Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Basen tar över, tips på lösning?

15 svar till detta ämne Naim Cambridge Magicdac Systemaudio
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 februari 2019 - 12:10

Unregistered8d8bab68
  • Unregistered8d8bab68
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hej!

Har idag följande uppsättning,

Naim Nait 5i-2
System Audio Saxo 50
Cambridge DacMacic
Chromecast Audio

Det jag inte är nöjd med är jag tycker basen tar över helt om jag spelar annat än akustiskt eller klassisk musik. Man stör sig hela tiden på att basen blir för tung och tydlig över det andra när jag streamar musik vilket idag är enda sättet jag spelar på.
Bör jag testa en annan DAC eller är det karaktären på förstärkaren?


/Björn

#2

Postad 23 februari 2019 - 12:49

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Provat plugga basportarna?
Hur streamar du musik. Tex spotify har ju en eq du kan nyttja...

Redigerat av mikkiz, 23 februari 2019 - 14:43.


#3

Postad 23 februari 2019 - 12:53

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

  • 491 inlägg
  • 1

Placeringen av högtalarna brukar ju göra stor skillnad oxå.



#4

Postad 23 februari 2019 - 13:20

Unregistered8d8bab68
  • Unregistered8d8bab68
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Provat plugga basbortarna?
Hur streamar du musik. Tex spotify har ju en eq du kan nyttja...


Jag streamar från Spotify men när man kör via chromecast går det ej använda EQ.

#5

Postad 23 februari 2019 - 14:03

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Plugga basportarna.

#6

Postad 23 februari 2019 - 14:55

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du får helt enkelt experimentera med att dels flytta ut högtalarna ut från bakomvarande vägg och ut från hörn om du har sådana i närheten.
Kan du få till en vettig placering som funkar i rummet utan att plugga basportarna så kan det vara det bäst.

Annars får du ta in detta med pluggandet av basportarna som en variabel för att få ordning på ljudet och du har då flera möjligheter eftersom du har dubbla basportar i dina Saxo 50.

 

Övrig kringutrustning lär ha marginell om någon inverkan på det du upplever som störande.



#7

Postad 23 februari 2019 - 15:02

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Jag har de nya aktiva System audio legend 40 och det är mycket bas... Känns som den är "boostad" mellan 20-40 Hz, det mullrar fint i vissa låtar så att soffa och soffbord vibrerar. Det är inget som stör mig då övriga register hörs tydligt ändå och djupbasen är ren och fin.

 

Aldrig haft eller hört SA innan men de är kanske lite boostade i basen pga av de små elementen?

 

Mina måste vara pluggade när man kör aktivt, enligt SA, annars kan man visst förstöra elementen...


Redigerat av STiFLR, 23 februari 2019 - 15:04.


#8

Postad 23 februari 2019 - 15:35

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Använd justering av bas i Google Home appen! Där kan du ställa bas o diskant precis så som du vill ha det och som det passar ditt rum. Det blir dessutom samma resultat i allt du streamar ifrån, inte bara ifrån Spotify. Betydligt bättre på det sättet :)  



#9

Postad 23 februari 2019 - 16:32

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Använd justering av bas i Google Home appen! Där kan du ställa bas o diskant precis så som du vill ha det och som det passar ditt rum. Det blir dessutom samma resultat i allt du streamar ifrån, inte bara ifrån Spotify. Betydligt bättre på det sättet :)  

 

Jag har precis börjat upptäcka streaming via chromecast (inbyggt i trådlösa hub'en till högtalarna) men kan inte hitta nåt i appen om att justera bas/diskant? 



#10

Postad 23 februari 2019 - 17:54

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
tror det inte är fel grejer men du kanske borde använda de annorlunda. Flytta ut högtalarna från hörnen, placera basfällor i hörnen. Införskaffa en dsp sen för att ta bort de värsta topparna i frekvensen. Kan bara idé att börja med att prova vad du får för mätningar med en mikrofon och sen jobba utifrån det.

#11

Postad 23 februari 2019 - 21:23

Unregistered8d8bab68
  • Unregistered8d8bab68
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Testade att plugga basportarna och det gjorde enorm skillnad! 👍🏻 Basen känns rappare och tar inte över på det ”grötigta” sätt som det gjorde innan. Ska experimentera lite med placering för se om det kan göra ännu mer.

Tackar ödmjukast för tipsen!

#12

Postad 24 februari 2019 - 01:07

Unregistered8d8bab68
  • Unregistered8d8bab68
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Jag har precis börjat upptäcka streaming via chromecast (inbyggt i trådlösa hub'en till högtalarna) men kan inte hitta nåt i appen om att justera bas/diskant?


Har inte heller vetat om detta innan och trodde det inte fanns men nu när det kom på tal hittade jag det. Går du in i Google Home appen när du streamar hittar du inställningen enl bild. 😊

#13

Postad 24 februari 2019 - 09:32

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Har du högtalarna på spikes eller gummikuddar?

 

Spikes tar bort mycket av den icke önskade basen, iaf för mig.


Redigerat av orrebus, 24 februari 2019 - 09:33.


#14

Postad 24 februari 2019 - 12:32

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Högtalarna är gjorda för att stå nära (bak)vägg, och brukar funka bäst typ 150-200 mm. ifrån. Men nära hörnor funkar sällan, kan ju addera uppemot 12 dB. Kringutrustning har marginell betydelse här. Laborera i första hand med placering. Rummet kan om det vill sig illa ha oönskade stående vågor just där du sitter, och förstärkningen kan vara omfattande. Enklast är att försöka dämpa vid källan, som några här föreslår. Alternativet är att försöka dämpa bort överflödet med en basfälla.
Har själv bla. Aura 60. Funkar finemang, men har ett stort och bra rum. SA är i mina öron neutrala, men har förmåga att leverera just midbas på ett rappt och kraftfullt sätt som många andra inte förmår. Konstruktören är ju nämligen trummis. :)

#15

Postad 24 februari 2019 - 14:03

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Har inte heller vetat om detta innan och trodde det inte fanns men nu när det kom på tal hittade jag det. Går du in i Google Home appen när du streamar hittar du inställningen enl bild.

Det är det som är det konstiga... i 'min' app finns inte det under 'ljud' inställningar. Finns bara en knapp att sätta på och stänga av 'casta och volym' och fördröjning av ljudet. 



#16

Postad 24 februari 2019 - 19:28

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Det är det som är det konstiga... i 'min' app finns inte det under 'ljud' inställningar. Finns bara en knapp att sätta på och stänga av 'casta och volym' och fördröjning av ljudet. 

 

Kan vara så att justering av bas och diskant bara finns inbyggt i Chromecast Audio (pucken) samt i Googles egna högtalare.

Inbyggd Chromecast hos andra tillverkare/högtalare kan säkert ha vissa begränsningar. Till exempel i Harman Kardons Citation serie går inte bas och diskant heller justera i Google Home Appen... märkligt och dåligt tycker jag.






Även taggad med Naim, Cambridge, Magicdac, Systemaudio

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.