

 

Men oavsett så känns det som att ljudvolymen från spelet/filmen kommer överrösta?

Ja om man enbart tittar på filmer/spelar spel som helt saknar tysta sekvenser... ;)


Redigerat av pacman, 31 mars 2016 - 10:47.


#136

Postad 31 mars 2016 - 10:24

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0

Spel som utvecklats till ps4.5 kommer att fungera på ps4 men med signifikant skillnad i performance.

För mig varade generationen i så fall i knappt ett år om man nu inte tänker satsa på att utveckla spel som fungerar bra på PS4.



#137

Postad 31 mars 2016 - 10:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

När menar ni att PS4an låter? När man kollar på film eller bara när man spelar? Har aldrig hört någonting från min PS4a, och då har jag den "gamla" modellen som tydligen låter mer. Har dock aldrig provat att spela på den...

Men oavsett så känns det som att ljudvolymen från spelet/filmen kommer överrösta?

Min lät som s*tan när jag spelade infamous, den ylade som fan. Nu kör jag med en kylfläkt för bärbara datorer under min ps4 och då är den ju tyst. Med tre extrafläktar :)

#138

Postad 31 mars 2016 - 10:29

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Om PS4,5 blir tystare beror nog mer på valet av fläkt, vilken tillverkare man använder och hur effektiva fläktarna är. Större fläktar är faktiskt att föredra som den i Xbox One, små fläktar jobbar oftast på högre varv och kan få coolwhine effekt.



#139

Postad 31 mars 2016 - 10:32

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

Jag har hellre 30fps och ett snyggt spel än 60fps och fult, 60+ och snyggt hade ju varit att föredra dock såklart :D

Ett releasedate hade varit bra så man kan planera årsbudgeten därefter :P



#140

Postad 31 mars 2016 - 10:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

För mig varade generationen i så fall i knappt ett år om man nu inte tänker satsa på att utveckla spel som fungerar bra på PS4.

Att ett spel, som kan dra nytta av PS4.5:ans extra prestanda, kommer prestera sämre på den svagare PS4.0 är att "stating the obvious". 

 

Vidare är det i huvud taget inte samma sak som "inte tänker satsa på att utveckla spel som fungerar bra på PS4". Nån måtta på slutsats-dragandet måste det väl ändå vara?



#141

Postad 31 mars 2016 - 10:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Om PS4,5 blir tystare beror nog mer på valet av fläkt, vilken tillverkare man använder och hur effektiva fläktarna är. Större fläktar är faktiskt att föredra som den i Xbox One, små fläktar jobbar oftast på högre varv och kan få coolwhine effekt.

Jo och större fläkt kräver kankse större låda och eftersom ett rykte pratar om att moderkortet har blivit mindre så är nog iaf större låda uteslutet, snarare tvärtom.


Redigerat av pacman, 31 mars 2016 - 10:50.


#142

Postad 31 mars 2016 - 10:58

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag har hellre 30fps och ett snyggt spel än 60fps och fult, 60+ och snyggt hade ju varit att föredra dock såklart :D

Ett releasedate hade varit bra så man kan planera årsbudgeten därefter :P

Jag tycker precis tvärtom. Dessutom kunde man göra snygga spel med hög framerate redan på SNES tid så varför inte nu?

 

Jo och större fläkt kräver kankse större låda och eftersom ett rykte pratar om att moderkortet har blivit mindre så är nog iaf större låda uteslutet, snarare tvärtom.

Tyvärr tror jag Sony och de flesta konsumenter skiter i om den surrar lite. De tar hellre en mindre låda.

 

När menar ni att PS4an låter? När man kollar på film eller bara när man spelar? Har aldrig hört någonting från min PS4a, och då har jag den "gamla" modellen som tydligen låter mer. Har dock aldrig provat att spela på den...

Men oavsett så känns det som att ljudvolymen från spelet/filmen kommer överrösta?

I vissa spel låter fläkten ganska mycket. Det varierar från spel till spel.



#143

Postad 31 mars 2016 - 11:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Hmm, nu sa Zoetis nått igen. Två PS4.0 GPU:er i en APU? Allt kan hända. :D Lirar bra med dubbla prestandan och bakåtkompatibilitet iaf.

 

sli, and there wont be a generational leap this is pure for 4k output

 

 

edit: Den här då...tänk om "this is pure for 4k output" är menat att tas bokstavligt? Kanske skulle lugna en del ledsna individer iaf, och reta upp andra.

 

Mao, PS4.5 kopplad till en icke HDMI 2.0 kompatibel display => Fungerar som PS4.0 (VR undantaget).

Låter långsökt? Tjaa, koppla in en UHD Blu-ray spelare till en icke HDCP 2.2 kompatibel display så blir det inte fullt så roligt heller.

 

Troligt? Njae men om inte annat kanske det funkar som april skämt. :)


Redigerat av pacman, 31 mars 2016 - 12:00.


#144

Postad 31 mars 2016 - 11:53

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Jag har hellre 30fps och ett snyggt spel än 60fps och fult, 60+ och snyggt hade ju varit att föredra dock såklart :D

Ett releasedate hade varit bra så man kan planera årsbudgeten därefter :P

Jag tycker det där varierar med vilken typ av spel jag kör.

CoD, BF, och bilspel, 60 fps alla dagar i veckan (eller ännu mer, men då är vi ju inte på konsol och pratar längre).

Men det finns andra typer av spel där jag inte tycker att högre fps än 30 är lika viktigt.



#145

Postad 31 mars 2016 - 13:15

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 2

Många verkar vara upprörda, jag tycker att det här är rätt move. Ps4 var dåligt utrustad från första början och jag har en känsla av att det blev så typ för att dels hårdvaruutvecklingen inte gått så snabbt framåt som man önskat och för att att hela UHD grejset inte var färdigspecat ännu. Man har nog planerat detta från början dvs. Så länge utvecklarna inte skiter i hur spelen blir på og ps4, men varför skulle dom det? Det finns ju redan en stor bas där och långt ifrån alla kommer vilja uppgradera.



#146

Postad 31 mars 2016 - 13:54

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

Jag tycker det där varierar med vilken typ av spel jag kör.

CoD, BF, och bilspel, 60 fps alla dagar i veckan (eller ännu mer, men då är vi ju inte på konsol och pratar längre).

Men det finns andra typer av spel där jag inte tycker att högre fps än 30 är lika viktigt.

snyggt är ju subjektivt, men jag har hellre utfyllnad och 30 än streckgubbar och 60 om vi säger som så då :D 



#147

Postad 31 mars 2016 - 14:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

För mig varade generationen i så fall i knappt ett år om man nu inte tänker satsa på att utveckla spel som fungerar bra på PS4.

Den viktigaste och överlägset största kundbasen för Sony i nuläget är de som äger en PS4. De kommer inte vilja stöta sig med dem, och spelen kommer att fungera som vanligt till PS4. Jag har svårt att se att de gör ett jättesnyggt God of War 4 till PS4K som knappt fungerar på PS4 där de har flest potentiella köpare. Utan det kommer bli det GoW4 som skulle ha gjorts till PS4 medan de med PS4K får ett extra snyggt som inte hade varit möjligt på PS4.

 

Spontant kan jag förövrigt tycka att uppgiften "vi har inte bestämt oss för CPU än" och "release Q1 2017" låter ganska galet. Trodde det behövdes större tidsspann än så.

 

Ja det låter så. Det är väl så välkända delar att de inte behöver mer tid än så, plus att de nog inte räknar med att sälja särskilt stora volymer i början. Eller så stämmer det inte.



#148

Postad 31 mars 2016 - 18:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ärligt, vad skulle ni säga om den extra prestandan bara fanns tillgänglig vid 2160p output (VR undantaget)?

#149

Postad 31 mars 2016 - 20:31

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Dumt skulle jag säga. När konsolerna är så lika PC känns det smart att sudda ut dom tydliga generationsgränserna och bara bygga vidare. Ps4k som en överlappade mellan ps4 och ps5 och så vidare.
Jag vet iof inte om det är smart ekonomiskt, men jag skulle gilla det

#150

Postad 31 mars 2016 - 21:02

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
När man Läser fler rykten så säger dom att Ps4.5 ska finnas tillgängligt tills Playstation Vr släpps.

Tydligen ska detta lägga med hack på gamla enheten därav en ny generation och säkert också för att stödja 4K Uhd bluray.

Enligt rykten från Usa är rekommenderat pris 400 USD så känns väldigt prisvärt om det stämmer.

Då lär det bli en för Ps4 kändes redan föråldrad vid släpp så därför ej köpt denna generation medans Ps3 köptes vid släpp för 5490 kändes prisvärd pga bluray spelare var nya och dyra.

Blir lika med Ps4.5



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.