Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony STR-DN1080 problem!

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 februari 2021 - 19:09

Sektor9
  • Sektor9
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag har köpt en Sony STR-DN1080 för att ersätta en Yamaha RX-A3030 som inte lyckas fixa 4K med HDR (får sound drop outs).

sony-str-dn1080-review.png

Tyvärr har jag stött på flertalet problem med den nya Sony förstärkaren som ni säkert kan hjälpa mig med : 

 

  1. Hur slår man över förstärkaren till VIDEO 2 från fjärrkontrollen utan att gå in en den sega menyn?
     
  2. Är VIDEO 2 den ingång jag borde koppla Nvidia Shield på? PÅ VIDEO 1 verkar den bara tillåta 720p!?
     
  3. När man startar upp Förstärkaren så först ställer den sig på föregående som är VIDEO 2 men sen slår den över till GAME även när jag inte har någon HDMI kabel på den ingången?
     
  4. Hur aktiverar med LFE Sub i stereo(musik) läget? Det finns en Front Surround som aktiverar rätt högtalare men den lägger på ett filter som gör ljudet sämre.
  5. När jag väljer 4K 60Hz 2020, 444 med HDR10 och Dolby Vision på Nvidia Shield så får jag störningar i bilden, tidvis kan det också bli myrornas krig över hela skärmen och då måste all startas om. Problemet försvinner när jag väljer "lägre" inställningar. Jag har en certifierad 8K kabel till TVn(LG OLED65C8) och har testat flera Hi-Speed kablar mellan Nvidia Shield och förstärkare men det gör ingen skillnad.
  6. Jag finner det svårt att förstå de olika lägena för när man ser film, är det Pure Direct som alltid gäller? Det var vad jag köpte på Yamahan.
  7. Hur sätter man olika modes utan att gå in i den fruktansvärt sega menyn?
  8. Vilken "Calibration Type" bör man börja med? Innebär off and den inte kommer använda den data som framkommit med kalibreringsmicken.
     
  9. Är det normalt att det tar 10 min att komma in i home menyn?

Det är många frågor som jag inte funnit svar på men jag är tacksam om ni i alla fall kan hjälpa mig med några av frågorna.

 

Många frågor men jag har tyvärr inte hittat svar på dem.

 

Förövrigt kan man konstatera att skillnaden mellan Yamahan och Sonyn är iallafall på ytan ganska stor, Sonyn är väldigt smäckig, jag antar att man i vanlig ordning får vad man betalar för. Tyvärr är jag dock inte redo att lägga 20 000 kr för att ersätta Yamahan om nu Sonyn kan lösa problemet. Just nu har jag dock fler problem än tidigare ;)


Redigerat av Sektor9, 12 februari 2021 - 19:12.


#2

Postad 12 februari 2021 - 21:40

Sektor9
  • Sektor9
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

4. Tydligen måste man sätta högtalarna på small och ställa ner crossover på ca 60 Hz, så får med med subben när man kör pure direct.

5. Detta verkar bero på kabel mellan Förstärkare och TV, tydligen körde jag inte certifierade 8 K kabeln här, efter byta verkar det fungera bättre.



#3

Postad 13 augusti 2021 - 07:23

naslin80
  • naslin80
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med LFE och 2-kanal.
Menar du att det helt plötsligt fungerar om man stället crossover till 60hz?

#4

Postad 14 augusti 2021 - 08:57

frolunda87
  • frolunda87
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

5. har du valt "enhanced" under hdmi-inställningarna?
https://helpguide.so...0001227294.html



#5

Postad 14 augusti 2021 - 09:28

Sektor9
  • Sektor9
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Det visades sig att jag var långt ifrån ensam om att ha problem med Sony förstärkaren så det blev ett återköp. Nu är jag tillbaka på min gamla tech där jag tvingats köra utan HDR. Ska man köpa ny förstärkare ska man iallafall vänta tills nya HDMI standarden faktiskt fungerar i dem.

 

Om man bara kunde låta bli att mecka med bildsignalen i förstärkaren så hade vi kanske kunnat slippa allt detta strul, men visst, då hade man också kunnat ha sin förstärkare i 10-20 år och det går såklart inte för sig.

 

Nu får jag klara mig utan HDR tills de får rätt på nya HDMI standarden och tills dessa stärkare kommit ut på beg marknaden så man kan köpa något som inte är segt som sirap eller för den delen ger en mer problem än vad man hade tidigare.

 

När det gäller LFE så handlar det om att både sätta högtalarna på small OCH att ställa in crossover på runt 60 Hz. Testa, det är snabbt gjort.



#6

Postad 10 augusti 2023 - 15:16

Vispen74
  • Vispen74
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0

Denna kombo fungerar utan anmärkning. Du kan ställa delningsfrekvensen på vad du vill, behöver inte vara 60 Hz, utan efter tycke och smak. Vanlig stereo har ju ingen LFE, utan Sony får då skära av basen och skicka den till subben, detta gör man genom att välja small som storlek på högtalarna. Helt logiskt och precis som det ska vara. 

 

Det är skillnad med video som kan köra 2.1.

 

Kör allt genom Shielden utom spelkonsolen, men ingång väljer man ju på fjärden och ljudinställningarna är ju per ingång så behöver aldrig ändra. Behöver ju aldrig gå in och använda menyn i Sonyn tack och lov, för den är slö.


Redigerat av Vispen74, 10 augusti 2023 - 15:20.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.