Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha rx2080 eller Marantz 7013 ?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 februari 2019 - 05:30

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Behöver ett köpråd, tänkt uppdatera min nuvarande förstärkare Pioneer Lx 58 till något nytt,
Har tittat lite på Yamaha 2080 eller Marantz 7013,
Eller någotannat förslag?
Har Canton Chrono 509 system + en Sunfire hrs 8 sub,
Vilken förstärkare hade ni föreslagit ?

Redigerat av Frodo Bagger, 08 februari 2019 - 06:18.


#2

Postad 08 februari 2019 - 08:43

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Har en 3060 i biorummet och en 7013 i vardagsrummet. Tror inte du kommer hamna fel oavsett om du väljer Yamaha eller Marantz. Jag kompletterade nyss min 7013 med ett Emotiva steg som ger 2*300W i 8 ohm då mina golvare är erkänt effekthungriga och är extremt nöjd! Marantzen låter verkligen trevligt till musik. Kan inte direkt uttala mig om film då jag bara kör 2.0 i vardagsrummet. Min Yamaha får också support av ett steg från Rotel. Kör mycket konserter och en del film i bion och tycker ljudet och funktionerna är väldigt bra. Ska man vara petig kanske Yamaha är aningen mer stabila än Marantz. Har upplevt en del mindre egenheter med Marantzen som löst sig med omstart etc, något som aldrig behövts med Yamahan.

#3

Postad 08 februari 2019 - 09:20

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Elg har 2080. Då kan du prova den utan problem o lämna tillbaka.

#4

Postad 08 februari 2019 - 11:41

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Tack för svaren, Jo min uppfattningen är detsamma att Yamahan berkar mer stabila, 2080 är väl något mera i effekt i, Har läst en del om värmeproblem i Marantzen annars en mycke fin reciever, bor i lägenhet så jag söker en som kan ge kraft även i låga volymer, vill hellst undvika slutsteg då priset sticker iväg,
Använder den nästan bara till film i ett 5.1.2 system

#5

Postad 08 februari 2019 - 14:07

MrGibson
  • MrGibson
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Har en 3060 i biorummet och en 7013 i vardagsrummet. Tror inte du kommer hamna fel oavsett om du väljer Yamaha eller Marantz. Jag kompletterade nyss min 7013 med ett Emotiva steg som ger 2*300W i 8 ohm då mina golvare är erkänt effekthungriga och är extremt nöjd! Marantzen låter verkligen trevligt till musik. Kan inte direkt uttala mig om film då jag bara kör 2.0 i vardagsrummet. Min Yamaha får också support av ett steg från Rotel. Kör mycket konserter och en del film i bion och tycker ljudet och funktionerna är väldigt bra. Ska man vara petig kanske Yamaha är aningen mer stabila än Marantz. Har upplevt en del mindre egenheter med Marantzen som löst sig med omstart etc, något som aldrig behövts med Yamahan.


Hur menar du med mer stabila ?

#6

Postad 08 februari 2019 - 14:49

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Tack för svaren, Jo min uppfattningen är detsamma att Yamahan berkar mer stabila, 2080 är väl något mera i effekt i, Har läst en del om värmeproblem i Marantzen annars en mycke fin reciever, bor i lägenhet så jag söker en som kan ge kraft även i låga volymer, vill hellst undvika slutsteg då priset sticker iväg,
Använder den nästan bara till film i ett 5.1.2 system

Inte om du lyssnar på 5 kanaler och uppåt samtidigt, men visst i 2 kanals fullt register så...



#7

Postad 08 februari 2019 - 15:23

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag jar fel men det verkar som om det har varit mer problem med Marntzen än Yamaha om man läser en del inlägg,
Men jag kanske har fel

#8

Postad 08 februari 2019 - 15:44

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Nyligen provat värstingarna Marantz 8012 o Yamaha 3080 hemma och 3080 vär märkbart mera krut i jämfört med 8012. Dessutom var 8012an osäker i mjukvaran. Plötsligt kunde den skicka ut ljud i ena takhögtalaren vid straigt 2 kanal.



#9

Postad 08 februari 2019 - 18:23

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Hur menar du med mer stabila ?

Har t ex haft utmaningar med att volymen visar ett lågt värde medan receivern pumpar ut rejält med volym. Även vice versa. Yamaha är enligt mina erfarenheter klippstabila i alla avseenden men saknar det sista i upplösning och detaljer, vilket jag upplever att Marantz levererar. Kör som sagt med ett Emotiva XPA sedan några dagar tillbaka och är väldigt nöjd. Marantzen är därmed ett rent försteg i min 2.0-setup och gör ett strålande jobb. Behöver nämligen kalibreringen pga utmanande akustik.

#10

Postad 08 februari 2019 - 18:55

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Ja, Det lutar åt Yamaha 2080, Dessutom finns den med Musiccast ,
Annars har jag varit nöjd med Pioneer Lx 58,
Har haft lite Hdmi problem med den, När man ska köra Dolby Atmos spår böir det tyst, måste växla tilbaka och sedan Bd igen och då blir det ljud, ytterst irreterande

#11

Postad 08 mars 2019 - 08:00

Unregistered312a5cd8
  • Unregistered312a5cd8
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Funderar också på 7013 eller 2080, hade tidigare en Onkyo 876 där HDMI paketet packade ihop, sneglar lite på Onkyo RZ1100 men upplevde

ärligt talat min 876 som klen med mina Canton Ergo 900 frontar, och dessutom fick väl kvalitets stämpeln en knäck på Onkyon också.

 

När jag köpte upp mig på högtalarna för många år sen så var Yamaha lite för tunna i ljudet och Marantz var det man rekommenderade på
grund av att de var effektstarka vilket hälpte till med den låga känsligheten. I slutändan föll valet på Onkyo 876 men jag tror inte den gjorde

inte högtalarna rättvisa men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och jag vill inte utesluta något alternativ på gammal info.

 

Så om någon kan koma med tips vad som skulle rekommenderas med dessa högtalare i dagens läge så är jag tacksam, det är ju en djungel.....



#12

Postad 08 mars 2019 - 20:18

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Ja, Det lutar åt Yamaha 2080, Dessutom finns den med Musiccast ,
Annars har jag varit nöjd med Pioneer Lx 58,
Har haft lite Hdmi problem med den, När man ska köra Dolby Atmos spår böir det tyst, måste växla tilbaka och sedan Bd igen och då blir det ljud, ytterst irreterande


Jag har också Canton Chrono 509.2 system och jag har provat Yamaha 2050 till detta och det låter väldigt bra. Så jag kan bara rekommendera Yamahan utifrån mina egna erfarenheter. Kör på 2080 skulle jag säga.

#13

Postad 08 mars 2019 - 20:22

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Funderar också på 7013 eller 2080, hade tidigare en Onkyo 876 där HDMI paketet packade ihop, sneglar lite på Onkyo RZ1100 men upplevde
ärligt talat min 876 som klen med mina Canton Ergo 900 frontar, och dessutom fick väl kvalitets stämpeln en knäck på Onkyon också.

När jag köpte upp mig på högtalarna för många år sen så var Yamaha lite för tunna i ljudet och Marantz var det man rekommenderade på
grund av att de var effektstarka vilket hälpte till med den låga känsligheten. I slutändan föll valet på Onkyo 876 men jag tror inte den gjorde
inte högtalarna rättvisa men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och jag vill inte utesluta något alternativ på gammal info.

Så om någon kan koma med tips vad som skulle rekommenderas med dessa högtalare i dagens läge så är jag tacksam, det är ju en djungel.....


Jag tror nog RZ1100 kommer fungera bra till dina Ergo. Jag kör idag RZ900 till mina Chrono och det låter riktigt bra, både i 2-kanal och till film i flerkanal.

Funderar också på 7013 eller 2080, hade tidigare en Onkyo 876 där HDMI paketet packade ihop, sneglar lite på Onkyo RZ1100 men upplevde
ärligt talat min 876 som klen med mina Canton Ergo 900 frontar, och dessutom fick väl kvalitets stämpeln en knäck på Onkyon också.

När jag köpte upp mig på högtalarna för många år sen så var Yamaha lite för tunna i ljudet och Marantz var det man rekommenderade på
grund av att de var effektstarka vilket hälpte till med den låga känsligheten. I slutändan föll valet på Onkyo 876 men jag tror inte den gjorde
inte högtalarna rättvisa men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och jag vill inte utesluta något alternativ på gammal info.

Så om någon kan koma med tips vad som skulle rekommenderas med dessa högtalare i dagens läge så är jag tacksam, det är ju en djungel.....


Jag tror nog RZ1100 kommer fungera bra till dina Ergo. Jag kör idag RZ900 till mina Chrono och det låter riktigt bra, både i 2-kanal och till film i flerkanal.

Funderar också på 7013 eller 2080, hade tidigare en Onkyo 876 där HDMI paketet packade ihop, sneglar lite på Onkyo RZ1100 men upplevde
ärligt talat min 876 som klen med mina Canton Ergo 900 frontar, och dessutom fick väl kvalitets stämpeln en knäck på Onkyon också.

När jag köpte upp mig på högtalarna för många år sen så var Yamaha lite för tunna i ljudet och Marantz var det man rekommenderade på
grund av att de var effektstarka vilket hälpte till med den låga känsligheten. I slutändan föll valet på Onkyo 876 men jag tror inte den gjorde
inte högtalarna rättvisa men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och jag vill inte utesluta något alternativ på gammal info.

Så om någon kan koma med tips vad som skulle rekommenderas med dessa högtalare i dagens läge så är jag tacksam, det är ju en djungel.....


Jag tror nog RZ1100 kommer fungera bra till dina Ergo. Jag kör idag RZ900 till mina Chrono och det låter riktigt bra, både i 2-kanal och till film i flerkanal.

Funderar också på 7013 eller 2080, hade tidigare en Onkyo 876 där HDMI paketet packade ihop, sneglar lite på Onkyo RZ1100 men upplevde
ärligt talat min 876 som klen med mina Canton Ergo 900 frontar, och dessutom fick väl kvalitets stämpeln en knäck på Onkyon också.

När jag köpte upp mig på högtalarna för många år sen så var Yamaha lite för tunna i ljudet och Marantz var det man rekommenderade på
grund av att de var effektstarka vilket hälpte till med den låga känsligheten. I slutändan föll valet på Onkyo 876 men jag tror inte den gjorde
inte högtalarna rättvisa men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och jag vill inte utesluta något alternativ på gammal info.

Så om någon kan koma med tips vad som skulle rekommenderas med dessa högtalare i dagens läge så är jag tacksam, det är ju en djungel.....





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.