Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD + Dirac = SANT!

177 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 28 september 2018 - 06:54

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

ÄNTLIGEN!

 

M17 processorn äntligen inlämnad hos HiFi-Klubben för uppgradering till AM17 + VM300 och BluOS 

 

Det var på tiden! Kan ta 2-3 veckor innan jag får den åter dock. Detta sköts av deras verkstad i Danmark.

 

Ser mest fram emot att få testa Dirac och streaming av musik.

 

Återkommer med feedback.



#152

Postad 29 september 2018 - 08:36

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Fantastiskt, det tog sin lilla tid men nu verkar det äntligen röra på sig för dig. Kul! 

 

Återkom med feedback när du fått tillbaka den och hunnit prova lite. Ser fram emot en klassisk "RickyDeg" review på resultatet. :)



#153

Postad 24 november 2018 - 11:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Dirac v2 för Nad är ute nu :)

Där kan dock vara lite klydd att få fullversionen att fungera då Nad inte har gett Dirac alla aktiva serie nummer.

 

Har du den gamla fullversionen prova då följande.

Nedladdning, https://live.dirac.com/buy-now

Välj inte uppgrade utan använd då länken längre ner på sidan: https://live.dirac.c...ive-windows.zip

 

När du har laddat ner zippen kör en reset på ditt password.

Använd den här portalen för reset av lösen: https://www.dirac.com/login/

 

Med tur så fungerar det nu att logga in på v2, om inte så ta kontakt med Dirac support o ge dom ditt serie nummer.

Om man inte loggar in på v2 så har man iaf Lite versionen aktiv så man kan skrolla runt o mäta upp till 500hz.

 

Har du varit beta testare så fungerar det att köra en reset, ladda ner v2 och logga in och så får man fullversionen.

Jag har inte testat den fullt ut men allt tycks fungera men som med betan så ogillar jag gränssnittet....



#154

Postad 24 november 2018 - 19:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har testat 1 punktmätning på v1 och v2 o letat skillnader, justerade ingenting gällande volym o mic känslighet.

Enligt Dirac så ska dom ha lagt krut på att få stereo att låta bättre och på impuls kan jag se en förbättring om jag mäter både L/R på samma gång.

Får hoppas dom kommer med en lite djupare förklaring på skillnaderna nu när v2 är ute.

Jag får också ut 2.5db högre volym ut med v2 :)

 

Annars är där bara små skillnader mellan v1/v2 mätmässigt, tycker dock mig kunna se små förbättringar lite här o där på v2.

Återkommer med djupare rapport när jag har mätt upp 9 punkter.



#155

Postad 25 november 2018 - 10:53

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Kul att höra! Hoppas kunna uppgradera mitt system med Dirac i vinter, nu framstår NAD ännu bättre i förhållande till Emotiva RMC-1 där det verkar dröja med Dirac stöd. Skulle verkligen vilja framtidssäkra med en ren pre-amp och möjlighet till fler kanaler än 7.1.4, dock känns NAD så galet prisvärda! 



#156

Postad 25 november 2018 - 12:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Vilken preamp med dirac tänkte du på?



#157

Postad 25 november 2018 - 13:11

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Tänkte på RMC-1 som trots prislappen är betydlig billigare än t.ex. StormAudio eller Datasat. 



#158

Postad 25 november 2018 - 13:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Vad kommer den att hamna på ?

Och så var det ju BM, sitter svep och Dirac för BM som är det rätta imo?

 

Det där med On the fly låter lite kul :)

Markus på AVSforum har gjort en app för Nad där man kan justera sub, Center och surr +- 6db för dom som känner att dom behöver det.

Bas kontrollen på Naden påverkar inte suben.



#159

Postad 25 november 2018 - 15:16

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

RMC-1 kostar 5000 USD så det blir en slant, men ändå betydligt mindre än de mer etablerade flerkanalsalternativen, finns väldigt lite info kring kalibrering av RMC-1 ännu och med mina begränsade kunskaper har jag inte kunna härleda var i kedjan BM görs ur den halvfärdiga manualen :-). Dessutom släpptes den utan Dirac till en början, ska komma Q1 2019.. Kommer nog inte ha tålamod att vänta in både releasedatum och buggrättningar. 

 

Skulle det även komma en app för Dirac 2.0 där man kunde göra snabbare justeringar eller har jag drömt det?  



#160

Postad 25 november 2018 - 16:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

RMC-1 kostar 5000 USD så det blir en slant, men ändå betydligt mindre än de mer etablerade flerkanalsalternativen, finns väldigt lite info kring kalibrering av RMC-1 ännu och med mina begränsade kunskaper har jag inte kunna härleda var i kedjan BM görs ur den halvfärdiga manualen :-). Dessutom släpptes den utan Dirac till en början, ska komma Q1 2019.. Kommer nog inte ha tålamod att vänta in både releasedatum och buggrättningar. 

 

Skulle det även komma en app för Dirac 2.0 där man kunde göra snabbare justeringar eller har jag drömt det?  

Med så många kanaler så är ju inte priset så farligt, Datasat ligger väl runt 100K?

Det blir att vara lite kylig o vänta på Reviews o avsforums input.

 

Har sett något om det men har inte kollat närmare, finns inget ute nu iaf.



#161

Postad 25 november 2018 - 16:28

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Lilla datasaten med atmos 223k

#162

Postad 25 november 2018 - 17:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Lilla datasaten med atmos 223k

Bara 50% fel :blink:

För dom pengarna så är Trinnov också något man ska titta på.



#163

Postad 25 november 2018 - 17:41

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Audioconcept Ls10:an 223k, är dom dubbelt så dyra som nån annan?

#164

Postad 25 november 2018 - 17:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Audioconcept Ls10:an 223k, är dom dubbelt så dyra som nån annan?

Mitt minne som var 50% fel :)



#165

Postad 25 november 2018 - 18:00

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Va bra jag var 50% osäker :)

Redigerat av macman, 25 november 2018 - 18:01.


#166

Postad 25 november 2018 - 18:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Hmmm, om man är nöjd med sin förstärkarkombo idag förövrigt så är det kansje DDRC-88a som är mest intressant.



#167

Postad 22 mars 2019 - 06:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Första modulen för Dirac 2.0 är nu presenterad.

Som det ser ut så är det upp till tillverkarna att routa om signalen (om det går) för stöd för fler subs.

Förhoppningsvis kommer framtida produkter med Dirac har flera subutgångar.

 

Nytt är att Dirac även ska kunna ta han om BM.

 

https://www.avnirvan...f5e8d-224893845



#168

Postad 11 december 2019 - 21:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tråkiga nyheter för ägare av 758 v3, om det gäller 777 vet jag inte.

 

Hej, hej, Tyvärr väntar du nog förgäves på Bass Control som vi valt att döpa om den till för din NAD. För att det ska fungera behöver de göra en del uppdateringar i enheten och det ser inte ut som att det kommer att hända. Beklagar det.



#169

Postad 13 december 2019 - 23:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Mer nyheter, 777 och 778 kommer inte få Bass control.

Som jag förstod så är det processorn som sätter gränser.

Fler modeller med BC ska komma men när det vet i sjutton.

 

Källa: Dirac



#170

Postad 01 januari 2020 - 12:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Nads support är bra roliga :(

Jag har inte haft tid att spela så mycket den senaste tiden o under den tiden uppdaterade jag både receiver o mjukvara.

Så för någon vecka sedan mätte jag in allt igen och ganska omgående så hörde jag att något var knas.

 

Upp med REW och med högtalarna som Small då sänker BM nivån till subsen medans som Large så är allt som det ska.

Lila är med sub

OgILcTa.png

 

 

Supportens svar:

Your comments sound normal and make sense to me. With your speakers set as small the subwoofer output is not as loud to ensure that it does not overpower the speakers. When the speakers are set to large the sub is able to be louder as it's not as easy to overpower large speakers.

 

Jag ställde även från om Diracs nya BM och om dom kommer att fixa det.

Dirac själva säger att 777, 758 och 778 inte kommer att fungera men det kan ju ha ändrat sig.

Men efter ovanstående svar så litar jag inte ett dugg på Nad.

We are currently working with DIRAC to ensure that the Bass management module will be available for all NAD products that currently support DIRAC.


Redigerat av johan b-lund, 01 januari 2020 - 12:31.


#171

Postad 16 mars 2020 - 12:02

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Köpte en NAD T777 med 4K kort och bluesound kit. Behöver nu komplettera med Atoms /Dirac kortet.

Har en fundering om det kommer funka att utföra mätningarna med min phantommatade mätmik (emm-6) och externa ljudkort kopplat till PC. Det är så jag kör med REW idag och det funkar klockrent men kommer det funka med Dirac???
(Har googlat massor och vad jag kan hitta så verkar inte Direc själva sätta stopp för detta men där emot så kan apparatföretager göra det. Ex så kräver miniDSP att man kör med deras egna mätmik. Men kan inte hitta någon ang NAD.)

#172

Postad 16 mars 2020 - 16:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Först, har du ingen kalibreringsfil till micken då är det bara att glömma.

Samma gäller REW för den delen....

 

Dirac vill gärna "se" en mikrofon men det går ev att kringå



#173

Postad 16 mars 2020 - 17:44

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Jag har kalibreringfil så det är lugnt. Frågan är vad Dirac ”ser” i min uppsättning, troligen ljudkortets linjeingång.

Får se om det blir någon Dirac uppgradering nu när Danmark jobbar hem ifrån och gränsen är stängd. Hade tänkt lämna in maskinen imorgon till hifiklubben då de kan skicka ner den.

#174

Postad 20 mars 2020 - 06:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag ska se om jag hinner kolla upp det i helgen.

 

Obs på att du ev kommer springa in i en bugg som kommer att fixas vid nästa uppdatering från Dirac.

LFE ligger inte rätt i nivå när front körs som Small.

Men det går att lösa via Nad appen (tror jag) men absolut med den fristående Nad Osd appen som kostar en femtilapp



#175

Postad 20 mars 2020 - 12:03

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Jag ska se om jag hinner kolla upp det i helgen.

Obs på att du ev kommer springa in i en bugg som kommer att fixas vid nästa uppdatering från Dirac.
LFE ligger inte rätt i nivå när front körs som Small.
Men det går att lösa via Nad appen (tror jag) men absolut med den fristående Nad Osd appen som kostar en femtilapp


Jättesnällt om du kan undersöka det.

Jo läst i tråden om problem med LFE. Tycker det verkar konstigt att NAD gör annorlunda om alla andra.

JG måste skicka iväg min T777 på uppgradera men i och med Corona så kommer det dröja minst några veckor.

#176

Postad 22 mars 2020 - 13:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Som jag ser det så ska det fungera så länge Win kan se vad som är kopplat.

:)



#177

Postad 22 mars 2020 - 18:15

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Som jag ser det så ska det fungera så länge Win kan se vad som är kopplat.

:)

Du menar att Dirac programvaran borde se att det sitter flera surroundhögtalare per kanal efter att den kört igenom frekvenssvepen? 



#178

Postad 23 mars 2020 - 06:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Du menar att Dirac programvaran borde se att det sitter flera surroundhögtalare per kanal efter att den kört igenom frekvenssvepen? 

Nope, att om Win ser att du har en enhet kopplad, i det här fallet fantom matningen så kommer Dirac också se den.

Hur många kanaler du vill köra med ställer du i receivern :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.