Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektorlampa/kalibrering

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 januari 2025 - 12:53

emifog
  • emifog
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hej, 
Jag har en Sony 4K projektor som jag haft sedan min bio färdigställdes 2020. 
Relaterat till denna och att jag aldrig haft energi att riktigt förstå projektorer så har jag några frågor: 

1. Upplever bilden som mörk (jag har dock en grå duk). Rummet är 100% ljuskontrollerat och lampan har väl ca 1000h. Vad kan jag göra? 

2. Hur märker man att lampbyte är nödvändigt? 

3. Projektorn är drygt 5år. Givet att den är högspecad så är den också stor. Finns det några moderna alternativ som skulle erbjuda samma prestanda men mindre, framförallt, fläktljud. 

4. Bildkalibrering, hur gör man?

Kastförhållandet är drygt 180 tum på 5 meters avstånd på en duk i 2:1 förhållande. 

Dukens proportioner är udda men det finns bara bra skäl till att jag valt att ha det så.

Postad 16 januari 2025 - 13:12

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 017 inlägg
  • 0
En lampa kan ha tappat upp till halva sin ljusstyrka på 1000 timmar. Så utan att göra ngt annat så ligger lampbyte nära till hands. Har du alltid upplevt bilden som mörk?

Har du strypt iris ngt (givet att du har en iris som finns i ex 550, 570)? Och om du har en, använder du dynamiska funktionen? Och slutligen har du testat att du får en skillnad om du rör den?

Det är inte lätt att upptäcka att det är dags att byta lampa annat än om den går sönder eller som nu när du upplever bilden för mörk. Det gäller bara att säkerställa att det inte finns en annan anledning.

Sony 4K från 2020:ish är tysta. Det är svårt att hitta ngt som är tydligt tystare eller mindre.

Kalibrera kan man antingen försöka sig på själv med ngn skiva till hjälp eller så ringer man ngn som kan. Bild är väldigt knepigt så jag hade gjort det sistnämnda.

Slutligen, är duken alltså 180” stor i format 2:1? Om ja så är det en mkt stor duk och då har de flesta projektorer det kämpigt med att få ljuset att räcka till.

Postad 16 januari 2025 - 14:34

emifog
  • emifog
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

En lampa kan ha tappat upp till halva sin ljusstyrka på 1000 timmar. Så utan att göra ngt annat så ligger lampbyte nära till hands. Har du alltid upplevt bilden som mörk?

Har du strypt iris ngt (givet att du har en iris som finns i ex 550, 570)? Och om du har en, använder du dynamiska funktionen? Och slutligen har du testat att du får en skillnad om du rör den?

Det är inte lätt att upptäcka att det är dags att byta lampa annat än om den går sönder eller som nu när du upplever bilden för mörk. Det gäller bara att säkerställa att det inte finns en annan anledning.

Sony 4K från 2020:ish är tysta. Det är svårt att hitta ngt som är tydligt tystare eller mindre.

Kalibrera kan man antingen försöka sig på själv med ngn skiva till hjälp eller så ringer man ngn som kan. Bild är väldigt knepigt så jag hade gjort det sistnämnda.

Slutligen, är duken alltså 180” stor i format 2:1? Om ja så är det en mkt stor duk och då har de flesta projektorer det kämpigt med att få ljuset att räcka till.

Tack för input. Jag har en extra lampa så det kanske är en bra idé att byta. Det är en Sony VPL-VW, nummer minns jag inte. Jag upplever den som bullrig och har funderat i termer av att bygga ett kabinett för den och sedan leda in kylning utifrån via ett spirorör och kanalfläkt.

Upplever också stor skillnad på färgåtergivningen mellan Blueray och streamad media. 

Ja, den är ca 8m2, förenklat 4x2 meter. När jag byggde bion tänkte jag att det nog att detta kommer kräva många kr på projektor och den jag har är stor. Jag kan inte göra mycket mer åt rummet men jag kan byta till vit duk. Har det hemma någonstans. Lampa kan jag byta och tipsen kring inställningarna ska jag också kolla. Tack!

Postad 16 januari 2025 - 14:44

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 895 inlägg
  • 0

Våldig snyggt rum , känns som det är ett typiskt rum för helvit duk , borde ge mkt bättre bild 

Postad 16 januari 2025 - 14:47

emifog
  • emifog
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Våldig snyggt rum , känns som det är ett typiskt rum för helvit duk , borde ge mkt bättre bild 

Stort tack! Ja, jag kunde ju alldeles för lite om bild när jag byggde bion. Fokuserade på ljudet och lite tur var nog det. Sjukt mycket jobbigare att behöva bygga om ljud jämfört med bild.

Postad 16 januari 2025 - 15:07

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 017 inlägg
  • 0

Tack för input. Jag har en extra lampa så det kanske är en bra idé att byta. Det är en Sony VPL-VW, nummer minns jag inte. Jag upplever den som bullrig och har funderat i termer av att bygga ett kabinett för den och sedan leda in kylning utifrån via ett spirorör och kanalfläkt.

Upplever också stor skillnad på färgåtergivningen mellan Blueray och streamad media. 

Ja, den är ca 8m2, förenklat 4x2 meter. När jag byggde bion tänkte jag att det nog att detta kommer kräva många kr på projektor och den jag har är stor. Jag kan inte göra mycket mer åt rummet men jag kan byta till vit duk. Har det hemma någonstans. Lampa kan jag byta och tipsen kring inställningarna ska jag också kolla. Tack!

Fick masa mig från sjuksoffan till skärmen och kika ordentligt. Mkt snyggt bygge. Har inte sett denna tidigare vilket är konstigt. Blev roligt att kika igenom allt.

Ser nu att det r en 360. Den gav 1500 lumen med helt frisk lampa. Även om lampan är ny så blir det inte mkt med en så stor duk. Vet du vilken gain ditt dukmaterial har? Försökte hitta det på din sida men lyckades inte.

Om iris rör sig som den ska så hade jag absolut testat med din extra lampa. Det är snabbt gjort att byta den.

Din projektor är redan nästan utanför rummet, så det borde inte vara så mkt jobb att avlägsna den helt. Ex genom att sätta en glasskiva i öppningen. Om du kan backa bak projektorn lite så utblåsen av varmluft inte hamnar för nära om du bygger igen. Eller ngn typ av hushbox som du är inne på.

Men fundera över vit duk med inte för låg gain och det finns en hel del att välja på nu för tiden om du vill köpa ngt nytt. 

Postad 17 januari 2025 - 15:36

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 292 inlägg
  • 0

Ifall det är 180 tum med en VW360 är det redan från början en ljusklen lösning. Om det dessutom är en neutral grå duk utan extra reflektionsegenskaper likt Firehawk etc är det ytterligare tapp på ljuset. Med en lampa som gott 1000+ timmar har vi ytterligare ett rejält tapp på vad som från början var icke-adekvata ljusnivåer. 180 tum är väldigt mycket yta som ska sättas i ljus.

Man märker att lampbyte behövs på att bilden upplevs för matt och mörk. Alla märker dock inte detta pga gradvis svagare lampa utan sitter till slut med flera tusen timmar på lampan och kanske 20% kvar av ljusstyrkan. Den traditionella lösningen för de som vill hålla ljusnivåerna konstant har varit regelbundna lampbyten, till exempel ny lampa efter 300 timmar.

Projektorer är stora av anledningar likt att få plats med kvalitets optik och ge utrymme för luft att cirkulera. Samma prestanda i mindre paket kräver mer aggressiv kyllösning, dvs mer fläktar som arbetar hårdare. Ingen vill ha detta i en hemmabio.

Att det är olika bild på blu-ray och strömmad video är typexempel på att man behöver kalibrerar och se över hur olika inställningarna är mot olika källor.

Postad 20 januari 2025 - 10:38

emifog
  • emifog
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Fick masa mig från sjuksoffan till skärmen och kika ordentligt. Mkt snyggt bygge. Har inte sett denna tidigare vilket är konstigt. Blev roligt att kika igenom allt.

Ser nu att det r en 360. Den gav 1500 lumen med helt frisk lampa. Även om lampan är ny så blir det inte mkt med en så stor duk. Vet du vilken gain ditt dukmaterial har? Försökte hitta det på din sida men lyckades inte.

Om iris rör sig som den ska så hade jag absolut testat med din extra lampa. Det är snabbt gjort att byta den.

Din projektor är redan nästan utanför rummet, så det borde inte vara så mkt jobb att avlägsna den helt. Ex genom att sätta en glasskiva i öppningen. Om du kan backa bak projektorn lite så utblåsen av varmluft inte hamnar för nära om du bygger igen. Eller ngn typ av hushbox som du är inne på.

Men fundera över vit duk med inte för låg gain och det finns en hel del att välja på nu för tiden om du vill köpa ngt nytt. 

Kul att du var inne och kollade. Jag är nöjd med det mesta avseende själva bion. När den var klar tröt energin en smula så entre och lobby är forfarande inte klara. Kräver en del dammigt arbete och betongsågning så kände inte att det var jättekul. Jag la mycket energi på ljudet och det tycker jag verkligen har betalat sig. 

Angående den ljussvaga bilden, jag hittade ett problem (och känner mig en smula dum) när jag var igenom inställningarna. Lampkontrollen stod i låg, dvs energisparläge, det gjorde synbar skillnad att ställa tillbaka den. Nu har jag mixtrat en del med inställningarna och kommit närmare vad jag här nöjd med. 

Angående duk, och nu svär jag väl lite i kyrkan, men på grund av att den är så stor platsbyggde jag ramen och häftade på ett stretchtyg som jag tror ursprungligen är tänkt för typ baddräkter. Själva svordomen ligger i att bildkvaliteten är exemplarisk avseende. Kan ju kanske vara projektorns förtjänst men jag har testat med andra dukar som jag ställt upp och det är ingen synbar skillnad. Det vore nog bra att byta till vitt duktyg som jag har men det är några 100 häftpistolklammrar att pilla bort så när jag får tid byter jag

Jo, bion är ett rum i rummet och projektorn står hela vägen bakom bakväggen. Det skulle vara relativt enkelt att blåsa in extern luft i en box från angränsande rum och leda in frånluft som värme i bion. Vet inte hur svårt det är att koppa ur fläktarna men i den bästa av världar bryter man bara strömmen till dem. 

Jag missade att anmäla mig till Sthlm filmfestival förra året men i år tänkte jag försöka se om jag kan ha några visningar här hemma :)

Postad 20 januari 2025 - 10:45

emifog
  • emifog
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Ifall det är 180 tum med en VW360 är det redan från början en ljusklen lösning. Om det dessutom är en neutral grå duk utan extra reflektionsegenskaper likt Firehawk etc är det ytterligare tapp på ljuset. Med en lampa som gott 1000+ timmar har vi ytterligare ett rejält tapp på vad som från början var icke-adekvata ljusnivåer. 180 tum är väldigt mycket yta som ska sättas i ljus.

Man märker att lampbyte behövs på att bilden upplevs för matt och mörk. Alla märker dock inte detta pga gradvis svagare lampa utan sitter till slut med flera tusen timmar på lampan och kanske 20% kvar av ljusstyrkan. Den traditionella lösningen för de som vill hålla ljusnivåerna konstant har varit regelbundna lampbyten, till exempel ny lampa efter 300 timmar.

Projektorer är stora av anledningar likt att få plats med kvalitets optik och ge utrymme för luft att cirkulera. Samma prestanda i mindre paket kräver mer aggressiv kyllösning, dvs mer fläktar som arbetar hårdare. Ingen vill ha detta i en hemmabio.

Att det är olika bild på blu-ray och strömmad video är typexempel på att man behöver kalibrerar och se över hur olika inställningarna är mot olika källor.

Tanken var faktiskt inte att köra så stort initialt men under bygget blev jag baffled av känslan när jag blåste upp bilden golv till tak och vägg till vägg i sann IMAX-stil. När jag väl testat det ville jag absolut inte göra avkall på detta vilket också gjorde att jag byggde duk över hela väggen. Detta ledde i sin tur till det lite skumma 2:1 formatet. Men, även det var en lyckoträff då jag kan dra ner texten till det svarta i 2.35:1 visning. Visst, i 16:9 får jag lite bild på ramen men med vantasvart färg så är det inget man tänker på alls. Men vill man tänka på det kan man =)

Tack för många goda råd kring projektorn. Jag testade med jobbprojektor under bygget och det funkade inte alls. Som jag skriver ovan hade jag goofat mig med inställningarna och körde i energisparläge. Det blev mycket bättre när jag ställde tillbaka lampan. Den har förresten gått 800h så kanske kan få hänga med en stund till.

Min erfarenhet är att bilden i bluray alltid är bättre men har inte tänkt så mycket just avseende svärta och vita. Såg att jag låst den i BT2020, kan det kanske påverka om källan har lägre färgrymd?

Postad 20 januari 2025 - 12:37

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 017 inlägg
  • 0

Kul att du var inne och kollade. Jag är nöjd med det mesta avseende själva bion. När den var klar tröt energin en smula så entre och lobby är forfarande inte klara. Kräver en del dammigt arbete och betongsågning så kände inte att det var jättekul. Jag la mycket energi på ljudet och det tycker jag verkligen har betalat sig. 

Angående den ljussvaga bilden, jag hittade ett problem (och känner mig en smula dum) när jag var igenom inställningarna. Lampkontrollen stod i låg, dvs energisparläge, det gjorde synbar skillnad att ställa tillbaka den. Nu har jag mixtrat en del med inställningarna och kommit närmare vad jag här nöjd med. 

Angående duk, och nu svär jag väl lite i kyrkan, men på grund av att den är så stor platsbyggde jag ramen och häftade på ett stretchtyg som jag tror ursprungligen är tänkt för typ baddräkter. Själva svordomen ligger i att bildkvaliteten är exemplarisk avseende. Kan ju kanske vara projektorns förtjänst men jag har testat med andra dukar som jag ställt upp och det är ingen synbar skillnad. Det vore nog bra att byta till vitt duktyg som jag har men det är några 100 häftpistolklammrar att pilla bort så när jag får tid byter jag

Jo, bion är ett rum i rummet och projektorn står hela vägen bakom bakväggen. Det skulle vara relativt enkelt att blåsa in extern luft i en box från angränsande rum och leda in frånluft som värme i bion. Vet inte hur svårt det är att koppa ur fläktarna men i den bästa av världar bryter man bara strömmen till dem. 

Jag missade att anmäla mig till Sthlm filmfestival förra året men i år tänkte jag försöka se om jag kan ha några visningar här hemma :)

Aha, gissade att du körde höga lampläget, men om inte så har du ju där en kraftfull kran att dra på med! Skönt att du är framme så du är nöjd. Sen har du ju fortfarande möjligheten att byta lampa. Det ger en rejäl push och det är extra viktigt för dig med så stor bild.

Din bio är mkt trevlig. Det var roligt att gå igenom allt. Fattar med orken, den kommer och går. Men det viktiga är ju att du fått till ett bra ljud!

Rörande duken, materialet är alltså ljudgenomsläppligt på ett bra vis? Det låter så! Och alla sätt som leder till ngt bra är ju rätt! Dukar som är ljudtransparenta är galet dyra. Likväl har du sannolikt en möjlighet där i framtiden. Både för att förbättra bild och ljud. Precis som en ljusstarkare proj kan ge ngt också.

Den lösningen kan säkert bli ngt. Att få tyst på projektorn betyder mkt därinne.

Bara anmäl dig!

Postad 21 januari 2025 - 07:47

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 292 inlägg
  • 0

Min erfarenhet är att bilden i bluray alltid är bättre men har inte tänkt så mycket just avseende svärta och vita. Såg att jag låst den i BT2020, kan det kanske påverka om källan har lägre färgrymd?

Valet av BT.2020 kommer inte påverka svart eller vitt. Vad som händer när du väljer att låsa till BT.2020-färgrymd i projektorn är att projektorn försöker pressa ut alla färger så långt det går i omfånget vilket gör att färgerna överdrivs när du har källor mastrade till en mindre färgrymd, likt rec.709 för vanlig HD/SDR. Effekten blir ofta väldigt röda ansikten. Så inte rekommenderat. 

Postad 21 januari 2025 - 14:33

emifog
  • emifog
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Valet av BT.2020 kommer inte påverka svart eller vitt. Vad som händer när du väljer att låsa till BT.2020-färgrymd i projektorn är att projektorn försöker pressa ut alla färger så långt det går i omfånget vilket gör att färgerna överdrivs när du har källor mastrade till en mindre färgrymd, likt rec.709 för vanlig HD/SDR. Effekten blir ofta väldigt röda ansikten. Så inte rekommenderat. 

Tack, det var väldigt värdefull info. Exakt det fenomenet har jag upplevt många gånger när jag visar strömmat innehåll. 
Nu har jag BT.2020/709 inställningen satt i auto. 

Postad 21 januari 2025 - 14:36

emifog
  • emifog
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Aha, gissade att du körde höga lampläget, men om inte så har du ju där en kraftfull kran att dra på med! Skönt att du är framme så du är nöjd. Sen har du ju fortfarande möjligheten att byta lampa. Det ger en rejäl push och det är extra viktigt för dig med så stor bild.

Din bio är mkt trevlig. Det var roligt att gå igenom allt. Fattar med orken, den kommer och går. Men det viktiga är ju att du fått till ett bra ljud!

Rörande duken, materialet är alltså ljudgenomsläppligt på ett bra vis? Det låter så! Och alla sätt som leder till ngt bra är ju rätt! Dukar som är ljudtransparenta är galet dyra. Likväl har du sannolikt en möjlighet där i framtiden. Både för att förbättra bild och ljud. Precis som en ljusstarkare proj kan ge ngt också.

Den lösningen kan säkert bli ngt. Att få tyst på projektorn betyder mkt därinne.

Bara anmäl dig!

Ja, eller som min hifinördkompis sa. Bara fisknät är akustiskt transparenta. Allt annat skadar ljudet och det startar redan vid högtalargrillen. Så därför har jag plockat av dem. 

Postad 21 januari 2025 - 14:44

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 017 inlägg
  • 0

Sant. Sen finns det grader i ****t. Grill är ngt trevligt när man lagar mat, annars adjö! :)

Postad 21 januari 2025 - 14:46

emifog
  • emifog
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hehe, precis! =)

Postad 21 januari 2025 - 14:52

emifog
  • emifog
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

@DPC Jag kollade även ditt bygge nu. Väldigt snyggt och jag känner igen många av de övervägandena som jag gjorde. Även beräkningarna kring ljud. Jag hade initialt tanke, precis som du gjort, att bygga väggar med gälar men i slutändan blev det ändå så att jag ställde in ett rum i rummet. jag tror båda funkar? 

En fråga kring din dörr. Som jag skrev avser jag bygga en ny entre till bion. Följde av detta är att jag istället för att ha 20cm lecablock mellan bio och hus så blir det en dörr? Hur ljudisolerade du din? Ser ut som någon form av skumblock? 

Postad 21 januari 2025 - 16:44

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 017 inlägg
  • 0

Ja, det är mkt att tänka på. Nu byggde jag ut huset så jag har kopplat loss grunden till övriga byggnaden, har en sexlagerskonstruktion mot resten av huset för att också koppla loss och slutligen ytterväggar. Det är ju så klart inte rum i rummet, men den är ganska frikopplad iaf. Sen är själva stegen/gälarna mkt en designfråga. Var sugen på att få det stuket. Det gav också frihet att gömma vad man känner för bakom.

MIn dörr är en massiv akustikdörr med akustikkarm. Det är väl det som är isolerande iaf. Sen har jag hängt på en basfälla på dörren som är en tjockare absorbent (det är sound of science superchunk), men där var tanken mest att ta hand om ytan så det inte blev en hård reflekterande yta. Men visst dämpar den lite till.

Redigerat av DPC, 21 januari 2025 - 16:46.

Postad 21 januari 2025 - 19:35

emifog
  • emifog
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Vi har 30cm betong runt alla rum i källare och betongtak. Det hör ingenting genom det däremot är ventilationen ett gissel =) Men, det är jag som kollar på film och de andra som försöker sova.

Det där med dörr är ett problem. För min del kommer det blir lite Narnia. Man går in i en WiC och hamnar i en bio. Det blir två möjligheter till dörr så jag tänker att den yttre får vara vad den är med ordentlig tätning och den andra blir något tungt som får gå på skenor. Kanske hitta en gammal ståldörr och hälla sand i och sedan sätta dämpning mot bion.

Postad 21 januari 2025 - 21:55

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 017 inlägg
  • 0
Riktigt massivt. Påminner om en gammal kollega som hade ngt liknande. Man kunde inte tro det när man stod utanför helt tyst och sen brakade det löst när man öppnade dörren. Går det inte att dämpa ventilation?

Det är ju riktigt häftigt! Ståldörr is the shit.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• AVM90
    DPC
    2025-02-08 08:22:25
  • Anthem AVM70 och AVM90
    DPC
    2025-02-08 08:17:57
  • 70 blir 90
    DPC
    2025-02-08 08:13:27
  • Tyg på subwoofer
    DPC
    2025-01-26 16:07:11
  • Vy bakåt i salongen, nu med Camiratyg i taket
    DPC
    2025-01-26 16:04:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.